Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Trendlijn update:

398436753_Screenshot2020-04-03at14_23_51.thumb.png.26186ed18edd5a4acd7c2188d8b59ddd.png

Alweer een dag zonder duidelijke trend verandering omhoog of naar beneden. Nu is elke dag dat we niet versnellen natuurlijk een goede dag, maar je hoopt toch wel dat de trend naar beneden eens goed gaat doorzetten.

1858888821_Screenshot2020-04-03at14_24_06.thumb.png.7655e498987c84cdbc5dd1e0934bed14.png

Net als andere Europese landen lijken we op een soort plateau te zitten. Aangezien de hoeveelheid besmette personen dagelijks toeneemt moet er toch op een dag een trend naar beneden ontstaan (effect kudde-immuniteit)

• Leuk 3
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

Gevonden in de commentaren van Geenstij.nll; een onderzoek uit 2008 (dus wellicht achterhaald) naar de effectiviteit van mondkapjes/maskers bij virale infecties. 

Conclusie: ze werken, deels. Maar alles beter dan niets.

Auteurs: Medewerkers van het RIVM....

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

aangepast door loftprep
  • Leuk 5

Het CBS signaleert dat het sterftecijfer hoger is dan de dodentallen die door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn gemeld. Het RIVM meldt over diezelfde periode 1008 sterfgevallen als gevolg van het nieuwe coronavirus. CBS-socioloog Tanja Traag: ,,Dat verschil komt doordat niet alle overledenen in Nederland getest zijn op Covid-19. Daardoor zullen de werkelijke aantallen aan corona overleden personen hoger zijn.’’

In week dertien (23 tot en met 29 maart) zijn er volgens het CBS 1168 mensen meer dan gemiddeld overleden in Nederland. Het RIVM meldt over diezelfde week 727 coronadoden: daarnaast zouden volgens het CBS dus nog 441 sterfgevallen te maken kunnen hebben met corona.

RIVM meldt in week 12 (16 tot en met 22 maart) 281 overledenen als gevolg van het coronavirus. Het CBS rapporteert diezelfde week 443 sterfgevallen. In die week gaat het dus om naar schatting 162 doden meer. Ook dit verschil is volgens het CBS vermoedelijk te verklaren doordat niet iedereen die overlijdt aan het coronavirus ook zo wordt geregistreerd.

https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/cbs-vermoedt-honderden-coronadoden-meer-niet-alle-overledenen-zijn-getest~a2b1c2cb/

afbeelding.png.cdf2b8ac9139da49bbf2df6e6514f6cc.png

https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/cbs-vermoedt-honderden-coronadoden-meer-niet-alle-overledenen-zijn-getest~a2b1c2cb/

afbeelding.png

https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/cbs-vermoedt-honderden-extra-coronadoden-sterfte-in-brabant-80-procent-hoger-dan-gemiddeld~a2b1c2cb/

aangepast door Gast
geklooi

De stand van zaken op de IC's, hersteld of overleden per 16:00h

image.thumb.png.9d18de95f06c8e97f6b2f50bda2309c0.png

248 + 65 = 313     65 : 3,13 = 20,77 % hersteld.

Iets verbetering dus t.o.v. vanmorgen.

Men zal al doende meer ervaring krijgen qua behandeling of men selecteert al strenger.......

aangepast door DutchPublisher
  • Leuk 1

Slaapmiddel voor dieren tijdelijk ook toegestaan voor IC-patiënten

Ziekenhuizen mogen op de intensive care een slaapmiddel voor dieren gebruiken om mensen die beademd moeten worden in slaap te houden. Het gaat om propofol. De variant van dat middel voor mensen is schaars, de voorraden zijn bijna uitgeput. In de diergeneeskunde wordt hetzelfde middel gebruikt met als enige toevoeging een conserveermiddel dat ook in andere geneesmiddelen voor mensen wordt gebruikt.

Na vragen van de NOS heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd maandag het College Beoordeling Geneesmiddelen gevraagd om te kijken of het diergeneesmiddel voor mensen bruikbaar is. Dat is het geval. Veiligheid en kwaliteit zijn volgens de IGJ gegarandeerd.

De IGJ heeft nu dus toestemming gegeven voor tijdelijk gebruik van propofol voor dieren om mensen op de IC in slaap te houden. Aan die toestemming is wel een kwaliteitstoets voorafgegaan: "Hierbij bleek dat het diergeneesmiddel dat nu is toegelaten, aan dezelfde hoge veiligheids- en kwaliteitseisen voldoet als de middelen voor mensen waar nu door het coronavirus een tekort aan kan ontstaan."

