Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 111
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik ben gezond, zo ook de anderen in mijn gezin. Wellicht naief, maar ik ben banger voor de gevolgen tav de samenleving, dan die van het virus an sich. Ja wij letten extra op hygiene, en als er een r

Ik heb inmiddels flink wat voedsel in voorraad. De boodschappen die ik nog doe, doe ik op rustige tijdstippen. Verder ben ik gestopt met handen geven, zowel op werk als privé. Als de besmettingen a.s.

Goh, ik moet even denken aan het vroegere forum, toen we de term SHTF regelmatig noemden. Beetje nostalgie, maar we waren er volop mee bezig.   Nou, dit is een SHTF, niets minder.  

Posted Images

Op 2-3-2020 om 19:06, Kciroj zei:

In de gang neer laten zetten, pinnen, boodschappen ontsmetten en dan je handen wassen. :)

@Kciroj Hoe ontsmet jij je boodschappen?

Ik het draadje "Ontsmetting van Oppervlakken (CORONA)" heb ik vanochtend een gelijkaardige vraag gesteld:

10 uur geleden, ullie13 zei:

Op 9-2-2020 om 19:12, vheeswijk zei:

Het coronavirus is een wereldwijde epidimie en wordt daarom versneld onderzocht door wetenschappers. Nu hebben onderzoekers in beeld gebracht hoe lang het coronavirus kan overleven op een oppervlak, zoals op een deurklink, en welke desinfectiemiddelen het meest effectief zijn om pathogenen te doden.

Twee Duitse onderzoekers hebben de data van 22 eerdere studies over diverse coronavirussen vergeleken. Wat opvalt is dat verschillende coronavirussen even lang blijven overleven, namelijk tot negen dagen. Gemiddeld overleven coronavirussen vier tot vijf dagen. “Is er sprake van een hoge luchtvochtigheid en een lage temperatuur, dan kunnen deze virussen langer overleven”, vertelt professor Günter Kampf van het Universitätsmedizin Greifswald. (REF)

10 uur geleden, ullie13 zei:

Het is dus belangrijk dat besmette oppervlakten zo snel mogelijk worden schoongemaakt. Volgens de onderzoekers werken desinfectiemiddelen met ethanol, waterstofperoxide of natriumhypochloriet het best.

Aangezien het virus tot negen dagen kan overleven op oppervlakken (of is dit intussen al achterhaald door andere studies?),

vraag ik me af of het dan nog veilig is om vers voedsel (fruit, groenten, vlees, kaas,...) te bestellen online en thuis te laten leveren (winkelbezoek lijkt me veel riskanter)?

Zou ontsmetten met Dakins oplossing voldoende effectief zijn tegen het volledig doden van het virus op verpakte artikelen? 

Of laat je ze 9 dagen onaangeraakt staan in een garage?

Of leven jullie de komende weken / maanden alleen nog van huidige voorraad eten in blik en eigen teelt?

1 uur geleden, Kciroj zei:

@ullie13

Ik spray de verpakkingen zo goed als mogelijk met Dakin's solution. Ik heb geen garanties dat ik alles ontsmet, maar beter dan zo aanpakken en niks ermee doen.

Greetz,

@Kciroj bedoel je dan dat je de kartonnen dozen van je levering insprayt of elk artikel apart dat in de doos zit?

Doe je dat ook met groenten en fruit? En dan nadien afspoelen voor de smaak, want de oplossing ruikt en proeft waarschijnlijk ook heel erg naar javel?

Pas je ook een wachttijd toe van enkele dagen?

Ik probeer het me praktisch en concreet voor te stellen ?

Bedankt. 

PS als ik google op Dankin's oplossing vind ik geen informatie. 

aangepast door ullie13
Toegevoegd

vheeswijk heeft op dit forum berichten geplaatst hoe Dakin's solution te maken.

