Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Aanpassing beleid van RIVM: Ook familie die contact heeft met besmette patient wordt aangeraden zoveel mogelijk contact te mijden:

1396960676_Screenshot2020-03-02at15_07_09.png.8eb6553d99af1b51963c426c11886776.png

Bron: Omroep Brabant Liveblog ( https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3164825/Liveblog-coronavirus-nog-acht-Nederlandse-besmet-teller-staat-nu-op-18 )

De protocol pagina van het RIVM dat dit beschrijft lijkt nog niet aangepast: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/contacten of bv https://lci.rivm.nl/sites/default/files/2020-03/COVID-19 Informatiebrief 5 voor hoogrisicocontacten - 20200301.pdf

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het feit dat het RIVM nu een besmettingsteller boven hun live-feed heeft staan en info mbt besmettingen zoals de Woonplaatsen overlaat aan lokale autoriteiten wijst ook op een duidelijke verandering in het protocol.

• Leuk 1

Deze post delen

30 minuten geleden, loftprep zei:

Aanpassing beleid van RIVM: Ook familie die contact heeft met besmette patient wordt aangeraden zoveel mogelijk contact te mijden:

1396960676_Screenshot2020-03-02at15_07_09.png.8eb6553d99af1b51963c426c11886776.png

Bron: Omroep Brabant Liveblog ( https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3164825/Liveblog-coronavirus-nog-acht-Nederlandse-besmet-teller-staat-nu-op-18 )

De protocol pagina van het RIVM dat dit beschrijft lijkt nog niet aangepast: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/contacten of bv https://lci.rivm.nl/sites/default/files/2020-03/COVID-19 Informatiebrief 5 voor hoogrisicocontacten - 20200301.pdf

Dank voor je uitstekende bijdrage en bronverwijzingen.

Deze post delen

Voor diverse plaatsen staan nu extra uitbraken op stapel. Sowieso gaat het om mensen die nauw contact hebben met de huidige patiënten (vooral familieleden).
Als voorbeeld:

Een andere inwoner van de gemeente Houten is mogelijk ook besmet met het coronavirus. Ook hij is na een vakantie met ziekteverschijnselen teruggekeerd naar huis. De twee gevallen staan vooralsnog los van elkaar. 

Ik heb uit een vertrouwelijke bron begrepen dat het RIVM eigenlijk vandaag niet meer wil updaten en het cijfer van het aantal besmette gevallen niet meer wil verhogen vandaag. In de verschillende laboratoria is aan de mensen die de testen uitgevoeren nogmaals expliciet gezegd dat de uitslagen van testen onder het medisch beroepsgeheim vallen (lees: niet kletsen over uitslagen svp). Nu waren die laboranten al volledig betrouwbaar, en zo'n vraag roept bij diverse betrokkenen wrevel op.

Wat er nu op stapel staat:
Het RIVM wil graag dat morgen eerste ministerraadoverleg plaatsvindt en wil graag dat morgen (na die vergadering, en nadat iedereen qua communicatiedraaiboeken alles in de steigers heeft gehesen) pas de extra uitbraken bevestigen.

De diverse GGD's die nu al gestart zijn (en soms midden in de contactonderzoeken zitten) geven aan dat het niet handig is dat men als GGD (als men doet wat het RIVM vraagt) dus NIET in staat is om direct op vragen en uitbraken te schakelen qua communicatie.

Affin, linksaf of rechtsaf gaat er nog het een en ander op ons afkomen!

Voor nu houd ik het even bij de eerdere tip en uitspraak die ik een tijd geleden deed:

afbeelding.png.0afdb9b776fef5a824f2a1e68ca9d4c9.png

• Leuk 4

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Achtergrond info mbt het crisisberaad van morgen:

De definitie van dit overleg als in de wet geschreven Ministeriële Commissie Crisisbeheersing, zie artikel 2.

Officieel is er dus nu sprake van "een situatie waarbij de nationale veiligheid in het geding is of kan zijn, of in een andere situatie die een grote uitwerking op de maatschappij heeft of kan hebben".

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0038503/2016-09-13 

Mijn subjectieve mening zegt me dat we nu écht op het kantelpunt staan. Vandaag of morgen gaat de knop om naar mitigatie ipv containment. Het beste moment hiervoor zou morgen na het MCCB zijn.

aangepast door Casusdefinitie
  • Leuk 4

Deze post delen

3 minuten geleden, FrankBOL zei:

@Bunkerprepper en @Casusdefinitie...TOP wat jullie doen. En wat belachelijk dat je nu elke lokale nieuwsbron moet nagaan om te kijken waar de besmettingen zijn....

Ik denk dat hier bewust voor gekozen is. Hou 't klein. Zorg dat er geen paniek ontstaat.

