Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben totaal niet optimistisch gestemd over de komende tijd.

in elk geval niet als we op deze manier soor blijven prutsen.

Gemeente apeldoorn verbied de camping en controleert de markt maar ladingen spelende kinderen tot een jaar of 16 mogen gewoon door gaan.

voetballen op schoolpleintjes het kan niet op.

ik erger me hier ENORM aan.

waar doen we dan aan handhaven?

wij mogen de camping nieteens op maar ondertussen gaat de jeugd fluitend door.

zelfs terwijl de handhaving van Apeldoorn er komt kijken.

op naar de 500 doden per dag dan maar?

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 4

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vond dit pareltje net in mijn bewaarde videos.

Het Engels is tenenkrommend maar luistert-en-huivert 2016 edition 

Over ziekenhuizen, E-Health, digitalisering en nog zo meer...

aangepast door Info_junky

Deze post delen

32 minuten geleden, Hermanusb zei:

op naar de 500 doden per dag dan maar?

nog wel meer, kijkend naar landen waar het eerder is uitgebroken, zullen officieel echt wel over de 1000 doden per dag gaan aantikken, het duurt echt nog wel een week of twee, drie tot de halve maatregelen echt effect gaan hebben. 

kijk bv naar Italie

En dan heb ik het nog niet over de onofficiële corona doden, want er overlijden wel erg veel ouderen in Brabant op dit moment, deze komen niet op de officiële lijstjes terecht omdat ze niet getest zijn. 

Deze post delen

Trendlijn update

714704338_Screenshot2020-03-29at15_30_10.thumb.png.132a1effbe58f6526e1e580f699a86af.png

Vandaag 10866 gevallen, 395 minder dan de trendlijn gisteren aangaf. Ik weet niet echt of dit ook een daadwerkelijke mindering is omdat sinds de vorige rapportage maar 23 uur verstreken zijn ipv 24.  1 uur minder zou ca 4% minder gevallen kunnen betekenen, en we hebben 3,6% minder gevallen.

We gaan het morgen wel zien, dan gaat de trendlijn door 12.148.

Wanneer het aantal nieuwe positieve tests morgen lager uitvalt dan 1159, dan zou dit betekenen dat het aantal nieuwe positieve tests voor de derde dag op rij afgenomen is. Dat is nog niet eerder gebeurt tijdens deze crisis.

• Leuk 2

Deze post delen

31 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Wanneer het aantal nieuwe positieve tests morgen lager uitvalt dan 1159, dan zou dit betekenen dat het aantal nieuwe positieve tests voor de derde dag op rij afgenomen is. Dat is nog niet eerder gebeurt tijdens deze crisis.

Met het extreem gelimiteerd testen hier van maximum 2000 per dag denk ik dat deze trendlijn eerlijk gezegd niet zo veel meer toevoegt, het zegt niets meer over de werkelijkheid. Wil je de trend nog kunnen volgen zul je moeten kijken naar ziekenhuis opnames en sterfte cijfers, die trend gaat gewoon even hard door, en mist nog steeds een grote groep die wegens kwetsbaarheid/ouderdom niet getest en opgenomen worden maar wel ook overlijden (zonder officiële diagnosis dus)

454 ziekenhuis opnames gisteren, 529 vandaag. (16+ % stijging)

93 doden gisteren, 132 vandaag (41+ % stijging)

De disinformatie van het RIVM maakt me dan ook woedend! Wat is dan wel hun verwachting?

Net als de afgelopen dagen is gemeld, neemt het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten en het aantal overledenen minder snel toe dan je zonder maatregelen zou verwachten.

• Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, OBL-Rien zei:

Ik vraag me af of we vandaag ongeveer 4% minder positieve test zullen zien omdat het tijdstip waarop gemeld wordt met een uur naar voren is verschoven, i.e. geen 24 uur, maar een 'dag' van 23 uur. Heeft iemand hier iets over gehoord?

Om dat zeker te weten moet je het volgende weten:

- Wat is de doorlooptijd van een test?

