Ga naar inhoud
GENEGEERD

27mc Hoe staat het er momenteel voor ?!


Communicator

Aanbevolen berichten

*kuch* hey guys ... long time no see!

Helaas nul activiteit in de ether in mijn omgeving. Ik heb alles nog in 'stand-by' modus staan. Kabels er in, stroom er op, en het werkt weer.
De laatste jaren is de 27mc door alle storingen van o.a.PLC's massaal afgenomen. Als ik hier mijn antenne op werkhoogte zet, ontvang ik sowieso zo'n s7~s9 storing. Netwerken, zonnepanelen, LED verlichting etc zorgen hier voor.

Dat gezegd hebbende, zojuist weer een motiverend telefoongesprek gehad, waarin we dus concludeerde dat we moeten zoeken naar een oplossing! 


ik ben nog steeds een groot voorstander van digitale communicatie over de ether. ik denk namelijk dat dit efficiënter is dan verbale communicatie in de meeste gevallen.
Ik bedenk dan voornamelijk communicatie over grotere afstanden tussen groepen. Bij comms die gebruikt worden voor patrouilles zal verbale communicatie nog altijd nodig zijn.

 

Andere manieren van communicatie buiten 27mc via de ether zijn verboden gebied voor de meeste hier aangezien je daar een licentie voor nodig hebt. Ik vermoed wel dat hier antwoorden te vinden zijn op de meeste vraagstukken. Grote delen van het frequentiespectrum laten zich prima gebruiken voor deze vormen van communiceren op korte en lange afstanden.

De controle op misbruik is inmiddels geautomatiseerd, de uitvoerende instantie die daadwerkelijk op controle moet, hebben het behoorlijk druk met andere zaken waardoor het op een lage prioriteit ligt, maar zeer zeker NIET stil ligt. In een nood situatie zal deze controle wegvallen en zal het illegaal gebruik van deze frequenties toenemen. 

Het voorbereiden op, en het oefenen met dit apparatuur word door deze beperkingen wel bemoeilijkt in mijn ogen.

Het is voor mij inmiddels ruim 2 jaar geleden dat ik werkelijk de ether heb getest met mijn 11meter apparatuur (27mc dus) en wordt het stillaan weer eens tijd om het stof af te blazen, stekkers er in te steken, antenne op werkhoogte te zetten en kijken wat de huidige stand van zaken is.

Ik zal proberen om ook mijn neus hier weer wat vaker te laten zien ;) 

 

 

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast OBL-Rien

Ik scan nog wel eens de 2 meter en 70cm banden, maar het is doodstil.... een jaar of twee geleden hoorde ik nog wel eens wat, maar ik denk dat iedereen nu app't of mailt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muzikanten zijn onmisbaar in een prep community. En al helemaal niet als ze ook nog verstand van telecommunicatie door de ether hebben!

De afgelopen 3 weekenden wilde ik met de storm het dak niet op, maar mijn bescheiden 27MC spullen komen weer operationeel - voor wat het waard is.

 

Vooralsnog is voor mij een alternatief voor communicatie tijdens uitval van grid en telecom netwerken de satelliet telefoon (Iridium) met abonnement, maar ook daarvan is de waarde beperkt zeker zolang je slechts een handvol andere mensen kent met een satelliet toestel..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben zello ook natuurlijk he.
Mooi medium om te oefenen/discussies te voeren.

Zelf in het bezit van div. portofoons en mobilofoon hiervoor.

Wel afhankelijk van providers / internet maar een simpele manier om te kunnen communiceren.

www.zello.com

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.loudtalks


https://apps.apple.com/app/zello-walkie-talkie/id508231856

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 1-3-2020 om 21:01, prepass zei:

hey @Communicator welkom terug! Goed je weer te zien. Hier staat de 27mc nog wel operationeel maar ook op een laag pitje. Nu we het er zo over hebben, volgens mij had ik met @Anvil recent nog afgesproken om eens een comm check te doen....Helaas van mijn kan vergeten.... dus bij deze; Anvil, nog eens een poging wagen?

 

 

Welkom Herr @Communicator!

 

@prepass ook van mijn kant ff geen tijd gehad... Nu ook niet in de positie om te testen. Ben offsite.

Wellicht later deze week. Maar heb het onfortuinlijke fortuin om tot de kritieke infrastructuur te behoren, dus dingen zijn nogal fluide op voorlopig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een zello kanaaltje maken om het 1 en ander te kunnen oefenen?

Eigen callsign creeren? PF8401 P=Preppers F=Forum 84= bouwjaar en 01 = de allereerste ;)

 

Op dit kanaal kunnen we oefenen met je callsign en eventueel spelenderwijs bepaalde technieken aanleren in geval van GRID?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht een zello kanaaltje maken om het 1 en ander te kunnen oefenen?
Eigen callsign creeren? PF8401 P=Preppers F=Forum 84= bouwjaar en 01 = de allereerste
 
Op dit kanaal kunnen we oefenen met je callsign en eventueel spelenderwijs bepaalde technieken aanleren in geval van GRID?
Had ik ook al geopperd maar daar kwam maar weinig reactie op...
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Dutch013 zei:
39 minuten geleden, Wonderland zei:
Wellicht een zello kanaaltje maken om het 1 en ander te kunnen oefenen?
Eigen callsign creeren? PF8401 P=Preppers F=Forum 84= bouwjaar en 01 = de allereerste emoji6.png
 
Op dit kanaal kunnen we oefenen met je callsign en eventueel spelenderwijs bepaalde technieken aanleren in geval van GRID?

