Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)
2 uur geleden, OBL-Rien zei:

Trendlijn update:

1421100503_Screenshot2020-03-26at15_32_30.thumb.png.3f5cfd6e40dc2305fda71214a1025d24.png

Ik probeer vaak om toch een positieve toon vast te houden. Maar vandaag kan ik geen enkele spin vinden voor het nieuwe aantal positive gevallen. Dit is gewoon slecht nieuws.

Het begint er op te lijken dat het dipje van een paar dagen geleden gewoon een dipje was en geen trend wende. Bedenk dat we nu 14 dagen na het eerste maatregelen pakket zitten. Heeft dat dan helemaal niets opgeleverd?

Wel, voor morgen gaat de trend door 8591. We gaan het zien.

Okee, ik vraag het toch.

Ofschoon ik een heleboel dingen wel goed kan, valt het lezen en interpreteren van grafieken daar niet onder.

Zou je het erg vinden, om in Jip-en-Janneke taal uit te leggen, hoe ik dit moet lezen?

aangepast door jens
typefout
  • Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, DutchPublisher zei:

Het coronavirus dat momenteel de ronde doet en Covid-19 verspreidt, is door een internationaal consortium van virusonderzoekers SARS-CoV2 gedoopt.

Waarom met de toevoeging ”2”? Dat hebben ze gedaan omdat het virus sprekend lijkt op het coronavirus dat in 2003 SARS verbreidde, en als SARS-CoV te boek staat

Ik lees al weken mee, maar nog geen account gemaakt. Mag ik even melden dat deze zogenaamde dokter uit het Reformatorisch Dagblad die je aanhaalt, eerder niet die titel voerde. Hij haalt geen enkel wetenschappelijk document aan. Daarnaast schreef hij eerder artikelen die de evolutietheorie onderuit haalde, omdat dat niet in zijn boekje past.

wil je ajb oppassen met wat je quote? Dit vervuilt het internet en de waarheidsvinding (die ik hier juist zo enorm gaaf vind) enorm. Voor mij een reden om elke quote van je die je ergens vandaan vist met een korrel zout te nemen. Anders moet ik elke scheet van je factchecken.

• Leuk 1
  • Niet leuk 1

Deze post delen

Ik kwam dit tegen op omroep Brabant, en vond het wel opmerkelijk. Het zijn de geregistreerde besmettingen in Eindhoven. 

1246367029_Screenshot_20200326-183601_SamsungInternet.thumb.jpg.f18f85b37d904d6c0a2201a9b60a89a8.jpg

Op 19 maart waren er 24 (bekende) gevallen, op 26 maart 93. dat is bijna het 4-voudige in een week tijd(!!) 

Ik ben dan ook heel benieuwd of er een verandering is in de manier van testen, of dat hier iets anders aan de hand is. 

• Leuk 2

Deze post delen

22 minuten geleden, jens zei:

Zou je het erg vinden, om in Jip-en-Janneke taal uit te leggen, hoe ik dit moet lezen?

Och, ik publiceer ze eigenlijk alleen uit pure interesse. Op zich zijn ze niet echt belangrijk.

De grafiek heeft langs de horizontale as het aantal dagen sinds het begin van de eerste positive testen voor COVID-19 (NL), of voor andere landen vanaf het moment dat hun toename ineens versnelde. Dit onder de aanname dat de curves in de grafieken waarschijnlijk gelijkaardig zijn, en we dus een soort "verwachting" kunnen opstellen voor NL. Een verwachting gebaseerd op de gelijkaardigheid tussen landen.

Daarbij heb ik op verzoek een extra trendlijn geplaatst die uit een 'soort van gemiddelde' van de laatste 4 dagen berekend hoe de trend zou verlopen wanneer de toekomst er net zo uitziet als het verleden (wel, 4 dagen in het verleden). De hoop is dat de positieve tests die er iedere dag bijkomen minder zullen zijn dan de trendlijn aangeeft.

Wanneer dit zo is, dan verzwakt de trend, en daarmee is de groei van het aantal positive tests minder snel dan de voorgaande dagen. (=> Goed nieuws)

Wanneer dit niet zo is (zoals vandaag) dan is de groei van het aantal positive tests groter dan de voorgaande dagen. (=> Slecht nieuws)

Neem dit echter niet voor "gospel", er kunnen vele effecten optreden, eenmalig of herhalend die dit ideale beeld kunnen verstoren.

