Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

'the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours' is inderdaad een onderbelichte vinding.

De vraag of de besmettelijkheid vergelijkbaar is met die van specifiek de mazelen is niet eenvoudig te beantwoorden, dat ligt aan heel veel dingen. Er zijn honderden andere infectieziekten met verschillende besmettelijkheid. Waarom vraag je specifiek naar een vergelijking met de mazelen? Ik denk dat je op dit moment op die vraag ook geen bevredigend antwoord gaat (kunt) krijgen.

Het gebrek aan beschermingsmiddelen is nu wel genoegzaam bekend, en je mag hopen dat ze nu bovenop zitten.

Maar wat ik wel vind is dat het besef dat 'the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours' veel meer publieke bekendheid gegeven mag worden. Een goede gedragsregel bij thuishulp van kwetsbare hulpbehoevenden is bijvoorbeeld het uitgebreid luchten van de woning (tijdens en) na het bezoek van de hulp. Heb dit advies overigens al 17 maart (de datum van de eerste persberichten over dit onderwerp) gezien.

Ik vraag specifiek naar mazelen omdat Ver Gissel zich specifiek heeft uitgelaten over het verschil tussen mazelen en corona. Het gaat me er niet om of het bv mazelen of TBC, maar om aerosole besmetting. Dus besmetting door zeer kleine druppels die licht genoeg zijn om lang in de lucht te hangen maar groot genoeg om genoeg viral load te hebben voor besmetting.

Deze zouden dan in elke winkel, tuincentrum, kantoorpand gewoon een risico zijn zonder ffp3 masker. Als iedereen een ffp1 draagt is dat risico er niet of extreem veel minder.

Ook is dan 1.5 meter useless want makkelijk te overbruggen.

JD
  • Leuk 5

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
2 uur geleden, DutchPublisher zei:

een somber scenario met twee pieken, waarbij er op 1 april 1600 bedden moeten zijn en eind mei zo’n 2200. I

Waar halen ze dit scenario in godsnaam vandaan ... Men denkt wel heel erg positief (en het is niet dat we de afgelopen tijd geen schoonheid foutjes of slechte voorspellingen hebben gezien) want, Ookal zegt men iets anders in de media, de groei lijkt mij niet echt af te vlakken, en dus denk ik, na ongeveer ‘n maand op 1 April, heeft men Al 1600 bedden nodig, en dan twee maanden later nog eens 800 bedden er bij, ofwel 400 per maand. Men ligt gemiddeld drie weken op de IC, 1 vijfde komt daar niet meer levend vanaf. Tel daarbij op de exponentiële groei, die nog niet echt af vlakt door te laat genomen maatregelen. En dat de grotere steden nog niet in de warzone zitten. 

aaarrgghhn... ik hoef jullie dat hier allemaal niet te vertellen. Dat weet ik ook wel, ik moest gewoon even ‘venten’

Deze post delen

5 minuten geleden, John Durden zei:

Ik vraag specifiek naar mazelen omdat Ver Gissel zich specifiek heeft uitgelaten 
JD

LOL!

• Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, Info_junky zei:

🙂 Kan. Geen idee hoe het oogt op andere platforms. Ik post ze 1x per dag. En probeer dàt te posten wat hier niet veel aandacht krijgt. Er zijn wel meer mensen met lange berichten.

Het zit vooral ook in herhaling en copyright.

Misschien kan je door in of uit zoomen het leesbaarder houden? Geen idee of het werkt...het was een idee 🙂

ga aub door met die posts, ik vind ze zeer informatief

• Leuk 5

Deze post delen

24 minuten geleden, John Durden zei:

Als iedereen een ffp1 draagt is dat risico er niet of extreem veel minder. 

Dit zou ik dus echt top vinden als een van de volgende stappen. Dat het normaal wordt (cq verplicht is) om buitenshuis een eenvoudig masker te dragen. Voorbeelden genoeg uit Azië. 

Als iedereen zo'n ding draagt worden ook de 'onveilige' varianten veel zinvoller. 

Dat er schaarste is zou geen reden moeten zijn om die stap niet te zetten. Voor de zorg worden er al volop zelfmaakmodellen genaaid. En internet staat vol patronen en how-to video's.

