Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Trendlijn update

66932422_Screenshot2020-03-25at14_40_05.thumb.png.f7319636428b8e54b5f6844349a29dc1.png

Vandaag weer iets beneden de trendlijn, dat is natuurlijk goed. Maar inmiddels is de trendlijn zelf aan de nieuwe richting aangepast. Voor morgen gaat deze door 7386. Ik verwacht geen al te grote afwijking daarvan.

Ik heb een nieuwe data source voor "Europa", maar heb daarmee Europa ingewisseld voor "EU" De lijn is iets anders dan dat van "Europa" tot nog toe, maar het verschil is niet groot.

En ik heb ook een data source voor de USA gevonden, je vindt hun lijn als de licht-groene lijn in bovenstaande grafiek.

• Leuk 7
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

In de technische handelingen voor de tweede kamer,  werden al aangekondigd dat men de maatregelen tot 1 oktober 2020 moeten verwachten.  
En wat we zien natuurlijk is voordat we de effect van maatregelen gaan zien, dat we eerdere de cijfers over 14 dagen of drie weken moeten kijken, dan na de cijfers over een 1 week. 

• Leuk 1
2 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Nee, homepathie werkt op basis van een placebo. Homepathie houd in dat je alles tot in het oneindige verdunt, ver onder het niveau van werkzaamheid, en dat je dan zegt dat er effect gaat optreden.

Homeopathie ZEGT natuurlijk te werken op basis van gelijksoortigheid (similia principe), in die zin wellicht enige overeenkomst met waar @Carbunculuz op doelde. Als je het hebt over de daadwerkelijke werking denk ik dat je wel naar placebo mag verwijzen ;)

5 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Een grotere blootstelling aan virusdeeltjes leid tot een verhoogde kans op een ernstiger ziekteverloop. Laten we aannemen dat het virus zich eenmaal in je lijf eens per 30 minuten verdubbelt, virussen hebben als voornaamste functie zichzelf vermeerderen.

Ja, uiteraard, maar niet relevant voor wat ik zei nav de aangehaalde quotes waar ik op reageerde. Het ging hier om conclusies aan de hand van die quotes, en eerder gedane uitspraken.

Verder weet ik persoonlijk niet hoe groot de rol van het immuunsysteem is, dat er sprake is van vertraging geloof ik meteen, hoe relevant die vertraging is voor de verdere opbouw van de viral load zou ik niets over kunnen zeggen (en doe ik dus ook niet).

Ik heb jou tot op heden volgens mij niet op onwaarheden kunnen betrappen, dus heb geen enkele reden om te zeggen/veronderstellen dat het niet waar is wat je zegt. Ik mis echter tegelijkertijd de kennis (zowel eigen kennis als kennis over jouw bron van kennis) om te kunnen zeggen dat het wel waar is.

Nog een kleine toevoeging:

10 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Kortom, werk je in een ziekenhuis dan heb je meer kans deze ellende te krijgen en kan het nog harder gaan ook.

Ook dat geloof ik meteen. En of die viral load dan hoog gaat worden door een hoge infectious dose of door een slechte weerstand door oververmoeidheid of wellicht gewoon beide? Geen idee.

• Leuk 1
34 minuten geleden, Loreen zei:

Bij bijna een kwart van de gedane testen was de uitslag positief. 

Die kpi "optimaal benutten van de testcapaciteit" laat in elk geval een uitstekend beeld zien... Op naar de 100%! ?

#testentestentesten

@OBL-Rien USA is echt goed op weg om invulling te gaan geven aan het motto van hun voorman.

#AmericaFirst

Zojuist, Loreen zei:

Ik heb jou tot op heden volgens mij niet op onwaarheden kunnen betrappen, dus heb geen enkele reden om te zeggen/veronderstellen dat het niet waar is wat je zegt. Ik mis echter tegelijkertijd de kennis (zowel eigen kennis als kennis over jouw bron van kennis) om te kunnen zeggen dat het wel waar is.

Nog een kleine toevoeging:

Ook dat geloof ik meteen. En of die viral load dan hoog gaat worden door een hoge infectious dose of door een slechte weerstand door oververmoeidheid of wellicht gewoon beide? Geen idee.

