Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Geplaatst: (aangepast)

'Pandemie is aan het versnellen'

WHO-chef Tedros zei vandaag in een persconferentie dat de coronaviruspandemie aan het versnellen is over de wereld. Inmiddels zijn er volgens de WHO wereldwijd ruim 300.000 mensen besmet met het coronavirus. Binnen de laatste vier dagen kwamen er 100.000 coronagevallen bij.

WHO: Het virus is aan het versnellen

bron:https://nos.nl/liveblog/2328059-rivm-cijfers-bekend-1230-ziekenhuisopnamen.html

zo had ik het nog niet bekeken en is best beangstigend

76 dagen voor de eerste 100.000 besmettingen

11 dagen naar 200.000 besmettingen 

en slechts 4 dagen voor 300.000 besmettingen

😱

aangepast door hennepje
  • Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
2 minuten geleden, Haskap zei:

Bankpas is 'schoon' . Fietssleutel ook. 

Tot nu toe gingen wij ervan uit: boodschappen zijn schoon, idem eigen boodschappentas - maar die aanname kan discutabel worden. En idd, ook jezelf en je eigen kleding kan in principe besmet raken. 

'Vuil' in elk geval: handvat winkelkar, deurtje koeling, zelfscanapparaat en pinapparaat. 

Bedankt voor je info. Dat had ik al in de gaten allemaal 😉. (Evenals de bon die je ontvangt). Ik ontwikkel dezer dagen precies een nog grotere vorm van smetvrees. En ik had het voor deze crisis al erg. Je moet idd bij alles nadenken. Denk dat ik in de toekomst mijn wegwerphandschoenen aantrek. Ook handig bij de benzinepomp. Inderdaad handiger met twee, maar dat is nu ook al weggevallen.😞

• Leuk 2

Deze post delen

2 uur geleden, Haskap zei:

De agenda is wat mij betreft een optelsom van langdurig neoliberalistisch bezuinigingsbeleid, arrogant lui en kortzichtig dat-gebeurt-bij-ons-toch-niet-denken, kokerblik en in het eigen hokje blijven redeneren, her en der ongetwijfeld de nodige incompetentie, en vooral ook eindeloos politiek gemanoevreer en gepolder zonder daadkracht want nooit keihard verantwoordelijkheid hoeven dragen en noem maar op. En in tijden van stress wordt dat er allemaal niet beter op. Ik geloof totaal niet in een overkoepelend masterplan of een immense samenzwering-tegen-de-gewone-burger. Je weet toch hoe organisaties werken? Er wordt overal ontstellend veel aangeklooid en geblunderd.

Idemdito in Belgenland.

Deze post delen

27 minuten geleden, Haskap zei:

Bankpas is 'schoon' . Fietssleutel ook. 

Tot nu toe gingen wij ervan uit: boodschappen zijn schoon, idem eigen boodschappentas - maar die aanname kan discutabel worden. En idd, ook jezelf en je eigen kleding kan in principe besmet raken. 

'Vuil' in elk geval: handvat winkelkar, deurtje koeling, zelfscanapparaat en pinapparaat. 

Bankpas en fietssleutels zijn slechts theoretisch iets minder vuil. Je kunt er beter van uitgaan dat je alles wat je aanraakt moet schoonhouden, en bv 3x per dag met een doekje met iets ontsmettends langsloopt. Of vaker...

Kijk maar hoe kruisbesmetting werkt:

Je hebt wel gelijk dat als je gedwongen wordt ergens aan te likken dat je beter aan je bankpas kunt likken dan aan een winkelwagentje, maar ga er niet van uit dat het safe is.

aangepast door Gijsbert
  • Leuk 3

Deze post delen

1 uur terug, loftprep zei:

image.png.d454df5d5b2da8d419c7584fb662eaa9.png

Bron: https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/brabantse-burgemeesters-nieuwe-maatregelen-waren-hoognodig-na-onacceptabel-gedrag~a2ad5ae1/

Misschien kijk ik scheef, maar volgens mij staan deze 2 burgemeesters ook niet 1.5 meter uit elkaar. Onacceptabel... Een van die burgemeesters noemt overtreders zelf 'idioten': https://www.ed.nl/eindhoven/burgemeester-jorritsma-haalt-hard-uit-naar-idioten-waardoor-strengere-coronaregels-nodig-zijn~abaef3d8/

Onacceptabel gedrag als in carnaval gewoon door laten gaan?

