Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

RD liveblog

RD liveblog

Jakko Gunst

27 maart, 11:43h

Uitleg: Beeld rond capaciteit ic’s kan in een paar uur weer omslaan

„Ga tot het uiterste bij het opschalen van de ic-zorg”, eiste de Tweede Kamer donderdag van minister De Jonge.

Dat doet de bewindsman, maar opluchting kan in een paar uur weer omslaan in zorg. Vier vragen.

Hoe gaat dat opschalen in z’n werk?

Aan het begin van de pandemie hadden ziekenhuizen 1150 intensivecarebedden met beademingsapparatuur. Daarvan waren er circa 800 bezet of gereserveerd. Er waren dus van meet af aan zo’n 350 ic-bedden beschikbaar voor coronapatiënten. Dat aantal is de afgelopen weken snel verhoogd naar 575, doordat ziekenhuizen geplande, niet-acute chirurgische ingrepen hebben afgezegd.

Donderdag lagen er al 761 coronapatiënten op de ic. Gelukkig was daarvoor al opschalingsfase 2 begonnen. Dat is de fase waarin de ic-capaciteit met man en macht en met kunst- en vliegwerk wordt uitgebouwd. Bijvoorbeeld door quarantaine- en operatiekamers zo snel mogelijk vol te zetten met ic-bedden, op zoek te gaan naar extra beademingsapparaten (bijvoorbeeld bij defensie en bij privéklinieken) en personeel bij te scholen voor het bedienen daarvan.

Hoeveel ic-bedden hebben we nodig?

De modelleurs van het RIVM proberen het verdere verloop van de crisis zo goed mogelijk te voorspellen. Zij waarschuwen voor een somber scenario met twee pieken, waarbij er op 1 april 1600 bedden moeten zijn en eind mei zo’n 2200. Iedereen weet wat er vervolgens in een Tweede Kamerdebat gebeurt: bepaalde oppositiepartijen eisen van het kabinet dan de garantie dat de capaciteit op tijd is uitgebouwd. Donderdag was er tegen halfdrie even opluchting. Het kabinet kreeg toen van de voorzitter van de beroepsvereniging van ic-artsen door dat de deadline van 1 april waarschijnlijk net wordt gehaald. Aan het begin van de avond waarschuwde de vereniging echter dat er donderdag onverwacht veel nieuwe coronapatiënten naar de ic waren gebracht: 117. Mogelijk komt de rond 1 april verwachte piek dus eerder.

Zodoende kregen zorgen over de ic-capaciteit vrijdag toch weer de overhand.

Klopt het dat artsen nu al uitkiezen wie er nog wel naar de intensive care mag en wie niet?

Nee, dat zwarte scenario, dat in jargon bekendstaat als crisis- of oorlogstriage, is nog niet van kracht. Alleen, patiënten naar de ic doorsturen is nooit een automatisme. Het is in Nederland gebruikelijk dat artsen eerst zo goed mogelijk inschatten of iemand zo’n intensieve behandeling, gegeven zijn of haar conditie, nog wel kan doorstaan. Daarna volgt overleg met de patiënt en de familie; ook over diens behandelwensen. Dat alles kan ertoe leiden dat iemand dus niet meer op de ic belandt en elders in het ziekenhuis, in het verpleeghuis of een andere zorginstelling overlijdt.

Zijn artsen al voorbereid op een crisistriage en wat gebeurt er dan?

Crisistriage betekent: pijnlijke keuzes maken. Oftewel, patiënten die anders mogelijk nog waren ingestuurd geen ic-zorg meer geven, in een poging de intensieve zorg zo gericht mogelijk in te zetten. Ja, artsen zijn voorbereid. De Taskforce Acute Infectiologische Bedreigingen heeft het zogeheten draaiboek pandemie tien dagen terug al geüpdatet en verspreid onder artsen. Daarin staan ook de triagecriteria. De kern daarvan is: selecteer patiënten zo dat er door de ic-zorg die nog beschikbaar is nog zo veel mogelijk extra levensjaren worden gewonnen. En voor de duidelijkheid: of iemand dan wordt ingestuurd hangt niet af van slechts één enkel criterium zoals bijvoorbeeld leeftijd.

Artsen laten dan iemands totale medische conditie meewegen.