Ter illustratie: Indien er PCR word toegepast dan moet de polymerase chain reaction een tijdje lopen om een waarneembaar resultaat te krijgen, Laten we deze tijd op een uur of vier zetten ( 20 jaar terug was het volgens mij 3.5 uur en ik kan me niet voorstellen dat PCR sneller is geworden, maar misschien kunnen we met minder RNA al detectie doen). Aangenomen dat we in 24 uur precies 6 batches tests draaien en op de minuut nauwkeurig de volgende batch indienen dan krijg je 1/6e aan testverlies. Dat zou je direct moeten zien, en tegelijkertijd zou dat ook betekenen dat de testlabs 24/7 doordraaien. Met een antilichamentest verwacht ik veel minder verlies, die is in 15 minuten klaar, kom je inderdaad eerder in de 4% range... op voorwaarde dat...

- Draaien alle testfaciliteiten 24/7?

en ook...

- Komen alle 2000 tests netjes verspreid gedurende de dag binnen? Zijn er piekmomenten?  Als er tussen 2 en 3 normaal gesproken 0.05% van de dagelijkse tests draaien dan is het effect heel klein.

Voor het daadwerkelijk aantal zieken maakt het echter niets uit, die zijn de vorige weken al besmet. Ook denk ik niet dat het daadwerkelijk aantal besmettingen over twee weken minder zal zijn omdat we een uur missen, het is tussen 2 en 3 in de nacht.... op dat tijdstip besmet je alleen de persoon met wie je in bed ligt.

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur terug, Info_junky zei:

Ik vond dit pareltje net in mijn bewaarde videos.

Het Engels is tenenkrommend maar luistert-en-huivert 2016 edition 

Over ziekenhuizen, E-Health, digitalisering en nog zo meer...

Nou, ik heb het volbracht, had eigenlijk graag 'n teiltje naast me gehad ...

Wat ik écht eng vond is (16.05) als de interviewster Nederland en de Nederlanders gaat roemen:

"Netherlands is such a wonderful test-bed".

... "a fantastic population to test on".

Ik denk niet dat de ontwikkelingen te stoppen zijn, maar wel is de vraag hoe hier zo minimaal mogelijk in mee te gaan?

• Leuk 2

Deze post delen

6 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

- Komen alle 2000 tests netjes verspreid gedurende de dag binnen? Zijn er piekmomenten?  Als er tussen 2 en 3 normaal gesproken 0.05% van de dagelijkse tests draaien dan is het effect heel klein.

2000 is overigens de maximum capaciteit, het is niet gezegd dat er ook 2000 tests uitgevoerd worden per dag, daar is geen data over maar ik ben vrij zeker van niet, ik vermoed dan men zo min mogelijk test tenzij iemand zijn situatie ernstig achteruit gaat om zo te voorkomen dat men test capaciteit te kort komt voor latere kritische gevallen.

Het slaat nergens op dat er ongeveer elke dag ongeveer evenveel positieve testen bijkomen terwijl het percentage van die mensen die gehospitaliseerd geleden steeds blijft stijgen.

Deze post delen

Eerst maar een bemoedigend berichtje vanuit het Zeeuwse.

bron: HVZeeland

Eerste boetes vanwege noodverordening Goes.

GOES - Na afgelopen tijd meerdere keren te hebben gewaarschuwd heeft de politie in Goes vandaag de eerste boetes uitgeschreven voor het overtreden van de noodverordening.

Drie personen in sportpark Het Schenge negeerden de opgelegde noodverordening en kregen een boete. Het sportpark werd op 17 maart al voor onbepaalde tijd afgesloten voor het publiek in verband met het coronavirus. Het handhaven hierop werd toen echter nog bemoeilijkt omdat er van een noodverordening om dit specifiek aangewezen gebied te betreden nog geen sprake was.

De politie is vanaf vandaag repressief aan het handhaven op de gesloten locaties.

Deze post delen

De dagelijkse cijfers vanuit Zeeland (Goeree-Overflakkee als extra met de RIVM cijfers weer toegevoegd).

20 nieuwe besmettingen gemeld door GGD Zeeland en gelukkig geen nieuwe overlijdens.

Kaartje van Zeeland met de aantallen per plaats met dank aan HVZeeland.

2903.jpg.90287798f929d4faf65b51e7ac308584.jpg

• Leuk 3

Deze post delen

11 uur geleden, Japanology zei:

En verder een must-watch: een interview met de meest succesvolle bestrijder van het coronavirus ter wereld: professor Kim van het Korea University Guro Hospital, de grootste expert in Zuid-Korea.

