Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Mijn lieve vriendin wees mij op een interessant onderzoek verricht door het ministerie van Economische Zaken.

ūüďõ Zeker nu niet onbelangrijk LEESVOER :

In een exportland als Nederland lijkt het ondenkbaar dat er voedseltekorten ontstaan. Maar wat als overstromingen, droogte en epidemie√ęn de voedselhandel stilleggen?

Kan Nederland, als de grenzen sluiten, genoeg produceren om 17 miljoen monden te voeden? Het ministerie van Economische Zaken liet het uitzoeken en bracht het rapport ‚ÄėVoedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden‚Äô uit.

Lees in de PDF het volledige rapport met onderzoek over verschillende rampscenario's waarin Nederland gedwongen op eigen productie moet draaien, en wat voor effecten dat heeft op de bevolking.

Is het haalbaar? Zo ja? Hoe? Wat zal er moeten veranderen?
Verschillende rampscenario's worden onderzocht waaronder¬†epidemie√ęn¬†en daarom vooral nu zeer relevant stuk om eens door te lezen.

Deel hieronder jullie bevindingen over het rapport, denk mee, en quote svp bronnen uit het rapport om het gesprek zoveel mogelijk on-topic te houden!

Voedselvoorziening in NL onder buitengewone crisis-omstandigheden.pdf

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb nu alleen tijd om de conclusie globaal door te lezen, en ik zie niets om mij zorgen over te maken.

Wat denk je er zelf over?

Deze post delen

Zag dit vandaag ook op FB langskomen.

Dit onderzoek is nogal onvolledig, om voedsel te produceren heb je meer nodig dan alleen grond en zaden.

Deze post delen

Ja ik werd er net op gewezen dat dit model alleen geldt als alle mensen werkzaam in de betreffende sectoren ook gewoon aan het werk kunnen blijven. Dat wordt nog wel een dingetje, zeker als mensen op sleutelposities uitvallen.

Deze post delen

Het moet ook allemaal betaalbaar blijven voor de gewone man. Als men in NL autarkisch moet gaan leven dan betekent dat automatisch dat er heel veel banen verloren gaan in de export (onder andere). De kosten voor luxe voedsel (niet alledaagse vruchten, kruiden en groenten) zullen enorm toenemen. En ook wat wel voorhanden is, zal flink duurder worden.

Daarnaast vraag ik mij oprecht af of de verwende mens van tegenwoordig wel accepteert dat het menu er flink beperkter uit gaat zien.

Deze post delen

Het nederlandse klimaat in achtnemend, is het als individu niet mogelijk om zelfvoorzienend te leven, in mijn ogen.

Als het weer een beetje tegen zit, kan je hier nog niet eens een keer oogsten, als er ziektes uitbreken in je groentetuin? idem. 

Het klimaat is niet bepaald vriendelijk om in te overleven. Noten rotten hier weg aan de boom of komen nooit tot oogst. Om maar iets te noemen.

In zuidelijker landen, Spanje, Portugal, Zuid- France, als voorbeeld,  kan je twee keer per jaar oogsten, het klimaat is veel vriendelijker. 

Onze lange natte koude herfst, winters, maken het er niet makkelijker op. 

Ook heeft niet iedereen de beschikking over een tuin(tje) in nederland. 

Kleinvee houden in een buitenwijk in je achtertuin? kippen zou nog kunnen, schaap, geit, is de gemiddelde achtertuin veels te klein voor.

Plus zeurende, niet begrijpende buren & gemeente regeltjes? 

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...