Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

3 minuten geleden, opa zei:

Sterker nog; het aantal overlijdens is ten opzichte van gister gestegen met 20%. Die 20% zagen we voorheen ook dagelijks in het aantal besmettingen. Zou dat kunnen betekenen dat er nog steeds geen verbetering is?

Volgens mij is het aantal overledenen juist gedaald?

• Leuk 1

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
3 minuten geleden, opa zei:

Sterker nog; het aantal overlijdens is ten opzichte van gister gestegen met 20%. Die 20% zagen we voorheen ook dagelijks in het aantal besmettingen. Zou dat kunnen betekenen dat er nog steeds geen verbetering is?

Volgens mij is het aantal mensen dat overleden is juist gedaald, van 43 naar 34:

23-03-2020 | 14.30 ; 34 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19

22-03-2020 | 14.14 ; 43 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19

Bron: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

• Leuk 2

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)
12 minuten geleden, hennepje zei:

maar wel 242 mensen meer opgenomen in ziekenhuis sinds gisteren dat is ongeveer 20% van totaal opgenomen in 1 dag!

die getallen stroken niet met aantal besmettingen en doden, vreemd!

Ze lopen allemaal op een andere tijdsperiode, en dat maakt het lastig. De doden komen ongeveer van de populatie van 20 dagen terug, het aantal serieuze besmettingen van 10 dagen terug, de ziekenhuisopnames van 10-12 dagen terug, en de IC opnames van 10-15 dagen terug. Wegens onderrapportage word het al snel heel rommelig.

Het enige cijfer dat ik nog enigzins vertrouw zijn het aantal IC opnames en het aantal doden. Zeker als GGD regio's niet meer mee willen doen. Helaas zegt het aantal IC opnames vooral iets over de situatie een aantal dagen terug.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 1

Deze post delen

Vanochtend met mijn huisarts vastgesteld dat ik hoogstwaarschijnlijk corona heb. In vrijwillige /niet gecontroleerde quarantaine en na 24 uur symptoom vrij mag ik weer onder de mensen.

Maar er wordt niet getest, dus wat zeggen de cijfers nou helemaal. De dokter zegt van wel, maar rivm/overheid van niet dus ik tel niet mee in de cijfers. Pas als mijn klachten zo erg worden dat ik opgenomen moet worden zal ik getest worden....en ik ben echt niet de enige op dit moment.

Kortom wat zeggen de cijfers nu echt mensen, echt niets!!! Het is net als alle andere cijfers, groei, werkloosheid etc het wordt zo berekend /uitgelegd dat er niets aan de hand is.

• Leuk 12

Deze post delen

Zojuist, Simurgh zei:

Vanochtend met mijn huisarts vastgesteld dat ik hoogstwaarschijnlijk corona heb. In vrijwillige /niet gecontroleerde quarantaine en na 24 uur symptoom vrij mag ik weer onder de mensen.

Maar er wordt niet getest, dus wat zeggen de cijfers nou helemaal. De dokter zegt van wel, maar rivm/overheid van niet dus ik tel niet mee in de cijfers. Pas als mijn klachten zo erg worden dat ik opgenomen moet worden zal ik getest worden....en ik ben echt niet de enige op dit moment.

Kortom wat zeggen de cijfers nu echt mensen, echt niets!!! Het is net als alle andere cijfers, groei, werkloosheid etc het wordt zo berekend /uitgelegd dat er niets aan de hand is.

Eens, in principe zou het sterftecijfer wel iets moeten zeggen.

Deze post delen

5 minuten geleden, Simurgh zei:

Eens dat de cijfers nauwelijks iets zeggen, en al helemaal niet op basis van 1 of 2 dagen.

Aantal sterfgevallen zegt dan al meer, maar goed, ook niet op basis van 1 dag.

Wat ik natuurlijk hoop, is dat dit een voorzichtig begin van verbetering is.

