Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik zou graag weten welke bestanddelen een handgel dient te bevatten om effectief te zijn tegen virussen?

Ik had sterillium med besteld online, maar ik heb net vernomen dat deze bestelling niet verzonden kan worden.

Ik ben dus nog op zoek naar een goede handgel om mijn 2 kinderen maandag mee naar school te geven, zodat ze deze kunnen gebruiken voor ze gaan eten.

Ik weet dat ik veel te laat ben en helaas niet voorbereid ben, zoals alle anderen hier, maar ik hoop alsnog een redelijke oplossing te kunnen vinden.

Ik heb op jullie forum een goed middel gevonden om oppervlakten te ontsmetten (Dakin's oplossing), misschien kent er iemand wel iets om zelf handgel te maken?

Alvast heel erg bedankt voor uw reactie.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb een fruit allergie en moet het dus doen met vitaminen uit een potje. wij gebruiken A tot Z van de kruidvat,   mbt gell. wij gebruikem stellisept als zeep en sterrilium als d

? ik hèb verhalen ??    Doekjes wàren fijn. Samenstelling én geur lijken veranderd te zijn. Kreeg er ineens mega allergie van ?   Edit - 1 dag later. @mevr.Grijpstra De j

⛑?Zelf hand desinfectiegel maken (WHO standaard)    Recept op basis van isopropanol Voor 10 liter:   7500 ml isopropanol (70% - 99%) 400 ml waterstofperoxide 3% 150 ml 

Posted Images

Welkom! Naar mijn weten zijn ethanol/alcohol de stoffen die alles killen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat die stoffen vervliegen als je ze zelf door glycerine of een gelatine zou mixen (vooral omdat gelatine verwarmd moet worden).

Mijn beste advies is je kinderen thuis te houden. Het gaat niet alleen om handhygiene voor het eten, ook als iemand in hun gezicht ademt, of als ze een gecontamineerd oppervlak (deurklink, kraan, enz) aanraken en daarna in hun ogen wrijven, hebben ze kans besmet te raken.

Veel succes!

• Leuk 1

@ullie13 begrijpelijk dat je je zorgen maakt over je kinderen. Naast een goede handhygiëne en hoest/nies etiquette ben ik van mening dat het lastig is om besmetting in een schoolsituatie te voorkomen. Gelukkig blijkt uit de data die tot nu toe beschikbaar is, dat de ziekte bij jongere leeftijdsgroepen waarschijnlijk minder ernstig verloopt dan bij ouderen. 

Wat je wel kunt doen is hun weerstand op peil houden, veel groente, fruit, volkoren producten eten en bij voorkeur vitamine D supplementeren (met name in de grijze wintermaanden).

Disclaimer: Ik heb geen medische achtergrond, maar vraag desnoods de mening van je huisarts, dat heb ik ook gedaan.

• Leuk 1

Ik weet niet hoe oud je kids zijn (ik heb n peuter, n kleuter en eentje in gr3), maar wij oefenen elke dag met handen wassen. Nageltjes houd ik extra kort ook.

Hoesten en niezen in hun elleboog kennen ze, alleen lust de middelste graag snot haha.

Naar wat ik begrijp is wassen effectiever dan antibacteriele gels.

Ik vind het lastig om de kinderen bewust te houden zonder ze angstig te maken, maar dat is weer n ander issue vrees ik.

• Leuk 2

Ik had ook al zitten zoeken daar alle handgel uitverkocht is. Ik heb uiteraard wel wat op voorraad maar toen ik afgelopen maandag nog extra wilde halen was het al bijna niet te krijgen. 
Ik kwam dit recept tegen 
https://www.wikihow.com/Make-Hand-Sanitizer 
De essentiele olie is niet nodig, enkel voor een lekker luchtje.
De losse delen zijn nog wel te krijgen en goed op te slaan. 

Ik ben ook even wezen zoeken of gewone brandspiritus voor dit doel geschikt zou zijn. Ik denk van wel. Maar misschien wil @vheeswijk daar zijn licht over laten schijnen.

