Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Loreen

Werkgevers en corona

Recommended Posts

Nu corona ook in Nederland is, komt het voor veel mensen en bedrijven allemaal wat dichterbij. Er zijn al allerlei topics over het virus, persoonlijke plannen van aanpak en gevolgen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervaring is met de manier waarop werkgevers met corona omgaan.

Nou snap ik dat het ivm opsec wat lastig kan zijn om bedrijven bij naam en toenaam te noemen, maar goed, ik ben erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn en dan in het bijzonder ook jullie mening daarover.

Om meteen zelf van wal te steken, een vriendinnetje van mijn dochter werkt bij domino's, en daar was ik aangenaam verrast over. Nou hoort daar natuurlijk sowieso hygiënisch gewerkt te worden, maar al afgelopen weekend waren daar allerlei extra protocollen in werking. Denk hierbij aan verplicht ieder half uur (dacht ik, maar misschien was het vaker) de handen grondig wassen, maar ook alle overige counters en materialen moesten heel vaak volledig gedesinfecteerd worden.

Aan de andere kant zie ik echter van dichtbij een bedrijf in de thuiszorg, dat eind deze middag(!!) pas met een briefing kwam. Daarin werd gemeld dat iedereen gewoon kan werken. Ja echt, iedereen. Er werd niet eens iets gezegd over mensen die in risico-gebieden zijn geweest, of symptomen hebben passend bij corona. Wel werd gewezen op regelmatig je handen wassen, in je elleboog hoesten en niezen, papieren zakdoekjes gebruiken, en dan wat ik toch wel het mooiste vond: als je denkt dat je cliënt corona heeft, moet je 2 meter afstand houden. Aan de cliënten zelf is niets gecommuniceerd. Dus cliënten met corona-achtige verschijnselen hoeven zich niet ziek te melden, ook niet voor niet-noodzakelijke hulp, en idem voor de medewerkers.

En dan moet je dus bedenken dat 99% van de cliënten oud is en/of een zwakke gezondheid heeft.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik word er een beetje pissig van 🙄

Nu dus mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen?

• Leuk 4

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn ervaring: flesje Sterillium bij de balie, mail en daarnaast een melding op intranet over Corona. Voor meer informatie over het Coronavirus verwijst de werkgever naar de site van het RIVM. Ik heb de mogelijkheid om thuis te werken. De werkgever heeft aangegeven dat mocht de situatie zich voordoen dat ik dan thuis moet werken ipv op kantoor.

Al met al niet teveel gekkigheid. Mijn werkgever is zich wel bewust van de risico's en zal zo nodig opschalen.

• Leuk 1

Deze post delen

Bij ons is het al ivm brc verplicht handenwassen en desinfecteren.

daarnaast mag niemand namens de werkgever nog naar de getroffen gebieden toe zonder formele toestemming van de directie.

Daranast het dringende advies om vaak handen te wassen en als we in contact zijn geweest met mensen uit de genoemde regio met ziekte symptomen dan overleg met leidingevende om thuis te blijven,

• Leuk 1

Deze post delen

Desinfectans bij ingang en tussen afdelingen.

Zeep bij alle kranen in het pand.

Info op intranet, mogelijkheid tot thuiswerk enz.

Verder heb ik het geluk dat ik dit beleid maak intern en vaak wat meer info krijg van onze partners.

Mondkapjes, witte pakken, handschoenen, haarnetjes en overschoenen hoort bij de dagelijkse gang van zaken. Dus dat is er altijd op voorraad.

• Leuk 1

Deze post delen

Wij hebben al een paar weken een reis beperking en sinds februari een reisverbod naar en van China.

Bij de bekende klachten: kom niet naar kantoor en neem contact op met de huisarts.

Bij de koffiemachines staat desinfecterende vloeistof en bij de wasbakken hangen instructies voor handen wassen.

Mijn werkgever neemt striktere maatregelen dan de RIVM en ben blij met deze pro-actieve houding.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Leuk 2

Deze post delen

Bij ons (ziekenhuis) zijn de publieke én afdelings handenalcohol dispensers weggehaald en naar de belangrijkste afdelingen gegaan, ivm leveringsproblemen. Rest vd (onderzoeks)afdelingen moeten met water en zeep voldoen. Handen geven sinds vandaag 'optioneel'.

