Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

37 minuten geleden, DutchPublisher zei:

ED liveblog

26 mrt 2020, 14:49h

,,Per 1 april kan worden opgeschakeld naar 1600 IC-bedden’’, zegt minister De Jonge. Van de 1600 ic-bedden zijn er 1025 gereserveerd voor coronagevallen en de andere 575 voor reguliere zware zorg. Het lijkt daarmee te lukken om volgende week genoeg IC-bedden beschikbaar te hebben, daar was eerst nog onduidelijkheid over. 

De extra capaciteit van 575 naar 1000 terwijl de gevallen met 20% per dag stijgen is in 3 dagen opgebruikt.

Bij 10% stijging duurt dat 6 dagen (en een klein beetje).

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

9 minuten geleden, OBL-Rien zei:

De extra capaciteit van 575 naar 1000 terwijl de gevallen met 20% per dag stijgen is in 3 dagen opgebruikt.

Bij 10% stijging duurt dat 6 dagen (en een klein beetje).

En dat is vanaf 1 april, maar hoe verloopt het in de periode 27 maart tot 1 april?

En daar zijn de maatregelen waar ik het eerder over had toen ik het over de conceptdraaiboeken had.

Samenscholingen van meer dan 3 mensen in openbare ruimte verboden.

Meer dan drie mensen bij elkaar? Dan direct een boete.
Het maakt niet uit of die mensen wel of niet 1,5 meter afstand van elkaar hebben.

Zodra duidelijk is dat die mensen 'iets met elkaar te maken hebben', is er sprake van een samenscholing en wordt er beboet bij meer dan 3 personen.

afbeelding.png.742dc38ad1dd8c15904173686ce66f2c.png

Coronamaatregelen verder aangescherpt: niet meer dan drie mensen bij elkaar

Er komt een aanscherping van de samenscholingsregels in Nederland. Iedereen die met meer dan drie mensen in de openbare ruimte is, krijgt een proces verbaal. Dat geldt vanaf nu ook als mensen binnen een groep zich aan de regel houden om 1,5 meter afstand te bewaren. Een uitzondering wordt gemaakt voor gezinnen, of kinderen onder de twaalf jaar met een begeleider. Dat bevestigen bronnen aan deze nieuwssite. 

Binnen de Veiligheidsberaad, dat bestaat uit de voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s van Nederland, was er behoefte aan een verscherping van de bestaande afspraken. En bovenal hadden zij behoefte aan duidelijkheid. Maandag maakte minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid al bekend dat burgemeesters voortaan kunnen handhaven op groepsvorming. Maar dat riep tegelijkertijd veel vragen op. Wat kon dan nog wél? Mag er wel in het park gesport worden, als iedereen voldoende afstand houdt? Of konden jongeren wel samen ergens rondhangen met de juiste afstand. 

Nu is dus duidelijk dat iedereen met meer drie mensen in de openbare ruimte een boete kan krijgen. ,,Het is verboden zich in een groep van meer dan drie personen op te houden,” staat er in de verordening. De boetes kunnen oplopen tot maximaal 400 euro per persoon. 

Laatste hand gelegd

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de algemene noodverordening, waarin deze nieuwe aanscherping definitief wordt vastgelegd. De regels gaan in zodra de veiligheidsregio's deze verordening bekend maken door deze te publiceren op hun website. ,,We trekken nu gewoon één lijn, zo weet iedereen in Nederland waar ze aan toe zijn en hoe het in elkaar zit,” zegt Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad Hubert Bruls tegen RTL Nieuws. 

Bruls benadrukt ook dat de regels gaan over de openbare ruimte. ,,Nee, we gaan niet zomaar bij mensen thuis controleren of ze een borrel drinken samen. Maar als we signalen krijgen dat er thuis een groot feest gevierd wordt, dan zullen wij handhaven. Ik snap dat dat vervelend is, maar het moet.”

Bron: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/coronamaatregelen-verder-aangescherpt-niet-meer-dan-drie-mensen-bij-elkaar~aa83b901/

De 25 veiligheidsregio's werken het verbod nu uit in een schriftelijke noodverordening die ingaat zodra de veiligheidsregio's deze noodverordening op hun site publiceren.

PS: Uit eigen waarneming: er zijn ook nog draaiboeken in omloop die NOG een stapje verder gaan.

Uit die draaiboeken kan ik (net als vorige keer) niet citeren zonder mega gezeik te krijgen...

• Leuk 6

De cijfers van Zeeland vandaag. (RIVM - GGD Zeeland)

20 mensen positief bevonden, geen toename overlijdens.

(Tot gisteravond waren er 43 mensen waarvan 15 op IC, opgenomen in de beide Zeeuwse ziekenhuizen, waaronder 30 patiënten uit Brabant.)

