Ga naar inhoud
GENEGEERD

Must have producten


Aanbevolen berichten

Beste lezers, 

Ik ben een beginnend prepper van 15 en vroeg me af welke producten must have zijn voor een bug out. Ik heb een klein budget. 

 

Dit heb ik al:

Berghaus arrow 30liter

Magnesiumstick 

Morakniv

Victorinox

Hoofdlamp met extra baterijen

Ehbo kit van defensie

Survival kitje van defensie

Chemlight lightsticks

Lichtgewicht Hangmat

50 meter paracord

Tarps

Water purification tablets

Kompas

 

Dit ben ik van plan om nog te kopen:

Wc papier

Paar pakjes lucifers

Waterfilter

 

zijn er nog dingen die aan het lijstje moeten worden toegevoegd of geschrapt? 

 

Alvast bedank voor jullie hulp? 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Waterfilter zou bovenaan je lijst moeten staan.

maar die kun je zelf wel maken mbv een stukje pvc buis en wat actiev kool van de aquariumwinkel.

 

youtube is je vriend mbt dit apparaatje,

preppen is wel wat anders dan Bushcraften, ondanks dat bepaalde zaken in beide situaties belangrijk zijn.

water dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi pepijnjasper,

Wat je nodig hebt ligt ook aan je hoofddoel om te preppen. Hou je rekening met een economische crisis, dan prep je anders dan voor een oorlog, snap je? Ga je voor een bugout? Of een bugin?

Ik prep veel zaden, waar een ander daar geen enkele moeite voor zou doen, omdat hun plan anders is.

Een prep die vaak vergeten word zijn skills. Leuk paracord en messen, maar kun je er een val mee maken om voedel te vangen als je in je uppie in t bos zit? Oefenen en leren zijn heel belangrijk. Zelfde geld natuurlijk voor mijn zaden, leuk om te hebben om zonder enige tuinier ervaring of kennis kom je alsnog om van de honger.

Dus denk eens na over je hoofddoel, je plan, je backupplan en ga eens oefenen, kijk waar je tegenaan loopt, wat je mist. Bouw daarop verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Pepijnjasper zei:

vroeg me af welke producten must have zijn voor een bug out

Een bug out, ik hen al wel een plan maar die moet ik nog wel uitwerken. Ik ben net een paar weken begonnen met het preppen. 

Qua skills betreft, daar werk ook ik aan, ik leer veel bij scouting en heb zelf een paar boeken met oa knopen, eetbare planten, shelters maken en vallen. En oefen deze dingen met een vriend. 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik las over je bug out heen...

Fijn dat je in ieder geval met een vriend bent! Twee kunnen meer dan een!

Een poncho? Droge sokken? Kaart van de omgeving waar je heen wilt? Wat voor vervoer neem je? Als je een fiets kiest, reparatie setje.

Materiaal om in de koken (kampeer en outdoorzaken hebben veel keuze, ik zou gaan voor n mok met deksel).

Ik roep maar even wat er in me opkomt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker nog iets van een slaapzak en een matje voorzien. Ik heb zelf ook een hangtent voor op trektochten maar enkel in het midden van de zomer is dit warm voldoende. In de andere seizoenen word het onder aan de hangmat heel koud met de wind die eronder door blaast. 
Als je dan een gewoon matje of zo’n zelf opblazend matje in je hangmat legt en daar bovenop gaat slapen dan is het veel comfortabeler. 
 

Een setje potten en pannen is ook wel een must als je wat eten voor jezelf wilt bereiden en iets om vuur mee te maken. 
 

Lichte handschoenen en een stuk zeep, zodat je kleine wonden aan je handen kunt vermijden en dat je toch ook wat basis hygiëne kunt behouden. 
 

En wat visgerief is ook zeer handig, een rolletje vislijn en wat haakjes zodat je tijdens de nacht een paar strooplijnen in het water kunt laten en als je je plek goed gekozen hebt dan heb je al ontbijt als je wakker word. Eventueel kun je ook nog een klein netje meenemen en daar een hoop gras in doen en het slachtafval van je visjes erin gooien en met wat stenen erbij toebinden en met een toutje eraan weer het water in en dan heb je met wat geluk een dag later een snoek of rivierkreeftjes in het net zitten die het slachtafval willen opeten. 

aangepast door T.A.P.
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, T.A.P. zei:

Lichte handschoenen en een stuk zeep, zodat je kleine wonden aan je handen kunt vermijden en dat je toch ook wat basis hygiëne kunt behouden. 
 

En wat visgerief is ook zeer handig, een rolletje vislijn en wat haakjes zodat je tijdens de nacht een paar strooplijnen in het water kunt laten en als je je plek goed gekozen hebt dan heb je al ontbijt als je wakker word. Eventueel kun je ook nog een klein netje meenemen en daar een hoop gras in doen en het slachtafval van je visjes erin gooien en met wat stenen erbij toebinden en met een toutje eraan weer het water in en dan heb je met wat geluk een dag later een snoek of rivierkreeftjes in het net zitten die het slachtafval willen opeten. 

Handschoenen en zeep zitten in de ehbo kit het visgerei in het survivalkitje15829951222046630595943746289908.thumb.jpg.7ccd9776d70dc86aea76942fefab2145.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Pepijnjasper zei:

Oh, ik dacht dat ie het over handschoenen voor een ehbo behandeling had

Kan allebei geen kwaad...?

 

Tof dat je in tegenstelling tot je leeftijdsgenoten met dit onderwerp bezig bent en dat je doorhebt dat de enige die jouw hachie kan redden, jijzelf bent!..??

