Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

7 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Onder het kopje "onzinnige onderzoeken"?

WTF, waarom spenderen mensen daar tijd aan?

Oh, het is een universiteit, wel dat verklaart al meer, best wel lastig om actueel te blijven als uni, voor je het weet zijn mensen je weer vergeten, dan komt zo'n "onderzoek" als geroepen...

Maar echt mensen, als je hier een "onderzoek" voor nodig had, dan heb ik weinig hoop voor je.

Btw: Ik moest ook hartelijk lachen toen iemand zei/schreef dat motorrijders best wel mochten rijden als ze ten minste 1,5m uit elkaar bleven... echt hoe kom je daarop!! ?

@OBL-RienBedoel je dat dit al lang bekend is op basis van de aerodynamica wetten en je tijd en geld weggooid met zo'n onderzoek (afgezien van de 'reclame' die het een universiteit opleverd)?

Ze bevestigen de twijfels over of 1,5m altijd voldoende is die ik bij mensen in mijn omgeving bemerkte. 

Vraag blijft voor mij wel hoeveel virus load nodig is om iemand daadwerkelijk te besmetten. En hoe die virusload zich dan weer verhoud tot de afstand van een besmet persoon.

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

9 minuten geleden, DataScientist zei:

@OBL-RienBedoel je dat dit al lang bekend is op basis van de aerodynamica wetten en je tijd en geld weggooid met zo'n onderzoek (afgezien van de 'reclame' die het een universiteit opleverd)?

Ze bevestigen de twijfels over of 1,5m altijd voldoende is die ik bij mensen in mijn omgeving bemerkte. 

Vraag blijft voor mij wel hoeveel virus load nodig is om iemand daadwerkelijk te besmetten. En hoe die virusload zich dan weer verhoud tot de afstand van een besmet persoon.

Absoluut.

Die 1,5m is volgens een onderzoek toepasbaar op besmettingsgevaar tijdens het spreken. I.e. de het druppel besmettings gevaar op basis van de horizontale en verticale snelheidsontwikkeling van de druppels.

Als we even stellen dat de druppels er 2 seconden over doen om op de grond te vallen, en er een (rij) wind van 10 m/s (36Km/h) staat, dan rijken de druppels 20 meter ver in een laminaire stroming. Maar omdat er ook nog eens wervelingen zijn moeten we aannemen dat een deel van de druppels er 50% langer over doet om de grond te bereiken, dus de druppels kunnen dan 30 meter bereiken. Zijn er secundaire (en meer) objecten die ook voor wervelingen zorgen dan zullen er druppels zijn die 50 tot 100m bereiken.

Natuurlijk is de hoeveelheid virus wel sterk afhankelijk van de afstand, zoveel te verder ze reiken zoveel te meer ze raken uitgespreid, en zoveel te lager de load die je potentieel inademt. Dus het gevaar neemt wel af met de afstand. Maar tot 0 gaat deze niet. En al helemaal niet na 1,5m.

Ik heb het al eens gezegd, die 1,5m is voor praktische/psychologische/politieke redenen gekozen. Niet vanwege de fysica.

Oh, btw: Heb je van een ander land gehoord dat ook 1,5m gebruikt? (ik niet)

• Leuk 5
1 uur geleden, DutchPublisher zei:

Sorry hoor, maar ik moest even onbedaarlijk lachen. Ook wel eens goed in deze jammerlijke tijden.

Ik begon het wat vreemde bericht te lezen en dacht in 1e instantie dat die man al 22 jaar in die kruipruimte onder de grond zat......

Dan had ie zeker een corona kapsel gehad!?

2 uur geleden, OBL-Rien zei:

Absoluut.

Die 1,5m is volgens een onderzoek toepasbaar op besmettingsgevaar tijdens het spreken. I.e. de het druppel besmettings gevaar op basis van de horizontale en verticale snelheidsontwikkeling van de druppels.

Als we even stellen dat de druppels er 2 seconden over doen om op de grond te vallen, en er een (rij) wind van 10 m/s (36Km/h) staat, dan rijken de druppels 20 meter ver in een laminaire stroming. Maar omdat er ook nog eens wervelingen zijn moeten we aannemen dat een deel van de druppels er 50% langer over doet om de grond te bereiken, dus de druppels kunnen dan 30 meter bereiken. Zijn er secundaire (en meer) objecten die ook voor wervelingen zorgen dan zullen er druppels zijn die 50 tot 100m bereiken.