• Leuk 6

Deze post delen

3 uur geleden, DutchPublisher zei:

Volgens mij zijn ze beter gekleed/beschermd dan in veel Nederlandse ziekenhuizen............

En in verzorgingshuizen en in de thuiszorg........

Hoe dan ook , al met al beschamend dat anno 2020 zorgmedewerkers ( en veel andere werknemers ) zwaar onvoldoende beschermd hun belangrijke werk moeten doen.

Blijf gezond,groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 3

Deze post delen

15.15 uur: Amsterdamse sterfgevallen worden niet gemeld

De GGD meldt niet of en zo ja, hoeveel, Amsterdammers er zijn overleden aan de gevolgen van het coronavirus. 'We kunnen de overledenen niet specifiek voor onze regio bijhouden', zei GGD-directeur Jose Manshanden. 'Daar is in de ziekenhuizen geen capaciteit voor.'

Ook kan er niet dagelijks worden gemeld hoeveel coranapatiënten er op de intensive care liggen.

https://www.at5.nl/artikelen/200930/118-coronapatienten-op-intensive-care-economische-impact-enorm

Ik welk jaar leven we ook alweer?

• Leuk 5

Deze post delen

1 uur terug, Pats zei:

Hoe verwarrend, Groepen mensen die een onderlinge afstand aanhouden van 1,5 meter, krijgen toch geen boete.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040573/toch-geen-boete-voor-groep-die-op-straat-15-meter-afstand-houdt.html

Snap er niks meer  van, wel of geen 1.5 meter, als je met zoveel mensen samen gaat rennen op 1.5 meter afstand van elkaar hoe je het went of keert dan is dat toch een samenkomst!!!! En dat mocht niet meer ongeacht de hoeveelheid personen!

• Leuk 2

Deze post delen

4 uur geleden, OBL-Rien zei:

Trendlijn update:

[...]

Wel, voor morgen gaat de trend door 8591. We gaan het zien.

We staan dus op het punt om Zuid-Korea in te halen, een land met 3x meer inwoners dan Nederland. De leeftijdsopbouw is wel net iets anders (jonger) in Zuid-Korea, maar toch.

image.thumb.png.caf57d2dbe09d6937647a7a5150d1c60.pngimage.thumb.png.beb0a9ffa7c8f3028dfe49495fc2a254.png

Wie zelf wil spelen: https://www.wolframalpha.com/input/?i=population+netherlands+vs+korea

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur geleden, Simpleton zei:

Ik lees al weken mee, maar nog geen account gemaakt. Mag ik even melden dat deze zogenaamde dokter uit het Reformatorisch Dagblad die je aanhaalt, eerder niet die titel voerde. Hij haalt geen enkel wetenschappelijk document aan. Daarnaast schreef hij eerder artikelen die de evolutietheorie onderuit haalde, omdat dat niet in zijn boekje past.

wil je ajb oppassen met wat je quote? Dit vervuilt het internet en de waarheidsvinding (die ik hier juist zo enorm gaaf vind) enorm. Voor mij een reden om elke quote van je die je ergens vandaan vist met een korrel zout te nemen. Anders moet ik elke scheet van je factchecken.

@opa en @DutchPublisher, als ik zo vrij mag zijn om te vragen: vanwaar de minnetjes voor deze post? Zegt Simpleton in deze post iets dat niet klopt? Als dat zo is, zou het voor het forum nier veel nuttiger zijn als jullie gewoon delen wat er niet klopt aan zijn bericht? Lijkt mij dat dat het niveau van het forum alleen maar ten goede komt.

Het valt me de laatste tijd al vaker op dat er een minnetje wordt gegeven, als iemand ergens tegenin gaat. Persoonlijk kan ik daar niet zo veel mee, ik bedoel als er iets niet aan klopt zeg het dan gewoon, zodat óf het bericht gerectificeerd kan worden, óf zowel poster als lezer wat kunnen leren. In mijn ogen heb je daar veel meer aan dan een minnetje geven, waarna iedereen maar moet gokken waarom dat minnetje dan gegeven is.

