Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Geplaatst: (aangepast)
10 uur geleden, DutchPublisher zei:

Deze grafiek wordt de komende dagen heel spannend.

Komt er nog een grafiek voor 26 maart? 

De informatie die ik krijg spreekt elkaar tegen, en ook het NICE komt continu terug op eerder gerapporteerde cijfers. Pas een dag later kristalliseren de cijfers een beetje. Die 925 kreeg ik gisteren door op dit forum met verwijzing naar een bron.

Wat betreft een voorspelling... ik denk dat een ieder het blauwe lijntje wel kan doortrekken. Dit is wat ik op dit moment heb:

image.png.d22807d86b06d6ae9d257dc3b19d3f71.png

Diederik Gommers verwachtte zondag al tegen de limiet aan te lopen, terwijl de volgende reeks bedden pas op maandag door de minister was toegezegd.

aangepast door Japanology
  • Leuk 3

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kans op besmetting te groot bevonden Hulpverleners geven geen mond-op-mond-beademing meer

AMSTERDAM - Een groeiend aantal hulporganisaties vaardigt een verbod uit op het geven van mond-op-mondbeademing bij noodgevallen. De kans dat een hulpverlener wordt besmet als iemand het coronavirus heeft is levensgroot.

Bron: Telegraaf.nl

Link achter betaalmuur: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2132139232/hulpverleners-geven-geen-mond-op-mond-beademing-meer

Ik heb als burgerhulpverlener ook het verzoek gekregen geen mond op mondbeademing meer te geven i.v.m. grote kans op besmetting via mail een paar dagen geleden. Verder worden burgerhulpverleners boven de 50 jaar niet meer opgeroepen bij een reanimatie alarmering via het systeem van HartslagNU.

• Leuk 1

Deze post delen

11 minuten geleden, Japanology zei:

De informatie die ik krijg spreekt elkaar tegen, en ook het NICE komt continu terug op eerder gerapporteerde cijfers. Pas een dag later kristalliseren de cijfers een beetje. Die 925 kreeg ik gisteren door op dit forum met verwijzing naar een bron.

Wat betreft een voorspelling... ik denk dat een ieder het blauwe lijntje wel kan doortrekken. Dit is wat ik op dit moment heb:

image.png.d22807d86b06d6ae9d257dc3b19d3f71.png

Diederik Gommers verwachtte zondag al tegen de limiet aan te lopen, terwijl de volgende reeks bedden pas op maandag door de minister was toegezegd.

Gommers gaf eerder vanavond 873 ic-bedden bezet op. Zie https://forum.preppers.nl/topic/14430-corona-actualiteiten/?do=findComment&comment=414989

Maar NICE geeft een lager getal, namelijk 839 ic-bedden bezet: 

https://stichting-nice.nl/

De blauwe lijn zit dus in ieder geval al veel dichter tegen de oranje lijn.

Morgen zullen de lijnen elkaar kruisen, zoals ik al aangaf.

Maar gelukkig kunnen we patiënten kwijt in Kleef en Aachen.

Die hebben maar liefst nog 1900 ic-bedden beschikbaar en alle voorzien van beademingapparatuur. Dat werd op Radio1 gezegd vanmiddag. Ik weet niet of andere bronnen dit kunnen bevestigen.

aangepast door DutchPublisher
aanvulling
  • Leuk 1

Deze post delen

Politiedrone met speaker op het strand: 'Hou afstand'

In een deel van Noord-Holland worden dit weekeinde zo nodig drones ingezet om mensen te helpen herinneren aan de regels rondom afstand houden van elkaar om het coronavirus in te dammen. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5071601/liveblog-coronavirus-covid19-lockdown-ziek-rivm-immuniteit-immuun

Deze post delen

45 minuten geleden, DutchPublisher zei:

Morgen zullen de lijnen elkaar kruisen, zoals ik al aangaf.

Maar gelukkig kunnen we patiënten kwijt in Kleef en Aachen.

Die hebben maar liefst nog 1900 ic-bedden beschikbaar en alle voorzien van beademingapparatuur. Dat werd op Radio1 gezegd vanmiddag. Ik weet niet of andere bronnen dit kunnen bevestigen.

