Ga naar inhoud
GENEGEERD

Corona Actualiteiten

Greener
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Japanology De IC capaciteit zit inmiddels op 1900+ bedden.

Ik hoorde van de ochtend Diederik Gommers op de radio, die zei dat de toename op de IC de afgelopen twee dagen maar 50 tot 60 patienten per dag was, wat hem in ieder geval een sprankje hoop gaf. Het is nog even te bezien hoeveel IC opanmes de huidige ziekenhuisgevallen gaan opleveren verder, hij stelde dat het gemiddeld na een ziekenhuisopname 3 tot 7 dagen duurde voordat iemand naar de IC ging.

• Leuk 4
Link naar reactie

10 uur geleden, Maan zei:
10 uur geleden, John Durden zei:

Ik zou toch graag eens een onderzoek willen zien dat het schadelijk zou zijn. zo ver ik weet zijn die er helemaal niet. Hypothetisch kan er natuurlijk van alles.

Het enige dat me te binnen schiet is dat ik eerder in dit draadje iets las in de trend van: doordat je met een mondkapje minder virussen uitstoot adem je meer van eigen virussen weer in. Dit zou je eigen ziektebeeld kunnen verslechteren cq versnellen. Ik geloof dat ik me ook herinner dat dit uit een Japans onderzoek zou zijn gebleken.

Maar nee, helaas geen link... sorry

Link naar reactie

23 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Het enige dat me te binnen schiet is dat ik eerder in dit draadje iets las in de trend van: doordat je met een mondkapje minder virussen uitstoot adem je meer van eigen virussen weer in. Dit zou je eigen ziektebeeld kunnen verslechteren cq versnellen. Ik geloof dat ik me ook herinner dat dit uit een Japans onderzoek zou zijn gebleken.

ah, tnx 
@Haskap

Link naar reactie

34 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Het is ook bedoeld als EXTRA maatregel die je gebruikt wanneer je dan toch even voor noodzakelijke dingen de deur uit moet. Onverkort blijft het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dat betekent dat je dus ook KORT met een mondkapje rondloopt.

Zieke mensen die in zelfisolatie zijn, moeten een mondkapje dragen wanneer een huisgenoot bij ze in de buurt komt. Eventjes dus. Daarna kan hij weer af. Dat RIVM advies is daar dus mee in lijn. Maar ik zou niet weten waarom dat anders is voor buitenshuis lopende mensen. 

Voor al die racefietsers en hardlopers die nog steeds volop aan hun conditie werken (liefst rakelings langs anderen passerend) is een mondkapje trouwens een mooie extra conditionele uitdaging. (En als ze daardoor meer van hun asymptomatische virussen inademen, dan vind ik daar iets van ? )

@Maan

• Leuk 4
Link naar reactie

Leidse huisarts Walter Schrader is top bezig. 

De Leidse huisarts Walter Schrader roept alle Leidenaren op om de strijd tegen het coronavirus aan te gaan door een aantal simpele maatregelen te nemen. Naast het houden van voldoende afstand, ziet hij het liefst dat iedereen zelfgemaakte mondkapjes gaat dragen om anderen niet te besmetten. Ook heeft hij 80.000 liter aan virus-desinfectiemiddel gemaakt waarmee mensen hun eigen omgeving en die van anderen schoon kunnen maken. Het middel kan bij Schrader worden opgevraagd om verder te verspreiden onder buurtgenoten. “Genoeg om heel Leiden van onder tot boven schoon te maken.” Een groot deel daarvan is verspreid onder grote thuiszorgorganisaties, zodat de mensen die daar in de zorg werken niet besmet raken en het virus zelf overdragen.”

Schrader volgde de ontwikkelingen van het virus al langere tijd op de voet en zag aankomen dat het ook in Nederland een groot probleem ging worden. Met eerdere acties verzorgde hij al veel beschermingsmaterialen zoals brillen en schorten voor de zorg.

Zelf gemaakte mondkapjes wel nuttig
Toch is er een ander soort mondkapje dat zelf te maken is en simpel is in gebruik. Het RIVM adviseert deze mondkapjes niet, omdat ze maar weinig bescherming aan de drager bieden en daardoor voor schijnveiligheid kunnen zorgen. Volgens Schrader zijn deze mondkapjes echter wel heel nuttig om ervoor te zorgen dat de drager geen andere mensen besmet.

