Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Meerdere familieleden van de Amsterdamse vrouw die besmet is met het coronavirus, hebben net als zij „milde klachten”. De drie kinderen en partner van de vrouw zijn getest op het virus, de uitslag hiervan zal vrijdagavond laat of zaterdagochtend bekendgemaakt worden.

Dat is vrijdagavond bekendgemaakt tijdens een persconferentie door de Amsterdamse en Diemense burgemeesters Femke Halsema en Erik Boog en de Amsterdamse afdeling van de GGD. De vrouw zit momenteel in thuisisolatie in Diemen, waar zij tijdelijk woont omdat haar huis in Amsterdam verbouwd wordt. De vrouw is vorige week in Noord-Italië geweest, waar ze het virus waarschijnlijk heeft opgelopen.

Bron: NRC, Persconferentie Amsterdam

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

Voor de mensen die echt willen weten hoe het zit (nou ja... de WHO blundert met de aanpak van de coronaviruscrisis, maar in ieder geval is de onderstaande informatie waarschijnlijk iets betrouwbaarder dan de informatie die we rechtstreeks uit China krijgen).

Het rapport van het grondteam van de WHO is beschikbaar gekomen via https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Logo en zo kon er niet meer af bij de WHO, toch 40 pagina's leesvoer:

afbeelding.png.0125ac961b08ab5830c1fd12d1bab5b3.png

Een insider wees me erop dat bij iedere grafiek in het rapport bewust opgenomen is 'reported in China':

afbeelding.png.33e6e572fbb19ff9eda7bd02ceb0e674.png

Hiermee wil de WHO zich indekken als straks blijkt dat de cijfers zoals die 'reported in China' zijn toch schromelijk te laag waren.

Strategisch wellicht noodzakelijk, maar liever hadden we gezien dat men zich nu over de juistheid van die cijfers uitspraak in plaats van overal 'reported in China' erbij te zetten.

Verder wel leuke graphics zoals

afbeelding.png.38b0736231eaa93951804f6bb00fa7bd.png

Rapport heeft een hoog 'O-wat-deed-China-(uiteindelijk)-veel' gehalte. Iets teveel als je het mij vraagt.

Rapport bevat gelukkig ook gedetailleerde reisschema's waar men allemaal heeft gekeken. Nu wachten tot er kritische vragen gesteld gaan worden...

• Leuk 4

De Amsterdamse vrouw die het coronavirus heeft opgelopen, was op een basisschool actief als luizenmoeder. Dat blijkt uit de brief die de GGD heeft verstuurd aan ouders van basisschool Laterna Magica in de wijk IJburg. De vrouw was afgelopen woensdag nog op de school en onderzocht kinderen die dag op luizen.

In de brief raadt de GGD ouders aan om de gezondheid in de gaten te houden van kinderen tot veertien dagen na het laatste contact met de vrouw.

Bron: NOS

En hier is die brief:

afbeelding.thumb.png.5f7dcb73abb64640c5d486806c647377.pngHier

Het aantal besmettingen in de Duitse regio Heinsberg, bij de grens met Limburg, is door de autoriteiten naar boven bijgesteld. Bij zeker 35 mensen is het coronavirus vastgesteld. Gisteren waren dat er nog 20.

De meeste mensen zitten thuis in quarantaine. Wel wordt er een echtpaar behandeld in het ziekenhuis, een vrouw van 46 en een man van 47. Die man was de eerste patiënt in Noordrijn-Westfalen. Volgens de regionale omroep WDR is de toestand van de man, die op de intensive care ligt, ernstig maar enigszins gestabiliseerd. Zijn vrouw van 46 is ook besmet, haar toestand is stabiel.

Vanavond worden nog de testresultaten verwacht van kinderen van een kleuterschool, waar de 46-jarige vrouw werkt. Naar schatting zitten meer dan 1000 mensen in Heinsberg thuis in quarantaine.