Bron: liveblog NOS.nl

Buiten droevig word ik ook erg kwaad.

Dat dit nodig is in onze "zorgstaat".

Kan iemand mij vertellen, of we post-corona iets geleerd zullen hebben hiervan?

Dat we zorgen voor voorraden, die we ergens opslaan, dat we mondkapjes en medicatie gaan maken in eigen Nederlandse fabrieken, dat we zorgen voor voldoende bedden, personeel en alles wat nodig is, in geval van een crisis?

Please: lieg maar tegen me.

Ik word echt heel treurig nu.

• Leuk 7
23 uur geleden, OBL-Rien zei:

Trendlijn update:

398436753_Screenshot2020-04-03at14_23_51.thumb.png.26186ed18edd5a4acd7c2188d8b59ddd.png

Alweer een dag zonder duidelijke trend verandering omhoog of naar beneden. Nu is elke dag dat we niet versnellen natuurlijk een goede dag, maar je hoopt toch wel dat de trend naar beneden eens goed gaat doorzetten.

1858888821_Screenshot2020-04-03at14_24_06.thumb.png.7655e498987c84cdbc5dd1e0934bed14.png

Net als andere Europese landen lijken we op een soort plateau te zitten. Aangezien de hoeveelheid besmette personen dagelijks toeneemt moet er toch op een dag een trend naar beneden ontstaan (effect kudde-immuniteit)

(Sorry, ik krijg op mijn telefoon de plaatjes niet weg)

De trendlijn zal voorlopig niet naar beneden afbuigen, want er is nog geen herd immunity ook al nadert de R0 1. We komen elkaar niet meer tegen. Daardoor zijn er nog heel veel mensen besmetbaar en ik verwacht dat die druppelsgewijs toch besmet zullen raken.

4 minuten geleden, Aalawok zei:

De trendlijn zal voorlopig niet naar beneden afbuigen, want er is nog geen herd immunity ook al nadert de R0 1. We komen elkaar niet meer tegen. Daardoor zijn er nog heel veel mensen besmetbaar en ik verwacht dat die druppelsgewijs toch besmet zullen raken.

De trendlijn gaat over het totale aantal gevallen, i.e. het is accumulatief. Deze zal dus nooit naar beneden gaan, want bij 0 nieuwe gevallen per dag loopt hij horizontaal.

De nieuwe gevallen per dag kan natuurlijk wel naar beneden afbuigen, doet dat in wezen ook, al noem ik dat op dit moment nog liever een plateau.

• Leuk 1
14 minuten geleden, jens zei:

Ook een zorgstaat moet keuzes maken. Dat is een economische noodzaak.

Ik prep sommige dingen wel, andere dingen niet. Ook ik moet keuzes maken en kan niet alles. Dat is voor de staat niet anders.

Is imo ook geen reden om droevig over te worden, het leven is nu eenmaal eindig. Dat is geen reden om droevig te zijn. In sommige gevallen kunnen we het leven zinvol verlengen, dat is iets om gelukkig over te zijn. Maar dat dit niet altijd het geval is... is gewoon zo.

• Leuk 6
  • Niet leuk 1

Iemand hier met verstand van datasets en R? Dit doet verdacht veel denken aan de grafiekjes waarmee het RIVM loopt te strooien. R en R Studio geïnstalleerd en dit stukje code gedownload: https://github.com/twentytitus/covid19-R0-germany/blob/master/R0.Rmd Uitvoering geeft dit:

image.thumb.png.472acf6525c04ca47b838e7d9bc90bda.png

In de code staat dit stuk dat naar data van Duitsland verwijst.

# COVID19 data for Germany by RKI through Arcgis
needs_download <- (!file.exists(file.path("non-git","RKI_COVID19.csv"))) ||
  (as.Date(file.info(file.path("non-git","RKI_COVID19.csv"))$ctime) != Sys.Date())
data_url <- if (needs_download) {
  "https://opendata.arcgis.com/datasets/dd4580c810204019a7b8eb3e0b329dd6_0.csv"
} else {
  file.path("non-git","RKI_COVID19.csv")
}

Wie o wie weet de data voor Nederland te vinden?

aangepast door Japanology
3 uur geleden, loftprep zei:

Gevonden in de commentaren van Geenstij.nll; een onderzoek uit 2008 (dus wellicht achterhaald) naar de effectiviteit van mondkapjes/maskers bij virale infecties. 

