Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

En gelukkig is er ook af en toe iemand bij het RIVM met relatief positief nieuws...

Weliswaar met tig slagen om de arm, maar toch...

Wallinga verwacht dat in het meest positieve scenario er begin april 1000 mensen met corona op de intensive care zullen liggen, en het aantal daarna langzaam zal afnemen. "Met de huidige cijfers welk scenario het gaat worden", aldus de modelleur. "Dat we nu een afvlakking zien geeft meer aanleiding om in het milde scenario te geloven. Maar daar moeten we heel voorzichtig mee zijn."

Een van de onzekerheden is het aantal dagen dat iemand met het coronavirus op de intensive care blijft liggen. Het RIVM gaat nu uit van tien dagen. Mocht dat gemiddeld langer zijn, dan zal het aantal coronapatiënten dat tegelijk op de IC ligt hoger zijn, en de piek ook hoger liggen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2327968-rivm-komende-week-moeten-we-effect-coronamaatregelen-gaan-zien.html

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

1 minuut geleden, JohninNL zei:

Je kunt je wel hardop afvragen of die lagere uitkomst komt doordat er minder getest word tegenover andere landen.

Dat verwacht ik niet. Ik geloof dat het aantal tests minder belangrijk is omdat men nu toch vooral alleen dan test wanneer het voor de behandeling van een zieke belangrijk is. En omdat alleen de positieve cases een plaats vinden in de cijfers maakt het niet uit hoeveel negatieve cases er zijn.

1 minuut geleden, JohninNL zei:

Interessant zou zijn om de doden trendlijn te volgen, dat zegt waarschijnlijk meer over de beginfase wanneer er nog IC capaciteit is en of we daarin ook nog lager uitkomen.

Niet iedere dode is door de IC unit gegaan, en dat is vermoedelijk ook weer per land verschillend.

Wanneer je naar de CFR grafiek kijkt dan zie je hoe de westerse landen het model van Italië lijken te volgen. Met uitzondering van Duitsland. Eerst een wat vlakkere fase, gevolgd door een moment waarop de CFR begint op te lopen. De grafiek van Italië's CFR geeft een hint van afvlakking, maar die bestaat op dit moment vooral uit hoop.

De prachtige cijfers* van @OBL-Rien en anderen hier lieten dit ook al zien:

Wie de Nederlandse en Italiaanse coronacijfers naast elkaar legt, ziet een verontrustende parallel: de cijfers komen vrijwel overeen. Alleen loopt ons land twee weken achter. Koersen we af op Italiaanse toestanden? Dat is volgens experts nog niet te zeggen, blijkt uit een rondgang van deze krant. Komende week is cruciaal. ,,Alles valt of staat met het effect van de nu genomen maatregelen.’’

Bron: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-179-nederlanders-overleden-door-coronavirus-bevolking-tobt-met-1-5-meter-afstand~a3523299/

* Met 'prachtige cijfers' bedoel ik uiteraard de moeite en zorg waarmee de cijfers worden gemodelleerd. De essentie waar de cijfers over gaan zijn natuurlijk alles behalve prachtig. 

• Leuk 2
1 uur terug, Preppernl zei:

Daar geloof ik niks van nu.. anders moesten ze toch een persconferentie geven en aankondigen 

Waar een lockdown werd aangekondigd ging een groot aantal mensen aan het rennen  naar andere delen van land of provincie.

Niet aankondigen is daarom slimmer en effectiever.

• Leuk 5
4 minuten geleden, Prepaired zei:

Waar een lockdown werd aangekondigd ging een groot aantal mensen aan het rennen  naar andere delen van land of provincie.

Niet aankondigen is daarom slimmer en effectiever.

Niet als semantische muggezifterij bedoeld, maar ik neem aan dat je bedoelt: geen vooraankondiging.

Als je een maatregel helemaal niet aankondigt/communiceert (de officiële term is 'afkondigen') kun je hem uiteraard ook niet invoeren. ?