2603.jpg.29c3fc8c9ff08914e4f13406c32e70a1.jpg

11 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

En daar zijn de maatregelen waar ik het eerder over had toen ik het over de conceptdraaiboeken had.

Samenscholingen van meer dan 3 mensen in openbare ruimte verbonden.

Meer dan drie mensen bij elkaar? Dan direct een boete.

Bron: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/coronamaatregelen-verder-aangescherpt-niet-meer-dan-drie-mensen-bij-elkaar~aa83b901/

Toch is het nog te vrijblijvend voor veel mensen...

• Leuk 1
2 minuten geleden, Pats zei:

Toch is het nog te vrijblijvend voor veel mensen...

Let maar op. Onderdeel van deze nieuwe noodverordening is dat de politie in iedere regio opdracht krijgt om direct bij het begin van de maatregelen een aantal keren stevig te beboeten. Dat zal er toe bijdragen dat mensen dit serieuzer nemen.

PS: Als mensen het niet serieus nemen, dan ligt de volgende stap inmiddels klaar....

• Leuk 1
1 minuut geleden, Cynica zei:

https://www.gelderlander.nl/

Dit zie ik ook bij ons in de wijk/stad. En dan staan/zitten ze nog veel dichter bij elkaar als op de foto.

Handhavers zullen t lastig krijgen.

Nee.. De heren zien er ouder uit dan 14 jaar en zij moeten dus dus kunnen legitimeren.

Vervolgens volgt direct een boete. Let maar op... zodra de maatregelen eenmaal 'in progress zijn' zal de boodschap zich ook onder dit soort jongeren verspreiden en zullen zij de samenscholingen gaan voorkomen (en ja... dat doen ze dan niet omdat ze het nut ervan inzien, maar iedere overtreding wordt los beboet...

De portemonnee van de jongeren zal de boodschap beter vertellen dan het kabinet ooit zou kunnen.

• Leuk 2

Lage sterftecijfers geven een vertekend beeld

Een van de redenen waarom de sterftecijfers in Nederland nog relatief laag zijn, kan zijn omdat mensen alleen worden meegeteld bij de 'officiële' RIVM sterftecijfers als ze ook officieel getest zijn als coronapatiënt.

Nederland voert echter een (in mijn ogen veel te laag en restrictief) testbeleid, waardoor het aantal daadwerkelijke sterfgevallen veel hoger ligt,.

Huisarts Eduard Graat uit Uden, een van de grootste brandhaarden van corona, zegt tegen Zembla: “Lang niet iedereen is getest, omdat er een terughoudend testbeleid is. Dus van alle patiënten die overlijden, staat niet altijd vast dat ze COVID-19 hebben gehad. Maar we hebben wel heel sterke vermoedens als huisarts, dat deze mensen daaraan zijn overleden.” De huisartsen stellen dat deze mensen niet worden meegenomen in de dagelijkse sterftecijfers over corona.

Huisarts Ellen Oonincx, ook uit Uden: “Eergisteren hadden we in deze praktijk drie patiënten die thuis zijn overleden. Ze hadden alle drie de symptomen van corona, maar slechts één van de drie is er daadwerkelijk op getest. Alleen die ene telt dus mee in de statistiek over de corona sterftecijfers, de andere twee niet. Zo blijven de cijfers wel laag natuurlijk.”

De artsen concluderen hieruit dat het werkelijk aantal sterfgevallen hoger is dan wat de cijfers vertellen. Het baart ze zorgen dat ze die gevallen, waarbij ze een ernstig vermoeden hebben dat het om corona gaat, nergens kunnen melden.

Ook huisartsen uit andere plaatsen in Brabant herkennen dit. Gemma Lemmens uit Helvoirt: “Als je niet zeker weet of iemand coronapositief is, kan je dat nergens melden. En daardoor missen ze doden in de statistiek.”

Huisarts Angela van Uden uit Sint-Oedenrode: “Ik vind het een gekke gang van zaken. Als huisartsen zien wij ook in de thuissituatie mensen die doodziek zijn. Niet iedereen komt in het ziekenhuis terecht. Als deze mensen thuis overlijden, worden ze niet meegerekend als ze niet getest zijn. Dat vind ik een kwalijke zaak."

Een woordvoerder van het RIVM bevestigt dat het sterftecijfer alleen gebaseerd is op bevestigde gevallen van corona. Vermoedens van corona worden hierin niet meegenomen, want dan zouden de cijfers een vertekend beeld gaan geven. Iemand kan immers ook overleden zijn aan ‘gewone’ griep.

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3178592/Huisartsen-Niet-geteste-patienten-die-overlijden-aan-corona-ontbreken-in-sterftecijfer-RIVM

• Leuk 2
16 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Let maar op. Onderdeel van deze nieuwe noodverordening is dat de politie in iedere regio opdracht krijgt om direct bij het begin van de maatregelen een aantal keren stevig te beboeten. Dat zal er toe bijdragen dat mensen dit serieuzer nemen.

