Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

1 uur terug, jens zei:

Als tshtf is het toch snel "ieder voor zich", alle mooie afspraken worden overboord gegooid.

IMO, het globalisme onthuld zich als "mooi weer politiek".

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Ik post ff niet veel. Inmiddels hier rouwkaart nr 3 binnen in de laatste 2 weken. (Geen condoleances/reacties hier nodig. Wil alleen duidelijk maken hoe zeer het hier in regio Eindhoven/ Uden al een rol speelt in ons dagelijks leven.) 

En dan hier mijn rondje twitter-actualiteiten:

Mark is tegen. Maar misschien toch voor als er een inlegvelletje komt? We zullen zien... iets met Samen  😜 

Eerlijk zullen we alles delen....

Boos op Wopke:

Dokter met een vraag:

Tsja

Zo te zien aan de afstand-houden strepen op de vloer is dit een recent filmpje.

Kijk tot het einde. Onbestaanbaar gedrag 🤬 

Antibiotica

En ook Jan ziet kansen..
Een aantal dagen geleden postte ik over Doutzen Kroes hoe die op instagram keer op keer liet merken dat ook in haar ogen deze crisis goed is en tot een door haar gewenste omwenteling kan leiden.
Een italiaanse met 17 miljoen volgers en al ruim 4 miljoen aan inzameling voor ziekenhuizen was er he-le-maal klaar mee:

Screenshot_20200322-101615_Instagram.jpg

aangepast door Info_junky
  • Leuk 12

Deze post delen

Update:

1601910610_Screenshot2020-03-27at09_28_07.thumb.png.c0f1cada7b961a624b9b9d75feca2ce2.png

Op datum:

789233641_Screenshot2020-03-27at09_28_14.thumb.png.63c0cef61948b59abcb25c5cb65c54da.png

Extra: De dagelijkse positive tests in verschillende landen:

1268932174_Screenshot2020-03-27at09_32_55.thumb.png.12de003eef98dfb2e4481622b97af9c1.png

Ik geloof dat Z-Korea misschien wel als voorbeeld er bij kan worden gehaald voor een land dat de WHO aanbevelingen goed volgt.

Het lukt daar dus niet om het virus uit te bannen, maar het lukt tot nog toe wel om het aantal positieve tests relatief constant te houden en zo een overbelasting van het medisch systeem te voorkomen.

• Leuk 4

Deze post delen

Het verhaal van Joost Boons: patiënt 0 in Nederland. Ziekteverloop ging op en af.

Ik vraag me af of hij - als hij nu dezelfde klachten zou hebben - in het ziekenhuis zou liggen. En met de ineens dalende hartslag, of dat thuis goed gegaan zou zijn...

https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/joost-boons-de-eerste-coronapatient-van-nederland-zag-ze-denken-o-dat-is-d-n-dieje~a8aaab04/

• Leuk 2

Deze post delen

Figuur met "active" cases, zodat ook dalingen te zien zijn. (Berekend als: indien veld beschikbaar en niet 0, dan active veld gebruikt, en anders confirmed-deaths-recovered.)

(Deze data is mogelijk niet van elk land beschikbaar.)

image.thumb.png.bd0051b5c948f83a6bfe66c31c4075bf.png

Active naar kalender datum:

image.thumb.png.b6a3031dbb14ef3fa2ece9b1db8214ad.png

aangepast door Mono
  • Leuk 2

Deze post delen

Mooi om te zien - het wordt hier steeds rustiger terwijl de rest van social en MS media is geëxplodeerd. Een passend beeld bij goed voorbereide mensen.

Zelf ben ik in het konijnenhol van de aerosol verspreiding gedoken en kom er niet goed uit. Als ik dit onderzoek goed lees, dan lijken me de consequenties verstrekkend en moeten er gevolgen komen voor het huidige beleid. Maar omdat ik op zich slim genoeg ben om het onderzoek te begrijpen, maar niet om op basis ervan verstrekkende conclusies te trekken, heb ik het toch maar aan 1 van de auteurs (Nederlander) gevraagd. Lees vooral mee en geef uw mening. Ik zal evt reacties hier posten:

Dear Dr. Munster,

As a concerned citizen, I dare ask your time for the following question.