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
3 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

maar laten we vooral onszelf vasthouden aan die positieve scenarios

Waarom, als ik vragen mag? Ik bedoel, begrijp me niet verkeerd, ik ben volledig pro-positiviteit, en kan het aantal keren dat ik in mijn optimisme naïef ben genoemd met geen mogelijkheid meer tellen. Hebben we op het moment echter niet veel meer aan realisme?

Natuurlijk hoop ik op het beste. Natuurlijk hoop ik dat de huidige maatregelen effectief blijken te zijn. Sterker nog, ik ben niet wanhopig of gestrest: wat komt dat komt, en het wordt niet beter door pessimistisch te gaan doen of door vanuit angst te handelen.

Maar toch, als ik om me heen kijk (zowel micro als macro) zie ik reden om me voor te bereiden op een scenario dat niet positief is. Ik ben bang dat ongefundeerd optimisme afleidt van de realiteit, en adequaat handelen in de weg staat. Natuurlijk hóóp ik dat alles meevalt, natuurlijk hóóp ik dat de economie overeind blijft, natuurlijk hóóp ik dat we over niet al te lang lekker op een terrasje proosten op de relatief goede afloop. En natuurlijk denk ik dat het wel degelijk nuttig en belangrijk is om de moed er in te houden, en te zorgen dat we met zijn allen de boel een beetje op orde kunnen houden (ook emotioneel en psychisch).

Door echter geforceerd positiviteit te gaan zoeken op plaatsen waar dat helemaal niet gefundeerd, of soms zelfs ronduit niet gepast is, ben ik bang dat dat verstorend werkt. Dat het de blik op de werkelijkheid hindert, en daarmee ook de mogelijkheid daar adequaat naar te handelen.

Slechts een oprechte vraag :)

• Leuk 9

Deze post delen

17 minuten geleden, DutchPublisher zei:

RD liveblog

Zou je ajb kort naar artikelen willen verwijzen ipv hele lappen tekst te plaatsen?

Buiten dat niet iedereen alles wil/kan lezen, scrol je je suf als je het al weet. En ook nog iets als copyright waarbij je kort mag quoten maar niet 1 op 1 overnemen.

Alvast bedankt!

• Leuk 1

Deze post delen

1 minuut geleden, Info_junky zei:

Buiten dat niet iedereen alles wil/kan lezen, scrol je je suf als je het al weet.

Dadelijk ontstaat er een nieuwe ziekte: scrollona. Overbelasting van de scrollvingers, door te proberen op de hoogte te blijven over corona :p

• Leuk 7

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Loreen, ik ben het zoooo met je eens qua vooruitblik.

Soms heb hier het gevoel als 1 van de weinigen oog te hebben voor de grote waarschijnlijkheid van wat hongerige mensen zonder inkomen (kunnen) gaan doen. Niet iedereen kan in een rij staan voor een supermarkt. En online bestellen data zitten al voor weeeeken vooruit vol.

Wat de grote werkeloosheid voor de huizenmarkt zal gaan betekenen. De mogelijk- grote hoeveelheden overleden mensen... de medische en hygienische chaos... enz. De boetes zijn nog maar het begin qua (benodigde) handhaving.

Ik denk oprecht dat iedereen en z'n moeder die zijn idee-plan-visie zag vastlopen in een moeras van bureaucratie en verzet nu zijn kans zal (willen) grijpen.

En daarnaast. Of daaroverheen...

Dat de Verenigde Naties hun Sustainable Development Goals zal doorduwen gecombineerd met alle groene plannen die al broeien. Reeds gestopte en gestokte transporten van goederen, medicijnen en voedsel...

Over een jaar zal heel veel onherkenbaar anders zijn. Ookal zou het virus -relatief snel- minder heftig zijn. 

Positief zijn is fijn.

Realisme en vooruit plannen handig. 

Edit: Volgens de Sustainable Development Goals zijn huisdieren *niet* sustainable. Met je kat. Of hond. En corona. Dus.

aangepast door Info_junky
  • Leuk 2

Deze post delen

41 minuten geleden, Loreen zei:

Als je wil dat de hulp geen corona oploopt (en daardoor dus ook geen corona verspreidt) lijkt het juiste advies me om te beginnen met luchten vóórdat de hulp komt, ipv tijdens en na...