 

Ik vermoed dat je vast al een aardig aantal keer gelezen hebt over de prioriteiten in survival; water, shelter, food and fire (wat mij betreft in die volgorde, maar dat is altijd afhankelijk van de situatie). Nu zijn preppen en survival niet altijd hetzelfde. Maar de prioriteiten blijven overeind.

Er is dan ook zoiets als de bekende regel van 3: 

 

Je kan globaal gezien; 3 minuten zonder lucht, 3 uur zonder shelter, 3 dagen zonder water, 3 weken zonder voedsel, 3 maanden in eenzaamheid... En hier is dan ook weer een (mijn) regel van 3 op van toepassing; Beheers voor elk van deze problemen 3 manieren/oplossingen om ze te kunnen maken, verkrijgen of oplossen. Dan heb je in de meeste situaties niet veel te vrezen

 

De regel van 3 kan je nog veel verder doorvoeren. Zo is een heel bruikbaar systeem om je Bug-out-preps te organiseren een zogeheten 3-tier systeem (of 3 pijlers of 3 lagen hoe je het zien wil, maar 3-tier system is een goede zoekterm op YouTube bijvoorbeeld)

Tier one: de zaken die je altijd op je lijf draagt. Pen, zakmes, firesteel, pleisters, reserve cash enz. 

Tier two: dingen die je verder bij je hebt in jouw geval bijvoorbeeld in je schooltas. Ducttape, Paracord, klein ehbo setje, waterfles, paar energie bars, beetje aanmaak spul, kaart van je vaste omgeving enz.

Tier Three; de grotere zaken die je wellicht in een bug out bag hebt, slaap spul, voedsel en water, kook spul, tarp, navigatie middelen. Enz.

Zie je hoe het stapelt? En dat je als je alle 3 de lagen mee neemt je al behoorlijk compleet begint te raken...

 

En... Kennis weegt niets!: Alles wat weet of weet hoe je het moet maken/verkrijgen hoef je niet in bulk in te slaan of in je rugzak mee te slepen...

 

Je hebt al best een leuke set spullen bij elkaar. En er zullen best nog wel suggesties bij komen. Zo gebruik ik dat mooie EHBO kistje (ik heb'm ook) voor als ik met de kano weg ga, of ga zeilen. Want ze zijn zo lekker waterdicht. Maar voor in m'n rugzak zou ikzelf een lichtere verpakking zoeken die het ook redelijk droog houd.

Maar dat zal je allemaal moeten gaan uitvinden door met je spullen en je maten op pad te gaan en het te testen.

15 manieren weten om vuur te maken is tof, maar als je ze geen van allen ooit geoefend heb of beheerst, heb je het nog steeds koud!!

Maak jezelf voor alle skills 3 manieren meester die je zo goed beheerst dat je ze in uitgeputte, gewonde, opgejaagde toestand in het donker met je ogen dicht en zonodig met één hand nog steeds kan uitvoeren!

 

En de dikste tip voor het aanvullen van je materiaal is denk ik wel dat het allemaal niet persee duur of high tech hoeft te zijn. Licht is lekker, maar ook vaak duur. Simpel en hufterproof is vaak wat zwaarder, maar gaat ook langer mee en werkt vaak wél op het moment dat lichtgewicht zooi faalt.

Zoek de balans in die dingen, goedkoop is vaak duurkoop. Maar niemand zegt dat je dure spullen niet goedkoop op de kop mag tikken! Marktplaats is top!

 

En... Leef je uit met Koninginsdag ...de Yanks zeggen "one man's trash, is another man's treasure..." Koningsdag is mijn favorite dag van het jaar! Alles ligt op straat en het kost geen drol!! Ik ben sinds m'n 13e op die manier mijn "survival-gear" aan het upgraden... Verkoop wat niet (meer) geschikt is voor jou doeleinden, dat levert geld op. En koop voor een habbekrats spullen die je wel nodig hebt! Matjes slaapzakken, brandertjes, je kan struikelen over de kampeerspullen en zo koop je de dure varianten van alles op een goedkope manier

In elke behoorlijk stad van dit land kan je overgens elk weekend wel ergens naar een rommelmarkt....

 

Leef je uit, have fun doing it. Houd de balans tussen preppen voor onaangename situaties en gewoon lol hebben. Als het goed is, geeft het een enorm en duurzaam gevoel van rust om te weten dat jij je zaakjes voor elkaar hebt, ook als het allemaal tegen zit. 

 

De groet is goed,

 

Anvil

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Pepijnjasper zei:

Bij mij is alles wel "over de datum", is dat erg? 

 

Gewoon langs de kruidvat om de belangrijkste zaken te vervangen.

een pleister, zal echt niet ineens slecht zijn als hij een jaartje over datum is.

 

ik vrat laatst nog paracetamol die achteraf 3 jaar over datum was.

en ik ben er nog steeds,

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Pepijnjasper zei:

Bij mij is alles wel "over de datum", is dat erg? 

Over de datum is waarschijnlijk niet 'steriel' meer, maar in geval van nood is het nog wel 'schoon' en dat is nog altijd beter dan niks...?

 

Je kan met de tijd altijd spullen verversen. Dat is wel handig om bij te houden. Wellicht jaarlijks. Maar ook jij kan je geld maar 1 keer uitgeven. Dus vervang dingen beetje bij beetje, net zo lang tot je het up to date hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden, Pepijnjasper zei:

Oh, ik dacht dat ie het over handschoenen voor een ehbo behandeling had


Ik doelde ook eerder op werkhandschoenen, voornamelijk de lichtere varianten. Die wegen nagenoeg niets en zijn handig in gebruik. 
 

Ik ga zelf af en toe met vrienden op meerdaagse trektochten en na enkele dagen in het bos te leven. Zijn je handen behoorlijk kleverig van de hars en dan ben je blij met wat zeep of de ehbo handschoenen voor het eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...