Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Geplaatst: (aangepast)

Goed dat ze bij de Wageningen uni hun faciliteiten voor diertesten open zetten om ook mensen te testen. Tenslotte zijn we gewoon een ander dier. Het gebrek aan testcapciteit is... pijnlijk.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik krijg op de kaart van RIVM de vermelding per gemeente niet te zien. Tabel vermeld alleen : gemeente.

Is dit weer iets nieuws?

groe,mevr.Grijpstra

• Leuk 1

Deze post delen

1 minuut geleden, mevr.Grijpstra zei:

Ik krijg op de kaart van RIVM de vermelding per gemeente niet te zien. Tabel vermeld alleen : gemeente.

Is dit weer iets nieuws?

groe,mevr.Grijpstra

denk gewoon foutje, verwacht dat dit wel weer herstelt wordt

Deze post delen

Zojuist, hennepje zei:

denk gewoon foutje, verwacht dat dit wel weer herstelt wordt

en op wenken bediend!

• Leuk 1

Deze post delen

5 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Goed dat ze bij de Wageningen uni hun faciliteiten voor diertesten open zetten om ook mensen te testen. Tenslotte zijn we gewoon een ander dier. Het gebrek aan testcapciteit is... pijnlijk.

Prima natuurlijk, maar schrijnend dat het gisteren pas werd opgepakt.

Dit had minister Schouten ook weken geleden al kunnen bedenken.

De testcapaciteit wordt hierdoor bijna verdubbeld heb ik begrepen, van 2000 naar zeker 3500 per dag.

Overigens nog steeds een druppel op de gloeiende plaat.

• Leuk 2

Deze post delen

Dat een lock down zeker meer vertragend werkt dan een intelligente lock down (met domme mensen) is deels terug te vinden in de cijfers ook weer van vandaag. Zie Ameland, Terschelling en Vlieland!

• Leuk 4

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben altijd erg voor zelf ook nadenken.

We hebben het over een universiteit, waar je zou verwachten, dat er mensen met hersens rondlopen.

Die hadden dat zelf ook al een hele poos geleden kunnen bedenken natuurlijk.

Dit slaat op het bericht van Dutch Publisher

aangepast door jens

Deze post delen

1 uur geleden, Loreen zei:

Natuurlijk hoop ik op het beste. Natuurlijk hoop ik dat de huidige maatregelen effectief blijken te zijn. Sterker nog, ik ben niet wanhopig of gestrest: wat komt dat komt, en het wordt niet beter door pessimistisch te gaan doen of door vanuit angst te handelen.

Maar toch, als ik om me heen kijk (zowel micro als macro) zie ik reden om me voor te bereiden op een scenario dat niet positief is. Ik ben bang dat ongefundeerd optimisme afleidt van de realiteit, en adequaat handelen in de weg staat. Natuurlijk hóóp ik dat alles meevalt, natuurlijk hóóp ik dat de economie overeind blijft, natuurlijk hóóp ik dat we over niet al te lang lekker op een terrasje proosten op de relatief goede afloop. En natuurlijk denk ik dat het wel degelijk nuttig en belangrijk is om de moed er in te houden, en te zorgen dat we met zijn allen de boel een beetje op orde kunnen houden (ook emotioneel en psychisch).

Door echter geforceerd positiviteit te gaan zoeken op plaatsen waar dat helemaal niet gefundeerd, of soms zelfs ronduit niet gepast is, ben ik bang dat dat verstorend werkt. Dat het de blik op de werkelijkheid hindert, en daarmee ook de mogelijkheid daar adequaat naar te handelen. 

Uiteraard moeten we onszelf voorbereiden op de laatste stap qua beperking in bewegingsvrijheid.

Als je langs ziet komen wat ik hier dagelijks zie langskomen aan SHTF meldingen, dan houd ik zeker zicht op de realiteit en wordt mijn blik op de werkelijkheid absoluut niet verstoord, maar om de redenen die je zelf ook al schreef (accent in groen) is het wel altijd nuttig om 'de moed erin te houden'.