(Nee, ik wil hier niet mee zeggen dat men geen minnetje mag geven. Niet mijn forum, en dus ook niet mijn regels. Ik vraag me gewoon oprecht af waarom je dat zou doen, ipv gewoon inhoudelijk te reageren. Is dat namelijk niet juist het idee van een online forum? Dingen zeggen en daar dan over praten?)

• Leuk 9

Deze post delen

51 minuten geleden, duinkonijn zei:

Zomaar toevallig sinds vandaag, bang voor imagoschade?

En dan blijkt het “Geheime recept” voor Lysisbuffer gewoon het reguliere standaard gebruikte recept te zijn. 

• Leuk 2

Deze post delen

Heb ook even een diagram gemaakt, alles op basis van John Hopkins data.

Confirmed cases:

image.thumb.png.599d687d8191cdee72307a9b61ba0b51.png 

aangepast door Mono
  • Leuk 1

Deze post delen

De model-noodverordening

https://www.veiligheidsberaad.nl/wp-content/uploads/2020/03/Definitieve-modelnoodverordening-COVID-19-veiligheidsregios.pdf

Interessant om te begrijpen wat er onder “samenkomsten” verstaan wordt. Dat verklaart waarschijnlijk de verwarring over wel of niet met meer dan 3 personen buiten zijn.

Zoals ik het begrijp mag je wel met meer dan 3 personen buiten zijn, maar niet als het “georganiseerd” is. Dus je hardloop clubje mag niet. Maar een wandeling met vrienden mag wel. Mits de juiste afstand bewaard wordt.

• Leuk 1

Deze post delen

@Simpleton en @Loreen

Akkoord. Ik zal een poging wagen om te vertellen waarom ''ik niet waardeer dat Simpleton dit post''. (even terzijde: zoveel minnetjes deel ik niet uit, ook niet als iemand tegen mij in gaat.)

Verder post ik hier niet veel omdat dit draadje al druk genoeg is.

Ik lees al weken mee, maar nog geen account gemaakt.

-Jammer dat je, zonder jezelf voor te stellen, een account aanmaakt (speciaal?) om een post van iemand te bekritiseren. Terwijl die betreffende post helemaal zo slecht nog niet is.

Mag ik even melden dat deze zogenaamde dokter uit het Reformatorisch Dagblad die je aanhaalt, eerder niet die titel voerde.

-Een eenvoudige zoektocht leert dat deze persoon al veel langer stukken publiceert waar zijn titel bij staat. Hij voerde die titel dus al wel eerder. Bovendien, waarom het denigrerende woord ''zogenaamde'' ervoor?

Hij haalt geen enkel wetenschappelijk document aan.

-Is het perse nodig dat een doctor (die 20 jaar als moleculair bioloog aan luchtwegziekten werkte) altijd ook nog een wetenschappelijke bron aanhaalt? Wat dan over degene die die wetenschappelijke bron geschreven heeft? Waar trek je de grens? Een doctor die dus zelf zijn gedachten ergens over laat gaan (met als basis dus zijn doctorstitel en 20 jaar relevante werkervaring) zonder een bestaande wetenschappelijke bron aan te halen is dus per definitie minder betrouwbaar?

Daarnaast schreef hij eerder artikelen die de evolutietheorie onderuit haalde, omdat dat niet in zijn boekje past.

-Is dit een argument? Is hij daarom minder betrouwbaar? Is het daarom nodig om hem een ''zogenaamde'' doctor te noemen? De wereld kan juist goed mensen gebruiken die alternatief kunnen en durven nadenken. En ja, misschien is dat afwijkend van de wetenschappelijke meute. En ja, misschien is dat tegen het zere been van anderen, maar dat wil niet zeggen dat hij daardoor direct een ''zogenaamde'' doctor is omdat zijn visie niet in jouw boekje past.

wil je ajb oppassen met wat je quote? Dit vervuilt het internet en de waarheidsvinding (die ik hier juist zo enorm gaaf vind) enorm. Voor mij een reden om elke quote van je die je ergens vandaan vist met een korrel zout te nemen. Anders moet ik elke scheet van je factchecken

-Zie hiervoor mijn opmerking bij je eerste zin. Aanvullend daarop: Jammer van de toonzetting in je bericht. @DutchPublisher quote met het RD een krant die ik ken als een behoorlijk betrouwbare, zij het eenzijdige, krant. Je hoeft niet de berichten van een ander te factchecken als je zelf beweert dat ''eerder niet die titel voerde'', terwijl hij dat dus wel deed.