Waar ik alleen bang voor ben, is dat mensen dit aan gaan grijpen als excuus om te kunnen zeggen "Zie je wel, het valt wel mee, het is al bijna afgelopen" en de maatregelen nog meer aan hun laars gaan lappen.

Ik denk dan ook dat het raadzaam is om erg behouden te zijn met conclusies trekken. Laten we hopen op het beste, en voorbereid zijn op het slechtste.

• Leuk 2

Deze post delen

Zojuist, Sterredag zei:

drugsverslaafden? mensen met psychoses? Hoe gaan die om met instructies tov jongeren onder begeleiding en diezelfde jongeren bij hun ouders thuis?

De overeenkomst is dat al deze groepen beperkingen krijgen opgelegd in de instellingen en dat er buiten de instellingen (veel) minder begeleiding wordt geboden. 

Ook worden zo veel mogelijk psychiatrisch patiënten die vrijwillig zijn opgenomen naar huis gestuurd. Die moeten het doen met begeleiding-op-afstand. Daar heeft het thuisfront het bepaald niet altijd makkelijk mee. En psychiatrisch patiënten die  al thuis verbleven krijgen in principe geen bezoek maar aan huis maar moeten het doen met telefonische begeleiding, therapieën op ambulante locaties zijn afgezegd en slechts mondjesmaat vervangen door beeldverbindingen. Veel van deze maatregelen  belasten het thuisfront op een wijze die volgens mij vergelijkbaar is met probleemjongeren met en zonder begeleiding.

• Leuk 4

Deze post delen

12 minuten geleden, loftprep zei:

Ook wel een flinke daling op aantal nieuwe IC opnames:

image.thumb.png.00f78fdb82791b75cabc4e94ef34cc83.pngspacer.png

https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp

Ze geven wel aan dat de data kan achterlopen omdat niet elke IC de gegevens op tijd kan doorgeven:

das wel een raar grafiekje, want 24 maart is ook al ingevuld!? bovendien lopen ze 2 dagen ofzo achter zeggen ze zelf.

• Leuk 3

Deze post delen

Update trendlijn:

553560864_Screenshot2020-03-23at14_56_15.thumb.png.e50e919067f0f11fd93be9fcde3c60ec.png

De trendlijn vandaag ging door de 5057, ik hoopte al op minder dan 4900, maar "slechts" 4749? dat is in mijn boekje goed nieuws.

Één zwaluw maakt geen zomer, maar twee dan? Gisteren zaten we ook al zeer duidelijk onder de trendlijn, en nu vandaag nog eens.

Ik vermoed dat we de turn van het eerste maatregelen pakket beginnen te zien.

Voor morgen staat er 5610 bij de trendlijn. Deze keer is de trendlijn al wat aangepast aan de positieve ontwikkeling van gisteren, dus nogmaals met 200+ er onder zou ik niet durven verwachten. Maar ik hoop het stiekem wel...

• Leuk 2

Deze post delen

RIVM geeft 4749 positief, 184 gemeente onbekend en 213 in totaal overleden.

Diepe schaamte, was zo druk met andere cijfertjes bezig dat ik zelf de fout inging.

Dat krijg je er van als je niet zelf rekent maar een getal uit een spreadsheet pakt waar je wat in hebt zitten wijzigen.

aangepast door duinkonijn
stupide fout

Deze post delen

Cijfers over het aantal doden zegt mogelijk ook niet zoveel meer. Sowieso kun je alle cijfers manipuleren.

Ik weet niet of we in Nederland al zover zijn maar in Italië zijn de aantallen echte doden 4 keer zo hoog als de geregistreerde doden volgens onderstaand bericht.

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/1627575/burgemeester-bergamo-er-zijn-veel-meer-doden-dan-in-de-officiele-cijfers-staat.html

Deze post delen

3 minuten geleden, duinkonijn zei:

4749 positief, 184 gemeente onbekend en 213 in totaal overleden.

Maar als je de tabel optelt kom ik tot 4565 positief getelden per gemeente

Uhm. 4565+184 is toch gewoon 4749?