• Leuk 1

Deze post delen

2 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Dat een lock down zeker meer vertragend werkt dan een intelligente lock down (met domme mensen) is deels terug te vinden in de cijfers ook weer van vandaag. Zie Ameland, Terschelling en Vlieland!

Kun je uitleggen wat je bedoelt?

Deze post delen

5 minuten geleden, DutchPublisher zei:

Prima natuurlijk, maar schrijnend dat het gisteren pas werd opgepakt.

Dit had minister Schouten ook weken geleden al kunnen bedenken.

De testcapaciteit wordt hierdoor bijna verdubbeld heb ik begrepen, van 2000 naar zeker 3500 per dag.

Overigens nog steeds een druppel op de gloeiende plaat.

elke +- 3-5 dagen een verdubeling

dus er zou ook elke 3-5 dagen een verdubeling in testcapaciteit moeten komen ?

• Leuk 1

Deze post delen

5 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Dat is natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken. Ze zitten daar namelijk niet in lock down, eerder in een lock off (wat ook weer niet klopt).

Deze post delen

14 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Strikt genomen betekent dit, dat - bij gebrek aan beademingsmachines - de beademingsballons ook met de hand kunnen worden bediend.

Ik snap dat dit een enorm slopende klus is, maar als het mijn vrouw of één van mijn kinderen zou betreffen, dan zou die ik samen met nog 1 of 2 andere betrokken gezinsleden een pool opzetten waarbij we elkaar telkens iedere 30 minuten aflossen...

afbeelding.png.25d4d8e214911c0df83d22c691692c58.png

PS: Deze ambu-ballons worden tegenwoordig ook bij reanimaties gebruikt.

Hulpverleners is gevraagd om bij reanimaties niet meer aan mond-op-mond beademing te doen vanwege het infectiegevaar als je direct mond-op-mond beademing doet. Bij een ambu-ballon is dat gevaar niet aanwezig (en kun je gewoon met een beschermend masker op) met de hand blijven beademen door die ambu-ballon te gebruiken.

@Bunkerprepper. Ik vind je posts meestal erg goed. Maar dit is een gevaarlijke claim om te plaatsen zonder (betrouwbare) bronvermelding. Heb je hiervoor een bron?

In de webinar (bijscholing voor arts-assistenten) van de NVIC van 18-03-2020 wordt aangeraden om liever geen mondballonbeademing te doen vanwege gevaar op aerosolenproductie. Bij voorkeur dus niet doen, en als het niet anders kan; dan alleen met lage flow en lage druk. Er is wel een aerosolengevaar volgens deze intensivist van de NVIC. Naast een beschermend mondmasker dient overigens ook oogbescherming gedragen te worden. Zie youtube link vanaf timestamp plusminus 17:00.

Link webinar NVIC 18 maart 2020

Ik hoor het graag als dit advies inmiddels is aangepast, en er inderdaad geen gevaar is op aerosolenproductie. Voor noodsituaties thuis, in het zwarte scenario dat professionele zorg niet (meer) beschikbaar is, snap ik de overwegingen. Maar thuis heb je geen lagedruk kamer, en in je eentje is het moeilijk om de mondballon totaal aangesloten te houden over de neus en mond. Dus als ze het al niet aanraden op de IC, dan zou ik het besmettingsgevaar thuis nog een stuk groter inschatten.

• Leuk 4

Deze post delen

6 minuten geleden, jens zei:

Ik ben altijd erg voor zelf ook nadenken.

We hebben het over een universiteit, waar je zou verwachten, dat er mensen met hersens rondlopen.

Die hadden dat zelf ook al een hele poos geleden kunnen bedenken natuurlijk.

Dit slaat op het bericht van Dutch Publisher

Geen idee wat de andere universiteiten doen maar ik weet van de Wageningen Universiteit dat ze dat al een hele tijd geleden gedaan hebben en dat er meerdere initiatieven lopen ter ondersteuning van zowel ziekenhuizen als onderzoek naar geneesmiddelen.