Het biedt weer volop nieuwe kleinschalige verdienmodellen voor wie thuis zit met een naaimachine. Ik stel me voor hoe via Etsy (zelfmaakverkoopplatform) maskers in elk denkbeeldig stofje te koop kunnen komen. Moge het uitgroeien tot een hippe mode gadget die fashionista's elke dag kunnen afstemmen op hun kleding... Als ze nou eens een paar influencer meiden zouden inhuren om die dingen te promoten? 

• Leuk 6

Deze post delen

30 minuten geleden, Loreen zei:

Wat een verschil er toch in 1 stad kan zitten hè, dit is namelijk helemaal niet wat ik zelf zie/ervaar. Hier eigenlijk alles heel rustig, terwijl ik toch door flink wat wijken kom voor m'n werk.

Niet om je nu nog somberder te stemmen, maar de cijfers in Ehv zijn ook niet erg gunstig. Weer 20 besmettingen er bij, nu van 93 naar 113.

nog een Eindhovenaar, en nog wel een Pearl Jam fan zo te zien. 

Deze post delen

7 minuten geleden, Decentralized zei:

nog een Eindhovenaar, en nog wel een Pearl Jam fan zo te zien. 

Als ik op de IC terecht kom hoeven ze zich niet druk te maken om zuurstof, gewoon een infuus met PJ is genoeg :p

p.s.

(grapje)

(waar is @homerun eigenlijk?? )

• Leuk 1

Deze post delen

RD liveblog

RD liveblog

27 maart 2020, 15.54 uur

Cabinepersoneel KLM wil 1,5 meterregel op vluchten

Op vluchten van KLM moet geregeld worden dat tussen passagiers onderling en tussen passagiers en personeel 1,5 meter afstand is, zoals de coronarichtlijnen voorschrijven. Volgens cabinevakbond VNC is het niet langer verantwoord om met volle machines te vliegen. Verder zet de bond vraagtekens bij de vluchten naar coronabrandhaard New York die KLM zeven keer per week in het schema heeft staan.

Volgens de VNC zijn er al wel maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. Zo verblijft personeel dat naar New York vliegt bijvoorbeeld in hotels op de luchthaven zelf.

Verder hoeven zij minder lang op de terugvlucht te wachten. Maar deze maatregelen zijn volgens de bond niet voldoende.

De cabinebond wijst erop dat met vluchten van en naar New York er een grotere kans is dat KLM passagiers vervoert die besmet zijn met het virus. Daarmee wordt het cabinepersoneel ook blootgesteld aan een „niet uit te leggen” risico. Volgens de bond zou KLM per direct moeten stoppen met vluchten naar New York, zoals de maatschappij eerder deed met vluchten naar China toen daar het virus sterk om zich heen greep.

KLM was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Ook VNC zegt in afwachting te zijn van een reactie van de maatschappij.

Deze post delen

RD liveblog

RD liveblog

27 maart 2020, 16.29 uur

Burgemeester Utrechtse Heuvelrug sluit natuurgebieden bij grote drukte af

Burgemeester Frits Naafs van Utrechtse Heuvelrug sluit de natuurgebieden in zijn gemeente helemaal af als daar zaterdag en zondag weer grote aantallen recreanten zijn.

Dat heeft hij vrijdag in aanvulling op de regionale noodverordening aangekondigd.

De komende dagen is er extra toezicht, aldus Naafs. “Onze bossen en natuurgebieden zijn een grote trekpleister voor recreanten uit de regio. In normale tijden laten we graag iedereen meegenieten van onze mooie gemeente, maar dat kan nu niet. De parkeerterreinen raken overvol, de meeste wandelpaden zijn smal. Hierdoor is het niet mogelijk om de verplichte anderhalve meter afstand te houden. Ook loop je al snel in een groep. Dit kan echt niet meer. Daarom: Blijf thuis of haal een frisse neus in je eigen omgeving.

Alleen samen krijgen we corona onder controle.”

Tot de gemeente Utrechtse Heuvelrug behoren onder andere Doorn, Driebergen, Amerongen, Leersum en Overberg.

Waarom heeft hij dit de afgelopen dagen niet al gedaan?

Je zou wensen dat het niet zulk zonnig weer was...........

