Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Wiebes: ZZP uitspraak voorzet tot basisinkomen?

Recommended Posts

• Moderator
Geplaatst: (aangepast)

Goedemorgen! 

Ik heb heel lang nagedacht over Wiebes zijn uitspraak "ZZP-ers hebben er ook een beetje zelf voor gekozen"

( https://www.nu.nl/coronavirus/6037648/wiebes-over-zzpers-en-gevolgen-coronavirus-zelf-bewust-risico-genomen.html )

Ik denk dat het een voorschot nemen is op het mogelijk in te voeren basisinkomen.

Nu talloze werkelozen en grote nood aan hulp elders.

Dus: basisinkomen en de betaler bepaalt waar je nodig bent. Schuiven met handjes.

Geen gedoe meer met toelages en uitkeringen. Hup, in 1 keer de bezem er door en opnieuw beginnen. 

In het regeerakkoord staat dat *iedereen* een Leven Lang Leren rekening krijgt + klein krediet.

https://www.kabinetsformatie2017.nl/documenten/publicaties/2017/10/10/regeerakkoord-vertrouwen-in-de-toekomst

Dat zou met een lage rente of voorlopig geen rente dè stimulering en overbruggingstool kunnen worden.

Klikkerdeklik: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leven-lang-leren/leren-tijdens-loopbaan

In de VS lijken studieschulden afbetaald te zijn. Twitter staat er vol mee. Dat is ook een stap richting basisinkomen. Een schone lei. 

Ik houd mn ogen open om te zien hoe zich dit verder ontwikkeld.

w1.jpg

aangepast door Info_junky
  • Leuk 2
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het basisinkomen had er allang moeten zijn. 1 inkomen voor iedere nederlander. wil je meer dan ga je maar werken.   het basisinkomen zou ongeveer het bedrag vd Aow moeten zijn waar

Goedemorgen!    Ik heb heel lang nagedacht over Wiebes zijn uitspraak "ZZP-ers hebben er ook een beetje zelf voor gekozen" ( https://www.nu.nl/coronavirus/6037648/wiebes-over-zzpers-en-

Wil je echt in een maatschapij leven waar de overheid bepaalt hoeveel iedereen verdient?

Posted Images

Het basisinkomen had er allang moeten zijn.

1 inkomen voor iedere nederlander.

wil je meer dan ga je maar werken.

het basisinkomen zou ongeveer het bedrag vd Aow moeten zijn waardoor je gelijk van het gezeur over de aow leeftijd af bent,

wel betekend het geen hypotheekrente aftrek meer.

of andere potjes voor mensen die niet willen werken.

wel een potje voor de mensen die echt niet kunnen.

en laat die multinationals nu eens echt belasting betalen.

• Leuk 3
  • Moderator

Van wat ik er van begrijp is er 1 scenario waarbij ALLE salarissen met zeg 1000 euro verlaagt worden en dat je dan die 1000 euro als basisinkomen er naast ontvangt.

Mensen zonder inkomen krijgen dan dus die 1000 euro kaal. 

Al met al voor het bedrijfsleven een groot pluspunt zo op het eerste oog.

Waar de bekostiging (op de lange termijn) vandaan moet komen is me nog een raadsel omdat ik denk dat er een negatieve feedback-loop zou kunnen gaan ontstaan. Maar dat zal ik eens uitzoeken als ik meer tijd heb. Ik lees vooral lyrische verhalen van voorstanders en tegelijkertijd over hopeloos mislukte pilots. Heb er dus nog geen vaststaande mening over.

Ik kan me zo voorstellen dat in het verlengde van de participatie-wet er 'kleine' voorwaarden aan verbonden worden voor iedereen die niet 100% arbeidsongeschikt is. Onder het motto 'overal zijn wel handjes nodig'. En dan voor een (groot) deel je ergens 'moet gaan helpen'. 

Function-creep kan ook gaan plaatsvinden: steeds meer eisen toevoegen.

B.v. vaccinatie of bij/omscholing in een vakgebied waar je interesse niet ligt.

Interessant om straks eens in te duiken straks....

