Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

13 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Niet verrassend natuurlijk. Maar dit soort uitzonderingen worden snel "gangbaar". Mede een reden waarom je nooit moet instemmen met welke data collectie dan ook.

PS: Ik heb zelf ook ooit eens met "gevoelige" data gewerkt, en ik moet zeggen dat hiermee in NL nog best wel voorzichtig wordt omgegaan. Al kan ik natuurlijk niet voor iedereen spreken, mijn ervaring was toch dat iedereen redelijk 'secuur' met de data was, ook met het vernietigen daarvan. Zelfs in gevallen waar het handiger geweest zou zijn om de data iets langer dan toegestaan te bewaren.

Wees je overigens ook bewust dat in -voor zover ik weet- alle gevallen de wettelijke regeltjes 1 uitzondering maken: Tenzij in het landsbelang.

Gegevens worden vaak geanonimiseerd opgeslagen. En vanuit de AVG heb je wettelijk gezien de mogelijkheid je gegevens in te zien, wijzigen en/of verwijderen. Algoritmen worden al toegepast bij bijv. de beoordeling van CT scans (tumor, klaplong, hersenbloeding/TIA diagnose) ter ondersteuning van een radioloog. Ik kan me voorstellen dat dit bij het beoordelen van CT scans van de longen van (mogelijke) covid19 patienten ook meerwaarde kan hebben.

https://www.smarthealth.nl/2019/07/30/nico-lab-tijdswinst-met-ai-snellere-diagnose-beroerte/

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

1 uur geleden, OBL-Rien zei:

Persoonlijk maakt het me niet uit met hoeveel "paniek" of "rust" iemand iets zegt. Maar wanneer we naar de CFR per land kijken:

Dan zien we dat NL ongeveer 15 dagen op Italië achterloopt, en dat België ongeveer 7 dagen achter NL aanloopt.

De VS is vandaag flink stegen in aantal besmettingen. Best wel een interessante om te volgen.

Het lijkt wel of Trump een westrijdje is aangegaan met Italie om op koppositie te komen.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/cases-updates/cases-in-us.html

https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/coronavirus-us-cases.html

https://www.bbc.com/news/world-51235105

Ze zitten nu op 44k.

https://twitter.com/MarkJHandley/status/1242288147418972161/photo/1

(Deze hieronder zijn nog van gisteren.)

image.thumb.png.9a1836fd839e17458967df1050c40872.png

https://relief.unboundmedicine.com/relief/view/Coronavirus-Guidelines/2355041/all/Epidemic__Epi__Curves_for_Coronavirus_COVID_19

image.thumb.png.bfefda8a1728ad686d5712d9332b4e64.png

aangepast door Mono
  • Leuk 2

Opvallend voor een stadje met ca 40000 inwoners vandaag helaas al 2 reanimaties. Normaal varieert dat tussen de ca. 1 en 5 per maand. Zou het het gevolg kunnen zijn van uitgestelde niet acute zorg icm stress? Ben benieuwd of dit eenmalig en puur toeval is of dat dit ook in andere dorpen/steden opvalt.

• Leuk 2
14 minuten geleden, Mono zei:

De VS is vandaag flink stegen in aantal besmettingen. Best wel een interessante om te volgen.

Het lijkt wel of Trump een westrijdje is aangegaan met Italie om op koppositie te komen. America First.

Helaas is het volgen van de US aan de hand van de Johns Hopkins data door hun recente wijziging extra bewerkelijk geworden. Tenzij er een andere data source is zal ik hun ontwikkeling dan ook niet gaan volgen.

PS: ik vermoed dat websites als zerohedge iedere dag vol zullen staan met US charts, dus echt nodig is het waarschijnlijk ook niet.

• Leuk 1

RD Liveblog

24 maart 2020, 19.14 uur

Aantal coronapatiënten op intensive care richting 500

Het aantal patiënten met het coronavirus op de intensive care (ic)-afdelingen van Nederlandse ziekenhuizen nadert de 500. Mogelijk zijn het er al meer, omdat de registratie achterligt op de werkelijkheid. Aan de stichting Nationale Intensive Care Evaluatie waren dinsdag aan het begin van de avond 492 ic-opnamen doorgegeven door ziekenhuizen.