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)
21 minuten geleden, DutchPublisher zei:

Je zou wensen dat het niet zulk zonnig weer was..

Gelukkig wordt 't vanaf morgen meer bewolkter en heeft ook effect op wat koudere temperaturen

Bron weerplaza.nl

Screenshot_20200327_164942.jpg

aangepast door Carbunculuz
  • Leuk 1

Deze post delen

Terwijl Trump vecht met journalisten https://www.youtube.com/watch?v=N5NQdmHzBTY

vecht de gouverneur van New York (grootste broeihaard op de wereld), Andrew Cuomo, tegen het virus.
Helemaal los van politieke voorkeur, het is mooi om te zien hoe deze man, transparant, open en helder de situatie en het plan uitlegt, en de mensen moed in spreekt.

aangepast door Mono
  • Niet leuk 2

Deze post delen

Yada yada Orange man bad!!!!

Ondertussen in de echte wereld:

• Leuk 2

Deze post delen

Moeten we u beademen, of mogen we u dood laten gaan als u Corona krijgt? Dat wordt door diversen huisartsen gevraagd per telefoon aan ouderen. Juist! Dan kunnen we hun plek gebruiken voor iemand jonger/gezonder?!?! Wat gebeurd hier? Weten ze meer dan wij? Toch IC bedden te weinig en daarom via huisartsen een indicatie proberen te maken?

De telegraaf bericht hier net mee achter een betaalmuur. 

’Stel dat u besmet raakt, wilt u dan op de ic of niet?’ Senioren in paniek door belletje dokter.

ALMERE - Er is onrust ontstaan onder vooral de oudere Nederlanders nu een deel van hen gebeld wordt door de huisarts met de vraag of al nagedacht is wat men wil wat er gebeurt als men ziek wordt door corona. De vraag wordt gesteld of men wel op intensive care wil belanden als het onverhoopt slecht gaat of liever thuis verzorgd zou willen worden bij een naderend levenseinde.

Vanwege de betaalmuur mag ik denk ik niet meer posten hier. Maar ik schrik hier wel van. En ook gewoon met een onaangekondigd telefoontje. Ouderen schrikken zich kapot wordt er onderanderen geschreven.

Een klein stukje dan nog, ik denk dat dat nog wel mag.

Een woordvoerder van Zorg op Almere stelt dat het advanced care planning betreft, die nu wat eerder dan normaal plaatsvindt. „Ziekenhuizen hebben in elk geval in Noord-Holland vanuit het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) de huisartsen gevraagd dat te doen. Het is eigenlijk bestaand beleid om bij kwetsbare ouderen met onderliggende ziektes ooit een gesprek over het levenseinde aan te gaan.”

’Verborgen teken?’

Zo zijn er meer meldingen binnengekomen bij de krant van ouderen die gebeld zijn door huisarts en er door van slag zijn. Ook de 70-plusser Arie Ursinus is gebeld. „Of ik wel op de intensive care wil belanden. Is dit een verborgen teken? Is er niet voldoende plek op ic als de piek van de epidemie bereikt wordt?”

Bron Telegraaf.nl

Link: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1492329991/senioren-in-paniek-door-belletje-dokter

aangepast door Johnny79
  • Leuk 5

Deze post delen

20 minuten geleden, Johnny79 zei:

Moeten we u beademen, of mogen we u dood laten gaan als u Corona krijgt? Dat wordt door diversen huisartsen gevraagd per telefoon aan ouderen. Juist! Dan kunnen we hun plek gebruiken voor iemand jonger/gezonder?!?! Wat gebeurt hier?

De vorm is natuurlijk discutabel, het initiatief zelf vind ik eigenlijk wel prima?

Niet eens om 'plek te maken' voor mensen met een betere overlevingskans, maar wél om kwaliteit van leven mocht je het dus inderdaad overleven. Vaak leveren ouderen ontzettend veel in na ernstige ziekte, en is achteraf de vraag of het niet beter was geweest als... Daar vooraf over nadenken lijkt me absoluut niet slecht.

Daarnaast nog een ander punt. Ik heb al meermaals gelezen dat van oudjes op het moment hun aller grootste angst nu is om alleen te sterven. Want dat is waar het in veel van de gevallen op neer zal komen, als ze op de IC terecht zouden komen. Ik denk dat veel van de mensen met die angst liever thuis zouden blijven in hun vertrouwde omgeving, dan alleen op de IC te liggen. Wederom een reden waarom het me niet slecht lijkt daar van tevoren over na te denken.