@Japanology Dank dank dank! (en excuses dat het filmpje in de quote zit, op mijn telefoon krijg ik die met geen mogelijkheid weg. Er zal vast ergens een handleiding zijn hoe ik dat doe, hopelijk heb ik daar later nog even tijd voor).

Hopelijk kijken veel mensen hiernaar. 

Ongelooflijk hoe iemand in zijn positie zo bescheiden kan blijven. Wat een kennis heeft deze professor. 

aangepast door MamaM
Filmpje verwijderd. Ging op de computer zonder enig probleem :-)
  • Leuk 4

Deze post delen

https://news.trust.org/item/20200327134620-yc7e3

GENEVA, March 27 (Reuters) - Social unrest could erupt among the urban poor and marginalised in the West's biggest cities as they lack sources of income amid the COVID-19 crisis, the head of the International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) said on Friday.

https://www.rt.com/op-ed/484238-france-police-covid-suburbs/

While French Covid-19 lockdown rules declare fines of nearly €4,000 for citizens repeatedly flouting quarantine, a secretary of state has reportedly admitted poor, gang-riddled suburbs will be left to their own devices.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik zag op twitter ergens dan bij ons de AZC'S ook geen lockdown naleving eisen. Maar kan nergens bevestiging vinden...

Deze post delen

17 minuten geleden, Info_junky zei:

Ik zag op twitter ergens dan bij ons de AZC'S ook geen lockdown naleving eisen. Maar kan nergens bevestiging vinden...

Er staat aardig wat op internet m.b.t. de gang van zaken.

o.a.

https://www.coa.nl/nl/actueel/veelgestelde-vragen/coronavirus

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/24/afstand-houden-is-lastig-in-een-azc-a3994784

• Leuk 1

Deze post delen

Volgens mij wordt hier dus nu grotelijks door het ijs gezakt...

https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-somberder-dan-vorige-week-zorgen-om-ic-capaciteit-positief-over-brabant.html

RIVM somberder dan vorige week: zorgen om IC-capaciteit, positief over Brabant

Vorige week verwachtte het RIVM dat het effect van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus nu te zien zou zijn. Dat is ook gebeurd, maar minder dan het RIVM had verwacht. Bovendien is men een stuk somberder over het aantal coronapatiënten dat op de intensive care terecht zal komen. "De meest positieve scenario's van vorige week komen niet uit", zegt Jacco Wallinga, hoofdmodelleur van het RIVM.

"In het meest waarschijnlijke scenario liggen er half april 2500 coronapatienten op de intensive care. Dat is best wel een grote verschuiving ten opzichte van vorige week", aldus Wallinga. Vorige week gold dat aantal nog als het sombere scenario van het RIVM. Wallinga hoopte toen dat er maximaal 1000 bedden nodig zouden zijn begin april. Maar dat aantal is vandaag al bereikt.

"Het enige wat je nu kan doen is de capaciteit verhogen. De patiënten die over twee weken op de intensive care liggen zijn nu al besmet. Nieuwe maatregelen nemen heeft voor deze mensen geen effect meer", denkt Wallinga. 

Maar 2500 is dus teveel.

2500 intensivecarepatiënten met het coronavirus is voor Nederlandse ziekenhuizen te veel, stelde Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care eerder deze week al.

Dat het aantal hoger ligt komt mede doordat het RIVM er nu van uitgaat dat patiënten langer op de IC blijven liggen. Rekende het RIVM vorige week nog met 10 dagen, inmiddels gaat men uit van 23 dagen. Hierdoor liggen er veel meer mensen tegelijkertijd op de IC. Ook is de stijging de afgelopen dagen sneller gegaan dan gedacht.

Best een relevante parameter, verblijfsduur op de IC. En dan doen ze in NL nota bene de scherpste voorselectie ter wereld. Een groot deel van de zieken komt niet eens op de IC terecht.

De analyse van het RIVM gaat daardoor nu ongeveer terug naar 16 maart. "Op 16 maart zien we het reproductiegetal onder de 1 komen", constateert Wallinga. Daarmee bedoelt hij dat een besmet persoon vanaf die datum gemiddeld nog maar één ander persoon besmet. Eerder was dat nog bijna twee. Wel is die daling wat later gekomen dan hij had voorspeld. "De groeisnelheid wordt minder, maar is nog wel hoger dan we dachten", aldus de modelleur.