• Leuk 2

Deze post delen

Bij grote Amerikaanse multinationals worden intern rondom dit soort zaken algemene maatregelen afgekondigd, die vaak lijken op kopie van een WHO pamflet.

Thuisblijven bij symptomen. Wel blijven werken ;)

Nike en Google gaven mooie voorbeelden van wat er bij dergelijk centraal aangestuurde clubs gebeurt bij een besmetting. Direct en draconisch ingrijpen is dan mogelijk.

Aan de andere kant zijn de voorbereidingen erg mager en overgelaten aan lokale facilities. Verschilt dan ook sterk onderling in Europese landen. Bij de 3 die ik onlangs heb bezocht was er wisselende voorlichting, ontsmetting en catering.

JD

• Leuk 2

Deze post delen

Bij mij waren er al extra hygiënemaatregelen t.b.v. de normale griep. Die zijn nu een tandje scherper neergezet om ook coronavirus-proof te zijn. 🙂

• Leuk 1

Deze post delen

Ik ben werkgever en verantwoordelijk voor tenminste 60 gezinnen. Een week geleden heb ik een mail gestuurd naar alle collega's 'voorkomen is beter dan genezen'. 

Strekking op hoofdlijnen:

Aangedrongen om vooral rekening te houden met anderen (tenslotte zijn er altijd (jonge) mensen die denken dat ze bij voorbaat immuun zijn, en als ze ziek worden, gewoon bij die >99,9% horen die genezen.  Dus doe je het niet voor jezelf doe het dan voor de ander - het is zeer gevaarlijk voor mensen met een verzwakte weerstand of longklachten. 

Verder plaatsen van desinfecterende handzeep, uitdelen van hand sanitizers,  desinfecterende spray voor toetsenborden, telefoons en werkomgeving. Een kantoorverbod voor iedereen met beginnende griepklachten of verkoudheid. En iedereen de ruimte gegeven om intensief contact te vermijden (dus niet verplicht naar seminars, OV/vliegreizen etc).

Bij de collega's heel paternalistisch op aangedrongen dat ze de handen frequent moeten wassen (en zeker na toiletbezoek), 'hygiënisch' hoesten/niezen, 

niet met je handen aan je ogen, neus en mond zitten en zoveel mogelijk thuiswerken

Een collega die vanuit Oostenrijk (Innsbruck) is gekomen mag de eerste 14 dagen niet op kantoor komen. Inmiddels is ook het handen geven van zakelijke relates tijdelijk opgeschort.

• Leuk 9

Deze post delen

Bij ons wordt opgeschaald.

Iedereen is verplicht de laptop mee naar huis te nemen ivm eventuele sluiting van kantoor. Reizen is niet toegestaan.

Iedereen met maar een klein drupje aan de neus wordt verzocht vanuit thuis te werken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Leuk 2

Deze post delen

Adjustments.jpg

.. Na besmetting Google en Amazon wordt de Tech sector wakker. Flinke economische schade vooral in de events en hospitality sfeer. Verder heeft de branche het thuiswerken ongeveer uitgevonden dus mag het in veel kerngebieden geen problemen ondervinden.

Apple en Amazon hebben de meeste problemen door hun toeleveranciers resp. warehouses.

JD

• Leuk 1

Deze post delen

Uit een regionale krant: verschillen tussen ziekenhuizen.

LUMC in Leiden: prominente waarschuwingen en desinfectiezuilen overal in het gebouw

Alrijne ziekenhuizen: briefje bij de apotheek hier geen mondkapjes verkrijgbaar

image.png.70a7b2349c6b569ed52fc993a62e48eb.png

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur terug, Haskap zei:

Uit een regionale krant: verschillen tussen ziekenhuizen.

LUMC in Leiden: prominente waarschuwingen en desinfectiezuilen overal in het gebouw

Alrijne ziekenhuizen: briefje bij de apotheek hier geen mondkapjes verkrijgbaar

image.png.70a7b2349c6b569ed52fc993a62e48eb.png

Is er een digitale link van het artikel zelf beschikbaar?

Deze post delen

Hier een mooi voorbeeld van voortschrijdend inzicht binnen een groot Amerikaans bedrijf. Mededeling van vandaag:

UPDATE REGARDING CORONA VIRUS - In accordance with the company guidelines (read this message) no major internal meetings may take place from now on. The Dutch Country Leadership Team follows these guidelines, which means that no large internal meetings can be held in our offices in the Netherlands for an indefinite period of time.
The advice is to:
- Use zoom,
- postpone the meeting or
- cancel the meeting.