• Leuk 1

Deze post delen

Oppassen met cijfers vergelijken: 'Bierviltjesberekeningen werken niet'  Het AD en NRC leggen in twee parallelle artikelen uit dat je moet oppassen zelf aan het rekenen te slaan met besmettingscijfers uit verschillende landen. Het AD neemt daarvoor een lijstje onder de loep waarin de uitbraak in Italië met die in Nederland wordt vergeleken.  Op het eerste gezicht lijkt dat staatje te bewijzen dat het verloop van de epidemie hier de uitbraak in Italië volgt, met twee weken verschil. De cijfers van eerste week komen angstig overeen. Maar zo simpel ligt het niet. En niet alleen omdat de effecten van de beperkende maatregelen niet zijn meegenomen.  "Er valt met deze cijfers geen zinnig woord over te zeggen", waarschuwt hoogleraar wiskundige sociologie Marcel van Assen in de krant. Volgens hem maken verschillen in wie er wordt getest een vergelijking onmogelijk.  Zelfs het relatief hogere sterftecijfer in Nederland is niet per se slecht nieuws, vult microbioloog Marc Bonten aan. Hier is het geaccepteerder zwakke patiënten een zware lijdensweg te besparen. "Dat zou kunnen betekenen dat wij misschien wat eerder doden hebben."  "Zonder wiskundige modellen is niet te begrijpen wat je ziet", vul hoogleraar theoretische epidemiologie Hans Heesterbeek aan in NRC. Hij wijst erop dat er tegen-intuïtieve conclusies uit de modellen rollen, zoals dat slecht vaccineren tegen rode hond erger is dan helemaal niet. "Het zijn waarnemingen die je niet zonder modellen kunt begrijpen." Bierviltjesberekeningen, is de conclusie van het artikel, werken dus niet.

Bron en nos live blog

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/staatje-met-cijfers-van-nederland-en-italie-ging-viraal-wat-zeggen-kenners-erover~a2665ea2/?cb=b6003c68a86940eb8b906018633ab787

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/22/berekeningen-die-je-niet-meer-op-een-bierviltje-doet-a3994580

aangepast door Carbunculuz
  • Leuk 2

Deze post delen

6 minuten geleden, Preptalk zei:

Cijfers over het aantal doden zegt mogelijk ook niet zoveel meer. Sowieso kun je alle cijfers manipuleren.

Ik weet niet of we in Nederland al zover zijn maar in Italië zijn de aantallen echte doden 4 keer zo hoog als de geregistreerde doden volgens onderstaand bericht.

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/1627575/burgemeester-bergamo-er-zijn-veel-meer-doden-dan-in-de-officiele-cijfers-staat.html

Italie en NL is lastig vergelijken,

ik duim even dat er daadwerkelijk 34 doden waren afgelopen 24 uur.

ik ben nu alleen maar meer benieuwd naar de cijfers van morgen,

niet het aantal besmettingen maar de sterfte cijfers.

en die ga ik over 3 maand sowieso nog vergelijken met de cijfers van het cbs.

die komen altijd pas na een paar weken,

Deze post delen

2 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Bierviltjesberekeningen, is de conclusie van het artikel, werken dus niet.

Waar is hun model dan dat nauwkeurige berekeningen en voorspellingen maakt?

Of zijn zij ook van mening dat je in de mist beter met je ogen dicht kunt rijden omdat je "toch niets ziet".

• Leuk 4

Deze post delen

Zojuist, OBL-Rien zei:

Of zijn zij ook van mening dat je in de mist beter met je ogen dicht kunt rijden omdat je "toch niets ziet".

Misschien vinden ze dat je zonder rijbewijs beter helemaal niet kan rijden, en al helemaal niet in de mist.

• Leuk 4

Deze post delen

In Noord-Korea zijn helemaal geen COVID-19 gevallen dus die doen het nog beter...toch?

Deze post delen

1 uur terug, joostven zei:

Hi!