Op basis van welke cijfers dan???? Dit is toch hogeschool luchtfietserij?

Van besmetting verdachte mensen worden grootschalig niet getest, doden niet geteld. HOE weet je dan dat het reproductiegetal onder de 1 is geweest??

• Leuk 9

Deze post delen

31 minuten geleden, Haskap zei:

Dit is toch hogeschool luchtfietserij?

U gaat door voor de ijskast!

• Leuk 1

Deze post delen

9 uur geleden, OBL-Rien zei:

Die 1,5 meter?

Imo complete nonsense. Ik vermoed dat die is ingegeven door economische overwegingen, niet virologische.

Ik zat laatst een programma op de NPO te kijken (geloof ik) en ik weet dat mensen hier nou niet altijd de NPO vertrouwen, maar goed dit was dan een omstreden viroloog. (want op internet zijn er weer mensen die hem afkraken zeg maar) Blabla, in deze tijd weet ik sowieso al niet meer wie ik wel of niet kan geloven.

Anyway.... die 1,5 meter is gebaseerd op de mogelijkheid van verspreiding puur en alleen door praten. Dus mensen met hele milde symptomen kunnen door praten al vochtdeeltjes uit hun mond naar buiten brengen en daar kan dat virus dan al inzitten. Die vochtdeeltjes halen de 1,5 meter niet, want er zit verder geen kracht achter als bij hoesten zeg maar.

(btw, ik ben ff iets minder aanwezig, want ben niet helemaal in orde, gisteravond iets verhoging, vanmorgen hoesten, maar geen verhoging, maar nu begint mijn temperatuur weer op te lopen)

• Leuk 5

Deze post delen

8 minuten geleden, Sterredag zei:

(btw, ik ben ff iets minder aanwezig, want ben niet helemaal in orde, gisteravond iets verhoging, vanmorgen hoesten, maar geen verhoging, maar nu begint mijn temperatuur weer op te lopen)

Beterschap.

• Leuk 2

Deze post delen

6 minuten geleden, Sterredag zei:

Anyway.... die 1,5 meter is gebaseerd op de mogelijkheid van verspreiding puur en alleen door praten. Dus mensen met hele milde symptomen kunnen door praten al vochtdeeltjes uit hun mond naar buiten brengen en daar kan dat virus dan al inzitten. Die vochtdeeltjes halen de 1,5 meter niet, want er zit verder geen kracht achter als bij hoesten zeg maar.

@Sterredag Dat sluit aan op wat professor Kim in het interview (link in post van Japanology) zegt. Hoesten/niezen; dan komt er flink wat vrij, maar zelfs dan (hoe ik het heb begrepen) gaat het met een soort regenboogstraaltje vrij snel naar de grond omdat de druppels vrij groot zijn (die 1,5 meter afstand denk ik/hoop ik?). Maar juist bij schreeuwen/zingen etc, dan zit er wat minder kracht achter, zijn de druppeltjes lichter en kunnen ze makkelijker aerosol worden en juist grotere afstanden afleggen. Dan heb je niet genoeg aan die 1,5 meter. Hij gaf het voorbeeld van een groep die in een kerk (of iets dergelijks) samen aan het zingen waren. Het gaat over een afgesloten ruimte. Mijn gedachte direct: met z'n allen bij carnaval lekker meebleren in een overvol café....ideale situatie voor besmettingen. Op het moment dat je buiten bent vervliegt het echter zo snel dat in die kleine schreeuwdruppeltjes geen echte bedreiging zit.

12 minuten geleden, Sterredag zei:

Beterschap! Hopelijk kom je er snel doorheen en kun je voldoende rust nemen. 

• Leuk 2

Deze post delen

3 minuten geleden, Info_junky zei:

Beterschap! Is sterretje wel weer beter?

Bah. Wat een boel zieken 🤒 

Sterretje heeft geen koorts meer, maar van het weekend toch ook weer een kleine terugval. Ook het hoesten is nog steeds niet voorbij. Dat ik lang blijf hoesten kan ik makkelijker verklaren door het roken, maar dat geldt voor haar natuurlijk weer niet.