Natuurlijk is de hoeveelheid virus wel sterk afhankelijk van de afstand, zoveel te verder ze reiken zoveel te meer ze raken uitgespreid, en zoveel te lager de load die je potentieel inademt. Dus het gevaar neemt wel af met de afstand. Maar tot 0 gaat deze niet. En al helemaal niet na 1,5m.

Ik heb het al eens gezegd, die 1,5m is voor praktische/psychologische/politieke redenen gekozen. Niet vanwege de fysica.

Oh, btw: Heb je van een ander land gehoord dat ook 1,5m gebruikt? (ik niet)

Dat komt omdat men in het buitenland geen meter maar Feet gebruikt ( 1 feet is 30 cm )

Vaak wordt 6 feet aangehouden maar dat is geen 1,5 maar 1,8 meter maar uit praktisch oogpunt ( zoals in een supermarkt ) is bijna 2 meter niet hanteerbaar en 

het is idd zo dat onverwachte luchtstroming de druppels een versnelling kunnen geven als bijvoorbeeld een deur ( van een koelvitrine ) wordt geopend 

bronnen inzake 6 feet:
https://edition.cnn.com/2020/03/24/health/six-feet-social-distance-explainer-coronavirus-wellness/index.html

"The 3-6 foot rule is based on a few studies from the 1930s and 1940s, which have since been shown to be wrong — droplets can travel further than 6 feet. Yet hospital infection control experts continue to believe this rule. It's like the flat-Earth theory — anyone who tries to discuss the actual evidence is shouted down by a chorus of believers."

https://www.livescience.com/coronavirus-six-feet-enough-social-distancing.html    ( duidelijk en goed artikel )

aangepast door Prepaired
  • Leuk 1
17 uur geleden, AngelaSR810 zei:

Er verschijnen de laatste tijd steeds meer berichten in de media waarin wordt gesproken over 'stille hypoxemie';

bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/op-de-ic-gaat-de-coronapatient-in-een-paar-uur-van-een-redelijke-toestand-naar-ademnood~bc4e6e9f/

Dit lijkt op wat die Amerikaanse arts in het filmpje zei (een paar pagina's terug denk ik, op mn telefoon is het lastig zoeken) ; dat hij de verschijnselen vaak niet vindt passen bij longontsteking, ook niet het soort/de manier van zuurstoftekort. Hij noemde iets van hoogteziekte en dat hij bang is dat mensen nu op de verkeerde manier zuurstof toegediend krijgen (met de verkeerde druk of zoiets, ik ben niet medisch onderlegd, dus geen idee hoe dat precies zit) wat wellicht zelfs kwaad zou kunnen doen. 

Is er iemand die hier al meer over weet? Wellicht horen bij dat ziektebeeld andere kenmerken waar je als patiënt op kunt letten, om maar iets te noemen. 

• Leuk 2
40 minuten geleden, MamaM zei:

Dit lijkt op wat die Amerikaanse arts in het filmpje zei (een paar pagina's terug denk ik, op mn telefoon is het lastig zoeken) ; dat hij de verschijnselen vaak niet vindt passen bij longontsteking, ook niet het soort/de manier van zuurstoftekort. Hij noemde iets van hoogteziekte en dat hij bang is dat mensen nu op de verkeerde manier zuurstof toegediend krijgen (met de verkeerde druk of zoiets, ik ben niet medisch onderlegd, dus geen idee hoe dat precies zit) wat wellicht zelfs kwaad zou kunnen doen. 

Is er iemand die hier al meer over weet? Wellicht horen bij dat ziektebeeld andere kenmerken waar je als patiënt op kunt letten, om maar iets te noemen. 

Ik ben wel bekend met de symptomen van hoogteziekte en die komen niet overeen met COVID-19.

Natuurlijk zijn er wel gelijkaardigheden omdat beide met de longen en de capaciteit tot zuurstoftransport te doen hebben, maar het optreden van hoogteziekte is echt anders dan COVID-19.

En nee, ik ben geen arts, maar ben wel vaak in het hooggebergte geweest.

• Leuk 1
18 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Ik ben wel bekend met de symptomen van hoogteziekte en die komen niet overeen met COVID-19.

Natuurlijk zijn er wel gelijkaardigheden omdat beide met de longen en de capaciteit tot zuurstoftransport te doen hebben, maar het optreden van hoogteziekte is echt anders dan COVID-19.

En nee, ik ben geen arts, maar ben wel vaak in het hooggebergte geweest.