Had ik ook al geopperd maar daar kwam maar weinig reactie op...

 

Gewoon aanmaken en de rest druppelt vanzelf binnen. Vaak terughoudend tot je ze ziet zuipen op een meeting ?

 

@Mr. Gold Is het toelaatbaar om het kanaal Preppers.nl te noemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ,

 

ik ben nieuw hier op het forum, en ik woon ....laten we zeggen bijna in Tsjechie, nog net in de Heimat.

 

Ik schrijf dat hier omdat de situatie met Nederland kan verschillen.

 

Ik merk nu in deze crisis , hoe balangrijk en essentieel. communicatie is.

Dat wist ik al wel,  maar ik word er nu met de neus opgedrukt.

 

@Communicator de storing ( van bv plc ) op 27mc , is dat op FM of AM/SSb?

FM zou een stuk robuuster moeten zijn dan AM.

Verder is het in tijden van nood wellicht niet zo belangrijk om DX afstanden te halen, danwel iemand in de buurt die hulp kan bieden.

En dat storing op korte afstand minder van belang is.

 

Verder zijn 27mc apparaten redelijk massief, zelfs portofoons zijn (redelijk) groot, anders de antenne wel.

 

Dan kan je denken aan pmr  (446 mhz) waarbijj de analoge uitvoeringen 16 kanalen hebben ,en de  digitale 32 kanalen, met het voordeel van versleutelen.

De reikwijdte is in stedelijk gebied slechts zo`n 500 meter  , en je mag er ( formeel )geen andere antenne op zetten

Maar daar tegen zijn ze wel lekker transportabe.

 

Zello is leuk en wel, maar afhankelijk van providers.

Gisteren hebben wij een ladingl gasolie geleverd gekregen.

De transporteur heeft met zijn datareminal (via mobiel internet ) contact met de basis proberen te leggen, om de juiste prijs vas te stellen, wat na een kwartier dus lukte... Het mobiele internet was overbelast.

 

Mobile en vaste internet providers zijn nu al aan het drosselen ( capaciteit verminderen ) om het syteem op recht te houden.

 

Mobile masten zijn voorzien van noodaccus, deze moeten de mast een bepaalde tijd in de lucht houden, maar dat lukt niet altijd.

Een voorbeeld daarvan was in 2017 toen in Amsterdam een grote stroomstoring ontstond, en de masten zonder stroom stonden.

Twee mensen zijn toen overleden omdat 112 niet kon worden gebeld.

De oorzaak van  het droogstaan der masten weet ik niet meer, maar het gebeurd vaak dat masten geen noodstroom hebben.

Tegenwoordig worden die acus vaak gestolen, en de providers hebben geen trek om de accus steeds maar weer te vervangen.

Dit gebeurt in Nederland, zowel in Duitsland

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken heeft in 2017 nog een onderzoek laten doen naar het ontbreken van noodstroom bij deze zendmasten.

 

Bij 5g waar nog meer stroom nodig is, wordt het nog spannender.

Hier in Duitsland willen provijders ontheffing van noodstroom voor deze 5g, het word gewoon te duur.

 

Dus liever geen afhankelijkheid van providers, hoe comfortabel dan ook.

 

Verder zie je niet alleen overheden die cencureren , maar vooral bedrijven zoals facebook die dat doen.

Zeker met de aanstaande Europese wetgevingen tegen haatzaaiingen , terrorisme  en auteursrechten , zijn deze platformen pagus om daar verantwoordelijk voor gesteld te worden.

En dat worden ze straks wel , vandaar een overmatige zelfcencuur.

 

Ook zello heeft in Amerika een aantal kanalen geblockt, omdat ze niet zeker waren dat het er allemaal netjes aan toe ging.

 

Verder zijn er natuurlijk nog mogelijkheden om een eigen mobiel telefoonnet op te zetten, bijvoobeeld met SDR TRxen  .

Dit word op hackerfestivals vaak gedaan zoals op de Chaos Computer Club bijeenkomsten.

 

Een ander punt, wat misschien niet in deze treahd hoort , is een crisiszendertje op baterijen  welke voor een dorp / stadsdeel op FM kan uitzenden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Wonderland zei:

 

Gewoon aanmaken en de rest druppelt vanzelf binnen. Vaak terughoudend tot je ze ziet zuipen op een meeting ?

 

@Mr. Gold Is het toelaatbaar om het kanaal Preppers.nl te noemen?

Ik vind het prima maar ik heb er niks meer over te zeggen ? @Luke en @Paraatpaal runnen dit prachtige forum. Ik kijk en bewonder :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...