Ga naar inhoud
GENEGEERD

Corona Actualiteiten

Greener
 Share

Recommended Posts

10 minuten geleden, JohninNL zei:

Terwijl we toch al gevallen hebben die helemaal niet van daar komen, hoe kunnen ze hier toch steeds aan blijven vasthouden. Ja tuurlijk zijn het merendeel import uit Italië... Dat zijn de enigen die getest werden. ?‍♂️

Au. Die is echt heel pijnlijk.

? ? ?

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1 uur terug, John Durden zei:

RIVM (Van Dissel) beweert (voor zover op te pikken*) in de briefing aan de Tweede Kamer dat:

a) er heel weinig kinderen besmet / symptomatisch raken

b) sterfte (case fatality) vrijwel exclusief bij ouderen plaats vind

c) wij vooral te maken hebben ('meerendeel') met import uit Italië waarbij clusters ontstaan van met name familie-leden

Wat moeten we doen

1. Als iemand uit een gebied komt waar virus circuleert en gezond is, ga gewoon naar werk. Bij -lichte- klachten mag je thuis blijven, je mag nog wel boodschappen doen, maar niet naar je werk of een bioscoop (?!). Blijf vooral thuis, doe aan 'social distening' en ga niet naar de huisarts.
  2. Als je ernstiger klachten krijgt (conform 'case definitie') - dan mag je naar de huisarts om een test te krijgen
  3. Gezinscontacten van bevestigde gevallen - zie 1)

Ha! ? het RIVM weet dus toch wel waar ze mee bezig zijn. Waarom deze info niet via het NOS verspreiden?

PS: Bij lichte klachten is er ook volgens mijn "model" (zie algemene COVID-19 draadje) weinig kans op grote verspreiding, tenzij er sprake is van langdurig contact. Op zich is het advies (punt 1) dan ook niet zo slecht. Weet dat er veel alleen woonende zijn die toch op de een of andere manier aan consumenten producten moeten komen.

Wel is het zo dat wanneer men dit advies volgt er een onder-rapportage ontstaat van het aantal gevallen. Het is opmerkelijk dat dit nagestreefd wordt. Waarom daar kan ik alleen maar naar raden. (In mijn oren klinkt dat een heel klein beetje als "we hebben toch geen kans het te stoppen, dus laat het maar -langzaam- over ons heenkomen" - PS: Ook hiermee heb ik geen principieel probleem, maar communiceer dit dan ook duidelijk.)

• Leuk 3
Link naar reactie

8 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Ha! ? het RIVM weet dus toch wel waar ze mee bezig zijn.

Hm, dan verschillen wij enorm van mening. We zitten nu juist nog in de fase waarin, als de aantallen van de RIVM daadwerkelijk zouden kloppen, het virus nog relatief eenvoudig ingedamd kan worden en we er met slechts een flinke waarschuwing vanaf komen.

Waarom zou je dan in hemelsnaam mensen uit een risicogebied MET KLACHTEN boodschappen laten doen?? Ook al is de kans klein dat ze dan anderen besmetten, fuck it, maak die kans gewoon zo goed als nihil door ze in quarantaine te plaatsen! Dan is het misschien 2 weken wat onaangenaam, nou boehoe. Met de aantallen waar we nu over spreken kan er makkelijk voedsel voorzien worden voor de mensen die niet voldoende in huis hebben. Ik snap echt, maar dan ook écht niet waarom je die mensen wel boodschappen zou laten doen. Wat is daar de meerwaarde van? Denk je dat mensen daar minder angstig door worden? Dat het een positief effect heeft op welk verloop dan ook?

De kans is klein dat ze iemand besmetten, what ever. Ze zullen maar net in de supermarkt een caissière besmetten. En die caissière gaat vervolgens werken (gewoon volgens protocol: kom je niet uit een risicogebied, dan mag moet je gewoon werken bij griepachtige klachten. Gewoon regelmatig je handen wassen, en in je elleboog niezen, toch?). En vervolgens besmet die caissière niet alleen haar familie en collegae, maar ook de basisschooljuffrouw die bij haar aan de kassa komt, de postbode, de huisarts, nou ja noem het maar op.

Ja, gelukkig weet het RIVM dus wél waar ze mee bezig zijn!

• Leuk 9
Link naar reactie

20 minuten geleden, Loreen zei:

Hm, dan verschillen wij enorm van mening.

Dat het RIVM weet waarmee ze bezig is (i.e. een plan volgt) betekend natuurlijk niet dat iedereen het met hun eens zal zijn ? 