Link naar radio1 uitzending:

https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/onderwerpen/533019-de-voorzichtige-bereidheid-van-duitsland-om-ic-patienten-over-te-nemen

• Leuk 1

Deze post delen

4 uur geleden, DataScientist zei:

In België is de lockdown verlengd t/m 19 april:

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904713

Ik heb de persconferentie van Be gevolgd. Even aan toevoegen dat de maatregelen van buitenkomen om te sporten of wandelen zeer verscherpt zijn. Men mag niet op een bankje zitten in het zonnetje een uurtje, men moet bewegen, maar na het sporten onmiddellijk terug naar de woning. Tweede week lockdown light daar en ik hoor ook van mijn zoon dat de maatregelen in de warenhuizen niet overal dezelfde zijn. Wordt vervolgd. 

• Leuk 3

Deze post delen

19 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

Schitterend verhaal over R0

Inmiddels zijn alle getallen gewijzigd en kom ik uit op een exponentiële afname van 0,93896209 en een R0 nu van 1,857262423. 11 meetmomenten.   

Is dit iets? En mogen we concluderen dat zolang deze R0 boven de 1 blijft, het aantal besmettingen en daarmee het aantal doden alleen maar zal blijven stijgen?

image.png.3dc1628e90714fb771de6f12ce09defd.png

• Leuk 2

Deze post delen

Met dank aan het zeer inzichtelijke stuk van @Winterslaapisbeter (dank je wel!) heb ik dit model kunnen verfijnen en kom ik nu op het volgende uit:

image.thumb.png.31b17b7972acc7cda3d7cc2653b0b683.png

• Leuk 6

Deze post delen

Voorbeeld van wat politici bedoelen als ze zeggen: "Er wordt hard aan gewerkt".

Er wordt een tekort geconstateerd. Oké, gaan we kopen. Oh, onze leveranciers hebben niet.

Dan moeten we ergens anders kopen, maar dat mag niet zomaar. 'Even' ontheffing voor bepaalde middelen regelen ...

Dreigend tekort aan geneesmiddelen voor coronapatiënten op intensive care

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5072761/tekort-medicijnen-corona-ziekenhuis-ic

Besluit Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd 27 maart 2020, kenmerk 2020-2474506/IT2032699, houdende het verlenen van toestemming voor het afleveren van een geneesmiddel zonder handelsvergunning in Nederland vanwege een tekort van Midazolam 1 mg/mL, Midazolam 2 mg/mL en Midazolam 5 mg/mL, oplossing voor injectie / infusie (diverse fabrikanten)

Datum publicatieJaargang en nummerOrganisatie

27-03-2020Staatscourant 2020, 19422Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant

Deze informatie is alleen nog vandaag zichtbaar, omdat het om spoedpublicaties gaat.

Ik zal ze niet allemaal quoten, maar het gaat om ontheffingen voor de volgende middelen:

Midazolam : sedatie tijdens beademing

Remifentanil : vaak i.cm. propofol

Propofol : sedatie t.b.v. beademing

Atracurium : spierverslapper t.b.v. intubatie, wordt ook als euthaniticum gebruikt

Rocuroniumbromide : spierverslapper t.b.v. intubatie.

En dan komen nog de prijsonderhandeling en godweet wat nog meer.

aangepast door Cynica
  • Leuk 3

Deze post delen

1 uur terug, Japanology zei:

Met dank aan het zeer inzichtelijke stuk van @Winterslaapisbeter (dank je wel!) heb ik dit model kunnen verfijnen en kom ik nu op het volgende uit:

image.thumb.png.31b17b7972acc7cda3d7cc2653b0b683.png

Dat is helemaal in lijn met een piek over ca twee weken => herd immunity.

• Leuk 1

Deze post delen

Goedemorgen 🤗 

En wéér een prachtig knisperende mooie zonnige dag met strakblauwe lucht 🥰 

Netflix tips voor de dag:

- Anon: technologie-detective film waarbij de politie letterlijk door ogen mee kan kijken.

- The Umbrella academy: 5 superhelden,  gebaseerd op een strip. Prachtig vormgegeven.

- 3%. Gewoon kijken. Doen. 

Fijne dag! 👋

Rondje twitter:

Ik heb vragen.

Vandaag dit bericht:

Maar eerder weer dit:

Wordt dit weer een vrijdagmiddag laat persberichtje? Dat de sluitingen toch door gaan? 