Dankjewel. Ik streef er naar om geen onzin te verspreiden. Mijn partner wees me erop dat de respons van het imuunsysteem desondanks toch hoogst persoonlijk was, er is altijd een voorbehoud te maken.

Een combinatie van factoren. De Chinese dokter die de eerste melding deed scheen binnen een dag overleden te zijn omdat hij, reeds oververmoeid ( impact op imuunsysteem), in contact kwam met een bijzonder virale patient.

• Leuk 2
1 uur terug, loftprep zei:

6412 bevestigde besmettingen, 80 overleden sinds rapportage gisteren (zie kanttekening)

Bron : RIVM https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

Enigszins opvallend dat de NOS de cijfers in het liveblog heeft gereduceerd tot "Nederland telt 80 nieuwe coronadoden en 341 nieuwe ziekenhuisopnames. Volgens het RIVM lijkt de groei van de corona-uitbraak af te vlakken", waar er eerst een uitgebreider bericht stond met daarin een stijging van het aantal gemelde overledenen en een stijging van het aantal  ziekenhuisopnames (341) tegenover gisteren (265).

edit: Ik zie nu dat ze het uitgebreidere bericht in een ouder liveblog hebben staan. Of die daar heen verplaatst is of daar al stond durf ik niet te zeggen.

https://nos.nl/liveblog/2328312-tweede-kamer-wil-tempo-in-noodpakket-onderhoud-schipholtunnel-vervroegd.html

https://nos.nl/liveblog/2328262-rivm-meldt-80-nieuwe-coronadoden-en-341-nieuwe-ziekenhuisopnames.html

aangepast door Thomas Alan
  • Leuk 2

Op de Haagse markt is het vandaag nog drukker dan in de supermarkt.

Om 15:00h is de markt daarom maar gesloten, want er valt weinig te handhaven op die manier.

Vrijwel niemand trok zich iets aan van de 1,5 meter-regel.

Op naar een nieuwe besmettingshaard zullen we maar zeggen.

Zie: https://www.telegraaf.nl/nieuws/565484008/verbazing-om-megadrukte-op-haagse-markt?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=seeding-telegraaf 

Verluchtigd met vele voor zichzelf sprekende foto's.

• Leuk 5

Schandalig was dat ja...

Maar toch even een vraag.

Misschien een hele domme, sorry daarvoor, maar ik probeer het gewoon te begrijpen.

Hoe kan iemand spreken over een afvlakking van de toename, als er

a. bijna niet getest wordt

b. elke dag meer doden zijn dan de dag ervoor en 

c. elke dag meer nieuwe besmettingen zijn dan de dag ervoor?

Ik snap dat echt niet...

aangepast door jens
  • Leuk 3
14 minuten geleden, jens zei:

Schandalig was dat ja...

Misschien een hele domme, sorry daarvoor, maar ik probeer het gewoon te begrijpen.

Ik snap dat echt niet...

Ze kijken naar het aantal nieuwe ziekenhuis opnames. Dat daalt/stabiliseert.

Zie deze link: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus/data

Het stijgend aantal doden kun je op dit moment nog niet veel aan aflezen. Het duurt een tijd voordat mensen overlijden dus die daling zal pas later inzetten. Het aantal besmetting is ook geen betrouwbaar cijfer omdat er niet iedere dag evenveel mensen getest worden. 

Het aantal nieuwe ziekenhuis opnames is volgens het RIVM op dit moment het beste cijfer om in de gaten te houden om te bepalen of de maatregelen effect hebben. 

aangepast door B100
  • Leuk 3
15 minuten geleden, jens zei:

Schandalig was dat ja...

Ik snap dat echt niet...

A) dat zou bijvoorbeeld kunnen als je willekeurig test.

B) het aantal overleden mensen zijn mensen die het virus al eerder gekregen hebben, dus staat los van het aantal nieuwe besmettingen

C) een toename kan in factor afvlakken, maar dan kan er nog steeds wel een toename zijn in daadwerkelijke gevallen (dit is op een gegeven moment denk ik altijd het geval)

aangepast door Thomas Alan
  • Leuk 3
21 minuten geleden, jens zei:

Schandalig was dat ja...