Maar in de kern van wat je zegt heb je gelijk. Telkens als in landen een bepaalde vorm van afgrendeling werd aangekondigd, waren er allerlei bewegingen te zien van mensen die nog gauw voordat de lockdown een feit was het lockdown gebied verlieten.

• Leuk 1
6 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Niet als semantische muggezifterij bedoeld, maar ik neem aan dat je bedoelt: geen vooraankondiging.

Als je een maatregel helemaal niet aankondigt/communiceert (de officiële term is 'afkondigen') kun je hem uiteraard ook niet invoeren. ?

Maar in de kern van wat je zegt heb je gelijk. Telkens als in landen een bepaalde vorm van afgrendeling werd aangekondigd, waren er allerlei bewegingen te zien van mensen die nog gauw voordat de lockdown een feit was het lockdown gebied verlieten.

idd geen vooraankondiging en de aankondiging zelf zo kort mogelijk voor het ingaan ervan.

• Leuk 1

Een stukje van de bekendste viroloog van Italië. En ik ben bang dat hij wel eens gelijk kan gaan krijgen. De rest zit achter een betaalmuur op het AD, ik weet niet of iemand anders er toegang tot heeft. Als je kijkt naar onze maatregelen en ons gedrag lijken wij wel een kopie van Italië. Ik zit zelf al binnen en ga niet naar buiten als het niets hoeft. Alleen naar werk en dan meteen weer naar huis. Bij ons in de buurt rijd er al politie door de buurt heen die alle pleintjes en parkjes hier in de buurt aan het af gaan is.

De bekendste viroloog van Italië Roberto Burioni is er duidelijk over in een tweet die hij zondag de wereld in stuurde. Zijn land betaalt op dit moment de prijs voor het weekend van 7 maart toen iedereen op de piste stond of naar het strand ging. Een dag voor dat bewuste weekend waren er in Italië al 197 mensen bezweken aan het coronavirus en waren er 4636 mensen besmet, maar veel mensen vierden het leven alsof er niets aan de hand was.

Bron: AD.nl

Link: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/opvallende-cijfers-koersen-we-af-op-italiaanse-toestanden~a2665ea2/

aangepast door Johnny79
  • Leuk 1
8 minuten geleden, Johnny79 zei:

De rest zit achter een betaalmuur op het AD, ik weet niet of iemand anders er toegang tot heeft.

Openen in privacy mode van je browser, en je kan hem lezen. Aan het woord komt Roberto Burioni (viroloog Italie), Marcel van Assen (wiskundige sociologie, U. Tilburg), Marc Bonten (microbioloog, UMC) en Marion Koopmans (viroloog, EMC, WHO).

Kale cijfers vertellen dus lang niet alles. Dat geldt ook voor de sterftecijfers.

• Leuk 2
8 minuten geleden, Mono zei:

Openen in privacy mode van je browser, en je kan hem lezen. Aan het woord komt Roberto Burioni (viroloog Italie), Marcel van Assen (wiskundige sociologie, U. Tilburg), Marc Bonten (microbioloog, UMC) en Marion Koopmans (viroloog, EMC, WHO).

Gelezen. Bedankt voor de tip, wist helemaal niet dat dit ook kan ? 

Tja en als het RIVM minder is gaan testen krijg je dus een neerwaardse buiging in de trend die eigenlijk alleen maar zegt dat er minder besmettingen zijn omdat er minder getest wordt. Niet omdat we de trend hebben kunnen doorbreken door de genomen maatregelen. Dus met andere woorden, we kunnen niet veel met de cijfers die het RIVM nog bekend maakt (voor zo ver als dat ze al betrouwbaar waren. Het aantal besmettingen werkelijk ligt veel hoger). Op deze manier kan je de trendlijn manipuleren zoals je zelf wil. 

2 uur geleden, FrankBOL zei:

Hoor net uit betrouwbare bron dat vannacht een lock down ingaat, weet alleen niet of het alleen brabant is of heel het land....