Bron: NOS

• Leuk 1

Zorgminister Bruno Bruins kon tijdens een live tv-uitzending over corona donderdagavond plotsklaps het eerste slachtoffer in Nederland bekendmaken, vanaf een briefje. Was dat toeval of zorgvuldig gepland?

afbeelding.png.1604d34a895977b390eeb97041a0b9a4.png

Het AD maakte de volgende reconstructie

21.20 uur: De eenmalige uitzending van de speciale NOS-avond over het coronavirus is precies 50 minuten bezig. Minister Bruins (Medische zorg) is een van de gasten aan tafel die avond. Presentator Rob Trip zegt plotsklaps na een filmpje: ,,Mijnheer Bruins, u krijgt nu een briefje in uw hand geduwd.”

De minister vertelt: ,,Er wordt mij bevestigd dat er een patiënt is met het coronavirus in Nederland. Het zou gaan om een man die verblijft in isolatie in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg.” Bruins vervolgt: ,,Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen bezorgd zijn, ik denk dat het belangrijk is dat er feiten op tafel komen.”

Het is de ideale climax van een live-uitzending, zal elke tv-maker denken. Eerst licht je de burger uitgebreid in over een dreigend virus en aan het eind van de rit, enkele minuten voor de reclame, blijkt dat virus ook echt in Nederland te zijn aanbeland.

Positieve test

Welke gebeurtenissen gaan vooraf aan deze verklaring? In de loop van die middag is het ineens raak, na zestig keer mis: de eerste positieve test in het laboratorium in Tilburg. Zo’n uitslag moet altijd bevestigd worden, en dat gebeurt door het RIVM met een tweede test. Als de minister al in de grime zit, wordt de diagnose duidelijk. Het is corona.

Op dat moment moet in Tilburg eerst de patiënt nog worden ingelicht, samen met zijn naasten. Ook de instelling waar de man verblijft, het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, krijgt de uitslag te horen. En de burgemeester van Tilburg, vanwege de openbare orde. In Den Haag is de politiek assistent van de minister samen met beleidsmedewerkers razend druk met het afronden van een Kamerbrief. De live-uitzending loopt dan al.

De programmamakers van de NOS in Hilversum weten van niks. De woordvoerder van minister Bruins krijgt na ongeveer drie kwartier een appje binnen van de afdeling Beleid. Alles is rond, iedereen is geïnformeerd; het nieuws mag naar buiten. De zegsman zoekt pen en papier en schrijft snel een briefje, bestemd voor zijn bewindspersoon.

Patiënt bevestigd 

Patiënt bevestigd, direct in isolatie, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Tilburg, man

De letterlijke tekst op het briefje voor Bruno Bruins

,,Patiënt bevestigd, direct in isolatie, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis Tilburg, man.” Dat staat er op het briefje voor Bruno Bruins. De woordvoerder geeft het aan een eindredacteur, die overhandigt het schrijven aan Bruins op de studiovloer.

Zodra Bruins de korte verklaring heeft voorgelezen, gaat de brief naar de Tweede Kamer. Zijn politiek assistent belt vlug de Kamerleden met de corona-portefeuille. Om ze op de hoogte te stellen van het eerste geval in Nederland en de brief.

,,Ik weet dat er veel over gespeculeerd wordt dat deze bekendmaking wel heel mooi uitkwam tijdens een live-uitzending”, aldus een betrokkene. ,,En dat het zo kon, is ook best fijn. Maar het was niet vooraf gepland en verliep allemaal razendsnel.

De bovenstaande reconstructie van het AD is maar een tipje van de sluier. Ik weet zeker dat er nog meer interessante vragen (en ontwijkende antwoorden) zullen volgen.

• Leuk 1
1 uur terug, loftprep zei:

Cardio Jacco is terug op Twitter. 

Screenshot 2020-02-28 at 21.33.28.png

Laten we alvast maar veel screenshots maken dan ?

1916417776_Jacco12.png.a1d97152953580176c3eb2d7b1d70c72.png

390749522_jacco13.png.cf7b55d84b7220a6292b0543bf52a9bc.png

1397651036_jacco14.png.b0941e45ca258d27221bb115a705ad87.png

1397651036_jacco14.png.b0941e45ca258d27221bb115a705ad87.png

Ok. Een aanstaande besmetting in Veghel-Gemert-Uden.