Ik snap dat echt niet...

a) We testen wel de ziekenhuisopnames, wat een deel van de pyramide is ( althans, dat is wat ik er van weet ? )

b) Het aantal doden loopt achter bij het aantal ziekenhuisopnames, omdat het een tijdje duurt voordat je dood gaat nadat je in het ziekenhuis ligt. het aantal ziekenhuisopnames loopt ook achter op het aantal actieve besmettingen van vandaag.

c) Er is sprake van een afname in de exponentiele groei van de toename. Alhoewel het aantal patienten groeit lijkt het erop dat het niet meer zo snel groeit als eerst. Ook prima te zien op de engelstalige wikipedia, in het overzicht van de toename per provincie. Al moet dat nog bijgewerkt worden met de gegevens van vandaag.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_the_Netherlands

Als de tests van a) een indicatie zijn dan zou het aantal doden ergens rond het weekend ook moeten gaan afvlakken.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 3

Dank jullie wel.

Het gaat dus eigenlijk om het aantal ziekenhuis opnames.

Dan is het afwachten, hoe dit zich gaat ontwikkelen in de komende weken.

Dan hebben we het volle effect van de coronafeestjes en de strand- en doe-het-zelfwinkelbezoekjes.

Nogmaals dank!

• Leuk 2

Even wat anders: Nijmegen mag dan de Goffert niet meer in. Gelukkig is er nu een ander 'uitje'.

Vernieuwde Albert Heijn XL lokt stroom klanten:
maximaal 400 de supermarkt in

https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/vernieuwde-albert-heijn-xl-lokt-stroom-klanten-br-maximaal-400-de-supermarkt-in~abd0d7df/

“The AI-powered deep learning model that we have developed from scratch can help detect COVID-19 with 92 per cent confidence using computed tomography (CT) scan of lungs” Aleem, 22, told Gulf News.

https://gulfnews.com/amp/world/asia/pakistan/coronavirus-pakistan-students-use-ai-to-speed-diagnosis-1.70567427?__twitter_impression=true

Bij gebrek aan tests en om een snelle diagnose te kunnen stellen hebben ze in Pakistan mbv kunstmatige intelligentie al een model ontwikkeld waarmee mbt CT scans van longen covid-19 gediagnosticeerd kan worden. Zoiets zou je wereldwijd willen organiseren. Hoe meer data hoe accurator het model zou kunnen worden.

• Leuk 5
  • Admin

https://www.telegraaf.nl/nieuws/565484008/verbazing-om-megadrukte-op-haagse-markt?fbclid=IwAR1HXqm883hNSKKRhRIcD5PONnGQELXq-kqOaAtZNBKmFwR8gVsc0yclfk4

DEN HAAG - Bezoekers van de Haagse Markt lappen massaal de regels aan hun laars. Dat constateert fotograaf Robin Utrecht woensdag rond 11.00 uur. „Zelfs in de supermarkt is het niet zo druk. Het is nog drukker dan afgelopen maandag voordat de extra maatregelen ingingen”, constateert de fotograaf.

Utrecht is erg verbaasd dat een groot deel van de bezoekers de afstand van anderhalve meter negeert.

„Mensen lopen vlak naast elkaar en omarmen elkaar alsof er niets aan de hand is.”

Marktkooplui zeggen dat zij hun klanten er wel op wijzen, maar dat bezoekers zich er niet aan houden.

Lees verder onder de foto

Ⓒ ROBIN UTRECHT

’Toezichthouders spreken niemand aan’

Toezichthouders lopen rustig rond in de mensenmassa’s. „Ik ben hen een tijdje gevolgd en zij spraken niemand aan met de boodschap om afstand te houden”, zegt Utrecht. „Je verwacht toch dat zij nu moeten ingrijpen.”

• Leuk 2
1 uur geleden, duinkonijn zei:

Provincie Zeeland, RIVM en GGD Zeeland in vergelijk.