Bron kan ik helaas niet delen.

Het kan wel een bron zijn die de juiste info normaal gesproken heeft maar laat je niet voor de gek houden, het lijkt wat twijfelachtig, het hoeft dus niet aan jou te liggen.

Toch fijn dat je ons op de hoogte wilt houden, bedankt voor jou aandeel.

• Leuk 1

In Duitsland is ondertussen een discussie gaande of men mensen met Corona mag volgen via de mobiele telefoon. Om zo daadwerkelijk te kunnen controleren of ze wel thuisblijven. Ook wordt er gesproken om in het algemeen zo mensen te kunnen volgen, zoals men in Zuid-Korea ook doet. Wel alleen nu in verband met de Coronacrisis, maar toch.

Is een idee van de gezondheidsminister Spahn en wordt tot nu toe afgewezen, maar er gaat binnenkort over gesproken worden.

• Leuk 1

Morgen komt het crisisteam van de regering bijeen om het effect van de maatregelen te bespreken. Ze overwegen meer winkels te sluiten.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/58068855/kabinet-overweegt-meer-winkels-te-sluiten

Als ik naar de ontwikkeling in Brabant kijk waar al een paar dagen eerder een beperkte set maatregelen zijn afgekondigd, dan zou je daar al een effect moeten zien. Ik zie die nog niet, maar heb geen wiskundig oog, misschien is het effect er wel, maar te klein.

Ik zet in op een soortgelijk verbod als in Duitsland. Om de een of andere manier mag je geen lockdown zeggen. Hoe je het ook noemt, als er maar effect komt.

• Leuk 1
10 minuten geleden, loftprep zei:

Morgen komt het crisisteam van de regering bijeen om het effect van de maatregelen te bespreken. Ze overwegen meer winkels te sluiten.

Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/58068855/kabinet-overweegt-meer-winkels-te-sluiten

Als ik naar de ontwikkeling in Brabant kijk waar al een paar dagen eerder een beperkte set maatregelen zijn afgekondigd, dan zou je daar al een effect moeten zien. Ik zie die nog niet, maar heb geen wiskundig oog, misschien is het effect er wel, maar te klein.

Ik zet in op een soortgelijk verbod als in Duitsland. Om de een of andere manier mag je geen lockdown zeggen. Hoe je het ook noemt, als er maar effect komt.

Lockdown is inderdaad te negatief. Mensen schikken hiervan en raken in paniek. Dat willen ze voorkomen en daarom mogen we geen lockdown meer zeggen maar noemen we het anders, daar rust nog niet zo'n angst op.

Als je het feitelijk bekijkt vind ik dat we al in een lockdown zitten, alleen nog niet volledig. Toen de scholen en horeca sloten noemde ik het een lockdown light. De volgende maatregelen zullen voor een lockdown medium zorgen, om vervolgens de laatste stap te nemen mocht deze nodig zijn. Dan komen we op de lockdown die we geen lockdown mogen noemen.......de lockdown full force. Je zit in je huis en mag geen kant meer op zonder briefje.

aangepast door Johnny79
  • Leuk 4
2 uur geleden, Johnny79 zei:

Lockdown is inderdaad te negatief. Mensen schikken hiervan en raken in paniek. Dat willen ze voorkomen en daarom mogen we geen lockdown meer zeggen maar noemen we het anders, daar rust nog niet zo'n angst op.

Lockdown is een duidelijk communicatie middel: blijf binnen.

In Belgie raken mensen er ook niet echt in paniek van, anders dan het vanzelfsprekend hamsteren.

Als NL/RIVM ergens slecht in is geweest, dan hoort communicatie wel in de top 3.