21 minuten geleden, Loreen zei:

We zitten nu juist nog in de fase waarin, als de aantallen van de RIVM daadwerkelijk zouden kloppen, het virus nog relatief eenvoudig ingedamd kan worden en we er met slechts een flinke waarschuwing vanaf komen.

Daarover verschillen we inderdaad van mening. Het virus is niet meer te stoppen, forget it, stick a fork in it. Not going to happen.

• Leuk 1
Link naar reactie

2 uur geleden, Hermanusb zei:

Ik heb ook sterk de indruk dat Rutte en co zoiets hebben van 100 doden vs economie..

maar ik denk ook dat Rutte en co zoiets hebben van bij 1000 of 10000 nog steeds de economie eerst.

voornamelijk ouderen die sterven dus die kunnen gemist worden,

Ouderen en zwakkeren kosten geld, dus in theorie komt dit virus Rutte nog goed uit ook. ?

Ik denk alleen dat de economische schade groter zal zijn, als het nog maanden blijft verspreiden en door jutteren.

Link naar reactie

3 uur geleden, MR_Shocker zei:

Is er bekend wat de staat is van quarantaine in China en Wuhan specifiek op dit moment?

Blijven ze nog steeds binnenhuis of zijn mensen weer terug aan het werk? Ik kan het nergens terugvinden.

Nog steeds in zelf-quarantaine.

De Chinese overheid probeert ze weer aan het werk te krijgen, maar het lijkt er op zonder veel success.

• Leuk 1
Link naar reactie

8 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Daarover verschillen we inderdaad van mening. Het virus is niet meer te stoppen, forget it, stick a fork in it. Not going to happen.

Ik zeg niet dat het virus niet te stoppen is. Ik zeg dat, ALS de cijfers van het RIVM daadwerkelijk kloppen, en eigenlijk bedoel ik daarmee: als het RIVM gelijk heeft met alles dat ze zeggen, DAN zou het virus nog makkelijk in te dammen zijn. Als je dus inderdaad niemand kan besmetten als je geen, of zelfs maar lichte symptomen hebt. Als  het virus inderdaad niet op oppervlakten kan overleven. Als inderdaad alleen mensen uit risico-gebieden besmet kunnen worden, en dus alleen die mensen getest hoeven te worden. Als quarantaine niet nodig is als je geen symptomen hebt, of niet uit een risico-gebied komt.

Als dat allemaal waar zou zijn, is er eigenlijk vrij weinig aan de hand.

Het lijkt er alleen 'een beetje' op, dat dat allemaal niet zo heel erg waar is. Schijnbaar denk jij dat ook, aangezien jij zegt dat het virus niet meer te stoppen is. Dan snap ik dus nog steeds niet in welk opzicht jij dan vindt, dat het RIVM weet waar ze mee bezig zijn.

• Leuk 1
Link naar reactie

11 minuten geleden, FincaInSpanje zei:

Ouderen en zwakkeren kosten geld, dus in theorie komt dit virus Rutte nog goed uit ook. ?

Ik denk alleen dat de economische schade groter zal zijn, als het nog maanden blijft verspreiden en door jutteren.

Klopt.

maar Ruite gokt er vermoedelijk op dat het allemaal wel zal meevallen en eventuele slachtoffers gaan ze wel herdenken in de toekomst als blijkt de de overheid verzaakte.

Zeg nu zelf,

als 10000 nederlanders van ouder dan 75 jaar sterven door dit virus maar de economie kon doordraaien dan was het nevenschade.

en de winst is dat het voor pensioenen en aow gunstig is dat er wat minder mensen zijn.

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie

In het NL/BE draadje poste ik dat het virus niet meer te stoppen is, hier wil ik even uitleggen waarom ik dat denk:

1) de incubatie tijd is bij sommige mensen zo lang dat elke methode om mensen te tracen die met deze personen in contact geweest zijn onmogelijk compleet uit te voeren zijn.

2) het virus is inmiddels wereldwijd aan een sterke opmars bezig, de enige manier om ons tegen import van het virus te weren is de grenzen volledig te sluiten.

3) ik heb een aantal berichten gezien die mij er toe brengen te vermoeden dat het virus inmiddels al veel breeder verspreid is dan we op basis van de recente gegevens ook maar kunnen vermoeden. Enkele duizenden gevallen in NL alleen al zouden mij persoonlijk niet verbazen. Maar, en dit is de kick, geen van deze gevallen, en de besmettingen die ze veroorzaken zullen symptomatisch worden ?