1154151530_CoronaZLD2503.jpg.9ea9b2a01d0a7bba63003120264a206c.jpg

De RIVM kan pas cijfers opnemen, als ze worden doorgegeven, daar kan een -paar dagen verschil in zitten (meestal 1 dag),    Het RIVM moet checken of er geen dubbeltellingen zijn.  Dus ze krijgen info uit ziekenhuis, diverse andere bronnen.  En dat geld ook voor de GGD.  Het moment van verwerken zit er tussen.   Veel cijfers worden met terugwerkende kracht gecorrigeerd.  Dit staat ook in de disclaimer bij de cijfers van RIVM en GGD

Ik kan het aantal posts niet bijhouden dus neem mij niet kwalijk als deze link al eerder gepost is.
Wat ik vooral it dit stuk haal (maar er is meer uit te halen) is:

"Deze week werd een studie uit Oxford gepubliceerd die becijferde dat mogelijk al de helft van de inwoners van het Verenigd Koninkrijk reeds besmet zou kunnen zijn." Wat?! Helaas geen link naar de bron van deze bewering. Maar als dat voor VK opgaat, waarom dan niet voor nederland? Niet iedereen krijgt ernstige griep of zodanige ernstige symptomen dat een ziekenhuisopname nodig is. Ik hoor veel van mensen uit mijn stadje dat ze ziek zijn: een wel érg zware griep zoals ze niet eerder meemaakten, volgens eigen zeggen. Maar getest wordt er nauwelijks dus ja....

Ten tweede echt een schokkende berekening en ik hoop echt dat hij ernaast zit:
"Nederland beschikt momenteel over 1200 IC-bedden (die deels al bezet zijn door niet-Coronapatienten) en Johnson berekent dat zelfs in het gunstigste scenario (vlakke curve, krachtig ingrijpen van de overheid) er op het piekmoment 8000 IC-bedden nodig zullen zijn. "Dan zullen we veel doden te betreuren hebben...

Ik zeg niet dat dit te prefereren is, maar het moet genoemd worden:
"Wat we ook zien is dat hoe minder er ingegrepen wordt des te korter de crisis duurt. Bij gebrekkig ingrijpen zal de crisis ergens in mei voorbij zijn, dan kunnen samenleving en economie weer opstarten, bij krachtig ingrijpen pas in augustus."
Dus als de ouderen en zwakkeren opgeofferd worden dan hebben we geen jarenlange crisis die óók veel slachtoffers zal eisen (niet perse doden op een enkele zelfmoord na, maar wel veel werklozen, faillissementen wat ook veel persoonlijk leed veroorzaakt...) Allicht zou ik niet graag mijn oudere familieleden daarvoor willen opofferen...Maar hier over nadenken is een filosofische oefening. Bedenk bijvoorbeeld hoeveel en hoevaak ouderen en zwakken sowieso dood gaan. De dood hoort bij het leven, het is niet zo dat zonder corona er niemand zou sterven. (Ik beschrijf het te kort door de bocht, maar er wordt inmiddels door denkers het een en ander over geschreven...)

De conclusie uit beide grafieken (zie link)is duidelijk. Een krachtig optreden van staat en samenleving zullen het aantal ziektegevallen beperken en uitsmeren over de tijd. Een regering zal niet snel tot deze krachtige maatregelen beslissen als daarvoor geen draagvlak onder de bevolking bestaat. Draagvlak voor ingrijpende maatregelen bij een bevolking ontstaat pas als de bevolking de noodzaak van die maatregelen ziet. De noodzaak wordt vooral gezien als de ellende dichtbij is of als ons op een overtuigende manier gepresenteerd wordt wat ons en onze naasten te wachten staat. In tijden van “fake news” en wantrouwen van bevolkingen in overheden en hun motieven is het vinden van draagvlak geen sinecure. Het vereist zoals gezegd dat een bevolking goed op de hoogte is van mogelijke scenario’s die te haar te wachten staan en de rol die zij kan spelen in het beïnvloeden van de gebeurtenissen.