Ja ik spray alles lichtjes in, dan pak ik de onderkanten en dat spray ik ook, dan wacht ik langer dan 30 minuten, ik laat het zegmaar gewoon staat behalve diepvries, die gaat ongeveer na 15 min in de vriezer (of eerder het moet wel praktisch blijven)

Groenten zit meestal in plastic, fruit dat ik nog moet schillen doe ik ook niks mee, rest kan je afspoelen

• Leuk 3
12 uur geleden, Kciroj zei:

vheeswijk heeft op dit forum berichten geplaatst hoe Dakin's solution te maken.

Ja ik spray alles lichtjes in, dan pak ik de onderkanten en dat spray ik ook, dan wacht ik langer dan 30 minuten, ik laat het zegmaar gewoon staat behalve diepvries, die gaat ongeveer na 15 min in de vriezer (of eerder het moet wel praktisch blijven)

Groenten zit meestal in plastic, fruit dat ik nog moet schillen doe ik ook niks mee, rest kan je afspoelen

@KcirojBedankt voor je omschrijving. Zo kan ik ermee aan de slag, wordt een hele klus.

Fruit of groenten dat niet is voorverpakt ga ik niet meer kopen.

13 uur geleden, ullie13 zei:

PS als ik google op Dankin's oplossing vind ik geen informatie. 

Het staat inderdaad mooi uitgelegd door vheeswijk hoe het moet gemaakt worden. Ik gebruik het al 2 weken in de woning en op het werk om te ontsmetten.

Ik bedoelde dat ik met Google er geen verdere informatie over kan vinden, ivm het toepassen.

16 uur geleden, ullie13 zei:

Op 9-2-2020 om 19:12, vheeswijk zei:

Het coronavirus is een wereldwijde epidimie en wordt daarom versneld onderzocht door wetenschappers. Nu hebben onderzoekers in beeld gebracht hoe lang het coronavirus kan overleven op een oppervlak, zoals op een deurklink, en welke desinfectiemiddelen het meest effectief zijn om pathogenen te doden.

Twee Duitse onderzoekers hebben de data van 22 eerdere studies over diverse coronavirussen vergeleken. Wat opvalt is dat verschillende coronavirussen even lang blijven overleven, namelijk tot negen dagen. Gemiddeld overleven coronavirussen vier tot vijf dagen. “Is er sprake van een hoge luchtvochtigheid en een lage temperatuur, dan kunnen deze virussen langer overleven”, vertelt professor Günter Kampf van het Universitätsmedizin Greifswald. (REF)

@vheeswijk is er intussen al een wijziging in de tijdsduur van het verder leven op oppervlakten?

U schreef eerder dat uit 22 studies bleek dat het tot 9 dagen kan overleven.

• Leuk 1

@vheeswijk @Kciroj

Ik moet vandaag onze puppy gaan ophalen, waar we al bijna een half jaar op wachten. 

De hond is 10 weken. 

Ik ga buiten afspreken met de fokker om de hond aan te nemen. 

Ik zou het hondje graag willen ontsmetten voor het geval er virussen op zijn vacht zouden zijn.

Mijn voedingsmiddelen die geleverd worden zetten we 9 dagen in quarantaine of worden ontsmet met Dankin's oplossing. 

De Dankin's oplossing is ook veilig voor de handen te ontsmetten, zou het mogelijk zijn om deze dankins oplossing een beetje te vermengen met de shampoo en het hondje hiermee te wassen?

Zou dit veilig zijn voor het hondje en hoeveel sprays van de oplossing zou ik kunnen toevoegen?

Heel erg bedankt voor uw antwoord. 

59 minuten geleden, ullie13 zei:

@vheeswijk @Kciroj

Ik moet vandaag onze puppy gaan ophalen, waar we al bijna een half jaar op wachten. 

De hond is 10 weken. 

Ik zou het hondje graag willen ontsmetten voor het geval er virussen op zijn vacht zouden zijn.

Mijn voedingsmiddelen die geleverd worden zetten we 9 dagen in quarantaine of worden ontsmet met Dankin's oplossing. 

De Dankin's oplossing is ook veilig voor de handen te ontsmetten, zou het mogelijk zijn om deze dankins oplossing een beetje te vermengen met de shampoo en het hondje hiermee te wassen?