In the above mentioned research to which you contributed, it states that:

“SARS-CoV-2 remained viable in aerosols throughout the duration of our experiment (3 hours), with a reduction in infectious titer from 103.5 to 102.7 TCID50 per liter of air. This reduction was similar to that observed with SARS-CoV-1, from 104.3 to 103.5 TCID50 per milliliter.”

.. and:

“Our results indicate that aerosol and fomite transmission of SARS-CoV-2 is plausible, since the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours and on surfaces up to days (depending on the inoculum shed).”

Most media have picked up on the viability of the virus on various surface, but fail to mention the aerosol findings, which deem to me to be much more consequential. If I am not mistaken, and this is what I would like to ask your confirmation on, the virus is as contagious as perhaps measles, if it survives that long in aerosol.

If this is the correct understanding, than I’d argue that government and business leadership should take protective masks and clothing much more seriously across the entire population, instead of just the medical environment where these protocols are now focused.

Benieuwd of ik wat ga horen

JD

aangepast door John Durden
  • Leuk 16

Deze post delen

14 minuten geleden, John Durden zei:

Most media have picked up on the viability of the virus on various surface, but fail to mention the aerosol findings, which deem to me to be much more consequential. If I am not mistaken, and this is what I would like to ask your confirmation on, the virus is as contagious as perhaps measles, if it survives that long in aerosol.

If this is the correct understanding, than I’d argue that government and business leadership should take protective masks and clothing much more seriously across the entire population, instead of just the medical environment where these protocols are now focused.

Ook de afstand van 1,5 m schiet dan schromelijk tekort!

Dat het virus lang aerosol actief blijft zou ook kunnen verklaren waarom besmetting via ventilatie - en rioolsystemen "verdacht" wordt.

Ben heel benieuwd naar de reactie die je van Dr.Munster krijgt!

Blijf gezond,groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 1

Deze post delen

10.21 Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch en ziekenhuis Bernhoven in Uden hebben aan BrabantZorg gevraagd om corona-patiënten van hen over te nemen. BrabantZorg opent daarom op vier locaties een afdeling voor corona-patiënten. Het gaat om BrabantZorg-locaties in Uden, Oss, Veghel en in Ammerzoden.

Bron live blog  www.omroepbrabant.nl

BrabantZorg neemt coronapatiënten over van ziekenhuizen in Uden en Den Bosch #omroepbrabant  http://feed.omroepbrabant.nl/share/3178200

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur terug, Mono zei:

Figuur met "active" cases, zodat ook dalingen te zien zijn. (Berekend als: indien veld beschikbaar en niet 0, dan active veld gebruikt, en anders confirmed-deaths-recovered.)

(Deze data is mogelijk niet van elk land beschikbaar.)

Misschien is het prettig als je de data van Nederland altijd op de voorgrond houdt (en die bijvoorbeeld 2x zo dik afdrukt)?

Nu is het een beetje zoeken waar Nederland gebleven is... 😁

• Leuk 2

Deze post delen

53 minuten geleden, John Durden zei:

Zelf ben ik in het konijnenhol van de aerosol verspreiding gedoken en kom er niet goed uit. Als ik dit onderzoek goed lees, dan lijken me de consequenties verstrekkend en moeten er gevolgen komen voor het huidige beleid.

'the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours' is inderdaad een onderbelichte vinding.

De vraag of de besmettelijkheid vergelijkbaar is met die van specifiek de mazelen is niet eenvoudig te beantwoorden, dat ligt aan heel veel dingen. Er zijn honderden andere infectieziekten met verschillende besmettelijkheid. Waarom vraag je specifiek naar een vergelijking met de mazelen? Ik denk dat je op dit moment op die vraag ook geen bevredigend antwoord gaat (kunt) krijgen.

Het gebrek aan beschermingsmiddelen is nu wel genoegzaam bekend, en je mag hopen dat ze nu bovenop zitten.

Maar wat ik wel vind is dat het besef dat 'the virus can remain viable and infectious in aerosols for hours' veel meer publieke bekendheid gegeven mag worden. Een goede gedragsregel bij thuishulp van kwetsbare hulpbehoevenden is bijvoorbeeld het uitgebreid luchten van de woning (tijdens en) na het bezoek van de hulp. Heb dit advies overigens al 17 maart (de datum van de eerste persberichten over dit onderwerp) gezien.