Edit: @Loreen

Link naar reactie

Één van de tips die mij er toe brengen (maar niet de enige) te vermoeden dat het virus veel verspreider is dan de cijfers doen vermoeden is dat o.a. president Trump gezegd heeft dat dit virus "plotseling" zou verdwijnen. Dat is (imo) maar op 1 manier mogelijk: het virus vindt geen nieuwe mensen meer die het nog kan besmetten. Een groot aantal mensen zou al over de benodigde anti-gens beschikken.

Let wel, het gaat om een vermoeding, niet om weten of zelfs een model.

Je kunt denken van Trump wat je wilt, maar als hij iets zegt dan zit er vrijwel altijd iets achter.

Link naar reactie

6 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Edit: @Loreen

Ik zag het al, het geeft echter nog steeds geen antwoord op mijn vragen.

Ik bedoel, als je echt zo wanhopig bent om boodschappen, laat picnic lekker je boodschappen voor de deur zetten ofzo. Is totaal geen contact voor nodig, betalen en bestellen doe je online.

Je kan wel zeggen 'waarom niet?', in dit geval lijkt de juiste vraag me echter 'waarom wel?'

Link naar reactie

3 minuten geleden, Loreen zei:

Ik zag het al, het geeft echter nog steeds geen antwoord op mijn vragen.

Ik bedoel, als je echt zo wanhopig bent om boodschappen, laat picnic lekker je boodschappen voor de deur zetten ofzo. Is totaal geen contact voor nodig, betalen en bestellen doe je online.

Je kan wel zeggen 'waarom niet?', in dit geval lijkt de juiste vraag me echter 'waarom wel?'

In principe heb ik alles gezegd wat ik wil zeggen, en we hoeven het tenslotte niet eens te worden ?

Wanneer ik mijn -nu nog- vage en inconsistente vermoedens kan concretiseren dan zul je er vast nog wel van horen ...

Link naar reactie

Zojuist, OBL-Rien zei:

In principe heb ik alles gezegd wat ik wil zeggen, en we hoeven het tenslotte niet eens te worden ?

Wanneer ik mijn -nu nog- vage en inconsistente vermoedens kan concretiseren dan zul je er vast nog wel van horen ...

Oh maar dat was ook niet mijn doel.

Ik ben alleen enorm gefrustreerd en blijkbaar moet ik dat kwijt ?? Misschien had ik toch beter kunnen gaan sporten vanavond ?

Anyways. Ik was nog steeds bezig met de docu die @f150 had geplaatst. Ga daar maar weer even mee verder.

Link naar reactie

Op 1-3-2020 om 22:01, FabiRaket zei:

Heeft iemand meer inzicht in de achtergronden van de stergevallen in Italië? Ben benieuwd of de sterfcijfers overeenkomen met de statistieken van China (leeftijdscategorie, wel/geen onderliggend lijden, etc). 

Ik realiseer mij dat de eerste sterfgevallen vooral ouderen betroffen en mensen die al ziek waren. Dat vind ik echter logisch om twee redenen: (a) uitbraak was in een ziekenhuis (als je daar ligt ben je dus al ziek), en (b) in ziekenhuizen liggen procentueel veel ouderen.

Ik kan mij ook goed voorstellen dat van de besmette mensen de reeds zieken als eerste sterven. Hun immuunsysteem zal immers minder sterk zijn en dus zal het ziekteverloop (aanzienlijk) sneller verlopen. Uit de cijfers die reeds bekend zijn (https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30079-5/fulltext) vanuit China blijkt dat de gemiddelde ziekteduur tot overlijden 28 dagen is. Interessant is of de cijfers dus overeenkomen met Italië, met name om vast te stellen hoe betrouwbaar de cijfers uit China waren (en om onze eigen risico's hier in Europa in te schatten)

Vandaag weer 27 doden in Italie, maar over de samenstelling van die doden horen we vrij weinig. Sluit dat aan bij de percentages uit China?

• Leuk 1
Link naar reactie

5 minuten geleden, FabiRaket zei:

Vandaag weer 27 doden in Italie, maar over de samenstelling van die doden horen we vrij weinig. Sluit dat aan bij de percentages uit China?

in the New York Times lees ik dat er kennelijk ook mensen zonder ‘onderliggend lijden’ sterven:

”Those who had died in the previous 24 hours ranged in age from 55 to 101, said Angelo Borrelli, the head of Italy’s Civil Protection Agency who is coordinating the country’s response to the crisis.

“Most were over 70, and some had pre-existing conditions. But for the others, we still aren’t sure,” he said at a news conference in Rome.“

(Link kan ik niet opnemen vanuit de app waarin ik die krant lees, maar is te vinden het ‘corona dossier van die krant, tenminste als je een abonnement hebt).

• Leuk 2
Link naar reactie

• Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...