Ook kwetsbare hulpbehoevenden kunnen al besmet zijn, en bv nog in de pre-symptomatische fase zitten (waarin ze dus wél besmettelijk zijn).

Oh zeker, en je kunt het luchten nog veel verder implementeren, op alle plekken waar nu nog mensen samen komen.

• Leuk 1

Deze post delen

11 minuten geleden, Info_junky zei:

Zou je ajb kort naar artikelen willen verwijzen ipv hele lappen tekst te plaatsen?

Buiten dat niet iedereen alles wil/kan lezen, scrol je je suf als je het al weet. En ook nog iets als copyright waarbij je kort mag quoten maar niet 1 op 1 overnemen.

Alvast bedankt!

Okay, maar de ervaring leert dat links en tekst met een paar weken al niet meer werken/verdwenen zijn.

Daarom koos ik ervoor om ze hier volledig in dit forum op te slaan.

Een stukje geschiedschrijving zogezegd.

Ik weet niet hoe de beheerders van dit forum hierover denken?

• Leuk 3

Deze post delen

20 minuten geleden, Loreen zei:

Maar toch, als ik om me heen kijk (zowel micro als macro) zie ik reden om me voor te bereiden op een scenario dat niet positief is.

Ben het met je eens, vooral als blijkt dat in China de eerste binnenlandse besmettingen weer 'opvlammen'.

Ik denk dat 'we' hier niet meer overheen gaan komen.

Voor het eerst in drie dagen tijd is in China iemand lokaal besmet geraakt met het coronavirus. Dat meldt de nationale gezondheidscommissie vrijdag.

De afgelopen 24 uur zijn er 55 gevallen van het coronavirus vastgesteld in het land, 12 minder dan een dag eerder. De afgelopen drie dagen waren alle nieuwe patiënten volgens de autoriteiten in het buitenland geweest, maar donderdag werd een binnenlandse besmetting vastgesteld bij een man uit de provincie Zhejiang.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/162334284/live-belgie-meldt-69-nieuwe-doden-en-kat-met-coronavirus

• Leuk 3

Deze post delen

9 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Waarom heeft het onderstaande bericht dan zo weinig aandacht?

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2441682/Radboudumc-ontwikkelt-beademingsapparaat-bij-corona

"Radboudumc ontwikkelt beademingsapparaat bij corona , 370 euro per stuk"

Er zal wel degelijk aandacht voor zijn, maar het apparaat moet nog getest en gecertificeerd worden en dat gaat weken duren.

Op de korte termijn biedt het dus geen oplossing.

Deze post delen

1 minuut geleden, DutchPublisher zei:

Okay, maar de ervaring leert dat links en tekst met een paar weken al niet meer werken/verdwenen zijn.

Download en screenshots 😎

Deze post delen

Zojuist, Info_junky zei:

Download en screenshots 😎

Dat is op de smartphone niet direct echt goed leesbaar, kost extra MB's en het scrollen blijft.......

Maar als dat als een oplossing wordt gezien, dan hoor ik het wel neem ik aan?

• Leuk 1

Deze post delen

3 minuten geleden, DutchPublisher zei:

https://archive.org/web/web.php

Daar geef je de URL van je link in, en dan krijg je een nieuwe link die permanent is. Het artikel is dan altijd onder dat address bereikbaar in zijn oorspronkelijke vorm.

Werkt niet altijd voor alle websites.

• Leuk 2

Deze post delen

Zojuist, DutchPublisher zei:

Dat is op de smartphone niet direct echt goed leesbaar, kost extra MB's en het scrollen blijft.......

Maar als dat als een oplossing wordt gezien, dan hoor ik het wel neem ik aan?

Ik bedoel voor jezelf.

Je download en screenshot dat wat je bewaren wilt.

Mocht het dan ooit verdwenen blijken kan je het posten.

Deze post delen

@Info_junky : even off-topic.

Ik vind het makkelijker om door zo'n heel bericht te scrollen, dan door alle twitter-links die geladen moeten worden.

Maar misschien ligt dat aan mijn computer?

Deze post delen

11 minuten geleden, Info_junky zei:

Loreen, ik ben het zoooo met je eens qua vooruitblik.

