Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

48 minuten geleden, DutchPublisher zei:

Asscher: „Dat is best wel een grote verschuiving ten opzichte van vorige week”

Dit understatement geeft goed het onbenul van onze huidige politici weer.

Je zou haast gaan verlangen naar een dictatuur, met een kolonel aan het hoofd, die directieven uitdeelt......

Ja bijna, totdat de kolonel een paar mannetjes stuurt om je flatgebouw dicht te lassen omdat men vermoed dat een deel van de bewoners) besmet is met corona.

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik kijk net een stukje Pauw terug - ik geloof dat het inmiddels Op1 heet trouwens, maar ik volg de TV niet zo - en daar zit Philips aan tafel.

Een zenuwachtig bewegende Philips directeur trekt moeilijke gezichten en voelt de vraag van Pauw aankomen:
"Wanneer bestelde het ministerie  de apparatuur bij u?"
Uiteindelijk perst hij eruit: "Dat zal zo'n twee weken geleden zijn geweest."

Dan kunt u er dus gevoegelijk vanuit gaan, dat het ruim een week geleden was.

Zou je zo'n bestelling ook kunnen 'wobben'?

• Leuk 1

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)
20 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Omdat de getallen voor NL van vandaag al opgenomen zijn loopt NL 1 dag voor.

Het valt op dat er meerdere lijnen naar beneden neigen, ook DL liet gisteren al een flinke verlaging zien.

Wel moet ik daarbij de kanttekening maken dat de invoering van de zomertijd een mede oorzaak kan zijn (23 uur 'dag').

Ik ben dan ook uiterst gespannen op de nummers van vandaag voor de andere landen. Misschien zijn we nog sneller van dit virus af dan ik een dag of twee geleden nog poste in mijn optimistische 'voorspelling'.

Fijn dat jij zo optimitisch bent....helaas deel ik die optimisme niet.

vorige week maandag was het ook minder dan zondag de 22e in het weekend lijken ze nog minder te testen. Als je de ic plekken nu ziet is dat best schrikbarend. 

Ben erg benieuwd morgen naar de verlenging en eventueel maatregeling van ons kabinet.

aangepast door Pats
  • Leuk 1

Deze post delen

De afvlakking van positieve testen.. kantelpunt of andere oorzaak? Er zullen vast meer ziekenhuizen zijn die net als in Dordrecht zieke patiënten niet testen. Misschien dat hier zelfs steeds vaker voor wordt gekozen wat een verklaring zou kunnen zijn vd afvlakking. 

“In het Dordtse ziekenhuis wordt er ook soms voor gekozen een patiënt niet te testen, omdat de test te belastend zou zijn. ,,Dat betekent dat er mensen zullen zijn die overlijden van wie we niet zeker weten of ze het coronavirus hadden. Ook achteraf is dat niet meer vast te stellen. Maar alleen testen voor de statistieken doen we niet.’’

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus-in-de-drechtsteden/hier-wordt-getest-wie-corona-heeft-het-virus-kan-in-elk-buisje-zitten~a109f56a/

• Leuk 2

Deze post delen

Voorspelling zat er nog nooit zo ver naast als vandaag (93 in plaats van 187 doden). Betrouwbaarheid is nu ook gezakt van 85% naar 82%. Kan mogelijk wel te maken hebben met vaste onder-reportage op maandag en dit: https://www.telegraaf.nl/nieuws/110523831/huisartsen-verontrust-werkelijke-aantal-coronadoden-ligt-hoger

Voor morgen in ieder geval 94 doden verwacht (betrouwbaarheid 82%).

image.thumb.png.ae234c6c520e5011b4db39017cc18135.png

• Leuk 2

Deze post delen

De afvlakking lijkt ook zichtbaar bij Stichting NICE in het aantal IC opnames per dag. Het blijft schommelen rond de 105, gemiddeld. Ik verwacht de komende dagen daar nog wel een toename gezien het grote aantal mensen dat het ziekenhuis in gaat nu, met 500 per dag moeten er toch nog wat mensen op die IC bij. De gegevens van NICE worden goed bijgewerkt, ik heb gisteren optellende correcties gezien die van 14 dagen terug waren en dan door de hele grafiek heen gingen.

mb.t. het RIVM en 10 dagen op de IC: Vrijwel alle scenario's die ik gezien heb, ook uit het buitenland, rekenen met 8-10 dagen verblijftijd op de IC. Het RIVM heeft hierin niets anders gedaan dan de rest van de wereld. Dat is ook de data die uit China gekomen is.