Zou dit veilig zijn voor het hondje en hoeveel sprays van de oplossing zou ik kunnen toevoegen?

@ullie13
Absoluut niet het beestje aanraken met Dakin of ermee wassen, dat risico wil je absoluut niet lopen!! Iemand die anders beweert vind ik schandalig bezig, hondjes van die leeftijd zijn erg kwetsbaar. Nog niet te hebben over de kans dat het in zijn oogjes kan komen. Een hondje likt sowieso zijn vacht grondig dan krijgt hij het ook binnen. Elk hondje zijn lichaam reageert anders. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor zijn zenuwgestel!!

Wassen is sowieso in het begin niet verstandig daarnaast mag je geen anti-vlooienbehandeling doen. Is een jong diertje in een nieuwe omgeving, die wil je niet gelijk onder de douche zetten.

met het toch gebruik de minst agressieve puppy shampoo en spoel heel goed!

Zeep dood ook bacteriën maar zorg ervoor dat water niet in zijn oortjes of oogjes komt, koppie niet wassen.

Als zijn vachtje een beetje vies is heb je SPECIALE vochtige puppy doekjes die je ook bij de dieren winkel kan kopen.

en bovenal! Fantastisch wat een aanwinst is het toch altijd! Veel plezier ermee, zorg er goed voor! ?

aangepast door Robert J
  • Leuk 1
1 uur terug, ullie13 zei:

@vheeswijk @Kciroj

De hond is 10 weken. 

De pup afspoelen met warm water lijkt me voldoende (en daarna je handen wassen). Er is geen bewijs dat het virus vermenigvuldigd in het lichaam van dieren.

Heel veel plezier en geluk met je beessie, welke soort is het?

Greetz,

• Leuk 3
Op 2-3-2020 om 10:38, Ronin Kogaratsu zei:

Met het virus en commotie ontlopen bedoelde ik meer, of jezelf alvast afzonderen in huis, op een schip of bol oid , en wanneer dat in zou gaan. Preventie met vitamines en handen wassen is al logisch.

Ik bedoel meer, vanaf wanneer blijf je binnen, stuur je je kids niet meer naar school, stop je met judo , dansen of een andere contact activiteit, welke plekken zijn het beste om naar toe te vertrekken enz

Op 1-3-2020 om 20:27, Ronin Kogaratsu zei:

We zijn met de meesten hier al jaren aan het preppen en scherp op actuele dreigingen. Nu zijn we aanbeland op een shtf situatie die in de beginschoenen staat, wat zijn jullie ideeën hoe dit virus met alle ontwikkelingen te ontlopen? Wanneer is het moment echt drastische maatregelen te treffen als de overheid het verzaakt heeft?

Ik bedoel, wanneer duik je met een berg proviand een schip in en meer je af en vaar je uit de bewoonde wereld, of wanneer betrek je een berghutje voor onbepaalde tijd met je geliefden, wanneer ga je volledig bug in?

Of is het een optie het virus te trotseren en zo weerstand op te bouwen er tegen? En zijn de verhalen dat het latent in het lichaam aanwezig blijft toch maar fake news?

Er over praten is 1 ding, er naar gaan handelen een tweede

Is het tevergeefs om het te proberen te ontlopen ? Zoals in de volkskrant al geschreven werd.. Corona? Wen er maar aan. En braaf wachten tot de vaccinaties ons aangediend worden door de overheden om ons te beschermen tegen dit virus? 

Wat is jullie idee hier over? En waar bestaat jullie voorbereiding uit? Mondkapjes en handen wassen of toch iets drastischer aanzetten?  

Ik lees je bericht en moet concluderen dat we toe zijn aan FASE II, judo en school zitten er al niet meer in en we werken al thuis.
Ik prep al jaren en er werd om gelachen, maar ik had voldoende handgel en mandkapjes ffp3 (en ja plee-papier neemt nou eenmaal veel ruimte in, in een vrachtwagen,... als de transport op instorten komt te staan)
De pentry is gevuld net als de medicijnkast, lets bugin, maar wat wordt fase 2? gaan we er vandoor? zou de inenting verplicht worden en wil je dat dan uberhaupt........
Dit is denk ik de vraag nu, trotseer je de ziekte, en werk je vooral aan je eigen gestel en gezondheid, rust, reinheid, regelmaat.....