Hoogte ziekte komt door gebrek aan zuurstof. Milde hoogteziekte geeft klachten van hoofdpijn, misselijkheid, braken duizeligheid en kortademigheid. De klachten verdwijnen meestal als men niet verder stijgt. Milde hoogteziekte kan echter overgaan in ernstige hoogteziekte. Hoofdpijn en kortademigheid verergeren en treden ook in rust op, vooral ‘s nachts. U voelt zich steeds slomer en kunt uiteindelijk buiten bewustzijn raken. Onmiddellijke afdaling en medische hulp is dan noodzakelijk. Een onbehandelde ernstige hoogteziekte kan leiden tot coma en uiteindelijk zelfs tot overlijden.

bron: https://www.ggdreisvaccinaties.nl/vaccinaties/hoogteziekte

"Meten is weten" dat blijkt des te meer uit het volgende interessante  artikel. ( AANRADER )

Hele volksstammen horen : 1,5 meter  en passen dit braaf toe, in veel gevallen met positieve resultaten.

Maar veel mensen weten  niet  ( kunnen niet weten ) want men wordt ook graag voorgekauwd ) dat dit lang niet in alle situaties toeriekend is:

De afstandsregel van 1,5 meter is ‘heel effectief’ voor mensen die binnen of buiten stilstaan. Maar wie gaat wandelen, fietsen of joggen, kan beter iets voorzichtiger zijn. ,,Als iemand tijdens het joggen uitademt of hoest, dan blijven die druppeltjes achter in de lucht. De persoon die net achter jou rent – in de zogenoemde slipstream – loopt dan door die wolk van druppels heen”, zegt Blocken.

bron:  https://www.ad.nl/dossier-nlblijftthuis/houd-flinke-afstand-bij-het-joggen-want-hoestdruppels-blijven-achter-in-lucht~a60aece6/

aangepast door Prepaired

https://nos.nl/artikel/2329846-milde-coronaklachten-lijken-minder-antistoffen-op-te-leveren-wat-betekent-dat.html

Dat laatste stukje is fascinerend, daarin staat dat de mate van blootstelling in verhouding staat tot de mate van ziekte. Welke vector zou je binnen de maatschappij hebben die niet heel ziek word maar wel anderen kan besmetten? En wat als je die nou gebruikt om de rest te besmetten zodat iedereen het krijgt, maar zo min mogelijk mensen heel heftig?

Maar dat zouden we toch nooit doen in een beschaafd land als Nederland?

• Leuk 1
2 uur geleden, MamaM zei:

Ik hoorde Gommers tijdens de briefing vanochtend zeggen dat er stollingsproblemen lijken te zijn wat doet denken aan longembolie. Artsen hebben daar gisteravond over gesproken  in hun overleg zei hij. Zou deels een verklaring kunnen zijn voor dat sommige mensen het niet benauwd hebben maar toch zuurstoftekort hebben.

Dat zijn inzichten die momenteel wereldwijd onderzocht worden en draaien om de stolling van het bloed.

Trombosepatiënten zullen het woord kennen: D-dimeer. Dat is een stofje in het bloed dat vrijkomt wanneer een bloedstolsel afgebroken wordt. Wie een verhoogde d-dimeerwaarde heeft, te meten aan het bloed, heeft een grote kans op bloedstolsels in de aderen. Dat heet trombose. Zo’n bloedstolsel kan ook terechtkomen in de longen, waarbij bloedstolsels de functie van de longen doen verslechteren, mogelijk zelfs met een dodelijke afloop. Nu blijkt dit stofje veel voor te komen bij ernstig zieke corona-patiënten.

https://www.ftm.nl/artikelen/ftm-selecteert-coronacrisis-update-8-april-2020

Edit: link toegevoegd 

aangepast door Lies
  • Leuk 4
34 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Dat laatste stukje is fascinerend, daarin staat dat de mate van blootstelling in verhouding staat tot de mate van ziekte.

Dat vermoeden had ik al eens geuit, dit wordt imo inderdaad ondersteunt door een aantal bestudeerde gevallen.

En we moeten wel nauwkeurig luisteren want hij vertelde niet dat er geen antistoffen werden aangemaakt in milde gevallen. Wel dat er niet altijd grote hoeveelheden antistoffen gemaakt worden. En dat lijkt me logisch, want tenslotte was je ook niet erg ziek.

Daaruit mogen we echter niet concluderen dat er "dus" ook geen immuniteit ontstaat. Dat is een ander verhaal.

Overigens doe ik een gokje: Juist mensen die zeer zwaar te leiden hadden onder COVID-19 zullen terugval symptomen vertonen. Milde gevallen niet (of nauwelijks).