• Leuk 1

Deze post delen

@Japanology

we hebben vaker een dag minder sterfgevallen gehad waarop de volgende dag weer een beste stijging gaf.

Desondanks klinkt het enigzins positiever, tenzij. Er morgen ineens 150 gemeld worden.

grootste punt is voor mij dat er gewoon niet voldoende getest word en meerdere sterfgevallen niet onder de noemer corona geteld worden.

• Leuk 4

Deze post delen

26 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

mb.t. het RIVM en 10 dagen op de IC: Vrijwel alle scenario's die ik gezien heb, ook uit het buitenland, rekenen met 8-10 dagen verblijftijd op de IC. Het RIVM heeft hierin niets anders gedaan dan de rest van de wereld. Dat is ook de data die uit China gekomen is.

Wat ik niet helemaal begrijp met die 10 dagen , is dat in de technische briefing wel al "ongeveer 3 weken IC tijd" genoemd wordt als aanname in de modellen. In ieder geval in de slides, ik heb de briefing zelf nog niet bekeken.  

Als die 3 weken al het uitgangspunt was, waarom werd er dan toch nog geschermd met een andere piek? Dat maakte nogal uit voor het debat in de Tweede Kamer de dag erna, en mogelijkerwijs ook de interne beslissingen.

• Leuk 4

Deze post delen

31 minuten geleden, Hermanusb zei:

@Japanology

we hebben vaker een dag minder sterfgevallen gehad waarop de volgende dag weer een beste stijging gaf.

Desondanks klinkt het enigzins positiever, tenzij. Er morgen ineens 150 gemeld worden.

grootste punt is voor mij dat er gewoon niet voldoende getest word en meerdere sterfgevallen niet onder de noemer corona geteld worden.

Om risico's op  ( asymptomatische ) besmetting verder te verkleinen ( bloedprikken en bloed doneren gebeurd tot nu toe zonder masker e.d door gebrek aan middelen )

Volgend berichtje naar de bloedbank gestuurd:
Door de huidige situatie met corona kom je soms op ideeen.
Voor betere bescherming van behandelaar en donor ( mede door gebrek aan mondkapjes en beschermiddelen ) had ik het idee om een kuch/nies scherm zoals in bijgaande link op een serveer/instrumentenwagentje te zetten waar de donor zijn/haar arm door de opening op het wagentje kan laten rusten en de behandelaar geen direct ademcontact heeft met de donor.

Steeds duidelijker wordt dat 20% van de besmette personen asymptomatisch is , dus daarom ook meer veiligheid.
https://www.displaysenzo.nl/kuchshot-staand-1049
Hierop zijn variaties in vorm en grootte te maken en er zijn meer firma's die dit soort plexyglas schotten maken.
Het kan toch niet zo zijn dat kassieres beter beschermd zijn als mensen in ziekenhuizen en bloedbanken?
Met vriendelijke groet,

De huidige maatregelen  bij de  bloedbank zijn nu:

Wij vragen je om bij het aanprikken weg te kijken, en weinig te spreken om te voorkomen dat een eventuele aanwezigheid van virus in de lucht komt. Ook onze medewerkers houden hier rekening mee.

Onze vrijwilligers van 65 jaar en ouder blijven, conform de richtlijn van het UVV hierin, voorlopig thuis. Hierdoor kan het zijn dat de service rondom koffiehoek en het welkom wat minder is dan je gewend bent.

bron: https://www.sanquin.nl/artikelen/nieuwsberichten/2020/01/coronavirus-en-bloed-geven

aangepast door Prepaired
  • Leuk 2

Deze post delen

ED - dossier corona

ED liveblog

30 mrt 2020, 15:28

Het is de bedoeling dat binnen een week 2400 bedden op de intensive care beschikbaar zijn.

Dat zegt Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, tegen de NOS. Volgens Gommers is ,,iedereen daar keihard mee bezig".

Nu is er op de ic's in het land plek voor ongeveer 1100 coronapatiënten en circa 500 mensen met andere aandoeningen.

Het is volgens Gommers wel zaak dat er ook voldoende personeel beschikbaar is.