Mijn first post hier op dit forum. Zelf had ik een gevoel sinds deze crisis start dat ik en mijn familie al corona afgelopen December hebben gehad.

Mijn kinderen hadden longontsteking en ik zat er tegen aan. Precies alle kenmerken symptomen bijbehorend bij Corona, inclusief pijnlijke borst steken wat ik nog nooit

eerder heb gevoeld (geen grapje) Tot deze crisis ging ik eigenlijk uit van een zware griep. Vandaag het artikel hieronder in de South China Morning  post en ander site tegen wat mijn gevoel een beetje bevestigd: 

Coronavirus: ‘strange pneumonia’ seen in Lombardy in November, leading Italian doctor says 
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3076334/coronavirus-strange-pneumonia-seen-lombardy-november-leading

https://sg.news.yahoo.com/coronavirus-strange-pneumonia-seen-lombardy-112931229.html

Gisteren riep Trump ook in zijn persco dat China dit beter drie maanden eerder (dan januari) had kunnen melden. Dat zou bovenstaande artikelen kunnnen bevestigen?

Wat denken jullie hiervan? Zou het kunnen dat dit al veel langer en breder speelt? Of is dat teveel conspiracy gedachte?

Eerlijk gezegd denk ik dit ook. Ik zit sinds half januari thuis( vermoedelijk besmet via mijn dochter die in Brussel werkt waar dagelijks Chinese toeristen kwamen). Ik heb een longontsteking ontwikkeld. Drie reeksen antibiotica, heel moeilijk genezingsproces. Nu in herstelfase nog maar voel weinig vooruitgang. Als ik te lang ( max 15 min buiten ben)  last op de longen...steken blijven feregeld de kop op steken. Wel geen koorts.   Heel vreemd dat dit zo lang duurt. Verder leef ik heel gezond, aanvullende voedingssupplementen, vit D en C.  Volgens mij circuleerd dat al sinds januari. 

• Leuk 3

Deze post delen

Wat mij ook opvalt is dat vele mensen die ik ken met zware aandoeningen (kanker) nu in deze periode overlijden...Ik ken er zo n stuk of 6. Te toevallig naar mijn gevoel.

Deze post delen

2 minuten geleden, Kciroj zei:

In Noord-Korea zijn helemaal geen COVID-19 gevallen dus die doen het nog beter...toch?

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_North_Korea

In early March, the North Korean government continued to deny that they had any cases of COVID-19. However, according to South Korean media outlet Daily NK, 180 soldiers had died. There was no estimate of those merely infected.[16]

In February and March, U.S. officials observed a decrease in military activity in North Korea, believed to be a sign that there are COVID-19 cases in the country.[1] General Robert B. Abrams observed that the North Korean military had "been on lockdown for about 30 days" and "didn’t fly an airplane for 24 days".[1]

https://www.scmp.com/news/asia/east-asia/article/3074377/coronavirus-nearly-200-north-korea-soldiers-die-outbreak

Deze post delen

7 minuten geleden, Sonny zei:

Eerlijk gezegd denk ik dit ook. Ik zit sinds half januari thuis( vermoedelijk besmet via mijn dochter die in Brussel werkt waar dagelijks Chinese toeristen kwamen). Ik heb een longontsteking ontwikkeld. Drie reeksen antibiotica, heel moeilijk genezingsproces. Nu in herstelfase nog maar voel weinig vooruitgang. Als ik te lang ( max 15 min buiten ben)  last op de longen...steken blijven feregeld de kop op steken. Wel geen koorts.   Heel vreemd dat dit zo lang duurt. Verder leef ik heel gezond, aanvullende voedingssupplementen, vit D en C.  Volgens mij circuleerd dat al sinds januari. 

Sterkte!

Heb je nog ontdekt of je andere mensen in je omgeving aangestoken hebt?

Edit: Ben vooral nieuwsgierig hoe hun symptomen dan waren

• Leuk 1

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...