Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

De besmettingsgraad van het coronavirus in Nederland, dus het aantal personen dat een zieke aansteekt, ligt onder of op de één, zei Van Dissel. Tegelijk onderstreepte hij dat het cijfer gebaseerd is op een schatting. Er is nog veel onzekerheid omdat er onvoldoende data beschikbaar zijn. De afvlakking van de uitbraak wordt "wellicht veroorzaakt doordat niet alle gehospitaliseerde patiënten getest worden".

Bron NOS liveblog

Maar hoe kunnen ze daar nou in hemelsnaam een uitspraak over doen? 

Hij benadrukt hoeveel onzekerheid er is ivm ontbreken van data. En dan toch zo'n verreikende claim doen? Verbazend. 

Edit: ... en waar mijn oog dus als eerste onmiddellijk op bleef haken: de presympomatische besmetting. (zie de post hieronder van @Loreen - wil het draadje niet vervuilen met eindeloos veel 'ik ook'-reacties dus even langs deze weg) 

• Leuk 2

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
2 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Ik ben misschien achterdochtig, maar zoals ik zojuist in m'n update poste koester ik een hoop dat alles over een maand voorbij is. Echter niet vanwege "maatregelen" maar omdat het virus zichzelf uitdooft.

Wat me nu bekruipt als ik de slides van Van Dissel zie, dan is het een voorzichtige claim op "Success, wij hebben altijd al gelijk gehad, en wij hebben het virus overwonnen".

Het praatje is doordrenkt van de houding: Kijk ons eens bij het RIVM, wat we allemaal doen aan ingewikkelde dingen.

Maar wanneer de komende dagen er toch steeds meer mensen in de zorg ziek worden, de beademingsapparatuur en mondkapjes ontbreken en er volstrekt onvoldoende wordt getest, dan helpen al die mooie praatjes en grafiekjes geen zier en zullen veel mensen ziek worden en sterven, omdat ze niet kunnen worden geholpen.. En daar ben ik bang voor.

• Leuk 2

Deze post delen

7 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Ik ben misschien achterdochtig, maar zoals ik zojuist in m'n update poste koester ik een hoop dat alles over een maand voorbij is. Echter niet vanwege "maatregelen" maar omdat het virus zichzelf uitdooft.

Wat me nu bekruipt als ik de slides van Van Dissel zie, dan is het een voorzichtige claim op "Success, wij hebben altijd al gelijk gehad, en wij hebben het virus overwonnen".

Enge man hoor!

"denken" en 'schatting".

Er wordt niet getest, dus dat zal hij dan best wel kunnen denken.

Ik ben in elk geval blij, dat ik in het noorden woon, waar het beleid van het RIVM is losgelaten.

• Leuk 3

Deze post delen

@OBL-Rien

Is dit een eigen tabel...?

image.png.f77e7a05679db70cbb737d9b4fe49b8e.png

Want de koppen "Besmettingen" & "Percentage besmet" geven een compleet vertekend beeld.

Het zijn "Positief geteste mensen" (..met een zeer laag aantal testen) & "Dit percentage zegt geen eene reet"...

...als je het mij vraagt dan hè! ;)

• Leuk 2

Deze post delen

Ik vind van Dissel wel erg positief, terwijl de cijfers er gisteren niet om logen...

Deze post delen

2 minuten geleden, Haskap zei:

Bron NOS liveblog

Maar hoe kunnen ze daar nou in hemelsnaam een uitspraak over doen? 

Hij benadrukt hoeveel onzekerheid er is ivm ontbreken van data. En dan toch zo'n verreikende claim doen? Verbazend. 

Niet verbazend, maar ronduit schandalig. 

• Leuk 2

Deze post delen

2 minuten geleden, Mik zei:

@OBL-Rien

Is dit een eigen tabel...?

Want de koppen "Besmettingen" & "Percentage besmet" geven een compleet vertekend beeld.

Het zijn "Positief geteste mensen" (..met een zeer laag aantal testen) & "Dit percentage zegt geen eene reet"...

...als je het mij vraagt dan hè! ;)

Dat is inderdaad een betere titel, zal ik aanpassen!

• Leuk 2

Deze post delen

2 minuten geleden, Pats zei:

Ik vind van Dissel wel erg positief, terwijl de cijfers er gisteren niet om logen...

Het is gewoon een verkoper, niks meer dan dat.

Hij moet zorgen, dat iedereen zijn "product" slikt, daar is hij voor aangenomen.

Hij doet dat gewoon heel erg goed.

• Leuk 1

Deze post delen

13 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Verschillende case-studies hinten er op dat met name ook de intensiteit van de blootstelling aan het virus van belang is. Lage intensiteit => milde symptomen, hoge intensiteit => zware symptomen.

Ik begrijp je niet. Ik doelde op het idee wat geopperd werd bij een PBM tekort bij de verdeling van middelen rekening te houden met de kwetsbaarheid van het personeel. (wat ook een zwaktebod is met nadelen).