Jajamensen Beroemde Nederlanders worden nu Belangrijke Nederlanders 👍 

De trieste (en drieste) verhalen nemen hand over hand toe 😥 

💰💰💰 

Ook de robot-industrie ziet kansen:

Regelmaat:

Kritisch:

Wij nu ook aan de drones. Mensen, kijk de film Anon on Netflix. Tip.

Sorry, het duurt nog ff: huur? Honger? Boeie

• Leuk 9

Deze post delen

Twee derde tot tachtig procent van de coronapatiënten die op de intensive care liggen, heeft overgewicht. Dat zei voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC) vrijdagavond in het tv-programma Jinek.

Bron: Omroep Brabant

Dat is precies wat Michael Osterholm twee weken geleden al aankaartte als risicofactor voor de westerse wereld.

• Leuk 2

Deze post delen

Active op datum:

(0 wordt als 1 weergegeven in log schaal.)

image.thumb.png.2dace1dff84d69b3a0ec74ed99dc638e.png

Active met start vanaf minimaal 50 active, per dag:

image.thumb.png.c984349efc59f9eca65c34a6f7f5e2cd.png

Deaths per datum

image.thumb.png.116a06f5b6641d2b1325194066128892.png

Deaths met start vanaf minimaal 2 deaths, per dag:

image.thumb.png.d5d47a0b16214a1621d13cdd725d15cd.png

aangepast door Mono
  • Leuk 1

Deze post delen

1 minuut geleden, pacem zei:

80 procent van coronapatiënten op ic kampt ook met overgewicht https://www.nu.nl/coronavirus/6040891/80-procent-van-coronapatienten-op-ic-kampt-ook-met-overgewicht.html (via @NUnl)

"Kritische grens op de ic wordt zondag bereikt"

Dat is wel ernstig als het klopt. Heeft iemand daar meer zicht op?

De kritische grens zal vandaag al worden bereikt denk ik.

Maar grote Duitse ziekenhuizen in Kleef en Aachen hebben al hulp aangeboden, waar we dankbaar gebruik van zullen maken. Zij hebben zo'n 1700 ic-bedden vrij, met beademingsapparatuur.

• Leuk 4

Deze post delen

2 uur geleden, Japanology zei:

Inmiddels zijn alle getallen gewijzigd en kom ik uit op een exponentiële afname van 0,93896209 en een R0 nu van 1,857262423. 11 meetmomenten.   

Is dit iets? En mogen we concluderen dat zolang deze R0 boven de 1 blijft, het aantal besmettingen en daarmee het aantal doden alleen maar zal blijven stijgen?

Jup. R0 onder de 1 betekent dat 1 persoon minder dan 1 persoon besmet en dat het uitdooft. R0 boven de 1 betekent dat er patienten bijkomen. *Zet zijn Nostradmus pet op* Kijkende naar de exponentiele groei van de IC patienten ten opzichte van de vorige dag dan zat die 21 maart nog op 1.29, en de dagen daarvoor zweefdee hij tussen de 1.23 en de 1.29, en inmiddels lijkt hij toch wel heel hard naar beneden te gaan richting de 1.10 ( al heb ik de gegevens van Stichting NICE voor vandaag nog niet bekeken). Ook het NVIC getal wijst in die richting... gegeven een daling van 0.15 in de afgelopen 8 dagen zou je, indien die daling linear was, verwachten dat je over een dag of 6 rond de 1 uitkomt... maar vermoedelijk is de daling exponentieel, en als de maatregelen goed geholpen hebben zelfs versnellend. Dit is echt kantje boord, die duitse ziekenhuizen helpen ons waarschijnlijk net uit de brand. Als. Indien. Ik hoop het. Enzovoort. Als alles klopt qua gegevens en iedereen in huis blijft. Dat laatste is twijfelachtig.

Het aantal doden zal wel na-ijlen qua stijging, maar omdat 75% de IC niet haalt misschien minder lang dan in andere landen.

En dan kunnen we de rommel gaan opruimen en de economie weer proberen op te bouwen, en proberen niet weer hetzelfde probleem te krijgen.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 4

Deze post delen

24 minuten geleden, pacem zei:

80 procent van coronapatiënten op ic kampt ook met overgewicht https://www.nu.nl/coronavirus/6040891/80-procent-van-coronapatienten-op-ic-kampt-ook-met-overgewicht.html (via @NUnl)

"Kritische grens op de ic wordt zondag bereikt"

Dat is wel ernstig als het klopt. Heeft iemand daar meer zicht op?