• Leuk 1

Deze post delen

1 minuut geleden, antivirus zei:

Voor noodsituaties thuis, in het zwarte scenario dat professionele zorg niet (meer) beschikbaar is, snap ik de overwegingen. Maar thuis heb je geen lagedruk kamer, en in je eentje is het moeilijk om de mondballon totaal aangesloten te houden over de neus en mond. Dus als ze het al niet aanraden op de IC, dan zou ik het besmettingsgevaar thuis nog een stuk groter inschatten.

Dat is precies wat ik bedoelde. Het zwartste dag scenario.. dat alles daadwerkelijk zo ontploft dat je helemaal niet meer wordt opgehaald en richting een ziekenhuis wordt gebracht...

Ik schreef het naar aanleiding van die ventilator-PAL die daadwerkelijk niets meer doet dan de ambu-ballon inknijpen.

Uiteraard is hier geen nieuwe richtlijn voor uitgebracht. Ik had het simpelweg over die (ondenkbare) leven- of dood situatie.

Ik zal de post even aanpassen!

• Leuk 3

Deze post delen

FF een kleine inkijk in Eindhoven.

Wijk vol armoede.

Kom net van rondje postbus om mn reactie op de rouwkaarten te posten.

In de flatgebouwen hangt de jeugd nu binnen onderaan de trap in het trappenhuis, en gooit soms deur open om naar buiten te gillen naar voorbijlopende vriend(en).

De begeleid-wonen flats zitten mensen heerlijk in de tuin en kachelen wat door de straten.

Het voetbalveld stond vol.

Hond uitlaten in clubjes. 

De zwerver waar ik het laatst over had zat op een hekje.

Bij de Appie hadden ze de ingang goed geregeld qua schoonmaak + beperking karretjes. Ook hadden ze een 'brede schouders sterke armen sportschool-'uitsmijter bij de ingang. Ik begreep al meteen waarom...

Een andere zwerver maakte n.l. amok bij de Appie. "Hoezooo mag ik *niet* naar binnen?!?" 

Blijkbaar mocht hij altijd ff binnen koffie drinken en in het koffiehoekje hangen voor een praatje en opwarmen. Nu is die hoek met lange linten afgezet... ook met cash betalen mocht blijkbaar niet (hij had een handvol muntjes waar hij mee zwaaide).

Eenmaal binnen had ook een omaatje een aanvaring over cash. 

Ik wou dat het niet waar was... maar dit is helaas wat ik zag. 

De Kruidvat had een 1-richting parcour door de winkel. En 2 dames vast bij de ingang ter begeleiding binnenkomers.

Ik ga ff netflixen. Wat een tijden.

• Leuk 11

Deze post delen

Trendlijn update:

250263468_Screenshot2020-03-27at14_35_00.thumb.png.8614b215a4017fa4355300188efae96c.png

Met 8603 totale positieve tests zaten we maar zo weinig boven de trendlijn van gisteren (8591) dat ik dit maar "spot on" noem. Dat geeft ook hoop dat de uitschieter van gisteren gewoon een uitschieter was. De nieuwe trendlijn gaat morgen door 9969. Zal toch een beetje spannend worden of we inderdaad beneden de 10.000 blijven. Op dit moment zie ik echter geen reden om een ander getal dan (ca) 9969 te verwachten.

• Leuk 3

Deze post delen

2 uur geleden, Info_junky zei:

Soms heb hier het gevoel als 1 van de weinigen oog te hebben voor de grote waarschijnlijkheid van wat hongerige mensen zonder inkomen (kunnen) gaan doen. Niet iedereen kan in een rij staan voor een supermarkt. En online bestellen data zitten al voor weeeeken vooruit vol.

Als alles spaak loopt hebben we een wet waarin we de voedselcommissaris terugvinden.....voedselbonnen zullen ook een comeback maken denk ik zo.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/portret-van-een-dappere-voedselcommissaris-in-oorlogstijd-vijf-sterren~bf569292/

• Leuk 2

Deze post delen

10 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Dat is precies wat ik bedoelde. Het zwartste dag scenario.. dat alles daadwerkelijk zo ontploft dat je helemaal niet meer wordt opgehaald en richting een ziekenhuis wordt gebracht...