Je bedoelt te zeggen dat ze mij 1000 afpakken met de linker hand en terug geven met de rechter hand?

dat lijkt me niet.

iedereen krijgt 700 euro uit de staatskas.

alleenstaanden iets meer.

wil je meer is het werken,

teveel Nederlanders houden de hand op.

maar dat is allemaal een politieke discussie en die escaleren meestal.

ik ben voor een basis inkomen, dat is de staats inkomsten delen door de inwoners. Maar eerst het salaris afromen en dan wat terug geven lijkt meer op diefstal. Want dan zeggen ze over 2 jaar, die 1000 euro, daar maken we nu 750 van. 

Ik ben voorstander van een veel grotere belastingvrije voet.

gewoon iedereen de eerste pakweg 20 duizend belastingvrij.

• 2 weeks later...
  • Moderator

@OBL-Rien ff hier deze reactie geplaatst ivm vervuilen andere draadje. Om ff door te gaan over waar we het gisteren over hadden... het Grote Schuiven-met-handjes is begonnen: 

Hele volkstammen werkeloos laten worden, en dan inspelen op feel goed en zo nodig via 'participatie dwang' huphupaanhetwerk.

Ik gok, vanuit basisinkomen. En levenlangleren.

Zie. Hier. 

• Moderator

Lol ? 

Ik heb ook gèèn idee, het kan fantastisch uitpakken , maar ook tot moderne slaverij leiden... pick your poison ? 

Mijn bedenkingen zitten vooral in de financiele houdbaarheid op de (zeer) lange termijn en de toch wel aardig verwende, misschien zelfs wel luie, soms zelfs wereldvreemde generaties die hier onder zouden moeten (kunnen) leven.  Het maajt van de opportunistische menselijke aard niet ineens een moeder theresa zeg maar ??

Naja, het ging me ook niet zozeer om een filosofische uiteenzetting, maar meer de observatie dat "ze" er warm voor lopen ?

38 minuten geleden, Info_junky zei:

Naja, het ging me ook niet zozeer om een filosofische uiteenzetting, maar meer de observatie dat "ze" er warm voor lopen

In het kader van r-selectie vs K-selectie is er inderdaad een kracht die dit zou willen. Dat is natuurlijk een r-geörienteerde kracht.

Maar het virus drijft de K-selecte krachten voorwaarts, en verlaagt daarmee de kansen op r-selecte maatregelen.

Nu zitten er wel aspecten aan K-selectie die ook voor een basisinkomen spreken, dus specifiek het basisinkomen zou er als "laatste" win van de r-selectie er nog doorheen kunnen komen.

Kortom, ik zou niet durfen voorspellen of een basisinkomen er komt of niet.

Persoonlijk gezien ben ik er wel voor om dit experiment eens te proberen. Ik acht de kansen op success niet erg hoog, maar het zou het proberen waard kunnen zijn. Al was het alleen maar om het daarna definitief van tafel te kunnen vegen ? 

• Leuk 1
Op 16-3-2020 om 10:52, Info_junky zei:

In de VS lijken studieschulden afbetaald te zijn. Twitter staat er vol mee. Dat is ook een stap richting basisinkomen. Een schone lei.

Dit is wensdenken van mensen met enorme studieschulden en kansloze studies cq niet het inkomen om deze af te betalen, geen beleid.

• Leuk 1
Op 16-3-2020 om 11:33, Hermanusb zei:

Het basisinkomen had er allang moeten zijn.

1 inkomen voor iedere nederlander.

wil je meer dan ga je maar werken.

het basisinkomen zou ongeveer het bedrag vd Aow moeten zijn waardoor je gelijk van het gezeur over de aow leeftijd af bent,

wel betekend het geen hypotheekrente aftrek meer.

of andere potjes voor mensen die niet willen werken.

wel een potje voor de mensen die echt niet kunnen.

en laat die multinationals nu eens echt belasting betalen.

En hoe denk je dat al die mensen gaan overleven zonder huursubsidie, zorgtoeslag en al die andere toeslagen en koertingen die ze nu krijgen?

Een basisinkomen op AOW niveau is voor veel mensen niet eens genoeg om de huur en enegiekosten te betalen.