En nu Uden weglaten (misschien om ons niet direct op ziekenhuis Bernhoven te laten 'triggeren'?)

afbeelding.png.b913270303b030975be8d53a61526b77.png

Soms kun je aan de hand van een blik op de lijst met volgers eigenlijk al voorspellen wie de 'collega' zou kunnen zien waar Jacco Schreuder het over heeft.

Een arts van de SpoedEisendeHulp van het ziekenhuis Bernhoven in Uden is een vaste volger van Jacco. 1 + 1 = 2

afbeelding.png.05b427dfe402b8dab8e4625208f05457.png

Een aanstaande besmetting van iemand die behandeld is in het Bernhoven ziekenhuis in Uden?

Ik durf de weddenschap wel aan!

• Leuk 2

Twitteruser Jacco Cardio voorspelt aankondigingen in de buurt van Veghel/Gemert.

Opvallend is dat hij eerder sprak over Veghel/Gemert/Uden.

Afwachten wat er gaat gebeuren...

Hij heeft zijn foto van zijn twitteraccount verwijdert ivm bedreigingen, aldus deze Jacco Schreuder.

afbeelding.png.a4c014f01b3d9a5fd27fcf8b9678a6ac.png

Opvallend dat het Twitteraccount van Bernhoven meldt dat zij er klaar voor zijn:

afbeelding.png.10b5e816868568fb2a7719d5bb0fbffc.png

• Admin
18 minuten geleden, candyman zei:

Voorlopig onderneemt de overheid geen stappen om verspreiding te voorkomen.

Scholen e.d blijven open terwijl dat toch de plek is waar het virus zich kan verspreiden.

Dat was toch wel duidelijk, mensen die uit een risico gebied komen, mogen gewoon op scholen met kinderen bezig gaan.

• Leuk 1
1 uur terug, candyman zei:

Voorlopig onderneemt de overheid geen stappen om verspreiding te voorkomen.

Scholen e.d blijven open terwijl dat toch de plek is waar het virus zich kan verspreiden.

afbeelding.png.7ab1a20fbee10861c2a33cefee67c697.png

Alleen als er sprake is van leerkrachten, ouders, bezorgers, consulenten, journalisten of kinderen die drager van het virus zijn natuurlijk...

Daar waar in het buitenland direct in stand 'red alert' de scholen dichtblijven, wordt hier bewust een risico genomen.

• Leuk 1

afbeelding.png.9daaf78cef46a74c514c0bd12c3284f2.png

Insights en achtergronden

Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspreidingswindow van woensdag t/m zondag was voor de 1e coronabesmetting in Nederland.

Omdat het coronavirus precies volgens de voorspelling van dat model ook daadwerkelijk zijn intrede deed, vragen mensen nu om de precieze verdere details en liefst een online kopie van het model.

Toen ik informatie met jullie deelde over de repatriëringsaanwijzingen die de WHO aan de diverse lidstaten gaf ('loopt een collega voorbij met een rode map... geef eens hier ... ik wil even iets nakijken...' enz) kreeg ik ook de vraag waarom ik niet gewoon alles online zou zetten uit die map. 

Mijn afsluitende opmerking 'Ik geef de map maar snel weer terug voordat ik nog meer lees waarover ik me op kan winden' kwam me ook op kritiek te staan dat juist het teruggeven van die niet-professioneel was.    PS: Ik ben blij dat die opmerking nu weer is weggehaald.. Thanx!

Naar aanleiding van de kaart waarop de precieze locatie van de besmettingshaarden in Loon op Zand staat gebeurde hetzelfde: of ik s.v.p alle de detailinformatie zou willen delen. Zelfs diverse media vroegen me om die informatie.

Voor de duidelijkheid: ik snap precies wat jullie vragen (en eerlijk gezegd zou ik het zelf ook zo hebben gevraagd als ik zou weten dat iemand anders over dergelijke info beschikt).