Gommers vindt het nog moeilijk om te zeggen of de toename voldoende is en hij verwacht niet dat deze week al de zogeheten fase 3 wordt bereikt: daarin worden geen nieuwe patiënten opgenomen die weinig kans hebben om te overleven en een korte levensverwachting hebben. Eerst wordt toegewerkt naar die 2400 bedden.

Deze post delen

Er broeit een nieuw gevaar op de wereld als gevolg van het Coronavirus: grootschalige wereldomvattende onlusten. Ik denk dat het een interessant onderwerp is, en potentieel zeker zo dodelijk als het virus zelf op dit moment.

Het broeit al in Italië: Maatschappelijke onrust in het Zuiden van het land. Er zijn zelfs al een aantal supermarkten bestormd.

Rescue package comes as police now patrol supermarkets in Sicily following a series of thefts:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/29/italy-sets-aside-400m-for-food-vouchers-as-social-unrest-mounts

Pandemic Could Spark Unrest Among West's Urban Poor: Red Cross Aid Agency

https://www.nytimes.com/reuters/2020/03/27/world/europe/27reuters-health-coronavirus-redcross.html

Coronavirus riots to erupt 'at any moment' as Red Cross warns cities face 'social bomb'
SOCIAL UNREST could erupt in some of Europe's largest cities over the next few weeks as people struggle with falling incomes due to the coronavirus crisis, a Red Cross chief has warned.

https://www.express.co.uk/news/world/1261631/coronavirus-europe-social-unrest-riots-covid19-red-cross-warning

De afgelopen dagen waren er meldingen van aanvallen op supermarkten in onder andere Napels en Palermo, en wanhopige Italianen die boodschappen deden zonder af te rekenen. De politie heeft de centrale regering in Rome gewaarschuwd voor het gevaar van protesten of opstanden in het zuiden als er niet snel een oplossing komt.

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/protest-in-zuiden-italie-door-corona-aanvallen-op-supermarkten~a7a0688c/

Ik hoop dat dit in de kiem gesmoord kan worden. Afglijden naar grootschaliger oproer zal het virus sneller verspreiden, bendevorming (misschien moet je zeggen: -uitbreiding) en wetteloosheid liggen dan op de loer. In mijn ogen zijn in de Westerse wereld de landen met het meeste risico nu: 1. Italië en Spanje, door een matig sociaal vangnet en hoge besmettingsgraad. 2. Griekenland, door mogelijk nog minder sociaal vangnet en een minder effectieve overheid. Er zijn voorlopig echter nog niet veel besmettingen. 3. Verenigde Staten, met een enorm leger aan potentiële economische slachtoffers zonder vangnet.

Daarnaast zijn als eerste Parijs (banlieus) en in iets mindere mate Londen ook kwetsbaar.

Pandemic-Related Unemployment and Shutdowns Are a Recipe for Social Unrest
That's a huge concern as forecasters expect the U.S. unemployment rate in the months to come to surpass that seen during the depths of the Great Depression.

https://reason.com/2020/03/27/pandemic-related-unemployment-and-shutdowns-are-a-recipe-for-social-unrest/

Coronavirus Fears Spark Prison Strikes, Protests, and Riots Around the World

https://nymag.com/intelligencer/2020/03/coronavirus-fears-spark-prison-unrest-worldwide.html

Buiten de Westerse wereld is India denk ik het eerst in gevaar. De latent aanwezige spanningen tussen bevolkingsgroepen zijn juist nu ook aan het oplaaien. Daarnaast raken nu miljoenen dagloners werkloos en deze miljoenen zijn begonnen in heel dichte drommen naar hun geboortedorpen/steden te reizen.

Inside Delhi: beaten, lynched and burnt alive 

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/01/india-delhi-after-hindu-mob-riot-religious-hatred-nationalists

India’s Coronavirus Lockdown Leaves Vast Numbers Stranded and Hungry

The sudden shutdown of businesses has upended the lives of millions of migrant laborers in Indian cities. More than a dozen migrants have died, and anger is rising.

https://www.nytimes.com/2020/03/29/world/asia/coronavirus-india-migrants.html

Zelfs al gaan we niet meteen rellen zien in Barneveld, Mijdrecht of Delden, je wilt niet aan een recessie denken waarbij vergeleken de afgelopen 5 recessies hoogconjuntuur zijn.