Soms heb hier het gevoel als 1 van de weinigen oog te hebben voor de grote waarschijnlijkheid van wat hongerige mensen zonder inkomen (kunnen) gaan doen. Niet iedereen kan in een rij staan voor een supermarkt. En online bestellen data zitten al voor weeeeken vooruit vol.

Wat de grote werkeloosheid voor de huizenmarkt zal gaan betekenen. De mogelijk- grote hoeveelheden overleden mensen... de medische en hygienische chaos... enz. De boetes zijn nog maar het begin qua (benodigde) handhaving.

Ik denk oprecht dat iedereen en z'n moeder die zijn idee-plan-visie zag vastlopen in een moeras van bureaucratie en verzet nu zijn kans zal (willen) grijpen.

En daarnaast. Of daaroverheen...

Dat de Verenigde Naties hun Sustainable Development Goals zal doorduwen gecombineerd met alle groene plannen die al broeien. Reeds gestopte en gestokte transporten van goederen, medicijnen en voedsel...

Over een jaar zal heel veel onherkenbaar anders zijn. Ookal zou het virus -relatief snel- minder heftig zijn. 

Positief zijn is fijn.

Realisme en vooruit plannen handig.

Ik ben meer voor realisme dan voor ongefundeerd optimisme.

Niet dat ik hier ongefundeerd optimisme zie, maar ik zit ook op andere fora en merk, dat mensen liever in slaap worden gesust met positieve geluiden.

Dat mag natuurlijk, het werkt vast wel goed voor struisvogels, maar ik weet liever waar ik aan toe ben, zodat ik me kan voorbereiden.

Dit land is absoluut niet voorbereid op wat dan ook.

Regeren is vooruitzien, dacht ik altijd.

Maar ik denk, dat ik het met je eens ben: we zullen het zien over een jaar, of zelfs al over een half jaar.

• Leuk 2

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)
5 minuten geleden, Cynica zei:

@Info_junky : even off-topic.

Ik vind het makkelijker om door zo'n heel bericht te scrollen, dan door alle twitter-links die geladen moeten worden.

Maar misschien ligt dat aan mijn computer?

🙂 Kan. Geen idee hoe het oogt op andere platforms. Ik post ze 1x per dag. En probeer dàt te posten wat hier niet veel aandacht krijgt. Er zijn wel meer mensen met lange berichten.

Het zit vooral ook in herhaling en copyright.

Misschien kan je door in of uit zoomen het leesbaarder houden? Geen idee of het werkt...het was een idee 🙂

aangepast door Info_junky

Deze post delen

1 uur terug, OBL-Rien zei:

is dat we de komende twee weken een flinke maatschappelijk emotionele rollercoaster zullen ondergaan

U wordt op uw wenken bediend 😨

Vrouw schopt man na weigeren afstand houden in supermarkt en krijgt zak potgrond tegen haar hoofd

https://www.gelderlander.nl/brabant/vrouw-schopt-man-na-weigeren-afstand-houden-in-supermarkt-en-krijgt-zak-potgrond-tegen-haar-hoofd~a392eef9/

Zit 'n filmpje bij 😖

Deze post delen

@Info_junky en @Cynica precies. Er komt zo ontzettend veel meer bij kijken dan je in eerste instantie bij stilstaat, waarschijnlijk zelfs ook meer dan je mogelijk maar zou kunnen bedenken.

Zelfs los van het verloop van deze uitbraak, we hebben ons op zo onvoorstelbaar veel punten afhankelijk gemaakt. Kijk maar eens wat je, puur als 'gezond mens' al, op week/maand/jaar-basis nu allemaal nodig hebt. En wat er allemaal weer nodig is, om die noodzakelijkheden voor jouzelf beschikbaar te kunnen krijgen. En wat er allemaal nodig is, om die noodzakelijkheden daadwerkelijk te kunnen produceren, en wat er weer nodig is om... Zo kan je door blijven gaan.

Heel veel noodzakelijke dingen hebben we uitbesteed, niet omdat dat slimmer was, niet omdat het beter was, simpelweg omdat het goedkoper was. De werkelijke prijs van alle 'goedkope' oplossingen van de afgelopen tijd dreigen we nu gepresenteerd te krijgen.