„Wegens drukte in de ziekenhuizen is het mogelijk dat deze getallen niet volledig zijn”, waarschuwt de stichting. „Ook is het mogelijk dat patiënten met vertraging worden toegevoegd.”

Ook de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NIVC) houdt de stand van zaken bij, maar heeft dinsdag nog geen nieuw cijfer naar buiten gebracht. De teller staat er sinds maandagavond op 487. Artsen beschikken overigens over een besloten systeem waarop ze kunnen zien in welk ziekenhuis nog plek is.

Het aantal beschikbare plaatsen is van groot belang voor mensen met Covid-19 die er slecht aan toe zijn. Ze worden vaak twee tot drie weken aan de beademing gelegd.

De ic-capaciteit is normaal zo’n 1150 bedden. Momenteel wordt dat aantal overal uitgebreid. De NVIC zei eerder voor deze week te zijn voorbereid op een totaal van 500 tot 1000 ic-patiënten met Covid-19.

Reformatorisch Dagblad

• Leuk 1

Op de intensive care afdelingen van Nederlandse ziekenhuizen liggen nu in totaal 546 mensen met het coronavirus. Dat zijn er 59 meer dan maandag. Er zijn 925 bedden beschikbaar.

Bron: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2441493/LIVEBLOG-576-besmettingen-in-Gelderland-regels-in-supermarkten

@Japanology Aantal beschikbare ic bedden in de laatste grafiek wellicht ophogen als dit cijfer klopt.

• Leuk 2

Gistermiddag werd op Radio1 een Philips directeur gevraagd naar opschalen van de productie van beademingsapparatuur. Ja, daar waren ze deze week mee begonnen. (gisteren dus) Hoeveel kunt u er per week produceren? Ongeveer 1000 stuks, maar daarbij waren ze wel afhankelijk van toeleveranciers en dat was dus niet zeker. Zou het nog opgevoerd kunnen worden? Ja, dat wel. Over enkele weken zouden ze kunnen opschalen naar 2000-3000 per week.

Verbazingwekkende voor mij is: Hoe kan het dat Philips blijkbaar gisteren pas begonnen is met nadenken over het opvoeren van de productiecapaciteit? Kan de overheid ze niet dwingen?

De verslaggeefster vroeg enkele malen tevergeefs naar de verdeelsleutel die Philips hanteert, voor de verschillende landen. Vroeg expliciet tot 2x toe hoe ze omgaan met een spoedorder voor Italië, versus bestellingen uit Nederland. Geen antwoord; alleen omstandig uitleggen hoe het in NL is georganiseerd. Vandaag las ik dat de VS levering van beademingsapparatuur eist van Philips. Als ze FIFO hanteren en de VS eerder bestelden, dan wordt het moeilijk denk ik.

• Leuk 2

interne mail umc medewerkers:

nieuw inzicht RIVM, chirurgisch masker beschermt voldoende!?

dus al het personeel moet deze gaan gebruiken!

zeg dan gewoon we hebben geen ffp2/3 maskers meer dus hier moeten we het mee doen?

• Leuk 4

Hoi, heb mij net voorgesteld in het voorsteltopic! 

Ik ben een meelezer sinds 2016 en heb nu mij toch aangemeld. Dank iedereen voor alle informatie, daardoor kon ik mij goed voorbereiden op Covid. 

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen, heb ik waarschijnlijk een milde vorm van Covid. Althans verlies van smaak en reuk is iig nog niet door het RVIM bevestigd als symptoom.

Sinds 2 weken heb ik smaak en reukverlies. Alles smaakt minder of heeft een metaal smaak. In eerste instantie dacht ik dat het kwam door het eten van pijnboompitten die ik 2 weken geleden at. Daar kun je ook een bittere metaalsmaak in de mond van krijgen. In 2012 heb ik dat eerder gehad. 

Gisteren las ik erover op dit forum dat het een symtoom van Covid kan zijn.
Ik heb verder geen andere symptomen. Mijn gezin heeft er geen last van.

Ik heb het RIVM gebeld en zij zeiden dat ik gewoon kon blijven werken. 

Ik heb het gemeld op mijn werk en zij hebben mij naar huis gestuurd uit voorzorg. Wat ik begrijp. 

Mijn vraag is; zijn er mensen die hetzelfde hebben (gehad) en zijn jullie daarna nog ziek geworden? Is de smaak en reuk terug gekomen?