Het kopen van handgel strijkt een beetje tegen mijn principes is. Voor de weerstand zouden we juist minder steriel moeten leven heb ik geleerd. In een ziekenhuis kan ik het begrijpen enigszins. En ook te begrijpen is dat een virus zich ergens op je lichaam of kleding kan zitten.

Bij desinfectie denk ik aan alcohol, dus bij gebrek aan gel zou je elke alcohol bevattende substantie kunnen gebruiken en zelf je desinfecterende gel mee maken.

?Desnoods een fles wodka drinken en over je handen heen pissen.? sorry kon het niet laten.?

• Leuk 2

https://www.openbare-inspectieresultaten.nvwa.nl/productonderzoeken/handdesinfectiemiddelen

Stellisept; 

spacer.png

Risico: Het desinfectiemiddel heeft niet de vereiste toelating van het Ctgb. Dit betekent dat de werkzaamheid van het product en de veiligheid voor mens, dier en milieu niet beoordeeld zijn.

Actie NVWA: De verkoop is verboden

'De NVWA onderzocht of de voor de Nederlandse consumentenmarkt bestemde handdesinfectiemiddelen voldoen aan de eisen van de toelating, samenstelling en het etiket.' 

In Duitsland toegestaan dus wat mij betreft geen enkel probleem om het te gebruiken. Bijna alle onderzochte producten voldoen niet aan de eisen, ik zet wel enige vraagtekens bij dit onderzoek. Zijn wij in Nederland niet te streng als maar 6 van de 47 producten aan de eisen voldoen?

handdesinfectiemiddelen-onderzoek-naleving-wettelijke-eisen-toelating-samenstelling-en-etiket-1.pdf

aangepast door Pantoffel
  • Leuk 2
22 uur geleden, Maan zei:

Ik had ook al zitten zoeken daar alle handgel uitverkocht is. Ik heb uiteraard wel wat op voorraad maar toen ik afgelopen maandag nog extra wilde halen was het al bijna niet te krijgen. 
Ik kwam dit recept tegen 

Ik ben ook even wezen zoeken of gewone brandspiritus voor dit doel geschikt zou zijn. Ik denk van wel. Maar misschien wil @vheeswijk daar zijn licht over laten schijnen.

Beste @vheeswijk

Ik zou ook graag willen weten of een combi van 99% alcohol en aloe Vera gel goede handel zou kunnen maken? Volgens dit recept bedoel ik: https://www.wikihow.com/Make-Hand-Sanitizer

En kun je Daikin’s oplossing ook gebruiken om je handen te ontsmetten? 

Alvast bedankt! 

• Leuk 1
22 uur geleden, Maan zei:

Ik kwam dit recept tegen 

Bedankt voor alle reacties!

@Maan Bedankt voor het delen, dat lijkt me we een goed en haalbaar recept om te maken.

Ik heb nog wel handgel kunnen kopen in de drogist, maar zoals hierboven geschreven door @Aalawok en @JohnM is een schoolsituatie een broeihaard. 

Ik twijfel erover om de kinderen naar school te laten gaan, maar zonder briefje van de huisarts kan je in Belgie je kinderen niet langer dan 3 dagen wettelijk thuis houden. Ik vrees dat we hier over een periode van weken spreken. Dus wel lastig.

@gwoonEva nageltjes knippen is ook nog een goede tip.

Immuunsysteem op peil houden is inderdaad wel het allerbelangrijkste @JohnM

Doen we hier momenteel met suiker vermijden, voldoende groeten en fruit en nachtrust. Als extra: Arctic visolie met vitamine D, puur Camu Camu poeder voor de vitamine C (ik ben geen voorstander van synthetische vitamine C).