PS: Als mensen het niet serieus nemen, dan ligt de volgende stap inmiddels klaar....

Ik ga hier volledig in mee, viel me vandaag al op dat een politie helikopter systematisch boven ons grote dorp rondjes aan het vliegen was boven, speelvelden, sportterreinen en andere plaatsen waar samenscholing zou kunnen plaatsvinden. Een dry run leek me in retrospectief.

• Leuk 2

Huisarts Eduard Graat uit Uden, een van de grootste brandhaarden van corona: “Lang niet iedereen is getest, omdat er een terughoudend testbeleid is. Dus van alle patiënten die overlijden, staat niet altijd vast dat ze COVID-19 hebben gehad. Maar we hebben wel heel sterke vermoedens als huisarts, dat deze mensen daaraan zijn overleden.” De huisartsen stellen, dat deze mensen niet worden meegenomen in de dagelijkse sterftecijfers over corona.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/huisartsen-niet-geteste-patinten-die-overlijden-aan-corona-ontbreken-in-sterftecijfer-rivm

Ben blij dat dit nu toch wordt benoemd en besproken. Want ik heb zelf al vaak gedacht aan de mensen die de lichtere vorm van Covid-19 hebben gehad, maar die wellicht wél longschade hebben opgelopen. Die komen over enige tijd bij de Arbo-arts.

Patiënt: Ik heb verminderde longcapaciteit als gevolg van Corona.

Arbo-arts: Heeft u een bewijs van een positieve test?

Patiënt: Nee, want de GGD zei dat ik geen test kreeg, ik moest maar twee weken thuisblijven.

Arbo-arts: Dan heeft u geen Corona gehad, hoor. Rookt u misschien?

• Leuk 6
15 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Ik ga hier volledig in mee, viel me vandaag al op dat een politie helikopter systematisch boven ons grote dorp rondjes aan het vliegen was boven, speelvelden, sportterreinen en andere plaatsen waar samenscholing zou kunnen plaatsvinden. Een dry run leek me in retrospectief.

SMILE... @Carbunculuz is hierbij gepromoveerd tot oplettende en verder-dan-gemiddeld-denkende-kijker-op-de-grond...
That's all I can say...

• Leuk 1
8 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Een oplettende kijker... That's all I can say...

Merci, mede gevoed door het feit dat ons dorp 40.000 inwoners op allerlei statistieken al jaren een van de meest representatief gemiddelde volkje is in vergelijking met heel NL. Of het nu stemgedrag is of bevolkingsamenstelling etc. Ps dit is niet een verzoek om te gissen welk dorp dit is.

• Leuk 1
3 minuten geleden, Cynica zei:

Ik ga vanavond 'ns hier kijken af en toe:

Op dit moment alleen medische helicopter boven Zelhem.

Info van politie en of defensie vliegbewegingen worden niet gedeeld, wel commer ieel, privé en trauma verkeer.

aangepast door Carbunculuz

Niet echt relevant voor Nederland, maar gelet op mijn passie voor ondergrondse bouwwerken vond ik onderstaand bericht toch vermeldenswaardig:

De Israëlische regering heeft zijn toevlucht genomen tot een atoombunker. Het bouwwerk fungeert als het nationaal coördinatiecentrum in de strijd tegen het coronavirus.

Tegen het virus zelf gaat de bunker niet echt helpen, zei minister Yuval Steinitz van Energiezaken in een interview. "Hij beschermt wel tegen bommen, maar niet tegen microben."

De bunker, gelegen in de heuvels rond Jeruzalem, werd tien jaar geleden gebouwd om bescherming te bieden tegen aanvallen met atoomwapens en raketten. Vanuit het regeringsgebouw in Jeruzalem is de bunker bereikbaar via een tunnel. Ook vanuit Tel Aviv is de schuilplaats makkelijk te bereiken. Er zijn een aantal woonvertrekken en werkruimtes voor de regering in de bunker aanwezig.

In Israël zijn voor zover bekend acht mensen overleden aan het coronavirus. Het land telt 2666 geteste besmettingen.

Bron: Liveblog NOS

Link: https://nos.nl/liveblog/2328423-toch-voldoende-ic-bedden-op-1-april-eerste-bedrijven-failliet-verklaard.html

Tevens te lezen op https://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2020/03/26/Israeli-government-opens-up-nuclear-bunker-in-war-on-coronavirus.html

en een artikel uit 2011

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/alleen-de-regering-heeft-een-bomvrije-bunker~b7ad258a/

Plaatjes van deze bunker uit mijn eigen collectie van plaatjes van bunkers
(Excuses @Paraatpaal ik heb van deze plaatjes geen URL's. Ik kan bevestigen dat al deze plaatjes horen bij de bouw van die speciale bunker in Israel).

afbeelding.thumb.png.d8554077e6f48a6914961b8ab303b459.png

afbeelding.thumb.png.7cf255b41442f71e5f10c3dce4d58b14.png

afbeelding.png.3a018eba98e5f936b8f7de06aaa3014c.png

PS: Wat je hier op de foto ziet, is slechts de ingang van de bunker. De bunker zelf ligt veel dieper en telt 6 tot 8 verdiepingen.