Ik vergelijk het een beetje met de zuidelijke landen.

die liggen al 19 jaar aan een financieel infuus opgebracht door de noordelijke EU landen.

je hebt in NL een vangnet nodig voor wie echt niet kan.

maar we houden liever allerlei regeltjes instant om maar allerlei instanties instant te kunnen houden

Uwv kan100% opgedoekt worden.

al die bedrijven die door uwv ingehuurd worden tegen hoge kosten kunnen opgedoekt worden.

trainingen voor mensen die niet willen??

belastingdienst kan 90% opgedoekt worden.

het vereenvoudigen van ons gecompliceerde belastingstelsel.

belastingvrije som voor werknemers ter hoogte van een basis inkomen.

en een basis inkomen vanuit de overheid vanaf bijv 28 jarige leeftijd. ipv ww, bijstand of wat voor regels we nog meer hebben.

afschaffen van toeslagen maar 1 aftrekpost voor iedereen.

als iedereen een basis inkomen heeft bepaalt iedereen zelf wat hij doet.

wil je meer? Ga je werken.

ben je tevreden met wat je hebt? Werk je toch lekker niet?

uiteraard moet je alles goed op papier zetten en een overgangsregeling opzetten.

bijv jongeren beginnen met vereenvoudigde belastingregels en geen toeslagen meer.

en dat uitbreiden in de toekomst.

is even lastig om in het kort wat op papier te zetten maar het kan wel.

Stoppen met toeslagen maar genereer hele simpele aftrekposten of 1 aftrekpost voor werkenden.

• Moderator

Totale herstart en opheffen van het oerwoud van toeslagen, uitkeringen en kortingen zou mogelijk een welkome verademing zijn.

Maar dan wel rechtvaardig, ook voor De Grote Jongens en bedrijfsleven. En daar zit um de kneep denk ik. Het plebs wel en zij -weer- (vast) niet.

Mijn dillema zit um in "iedereen". 

Hoe houd je dat betaalbaar?

En hoe 'eerlijk' voelt dat voor iemand die 10 jaar studeert en/of 60+ uur werkt. 

Gaat het een 'ik loop geen stap harder' meer mentaliteit veroorzaken (bij hen)?

En wat doet dat met de maatschappij?

Daarbij denken ze dat een basisinkomen meer vrijwilligerswerk en mantelzorg zal gaan geven. Ik persoonlijk geloof daar niks van. Het zit niet in de aard van mensen. De mens is ten diepste een opportunist. 

Het zou ook inventiviteit brengen.

Zie bovenstaande. Zonder incentive zal er niet veel uit handen komen denk ik.

@Vladimir Volgens mij willen ze het levenskosten dekkend hoog maken.

Wat dat is, is me een raadsel. Ik gok bijstand niveau maar dat is voor niemand genoeg. 1500? 2500? Wat is genoeg?

En voor wie?

Maar maak je het basisinkomen net te laag om zo toch wat activiteiten af te dwingen herhaal je eigenlijk al het bestaande systeem.

Hmmmm

Basis inkomen betekend niet dat iemand die chirurg is een basis inkomen verdient.

die verdient gewoon een salaris zoals nu.

een basis inkomen garandert een bestaansminimum voor een ieder.

maar dan ook geen cent meer.

wil je meer moet je werken.

of je partner móet werken.

Een aanvulling op bovenstaande.

dat werken voor extra geld kan betekenen dat mensen misschien wat moeten doen in de zorg.

opvang, en voor die werkzaamheden beloond worden met extra inkomen.

ipv toeslagen? Kinderbijslag, huurtoeslag, eenouder toeslag,.

ik meen dat we meer dan 20 regels hebben om geld uit te kunnen delen.

zorg toeslag. Ga maar door.

doordat je dit schrapt kun je ook al die dure controlerende instanties opdoeken.

dit bespaard kapitalen aan geld.

alleen al deze werknemers worden werkloos, maar wel met een basis uitkering.

per saldo levert het veel geld op.