Graag wil ik jullie door middel van deze post nog even een keer uitleggen waarom ik soms bereid ben om op het scherpst van de snede te wandelen als ik hints geef m.b.t. informatie waarover ik vanwege mijn werk (en hobby) beschik.

Ik ben in de bijzondere omstandigheid dat mijn werk, hobby en de diverse resources die ik tot mijn beschikking heb ervoor zorgen dat ik over allerlei onderwerpen op het gebied van crisismanagement en incidenten een enorme informatiepositie heb (excuses... niet om te pochen maar om uit te leggen). Ook de manier waarop ik het voorbereiden 'preppen' op onverwachte gebeurtenissen invul is niet alledaags. Nadat @Mr. Gold een paar jaar geleden een bezoek aan één van mijn locaties bracht, vatte hij dat in een chat richting een paar andere forumleden samen met de woorden: 'Je weet niet wat je meemaakt als je bij hem binnenloopt... Allemachtig... Dit is een soort James Bond ervaring in-real-live'. Dat betekent overigens niet dat ik me daarmee 'beter voorbereid' acht dan anderen. Simpelweg: zet mij midden in een bos en ik verdwaal daadwerkelijk, zet mij op een willekeurige akker en vraag me om iets zelf te verbouwen en dan blijkt dat ik twee linkerhanden heb en niets van dergelijke zaken weet, vraag mij om een blokhut te bouwen of een dier te slachten en ook dan val ik direct in de eerste minuut door de mand.

Ik had door omstandigheden destijds (net voorafgaand aan de sluiting van het forum) mijn bijdrage aan het forum beëindigd. Toen ik op de herstart van het forum werd gewezen heb ik overwogen of het wel of niet verstandig was om mijn account te laten heractiveren (en het account waarop ik nu werk is niet eens het account van toen...)

In de wetenschap dat ik vanuit die bijzondere informatiepositie die ik heb op sommige gebieden net een extra zetje of extra stukje informatie aan zou kunnen leveren, heb ik besloten om actief te worden. En diegenen die mij persoonlijk kennen weten dat ik alleen stand aan of uit ken (en sorry... dat betekent dus soms dat het lijkt alsof ik een draadje 'annexeer'... dat is nadrukkelijk niet mijn achterliggende gedachte...)

Telkens als ik informatie deel, dan moet ik voor mezelf goed bekijken of de informatie die ik deel wel of niet geclassificeerd (in officiële termen 'gerubriceerd' ) is. Linkje naar het verschil in deze termen HIER. Zelfs als informatie niet officieel gerubriceerd is, dan nog kan er sprake zijn van informatie die vertrouwelijk is (zoals bijvoorbeeld informatie met een Traffic Light Procotol aanduiding zoals TLP Green/Amber/Red, uitleg zie HIER)

Voordat ik informatie deel, kijk ik ook naar de ethische kant van het delen van bepaalde informatie. Als voorbeeld: als ik nu de namen en adressen van slachtoffers (die ik heb) publiekelijk zou delen, of zou vertellen dat ik inmiddels weet wie er achter het pseudoniem Jacco Schreuder schuilgaat, dan zou ik mezelf (en anderen) niet meer recht aan kunnen kijken.

Als ik bepaalde informatie deel, dan heb ik voor mezelf dus niet alleen afgewogen dat deze informatie voor de preppercommunity zinvol zou kunnen zijn, maar heb ik tevens alle bovenstaande 'checks & balances' de revue laten passeren.

Ik hoop dat die (soms beperkte of ietwat verhulde) informatie van nut is voor de community.

Op dezelfde manier neem ik als een spons ook allerlei informatie vanuit de community op voor onderwerpen en zaken waarvan ik mezelf nog op een niveau van jr. prepper vind opereren.

Toen gevraagd werd of ik misschien een read-only topic zou willen lanceren, heb ik al duidelijk geschreven dat ik juist dit forum waardeer om het feit dat je met elkaar tot een bepaald extra kennisniveau kunt komen. Ik geniet ervan om te zien hoe bepaalde schrijffouten of foutieve aannames (zowel bij mij als bij anderen) als het ware door 'peer review' op dit forum worden rechtgezet. Ook geniet ik ervan als mensen daadwerkelijk niet alleen een losse kreet slaken, maar de moeite nemen om de quote functie goed te gebruiken en bronnen te vermelden.