Deze post delen

1 minuut geleden, Gijsbert zei:

Ik begrijp je niet. Ik doelde op het idee wat geopperd werd bij een PBM tekort bij de verdeling van middelen rekening te houden met de kwetsbaarheid van het personeel. (wat ook een zwaktebod is met nadelen).

ah, sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen. Excuus!

Deze post delen

3 minuten geleden, DutchPublisher zei:

Het praatje is doordrenkt van de houding: Kijk ons eens bij het RIVM, wat we allemaal doen aan ingewikkelde dingen.

Maar wanneer de komende dagen er toch steeds meer mensen in de zorg ziek worden, de beademingsapparatuur en mondkapjes ontbreken en er volstrekt onvoldoende wordt getest, dan helpen al die mooie praatjes en grafiekjes geen zier en zullen veel mensen ziek worden en sterven, omdat ze niet kunnen worden geholpen.. En daar ben ik bang voor.

Ik begrijp de kritiek op het RIVM , tegelijkertijd doen ze  hetzelfde als wij, berekenen dingen, meten dingen door op basis van aannames, proberen dat statistisch hard te maken, kortom, ze proberen wetenschap te bedrijven in een situatie waarin iedereen ( ik incluis) soms heel emotioneel reageert.  Ze doen echter geen overmatig ingewikkelde dingen, wat ze doen is rekenkracht en verschillende modellen gebruiken op basis van een heel aantal variabelen om zo een waarschijnlijkheidsberekening toe te passen en wat te kunnen voorspellen.  Deze zelfde methodiek word ook toegepast in het weer, en ook daar is het aantal variabelen ontzettend hoog.

Dat van die R0 had hij niet moeten zeggen. Hij gaf er wel een voorbehoud bij maar dat was uitermate onverstandig. Als het inderdaad beter gaat dan zeg je dat volgende week pas. Voordat je het weet denkt iedereen "het loopt wel los"  en dan zijn we weer terug bij af. Het is te hopen dat ze gelijk hebben, anders zijn de rapen gaar.

• Leuk 3

Deze post delen

De houding van van Dissel is natuurlijk van begin af aan hetzelfde. 

Corona zal niet naar NL komen, corona zal zich niet in NL verspreiden, de R0 zal onder 1 liggen...

Maar waarom hoor ik niemand over dit kleine stukje hier?

920971186_Screenshot_20200325-110830_SamsungInternet.thumb.jpg.d5d154f572c248c19212b4f0b3deab19.jpg

Eerst werd het, ondanks andere geluiden van oa de WHO als feit gepresenteerd dat corona zonder symptomen niet verspreid kon worden. Heel het beleid was daar op gebaseerd. 

Nou werd dat op een gegeven moment al vervangen door 'onwaarschijnlijk/zeer kleine kans'.

Nu staat het hier dus als feit dat het wel gebeurt. 

Nou heb ik niet de kans om 24/7 het nieuws te volgen en alle livestreams te volgen hoor, maar heb ik nou echt over het excuus van 'a lifetime' heen gekeken?

Dit kleine stukje staat toch gelijk aan 'WE ZATEN ER GODSGRUWELIJK NAAST EN HEBBEN IN ONZE ARROGANTIE GESPEELD MET DE LEVENS VAN DE NEDERLANDSE BEVOLKING'? 

Mis ik nou iets? 

• Leuk 16

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Het wachten is toch nog steeds op de grote golf?

Al die patiënten zijn niet voor niets vervoerd naar andere locaties.

Pre-symptomatisch...

Eindelijk, daar is het dan.

aangepast door jens
  • Leuk 1

Deze post delen

1 minuut geleden, Loreen zei:

De houding van van Dissel is natuurlijk van begin af aan hetzelfde. 

Corona zal niet naar NL komen, corona zal zich niet in NL verspreiden, de R0 zal onder 1 liggen...

Maar waarom hoor ik niemand over dit kleine stukje hier?

920971186_Screenshot_20200325-110830_SamsungInternet.thumb.jpg.d5d154f572c248c19212b4f0b3deab19.jpg

Eerst werd het, ondanks andere geluiden van oa de WHO als feit gepresenteerd dat corona zonder symptomen niet verspreid kon worden. Heel het beleid was daar op gebaseerd. 

Nou werd dat op een gegeven moment al vervangen door 'onwaarschijnlijk/zeer kleine kans'.

Nu staat het hier dus als feit dat het wel gebeurt. 

Nou heb ik niet de kans om 24/7 het nieuws te volgen en alle livestreams te volgen hoor, maar heb ik nou echt over het excuus van 'a lifetime' heen gekeken?

Dit kleine stukje staat toch gelijk aan 'WE ZATEN ER GODSGRUWELIJK NAAST EN HEBBEN IN ONZE ARROGANTIE GESPEELD MET DE LEVENS VAN DE NEDERLANDSE BEVOLKING'? 