Eigenlijk kwakkelen we hier al sinds eind februari. Dus wat nou wat is en wanneer wat is geëindigd of begonnen, geen idee. Gelukkig niemand ernstig ziek, dus we gaan vrolijk door met zoveel mogelijk binnen blijven en afstand houden etc.

• Leuk 3

Deze post delen

Zojuist, Sterredag zei:

Sterretje heeft geen koorts meer, maar van het weekend toch ook weer een kleine terugval. Ook het hoesten is nog steeds niet voorbij. Dat ik lang blijf hoesten kan ik makkelijker verklaren door het roken, maar dat geldt voor haar natuurlijk weer niet.

Eigenlijk kwakkelen we hier al sinds eind februari. Dus wat nou wat is en wanneer wat is geëindigd of begonnen, geen idee. Gelukkig niemand ernstig ziek, dus we gaan vrolijk door met zoveel mogelijk binnen blijven en afstand houden etc.

Toch weer groene sprietjes:

Chinese ambassadeur: ‘Eerste vaccins getest op vrijwilligers, dat is het beste nieuws’

EXCLUSIEF INTERVIEWChina gaat voor in de strijd tegen het coronavirus. Ambassadeur Xu Hong geeft in een exclusief mailinterview de stand van zaken.

Bob van Huet 29-03-20, 20:00 Laatste update: 20:11

Het positieve nieuws lijkt uit China te komen. In het land waar het coronavirus uitbrak zijn ongekende maatregelen genomen om het virus in te dammen. De Chinese ambassadeur in Nederland, Xu Hong, benadrukt de samenwerking die we hard nodig hebben in tijden van een pandemie.

Als Europa lessen zou moeten trekken uit China’s ervaringen, welke drie zou u dan prioriteit geven?
,,Ten eerste: uitgebreide tests voor vroegtijdige opsporing en vroege diagnose. Neem strikte en proactieve maatregelen in het eerste stadium van de uitbraak, test elk verdacht geval en traceer elke bevestigde besmetting tot de oorsprong. Ten tweede: geconcentreerde quarantaine. Weinig huishoudens kunnen voldoen aan de hoge eisen voor thuisisolatie, wat kan leiden tot verdere besmetting binnen het gezin of zelfs van andere mensen. China bouwde daarom in een paar dagen twee tijdelijke ziekenhuizen met extra bedden voor 2600 patiënten. Daarnaast hebben we stadions, hotels en scholen omgebouwd tot 16 geïmproviseerde ziekenhuizen met een capaciteit voor 13.000 patiënten. Deze faciliteiten waren bestemd voor de mildere gevallen en de mogelijke besmettingen. Door de behandeling van de ernstiger gevallen op bepaalde plekken te concentreren, heb je niet alleen een betere behandeling, maar blokkeer je tegelijkertijd de besmettingscyclus. Ten derde: volledige mobilisatie van de bevolking. Zonder vaccin en effectieve geneesmiddelen is isolement en sociale afstand de beste manier om de ziekte te beheersen. We hebben de burgers voorgelicht over het zeer besmettelijke gehalte van dit virus. En uitgelegd dat degenen die het verspreiden zelf geen symptomen hoeven te hebben.”

bron: https://www.ad.nl/buitenland/chinese-ambassadeur-eerste-vaccins-getest-op-vrijwilligers-dat-is-het-beste-nieuws~aad35934/

aangepast door Prepaired

Deze post delen

Professor Wouter Keller @wouterkeller op Twitter heeft iets groots ontdekt.

Het RIVM dacht dat ze 2500 bedden nodig hadden over 2 maanden in plaats van 2 weken. De reden die ze bij de NOS (https://nos.nl/artikel/2328747-rivm-somberder-dan-vorige-week-zorgen-om-ic-capaciteit-wel-positief-over-brabant.html, maar ook op het NOS-journaal van vandaag) aanvoerden was dat ze dachten dat de patiënten 10 dagen op de IC zouden zitten in plaats van 3 weken. Hier is een dia die Jaap van Dissel van het RIVM vorige week op een technische briefing liet zien. 

Ze hebben een week lang met het verkeerde getal zitten rekenen.

400520662_RIVMIC3weken.thumb.jpg.88e8ee907761110bd3c5844b5ea1b9f0.jpg

aangepast door Japanology
  • Leuk 3

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...