Als toevoeging op het wel of niet voeren van een titel; mijn broer is meester in de rechten en mag dus die titel (Mr. of LLM) voeren, echter doet hij dit niet altijd. Dat maakt de berichten, waar de titel niet bij de naam staat, niet opeens minder betrouwbaar dan de berichten waar de titel wel bij de naam staat.

Oke dan, ik heb het minnetje weggehaald om niet direct je eerste post ''af te branden''. 

• Leuk 12

Deze post delen

59 minuten geleden, opa zei:

@Simpleton en @Loreen

Akkoord. Ik zal een poging wagen om te vertellen waarom ''ik niet waardeer dat Simpleton dit post''. (even terzijde: zoveel minnetjes deel ik niet uit, ook niet als iemand tegen mij in gaat.)

Verder post ik hier niet veel omdat dit draadje al druk genoeg is.

[..].........[..]

Als toevoeging op het wel of niet voeren van een titel; mijn broer is meester in de rechten en mag dus die titel (Mr. of LLM) voeren, echter doet hij dit niet altijd. Dat maakt de berichten, waar de titel niet bij de naam staat, niet opeens minder betrouwbaar dan de berichten waar de titel wel bij de naam staat.

Oke dan, ik heb het minnetje weggehaald om niet direct je eerste post ''af te branden''. 

Bedankt @opa ; ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

• Leuk 4

Deze post delen

Niet-coronazorg ligt plat: 'Er wacht ons een grote ramp met verborgen doden'

""Wat ik erg vind is dat we nu passief deze keuzes lijken te maken", zegt Girbes. "We kiezen namelijk niet echt: we laten, los van acute gevallen, alle covid-19-patiënten voorgaan. Hierdoor krijg je straks verborgen doden. Er wacht ons straks een grote ramp. Ik wil geen paniek zaaien, maar ik maak me wel zorgen.""

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2328445-niet-coronazorg-ligt-plat-er-wacht-ons-een-grote-ramp-met-verborgen-doden.html

• Leuk 6

Deze post delen

Countries Starting to Hoard Food, Threatening Global Trade

"It’s not just grocery shoppers who are hoarding pantry staples. Some governments are moving to secure domestic food supplies during the conoravirus pandemic.

Kazakhstan, one of the world’s biggest shippers of wheat flour, banned exports of that product along with others, including carrots, sugar and potatoes. Vietnam temporarily suspended new rice export contracts. Serbia has stopped the flow of its sunflower oil and other goods, while Russia is leaving the door open to shipment bans and said it’s assessing the situation weekly.

To be perfectly clear, there have been just a handful of moves and no sure signs that much more is on the horizon. Still, what’s been happening has raised a question: Is this the start of a wave of food nationalism that will further disrupt supply chains and trade flows?"

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-24/countries-are-starting-to-hoard-food-threatening-global-trade

• Leuk 6

Deze post delen

AD coronadossier

AD

Niels Klaassen 26-03-20, 21:38 Laatste update: 22:44

‘Hebben we straks genoeg bedden? Ik weet het niet’

Diederik Gommers staat aan het hoofd van ‘operatie corona’ op de Nederlandse intensive care-afdelingen. Er breken cruciale dagen aan, met een forse toestroom en een beperkt aantal plekken. ,,Een tekort is je eer te na, er komt altijd weer een plekje.”

Niet alleen journalisten vragen het aan hem, iedereen wil het eigenlijk wel weten: ,,Diederik, wat denk je? vragen mensen mij. Maar wat ik dènk is oninteressant”, zegt Gommers telefonisch, na weer een dag vol hectiek. De intensivist bij het Rotterdamse Erasmus MC is ook voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care.