Vervolgens wordt professor Ab Osterhaus, viroloog, voormalig hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, behoorlijk bekritiseert. Niet onterecht denk ik.
Daarna wordt het interview met Marion Koopmans, virologe, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Carl Bergstrom (CB), hoogleraar biologie aan de Universiteit van Washington in Seattle, besproken.
Zeer de moeite waard om te overdenken!

https://drlandman.nl/nl/blogje-9-dinsdag-24-3-20-social-distancing-of-lock-down-is-het-nederlandse-beleid-afdoende/?fbclid=IwAR3fchpxsqk7kpBxv0aP191pkKpxM3SmY5hmiHR94ioC5aToLU6NK91cGHY

• Leuk 4

Hieronder de filosofische beschouwing waar ik zojuist op doelde.

Ben niet helemaal met haar eens:  2 kanttekeningen: 
Dat (jonge) mensen immuun kunnen worden is geenszins zeker. Wetenschappers weten het nog niet. 
Dat het vooral ouderen zijn die sterven is ook onjuist. Dat fitte gezonde 30-50 jarigen ernstig ziek en doodgaan is minder acceptabel dan doodgaan als je al ziek of oud bent.

Ook goed opgemerkt vond ik dat je er niet voor kunt zorgen het virus uit te bannen.

Opvallend en stof tot nadenken in haar stuk: 
"Na afloop van de pandemie zullen die disciplineringsmaatregelen niet vanzelf verdwijnen"
Nog meer inleveren van vrijheid voor de (illusie van) veiligheid...

Al met al geloof ik niet in groepsimmuniteit behalve als gevolg van de coronacrisis. Ik ben geneigd de maatregelen niet te streng te maken omdat een economische crisis die echt járen gaat duren ook zeer grote gevolgen heeft, terwijl de dood van onze oudjes en zieke familieleden/vreinden, hoezeer we ook wensen dat niet mee te maken, niet perse voorkomen wordt met strenge maatregelen. Ja zelfs niet als we géén corona hadden!
Het voelt alleen zo bruut...Maar het klopt dat we met onze fantastische medische zorg en kennis gewend zijn de dood goed uit te kunnen stellen. Dat is té krampachtig. Desondanks WIL ik mijn moeder of broer of dochter niet verliezen. dus het is een intern gevecht en ik ben dan ook blij dat ik geen beleid hoef te maken! (behalve dan mijn eigen voorzorgen...)

https://www.scienceguide.nl/2020/03/we-moeten-accepteren-dat-het-risico-van-de-dood-bij-het-leven-hoort/

• Leuk 3
27 minuten geleden, sunnysuzanna zei:

"Deze week werd een studie uit Oxford gepubliceerd die becijferde dat mogelijk al de helft van de inwoners van het Verenigd Koninkrijk reeds besmet zou kunnen zijn." 

Als dat het geval is, dan hebben ze dus nu herd imunity

• Leuk 2
6 uur geleden, Haskap zei:

@MamaM

ik vond deze bron:

https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-questions-about-covid-19-and-viral-load/

Professor Willem van Schaik, Professor in Microbiology and Infection at the University of Birmingham

Dr Edward Parker, Research Fellow in Systems Biology at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, said:

Prof Richard Tedder, Visiting Professor in Medical Virology, Imperial College London

en verder in The Lancet https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30232-2/fulltext

Top! Bedankt @Haskap

• Leuk 1
10 uur geleden, OBL-Rien zei:

Ik heb mijn symptomen hier een week of zo geleden al eens genoemd, en nu we het over smaak/reuk verlies hebben valt het me nu pas op dat ik sinds ongeveer een week de koffie sterker maak omdat het "geen smaak genoeg had". Ook heb ik nu al een paar keer extra zout over het warme eten gedaan, hetgeen ik normaal niet doe.

Mijn symptomen hielden al een week geleden (of zo) op, behalve een licht geïrriteerde keel. Maar vandaag is ook de irritatie ook bijna verdwenen. Met een beetje geluk is morgen alles weg.

PS: Geen officiële COVID-19 diagnose!! het kan allemaal ook iets anders zijn geweest.

Zo kunnen er ook veel mensen zijn die de virus hebben maar niet getest zijn en niet geregistreerd net als mijn vrouw., 

• Leuk 1
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...