Er is nog weinig over te lezen dus ben opzoek naar ervarings verhalen.  

• Leuk 2
15 minuten geleden, Cocostar zei:

Ik ben een meelezer sinds 2016 en heb nu mij toch aangemeld. Dank iedereen voor alle informatie, daardoor kon ik mij goed voorbereiden op Covid. 

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen, heb ik waarschijnlijk een milde vorm van Covid. Althans verlies van smaak en reuk is iig nog niet door het RVIM bevestigd als symptoom.

Sinds 2 weken heb ik smaak en reukverlies. Alles smaakt minder of heeft een metaal smaak. In eerste instantie dacht ik dat het kwam door het eten van pijnboompitten die ik 2 weken geleden at. Daar kun je ook een bittere metaalsmaak in de mond van krijgen. In 2012 heb ik dat eerder gehad. 

Ik heb het RIVM gebeld en zij zeiden dat ik gewoon kon blijven werken. 

Ik heb het gemeld op mijn werk en zij hebben mij naar huis gestuurd uit voorzorg. Wat ik begrijp. 

Mijn vraag is; zijn er mensen die hetzelfde hebben (gehad) en zijn jullie daarna nog ziek geworden? Is de smaak en reuk terug gekomen?

Er is nog weinig over te lezen dus ben opzoek naar ervarings verhalen.  

Hey,

Mijn partner heeft sinds anderhalve week reukverlies, een paar dagen een droge hoest gehad, een gevoel alsof er een bol wol in de borst zat en wat variatie in de lichaamstemperatuur, maar geen koorts. De hoest en de variatie in lichaamstemperatuur is nu zo'n dag of zes aan de gang. We kijken het met argusogen aan.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 4
26 minuten geleden, jens zei:

Ik wil alle zieken heel veel sterkte en beterschap wensen.

Corona of geen corona, de zorgen blijven toch hetzelfde, want "stel je voor dat".

Ik kan me daar echt alles bij voorstellen.

Mijn vrouw heeft enkel lichte griep verschijnselen en wat verhoging gehad, ik heb nergens last van gehad, maar wij zijn ook nooit verkouden of grieperig.

Maar we zijn er nog niet want we weten dus niet of het de corvid-19 is geweest, we blijven op onze hoede, en omzichtig.

We wensen ieder een vrij te blijven van de ziekten, en zij die toch ziek zijn of worden een hele snelle herstel toe, en dat jullie nog lang bij ons zullen blijven ook als deze pandemie voorbij is,

samen trekken we elkaar er door heen, of leiden samen.

Wat een ervaring als we er met elkaar door heen komen, we schrijven met elkaar geschiedenis,

iets wat we ons na geslacht kunnen vertellen en laten lezen op het forum.

Wees wijs en doe wat goed voor jou en je geliefden is.

• Leuk 8
38 minuten geleden, Cocostar zei:

Welkom op het forum. Fijn dat je je voorstelt.

Uiteraard van harte beterschap gewenst.

Kun je voor ons misschien vertellen hoe je verder omgaat met deze besmetting? Hoe voel je je? Wat doet het virus met je?

• Leuk 2
7 minuten geleden, JJ&A zei:

Wat een ervaring als we er met elkaar door heen komen, we schrijven met elkaar geschiedenis,

iets wat we ons na geslacht kunnen vertellen en laten lezen op het forum.

Wees wijs en doe wat goed voor jou en je geliefden is.

Wat een mooie woorden JJ&A!

Ik wens jullie ook van harte beterschap. 

• Leuk 6

Bedankt voor de antwoorden. Ik hoop dat het voor mij hierbij blijft. Niet leuk maar liever even niets proeven dan ergere symptomen. 

@Bunkerprepper ik voel mij verder niet ziek gelukkig. Wel onzekerheid wat het precies is. Is het Covid? En wat staat mij nog te wachten? 

Ik ga sinds 2 weken al beperkt naar buiten, enkel een boodschap en 1dag in de week naar mijn werk. Nu heb ik besloten om alleen nog een frisse neus te halen door even buiten te wandelen. Mijn gezin gaat de boodschappen doen. Maar eigelijk liever niet. Ik heb genoeg in huis voor 2 mnd maar toch schuif ik dat het liefst zo ver mogelijk vooruit. 