(Grondstoffen voor) medicatie uit China en India die niet meer geproduceerd of geleverd kunnen worden is daar maar een heel klein, maar wel heel duidelijk voorbeeld van. Het is maar afwachten wat er volgen gaat, en hoe goed dat wel of niet opgevangen kan worden.

Ik zeg niet dat dit helemaal mis gaat lopen, ik zeg niet dat over een tijd heel de samenleving naar de mallemoer is. Er zijn echter wel heel reële factoren die momenteel op de achtergrond meespelen, die belangrijk zijn om bij stil te staan (in mijn ogen, dan). Niet om paniek te zaaien, wel om met realistische blik naar de huidige situatie te kunnen kijken. Voor dat realisme is zo reëel mogelijke informatie nodig.

4 minuten geleden, Info_junky zei:

Er zijn wel meer mensen mensen met lange berichten.

Gelukkig doe ik dat nooit! ;)

• Leuk 5

Deze post delen

33 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Waarom heeft het onderstaande bericht dan zo weinig aandacht?

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2441682/Radboudumc-ontwikkelt-beademingsapparaat-bij-corona

"Radboudumc ontwikkelt beademingsapparaat bij corona , 370 euro per stuk"

is nog in test fase... wanneer is de productie gestart?..... nu dus nog in test en geen enkele aanvulling op de acute nood.... vandaar nog geen aandacht? Overigens geweldig dat de initiatieven er zijn!!

• Leuk 3

Deze post delen

1 uur terug, prepass zei:

is nog in test fase... wanneer is de productie gestart?..... nu dus nog in test en geen enkele aanvulling op de acute nood.... vandaar nog geen aandacht? Overigens geweldig dat de initiatieven er zijn!!

Fijn dat mensen initiatieven nemen om iets te doen. Ik snap dat deze machine niets anders doet dan het inknijpen van die ambu-ballon (door het omhoog laten komen van een cylinder die die ambu-ballon indrukt).

Uiteraard hoop ik niet dat het zo ver zal komen, maar het heeft me in ieder geval op het idee gebracht om minimaal ook zo'n ambu-ballon aan mijn SHTF-kit toe te voegen. Kan dat ding een beademingsmachine en ziekenhuisbehandeling vervangen? Nee, natuurlijk niet... Maar als ik rekening zou houden met het zwartste dag scenario waarbij zelfs een telefoontje naar 112 niet meer resulteert in een ambulance ('sorry... er zijn geen ambulances meer, en ook al zouden ze er zijn, dan kunnen ze uw partner of kind nergens geen brengen omdat nergens plek is'), dan zou ik denk ik toch IETS willen doen in een poging om mijn dierbaren in leven te houden.

Ik snap dat dit een enorm slopende klus is, maar als het mijn vrouw of één van mijn kinderen zou betreffen, dan zou die ik samen met nog 1 of 2 andere betrokken gezinsleden een pool opzetten waarbij we elkaar telkens iedere 30 minuten aflossen...

Zouden we daarin slagen? Waarschijnlijk niet...
Maar het alternatieve scenario 'niets doen' zou mij op die zwartste dag toch zwaarder vallen dan een ultieme poging doen om IETS te doen...

Affin... hopen en bidden dat die zwartste dag ons bespaard zal blijven in Nederland!

afbeelding.png.25d4d8e214911c0df83d22c691692c58.png

PS: Deze ambu-ballons worden tegenwoordig ook bij reanimaties gebruikt.

Hulpverleners is gevraagd om bij reanimaties niet meer aan mond-op-mond beademing te doen vanwege het infectiegevaar als je direct mond-op-mond beademing doet. Bij een ambu-ballon is dat gevaar niet aanwezig (en kun je gewoon met een beschermend masker op) met de hand blijven beademen door die ambu-ballon te gebruiken.

• Leuk 4

Deze post delen

1 uur geleden, Loreen zei:

Door echter geforceerd positiviteit te gaan zoeken op plaatsen waar dat helemaal niet gefundeerd, of soms zelfs ronduit niet gepast is, ben ik bang dat dat verstorend werkt. Dat het de blik op de werkelijkheid hindert, en daarmee ook de mogelijkheid daar adequaat naar te handelen.

451122E8-9F02-436B-8301-325B9AF0092F.jpeg

• Leuk 4

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...