• Leuk 1

Ik heb een fruit allergie en moet het dus doen met vitaminen uit een potje.

wij gebruiken A tot Z van de kruidvat,

mbt gell.

wij gebruikem stellisept als zeep en sterrilium als desinfectie middel.

dat laatste niet altijd maar wel in dit soort situaties en tijdens griep epedemie.

mbt alcohol.

de meeste handgells zit een soort alcohol in, er zijn verschillende soorten alcohol.

ik stook wat alcohol voor de lol, en ben nu bezig een nieuwe koperen ketel en kolom te bouwen.

ethylalcohol is in principe de drinkbare versie ware het niet dat de overheid er vieze stofjes laat indoen die bijzonder schadelijk voor de gezondheid zijn, om accijns ontduiking te voorkomen,

gezond verstand in huidige situatie is van belang,

naast regelmatig handenwassen.

• Leuk 3
43 minuten geleden, Gab zei:

Beste @vheeswijk

Ik zou ook graag willen weten of een combi van 99% alcohol en aloe Vera gel goede handel zou kunnen maken? Volgens dit recept bedoel ik: https://www.wikihow.com/Make-Hand-Sanitizer

Alvast bedankt! 

Ik ben vheeswijk niet, maar om antwoord te geven op je vraag, ja dat kan. Een alcoholgel moet om effectief te zijn minimaal 60% alcohol bevatten, hoe meer hoe effectiever. De ene soort alcohol is de andere niet en er zijn onderlinge verschillen in werkzaamheid tegen bacteriën en virussen. 
Ik denk dat als je mikt op ongeveer 70% dat je goed zit. 

Waarom alcoholgel ipv gewoon alcohol? Gewoon alcohol doet het ook, het vervliegt alleen snel, waardoor het contact te kort kan zijn. Door er een gel van te maken blijft het langer nat en kan het beter zijn werk doen. Dus niet afdrogen of droogwapperen maar droog wrijven. Ook bevat het wat verzorgende bestanddelen, waardoor de huid minder belast wordt. 

Let wel op met kinderen, je moet het niet op eten!

aangepast door Maan
in de quote geschreven
  • Leuk 2
3 uur geleden, Hermanusb zei:

gezond verstand in huidige situatie is van belang,

naast regelmatig handenwassen.

Wat bedoel je met ‘gezond verstand’ ? Volgens mij is daar geen heldere definitie van dus ben benieuwd wat jij eronder verstaat.

Greetz,

21 minuten geleden, Kciroj zei:

Wat bedoel je met ‘gezond verstand’ ? Volgens mij is daar geen heldere definitie van dus ben benieuwd wat jij eronder verstaat.

Greetz,

Simpel zorgen voor een goede dosis standaard hygiene en dito voorraad van dit soort spullen.

en niet gelijk in de stress schieten.

5 uur geleden, Gab zei:

Een goed alternatief voor 99% alcohol is bioethanol.

Dankin's solution is zeer geschikt voor het ontsmetten van handen en zelfs wonden.

• Leuk 2
20 uur geleden, Pantoffel zei:

https://www.openbare-inspectieresultaten.nvwa.nl/productonderzoeken/handdesinfectiemiddelen

Stellisept; 

spacer.png

Risico: Het desinfectiemiddel heeft niet de vereiste toelating van het Ctgb. Dit betekent dat de werkzaamheid van het product en de veiligheid voor mens, dier en milieu niet beoordeeld zijn.

Actie NVWA: De verkoop is verboden

'De NVWA onderzocht of de voor de Nederlandse consumentenmarkt bestemde handdesinfectiemiddelen voldoen aan de eisen van de toelating, samenstelling en het etiket.' 

In Duitsland toegestaan dus wat mij betreft geen enkel probleem om het te gebruiken. Bijna alle onderzochte producten voldoen niet aan de eisen, ik zet wel enige vraagtekens bij dit onderzoek. Zijn wij in Nederland niet te streng als maar 6 van de 47 producten aan de eisen voldoen?

handdesinfectiemiddelen-onderzoek-naleving-wettelijke-eisen-toelating-samenstelling-en-etiket-1.pdf 321.03 kB · 5 downloads

Ik gebruik dit middel dagelijks.

maar niet om te desinfecteren.

daar gebruik ik sterillium voor.

stellisept gebruik ik als een meer dan uitstekende zeep .