En op die ic's wordt het spannend de komende dagen. 
Vandaag kwamen er nog eens 117 coronapatiënten bij op de afdelingen voor de meest intensieve zorg. Het is de grootste stijging sinds de uitbraak in Nederland. In totaal liggen daar nu 761 patiënten met het coronavirus, een deel van hen zal wekenlang aan de beademing moeten. ,,Het stijgt veel te hard.”

Waarom? 
,,Als het zo hard gaat, vandaag 117 erbij, gisteren 100, dan stijgt het dus sneller dan het RIVM voorspelde. Op deze manier zitten we zondag met 1100 coronapatiënten op de ic’s, terwijl we daar woensdag pas zouden zijn.”

Hebben ziekenhuizen dan genoeg bedden?
,,Hebben we straks genoeg bedden, ik weet het ook niet. We zijn landelijk aan het opschalen naar 1600 ic-plekken (dat zijn er normaal 1100, red.). Daarvan zijn er dan 1100 bedoeld voor coronapatiënten, 500 voor anderen. We zouden 1 april op die 1600 plekken moeten zitten, nu moet het sneller denk ik. Maar de klok tikt.”

Maar er is toch een overzicht: dit is wat we nu hebben, zoveel morgen?
,,Er is niet één digitaal systeem voor alle capaciteit. We doen het nu een beetje houtje-touwtje: elke dag vragen we aan de regio's: hoeveel hebben jullie? En dan merk je dat ze altijd nog wel een, twee of drie bedden hebben. Het is ook je eer te na als ziekenhuis dat je geen bedden hebt, je boort altijd weer capaciteit aan.

In mijn ziekenhuis, het Erasmus, hebben wij zaterdag 106 ic-bedden klaar.”

Hoeveel zijn er daarvan bezet nu?
,,Nu liggen er ongeveer 28 coronapatiënten en nog 24 reguliere patiënten.”

Dan is er nog ruimte.
,,Ja, dus als iedereen het op die manier doet, is er geen enkel probleem. Maar je hoopt meer tijd te krijgen, voor alle voorbereidingen.”

De hausse aan coronapatiënten drukt op de capaciteit van ziekenhuizen. Niet alleen het aantal bedden moet omhoog, ook is er een tekort aan beademingsapparaten en personeel. Omdat 2000 bestelde extra beademingsapparaten uit het buitenland nog niet binnen zijn, worden ook zuurstofmachines van dierenartsen, privéklinieken en Defensie ingezet. En in uiterste nood kan één beademingsapparaat ook tijdelijk voor twee patiënten gebruikt worden. 

Wat staat de ziekenhuizen nog te wachten?
,,In principe zeiden we: voor de piek hebben we uiteindelijk 2200 ic-bedden nodig. Daar moeten we naartoe. Maar dan moet er ook genoeg personeel zijn, voldoende beademingsapparaten.

Die zijn besteld.”

Zijn de ziekenhuizen er klaar voor?
,,Of we er klaar voor zijn weten we op de dag zelf... Maar we doen er alles aan.”

• Leuk 1

Deze post delen

7 uur geleden, nu even niet zei:

Countries Starting to Hoard Food, Threatening Global Trade

"It’s not just grocery shoppers who are hoarding pantry staples. Some governments are moving to secure domestic food supplies during the conoravirus pandemic.

Kazakhstan, one of the world’s biggest shippers of wheat flour, banned exports of that product along with others, including carrots, sugar and potatoes. Vietnam temporarily suspended new rice export contracts. Serbia has stopped the flow of its sunflower oil and other goods, while Russia is leaving the door open to shipment bans and said it’s assessing the situation weekly.

To be perfectly clear, there have been just a handful of moves and no sure signs that much more is on the horizon. Still, what’s been happening has raised a question: Is this the start of a wave of food nationalism that will further disrupt supply chains and trade flows?"

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-24/countries-are-starting-to-hoard-food-threatening-global-trade

Is dat niet precies de vinger op de zere plek?

Als tshtf is het toch snel "ieder voor zich", alle mooie afspraken worden overboord gegooid.

Maar dat is juist toch iets, waar wij, vooral hier, ons helemaal nooit illusies over maken?

Ik vind het alleen toch verbluffend om te zien, hoe snel dat dus kan gaan.

In de supermarkten had ik niets anders verwacht, maar dit is op landelijk beleidsniveau.