• Leuk 1

Deze post delen

Mogelijk zie ik het helemaal verkeerd maar 20 maart werd er nog vermeld dat met een dan stijgende toename tot dan toe 725 mensen werkzaam in de zorg positief waren getest. De daarop volgende dagen werd dat niet meer vermeld omdat deze mensen niet meer werden getest.

Er waren toen in totaal 2994 mensen positief bevonden.

In mijn optiek betekent dit dat een als we de lijn zo doortrekken er mogelijk 400, zo niet meer, getelde besmettingen ontbreken bij de laatste cijfers.

Gezien de hele setting van de persconferentie bekruipt mij dan toch het gevoel dat men enigszins in gaat zien dat men zich gigantisch heeft verkeken op de situatie en beseft dat men de regie heeft verloren. Waarbij men vervolgens alles uit de kast trekt wat men aan het volk kan verkopen om  te redden wat er te redden valt.

• Leuk 2

Deze post delen

De cijfers van het rivm kloppen sowieso niet. In mijn woonplaats liep het op tot 6 bewezen besmetten, toen toch 5, daarna toch weer 6..  Maar geval nr 3 is een bekende van mij en die is weer hersteld verklaard. Nr 1 en 2 heb ik alweer bij de supermarkt gezien (wel met handschoenen en mondkapje) maar die zijn wss ook weer hersteld verklaard. Maar het cijfer blijft maar op 6 staan. Dus de cijfers zeggen niets over actuele besmettingen.

En dan nog dat een groot deel van de wss besmetten niet eens getest worden. De sterfgevallen van ouderen die niet getest zijn tellen ook niet mee.  Enige wat enigszins betrouwbaar is, is het aantal ziekenhuis opnames.

aangepast door Lies
  • Leuk 2

Deze post delen

Is er inmiddels bij iemand glashard duidelijk dat er immuniteit opgebouwd kan worden tegen dit virus? Ik krijg daar nog steeds geen hoogte van, ondanks Rutte zoiets riep.

• Leuk 1

Deze post delen

De Gelderlander

De Gelderlander
Eric van der Vegt 24-03-20, 00:12h

Sonsbeekpark en Posbank blijven voorlopig open voor publiek:

‘Houd het hoofd koel en het hart warm’

ARNHEM - Sonsbeekpark en de Posbank blijven vooralsnog open. Voorzitter van de Veiligheidsregio Gelderland-Midden en burgemeester van Arnhem Ahmed Marcouch voelt er nog niets voor om parken, bossen en campings te sluiten om op die manier de kans op verspreiding van het corona-virus te verkleinen. Marcouch zei dat na afloop van het overleg met de 25 veiligheidsregio’s in Den Haag, naar aanleiding van de aanscherping van het pakket maatregelen. De Veiligheidsregio Gelderland-Midden werkt in opdracht van vijftien gemeenten in het gebied ruwweg tussen Zevenaar en Barneveld. Als regiovoorzitter is Marcouch verantwoordelijk voor het uitvoeren van de noodverordening, zoals die maandagavond door de regering is afgekondigd.  

Gaat te ver
Burgemeester Hubert Bruls sloot maandag al een deel van het Goffertpark in Nijmegen. Dat gaat Marcouch te ver. ,,Er is weliswaar een aanscherping van de maatregelen die het verbiedt dat mensen in groepsverband bij elkaar komen, maar ik heb er vertrouwen in dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt. Dat betekent niet in groepen over straat en 1,5 meter afstand nemen tot elkaar. Als dat gebeurt dan ben ik tegen het sluiten van parken en natuurgebieden. Houd het hoofd koel en het hart warm”, zegt Marcouch. Hij voegt er wel aan toe dat als mensen zich niet aan de afspraak kunnen houden, handhavers boetes zullen uitdelen. Mocht dat niet voldoende werken dan zal Marcouch de openbare ruimte alsnog sluiten. 