Ik schreef het naar aanleiding van die ventilator-PAL die daadwerkelijk niets meer doet dan de ambu-ballon inknijpen.

Uiteraard is hier geen nieuwe richtlijn voor uitgebracht. Ik had het simpelweg over die (ondenkbare) leven- of dood situatie.

Ik zal de post even aanpassen!

Fijn dat je zo flexibel reageert 🙂. Mijn vraag over de richtlijn ging ook over richtlijnen/adviezen voor hulpverleners die een met COVID verdachte patiënt voor zich hebben die je in je P.S. noemt. Volgens mij is mondballonademhaling juist voor hen niet een optie nu.  Zie bron hieronder, dikgedrukt is door mij aangebracht. Mijn vraag is vooral of jij hier andere richtlijnen voorbij hebt zien komen, omdat je aangeeft dat het advies voor hulpverleners is om een AMBU-ballon te gebruiken.

Zie FAQ voor vraag reanimatie bij COVID

Wat is het beleid voor ambulance-eenheden die ter plaatse komen bij een reanimatiemelding bij een persoon die COVID-19 positief is of een sterke verdenking daarop heeft?

Iedere ambulancezorgverlener moet op de hoogte zijn van het aangepaste beleid voor first responders en van het actuele COVID-19 protocol:

Van de (BLS) handelingen kijken, luisteren en voelen zijn luisteren en voelen niet goed uitvoerbaar in pbm, deze vervallen daarom. Kijken blijft wel mogelijk.

Nadat de ALS-eenheid de reanimatie heeft overgenomen: first responders op afstand >1,5 meter. 

Masker/ballon beademingen wordt niet toegepast.

Ritmecheck zo spoedig mogelijk uitvoeren.

Thoraxcompressie ononderbroken tot plaatsing SAD of tube. Tijdens plaatsing SAD of tube géén thoraxcompressies (manueel of mechanisch) toepassen.

Zet een bacterie/virusfilter direct op je device (tube, SAD) vóór het inbrengen van het device.

Tijdens plaatsing SAD of tube géén thoraxcompressies (manueel of mechanisch) toepassen.

Organiseer dat first responders hun handen/polsen kunnen desinfecteren.

Verwijs first responders met vragen naar hun eigen organisatie.

Het LPA protocol 5.2 reanimatie is onveranderd.

• Leuk 1

Deze post delen

5 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Uiteraard moeten we onszelf voorbereiden op de laatste stap qua beperking in bewegingsvrijheid.

Zie je dat als het meest dreigende scenario waar je je momenteel op voor moet bereiden?

Politiek gezien zie ik een lock down wel als een van de grootste dreigingen, waarbij ik de implicaties enger vind dan de handeling an sich. Ik zou alleen niet weten hoe ik me op implicaties voor moet bereiden.

Wat ik persoonlijk als meest reële, concrete dreiging zie, is niet adequaat handelen op basis van de werkelijkheid (beter was natuurlijk nog geweest als er pro-actief gehandeld was, maar goed, 'that ship has sailed').

Uitspraken, hoe goedbedoeld ook, inactiviteit in de hand werken, zie ik persoonlijk dan ook als contraproductief.

24 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Als je langs ziet komen wat ik hier dagelijks zie langskomen aan SHTF meldingen, dan houd ik zeker zicht op de realiteit en wordt mijn blik op de werkelijkheid absoluut niet verstoord, maar om de redenen die je zelf ook al schreef (accent in groen) is het wel altijd nuttig om 'de moed erin te houden'.

Als jij zo erge dingen langs ziet komen die anderen niet langs zien komen, denk je dan ook niet dat het juist van belang is dat de mensen die die dingen niet zien een realistische blik blijven houden? Zonder bangmakerij, maar mét representatief beeld van de werkelijkheid? Op basis van feiten/realiteit ipv onderbuikgevoelens en onjuiste conclusies?