“Als je hoest of niest , dan verspreid je iets en dat wil je voorkomen. Deze mondmaskers zijn bedoeld om je eigen nies- en hoestgedrag in goede banen te leiden. Je kunt ze de hele dag gebruiken en als ze van katoen zijn, kun je ze gewoon wassen. Op YouTube zijn hele goede voorbeelden te vinden hoe je zelf zo’n mondkapje maakt. Ik zou het fantastisch vinden als wij in Leiden het goede voorbeeld kunnen geven voor heel Nederland en er geen mens meer over straat loopt zonder zo’n mondmaskertje.”

https://sleutelstad.nl/2020/03/26/virusbestrijding-zelfgemaakte-mondkapjes-en-gratis-virus-desinfectiemiddel/?fbclid=IwAR3gu_Rk_WM-_6CEgnfEvhFxq0sLMyfAStLFkR5LjMrwvBeXL-7rhnHzKr4

Hij lanceerde ook stadgenoot Jan van Tienhoven met zijn gratis beschikbare lasercutter ontwerp. Gisteren in gesprek bij SBS6. Met een jeugdige flitsend ogende presentatrice die zichtbaar gruwelde van de gedachte dat ze haar pretty look zou moeten verpesten door een mondkapje.

Meer over deze heren in dit bericht:

• Leuk 3
Link naar reactie

1 minuut geleden, Carbunculuz zei:

Waarom publiceerde 't RIVM de cijfer opeens zojuist en niet 14 uur?

En nu gaan ze zeker roepen, kijk het werkt! Zie je wel, we hadden gelijk, het zakt!!! Tja zo kan ik het ook. Eerst publiceren rond 14:00 uur, toen zelfs 15:00 uur en nu al even na 12:30 uur. Zo kan iedereen de cijfers omlaag krijgen. Ben zo onderhand wel een beetje klaar met het RIVM. Ze denken het beter te weten dan iedereen, maar gaan keer op keer op hun snufferd. 

Zo, dat moest ik even kwijt ? Ga ik nu dweilen hier......ontspanningstherapie ? 

• Leuk 2
Link naar reactie

Duitse RIVM: Nederland is risicogebied

Het Robert Koch Instituut, het Duitse RIVM, heeft heel Nederland tot een 'risicogebied' verklaard. Daarom mogen gezondheidsmedewerkers die in Nederland zijn geweest twee weken niet in Duitse ziekenhuizen en verpleeghuizen werken.

Een bestuurder van Leer, in het noordwesten van Duitsland, roept Nederlandse artsen en verpleegkundigen die daar in een kliniek werken daarom op om niet naar Nederland te gaan. "We hebben de Nederlandse medici in deze coronacrisistijd dringend nodig", zegt hij tegen het Dagblad van het Noorden. Hoeveel Nederlanders er in Leer werken, is onbekend.

Uit NOS liveblog. 

Lekker signaal. 

• Leuk 3
Link naar reactie

Trendlijn update:

615575529_Screenshot2020-04-04at13_17_00.thumb.png.d1121e7b736574983aab453274cc311f.png

Zoals hier beneden te zien is, vandaag een eenduidig goede dag:

1998933208_Screenshot2020-04-04at13_17_15.thumb.png.8b1563fb6e5b5607cb2b97954832cd81.png

Ik heb alle begrip voor de skeptici, maar NL is niet het enige land waar de trend aan het keren is. De RIVM zal je niet met opzet belazeren door een keertje vroeger te publiceren. Als dat het meetinterval zou beïnvloeden, dan zouden de nu gemiste gevallen er morgen bijkomen, dat levert uiteindelijk niets op.

De RIVM is zeker niet perfect, maar ze is op dit moment wel alles wat we hebben. Ik ben voor doorgrijpende verbeteringen bij het RIVM, maar ik besef ook dat roepen hierom heel gemakkelijk negatieve consequenties kan hebben. Het kan niet alleen beter, het kan vooral ook nog heel veel slechter!

"Charts" lezen is op de aandelen beurzen een wel bekend begrip, en als ik de dagelijkse nieuwe positive testen van NL zie (en van een paar andere landen) dan zou ik dat een neergaande trend noemen. Een trend-reversal. I.e. positief. Wanneer we morgen minder dan 845 nieuwe gevallen hebben, dan is chart-technisch de trend-reversal bevestigd.

Voor morgen gaat de trendlijn door 17.838, maar 16.627 + 845 = 17.472, ik hoop dus op een getal minder dan 17.472!

• Leuk 7
Link naar reactie

Gewoon ter info, de voorgaande drie weekenden was er ieder weekend sprake van lagere waarden, gevolgd door juist weer hogere cijfers voor besmettingen, opnames en/of sterfgevallen vanaf maandag of dinsdag.

Persoonlijk denk ik dan ook dat als je toch perse conclusies wil verbinden aan de cijfers, ondanks dat algemeen bekend is dat de cijfers een vertekend beeld laten zien, het wellicht slimmer is om te kijken naar weekcijfers en niet naar dagcijfers. En als je dan toch naar dagcijfers wil kijken, zou het wellicht verstandig zijn om dat dan dus niet in het weekend te doen.