Samen met @f150, en @OBL-Rien is er wel een soort pseudo-read-only naslagtopic gekomen, maar dat topic is alleen apart gezet zodat het als naslagwerk voor nieuwe en bestaande users kan dienen.

Ik hoop dat duidelijk is dat ik bepaalde informatie die ik wel weet, niet (of soms nog niet) publiekelijk kan delen. Ik vraag jullie begrip daarvoor. Ik vraag ook nadrukkelijk om me soms gewoon te vertrouwen als ik iets schrijf.

Ik snap dat sommige mensen als eerste natuur hebben om bepaalde zaken die ik schrijf op voorhand te challengen (zoals mijn uitspraak dat Bruins al voorafgaand aan de uitzending wist dat Tilburg case 1 was). Soms kan ik dergelijke challenges niet pareren zonder die vertrouwelijkheid te doorbreken, en moet ik even mijn adem inhouden (en komt de waarheid uiteindelijk later toch uit... Zie de reconstructie van het AD).

Omdat veel mensen nu in onzekerheid zijn over wat er nu gaat gebeuren qua uitbraken, zal ik proberen om toch 'iets' te zeggen.

Wat er precies in Nederland gebeurt, dat weet niemand. Wel zijn er allerlei modellen en scenario's die voortdurend gevoed worden met concrete informatie, verspreidingsmodellen e.d. De meerderheid van de modellen die ik heb gezien gaan ervan uit dat er op dit moment enkele tientallen (meest gunstige model) tot een paar honderd personen (meest ongunstige model) in Nederland zijn die besmet zijn. Dit kan zijn doordat deze mensen zelf in een gebied zoals Noord Italië, China, Iran enz zijn geweest, maar er wordt ook nadrukkelijk al rekening gehouden dat die mensen anderen besmetten.

Waren die mensen tegen te houden? Sommigen wel (obvious, in quarantaine nemen van mensen die terugkeren uit besmette gebieden), de meesten niet.

We kijken allemaal als boosdoener naar het RIVM (ja.. ik ook), maar we moeten ons realiseren dat achter alle protocollen en richtlijnen van het RIVM en LCI vele tientallen medici zitten zitten die (naar hun overtuiging) naar eer en geweten alle draaiboeken en richtlijnen hebben opgesteld. Als de richtlijn is dat mensen pas getest worden als ze ziektebeelden vertonen, en als de richtlijn is dat contactonderzoek pas gebeurt vanaf dat moment, dan is dat een gegeven waar de uitvoerders van die protocollen en richtlijnen het mee moeten doen. Zij kunnen moeilijk op eigen houtje stellen: Duitsland doet het anders, Belgie doet het anders, daarom doen wij het in onze regio nu zoals zij.

Het in mijn ogen meest betrouwbare verspreidingsmodel gaat ervan uit dat we in dit weekend (zaterdag/zondag) zeker circa 30 a 40 positieve besmettingen zouden moeten gaan zien. Of die besmettingen daadwerkelijk 'gesignaleerd' en 'geopenbaard' gaan worden hangt natuurlijk af a) van de vraag af of er voldoende contactonderzoek gedaan is en/of b) van de vraag of mensen die 'gemist' zijn bij het contactonderzoek die toch ziek worden aankloppen bij hun huisarts (en natuurlijk van de vraag of die huisarts doorpakt of covid-19 klachten eerst als griep afdoet).