Wederom gewoon wat dingen die ik me afvraag, je hoeft er ook niet op te reageren hoor 😅

• Leuk 5

Deze post delen

2 minuten geleden, Info_junky zei:

Ik ga ff netflixen. Wat een tijden.

Ik zie dit ongeveer zo:

Maatregelen;

In het begin wilde men er niet aan.

Toen was het "doe dan maar".

Bij de verscherping begon er -imo- een soort acceptatie te ontstaan.

Daarna werd het zelfs een beetje "leuk" omdat het nieuw was.

Inmiddels is dat "leuk" er wel van af.

Binnenkort gaat het irritant worden.

En nu stevenen we op een echte lockdown af.

Die zal in eerste instantie wel geaccepteerd worden, maar waarschijnlijk ook heel snel omslaan in zware irritatie.

Wanneer men beseft dat de politie onmogelijk alle "brandjes" kan blussen... wat dan?

Hier bij ons hebben we twee wijkagenten voor zo'n 7000 eigenwijze Nederlanders....

• Leuk 4

Deze post delen

9 minuten geleden, Info_junky zei:

FF een kleine inkijk in Eindhoven.

Wijk vol armoede.

Kom net van rondje postbus om mn reactie op de rouwkaarten te posten.

Wat een verschil er toch in 1 stad kan zitten hè, dit is namelijk helemaal niet wat ik zelf zie/ervaar. Hier eigenlijk alles heel rustig, terwijl ik toch door flink wat wijken kom voor m'n werk.

Niet om je nu nog somberder te stemmen, maar de cijfers in Ehv zijn ook niet erg gunstig. Weer 20 besmettingen er bij, nu van 93 naar 113.

• Leuk 3

Deze post delen

4 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Ja, je wordt tegenwoordig doodgegooid met grafieken. Heb al meermaals getwijfeld of ik er mee door zou gaan of niet.

Uiteindelijk doe ik het wel, gewoon omdat het weinig moeite kost. Ik maak ze namelijk zo wie zo voor mijzelf.

Het is mijn ervaring dat het zelf maken van grafieken, het intekenen van ieder puntje, veel meer inzicht geeft dan het kijken naar grafiekjes die door anderen geproduceerd worden.

Maar wanneer het te veel wordt, gewoon zeggen, stoppen is gemakkelijk 😉

• Leuk 4

Deze post delen

'the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours' is inderdaad een onderbelichte vinding.

De vraag of de besmettelijkheid vergelijkbaar is met die van specifiek de mazelen is niet eenvoudig te beantwoorden, dat ligt aan heel veel dingen. Er zijn honderden andere infectieziekten met verschillende besmettelijkheid. Waarom vraag je specifiek naar een vergelijking met de mazelen? Ik denk dat je op dit moment op die vraag ook geen bevredigend antwoord gaat (kunt) krijgen.

Het gebrek aan beschermingsmiddelen is nu wel genoegzaam bekend, en je mag hopen dat ze nu bovenop zitten.

Maar wat ik wel vind is dat het besef dat 'the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours' veel meer publieke bekendheid gegeven mag worden. Een goede gedragsregel bij thuishulp van kwetsbare hulpbehoevenden is bijvoorbeeld het uitgebreid luchten van de woning (tijdens en) na het bezoek van de hulp. Heb dit advies overigens al 17 maart (de datum van de eerste persberichten over dit onderwerp) gezien.

Ik vraag specifiek naar mazelen omdat Ver Gissel zich specifiek heeft uitgelaten over het verschil tussen mazelen en corona. Het gaat me er niet om of het bv mazelen of TBC, maar om aerosole besmetting. Dus besmetting door zeer kleine druppels die licht genoeg zijn om lang in de lucht te hangen maar groot genoeg om genoeg viral load te hebben voor besmetting.

Deze zouden dan in elke winkel, tuincentrum, kantoorpand gewoon een risico zijn zonder ffp3 masker. Als iedereen een ffp1 draagt is dat risico er niet of extreem veel minder.

Ook is dan 1.5 meter useless want makkelijk te overbruggen.

JD
  • Leuk 5

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...