Lijkt me vooralsnog iets kortzichtig, een beetje vet op de botten is an sich niet problematisch. Echter hebben deze mensen vaker een slechte conditie (omdat ze minder bewegen en/of andere voedingsstoffen tot zich nemen),  en bijvoorbeeld diabetes hebben of diabetes aan het ontwikkelen zijn.

Vooral deze slechte conditie zorgt ervoor dat je langzaam herstelt, en dat het virus dus beter slaagt en een aanslag op je lichaam doet.

Voorlopig kan je beter zeggen; 80% v/d mensen op IC hebben een matige conditie, daarbij hebben ze overgewicht etc. Maar een titel als bijvoorbeel ‘dikke mensen gaan eerder dood’ is misschien wat pakkender voor in de media?

• Leuk 2

Deze post delen

Ik heb er geen zicht op, maar ik ben wel ervaringsdeskundige.

Een deel van de mensen met overgewicht hebben wat we noemen "morbide obesitas".

Dit zijn mensen met een BMI van boven de 35.

Het woord zegt het al: die hebben dus ook zonder corona een hogere sterftekans, door allerlei factoren, waarvan diabetes en hartklachten de meest duidelijke zijn, maar er zijn ook andere, minder duidelijke co-morbiditeiten.

Voor deze mensen is besmetting door corona een enorm risico.

Ik ga hier verder niet in op eventuele opmerkingen, over het hoe en waarom van dit hoge percentage mensen met een te hoog BMI.

Maar het is een enorme risicogroep.

• Leuk 3

Deze post delen

24 minuten geleden, Kciroj zei:

Lijkt me vooralsnog iets kortzichtig, een beetje vet op de botten is an sich niet problematisch. Echter hebben deze mensen vaker een slechte conditie (omdat ze minder bewegen en/of andere voedingsstoffen tot zich nemen),  en bijvoorbeeld diabetes hebben of diabetes aan het ontwikkelen zijn.

Vooral deze slechte conditie zorgt ervoor dat je langzaam herstelt, en dat het virus dus beter slaagt en een aanslag op je lichaam doet.

Voorlopig kan je beter zeggen; 80% v/d mensen op IC hebben een matige conditie, daarbij hebben ze overgewicht etc. Maar een titel als bijvoorbeel ‘dikke mensen gaan eerder dood’ is misschien wat pakkender voor in de media?

Dat zeker. Bedoelde meer over de capaciteit van IC die zondag vol is

• Leuk 1

Deze post delen

34 minuten geleden, Kciroj zei:

Als 66 tot 80% van de mensen op de IC kampt met overgewicht, waarom zou je dan niet mogen zeggen dat 66 tot 80% van de mensen op de IC kampt met overgewicht?

Dat alle mensen op de IC met overgewicht een matige conditie hebben is nogal een aanname die je daar maakt.

'Overgewicht' is gewoon een objectieve, meetbare grens. Waar je die grens legt en hoe je dat meet kan je natuurlijk bediscussiëren, maar dat is hier nu niet aan de orde. Er is gewoon een grenslijn, als je daar boven zit heb je overgewicht. Daar zit verder geen waardeoordeel of aanname aan, behalve degene die je er zelf aan geeft.

Er wordt dan ook niet gezegd dat 'dikke mensen eerder dood gaan', ook dat is een eigen interpretatie. Feitelijk gezien zal het daar wel op neerkomen, maar goed, ook dat is weer wat anders. Feit is dat blijkbaar 66 tot 80% van de mensen op de IC overgewicht heeft, en dat wordt gecommuniceerd. Dat kan je vervelend vinden, daar kan je door getriggerd raken, maar dat verandert er niets aan.

Overigens wordt er ook steeds gecommuniceerd hoeveel mensen die ernstige klachten krijgen door corona al op leeftijd zijn. Ook gewoon objectieve cijfers. Of hoeveel een onderliggende aandoening hebben. Het benoemen van risicofactoren hoort volgens mij gewoon bij de informatievoorziening?

• Leuk 7

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...