@Winterslaapisbeter en @JJ&A beterschap voor jullie partners en goede gezondheid gewenst voor jullie zelf. En voor iedereen natuurlijk. 

• Leuk 3

Uit eigen waarneming: Ik zie allerlei conceptdraaiboeken en conceptscenario's langskomen voor het geval de cijfers over 3 a 4 dagen toch tegenvallen...

Die conceptdraaiboeken en conceptscenario's gaan uit nog verdere beperking van de bewegingsvrijheid (met name in gebieden die nu als brandhaard te boek staan).

Normaal gesproken zou ik niet berichten over dingen die nu alleen nog als 'concepten' de ronde doen, maar in dit geval vond ik het toch nuttig om dit nu te delen. 

Als deze draaiboeken in werking worden gesteld, dan kun je volgens mij wel spreken over een totale lockdown in Nederland.

Nogmaals: het gaat nu alleen om conceptdraaiboeken en niemand heeft gezegd dat deze draaiboeken daadwerkelijk gebruikt zullen worden, maar we hebben eerder gezien hoe snel de ontwikkelingen kunnen gaan. 

• Leuk 13
25 minuten geleden, Cocostar zei:

Bedankt voor de antwoorden. Ik hoop dat het voor mij hierbij blijft. Niet leuk maar liever even niets proeven dan ergere symptomen. 

@Bunkerprepper ik voel mij verder niet ziek gelukkig. Wel onzekerheid wat het precies is. Is het Covid? En wat staat mij nog te wachten? 

Ik ga sinds 2 weken al beperkt naar buiten, enkel een boodschap en 1dag in de week naar mijn werk. Nu heb ik besloten om alleen nog een frisse neus te halen door even buiten te wandelen. Mijn gezin gaat de boodschappen doen. Maar eigelijk liever niet. Ik heb genoeg in huis voor 2 mnd maar toch schuif ik dat het liefst zo ver mogelijk vooruit. 

@Winterslaapisbeter en @JJ&A beterschap voor jullie partners en goede gezondheid gewenst voor jullie zelf. En voor iedereen natuurlijk. 

Bedankt beste @Cocostar en nog van harte welkom,

Misschien een zeer waardevolle tip

Laat je gezin met goede bescherming en ontsmet winkelen, met goede instructies van hygiëne en afstand te houden met andere mensen, druk ze op het hart dat besmetting dodelijk kan zijn, met veel leed en lijdensweg.

Je wilt het niet op je geweten hebben dat er erge besmettingen door ontstaat met de dood tot gevolg.

Die is van mijn kant een heel goed bedoelde tip in alle bescheidenheid. 

Ik wens jullie het allerbeste toe en veeeel wijsheid.

• Leuk 4

Mooi, RIVM (Patricia Bruijning) gaat het onderzoeksvoorstel van Jaap Goudsmit volgen om te onderzoeken wat er precies in verspreiding binnen in gezinnen plaatsvindt, wordt net op Nieuwsuur medegedeeld. (Zijn naam is niet genoemd, maar het klinkt wel als het plan van Goudsmit.) Jaap Goudsmit was eerder op 17 maart op Op1 te horen, waar hij zijn plan kwam voorstellen, in de hoop dat er gehoor aan zijn plan zou worden gegeven. Goudsmit had het liefst dat een team uit Amsterdam of EMC het zou onderzoeken, maar fijn dat RIVM het oppakt. (Eerder zei RIVM dat kinderen geen rol spelen, i.t.t. wat het buitenland zei.)

Mijn quote over Goudsmit in https://forum.preppers.nl/topic/14591-groepsimmuniteitherd-immunity/?do=findComment&comment=412996 :