Samen fiksen
Hij looft de wijze waarop de meeste mensen tot nu toe omgaan met de opgelegde maatregelen. ,,We zitten met zijn allen in hetzelfde schuitje en samen fiksen we dit. Dan is het niet nodig om parken te sluiten, omdat we een ommetje willen maken. Het is ook nog eens gezond om de depressie, de stress en spanning van het verplichte binnen leven even buiten kwijt te kunnen”, zegt Marcouch.

Campings
Net als met de parken en natuurgebieden wil Marcouch ook niet op voorhand campings gaan sluiten, zoals de veiligheidsregio in Zeeland heeft opgelegd. ,,Daar hebben ze de vrees dat er heel veel Duitsers en Belgen naar de campings komen. Dat zal in deze regio minder aan de hand zijn. Maar ook hier geldt dat we naar elke camping afzonderlijk zullen kijken of er verregaande maatregelen nodig zijn.”
Het aantal handhavers dat Marcouch voor Arnhem tot zijn beschikking heeft is voorlopig voldoende. ,,Maar je kunt je voorstellen dat als deze periode langer duurt en er meer druk op de handhavers komt te liggen ik extra ambtenaren aanwijs om het huidige team te versterken. Dat is nu nog niet nodig.”

Tsja.......

aangepast door DutchPublisher

Deze post delen

49 minuten geleden, Ronin Kogaratsu zei:

Is er inmiddels bij iemand glashard duidelijk dat er immuniteit opgebouwd kan worden tegen dit virus? Ik krijg daar nog steeds geen hoogte van, ondanks Rutte zoiets riep.

Niet glashard, echter bij de meeste virussen wordt je lichaam immuun voor dat type, helaas zijn er mutaties waar je lichaam nog niet op voorbereid is, en in het geval van SARS-1 een overdreven immuun respons op gang kon brengen waardoor je ernstig ziek werd.

Overigens was dat de reden (cytokine storm) dat het vaccin tegen SARS niet van de grond kwam.

* Edit er zijn al 2 varianten van dit corona virus, het is niet uitgesloten dat je nadat je een eerste versie gehad hebt, niet kapot ziek kan worden van de tweede variant...

aangepast door Kciroj
  • Leuk 1

Deze post delen

Deze meneer weet waar hij over praat en legt een ander over immuniteit voor COVID19 uit, en ook over SARS, en immuninteit na besmetting. Hij gaat dieper in op het verhaal van de rhesusaapjes. Arm aapje. Verder gaat hij door over antilichamen. De wetenschappelijke content is vrij hoog, en het is engels, zeker in het begin maakt hij begrijpelijke plaatjes waardoor er veel van te volgen is. Zo te zien is er meer te halen op MEDcram.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 5

Deze post delen

30 minuten geleden, Kciroj zei:

Niet glashard, echter bij de meeste virussen wordt je lichaam immuun voor dat type, helaas zijn er mutaties waar je lichaam nog niet op voorbereid is, en in het geval van SARS-1 een overdreven immuun respons op gang kon brengen waardoor je ernstig ziek werd.

Overigens was dat de reden (cytokine storm) dat het vaccin tegen SARS niet van de grond kwam.

* Edit er zijn al 2 varianten van dit corona virus, het is niet uitgesloten dat je nadat je een eerste versie gehad hebt, niet kapot ziek kan worden van de tweede variant...

Bedoel je dat het vaccin een verhoogde kans gaf op een te sterke immuunrespons? Zoja, dan zou ik daar graag de bron van lezen.