RIVM:

• de kans dat het virus naar NL komt is zeer klein
  • als het virus in NL komt, is de kans klein dat het zich hier verspreidt
  • het virus is helemaal niet zo besmettelijk
  • we zijn zeer goed voorbereid
  • je hoeft geen mondkapjes te kopen, die werken toch niet
  • we luisteren naar de experts en volgen de wetenschap
  • je hoeft je geen zorgen te maken
  • het virus lijkt een beetje op de gewone griep
  • alleen ouderen zijn kwetsbaar
  • kinderen spelen geen rol in de uitbraak
  • als je besmet bent en klachten hebt, moet je thuis blijven, maar je huisgenoten mogen gewoon bij je komen en weer naar buiten gaan
  • je kan gewoon lekker doorfeesten in Brabant met carnaval, dat wordt toch slechts in kleine groepen gedaan
  • we gaan het virus laten verspreiden onder de bevolking, dat is onze strategie
  • we hebben maximale controle
  • na besmetting ben je immuun
  • als iemand geen klachten heeft, is er niets aan de hand
  • groepen kleiner dan 100 personen zijn geen probleem

Op een gegeven moment weet de bevolking het dan ook niet meer, en denken ze: "het zal wel", "het valt wel mee", "als niemand hoest, is er niets aan de hand", "ach, als ik nu besmet raak, dan heb ik het alvast gehad, en kan ik lekker buiten van de zon genieten".

aangepast door Mono
  • Leuk 13
13 minuten geleden, Mono zei:

Als NL/RIVM ergens slecht in is geweest, dan hoort communicatie wel in de top 3.

RIVM:

• de kans dat het virus naar NL komt is zeer klein
  • als het virus in NL komt, is de kans klein dat het zich hier verspreidt
  • het virus is helemaal niet zo besmettelijk
  • we zijn zeer goed voorbereid
  • je hoeft geen mondkapjes te kopen, die werken toch niet
  • je hoeft je geen zorgen te maken
  • het virus lijkt een beetje op de gewone griep
  • alleen ouderen zijn kwetsbaar
  • je kan gewoon lekker doorfeesten in Brabant met carnaval, dat wordt toch slechts in kleine groepen gedaan
  • we gaan het virus laten verspreiden onder de bevolking, dat is onze strategie
  • we hebben maximale controle
  • na besmetting ben je immuun
  • als iemand geen klachten heeft, is er niets aan de hand

Op een gegeven moment weet de bevolking het dan ook niet meer, en denken ze: "het zal wel", "het valt wel mee", "als niemand hoest, is er niets aan de hand", "ach, als ik nu besmet raak, dan heb ik het alvast gehad, en kan ik lekker buiten van de zon genieten".

Het RIVM loopt al vanaf het begin achter de feiten aan, dat is wel gebleken. De hele wereld staat naar ons te roepen, maar o.a. het RIVM denk het allemaal beter te weten. Als iedereen ROOD roept dan roept het RIVM GROEN! Iedereen RECHTS...het RIVM....juist.....LINKS!

Ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat ze niet gewaarschuwd zijn als het fout gaat. De hele wereld staat naar ons te roepen, maar ze denken het allemaal beter te weten in Nederland. We gaan het in de loop van volgende week zien of ze het inderdaad beter weten dan de rest van de wereld. Ik hoop het echt, maar ik ben bang dat de uitkomst anders zal zijn en we als we niet heel goed uit gaan kijken een kopie van Italië worden..

• Leuk 5

Jong slachtoffer is 39-jarige papa van baby van vier maanden: “Hij lachte nog dat hij waarschijnlijk corona had”

Eén van de jonge slachtoffers die het coronavirus gemaakt heeft, is een 39-jarige Brusselaar. Hij werd zo’n vier maanden geleden nog papa van een dochtertje. Dat meldt een goeie vriend in de Franstalige kranten van Sudpresse.

De vriend van de man vertelt z’n verhaal om mensen bewust te maken dat de maatregelen wel degelijk belangrijk zijn. “Ik had hem deze week nog aan de lijn. Hij dacht dat hij een simpele griep had en lachte dat hij corona had. Maar zaterdagochtend had hij zware ademhalingsproblemen en trok hij naar de spoeddiensten. Daar werd vastgesteld dat hij inderdaad corona had en werd hij beademd. Maar dat heeft hem dus niet kunnen redden: mijn vriend is gestorven.”