28 minuten geleden, Gab zei:

Met dank aan @Maan en @vheeswijk

Heb vandaag bij Kruidvat wel een paar flesje 96% alcohol gekocht en bij Etos Aloe Vera gel (170 ml voor € 5,55) https://www.etos.nl/producten/fruit-of-the-earth-aloe-vera-100%-gel-111020776.html en daar handgel mee gemaakt, naar recept van hier op het forum (zie topic Handgel). Wel meer alcohol als in dat recept want ik wilde niet onder de 70% komen. Paar druppeltjes citroenolie (etherische olie) en het is helemaal prima! 

Zag bij de Action trouwens ook nog bio-ethanol , stonden nog een heleboel flessen, 1 liter voor € 1,72.  Met dank aan @vheeswijk weet ik dat ik dat kan gebruiken ipv 99% alcohol. 

https://www.action.com/nl-nl/p/espar-bio-ethanol/. Action verkoopt ook potten met aloe vera gel https://www.action.com/nl-be/p/bettys-nature-aloe-vera-gel-4/ Op de pot staat 92% aloe vera maar dat betwijfel ik het eerste ingredient op de lijst is water. Maar wellicht wel goed genoeg om handgel mee te maken. Mijn zelfgemaakte gel smeert goed en droogt ook goed op. 

Op 28-2-2020 om 18:33, FincaInSpanje zei:

Het kopen van handgel strijkt een beetje tegen mijn principes is. Voor de weerstand zouden we juist minder steriel moeten leven heb ik geleerd. In een ziekenhuis kan ik het begrijpen enigszins. En ook te begrijpen is dat een virus zich ergens op je lichaam of kleding kan zitten.

Bij desinfectie denk ik aan alcohol, dus bij gebrek aan gel zou je elke alcohol bevattende substantie kunnen gebruiken en zelf je desinfecterende gel mee maken.

?Desnoods een fles wodka drinken en over je handen heen pissen.? sorry kon het niet laten.?

Precies Finca,

We leven zo schoon en steriel mogelijk, en juist dat heeft onze weerstand aangetast. Vroeger als kind lekker buiten gespeeld, met de modder nog onder je nagels even in je neus peuteren. Wie heeft het niet gedaan ? en we zijn er nog.

Het kasplantje van nu kan niks meer hebben.

Op 28-2-2020 om 18:33, FincaInSpanje zei:

6 uur geleden, vheeswijk zei:

Een goed alternatief voor 99% alcohol is bioethanol.

Dankin's solution is zeer geschikt voor het ontsmetten van handen en zelfs wonden.

@vheeswijkU schrijft dat je de Dankin's solution kan gebruiken om je handen te ontsmetten. 

Ik heb mijne in een plantenspray gedaan. 

Is dan de handen een beetje nat sprayen voldoende om ze te reinigen van virussen?

Hoe gebruik je de Dankin's solution voor oppervlakten te ontsmetten precies. 

Gewoon wat sprayen op bv.tafel en schoon wrijven met een doek?

1 uur terug, ullie13 zei:

@vheeswijkU schrijft dat je de Dankin's solution kan gebruiken om je handen te ontsmetten. 

Is dan de handen een beetje nat sprayen voldoende om ze te reinigen van virussen?

Pure alcohol onttrekt vocht uit de huid. Pas ermee op ! Gebruik liever brillendoekjes die 70% IPA bevatten.

3 uur geleden, ullie13 zei:

Zoals ik het geleerd heb is Dankins na aanmaak gekoeld beperkt houdbaar. 

1 uur terug, ullie13 zei:

Ik heb handgel met slechts 62,7% ethanol.
Hoeveel gemodificeerde alcohol 70% zou ik hieraan kunnen toevoegen om deze handgel toch virusdodend te kunnen maken?
Alvast bedankt voor uw reactie. 

Het ligt er aan op welk alcohol percentage je uit wilt komen. Zo ver ik begrepen heb ik is een percentage boven de 60 werkzaam en 70% optimaal.
Als je nu 70% toevoegt aan de gel die je al hebt, zul je altijd onder de 70% uitkomen.

Wil je je gel pimpen naar 70% moet je een alcohol met een hoger percentage dan 70% toevoegen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...