Let wel, dit is een vermoeden, ik ben geen viroloog!

34 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Welke vector zou je binnen de maatschappij hebben die niet heel ziek word maar wel anderen kan besmetten? En wat als je die nou gebruikt om de rest te besmetten zodat iedereen het krijgt, maar zo min mogelijk mensen heel heftig?

Kinderen?

• Leuk 1

Tijd voor nog een heel voorzichtige voorspelling, iets wat al langer door mijn hoofd spookt maar wat stof zal doen opwaaien op dit forum:

Het RIVM heeft de exact goede koers gevaren. Hun inschatting was de juiste van meet aan.

Brand maar los ?

(Ja dit is achteraf, ik had oorspronkelijk ook geen vertrouwen, maar lof wie lof toekomt, en mijn vermoeden is dat die in dit geval het RIVM toekomt.)

7 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Tijd voor nog een heel voorzichtige voorspelling, iets wat al langer door mijn hoofd spookt maar wat stof zal doen opwaaien op dit forum:

Het RIVM heeft de exact goede koers gevaren. Hun inschatting was de juiste van meet aan.

Brand maar los ?

(Ja dit is achteraf, ik had oorspronkelijk ook geen vertrouwen, maar lof wie lof toekomt, en mijn vermoeden is dat die in dit geval het RIVM toekomt.)

it ain't over until the fat lady sings!!!

just saying ?

aangepast door hennepje
  • Leuk 1
2 uur geleden, OBL-Rien zei:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/244844916/aantal-ic-patienten-voor-het-eerst-gedaald

Het aantal Nederlandse coronapatiënten dat op de intensive care verblijft, is woensdag met 16 afgenomen van 1424 naar 1408. Daarmee is het de allereerste dag dat meer patiënten de ic verlaten hebben dan dat erbij gekomen zijn.

Ik weet niet of dit opnieuw één van de leugentjes is, om het gepeupelte koest te houden.

Mij zou het niet verbazen als de IC-opnamen in Duitsland erbuiten gehouden zijn................

2 minuten geleden, DutchPublisher zei:

Ik weet niet of dit opnieuw één van de leugentjes is, om het gepeupelte koest te houden.

Mij zou het niet verbazen als de IC-opnamen in Duitsland erbuiten gehouden zijn................

Wel, wanneer we het letterlijk nemen dan zitten ook de Duitse opnames er in. Maar je weet maar nooit welke "vrijheden" een journo heeft genomen.

Maar de 7 dagen rollende grafiek van het aantal sterfgevallen duidt ook op een top, en daar past dit beeld wel bij. 

13 minuten geleden, hennepje zei:

OBL-Rien zei:

Het had de RIVM gesierd als ze van meet af aan duidelijk hun ingeschatte exact goede koers in klip-en klare taal aan het publiek hadden uitgelegd.

Dat had wat meer vertrouwen gewekt dan de softe ,ontwijkende draaierigheid die ze tot nu toe aan de dag hebben gelegd.

En het bewijs voor de "goede koers "moet nog maar eerst eens bewezen worden.

Groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 2
37 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Het had de RIVM gesierd als ze van meet af aan duidelijk hun ingeschatte exact goede koers in klip-en klare taal aan het publiek hadden uitgelegd.

Hmm, dat is imo een rol voor de politiek. Maar rutte heeft zich van meet af verstopt achter "de experts". I.e. hij vertrouwde de experts niet en wilde niet garant staan voor hun adviezen.

Overigens: in het begin was het RIVM duidelijk voor kudde-immunisatie, maar de bevolking wilde niet.

Dat had wat meer vertrouwen gewekt dan de softe ,ontwijkende draaierigheid die ze tot nu toe aan de dag hebben gelegd.

Zie boven, het RIVM adviseert, de politiek beslist. De draaierigheid kun je bij rutte en kornuiten neerleggen.

En het bewijs voor de "goede koers "moet nog maar eerst eens bewezen worden.

Zeker, maar achteraf-spelling heeft geen waarde ?

• Leuk 1

The use of medical face masks by healthcare workers must be given priority over the use in the community.

The use of face masks in public may serve as a means of source control to reduce the spread of the infection in the community by minimising the excretion of respiratory droplets from infected individuals who have not yet developed symptoms or who remain asymptomatic. It is not known how much the use of masks in the community can contribute to a decrease in transmission in addition to the other countermeasures.

The use of face masks in the community could be considered, especially when visiting busy, closed spaces, such as grocery stores, shopping centres, or when using public transport, etc.

