Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1 minuut geleden, Loreen zei:

Een oefening vindt natuurlijk niet alleen plaats op het moment zelf, maar wordt van tevoren voorbereid ;)

Zo kan ik me goed voorstellen dat weken voor een oefening plaatsvindt, al begonnen wordt met materieel op de juiste locatie te krijgen. Als vervolgens de oefening wordt afgelast, moet dat materieel natuurlijk weer teruggebracht worden.

Wat betreft de vorm van het materieel, er worden op het moment flinke hoeveelheden tanks vervoerd.

Ja dat snap ik natuurlijk wel. 🙂  Alleen kregen we weken geleden niet het bericht (of verschillende meldingen) van oefeningen en verplaatsing van materieel.

• Leuk 1

Deze post delen

57 minuten geleden, OBL-Rien zei:

De RIVM zou "herd-immunity" centra kunnen inrichten (hotels etc).

Hier moet mij toch even iets van het hart: uit bovenstaand en eerdere berichtjes van je maak ik op dat je een tamelijk voorstander bent van herd-immunity.

Goed,ieder zijn /haar keuze.

Echter , in deze quote :

"Je kunt het zelfs visueel zien, de lijn heeft een duidelijke knik naar beneden.

Even een vreugde dansje maken...

Ok, voor morgen gaat de trendlijn door 5057... please please please, mag het beneden de 4900 uitkomen??.."

lijk je blij te zijn met een daling van besmettingen.

Komt op mij heel tegenstrijdig over.Of schiet hier mss mijn analytisch denkvermogen tekort?

Ik mag toch hopen dat je berichtjes die pleiten voor groepsimmuniteit niet plaatst in het kader van : berichtjes plaatsen om te kijken hoe er op wordt gereageerd,zoals je eerder weleens  "opbiechtte ".....

Groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 2

Deze post delen

https://www.noordwijk.nl/Inwoners_ondernemers/Over_ons/Nieuws/Wegen_naar_de_kust_afgesloten
Wegen naar de kust afgesloten
Zondagmiddag 22 maart 2020 zijn de wegen naar de kust van Noordwijk tot nader orde afgesloten. Lockdown omdat het noodzakelijk is.

Ik woon hier behoorlijk dicht bij. Oudste moet daar komende week naar school voor examens, ben benieuwd.

Zelfde geldt voor Katwijk:

NB! Let even op wie het 'verzoek' heeft gedaan... Die noodverordeningen geven al de ruimere bevoegdheden.

Ik denk dat er de facto een lockdown is maar met decentrale discretie rond specifieke invoering.

JD
  • Leuk 2

Deze post delen

15 minuten geleden, Richa zei:

Ja dat snap ik natuurlijk wel. 🙂  Alleen kregen we weken geleden niet het bericht (of verschillende meldingen) van oefeningen en verplaatsing van materieel.

Die berichten waren er wel, maar waren toen niet zo 'interessant' waardoor ze waarschijnlijk niet zo opvielen. Zelfde dat als je zwanger bent opeens overal zwangeren ziet. Nu zijn mensen bezig met een eventuele lockdown, zien ze die tanks, en dan gaat dat natuurlijk als een lopend vuurtje rond.

• Leuk 4

Deze post delen

Iinteressant dat NOS nu een berichtje in het liveblog zet dat de WHO zegt dat een lockdown niet helpt. Interessant dat dat bericht nu net verschijnt als er steeds meer stemmen opgaan om het wel te doen. Zou dat berichtje een functie hebben? Ik snap hem even niet.

WHO: lockdown helpt niet

Het heeft geen zin om een lockdown in te stellen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Crisisexpert Mike Ryan van de WHO zegt tegen de BBC dat het belangrijk is om maatregelen op het gebied van volksgezondheid te nemen om te voorkomen dat er later een nieuwe piek van besmettingen ontstaat.