Wat is FASE II ?          https://preppers.nl/2012/09/goed-voorbereid-op-de-economische-crisis/   misschien...

aangepast door D3d0x
  • Leuk 3
Op 21-3-2020 om 20:52, D3d0x zei:

Ik lees je bericht en moet concluderen dat we toe zijn aan FASE II, judo en school zitten er al niet meer in en we werken al thuis.
Ik prep al jaren en er werd om gelachen, maar ik had voldoende handgel en mandkapjes ffp3 (en ja plee-papier neemt nou eenmaal veel ruimte in, in een vrachtwagen,... als de transport op instorten komt te staan)
De pentry is gevuld net als de medicijnkast, lets bugin, maar wat wordt fase 2? gaan we er vandoor? zou de inenting verplicht worden en wil je dat dan uberhaupt........
Dit is denk ik de vraag nu, trotseer je de ziekte, en werk je vooral aan je eigen gestel en gezondheid, rust, reinheid, regelmaat.....

Wat is FASE II ?          https://preppers.nl/2012/09/goed-voorbereid-op-de-economische-crisis/   misschien...

FASE II:  wat ik verwacht wat er gaat gebeuren;

Winkels dicht, supermarkten mogen beperkt mensen binnenlaten, sommige importproducten zijn niet meer te krijgen....boetes voor op straat zijn...handhaving.....ontwapening....vaccinatie verplichting. Ik hoor graag of jullie dit scenario ook zo voor je zien of sla ik door? en hoe prep je hiervoor....

• 3 weeks later...
Op 12-3-2020 om 22:48, Piroska zei:

Ik dacht helemaal voorbereid te zijn op elke noodsituatie, lekker zelfvoorzienend op mijn bergje in het buitenland, vriezer vol, weck en droogvoedsel aanwezig, hout en water, kom maar op!  

In februari hebben we met het oog op het virus nog voor een half jaar dierenvoer, suiker en bloem in huis gehaald, dit mede omdat ik wegens ziekte in de groep "zwakkeren" val en beter geen longontsteking oploop.

Nah wat denkje? Alles voorbereid, donder ik dankzij een hond van een kennis van een betonnen trap op een berg, schouder 3-voudig gebroken..  Ik moet nu elke week naar het ziekenhuis, daar vliegen nu dus al mijn maatregelen de soep in want zover ik weet is een ziekenhuis wel 1 van de grootste risicoplekken om vaak te zijn. 

Morgen weer naar dat ziekenhuis, grr, ik weet niet precies waar ik de grens moet stellen en moet besluiten om zonder medische zorg aan schouder toch maar op mijn bergje te blijven....lastig dus, denk je alles voor elkaar te hebben maar dat kan dus soms illusie blijken te zijn.  

Sterkte, ik hoop dat het inmiddels beter met je gaat.

• Leuk 2
  • 1 month later...
Op 2-3-2020 om 08:03, Ronin Kogaratsu zei:

Ja het kan razend snel verspreiden op deze manier in Nederland. Maar om eerlijk te zijn had ik in Italie nog veel ergere cijfers verwacht inmiddels, hopelijk moeten we het uitzingen tot aan de zomer. Beste zou dus zijn om het virus te ontlopen nu een poosje off grid

Daar bij zie ik de supermarkten als doorgeef luik, van de corvit-19 de kassières  immers ze pakken steeds de boodschappen die en tal van klanten in de vieze handen hebben gehad, en tussendoor desinfecteren ze het hun handen en alles wat aan geraakt word niet, dat vind ik behoorlijk storend, en niet kunnen, en dan word er een punt gemaakt van contant geld, maak dan ook in de kassa's een UV-lamp.

Nog een doorgeef luik

Tevens in de zorgcentra en ziekenhuizen nemen de verpleging en artsen het ook niet zo nauw, de telefoon die heel vaak dagelijks word beantwoord word niet ontsmet (zelf mee gemaakt) en hebben ook geen hoesje die vaak op de dag op de juiste manier zou worden verwisseld.