• Leuk 1

Deze post delen

24 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Misschien is het prettig als je de data van Nederland altijd op de voorgrond houdt (en die bijvoorbeeld 2x zo dik afdrukt)?

Nu is het een beetje zoeken waar Nederland gebleven is... 😁

Heb hem net aangepast. (NL is de dikkere zwarte lijn.)

Deze post delen

Voor uitleg over exponentiele groei moet je even ergens in deze megathread gaan zoeken, of anders wat intikken in google. Dit is een wiskundige oefening ter analyse van de IC -cijfers en capaciteit op basis van de gegevens van Stichting NICE. Deze gegevens zijn door mensen ingevoerd en onderhevig aan fouten en correctie achteraf. Aan deze post kunnen geen rechten ontleent worden, en wanneer de gegevens morgen of overmorgen wijzigen dan wijzigt de hele berekening ook, en kan de conclusie ook wijzigen.

De IC opnames zijn vooralsnog het enige echte meetcijfer, daar het aantal doden niet goed geregistreerd word, het aantal besmettingen niet goed geregistreerd word en de ziekenhuisopnames ook discutabel zijn. Ik ga een rijtje maken met daarin het cumulatief aantal IC opnames gebaseerd op de gegevens van stichting NICE. Op basis van de exponentiele groei van de betreffende momenten kan ik de R0 van dat moment bepalen door die exponetiele groei te verheffen tot de vijfde macht (5 dagen), vanwege de incubatietijd van 5 dagen. De cijfers zijn niet volledig, 2 en 3 maart ontbreken bij Stichting NICE.

image.png.daa65058b06561cb2b626ebc9883bcb2.png

So far, so good, so what right? Hoge R0, wat je kunt verwachten bij een epidemie met deze besmettelijke rommel in een groot land met meerdere introducties.

Dan komt nu het glazen bol gedeelte, en aan wat er hieronder staat kun je al helemaal geen rechten, klachten of andere zaken ontleden want dit is Nostradamus-gebied: Ik ga de R0 van het hoogtepunt( 10 maart) naar het laatste meetpunt wat Stichting NICE vastgepind heeft ( 25 maart) gebruiken om te bepalen wat de exponetiele groei van de R0 is, en op basis van die berekening  en een aanname over de vertraging van opname in de IC (14 dagen) berekenen waar de R0 nu uit zou moeten komen.  De exponentiele groei is zoals je kunt zien eigenlijk een exponentiele afname, want op 10 maart was de R0 4,3 en op 25 maart is hij 3,06 maar dat maakt de wiskunde niets uit. Om deze glazen bol beeld te laten genereren ga ik de exponentiele groei tot de 14e macht verheffen ( 14 dagen terug in de tijd dus) , en het resultaat ga ik vermenigvuldigen met de R0 die bij de waarde van 25 maart hoort.

image.thumb.png.dcb8ca0c3c48533fe6d348e5977a7253.png

De R0 van vandaag zou dan 2,27 zijn puur op basis van de IC opnames tot 25 maart. Dan komen de correctieve maatregelen in het spel. Social distancing in de vorm van het verminderen van contactmomenten met anderen heeft een bewezen effect op de R0. Ongelukkigerwijs kan ik even niet vinden hoe groot de impact daarvan is anders had ik dat even mee kunnen rekenen. Cijfertjes iemand? Als de impact op de R0 groter is dan zeg 55% dan is hij inderdaad gezakt tot onder de 1, en die kans is aanwezig want met een enorme beperking op je contactmomenten verklein je de kans om besmet te worden. Ik zie nu nog maar 1 uur in de week andere mensen, dat waren er van de ochtend rond de 50. 

En dan nu het probleem: Zelfs als dit waar is dan heeft meneer Gommers gelijk en word een grote vrees waar, want de R0 van 14 dagen terug stond nog rond de 3, de exponentiele groei was nog lang niet onder de 1, en het aantal IC patienten komt met 100+ erbij. Nog een paar dagen en dan zit alles vol. En natuurlijk is dit een glazen bol. En die klopt vaak niet. Anyway.. dat was mijn bijdrage voor vandaag. Inhoudelijke feedback met onderbouwing word gewaardeerd, want volgens mij is dit het scenario waar het RIVM op zinspeelt. Dus... gaten prikken is welkom!