Trump is er tenminste nog altijd eerlijk over geweest, wat je ook van de man mag denken.

O, en goedemorgen allemaal!

Hoe gaat het bij jullie?

Lukt het bij iedereen een beetje?

Kinderen okee?

aangepast door jens
  • Leuk 3

Deze post delen

NOS.nl

NOS NIEUWS • BINNENLAND • GISTEREN, 20:07h

Er moeten meer coronatests komen, maar Nederland wordt geen Zuid-Korea

Bas de Vries

Research-redacteur

Nederland krijgt een 'speciaal gezant' die moet zorgen dat er zo snel mogelijk meer testcapaciteit voor corona beschikbaar komt. Minister De Jonge zei in de Tweede Kamer dat het kabinet niet toevallig heeft gekozen voor Feike Sijbesma, voormalig topman van biochemie-concern DSM. Voor een man dus die goed thuis is in de wereldwijde markt van de grondstoffen die nodig zijn voor de tests.

Betekent deze benoeming dat Nederland terugkomt op zijn huidige spaarzame testbeleid, dat afwijkt van het succesvolle Zuid-Koreaanse of Singaporese beleid? De belangrijkste vragen:

Gaan wij nu ook 'testen, testen, testen', zoals de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert?

Nee, dat niet. Sijbesma moet in de eerste plaats de huidige tekorten aan coronatesten te lijf gaan. Op dit moment geldt er een maximum van 2000 testen per dag. Dat betekent dat er zelfs aan veel zorgpersoneel 'nee' verkocht moet worden. De Jonge wil dat de testen niet alleen in de zorg ruimer beschikbaar komen, maar ook in de andere vitale beroepen in deze crisistijd.

Plannen voor een Zuid-Koreaanse of Singaporese aanpak zijn er op dit moment niet. Dat betekent dat de huisartsen patiënten met symptomen voorlopig nog zonder test thuis moeten laten uitzieken. Zolang tenminste de klachten niet zo ernstig worden, dat zij naar het ziekenhuis moeten. Maar ook daar wordt niet iedereen meer getest met een PCR-test. Sommige patiënten krijgen een CT-scan, maar die levert niet afdoende bewijs op. Er is voor mensen die per se willen weten of zij corona hebben nog niet één zelfhulptest waarvan de betrouwbaarheid al bewezen is.

Kun je de pandemie wel effectief bestrijden als je niet weet wie ziek is en wie niet? De WHO noemde het 'vuur bestrijden met een blinddoek om'.

Het RIVM nuanceert die stelling. Het Nederlandse beleid is dat iedereen die koorts krijgt, thuis moet blijven. En sinds maandag alle andere gezinsleden ook. Dat komt volgens het RIVM op hetzelfde neer als het isoleren van alle positief geteste mensen, zoals een land als Zuid-Korea doet.

Hoe kan het dat Duitsland wel grote aantallen coronatests kan uitvoeren?

Heeft Nederland zitten slapen?

Terugkijkend ontkent niemand dat de 35 ziekenhuislaboratoria meer hadden moeten inslaan. Maar dergelijke aantallen zijn nooit eerder nodig geweest. Ook niet ruim tien jaar geleden, tijdens de Mexicaanse griep.

Bij de verschillen met andere landen spelen volgens de kenners allerlei zaken een rol. Zaken als: uit welke landen haal je bijvoorbeeld de testbenodigdheden, heb je een fabriek binnen je eigen grenzen, hoe snel heb je gehandeld na de eerste uitbraak in China?

Maar het grootste Nederlandse probleem is het bijna-monopolie van één aanbieder: het Zwitserse bedrijf Roche. Minister De Jonge probeert deze farmaceut nu zover te krijgen dat hij het recept van een schaarse vloeistof vrijgeeft die nodig is om de testapparaten op gang te houden. Het bedrijf zegt dat op internet een recept te vinden is van een algemene buffervloeistof die werkt in de apparaten van Roche. Bovendien zegt Roche weer voorraad te hebben van de buffervloeistof.

Vrijwel volledig afhankelijk van één bedrijf, kan dat niet anders?