Wat dat betreft vind ik het dan ook een prima initiatief. Zie het als het niet-reanimeren gebruik, ook dat wordt gewoon besproken door artsen.

Om nou echter die oudjes out of the blue te bellen met die vraag, en ze hierdoor te overdonderen, dat vind ik dan wel weer kwalijk.

• Leuk 10

Deze post delen

Indien dubbelpost dan graag bericht rapporteren ivm verwijdering....dank.

https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

'Sinds de griepepidemie van 2009 houdt het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu  wekelijks het aantal overleden mensen in de gaten met gegevens van het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek . Het doel van het monitoren van sterftecijfers is om de impact van een epidemie of een incident in beeld brengen. In het verleden zijn er pieken in de totale sterfte te zien bij koude- en hittegolven en bij uitbraken van infectieziekten, zoals griep.

Stand van zaken tot en met 18 maart 2020

In de week van 12 maart tot en met 18 maart 2020 was de totale sterfte in Nederland sterk verhoogd (sterfte binnen 2 weken gerapporteerd - rondom 97% gerapporteerd). In totaal zijn 3.233 sterfgevallen gemeld (gewoonlijk verwachten we in deze tijd van het jaar tussen de 2.727 en 3.040 sterfgevallen). De sterfte was sterk verhoogd in de leeftijdsgroep 75 jaar en ouder en in de gecombineerde regio Zeeland/Noord Brabant/Limburg. Ook was de sterfte verhoogd in Overijssel/Flevoland/Gelderland.'

sterfte_26_maart.png

aangepast door Sterredag
instructie mod aangepast
  • Leuk 1

Deze post delen

14 minuten geleden, Loreen zei:

De vorm is natuurlijk discutabel, het initiatief zelf vind ik eigenlijk wel prima?

Niet eens om 'plek te maken' voor mensen met een betere overlevingskans, maar wél om kwaliteit van leven mocht je het dus inderdaad overleven. Vaak leveren ouderen ontzettend veel in na ernstige ziekte, en is achteraf de vraag of het niet beter was geweest als... Daar vooraf over nadenken lijkt me absoluut niet slecht.

Daarnaast nog een ander punt. Ik heb al meermaals gelezen dat van oudjes op het moment hun aller grootste angst nu is om alleen te sterven. Want dat is waar het in veel van de gevallen op neer zal komen, als ze op de IC terecht zouden komen. Ik denk dat veel van de mensen met die angst liever thuis zouden blijven in hun vertrouwde omgeving, dan alleen op de IC te liggen. Wederom een reden waarom het me niet slecht lijkt daar van tevoren over na te denken.

Wat dat betreft vind ik het dan ook een prima initiatief. Zie het als het niet-reanimeren gebruik, ook dat wordt gewoon besproken door artsen.

Om nou echter die oudjes out of the blue te bellen met die vraag, en ze hierdoor te overdonderen, dat vind ik dan wel weer kwalijk.

Het voorbeeld dat je schetst ben ik het helemaal mee eens. Maar om in deze tijd onaangekondigd met dit soort telefoontjes aan te komen, zelfs bij mensen van een jaar of 70 die verder geen onderliggende ziekte hebben, vind ik echt niet kunnen. 

Natuurlijk heb je een groot punt wat betreft hoe deze mensen na een week of 2 a 3 aan de beademing te hebben gelegen er uit zouden komen. Maar nu het aantal IC tekort eng dichtbij lijkt te komen, en er opeens huisartsen ouderen onaangekondigd gaan bellen met deze vragen baart mij toch echt zorgen. 

aangepast door Johnny79
  • Leuk 2

Deze post delen

12 minuten geleden, Loreen zei:

Inderdaad prima initiatief...maar het verdient geen schoonheidsprijs. Al denk ik dat je het in de huidige, ellendige situatie nooit goed kunt doen. Het zal voor velen een keuze zijn uit meerdere kwaden.

