Ga naar inhoud
GENEGEERD

OPINEL messen (eigenschappen, slijpen en vuurmaken)


vheeswijk

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuk! Ik ook een opinel in mijn EDC. In de keuken gebruik ik graag de molenmessen van koolstaal. Vergelijkbaar, maar dan niet inklapbaar. Mijn opa sleep deze op exact dezelfde manier als in jouw filmpje, maar dan op een gladde wetsteen.

Een van mijn molenmessen thuis (25 jaar oud) is bijna compleet weggesleten. Het lemmet is maar de helft meer van het originele mes, maar nog steeds loeischerp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En supergoedkoop! Voor een tientje heb je een duurzaam en goed mes. Handig om je reservevoorraad mee te vullen. Nadeel is alleen dat het lang duurt voordat je hem uitgeklapt hebt, waardoor het geen goed zelfverdedigingmes is.

 

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

 

Een OPINEL is zeker geen "tactical knive" . Een OPINEL werd oorspronklijk gedacht voor Franse boeren, tuinders en koks. Maar het lemmet en gebruikte carbon steel is van hoge kwaliteit. Een echt werkmes dat zelfs geschikt is voor licht bushcraft werk en dus zeker geschikt voor de "urban survivalist".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, Opinel m,essen, veel (kwaliteit) voor weinig. En ja, er zitten nadelen aan. Roesten doen ze ook lekker, dus goed vet houden. Het leuke houten handvat kun je met kleine mesjes en beiteltjes bewerken, zo heb ik al een visje eruit gehakt en ik heb het originele vrij dunne handvat verwijderd bij een andere en daar een steviger dikker handvat aangezet met ronde achterkant. Geen aanrader dit laatste, kost je een heel weekend om het goed te krijgen, nou ja, tenminste een dag frummelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opinel, altijd leuk, ik kright (got) mijn eerste opinel voor mijn 6de verjaardag,veel bomhut mee gebouw , en ook de banden van de postbode lek geprikt( was een stom vent). Op mijn 8ste , ded mijn opa mij een kleine jacht gewer cadeau. Je kon allen hagel of groof zout mee schieten.als ik dat nu cadeau doet aan mijn kinderen woorden ze uit huis gehaal.ze roesten heel snel,naar ieder keer moet je ze invetten , ook best is nooit wassen mett water, alleen schoon vegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer interessant. Ik heb er een paar in bezit en ondanks het zeer primitieve uiterlijk, vind ik het hele fijne messen. Voordeel, bloedscherp....Nadeel, bloedscherp.... uitschieten betekend een jaap van een centimeter diep in je vingers. ;)

 

Inderdaad bloedscherp. Ik had voor een pijp-rokende vriend een OPINEL No. 4 gekocht. Dit kleine model wordt veel gebruikt om pijpen mee schoon te houden. Het is wel een gepriegel om het mes te openen en ik snee mezelf hiermee per ongeluk in een vinger. Een snee van ca. 1 cm. lang. Ik voelde het nauwelijks maar het bloedde als een rund. Deze messen zijn zo scherp dat je het soms niet eens direct voelt als je jezelf snijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Ook ik heb mijn opinel 11dagen getest . Met brood kaas vlees snijden maar ook touw . Boterham smeren vuur maken an alle andere snij werk . 11 dagen in weer en wind mijn opinel nr 8 heeft zijn werk gedaan . Alleen als hij door nat is gaat hij slecht open .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Opinel(s) zijn wel scherp maar niet bloedscherp om maar te zeggen. (scheerscherp dan maar...)

Dus aan de slijpsteen?

Waar scoor ik een voordelig Opinelslijpding?

 

Je kunt een wetsteen kopen (bij bijvoorbeeld Knives and Tools - preppers korting) Ik zou dan wel kiezen voor minimaal een 1000 korrel (fijnheid van de steen).

Als je een keramische koffiemok oid hebt kun je ook de onderkant hiervan gebruiken, daar zit meestal geen glazuur en kun je ook een mes op slijpen maar uiteraard niet tot een hele fijne snede, als noodoplossing werkt het echter prima.

De Fallkniven D of DC steentjes zijn ook prima, zou dan wel de 4 kiezen want die is wat groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt een wetsteen kopen (bij bijvoorbeeld Knives and Tools - preppers korting) Ik zou dan wel kiezen voor minimaal een 1000 korrel (fijnheid van de steen).

Als je een keramische koffiemok oid hebt kun je ook de onderkant hiervan gebruiken, daar zit meestal geen glazuur en kun je ook een mes op slijpen maar uiteraard niet tot een hele fijne snede, als noodoplossing werkt het echter prima.

De Fallkniven D of DC steentjes zijn ook prima, zou dan wel de 4 kiezen want die is wat groter.

Dank!

Euhmm.. Deze dan? http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-watersteen-korrel-1000-3000.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs: Mooie steen voor het afwerken. Je hebt ook een nog wat grovere steen nodig, anders ben je uren en uren bezig. Bijvoorbeeld een 300/600 steen. Kijk voor de grap eens bij de Blokker of dergelijke huishoudzaak, ik heb daar een dergelijke steen voor een tientje opgepikt, hoewel dat alweer heel wat jaartjes geleden is.

 

Ik moet nog gaan spelen met watervast schuurpapier of een vlakke ondergrond, schijnt ook prima te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Laat ik die zelf nou ook hebben :)

Hij bevalt mij goed maar is minder geschikt om erg beschadigde messen weer mooi te maken, voor onderhouden en verfijnen van de snede echter prima. Je hebt hiermee meteen een steen voor langere tijd.

Voordeel van zo'n falkkniven slijpsteentje is natuurlijk datje die gemakkelijk bij je kan hebben, de wetsteen is daar veel te groot en zwaar voor, echt iets voor in huis dus.

 

Zie bijvoorbeeld: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fallkniven-diamant-keramische-slijpsteen-dc4.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs: Mooie steen voor het afwerken. Je hebt ook een nog wat grovere steen nodig, anders ben je uren en uren bezig. Bijvoorbeeld een 300/600 steen. Kijk voor de grap eens bij de Blokker of dergelijke huishoudzaak, ik heb daar een dergelijke steen voor een tientje opgepikt, hoewel dat alweer heel wat jaartjes geleden is.

 

Ik moet nog gaan spelen met watervast schuurpapier of een vlakke ondergrond, schijnt ook prima te werken.

 

Denk eraan dat Jobs het had over het slijpen van een Opinel, die zal je niet zo snel op een grovere steen hoeven te slijpen maar op zich heb je wel gelijk.

Ik heb zelf ook nog een 400 / 800 steen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn werk gebruik ik dagelijks opninel 8 inox, lekkerder om appeltje te schillen zonder koolstof geurtje.

Slijpen doe ik op schuurpapier 200-400-500- polijsten op leer met polijspasta.

Mijn opinel is gecustom, handvat aangepast en de rug van het lemmet licht speerpoint gezet.

 

Klein nadeel, stof tussen de lock en niet onehands.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...