Voor liefhebbers: de bunker ligt hier: https://goo.gl/maps/1aTtVg15kADTsEoU6

Een van de weinige filmpjes waar je een stukje van het onderliggende bunkerdeel kunt zien: http://actualic.co.il/תיעוד-הבונקר-המיוחד-של-ראש-הממשלה-וידא/

In Israel zijn sowieso veel bunkers gebouwd, ook als schuilkelders voor de bevolking.
Mooi filmpje die illustreert hoe dit soort bunkers eruit zien:

https://youtu.be/8ex2kiwpFn8

Veel gebouwen in Israel hebben meer ondergrondse ruimtes dan bovengrondse ruimtes:

afbeelding.thumb.png.571a00c45e8c148ab490e2c7849bc742.png

Sorry... nu weer on topic (maar het was initieel on topic omdat het Israëlische kabinet vanuit die bunker nu de coronavirus problematiek coordineert) ?

PS: Dwarsdoorsnede is niet van die bunker maar van de bibliotheek in Jerusalem.

• Leuk 5
10 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Info van politie en of defensie voertuigen worden niet gedeeld

Ah, dank. Nou snap ik dat het idd niet klopt. Wat ik hoor/ zie in de lucht (spelen Volkel), en dat ik dus niks op die website zie.

Aanvulling 17.18:

Ik zie nu toch n soort van oefeningetje boven Willemshaven / Bremerhaven.

17.19:

Sta ervan te kijken hoeveel er nog gevlogen wordt.

aangepast door Cynica
  • Leuk 2
1 uur geleden, OBL-Rien zei:

De genetische overeenkomst tussen apen en mensen is ook ongeveer 96%

Volgens mij zelfs nog minder verschil met bonobo's & chimps. 

Dat gezegd hebbende.... een virus is natuurlijk een veeeel kleiner stukje 'broncode'...dan het genoom van een mens.

Wat ik bedoel is, dat als je nog geen 4% verschil hebt in twee alinea's in een boek, dat in absolute verschillen natuurlijk veel minder woorden/characters verschil zijn dan 4% verschil in een boekenreeks.

1. Wellicht is het verschil tussen Cov1 & Cov2 verwaarloosbaar, in dezelfde zin als dat dit verschil verwaarloosbaar is.

2. wellicht is het verschil tussen coV1 en CoV2 verwaarloosbaar in dezelfde zin als dat dit verschil verwaarloosbaar is.

De aangescherpte maatregelen blijken nu alweer niet waar.

Geen boetes voor groepen, mits 1,5 meter afstand

RTL en het AD meldden vandaag dat de regels voor samenscholing worden aangescherpt door de Veiligheidsregio's. Ook mensen die voldoende afstand houden, maar met drie of meer personen op straat lopen, zouden beboet gaan worden. Dit blijkt niet zo te zijn. Het veiligheidsberaad neemt de verwarring nu weg: "Zoals de minister van Justitie en Veiligheid in de persconferentie van maandagavond aankondigde, is groepsvorming zonder de 1,5 meter afstand tot elkaar niet toegestaan", schrijft het in een persbericht.

"Als je met een atletiekgroep tot vijftig personen op 1,5 meter gaat rennen, dan zou dat kunnen. Dit lijkt me niet aannemelijk, maar er is geen maximum benoemd in de aanwijzingen die het kabinet ons eerder heeft gegeven", verklaart Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en voorzitter van het Veiligheidsberaad op NPO Radio 1.

Hij begrijpt de onduidelijkheid. "Je mag dus nog met je partner over straat. Uiteraard is het beter om het niet te doen. Maar we hebben een grondwet: je mag elkaar aanraken. Maar het gaat ons om die groepsvorming. Een groep definiëren wij als: meer dan twee. Tenzij je dus die anderhalve meter houdt."

Met deze verordening kunnen de veiligheidsregio's handhaven. "Als we er lucht van krijgen dat mensen een groot verjaardagsfeest houden, dan mogen we met deze verordening in de hand optreden. We zijn blij dat we deze middelen er nu bij hebben gekregen." Hij benadrukt dat een groot deel van de samenleving zich houdt aan de afspraken. "Ik verwacht alleen al door de aankondiging, dat dit tot meer en beter gedrag zal leiden. Sommigen moeten we met deze maatregelen een handje helpen."

Bron: liveblog NOS.nl

• Leuk 1
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...