Ja, dat wil het kabinet veranderen. De Jonge hoopt onder meer dat er meer tests in Nederland zelf worden geproduceerd. Daarnaast zijn er 'sneltests' op de markt gekomen - overigens ook één van Roche - die momenteel door het RIVM en het Erasmus MC worden getest op betrouwbaarheid. Volgende week of uiterlijk de week daarna zou het onderzoek daarnaar klaar moeten zijn.

• Leuk 3

Deze post delen

AD Regio Arnhem

AD Regio Arnhem

John Bruinsma 26-03-20, 20:35 Bron: De Gelderlander

Ziekenhuis Rijnstate in Arnhem telt 55 coronapatiënten

ARNHEM - Het aantal coronapatiënten in ziekenhuis Rijnstate in Arnhem is de afgelopen dagen opgelopen tot 55.

Van hen liggen er dertien op de intensive care en zijn er 25 opgenomen op basis van de verdenking dat hun gezondheidsklachten het gevolg zijn van een besmetting met het virus.

De balans is donderdagmiddag opgemaakt, zo meldt een woordvoerster van het ziekenhuis.

Conform de landelijke trend zijn ook in Rijnstate meer mannen dan vrouwen opgenomen met corona. De leeftijd van de patiënten zou tussen de 40 en 80 jaar liggen. 

Vijf corona-afdelingen

Rijnstate heeft op dit moment vijf afdelingen beschikbaar die kunnen dienen voor de verpleging van coronapatiënten. Daarvan waren er donderdag vier in gebruik, zonder dat alle bedden bezet waren. De dertien IC-bedden, die over beademingsapparatuur beschikken, vallen hier niet onder. 

De woordvoerster laat weten dat zich op de intensive care nog geen capaciteitsproblemen voordoen. Rijnstate heeft ook nog geen patiënten hoeven doorsturen naar andere ziekenhuizen.  ,,Wij hebben wel een aantal patiënten overgenomen uit Brabant.”

Materialen ‘aandachtspunt’

De voor de zorg benodigde materialen, zoals mondkapjes en beademingsapparatuur, blijven volgens de woordvoerster ‘een aandachtspunt’. Dagelijks onderneemt het ziekenhuis acties om die aan te vullen. Niettemin zouden er op dit moment voldoende mondkapjes zijn. Ook heeft het ziekenhuis vijf beademingsapparaten van Defensie gekregen. 

Om de bezetting op de corona-afdeling op peil te houden, worden medewerkers opgeleid van andere verpleegafdelingen waar het nu rustiger is. Hetzelfde geldt voor medewerkers van de operatiekamers in Zevenaar en Velp. Daarnaast is ook extern personeel geworven en zijn tijdelijke contracten ingezet.

68 operaties per dag vervallen

Om alle aandacht aan de coronacrisis te kunnen geven, besloot het ziekenhuis ruim een week geleden om poliklinische afspraken zoveel mogelijk uit te stellen of via de telefoon of videoconsult af te handelen. Ook werden niet-acute operaties uitgesteld. Die laatste maatregel leidde er de afgelopen tijd toe dat gemiddeld 68 operaties per dag niet doorgingen. 

Het coronavirus treft overigens ook de medewerkers van het ziekenhuis zelf. In totaal zitten 22 personeelsleden van Rijnstate thuis vanwege corona. Daarbij gaat het om medewerkers in allerlei functies en niet specifiek om mensen die op de corona-afdelingen werken, ,,Het ziekteverzuim is daar niet hoger dan op andere afdelingen.”

Het ziekenhuis kan niet zeggen waar mensen besmet raken. ,,Met de juiste bescherming en het volgen van de protocollen kun je veilig werken in het ziekenhuis.”

• Leuk 2

Deze post delen

https://nos.nl/l/2328460

Blijkbaar is onze test capaciteit 2000 per dag. Geen wonder dat onze trend lijn soms niet zo sterk groeit als verwacht... En dan nog blijven vasthouden aan ons test beleid. Te weinig testen, doden die sterven met symptomen maar niet getest zijn worden niet meegeteld, al bij al hebben we dus geen flauw idee wat er hier aan de hand is .

Ik ben stomverbaasd over het hoge percentage Nederlanders wat vind dat de overheid het zo geweldig doet 🤦‍♂️

aangepast door JohninNL
Tekst correctie
  • Leuk 6

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...