Conclusie: ze werken, deels. Maar alles beter dan niets.

Auteurs: Medewerkers van het RIVM....

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

Zojuist kwam dit onderzoek tevoorschijn bij één vandaag. Alhoewel verkeerd geciteerd. 
samen gevat Het werkt dus wel, maar er is tekort. Dat het onderzoek ook gaat over DIY maskers en dat ook dit effectief zijn, lieten ze achterwegen.

• Leuk 3
27 minuten geleden, jens zei:

Ik ben niet droevig en ook niet boos, ik ben wel geshockeerd en teleurgesteld over het hele mondkapjes debacle.

Hoe kan een vooruitstrevend en innovatief (en niet te vergeten, welvarend!) land niet in zijn eigen behoefte qua mondkapjes en desinfectie middelen voorzien, onbegrijpelijk!

Hier had de overheid toch allang een taskforce voor op moeten richten. Knappe koppen van de TU-Delft, enkele ondernemers/producenten en de overheid met een mooie zak geld bij elkaar zetten, dat moet toch kunnen...of ben ik nou gek? De tekorten spelen al enkele weken....wat een afgang.

Daadkracht tonen is voor mij het probleem met wortel en al verwijderen of in elk geval hiervoor je uiterste stinkende best doen. Waar blijft het fantastische verhaal over eigen productielijnen? Hiermee zou je de zorg en aanverwante beroepen echt een plezier doen en daadkracht tonen. Het vertrouwen van het volk zou ook met sprongen vooruit gaan.

Ik kijk nu naar een FFP3 mondmaskertje van 3M, de 9330 om precies te zijn. De elastiekjes, de foam, het metalen neusbruggetje en de nietjes kunnen het probleem niet zijn.

Dan de stof, zit daar nu echt het grote probleem?? Dat moeten we toch zelf, in enorme hoeveelheden kunnen produceren? Of zit het hem soms in de patenten en productierechten? Als dat het geval is dan zou ik wel boos zijn, ziedend zelfs.

Hoe diep moet je als overheid zinken om mondkapjes bij particulieren en bedrijven af te troggelen...alle lof voor de opgezette initiatieven van particulieren maar het simpele feit dat het nodig is beangstigd mij.

• Leuk 7
4 uur geleden, OBL-Rien zei:

Trendlijn update:

Voorlopig nog niet, want er zijn nog genoeg mensen om te besmetten. Maar wanneer het gelijk blijft dan is het al een neerwaartse trend in de exponentiele groei ?. Het duurde ook erg lang voordat China er uit was, en Italie is er nu langzaam uit aan het komen maar ook dat duurt lang. Hoe harder de lockdown, hoe sneller het gaat. Een kwestie van geduld... heel veel geduld.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 1
  • Moderator

Ik hoop dat dit lukt qua link:

Video van laaaaaange rij mensen in de vakantie in de rij voor een voedselpakket.

5 uur wachten en na 1500 pakketten te hebben uitgedeeld was het op... 

Meer dan 6.6 miljoen werkloosheidsuitkeringen  werden in 1 week aangevraagd...

aangepast door Info_junky
  • Leuk 1
1 uur terug, Japanology zei:

Iemand hier met verstand van datasets en R? Dit doet verdacht veel denken aan de grafiekjes waarmee het RIVM loopt te strooien. R en R Studio geïnstalleerd en dit stukje code gedownload: https://github.com/twentytitus/covid19-R0-germany/blob/master/R0.Rmd Uitvoering geeft dit:

In de code staat dit stuk dat naar data van Duitsland verwijst.

Wie o wie weet de data voor Nederland te vinden?

Hier staan diverse datasets voor Nederland:

https://hub.arcgis.com/search?collection=Dataset&q=rivm&tags=coronavirus%2Ccovid-19%2Ccorona

Esri heeft ook dashboards en apps gemaakt die misschien interessant zijn:

https://community.esri.com/community/arcgis-content-esri-nederland/blog

En een NL COVID-19 Hub:

https://nlcovid-19-esrinl-content.hub.arcgis.com/pages/kaarten

En nog een mooi initiatief op basis van RIVM cijfers:

https://github.com/J535D165/CoronaWatchNL

CoronaWatchNL is collective of researchers and volunteers in The Netherlands. We aim to make the reported number on COVID-19 disease in The Netherlands FAIR.

Help on this project is appreciated. We are looking for new datasets, data updates, graphs and maps.

• Leuk 3
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...