Deze post delen

3 minuten geleden, Casusdefinitie zei:

Achtergrond info mbt het crisisberaad van morgen:

De definitie van dit overleg als in de wet geschreven Ministeriële Commissie Crisisbeheersing, zie artikel 2.

Officieel is er dus nu sprake van "een situatie waarbij de nationale veiligheid in het geding is of kan zijn, of in een andere situatie die een grote uitwerking op de maatschappij heeft of kan hebben".

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0038503/2016-09-13 

Mijn subjectieve mening zegt me dat we nu écht op het kantelpunt staan. Vandaag of morgen gaat de knop om naar mitigatie ipv containment. Het beste moment hiervoor zou morgen na het MCCB zijn.

Jij hebt exact het juiste artikel te pakken (maar vanwege de naam van je alias 'casusdefinitie' zou ik niet anders verwacht hebben). 😂

Tip: lees ook even https://www.nctv.nl/binaries/nctv/documenten/publicaties/2016/09/13/nationaal-handboek-crisisbesluitvorming/Nationaal+Handboek+Crisisbesluitvorming.pdf

Deze post delen

Zojuist, Cynica zei:

Ik denk dat hier bewust voor gekozen is. Hou 't klein. Zorg dat er geen paniek ontstaat.

Het is blijkbaar belangrijker om "het verhaal" onder controle te houden, dan het virus. 

(Dat dachten ze in China aanvankelijk ook)

• Leuk 1

Deze post delen

5 minuten geleden, Casusdefinitie zei:

Ik denk dat dit nog wel een paar dagen langer duurt; groot deel van de gevallen zijn nog 'imported cases' of direct daaraan gelieerd. De meeste gevallen zijn - voor zover je dat uit de nieuwsberichten kunt halen - ook relatief snel getraceerd.

De mitigatie komt m.i. zodra er een 'community spread' is, dus als men echt niet meer weet waar de besmettingen vandaan komen. Of de aantallen echt te groot worden.

aangepast door loftprep

Deze post delen

1 minuut geleden, loftprep zei:

Ik denk dat dit nog wel een paar dagen langer duurt; grote deel van de gevallen zijn nog 'imported cases' of direct daaraan gelieerd. De meeste gevallen zijn - voor zover je dat uit de nieuwsberichten kunt halen - ook relatief snel getraceerd.

De mitigatie komt m.i. zodra er een 'community spread' is, dus als men echt niet meer weet waar de besmettingen vandaan komen. Of de aantallen echt te groot worden.

Eh... even kritisch de berichten blijven volgen!

Als er gezegd wordt 'we weten de besmettingsroute niet' dan is er dus automatisch geen sprake van een imported case (anders zou iemand naar één van de tot nu toe genoemde besmettingsgebieden geweest moeten zijn)...

Just saying...

PS: En ik heb nog geen enkele reden om het eerder door mij genoemde verspreidingsmodel in twijfel te trekken. Tot zondag minimaal 40 cases.
Er zijn er nu 18 gemeld. Lees: we missed > 20 cases.

En dat bericht van mij sloeg op zaterdag en zondag.

We zitten nu op maandag. Ik kan niet publiekelijk uit het model citeren, maar het was niet voor niks dat ik @OBL-Rien voorstelde of hij eens wat wilde spelen met zijn grafiekjes en dezelfde trend die ik noemde voor 4 andere besmettingshaarden even op Nederland neer te zetten met 27 of 28 februari als startpunt.

• Leuk 1

Deze post delen

@Bunkerprepper

Heb je hier misschien wat aan? Misschien dat e.e.a. ff gecontroleerd moet worden hoe of wat. Heb ff niet zelf gecontroleerd in hoeverre dit overeenkomst met wat wij hebben en volgorde zal anders zijn.

image.thumb.png.c4ad9828e8ff9fdacbf38d04ead70a44.png

Deze post delen

1 minuut geleden, Sterredag zei:

@Bunkerprepper

Heb je hier misschien wat aan?

image.thumb.png.c4ad9828e8ff9fdacbf38d04ead70a44.png

Nee. Deze lijst hebben we eerder al in dit draadje in zijn volledigheid gepost.

Het RIVM zegt 'de lijst klopt niet', maar het is onduidelijk of ze daarmee bedoelen:

1) de lijst is volledig bullshit, uit de duim gezogen, door iemand verzonnen, nog nooit iets gezien wat hier ook maar op lijkt

2) de lijst is wel authentiek, maar de aantallen op de lijst kloppen niet.

Totdat duidelijk is of de ontkenning van het RIVM een ontkenning van smaak 1 of 2 is, kunnen we verder niets met deze lijst.

Deze post delen

8 uur geleden, Kciroj zei:

Kan je iets specifieker zijn? Ivm corona virus algemeen, bezoeker besmet, medewerker besmet?