Deze post delen

8 uur geleden, duinkonijn zei:

Gezien de hele setting van de persconferentie bekruipt mij dan toch het gevoel dat men enigszins in gaat zien dat men zich gigantisch heeft verkeken op de situatie en beseft dat men de regie heeft verloren. Waarbij men vervolgens alles uit de kast trekt wat men aan het volk kan verkopen om  te redden wat er te redden valt.

Ik klink in deze post wellicht pessimist, maar ik denk dat:

A) men wel degelijk wist wat op ons toe zou kunnen komen

en

B) men ook wist dat er geen ontsnappen is

en dus

C) koos voor herd-immunity

Nu ze dat niet hardop kunnen zeggen, is er een soort "laten we maar wat doen want anders halen we de volgende verkiezingen niet".

I.e. men "kiest" voor de aanpak uit de omringende landen omdat dit door de bevolking gewenst wordt, cq makkelijker te verkopen is.

Maar ondertussen "weet" men dat dit toch niet helpt.

Als ik naar de maatregelen kijk, de inconsistentie daarin, dan lijkt me dat het bovenstaande daarbij perfect past.

PS: Ik dacht een post gelezen te hebben een paar dagen terug dat rutte "naar het volk wilde luisteren omdat het toch niets uitmaakt"? (niet letterlijk, maar wel qua implicatie)

• Leuk 4

Deze post delen

Update

192032000_Screenshot2020-03-24at10_00_14.thumb.png.312fc9d652357bbcf6343f33c87190f7.png

De bron data van Johns Hopkins University is veranderd waardoor ik niet langer de data voor Europa bereken. Ik zal naar een andere bron zoeken voor deze data.

Op datum:

1824349188_Screenshot2020-03-24at10_04_15.thumb.png.e5356ea1f6e4f388b58129a1df0a5a04.png

Extra: De CFR per land

913345317_Screenshot2020-03-24at10_05_42.thumb.png.0648f70255f92272f639be677caa516e.png

Ik hoor niet veel over België en hoe de toediening van het malaria medicijn verloopt. Het is dan ook nog te vroeg om de neerwaartse beweging de laatste twee dagen aan dit middel toe te schrijven. Dit kan gewoon toeval zijn.

In Z-Korea is de CFR inmiddels opgelopen tot 1,2% en het lijkt er op dat Duitsland hun trend gaat volgen.

Italië zou kunnen afvlakken, maar om dat te zien is op dit moment nog wel een dosis optimisme nodig.

• Leuk 2

Deze post delen

13 uur geleden, Loreen zei:

Ik snap nog steeds niet wat jij en @Sterredag hier dan mee willen zeggen? 😅

Ik zeg dat ik niet snap waarom ze kinderen nog buiten laten spelen.

Eerste reactie: peuters en kleuters zijn moeilijk binnen te houden.

Mijn reactie: ook peuters en kleuters lijkt me niet handig om 'los te laten'.

Jullie reactie: ze hebben het niet over pubers/ze hebben het over jonge kinderen.

Ik volg het niet?

Hi,

Eigenlijk, probeer ik hier helemaal niets mee te vertellen 😉 Alleen de minister juist te citeren, die had het over JONGE kinderen ipv alle kinderen.. 

Deze post delen

Supermarktconcern Jumbo stelt per direct een deurbeleid in. Per tien vierkante meter vloeroppervlak mag er maximaal één klant in de winkel. Zo mag bijvoorbeeld een winkel met duizend vierkante meter vloeroppervlak niet meer dan honderd klanten binnen hebben.  Lees hier meer. 

https://nos.nl/liveblog/2328134-centrale-examens-gaan-niet-door-metro-s-londen-overvol.html

Deze post delen

'Coronavirus kan tot zeventien dagen overleven'

Het coronavirus kan tot zeventien dagen lang op oppervlakten overleven, zegt het het Amerikaanse gezondheidsinstituut CDC na onderzoek naar cruiseschip Diamond Princess. Op verschillende delen van dat schip leefde het virus zeventien dagen na ontruiming nog steeds. Dat was nog voordat die ruimtes ontsmet waren.