Ik ben wel benieuwd naar afwijkende meningen op dit forum.

@Paraatpaal : Ik denk dat dit op termijn in een aparte draad gaat moeten, maar nu misschien nog niet?

aangepast door Gijsbert
doublures
  • Leuk 5

Deze post delen

Hier geen afwijkende mening.

Hier hebben we ons al op voorbereid thuis.

Ook de gestoorde randdebielen zullen hun best doen hier gebruik van te maken, ben ik bang.

Er wonen aardig wat mensen toch wel redelijk geïsoleerd in buitengebieden.

• Leuk 1

Deze post delen

Hoi Allemaal,

ik lees al een tijdje mee op dit forum maar besluit nu toch wel om iets te posten aangezien het rivm volgens mij niet zo goed bezig is:

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/informatie-voor-professionals/virologische-dagstaten

nu snap ik ook wel dat je maar zo weinig besmettingen hebt als je maar 1065 testen uitvoert gisteren. Maar van die 1065 zijn er wel 390 besmet (36,6%) dat vind ik een hoog percentage. En dat wordt volgens de virologische dagstaten bijna alleen maar hoger.

of zie ik iets niet goed?

groeten

• Leuk 3

Deze post delen

Ik zeg: versneld invoeren van het Basisinkomen. 😎

• Leuk 2

Deze post delen

11 minuten geleden, CosmoZ zei:

Hoi Allemaal,

ik lees al een tijdje mee op dit forum maar besluit nu toch wel om iets te posten aangezien het rivm volgens mij niet zo goed bezig is:

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/informatie-voor-professionals/virologische-dagstaten

nu snap ik ook wel dat je maar zo weinig besmettingen hebt als je maar 1065 testen uitvoert gisteren. Maar van die 1065 zijn er wel 390 besmet (36,6%) dat vind ik een hoog percentage. En dat wordt volgens de virologische dagstaten bijna alleen maar hoger.

of zie ik iets niet goed?

groeten

Ter duiding, want of je gelooft wat het RIVM publiceert daar heb ik geen invloed op:

Het beleid is nu om alleen kritische gevallen te testen... Kijk eens naar de aantallen besmettingen per dag die eruit komen. 900+, 900+, 900+, 700+, 600+, 300+... en naar het totaal aantal tests per dag. Wanneer er minder mensen getest worden dan zijn lijkt het erop dat er dus minder kritische gevallen zijn, en dus ook minder besmettingen die eruit voort komen. Dat het percentage dan gelijk blijft betekent enkel dat van het aantal geteste mensen er per 1000 net zoveel mensen Corona hadden.

Als je 100 mensen test en 30 hebben er Corona dan is dat 30%, als je er 10 test en 4 hebben Corona dan is dat 40%. Percentage loopt op maar je kunt moeilijk zeggen dat de aantallen oplopen.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 2

Deze post delen

7 minuten geleden, Erny zei:

Ik zeg: versneld invoeren van het Basisinkomen. 😎

Van welk geld?

• Leuk 3

Deze post delen

14 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Ter duiding, want of je gelooft wat het RIVM publiceert daar heb ik geen invloed op:

Het beleid is nu om alleen kritische gevallen te testen... Kijk eens naar de aantallen besmettingen per dag die eruit komen. 900+, 900+, 900+, 700+, 600+, 300+... en naar het totaal aantal tests per dag. Wanneer er minder mensen getest worden dan zijn lijkt het erop dat er dus minder kritische gevallen zijn, en dus ook minder besmettingen die eruit voort komen. Dat het percentage dan gelijk blijft betekent enkel dat van het aantal geteste mensen er per 1000 net zoveel mensen Corona hadden.

Als je 100 mensen test en 30 hebben er Corona dan is dat 30%, als je er 10 test en 4 hebben Corona dan is dat 40%. Percentage loopt op maar je kunt moeilijk zeggen dat de aantallen oplopen.

Oke duidelijk, ik keek denk teveel naar het % en dacht daarbij dus doe je er 10000 Testen zijn er 3000 besmettingen maar zo mag cq moet ik het niet zien.

• Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, Vladimir zei:

Ja bijna, totdat de kolonel een paar mannetjes stuurt om je flatgebouw dicht te lassen omdat men vermoed dat een deel van de bewoners) besmet is met corona.