Ipv toeslagen moeten we gaan werken met lagere belastingschalen waardoor werken loont.

iemand die nu 1500 KRIJGT en daar niks voor hoeft te doen kan m.i niet meer,

• Leuk 1

Leuk dat je al die regelingen af wil schaffen, maar mensen moeten nog steeds rond kunnen komen van hun basisinkomen.

Je zegt dat 1500 gratis geld niet meer kan, hoe hoog wilde je het basisinkomen dan maken?

• Leuk 1

Een probleem van het basisinkomen dat nog niet uitgesproken is is dit: vrijwilligers kunnen lage lonen jobs onmogelijk maken.

Lage lonen jobs zijn vaak ongeschoold, en dus perfect voor "concurrentie" met vrijwilligers. Maar lage lonen jobs staan ook vaak aan de start van een carriëre.

Een splijting in de maatschappij kon daarmee wel eens onvermijdbaar worden.

• Leuk 1
3 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Een probleem van het basisinkomen dat nog niet uitgesproken is is dit: vrijwilligers kunnen lage lonen jobs onmogelijk maken.

Lage lonen jobs zijn vaak ongeschoold, en dus perfect voor "concurrentie" met vrijwilligers. Maar lage lonen jobs staan ook vaak aan de start van een carriëre.

Een splijting in de maatschappij kon daarmee wel eens onvermijdbaar worden.

Waarom zouden er ineens meer vrijwilligers zijn?

Zojuist, OBL-Rien zei:

Omdat mensen zich thuis dood vervelen en toch sociaal contact willen.

Ga je er dan van uit dt mensen massaal stoppen met werken bij de invoering van een basisinkomen?

En als ze zich vervelen, waarom dan onbetaald werk doen ipv betaald werk?

41 minuten geleden, Vladimir zei:

Ga je er dan van uit dt mensen massaal stoppen met werken bij de invoering van een basisinkomen?

41 minuten geleden, Vladimir zei:

@Vladimir

met een basis inkomen valt de dwang om te werken weg, zeker bij zeg de 45 plus.

veel mensen in deeltijdbaan voor pakweg 12 uur per week zullen ervoor kiezen om te stoppen.

als ik bij mijn collega's kijk.

veel collega's hebben een werkende vrouw voor soms maar 12 uurtjes.

dat doen ze niet van weelde maar omdat het nodig is.

Het leven is gewoon te duur geworden en daar moet de overheid eerst wat aan doen.

het minimumloon in spanje is 800 nog wat euro.

en daar komen ze net van rond, toevallig weet ik dat.

zorgverzekering betalen ze volgens mij nieteens.

je kunt niet vanaf nu zeggen iedereen een basisinkomen.

dat moet een heel proces van veranderingen zijn.

maar het niveau van een basisinkomen moet zijn wat mensen nu krijgen in de bijstand gedeeld door 2.

of aow niveau gedeeld door 2.

en bijv hypotheekrente aftrek afschaffen.

5 minuten geleden, Hermanusb zei:

@Vladimir

veel mensen in deeltijdbaan voor pakweg 12 uur per week zullen ervoor kiezen om te stoppen.

Het leven is gewoon te duur geworden en daar moet de overheid eerst wat aan doen.

maar het niveau van een basisinkomen moet zijn wat mensen nu krijgen in de bijstand gedeeld door 2.

Persoonlijk denk ik eerder dat parttimers parttime blijven werken, maar dat juist de fulltimer van het gezin óók parttime gaat werken.

Verder kan ik je bericht eerlijk gezegd niet volgen?

Hoezo gedeeld door twee? Het hele idee van basisinkomen is dat het een inkomen is, waarmee de basis gedekt is. Dat íédereen dat inkomen krijgt, en dat het dus ook AOW en bijstand vervangt.

Hoe moeten die mensen met bijstand en AOW opeens rondkomen met de helft van hun inkomen?

8 minuten geleden, Hermanusb zei:

@Vladimir

Bijstand is op dit moment 668 euro voor een alleenstaande en 1336 euro voor een gezin.

Dan mag je als overheid het leven wel voor de helft goedkoper maken wil je hiervan kunnen rondkomen zonder toeslagen en subsidies.

Hoe wilde je dat doen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...