Is 30 a 40 besmettingen bedreigend? Ja en nee. Als ze allemaal gevonden worden en direct geïsoleerd worden, dan wordt op die manier een bijdrage aan het 'containen' (beheersen) van het virus geleverd. In dat geval zijn die 30 a 40 besmettingen niet bedreigend. Als er gevallen gemist worden, dan is ook nog niet gezegd dat die mensen per se anderen zullen infecteren. Misschien hebben we het geluk dat we te maken hebben met mensen die zichzelf hadden voorgenomen om in bed 6 seizoenen van hun favoriete netflix serie te gaan kijken. Als we echter te maken hebben met mensen die actief zijn in de samenleving, en bijvoorbeeld in de gezondheidszorg werken, dan kunnen zij precies diegenen in Nederland aansteken bij wie dat virus net een extra (negatief of in het uiterste geval 'over de rand') zetje betekent.

Als mijn bijdrage aan dit forum betekent dat 1 persoon in Nederland net iets extra's doet om zichzelf of zijn gezin voor te bereiden voor onverwachte (soms verwachtte) gebeurtenissen, dan ben ik persoonlijk tevreden.

Bunkerprepper

Ps: ik spaar niet per se likes; jullie likes zijn voor mij wel de hoofdmanier om te weten of jullie posts nuttig vinden. 

• Leuk 29
16 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

k hoop dat duidelijk is dat ik bepaalde informatie die ik wel weet, niet (of soms nog niet) publiekelijk kan delen. Ik vraag jullie begrip daarvoor. Ik vraag ook nadrukkelijk om me soms gewoon te vertrouwen als ik iets schrijf.

Je zou juist heel onbetrouwbaar overkomen als je alles wat je wel weet,maar wat vertrouwelijk is,hier zo maar op het forum zou zetten!! Dat je ons soms nieuwsgierig maakt door tipjes op te lichten of hints te geven,is alleen maar leuk.Blijf ten alle tijden aub integer en respecteer alles wat gerespecteerd moet worden,breng nooit anderen,zoals collega's ofzo in een lastig parket door vertrouwen te schenden,geen enkele info of nieuwsbericht is dat waard! Voel je ook niet verplicht om uit te leggen waarom je iets niet kan/wilt delen ,wel mooi zoals je het hierboven naar ons uitlegt.

Gewoon graag door blijven gaan zoals je doet!!!

Las trouwens dit:

https://www.parool.nl/wereld/live-twee-kinderen-v,

het Parool,twee kinderen van vrouw uit Amsterdam/Diemen ook ziekteverschijnselen

En de twintig gevallen die ik inschatte voor volgende week is dus wss nog te voorzichtig geweest,is dus mss wel dubbel.

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 2

@Bunkerprepper en @f150 en @OBL-Rien

Dank voor alle aangedragen informatie. Ik zie deze informatie als extra middel om bepaalde zaken (beter) in kaart te krijgen voor mijzelf. Met name de soms scherpe/onzinnige/waardevolle bijdrages (ook door anderen). Wat voor de één onzinnig is, is voor de ander soms van grote waarde.  Voor mij is het goed te zien hoe/wie en waarom er reacties op een post komen en hoe deze geïnterpreteerd (kunnen) worden.

Door @Bunkerprepper z'n stortvloed aan informatie, hoef ik alleen nog maar eea te scannen om zelf een afgewogen beeld te krijgen tov m'n eigen bronnen. Misschien lekker makkelijk of lui, maar wel efficiënt voor mij.

Dus pak gewoon de rol waar je je goed in voelt BP!

• Leuk 4

Hier een link waar hopelijk niemand iets aan heeft : https://www.parool.nl/nederland/wat-te-doen-als-coronapatient-in-thuisisolatie~b5ed2b9c/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared content&utm_content=free

het Parool,wat te doen als coronapatient in thuisisolatie.

Voor het geval dat de coronamannetjes bij je aan de deur geklopt hebben....

groet,mevr.Grijpstra

aangepast door mevr.Grijpstra
link hersteld
  • Leuk 1
19 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Hier een link waar hopelijk niemand iets aan heeft : https://www.parool.nl/nederland/wat-te-doen-als

het Parool,wat te doen als coronapatient in thuisisolatie.

Voor het geval dat de coronamannetjes bij je aan de deur geklopt hebben....

groet,mevr.Grijpstra

Bij mij doet de link het niet...?