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 9

Deze post delen

7 minuten geleden, Japanology zei:

image.png

Deze grafiek wordt de komende dagen heel spannend.

Komt er nog een grafiek voor 26 maart? 

Dit is namelijk niet de grafiek per 27 maart 11:27h

Ik heb ook mijn twijfels bij de correctheid van de input, die je hebt gebruikt.

Per 23 maart zou de ic- capaciteit aan bedden al 925 bedden zijn? Dat was niet het geval.

Zelfs per heden zijn die bedden er nog niet; beademingsapparatuur ontbreekt nog gedeeltelijk.

Gisteravond rond 22:00h meldde Gommers dat er 761 bedden bezet waren.

Inmiddels zie ik bij de Stichting NICE dat er 800 bedden zijn bezet. (0m 11:51h) Zie: NICE

Ik ben er vrijwel zeker van dat morgen de lijnen elkaar zullen kruisen......... en dan moeten er 'onmogelijke keuzes' gemaakt worden.

Vanmorgen hoorde ik op Radio1 dat twee patienten aansluiten op één beademingsapparaat echt levensgevaarlijk is en er dan beter voor één van de twee kan worden gekozen, want het is heel aannemelijk dat anders beide komen te overlijden.

Misschien kun je ook een soort forecast maken voor de komende dagen?

• Leuk 2

Deze post delen

Nu we bijna tegen het maximum aantal IC locaties lopen, blijkt dat vooral de niet-beschikbaarheid van beademingsmachines een bottleneck is.

De Nederlandse Vereniging voor Intensive Care heeft een handleiding uitgebracht waarin staat beschreven hoe men in noodgevallen de beademingsmachines voor meer dan één patiënt tegelijk kan inzetten.

afbeelding.thumb.png.6c5724efa9d187d2dfd2b26060ea68d2.png

Uiteraard is dat alleen in uiterste noodgevallen een optie, zo begint het document:

Tijdens ernstige gezondheidscrises zou het kunnen voorkomen dat onverwachtte weinig beademingsmachines beschikbaar zijn voor het aantal patiënten met ernstig respiratoir falen.Te denken valt aan aanslagen of pandemische infecties, zoals momenteel COVID-19. Een mogelijke (tijdelijke) oplossing voor een tekort aan beademingsmachines is om meerdere patiënten te beademen met één intensive care beademingsmachine. De moderne IC beademingsmachines hebben grote reserve met betrekking tot teugvolume en drukken, waardoor het technisch mogelijk is twee of zelfs meer patiënten met 1 machine te beademen. Deze techniek geldt alleen ter overbrugging tot transport van patiënt naar een locatie waar wel beademingsmachines beschikbaar zijn of tot nieuwe beademingsmachines beschikbaar zijn op locatie van de patiënt. In dit document worden de fysiologische principes, de benodigdheden, de opstelling en de potentiële gevaren van deze techniek beschreven.

Dit splitsen werkt alleen als de patiënten ook (ongeveer) met dezelfde instellingen moeten worden beademd, omdat er simpelweg meer slangen aan dezelfde uitgang worden gekoppeld:

afbeelding.png.91965f23c7d98118b83f0b61ed886c1b.png

wordt

afbeelding.png.a9a9e462c0de15475a9564dc69f5b071.png

Uiteraard moeten er ook extra éénwegkleppen worden geplaatst en moeten er extra filters worden gemonteerd om te zorgen dat iedere patiënt 'schone' lucht kan ademen, maar van die eenwegkleppen en filters is geen tekort, terwijl er wel een tekort aan beademingsmachines is.

Nadeel van het koppelen van meerdere patiënten is wel dat de beademing bij meerdere patiënten tegelijk niet in de stand 'volumecontroleerde beademing' kan staan maar alleen in de stand 'drukgecontroleerde beademing'.