* Ik lees het nu ook in de media, maar een linkje of meer info zou handig zijn volgende keer

@Kciroj

De link stond er 10 sec later al op.

verder oud nieuws ondertussen.

aangepast door Hermanusb

Deze post delen

25 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Eh... even kritisch de berichten blijven volgen!

Als er gezegd wordt 'we weten de besmettingsroute niet' dan is er dus automatisch geen sprake van een imported case (anders zou iemand naar één van de tot nu toe genoemde besmettingsgebieden geweest moeten zijn)...

Just saying...

Eens dat er een aantal onbekende routes zijn, maar het overgrote deel is bekend. Dus ze gaan m.i. niet na een crisisoverleg meteen over naar een volgende fase met deze getallen. Mijn theorie is dat ze de komende dagen de aantallen laten oplopen, met steeds meer 'unknown' gevallen.  En dan kun je de volgende fase aankondigen. Maar dat zal dus niet binnen 2 dagen zijn lijkt me. 

Maar goed, we wachten af.

Deze post delen

12 minuten geleden, loftprep zei:

Eens dat er een aantal onbekende routes zijn, maar het overgrote deel is bekend. Dus ze gaan m.i. niet na een crisisoverleg meteen over naar een volgende fase met deze getallen. Mijn theorie is dat ze de komende dagen de aantallen laten oplopen, met steeds meer 'unknown' gevallen.  En dan kun je de volgende fase aankondigen. Maar dat zal dus niet binnen 2 dagen zijn lijkt me. 

Maar goed, we wachten af.

@loftprep

Met het besluit om de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing bijeen te laten komen, zijn we formeel al in de volgende fase. 😷

afbeelding.thumb.png.2f1d3b3d913543fed52db9a920826ac5.png

en uit de toelichting/het handboek dat hiervoor geschreven is:

afbeelding.thumb.png.7fb92a094fc672892b89d01cc370762c.png

En in plaatjes vorm:

afbeelding.thumb.png.03af32a5f14acccfac1dcb8b99413ce4.png

afbeelding.png.2bb61123c9063b027a2db62aa6dc8548.png

afbeelding.thumb.png.5b7a79ba9ebf2d812dadf84d623b01c5.png

afbeelding.png.e55e9f281117c09b8d7e6baf378d6140.png

Uit de publieksversie van het Nationaal Handboek Crisisbeheersing: https://www.nctv.nl/onderwerpen/nationale-crisisstructuur/documenten/publicaties/2016/09/13/nationaal-handboek-crisisbesluitvorming

Dat betekent overigens automatisch ook dat naast organisaties als GGD's, RIVM ook partijen als het Nationaal Crisis Centrum in actie zijn.

Vooruit... 1 plaatje (en gelukkig hier wel de schermen tijdig op zwart en de schrijfboekjes dicht als er pers rondloopt 🙂

afbeelding.png.df8f57ecfd4973a36fb4f1544c2c5684.png

• Leuk 4

Deze post delen

Dochterlief vertelt: moeder van klasgenootje is in de vakantie in Noord-Italië geweest (klasgenootje zelf zegt dat het in 'het coronagebied' is, maar had naast 'Noord-Italië' geen locatie genoemd). Eenmaal thuis begint moeder te hoesten. Moeder weigert contact op te nemen met de huisarts ('het zal wel niets zijn').

Wie weet hoeveel van dit soort gevallen nu rondlopen. In de meeste gevallen zal het ook daadwerkelijk gewoon om een verkoudheidje gaan, punt is dat je dat natuurlijk potjandikkie gewoon even even uit moet sluiten dat het niet tóch corona is (en je dadelijk dus op je geweten hebt dat je heel je gezin en wie weet wie allemaal nog meer hebt besmet, omdat jij te eigenwijs was even een telefoontje te plegen)

• Leuk 3

Deze post delen

6 uur geleden, OBL-Rien zei:

Tracking update:

Dank weer voor je perfecte werk.

Kun je misschien ook een trendlijn voor Nederland voor de komende 2 weken plotten?

• Leuk 1

Deze post delen

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/RRA-outbreak-novel-coronavirus-disease-2019-increase-transmission-globally-COVID-19.pdf

Op pagina 6:

What is the risk of clusters associated with COVID-19, similar to the ones in Italy, occurring in other countries in the EU/EEA and the UK in the coming weeks? ... The impact of such clusters in the EU/EEA would be high, especially if hospitals were affected and a large number of healthcare workers had to be isolated. The impact on vulnerable groups in the affected hospitals or healthcare facilities would be severe, in particular for the elderly.

En wellicht daarom crisisoverleg. We zitten nog maar in het begin van het proces en missen nu al drie ziekenhuizen.

• Leuk 2

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...