• Leuk 10
Link naar reactie

6 minuten geleden, Loreen zei:

Gewoon ter info, de voorgaande drie weekenden was er ieder weekend sprake van lagere waarden, gevolgd door juist weer hogere cijfers voor besmettingen, opnames en/of sterfgevallen vanaf maandag of dinsdag.

Persoonlijk denk ik dan ook dat als je toch perse conclusies wil verbinden aan de cijfers, ondanks dat algemeen bekend is dat de cijfers een vertekend beeld laten zien, het wellicht slimmer is om te kijken naar weekcijfers en niet naar dagcijfers. En als je dan toch naar dagcijfers wil kijken, zou het wellicht verstandig zijn om dat dan dus niet in het weekend te doen.

Precies mijn gedachten!!

Ben ook erg benieuwd naar de besmettingen over twee weken de stranden zijn heel druk zelfs in de supermarkt was het heel erg druk! En de karretjes worden niet meer schoongemaakt omdat het teveel mankracht kost.

Link naar reactie

4 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Rollend 7 dagen cumulatieve positieve tests:

1272554332_Screenshot2020-04-04at13_50_00.png.f53c87f20768390675a1de491575f48f.png

Thanx!

Zou je misschien de waarden op de x-as toe kunnen voegen, en vertellen welke dagen je hebt aangehouden? Ik denk dat van donderdag tm woensdag het beste beeld zou geven (omdat vertragingen van het weekend dan weer verwerkt zijn), al levert dat nu natuurlijk even een halve week.

Wellicht dat zoiets ook gedaan kan worden met het aantal sterfgevallen :)

Link naar reactie

• Moderator

Update qua Appie:

Onze mini-wijk appie heeft nu nog maar 1 gewone kassa (dat waren er 4)

Begin dit jaar was er al 1 vervangen door 3 zelf-scan terminals.

Nu, bij de ingang staan wel 50 handscanners en wordt dringend verzocht  die te gebruiken. 

2 van de 3 normale kassa's zijn afgezet met rood plakband. 

Vooral oudjes mogen naar de gewone kassa.

Vakken zijn weer vol. Ook qua rijst en pasta en zo. Niks misgegrepen. 

Het was redelijk rustig. Afstand houden is nog wel een dingetje: sommige mensen lopen al achteruit en een andere gang in als ze 1 ander persoon in hun gang zien... anderen crossen rond en slalommen gerust. Maar 1 ander persoon gezien met mondkapje. Was wel een dure, met zo'n super filter. 

Wel veel meer mensen met handschoenen.

• Leuk 4
Link naar reactie

1 minuut geleden, Loreen zei:

Thanx!

Zou je misschien de waarden op de x-as toe kunnen voegen, en vertellen welke dagen je hebt aangehouden? Ik denk dat van donderdag tm woensdag het beste beeld zou geven (omdat vertragingen van het weekend dan weer verwerkt zijn), al levert dat nu natuurlijk even een halve week.

Wellicht dat zoiets ook gedaan kan worden met het aantal sterfgevallen :)

Op elke dag is de vermelde waarde de som van alle 7 voorafgaande dagen aan positieve test uitslagen.

Op deze manier verdwijnt elk week effect dat zou kunnen bestaan.

De sterfgevallen, die lopen ten minste 2-3 weken achter, dus die zal nog aan het stijgen zijn. Ik zal die toevoegen. (duurt even)

• Leuk 1
Link naar reactie

image.thumb.png.7c22a7eb4dc25574b022dbd9a575a896.png

254 + 75 = 329    75 : 3,29 = 22,8 % hersteld

Een lichte toename van het aantal mensen dat 'hersteld' de IC verlaat.

Maar dat kan ook te wijten zijn aan een restrictiever toelatingsbeleid en daarom zijn de sterftetotalen in en buiten het ziekenhuis van groot belang. Daar hebben we alleen de achterlopende CBS cijfers van.

• Leuk 2
Link naar reactie

Ondanks de wat mij betreft nogal onnozele woorden van Grapperhaus - Nederland doet het geweldig - zie ik vanmorgen kinderen hun opa en oma bezoeken (senioren appartementen), ik zie 8 mensen bij elkaar staan, om de hertjes in het hertenpark te voeren, ik zie regelmatig wielrenners elkaar rakelings passeren op fietspaden, ik zie groepjes mensen die tevergeefs elkaar proberen te ontwijken bij marktkramen op de Grote Markt te Nijmegen, ik zie exorbitant veel mensen in de supermarkt.

Nergens ook maar één agent of andere ordehandhaver te bekennen.

Die zitten denk ik ergens op een bankje in de zon.

Het is maar goed dat ik geen agent ben; mijn bonnenboekje zou al vol zijn.

aangepast door DutchPublisher
  • Leuk 4
Link naar reactie

• Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...