The use of non-medical face masks made of various textiles could be considered, especially if – due to supply problems – medical face masks must be prioritised for use as personal protective equipment by healthcare workers. This is based on limited indirect evidence supporting the use of non-medical face masks as a means of source control.

The use of face masks in the community should be considered only as a complementary measure and not as a replacement for established preventive measures, for example physical distancing, respiratory etiquette, meticulous hand hygiene and avoiding touching the face, nose, eyes and mouth. 

Appropriate use of face masks is key for the effectiveness of the measure and can be improved through education campaigns.

Recommendations on the use of face masks in the community should carefully take into account evidence gaps, the supply situation, and potential negative side effects.

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Brand maar los ?

dat zou inderdaad kunnen zijn......maar dan nog; meer geluk dan wijsheid...???

ten tweede, het lijkt inderdaad dat we de goede kant op gaan, maar we zijn er nog lang niet....

Limburgse huisarts krijgt verbod mensen te genezen
HOEZO werking niet is aangetoond???????

De door Elens gebruikte combinatie wordt in New York toegepast door de arts Vladimir Zelenko, die inmiddels een 100 procent-successcore rapporteert op basis van zevenhonderd patiënten.

bron: https://www.ad.nl/limburg/inspectie-limburgse-huisarts-moet-stoppen-met-experimentele-behandeling-coronapatienten-br~ad06aac3/

f*king regeltjes, je kan er ook te ver in doordraven......

57 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Brand maar los ?

Los van of het laten doorgaan van carnaval een goed idee was kan ik me ook wel vinden in de gevaren koers, al denk ik wel dat het beter was geweest om twee week eerder in te grijpen. En ja, net als jou was ik ook erg sceptisch.

1 uur terug, mevr.Grijpstra zei:

De communicatie naar de burger toe heeft geloofwaardigheid van de RIVM en de GGD geen goed gedaan. Dat wil ik die instanties niet direct kwalijk nemen, maar dat een aanzienlijk deel van Nederland geen vertrouwen heeft in Rutte helpt hier niet, evenmin dat de communicatie zeker in het begin niet consistent was en niet strookte met de ervaringen elders in de wereld. De schade die toen gedaan is kan niet meer goed gemaakt worden, vrees ik. Ik vind trouwens dat Hugo de Jonge het echt beter doet, en zeker beter dan zijn voorganger. 

Communicatie naar grote groepen mensen uit alle lagen van de samenleving is ontzettend moeilijk. Hoe Rutte, De Jonge, Van Dissel en andere publieke figuren zich uiten tijdens persmomentjes, in het nieuws of in talkshows is voor grote groepen mensen te moeilijk te volgen. Samen met dat sommigen alleen horen wat ze willen horen geeft dat wel problemen. Die mensen zijn beter geholpen met communicatie op het niveau van het Jeugdjournaal, maar dan doe je het andere deel van de bevolking weer te kort.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het uitzenden van die persconferenties en de technische briefing nou echt bijdraagt aan een goed begrip van de situatie, net als talkshows waar allerlei experts aanschuiven. Natuurlijk goed voor de transparantie, en ik ben blij met de verdieping, maar er worden op die manier ook misverstanden de wereld in geholpen omdat het niet door iedereen goed wordt begrepen of uit zijn verband wordt getrokken. 

Ik vind ook dat de social media hier ook een niet te onderschatten negatieve rol in speelt. Veel complotdenkers, doemdenkers, narcistische onruststokers, nepberichten, anekdotes en n=1 gevallen die als hard bewijs worden gezien, 'ik snap de cijfers niet dus moet het wel een leugen zijn', compleet uit zijn verband getrokken quotes en onjuist geïnterpreteerde berichtgeving. En als het eenmaal 'op facebook hep gestaan' is het te laat, dan kan je als woordvoerder van de overheid/RIVM/GGD lullen als Brugman, het wordt niet meer geloofd. Ik ben soms echt met stomheid geslagen als ik zie wat klakkeloos voor waar wordt aangenomen... 

Maar goed, hoe het verder gaat moeten we nog zien. Er valt nog veel te leren. Niet alleen over COVID-19 en de directe gevolgen, maar ook qua communicatie/informatievoorziening, hoe de samenleving (op langere termijn) met de coronacrisis omgaat en last but not least de geaccepteerde balans tussen het welzijn en de vrijheid van de samenleving om de economie weer een beetje op gang te helpen en te houden.

• Leuk 4
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...