Mis ik nou iets? 

Ik dacht precies hetzelfde, dit is toch wel aardig een ding niet?

• Leuk 3

Deze post delen

Kan iemand mij een directe link geven naar deze slide?

Ik wil dit even delen op een ander forum.

Deze post delen

10 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Ik begrijp de kritiek op het RIVM , tegelijkertijd doen ze  hetzelfde als wij, berekenen dingen, meten dingen door op basis van aannames, proberen dat statistisch hard te maken, kortom, ze proberen wetenschap te bedrijven in een situatie waarin iedereen ( ik incluis) soms heel emotioneel reageert.

Hier ben ik het absoluut mee eens. Een hoop van de kritiek vind ik ronduit onterecht.

Dit echter op 1 grote uitzondering na, namelijk op de punten waar het RIVM moedwillig en bewust afstand heeft genomen van bevindingen en adviezen van bijv het WHO. Zoals wat ik hier boven al aangaf: al van het begin van de Europese uitbraak geeft het WHO aan dat er te weinig bekend was over de besmettelijkheid in de pre-symptomatische fase, dat er aanwijzingen waren om uit te gaan van besmettelijkheid vóórdat er symptomen aanwezig zijn, en dat hier dus bij voorbaat naar gehandeld moet worden. Dus: in contact geweest met een besmet persoon = isolatie.

RIVM heeft er voor gekozen daar van af te wijken, door te zeggen dat je zelfs na intensief contact met een besmet persoon NIET thuis hoeft te blijven zolang je geen symptomen hebt. Dat moeilijke keuzes gemaakt moeten worden snap ik, dat die keuzes ook nog eens gemaakt moeten worden terwijl je eigenlijk gewoon te weinig info hebt snap ik ook. Dat daardoor het risico bestaat op achteraf gezien verkeerde keuzes snap ik óók al.

Maar als je dan willens en wetens afwijkt van het advies van het WHO op een manier waardoor je bewust MEER risico neemt, en 'achteraf' blijkt dat dat de verkeerde keus was mag je in mijn ogen héél diep door het stof gaan.

• Leuk 4

Deze post delen

7 minuten geleden, joostven zei:

Ik dacht precies hetzelfde, dit is toch wel aardig een ding niet?

Het is slechts één van de vele zaken, waar het RIVM er gruwelijk naast zit.

Het is om moedeloos van te worden; wat moet je nu met zo'n instituut dat van de ene blunder naar de andere blunder struikelt en dat niet wil toegeven, maar zelfverzekerd blijft beweren dat ze zo goed mogelijk wetenschap bedrijven en daarover de politiek informeren. Want ze werken zogenaamd hard, maar belangrijke onderzoeken komen heel traag van de grond. Onderzoek naar overdracht tussen kinderen onderling en naar ouderen bijvoorbeeld. Nog steeds niet van start gegaan. Het is om gek van te worden.

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur terug, David95 zei:

WOW, Jaap van Dissel; Wij denken op dit moment dat de R0 van het virus ONDER de 1 ligt. Dit is een schatting, maar hier moeten we wel vanuit gaan.

slide14.thumb.png.e49924e5073be82f076fb98cfe44bb58.png

wat is "thuis isolatie gezin"?

Deze post delen

11 minuten geleden, jens zei:

Het wachten is toch nog steeds op de grote golf?

Al die patiënten zijn niet voor niets vervoerd naar andere locaties.

Op zich denk ik niet dat er noodzakelijk een grote golf hoeft te komen, om de verhuizing naar andere locaties te rechtvaardigen/verklaren. Als je kijkt naar de maximale IC capaciteit is dat landelijk gezien. De Brabantse IC's kunnen natuurlijk al lang en breed over hun max heen zitten, voordat de totale capaciteit in het gedrang komt.

Deze post delen

5 minuten geleden, nu even niet zei:

wat is "thuis isolatie gezin"?

Ik vermoed dat dat wijst naar de maatregel dat nu heel het gezin thuis moet blijven, als 1 gezinslid symptomen heeft? (waarmee ze dus zelf al de pre-symptomatische verspreiding aangaven)

• Leuk 1

Deze post delen

55 minuten geleden, OBL-Rien zei:

zie hierover:

https://www.jpost.com/Opinion/Spread-of-COVID-19-begins-to-show-pattern-of-4-8-week-eruption-cycle-622035?utm_source=Jeeng

Spread of COVID-19 begins to show pattern of 4-8 week eruption cycle

Analyzing the specific data of each country separately suggests that there is a light at the end of the tunnel – and that the tunnel is not that long.

Deze post delen

15 minuten geleden, Loreen zei:

mag je in mijn ogen héél diep door het stof gaan.

Alleen door het stof? En dan klaar?

pek_en_veren.jpg

(ik probeer doorgaans rationele bijdragen te leveren. dit was een tijdelijke uitzondering, gewoon omdat ik daar zin in heb)

• Leuk 1

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...