Jaap Goudsmit. Emeritus hoogleraar virologie AMC, hoogleraar epidemiologie Harvard, bekend van onderzoek naar Aids. 17 maart, OP1
Zegt: vergelijking van groepsimmuniteit bij mazzelen (die Rutte gebruikt) gaat "moeilijk" op, omdat de besmettelijkheid van het virus een "volstrekt andere dynamiek heeft". Ook kennen we de feiten van mazelen terwijl het coronavirus "totaal uniek" is. Onduidelijk is wat er bij kinderen aan de hand is (omdat ze i.t.t. andere ziekten niet gevoelig lijken te zijn). Groepsimmuniteit kennen we van vaccinatie, maar bij infectie is het een andere situatie. De strategie is gebaseerd op "aannames" over wie en hoe de infectiositeit zich verspreidt. Behoud van immuniteit is onduidelijk. Goudsmit pleit voor meer onderzoek en benoemt deze stap voor stap concreet. Goudsmit keurt de strategie niet letterlijk af, maar geeft aan dat er hoge prioteit moet worden gesteld aan onderzoek naar wat er zich precies gebeurt in infectiositeit: wie is er besmet (iedereen binnen testen een testgroep) en exact nagaan hoe besmettingen precies plaatsvinden, wie-wie besmet, vooral gelet op leeftijdsgroepen. Goudsmit heeft een concreet plan en probeert daar actief steun voor te vinden.

• Leuk 4
1 uur geleden, Cocostar zei:

Met een beetje geluk is het toch PNS, maar voor de veiligheid is het inderdaad beter om rekening te houden dat het COVID-19 kan zijn.

Waar heb je de pijnboompitten vandaan en in welk product zat het? Misschien dat de leverancier kan vertellen of meer mensen klachten hebben gekregen.

• Leuk 2

Bedankt! Wij waren al heel voorzichtig in de supermarkt. Snel pakken wat we nodig hebben. Ik stopte de boodschappen in de winkel al in een tas ipv winkelwagen. Het werd bijna een sport om zo min mogelijk aan te raken en zo snel mogelijk weer weg te zijn. 
Al sinds de uitbraak in Wuhan al alert. In openbaar vervoer nooit wat aangeraakt. Mezelf bewust geworden dat ik mijn gezicht niet aanraak. En nog zoveel meer.

En nu zie je maar, hoe voorzichtig je bent, toch nu een “symptoom”

• Leuk 2
3 minuten geleden, Mono zei:

Met een beetje geluk is het toch PNS, maar voor de veiligheid is het inderdaad beter om rekening te houden dat het COVID-19 kan zijn.

Waar heb je de pijnboompitten vandaan en in welk product zat het? Misschien dat de leverancier kan vertellen of meer mensen klachten hebben gekregen.

Ze komen bij de Plus vandaan. Gewoon losse pitjes, vers verpakt. Voor over de sla. 

Mijn gezin heeft ze ook gegeten maar geen last ervan. 

• Leuk 1
49 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Uit eigen waarneming: Ik zie allerlei conceptdraaiboeken en conceptscenario's langskomen voor het geval de cijfers over 3 a 4 dagen toch tegenvallen...

Die conceptdraaiboeken en conceptscenario's gaan uit nog verdere beperking van de bewegingsvrijheid (met name in gebieden die nu als brandhaard te boek staan).

Normaal gesproken zou ik niet berichten over dingen die nu alleen nog als 'concepten' de ronde doen, maar in dit geval vond ik het toch nuttig om dit nu te delen. 

Als deze draaiboeken in werking worden gesteld, dan kun je volgens mij wel spreken over een totale lockdown in Nederland.

Nogmaals: het gaat nu alleen om conceptdraaiboeken en niemand heeft gezegd dat deze draaiboeken daadwerkelijk gebruikt zullen worden, maar we hebben eerder gezien hoe snel de ontwikkelingen kunnen gaan. 

Was dit gisteren al of is het van vandaag nu de cijfers toch weer hoger zijn?

3 uur geleden, OBL-Rien zei:

Helaas is het volgen van de US aan de hand van de Johns Hopkins data door hun recente wijziging extra bewerkelijk geworden. Tenzij er een andere data source is zal ik hun ontwikkeling dan ook niet gaan volgen.

PS: ik vermoed dat websites als zerohedge iedere dag vol zullen staan met US charts, dus echt nodig is het waarschijnlijk ook niet.

Ik snap dat het veel werk is, maar het zou inderdaad wel interessant zijn om de VS in dezelfde grafiek te kunnen zien. Zoals het er uit ziet staat de VS heel wat te wachten. Een groot deel van de populatie zit in de situatie dat je ziek melden geen inkomen betekent, en heeft daarnaast geen ziektekostenverzekering. Dit zal helaas tot een zeer snelle verspreiding leiden.

• Leuk 2
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...