• Leuk 1

De paus heeft voor de 2e dag op rij een kerkdienst in het Vaticaan overgeslagen. Het Vaticaan wil niet vertellen wat de reden is.

Op basis van de videobeelden van de laatste dienst die hij wel leidde, wordt vermoed dat de paus ziek is.

De uiterlijke kenmerken komen overeen met griep (en coronavirus).

afbeelding.png.f1d6a514a79df010c8b6c20d0d02d3d4.png

The Vatican said the Pope is still “slightly unwell” and has postponed all official audiences for Friday. The 83-year-old attended early morning Mass as usual in the chapel of the Santa Marta guest house where he lives, but will not travel to give the official audience. The Vatican did not specify what the Pope was suffering from and refused to comment on whether he has been tested for coronavirus.

Bron: https://www.express.co.uk/news/world/1248692/pope-francis-health-latest-coronavirus-italy-news-covid-19-pope-illness-rome-mass

Voor de paus is het coronavirus extra oppassen. Als kind had hij longontsteking en hij mist vanwege die ziekte destijds een stuk van één long. Daarmee kan het coronavirus voor hem extra dodelijk zijn.

• Leuk 2
Op 27-2-2020 om 02:43, Bunkerprepper zei:

Jacco Schreuder blijft op Twitter toch voor onrust zorgen omdat hij blijft spreken over gevallen van longontsteking die onterecht niet op aanwezigheid van het virus worden getest.

afbeelding.png.3651e02135da695f4b8f5010f0cb8a4c.png

afbeelding.png.34c95feb6eb82245c899859f48e5db34.png

Ik denk dat paniek op dit moment veel en veel gevaarlijker is dan het virus op zich. Twee gevallen in Nederland en zowat iedereen schiet in een kramp.

• Leuk 1

Als mijn bijdrage aan dit forum betekent dat 1 persoon in Nederland net iets extra's doet om zichzelf of zijn gezin voor te bereiden voor onverwachte (soms verwachtte) gebeurtenissen, dan ben ik persoonlijk tevreden.

Bunkerprepper
 . 

Jouw bijdragen geven dit forum imnsho de geloofwaardigheid die mij iig hebben geholpen de juiste mate van voorbereiding te treffen voor mijn gezin. En uiteraard de andere mensen die ik weer waarschuw.
  • Leuk 2
10 uur geleden, Bunkerprepper zei:

We kijken allemaal als boosdoener naar het RIVM (ja.. ik ook), maar we moeten ons realiseren dat achter alle protocollen en richtlijnen van het RIVM en LCI vele tientallen medici zitten zitten die (naar hun overtuiging) naar eer en geweten alle draaiboeken en richtlijnen hebben opgesteld. Als de richtlijn is dat mensen pas getest worden als ze ziektebeelden vertonen, en als de richtlijn is dat contactonderzoek pas gebeurt vanaf dat moment, dan is dat een gegeven waar de uitvoerders van die protocollen en richtlijnen het mee moeten doen. Zij kunnen moeilijk op eigen houtje stellen: Duitsland doet het anders, Belgie doet het anders, daarom doen wij het in onze regio nu zoals zij.

Jij bent vermoedelijk beter op de hoogte van de cultuur en de beweegredenen van het RIVM, maar ik moet ook regelmatig terugdenken aan de Mexicaanse griep van 2009. Toen het RIVM op aandringen van Ab Osterhaus 34 miljoen vaccinaties aanschafte om zonodig iedere NL'er 2x te kunnen prikken. Meen me te herinneren dat het RIVM toen juist veel stringentere maatregelen heeft getroffen dan België en Duitsland. De voorpagina's stonden toen ook maandenlang vol met koppen over een "PANDEMIE!?".

Nadat het een loos alarm bleek, zijn daar jarenlang zoveel hoon en kamervragen overheen gegaan, dat ik me zo kan voorstellen dat dat bij het RIVM een organisatie-trauma heeft veroorzaakt. Het is 'pas' 10 jaar geleden - ik zou denken dat dat nog niet uit het collectieve geheugen in de organisatie is verdwenen. Kan me zo voorstellen dat het RIVM (bewust of onbewust) niet graag weer in die positie belandt.

