Ga naar inhoud
GENEGEERD

Meelwormen


vlinder88

Aanbevolen berichten

Eind vorig jaar ben ik begonnen om zelf meelwormen te kweken. Het neemt (nog) niet veel ruimte in beslag, en is goedkoop om mee te beginnen en niet moeilijk.

Een aantal plastic bakken, wat stevig fijnmazig gaas, de wormen en hun voer (havermout en groenterestjes) en je kan beginnen.

Ik heb wormen gekocht bij een hobbykweker, ze laten volgroeien en zo'n 100 poppen geselecteerd. Die weer uit laten komen tot kevers, ze hebben ondertussen eieren gelegd en die eieren zijn ondertussen uitgekomen tot kleine mini wormen. En zo gaat straks de cirkel rond met hopelijk een steeds mooiere opbrengst. Je hebt er wel geduld voor nodig want er gaan wel een paar maanden overheen met een hele cyclus. 

 

De wormen zijn te gebruiken als voer voor dieren. Kippen bijvoorbeeld. Maar twee van onze honden vinden de wormen opgebakken ook wel lekker. Met de volgende oogst wil ik zelf ook gaan knutselen met recepten voor mensen. 

 

Wellicht een leuke tip dus voor degenen die in huis meer zelfvoorzienend willen zijn met voedsel. 

 

Dit is ongeveer het systeem zoals ik het nu heb: 

 

 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja, ik hou van deze diy posts, dankjewel. Ik heb het eerder ook gedaan, maar in een enkele bak, dat was zoveel werk met uitzoeken omdat ze kannibalistisch zijn.

Ik ga dit ook weer doen, kinderen vinden ze lekker, de kippen, ik wel aardig,maar zit meer tussen de oren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Meelwormen zijn gefrituurd best lekker. Zoals het wormpje de naam al heeft smaakt het ook naar meel.

Daarnaast kan ik ook gefrituurde krekel aanraden. Van vrij weinig wordt je al snel vol.

 

Wat de nutritiewaarde ervan is heb ik geen idee van. Maar wel lekker met een chili sausje.

aangepast door Robijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die nieuwe wormen groeien erg traag. Ik ging uit van 2 maanden dat ze dan toch wel een redelijk formaat zouden hebben maar ze zijn echt nog heel klein. Ik heb er een verwarmingsmatje onder dus aan de temperatuur kan het niet liggen. Ook voldoende havermeel en om de dag verse wortel, courgette, etc. Maar het gaat dus heel traag... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...