The owner of the activity in question is responsible for making that choice and communicating it to the participants. As far as possible, the owners of the events planned for the week of March 9 have been informed.The NL Update of Thursday afternoon 12 March will NOT take place.we strongly recommend that you check:

the .... on a regular basis or whenever you have any question regarding Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). This article is updated as the situation requires it.

Carefully read the emails from the Crisis Management team on Coronavirus Disease 2019

AND

Any relevant information and instructions provided by local Netherlands authorities on this website National Institute for Public Health and the Environment (RIVM).

Follow hygiene instructions as given.

Met andere woorden: geen grote mensen massa's meer. Volgende stap is ongetwijfeld een paar weken verplicht thuis werken.

JD

• Leuk 2

Deze post delen

Op 6-3-2020 om 10:36, Kciroj zei:

Is er een digitale link van het artikel zelf beschikbaar?

Kon ik niet vinden. Het stond in de corona live-blog van Leidsch Dagblad. En in de digitale krant. 

Deze post delen

Een niet nader gespecifeerd persoon die ik ken werkt bij een bunkertrading bedrijf. Hij zei dat de handel op z'n gat ligt en ze bij zijn bedrijf flink verlies draaien omdat de olieprijs zo laag is.

De scheepvaart gaat hier zware problemen mee krijgen. De economische schade zal enorm zijn. Meer sectoren zullen er gevolgen van hebben, alles wat direct of indirect daar mee te maken heeft. Werknemers zullen of op inactief worden gesteld of ontslagen worden. Ook als je bij de Action of supermarkt als kassamedewerker of vakkenvuller werkt zul je de gevolgen merken. Wat wordt er tegenwoordig niet in China geproduceerd? Of in een ander Aziatisch land dat veel COVID-19 gevallen kent. Denk ook maar aan de mobieltjes uit Zuid-Korea (Samsung etc.)

• Leuk 2

Deze post delen

Op 3-3-2020 om 21:19, Kciroj zei:

Bij ons (ziekenhuis) zijn de publieke én afdelings handenalcohol dispensers weggehaald en naar de belangrijkste afdelingen gegaan, ivm leveringsproblemen. Rest vd (onderzoeks)afdelingen moeten met water en zeep voldoen. Handen geven sinds vandaag 'optioneel'.

Hoe vind je dit zelf?

Deze post delen

5 uur geleden, TyrionLannister zei:

Een niet nader gespecifeerd persoon die ik ken werkt bij een bunkertrading bedrijf. Hij zei dat de handel op z'n gat ligt en ze bij zijn bedrijf flink verlies draaien omdat de olieprijs zo laag is.

De scheepvaart gaat hier zware problemen mee krijgen. De economische schade zal enorm zijn. Meer sectoren zullen er gevolgen van hebben, alles wat direct of indirect daar mee te maken heeft. Werknemers zullen of op inactief worden gesteld of ontslagen worden. Ook als je bij de Action of supermarkt als kassamedewerker of vakkenvuller werkt zul je de gevolgen merken. Wat wordt er tegenwoordig niet in China geproduceerd? Of in een ander Aziatisch land dat veel COVID-19 gevallen kent. Denk ook maar aan de mobieltjes uit Zuid-Korea (Samsung etc.)

Inderdaad laat de olieprijs alleen maar een dalende trend zien en zit er de laatste dagen een nog grotere prijsdip in. 

Volgens de NOS heeft die meest recente dip ook te maken te hebben met een prijsstunt actie vanuit SaudiArabië die Rusland ergens toe wil dwingen (Bron: https://nos.nl/artikel/2326392-olieprijzen-kelderen-saudi-arabie-start-prijzenoorlog.html

image.thumb.png.00902f2959e18e2664f98d217816a6d2.png

Misschien dit verder in het draadje economische gevolgen van Coronavirus uitdiepen?

Deze post delen

Op 6-3-2020 om 16:25, John Durden zei:

The advice is to:
- Use zoom,
- postpone the meeting or
- cancel the meeting.

Die laatste stap (cancel de meeting) klinkt ook een beetje als een efficiency-slag. 😂 

• Leuk 1

Deze post delen

Op 3-3-2020 om 22:34, f150 zei:

Ik ben werkgever en verantwoordelijk voor tenminste 60 gezinnen. Een week geleden heb ik een mail gestuurd naar alle collega's 'voorkomen is beter dan genezen'. 