Artsen en verpleegkundigen gebruiken hun baarden als grof filter daar zorgen de goed gekeurde mondkapjes wel voor, de zorgen voor de geforceerde circulatie in de beharing, en die nemen ze overal (niet gedesinfecteerd) mee en worden thuis weer geknuffeld, door vrouw en kinderen en die nemen het dan weer mee naar school en stoeien, pakken elkaar en zo komt het weer bij de ouders terecht en je hebt een behoorlijke groepsbesmetting want boodschappen moeten ook gedaan worden en zo komt de besmettingen weer bij de kassa terecht en het cirkeltje is weer rond.  

Het lijkt me geen verkeerd het idee om de te boodschappen desinfecteren,

maar hoe zou jij de groenten desinfecteren, kort goed spoelen in water met zuiveringszout (Natriumbicarbonaat) en dan weer goed na spoelen met schoon water.

Of een UV-lamp er opzetten.

Misschien kan de heer @vheeswijk daar het zijne op zeggen.

• 5 months later...

Je krijgt het of je krijgt het niet.

Zoek in ieder geval geen menigtes op en ga ook niet bij vrienden of familie langs die dat wel doen.

Als ik met de trein moet of een winkel in moet, doe ik wel een kapje op, niet zo zeer voor mezelf maar voor andere mensen. Ik vind dat je pas bang mag worden als je het krijgt. Dit is hetzelfde als een been breken. ;) 

Op het werk is het ook verplicht, maar gelukkig mag ik daar ook gewoon zo'n lashelm op, krijgt bekant geen lucht met die gezichtspamper...

Ik schreef in maart al dat het bijna niet te vermijden is dat je het krijgt.

wel hoop ik dat de behandelmethodes nog wat beter worden.

tot die tijd.

houden we afstand.

gaan we niet naar feestjes en dat hebben we in de zomer ook niet gedaan.

op mijn werk loop ik de hele dag met mondkampjes op en hou ik nog steeds voldoende afstand.

ik heb een halve ltr sterilium op mijn werk staan, die gebruik ik na elke ronde door de fabriek.

in mijn huishouden hebben we alle 4 nog geen corona gehad.

• Leuk 1
3 uur geleden, Dutchknowledge zei:

Bepaalde aminozuren zijn erg goed in het versterken van je immuunsysteem, maar ook vitamines en mineralen. Kort om eet gezond... Als je gevoelig bent kun je het natuurlijk altijd aanvullen met supplementen!

@Dutchknowledge

wij, de oudste 2 dan.

gebruiken zink en vitamine D als extra naast vitamine A/Z.

die laatste gebruiken de meiden ook.

• Leuk 1

De corvit-19 ontlopen.

Ps, sommige dingen zijn wat scherp beschreven maar dat mag ook met een besmetting die de dood tot gevoel kan hebben.

Als simpele oplossing is alleen de FFP3 geschikt die corvit-19 niet door.

De ogen/gezicht zouden volledig afgesloten moeten zijn, net als een duikersbril dat doet.

Ik gebruik een FFP2 die sluit goed af en filtert ook geurtjes, daar heb ik meer vertrouwen in dat de andere goedkope rommel. 

Na een dag of vier kun je het gewoon weer gebruiken de quarantaine heeft de covit=19 al de nek om gedraaid.

Beter een volgelaatsmasker heb een goed filtersysteem.

Dan een "speciale cabine eigen ontwerp" om je geheel af te spoelen. (Heb ik dat nee.)

Als je spullen hebt gekocht een week laten staan, voor dat je er gebruik van maakt.

Als je producten uit de supermarkt moet hebben bestel het, dan hoef je zelf minder onder de mensen, moet je toch boodschappen doen ga op een moment dat je minder mensen tegen komt, wij doen dat als er haast geen mensen in de winkel zijn, en koop met een een beste voorraad, dan loop je minder risico om besmet te raken.