De Wereldgezondheidsorganisatie ging er eerder nog van uit dat het virus enkele uren tot enkele dagen op oppervlakten kan overleven, afhankelijk van bijvoorbeeld de luchtvochtigheid en de temperatuur.

Het cruiseschip Diamond Princess lag vorige maand een tijd voor anker in Japan, omdat honderden opvarenden besmet waren geraakt met het coronavirus. Zo'n 3700 mensen moesten in quarantaine, onder wie vijf Nederlanders.

Bron: liveblog NOS.nl

Daar word ik helemaal niet blij van.

• Leuk 3

Deze post delen

https://www.telegraaf.nl/nieuws/664088561/man-overlijdt-na-innemen-chloroquine-trump-krijgt-schuld

PHOENIX - Een Amerikaanse man is overleden na het innemen van een schoonmaakmiddel voor onder meer visvijvers, terwijl hij het coronavirus - preventief - wilde bestrijden. Dat melden Amerikaanse media. De vrouw van het slachtoffer wijst naar president Donald Trump, die op sociale media meteen als ’schuldige’ wordt weggezet.

Binnen dertig minuten na het innemen van chloroquinefosfaat traden er ’ernstige erffecten’ op, stelt het Banner Health-ziekenhuis in een persverklaring. De man, een zetiger, is snel daarna overleden.

aangepast door Sterredag
stuk tekst toegevoegd

Deze post delen

5 uur geleden, Ronin Kogaratsu zei:

Nee,  en dat kan ook nog niet.    Het is op dit moment een aanname op basis van de andere Corona virussen zoals de SARS CoV,   MERS en enkele andere Corona Virussen en Influenza virussen.

Echter we hebben inmiddels gezien dat SARS-CoV-2  anders is dan de SARS-CoV.    
Bij SARS-CoV  was de besmettelijkheid heel anders,  en eigenlijk alleen als iemand klachten had.   En de Virologen kwamen er afgelopen week achter,  dan informatie uit China redelijk onbetrouwbaar was,  En sinds de uitbraak in Italië de virologen, telkens voor nieuwe verrassingen komen te staan.   
Er zijn ook uitspraken dat de immuniteit slechts 6 maanden zou zijn,  maar ook dat is nog maar aanname.   Dat weten we dus eigenlijk pas in december 2020.  

• Leuk 2

Deze post delen

Sterkte voor jou en je vriendin @Rijstprepper waarschijnlijk hobbelen jullie er gewoon goed doorheen hoor. Gewoon relaxed blijven en vertrouwen op je lichaam, de meeste mensen ervaren het gewoon als een griep. Sterkte 🙂

• Leuk 1

Deze post delen

6 uur geleden, Ronin Kogaratsu zei:

Geen idee, maar er circuleren al vanaf 2004 coronavirussen in de NL bevolking. Als ik kijk naar het Humaan coronavirus NL63 dan is dat toen gewoon in de bevolking verdwenen. Dit is wat anders hoor, maar toch, het is dezelfde soort. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_coronavirus_NL63

• Leuk 1

Deze post delen

46 minuten geleden, Hermanusb zei:

Tip: Het is fijn als je even in 1, 2 of 3 zinnen boven een artikel zet wat de samenvatting van het artikel is.

Mensen die dan het hele artikel willen lezen, kunnen de link aanklikken en alles lezen. 😇

En ja.. ik snap dat in dit geval de linktitel mogelijk al een soort samenvatting is, maar het is fijn als je even in leesbare vorm een samenvatting geeft van het nieuws dat je opgevallen is. Dat helpt om alles een beetje leesbaar en overzichtelijk te houden.

• Leuk 3

Deze post delen

32 minuten geleden, Richa zei:

Geen idee, maar er circuleren al vanaf 2004 coronavirussen in de NL bevolking. Als ik kijk naar het Humaan coronavirus NL63 dan is dat toen gewoon in de bevolking verdwenen. Dit is wat anders hoor, maar toch, het is dezelfde soort. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_coronavirus_NL63

Laten we het zelfde voor het huidige virus hopen

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...