Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koken op gas benzine


Kans

Aanbevolen berichten

Uit diverse berichten blijkt dat je op 10 kg gas zon maand simpel kunt koken.

Met een liter coleman fuel twee weken.

 

Als je dan ook nog water dmv koken moet zuiveren, een gas/benzine lamp hebt gaat het verbruik nog verder omhoog.

Als je wilt gaan verwarmen...........

 

Iemand andere gebruiks ervaring?

 

Ben toch hard aan het denken ook een houtkachel/oven als backup aan te schaffen, anders zou het een lpg tank moeten worden....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een week op een liter lijkt me realistisch, of je moet heel banaal koken.

En dat is dan zonder andere zaken zoals genoemd.

Dat is toch weer 50 liter brandbaar spul ergens opslaan voor een jaartje zelf voorziening!

 

Gasflessen vind ik ook al niet geweldig, ben toch wel blij met mijn stookhout, nu alleen die kook/bak gelegenheid op hout nog....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van hout stoken in een SHTF scenario is dat men kan zien en ruiken dat er vuur is dus eten wat gekookt of gebakken wordt.

Hout is wel tijdloos en verouderd niet zoals benzine. Nu kun je de duurdere Aspen benzine kopen ook voor Aggregaat dan wel langer houdbaar.

 

Ik heb liever in de eerste periode van een SHTF situatie veel liever gas, je ziet het niet en ruikt het niet tenzij je dicht bij komt.

Je kunt in principe op je zolder koken met gas-flessen.

 

En voor de prijs hoef je het niet te laten als je de gasflessen vult met LPG dan stook je voor weinig ongeveer de helft van wat een normale propaan vulling kost.

Ga nu niet uitleggen hoe je de gewone propaan-gasflessen met een speiciale vulnippen kunt vullen, im principe moet je een dure LPG gasfles aanschaffen.

 

Als je dus stookhout moet kopen als je geen bomen in je buurt kunt kappen ben je ook wel duur uit ten opzichte van LPG gasflessen.

 

Ik denk dat je op diverse (stook) paarden kunt inzetten.

 

Zelf heb ik propaan (lpg) gas met gasstel (gas (propaan) en kachels voor in de winter)

Petroleum voor koken en kachels (voor in de winter)

Kleine camping gas toestellen.

 

Er staat nog wel een houtkachel op het verlanglijstje maar dan moet ik ook hout e.d. opslaan met

Zagen en hakblokken bijlen pffffff (als rugpatient niet zo blij mee)..

Dan moet er dus wel een rustige situatie zijn onstaan wil je gaan koken en verwarmen op hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tom,

 

Je denkt in mijn straatje.

Ik zoek alleen nog een goedkope gasfles, het statiegeld op die krengen is hoger dan de gasvulling.

Dus mijn gasvoorraad is beperkt, mag van mij ook, het is een noodvoorziening voor het geval er binnen gekookt moet worden.

 

De benzine brander is eerste keus ( electrisch koken zolang het kan maar dat zal eindig zijn) maar dat dan wel buiten.

Hout is tweede keus en zal zeker in de winter ook gebruikt gaan worden omdat we dan ook verwarrmen op hout, nu ook op gas maar opnieuw zolang het kan!

Inderdaad houtstoken is van verre op te merken, ik ga ervan uit dat meer dat doen tegen die tijd...

 

Het beste alternatief blijft een grote gastank, die moet dan weer onder de grond en zal ook wel wat kosten.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kans,

 

Ik heb 4 kleine gasflessen gekocht op marktplaats dus 2e hands de 5 kg flessen kun je ook makkelijk meenemen en hanteren.

De flessen zijn meestal leeg anders effe leeg blazen.

 

Nu op marktplaats;

Wij Verkopen Gasflessen

de gasfles van € 27,50 is goed gekeurd t/m 2014

 

5 KG Staal nieuw 2022 € 42,-

10 KG Staal zie website voor prijs

 

Als je nu een vulnippel koopt voor LPG kun je deze flessen zelf vullen (80%) lees de instruktie's bij de vulnippel

 

De gasflessen kun je ook wel goedkoper vinden, maar dit is maar een idee.

 

Als je dus 8 liter lpg hebt kun je wel een paar weken op koken (2X per dag een maaltijd) net zoals op vakantie.

dus kost dan 8X 60cent = 5 euro.

Ook een (kampeer) gaskachel kun je hier in de winter mee stoken.

Mijn zwager stookt op een koude dag ongeveer 1 specie kuip hout op, kost hem ongeveer 10 euro, dus met een Gaskachel ben ik goedkoper uit (LPG)

Lees de instruktie's die bij de vulnippel horen voor veilig vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grote propaan gastanks zie je veel in Belgie en Frankrijk juist boven de grond op enige afstand van het huis.

De Huizen hebben dan gewone gas-apparatuur net zoals wij, combiketels gasfornuis. e.d.

Voordeel is dat je bij een volle tank onafhankelijk heel lang kunt stoken.

De apparatuur is enigzins aangepast, je kunt ze niet door elkaar gebruiken voor aardgas of propaan. Schijnt een kleinere gassproeier nodig te zijn voor propaan, de losse gaskachels die je daar koopt hebben vaak een setje sproeiers voor alle 2 soorten gas zodat je zelf kunt switchen.

Bij ons koop je de Pelgrim bambino kachels voor aardgas of flessen gas, je kunt ze ook later aanpassen met aparte setjes.

En de beunhaas soldeerd de sproeier dicht en boort dan voor propaan een kleiner gaatje, maar mag uiteraard niet van de verzekering.

In ons gehuurde vakantie huis was een tank van 5000 liter propaan dus voor een heel jaar, staat gewoon op pootjes in het bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...