Lees hier het stukje van Aaf, die kreeg deze vraag van haar jongste dochter...https://zuinigaan.blogspot.com/2020/03/stel-dat-wat-wil-je-dan.html

Deze post delen

In België is de lockdown verlengd t/m 19 april:

Dit moeten we onthouden van persconferentie Nationale Veiligheidsraad: onmiddellijke inningen bij overtreding regels en schoolopvang tijdens Paasvakantie

Vier uur lang zat de Nationale Veiligheidsraad samen vrijdag, om te bekijken wat er nu moet gebeuren om de uitbraak van het nieuwe coronavirus in te dijken. Onder leiding van premier Sophie Wilmès (MR) werd uiteindelijk beslist om de huidige maatregelen te verlengen tot en met 19 april. Later kunnen ze nog eens met twee weken verlengd worden. Voorlopig roept de Veiligheidsraad geen nieuwe maatregelen in het leven, verklaarde Wilmès op een persconferentie. Wel wordt er strenger toegezien op het naleven van de huidige regels.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904713

Deze post delen

*zucht* copy paste error... ik had ruzie met de forumsoftware vandaar het crappy plaatje.

Zie ook pagina 251 van deze thread.

Stichting-Nice gegevens met Nostradamus-voorspelling voor de R0 14 dagen terug op van hun cumulatief aantal IC patienten ( Dat is meer dan dat er nu op ligt). Ik heb tevens ( HA! Niemand heeft het nagerekend :P) een fout eruit gehaald waardoor de R0 tijdens het hoogtepunt hoger leek dan dat hij was, en waardoor het hoogste punt van de R0 op een ander moment viel dan dat hij nu lijkt te vallen. Ook heb ik nu de exponentiele groeifactor ten opzichte van de vorige dag erbij neergezet, en de R0 die je daarvan kunt afleiden. Dat geeft een bandbreedte waartussen de R0 zou moeten zitten. Je ziet hierin een dalende trend, tussen 15 en 20 maart zie je de hoogste R0's terug in de gegevens afkomstig uit de IC.Uit deze gegevens lijkt het echt alsof de groei aan het afnemen is... maar natuurlijk is het nog steeds een groei... we gaan echt bedden te kort komen.

Screenshot from 2020-03-27 20-46-41.png

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 1

Deze post delen

Slim... in de gemeente Ooststellingwerf hebben artsen een ' hoestpoli' geopend. Mensen die naar hun eigen huisarts bellen met klachten die op Corona kunnen duiden, worden naar 1 huisarts op een aparte lokatie gestuurd, op afspraak. Zo ziet 1 huisarts alle verdachte patiënten (ipv alle huisartsen enkele)  in de gemeente, zo wordt het risico voor alle huisartsen beperkt.

https://www.omropfryslan.nl/nijs/949082-husdokters-eaststellingwerf-iepenje-spesjale-hoastpoly

EDIT:
Zoals je kunt lezen is dit geen Fries, maar Stellingwerfs ;) (Foutje, wel Fries!)

Alle húsdokterspraktiken yn de gemeente Eaststellingwerf hawwe de krêften bondele en in mienskiplike 'hoastpoly' yn it libben roppen. Yn it gebou fan wensoarchsintrum Rikkingahof yn Easterwâlde kinne minsken mei klachten as hoastjen, koarts en ferheging apart sjoen wurde.

Alle huisartsenpraktijken in de gemeente Ooststellingwerf hebben de krachten gebundeld en in een mienskip (betekenis: onderlinge verbondenheid die wordt ingezet om de gemeenschap te beschermen) een 'hoestpoli' in het leven geroepen. In het gebouw van woonzorgcentrum Rikkingahof in Oosterwolde kunnen mensen met klachten zoals hoest, koorts en verhoging apart gezien worden.

Deze post delen

Gast Peerke

Ik heb een internetpenvriendin. Ja. Zij had een vriend op bezoek en ze kusten elkaar.

10 dagen later bleken hij en haar vrouw besmet.

3 dagen later kreeg zij klachten.

Na het nemen van vlierbessenthee met kruidnagel en honing voelt ze zich al een stuk beter.

Zelf neem ik hoge dosis vit-c, vit-d, echinacea, propolis, gemberthee met honing en citroen. Hibiscus thee is ook erg goed en erg lekker.

Stay safe !

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...