Als je een beademingsapparaat op volumegecontroleerde beademing zet, dan geeft de machine een bepaald volume aan ademlucht. Als er op dat moment bij patiënt 1 iets gebeurt (obstructie of iets anders), dan zou patiënt 2 bij volumegecontroleerde beademing ineens de volle lading van 1 + 2 samen krijgen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Uiteraard zijn er allerlei risico's verbonden aan het inzetten van apparatuur voor 2 patiënten tegelijk. Bij het coronavirus is de beademing doorgaans maatwerk (en artsen zouden liever de beademing van niet-coronapatiënten in noodgevallen willen delen).

Heunks betwijfelt of coronapatiënten dan die beademingsapparatuur zouden moeten delen, vanwege hun zwaar geïnfecteerde longen. "Het beademen van dit soort patiënten is op één machine al enorm complex. Met twee personen aan zo'n machine wordt dat nog veel ingewikkelder. Deze mensen zijn echt heel erg ziek."

Hoogstens patiënten die om een andere reden aan de beademingsmachine liggen, met een vergelijkbare fysiek en nog relatief gezonde longen, zouden volgens hem in aanmerking komen voor de noodoplossing. Zo lukte het IC-artsen bij de aanslag in Las Vegas in 2017, waarbij een man vanuit een hotel 58 mensen doodschoot, om mensen in leven te houden via het splitsen van beademingsapparatuur tot er apparatuur uit andere ziekenhuizen aangevoerd kon worden.

Juist die aanvoer van apparatuur is in de coronacrisis het probleem. Heunks: "Daarom zeg ik: alleen in hele ervaren handen en in een uiterste noodsituatie is deze techniek te overwegen. Maar het is niet de oplossing voor het tekort aan beademingsmachines waar we nu tegenaan kijken."

Ik vind het persoonlijk een prettig idee om te zien dat de intensivisten zich niet neerleggen bij het dreigend apparatuurtekort, maar dat zij het idee dat al in 2006 beschreven werd en onlangs door een buitenlandse arts opnieuw in de publiciteit kwam nu ook voor de Nederlandse situatie inzichtelijk hebben gemaakt in een handleiding.

afbeelding.png.f6640074369c0cad7f694b4ef9e1d573.png

Bron en handleiding: https://nvic.nl/sites/nvic.nl/files/20200323 Splitsen van Beademingsmachines NVIC v dd 24032020 final final.pdf

• Leuk 7

Deze post delen

Een kat...?!

Het coronavirus heeft de afgelopen 24 uur in België 69 levens geëist. Het aantal doden is daarmee gestegen tot 289. Er werden 1.049 nieuwe besmettingen vastgesteld. 690 mensen zijn de afgelopen 24 uur op de intensive care opgenomen, melden de Belgische gezondheidsautoriteiten.

Volgens viroloog Steven Van Gucht is het virus ook vastgesteld bij een kat. Die zou het hebben gekregen van haar baasje dat besmet was met het coronavirus. ,,Het gaat om een alleenstaand geval", benadrukte Van Gucht tijdens zijn dagelijkse briefing over de nieuwe cijfers. ,,Er zijn geen indicaties dat dit vaak voorkomt." 

Er liggen nu 3.042 mensen in de ziekenhuizen, maar er zijn ook 183 patiënten genezen verklaard en naar huis gestuurd. In totaal zijn nu in België 7.284 bevestigde gevallen geteld.

Bron AD https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-politiemedewerker-verdacht-van-verduisteren-handgel-en-abn-amro-voorspelt-dreun-voor-economie~a3523299/

Deze post delen

Mijn hoogst persoonlijke subjectieve verwachting voor de komende tijd, volledig steunend op mijn buikgevoel 😉 , is dat we de komende twee weken een flinke maatschappelijk emotionele rollercoaster zullen ondergaan als het medisch wezen ondergesneeuwd raakt en het niet meer aankan. Maar wanneer alles op zijn ergst lijkt, zullen de cijfers (voor zover we die dan nog krijgen) opeens een verbetering laten zien. En nog eens één of twee weken later slaken we een zucht van verlichting omdat het einde duidelijk in zicht komt.

Ik had dit eigenlijk graag in de vorm van een poll gepost, maar ik geloof niet dat we die mogelijkheid hebben?