Maak het winkelkarretje zo goed mogelijk schoon, met Bio-Ethanol  die je heb mee gebracht gekocht bij de Action kost daar ongeveer €1,64 de liter, want je kan er niet altijd van uitgaan dat de winkels het hebben.

Spuit het zeker ook op de bodem van het karretje daar kunnen mensen met besmette handen hun producten in hebben gelegd de waar het minstens twee dagen kan overleven.

Maak het karretje ook schoon waar je het zou vast pakken.

Vaak zoek ik ook een lege does waar de producten in gelegd kan worden wel zo aangenaam mensen zetten ook vaak hun kinderen in het wagentje en kinderen lopen ook nog wel eens door de honden kroketten en frikandellen de rommel kan er dagen in blijven zonder dat je het ziet.

Kom je mensen tegen maak er een gewoonte van even je adem in te houden, alles met elkaar kan je helpen niet besmet te raken.

O een goed sluitende bril is ook belangrijk de besmetting kan zeker ook via de ogen het lichaam binnen komen, en je mondneus kapje goed sluitend dragen is van zelf spreken voor ons, zie vaak mensen het onder de kin, neus of met een baard gebruiken, ook in de zorg zie je dat best veel, zelfs op het intensief care zie je dat schandalig, als een patiënte komt te sterven door zo'n gast zie ik dat als dood door schuld, en moet voor mijn gevoel zwaar bestraft worden.

Zeker mannen in de zorg zouden een paar keren op een dag het gezicht moeten scheren, stoppels zijn voldoende om besmetting door te laten het werk als een grof filter waar de covit-19 met gemak door komt.

Enkel met een doorzichtige gezicht scherm werk zeker niet de luchtstroom gaat er met gemak om heen, en kan je als nog besmet raken of een ander besmetten, net als rook er met gemak om heen kan en je het in ademt of in je ogen terecht komt, waanzin dat te denken.

• 4 weeks later...

Een niet zo'n leuke mededeling.

Ik vind het zorgelijk.

Ja beste @Ronin Kogaratsu we zijn nu in zo'n situatie beland,

De corvit-19 ontlopen het zou kunnen met ons T5-campertje maar hoelang moet je dan weg blijven en waar heen het zonnige zuiden ??? (Spanje).

De besmetting gevaar is nu wel heel dicht bij ons gekomen, direct bij de hoofd ingang (een ziekenboeg) zaten twee mannen naast elkaar als buren, de een waar we vaak naar zwaaide is overleden, de andere ligt in het ziekenhuis is ook gisteren met spoed op gehaald en naar het ziekenhuis gebracht zal het waarschijnlijk ook niet halen.

Ook zijn er een tal verplegers ziek, die liepen ook door de rest van de flat waar wij wonen om daar zorg te verlenen.

Wij gaan dus niet meer door de hooft ingang waar zich ook de gezamenlijke brievenbussen zitten.

We gaan nog via andere ingangen die niet veel worden gebruikt, maar nog beter is via de tuindeur, wel jammer want dan krijg je direct de koude in de woonkamer en dan gaat het echt koud worden want we stoken al jaren niet meer, en wonen nu beneden worden niet meer rondom warm gehouden.

Ja het is nu dreigend geworden wat betreft de corvit-19, ook het winkelcentrum heel dicht bij ons in de buurt, is de kans op besmetting nu groter.

AH zou nu ook medische mondneuskapjes verkopen, ik zou het kunnen gebruiken maar mijn vrouw is een mislukte neus operatie ondergaan en heeft een heel gevoelige neus die de mondneuskapjes amper verdraagt laat staan dat het passen word aangedrukt.

Maar dan nog moeten we eigenlijk ook goed sluiten de brillen gebruiken.

Ondergetekende zit nu 5 dgn in quarantaine omdat iemand uit mijn team corona blijkt te hebben.

heb zelf (nog) nergens last van.

nu maar hopen dat de dagelijkse portie multivitamine, zink en vitamine D zijn werk goed gedaan heeft en ik woensdag negatief test,

Gelukkig op dit moment nog steeds nergens last van dus het lijkt positief

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...