“Eerlijk gezegd, veel mensen zijn zich nog steeds niet bewust van de risico’s. Ze vinden het een ver-van-hun-bedshow, een ziekte die ze nooit zal raken. Maar de doden zijn er wel, het zijn niet alleen cijfers die onze overheid elke dag meedeelt. Ze bestaan ook echt. Ik woon zelf in Schaarbeek en ik kan u zeggen dat de maatregelen absoluut niet gerespecteerd worden. Kinderen spelen hier nog steeds op straat. En niet om te stigmatiseren - ik ben zelf van Marokkaanse origine - maar ik stel vast dat het vooral in deze buurten voorvalt waar mensen niet goed snappen dat binnen moeten blijven. Eerlijk, als we geen totaal uitgaansverbod installeren, zullen velen hun laars blijven lappen aan de regels.”

bron:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200322_04898227

aangepast door hennepje
opmaak
  • Leuk 1
14 minuten geleden, Hermanusb zei:

We zijn al een kopie van Italie.

Ik heb alle cijfers net even rustig zitten bekijken van Italië en Nederland die tot nu toe bekend zijn, had daarvoor eerder nog geen tijd. Je hebt nog gelijk ook. Als we zo door blijven gaan dan wil ik denk ik niet verder meer denken..................

• Leuk 2
1 minuut geleden, Johnny79 zei:

Ik heb alle cijfers net even rustig zitten bekijken van Italië en Nederland die tot nu toe bekend zijn, had daarvoor eerder nog geen tijd. Je hebt nog gelijk ook. Als we zo door blijven gaan dan wil ik denk ik niet verder meer denken..................

@Johnny79 wel je koppie er bij houden hoor, wij doorstaan het met elkaar, je staat er niet alleen voor.

• Leuk 4

Dat het coronavirus ook jongeren kan treffen, blijkt nu ook in de Verenigde Staten. In Atlanta vecht de 12-jarige Emma voor haar leven, meldt haar neef aan CNN.  Emma was voor ze het virus opliep gewoon gezond. Ze is niet op reis geweest, en waar ze het virus opliep is niet bekend. Sinds zaterdag ligt ze aan de beademing, haar conditie is op dit moment stabiel, schrijft CNN.

bron:https://www.ad.nl/binnenland/live-aboutaleb-denkt-aan-contactverbod-merkel-in-quarantaine-en-weinstein-besmet~a3523299/

triest!

• Leuk 1

22 maart 2020: Alex Friedrich (prof. medical sciences, fields: Microbiology, Infectious Diseases) in het UMCG in Groningen, waar ze het met succes anders doen dan wat RIVM zegt:

https://www.groene.nl/artikel/noordelijke-provincies-laten-landelijk-beleid-los-en-testen-massaal

Wat quotes uit het artikel:

• "Wij hebben ons losgekoppeld van het landelijke beleid en doen het gewoon bij zorgverleners: testen, testen, testen."
  • windt hij zich op over het stellige punt dat de basis vormt van het Nederlandse RIVM-beleid, namelijk dat je pas vanaf het moment dat je symptomen hebt besmettelijk bent en thuis moet blijven
  • "Het landelijk beleid is tot nu toe om zorgmedewerkers niet meer te testen. Wij doen dat, net als een aantal andere ziekenhuizen, wel."
  • Maar, hoe krijgen jullie het voor elkaar? Er is toch niet genoeg testcapaciteit in Nederland?
    ‘Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem.'
  • ‘Nou, we waren er klaar voor, alleen in het begin stuurde de GGD Groningen geen monsters in. Wij vroegen hun waarom. Landelijk beleid, zeiden ze.'

•  
  • Leuk 14
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...