(Edit: In dat geval moeten we dus niet alleen naar het RIVM wijzen maar ook naar onze eigen 'afrekencultuur' - zowel in de politiek als bij (sociale) media en de man op straat. Het is niet gauw goed of het deugt niet. Dat laat onverlet dat kritisch volgen heel belangrijk is en blijft.)

• Leuk 5

Overheid moet koorddansen bij corona: waarschuwen, maar ook relativeren.

Goed artikel in Trouw over publiekscommunicatie en massapsychologie:
https://www.trouw.nl/zorg/met-een-beetje-virusangst-is-niks-mis~b51d618a/

Ook hierin een verwijzing naar de Mexicaanse griep uit 2009:

Hoe de bevolking risico's inschat en daarmee omgaat, is het terrein van de massapsychologie. "Ik pleit er al jaren voor dat het RIVM advies inwint van massapsychologen", zegt Van Ginneken. Dat deed hij bijvoorbeeld ook in 2009, tijdens de pandemie van de Mexicaanse griep (H1N1).

Ter opfrissing van het geheugen: in 2009 zonderde China 'risicovolle' buitenlanders in hotels dagenlang onvrijwillig af en weigerden taxichauffeurs zieke passagiers. De airco in vliegtuigen was ineens verdacht, want al dat rondpompen van lucht kon nooit goed zijn. In Nederland kwamen er speciale spreekuren bij huisartsen en een grieppoli in het ziekenhuis, er waren vragen over sluiten van kantoren en scholen, schoolreisjes gingen niet door, net als introductieweken in het hoger onderwijs. Bij nader inzien waren niet alle maatregelen medisch gezien noodzakelijk. De griepspreekuren zouden er zelfs voor zorgen dat het virus zich sneller kon verspreiden.

Door de Mexicaanse griep stierven ongeveer zestig Nederlanders. Tegenwoordig geldt H1N1 als een gewone griep. [..] Alle gewone griepvarianten bij elkaar zorgen in Nederland elk jaar voor duizenden doden. 2018 was een uitschieter: toen zorgde griep voor een oversterfte van bijna 10.000.

"Wat een onzin. Krijgen we die nodeloze hysterie weer. Gewoon een griepje." redeneert dus een groot deel van de Nederlanders.

Onrust vanwege een virus slaat al snel om in paniek. Hoe kan de overheid de burgers rustig houden, zonder hen in de val van relativering te laten trappen? De weg van het gezonde verstand staat vol beren.

En dat betekent dus balanceren.

Media spelen een rol bij de verspreiding van onzekerheid, en daarmee de angst. "Je ziet grote menigten met mondkapjes in China en Japan. Maar het gevaar zelf is onzichtbaar. En je kunt je er maar in beperkte mate tegen wapenen." Dat laatste geeft een gevoel van machteloosheid. Het is aan de overheden om daar iets aan te doen, zonder te veel de angsten te relativeren. Zoals Donald Trump deze week deed toen hij per tweet verkondigde dat alles onder controle was. Een onverstandige reactie, reageerde Jeremy Konyndyk die betrokken was bij de bestrijding van ebola in West-Afrika. Op deze manier denken mensen dat het allemaal wel zal meevallen. Dan gaan zij achterover leunen en zijn ze niet klaar voor eventuele maatregelen bij een uitbraak, zo reageerde hij. Ook Stel waarschuwt voor te veel sussende woorden. Een klein beetje de angst er in houden, is een goede manier om mensen scherp te houden en draagvlak te creëren voor ingrijpende maatregelen, mocht dat nodig zijn, zeggen zij en Van Ginneken.

Koorddansen bij corona: waarschuwen, maar ook relativeren. Lijkt me ook voor ons gelden. Op dit forum en irl in je dagelijks leven.

(En ja, ik heb me voorbereid. Op een manier die bij mijn situatie past. Maar doe ook regelmatig een stap terug om weer even uit te zoomen.)

• Leuk 3
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...