Enorm goed dat je zo verantwoordelijk bezig bent!

• Leuk 1

Deze post delen

Even kruisposten vanuit andere draad:

Deze week mag de Philipsfabriek in Hubei waarschijnlijk weer open.

Met volop maatregelen:

‘We moeten wel aan strenge eisen voldoen. Al onze medewerkers zijn verplicht een online cursus over gezondheid te volgen. Ze moeten er minstens tien uur aan besteden en als ze het certificaat niet halen, mogen ze niet aan het werk. We moeten de temperatuur van al onze medewerkers straks aan de poort gaan meten. Het personeel moet goed de handen wassen, schone kleding aan, en in de kantine moet iedereen meters van elkaar af zitten. Eén persoon per tafel. Er is een speciale isolatieruimte voor als er toch een besmetting onder het personeel is, en de telefoonnummers van alle ziekenhuizen liggen klaar.'

‘De ploegendiensten worden straks strikt gescheiden gehouden. De ochtendploeg ontmoet nooit de middagploeg en de avondploeg komt de nachtploeg niet tegen. Mocht er toch een werknemer geïnfecteerd blijken te zijn, dan hoeft alleen de ploeg die met hem in contact is geweest naar huis en zijn we niet de hele fabriek in één klap kwijt. Personeel met een administratieve functie blijft thuis, veilig achter de laptop.’

Deze post delen

Mijn werkgever heeft al machines stil staan.

door de daling vd olieprijs worden de grondstofffen goedkoper met als gevolg dat onze klanten wachten met bestellen.

we kunnen de machines beter stilzetten ipv produceren a 1,20 per kilo en verkopen a 60 cent per kilo.

dan is stilzetten een heel stuk goedkoper.

• Leuk 1

Deze post delen

Bij ons op het werk (Brabants bedrijf) is iedereen vorige week al naar huis gestuurd, ga maar thuiswerken, indien mogelijk.
Bij de klant waar ik momenteel zit (iets meer dan 1000 medewerkers, waarvan een derde uit Noord-Brabant) zijn ze behoorlijk voortvarend. Vorige week een mail langs gekomen dat alle Brabanders bij geringe klachten thuis moeten blijven. Gisteren stonden er ineens op iedere verdieping dozen met handgel en mondkapjes. Of iedereen even twee flesjes en een doosje mondkapjes mee wilde nemen. In de middag kwam er dan een mail langs dat alle Brabanders hun spullen moesten pakken en tot nader order vanuit huis moeten gaan werken.

Deze post delen

Wij zitten normaal ook 1 dag in de week op een ander kantoor, vlak bij de universiteit, met verschillende studenten die bij ons werken. Vannacht besloten om voorlopig maar even niet te gaan en alleen met ons kleine team op ons normale kantoor te zijn, om zo grote massa's mensen te ontwijken. Zeker aangezien er in de stad waar die uni staat ook al meerdere besmettingen bekend zijn en de Zweedse overheid gisteravond waarschuwde dat op te schalen van "besmetting is zeer onwaarschijnlijk" naar het hoogste nivo, "besmetting is zeer waarschijnlijk".

Het gaat hard nu hier in Zweden en ook Noorwegen ziet er niet goed uit, ben heel benieuwd hoe dat de komende tijd gaat verlopen. Als het hier ook naar ons kleine dorpje komt dan wordt het voorlopig thuis werken, dat kan gelukkig probleemloos voor ons allemaal.

Deze post delen

Op mijn werk (zknhuis) aangegeven aan het Hoofd dat aanraken van gezicht/slijmvliezen een belangrijke bron van besmetting is, zeker in het kader van COVID-19. Uitgelegd dat ik mijzelf niet kan beloven nooit mijn gezicht aan te raken (tussen handhygiene momenten door) en dat iets voor mijn gezicht daarbij kan helpen, praktisch gezien dus een chirurgisch mondmasker.

Wordt maandag overlegt in infectiepreventie team en ze komt erop terug, vooralsnog geen toestemming.

Hoe zal ik hiermee omgaan, aangenomen dat ik 'verboden' wordt een mondmasker te dragen?

PS. Alle bijeenkomsten groter dan 30 worden uitgesteld, groepen mensen moeten 2 meter uit elkaar in gezamelijke ruimtes...

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...