Dat zegt vrees ik meer over de volgzaamheid/discipline en mate van onderlinge zorgzaamheid van groepen mensen die zonder opgelegde disciplinaire maatregelen hun medemensen in groot gevaar brengen zoals helaas ook in veel europese steden/landen gebeurd ( lekker feesten, in groepen wandelen etc .Dan heb je soms geen keus .....

Deze post delen

Wie wil weten hoe de post-Corona wereld er mogelijkerwijs uitziet, kijkt beter naar deze documentaire. Spoiler: je wordt er niet vrolijk van. Maar better be prepared. (tip: als je NL ondertiteling wilt - de docu is in het Engels - kun je in Youtube de NL ondertiteling aanzetten.)

'We're Living in 12 Monkeys'

https://www.youtube.com/watch?v=1JLBXfKDbbI&feature=youtu.be

aangepast door Anna Niem
  • Leuk 1

Deze post delen

37 minuten geleden, Gijsbert zei:

grootschalige wereldomvattende onlusten

Wereldomvattend denk ik niet. Maar voor de rest: zeker.

Je noemde al Italië en Spanje, ik denk dat ook de volksaard daartoe zal bijdragen.

USA is potentieel een tijdbom. De politieke spanningen die er al zijn, en dan nu nog loon-uitval.. man dat zou wel eens heel slecht kunnen aflopen.

Imo stevende de USA zo wie zo al op een uiteenvallen af (maar niet op korte termijn) en dat kon zo wel eens een heel erg actueel scenario worden.

Deze post delen

6 uur geleden, nu even niet zei:

Ik ga een heel eind met je mee. Drie opmerkingen:

1) IC capaciteit, OK, is duur, en ja, je gaat het gebruiken. Maar voor onvoldoende voorraad beschermende kleding, apparatuur e.d. is totaal geen excuus.

2) Tuurlijk, draagvlak moet er zijn, maar dat is simpelweg te creëren middels een beetje propaganda, zie bv draagvlak voor tegengaan van "opwarming van de aarde" . en vergelijk kosten van die onzin met kosten van verbeteren zorg en voorbereiding op echte rampen.

3) in die rapporten staat dat een (griep) epidemie één van de grootste risico´s is met bovendien groot impact (dit verbaasde me trouwens) dan had je als overheid beter voorbereid kunnen en moeten zijn. en na de ervaringen in China en Italië heb je al helemaal geen excuus meer...…..

De overheid en politiek is in 2003, 2006, 2014, 2017, 2019 gewaarschuwd dat het voorraden voor PBM moesten zijn.  Echter ene meneer van Rijn heeft de zorgkosten en alle budgetten voor infectieziekte-bescherming wegbezuinigd. en ziektekostenverzekeraars namen dit niet meer mee in de lumpsum voor zorginstellingen.
Erger nog in 2017 zijn alle calamiteitenvoorraden hiervoor niet aangevuld, en verkocht en over datum geraakt.  Ach en zelfs in februari 2020.  :( 
En in maart 2020 zit daar de zelfde meneer van Rijn, daar als
 minister voor Medische Zorg. 

• Leuk 4

Deze post delen

Omdat het RIVM steeds minder lijkt te testen, hierbij een grafiek met daarin het aantal tests en het aantal gedetecteerde besmettingen per 5000 tests. Tamelijk alarmerend.

image.png.11f99e56be77f4c90e2b40db9cfd18d5.png

aangepast door Japanology

Deze post delen

1 uur terug, Gijsbert zei:

Ik ben wel benieuwd naar afwijkende meningen op dit forum.

Niet afwijkend, wel aanvullend.

De Nederlandse situatie is net zo schrijnend hoor.. en net zo explosief.

Tel de aantallen bij voedselbank, zzp-ers rond bijstand niveau, mensen met schulden en/of loonbeslag maar op.... wat zeg ik... zelfs 2verdieners zitten vaak op zwart zaad of super krap! Vaak door oplopende vaste lasten, belastingen en bv eigen bijdrages. En onverzekerbare medische kosten . Dan nog de oudjes met korting op korting op hun pensioentje...

Niks spaarpotje, hulp uit netwerk of opvang. 

Het zijn er heel heel veel. 

Daarom staat er in mijn wijk nù al een uitsmijter bij de supermarkt. En dan zal vast snel opschalen.

aangepast door Info_junky

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...