• Leuk 1

Deze post delen

3 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Een kat...?!

Een Engelsman in Wuhan die al eind nov met het virus kennis moest maken beschreef ook hoe zijn kat overleed.

Deze post delen

49 minuten geleden, Gijsbert zei:

Een goede gedragsregel bij thuishulp van kwetsbare hulpbehoevenden is bijvoorbeeld het uitgebreid luchten van de woning (tijdens en) na het bezoek van de hulp

Als je wil dat de hulp geen corona oploopt (en daardoor dus ook geen corona verspreidt) lijkt het juiste advies me om te beginnen met luchten vóórdat de hulp komt, ipv tijdens en na...

Ook kwetsbare hulpbehoevenden kunnen al besmet zijn, en bv nog in de pre-symptomatische fase zitten (waarin ze dus wél besmettelijk zijn).

• Leuk 2

Deze post delen

4 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Ik had dit eigenlijk graag in de vorm van een poll gepost, maar ik geloof niet dat we die mogelijkheid hebben?

Dit kan wanneer je een nieuw topic start, niet als losse post.

• Leuk 2

Deze post delen

50 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Mijn hoogst persoonlijke subjectieve verwachting voor de komende tijd, volledig steunend op mijn buikgevoel 😉 , is dat we de komende twee weken een flinke maatschappelijk emotionele rollercoaster zullen ondergaan als het medisch wezen ondergesneeuwd raakt en het niet meer aankan. Maar wanneer alles op zijn ergst lijkt, zullen de cijfers (voor zover we die dan nog krijgen) opeens een verbetering laten zien. En nog eens één of twee weken later slaken we een zucht van verlichting omdat het einde duidelijk in zicht komt.

Ik hoop dat je gelijk hebt met deze 'buikgevoelvoorspelling'.

Ik zie dat soort positieve scenario's op mijn scherm langskomen, maar op dit moment zijn er (helaas) net zo veel negatieve(re) scenario's waarbij we zeker nog 6 tot 8 weken diep in de shit zitten, maar laten we vooral onszelf vasthouden aan die positieve scenarios!

(Positief denken is altijd fijner!)

afbeelding.thumb.png.845368db808c3a8664443923cd204c67.png

• Leuk 2

Deze post delen

17 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Een kat...?!

Volgens viroloog Steven Van Gucht is het virus ook vastgesteld bij een kat. Die zou het hebben gekregen van haar baasje dat besmet was met het coronavirus. ,,Het gaat om een alleenstaand geval", benadrukte Van Gucht tijdens zijn dagelijkse briefing over de nieuwe cijfers. ,,Er zijn geen indicaties dat dit vaak voorkomt." 

Ik heb ergens een ziekteverslag gelezen van een buitenlander in China, die een heel vroege patiënt was. Hij lag dagen alleen thuis, overleefde, maar zijn kitten niet. Vraag me nu tijdens het typen alleen af of dat wegens het virus is geweest of als gevolg van verhongering. Die man is dagen van de wereld geweest. 

• Leuk 1

Deze post delen

Oeps... Britse premier Johnson ook positief getest, zo meldt hij zelf in een tweet:

afbeelding.png.b63b1e2c2c775db2a8a67f60c8ac7f67.png

afbeelding.png.ad4a974283032121c7bedad66d854d67.png

Bron: Liveblog NOS

Link: https://nos.nl/liveblog/2328475-nederlandse-patienten-mogelijk-naar-duitsland-arubanen-moeten-vanaf-zondag-thuisblijven.html

Het bericht van Johnson ontketend een grote storm van verontwaardiging, omdat mensen met milde klachten in de UK (net als in Nederland) NIET worden getest.

Ook ziekenhuispersoneel wordt niet getest.

De vraag die nu alom gesteld wordt op social media:

Waarom hebben Johnson (en eerder kroonprins Charles) met hun milde klachten wél recht hebben op een test en andere 'normale' burgers niet?

afbeelding.png.ae421f11c0a362d51f219dbb599a9252.png

afbeelding.thumb.png.02b4364c77ed641845a1815296664eca.png

Bron: Twitterdraadje Johnson: https://twitter.com/BorisJohnson/status/1243496858095411200

• Leuk 3

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...