"We moeten ons richten op het opsporen van mensen die ziek zijn en ze isoleren. Daarna moeten we achterhalen met wie ze in contact hebben gestaan en ook die mensen isoleren", zegt Ryan. "Het nadeel van lockdowns is dat het gevaar bestaat dat het virus meteen weer opduikt als de strenge gebiedsverboden worden opgeheven."

https://nos.nl/liveblog/2327944-43-mensen-overleden-door-coronavirus-noordwijk-sluit-kustwegen-af-voor-publiek.html

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Stap 1 boetes 

Ambulances:

Schreeuwende drones in BE:

aangepast door Info_junky
  • Leuk 2

Deze post delen

6 minuten geleden, Huisvrouw zei:

Iinteressant dat NOS nu een berichtje in het liveblog zet dat de WHO zegt dat een lockdown niet helpt. Interessant dat dat bericht nu net verschijnt als er steeds meer stemmen opgaan om het wel te doen. Zou dat berichtje een functie hebben? Ik snap hem even niet.

https://nos.nl/liveblog/2327944-43-mensen-overleden-door-coronavirus-noordwijk-sluit-kustwegen-af-voor-publiek.html

Het stond er vanmorgen al op had het gedeeld, maar idd raar.

• Leuk 1

Deze post delen

40 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Hier moet mij toch even iets van het hart: uit bovenstaand en eerdere berichtjes van je maak ik op dat je een tamelijk voorstander bent van herd-immunity.

Goed,ieder zijn /haar keuze.

Nee hoor. Ik ben agnostisch tov mogelijke oplossingen.

We doen wat we doen en zullen moeten leven met de consequenties, nooit wetende of het andere misschien beter was geweest.

40 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Ik mag toch hopen dat je berichtjes die pleiten voor groepsimmuniteit niet plaatst in het kader van : berichtjes plaatsen om te kijken hoe er op wordt gereageerd,zoals je eerder weleens  "opbiechtte ".....

Nee, dat doe ik hoogstens een keer voor een nieuw onderwerp, niet een dat al uitgekauwd is.

Deze post delen

1 minuut geleden, Info_junky zei:

Ondertussen.... raven zijn het...

Kredietbeoordelaar Moody's in dec 2019:

https://www.ad.nl/wonen/nederland-kwetsbaar-voor-nieuwe-crash-huizenmarkt~a834d88d/

Nederland is kwetsbaar voor een crash op de woningmarkt. Als dat gebeurt komt de economie tot stilstand. Dat concludeert kredietbeoordelaar Moody’s op basis van eigen onderzoek. De kenners keken naar meerdere scenario’s uiteenlopend van een halvering van de huizenprijzen tot een langdurige maar geleidelijke neergang.

Hypotheekrente gaat omhoog door Coronacrisis, maart 2020:

https://www.nu.nl/economie/6039283/hypotheekrente-gaat-omhoog-door-coronacrisis.html

Recessie komt er aan, maart 2020:

https://www.nu.nl/economie/6037880/eurocommissaris-eu-belandt-dit-jaar-in-recessie-door-het-coronavirus.html

De Europese Unie zal dit jaar in een recessie belanden door het coronavirus. Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton verwacht dat de EU een economische klap van 2 tot 2,5 procent zal oplopen. "Uiteraard verwachten we een recessie in het jaar 2020."

Dus misschien crasht de woningmarkt wel.

• Leuk 1

Deze post delen

Interessant.

J.Hennis was in Irak.

Ik zet um ook ff in topic over bekende mensen. 

In Duitsland:

Max. 2 personen

aangepast door Info_junky

Deze post delen

27 minuten geleden, Huisvrouw zei:

Het bericht van NOS (praatpaal van RIVM) wekt de suggestie dat lockdowns onzin zijn. Voor het gemak laten ze een belangrijk deel van zijn uitspraken weg, namelijk dat hij voorstander is van suppression: Hij wilt locksdowns en jacht op het virus.

Hier heb je Michael Ryan van vandaag:

https://www.irishpost.com/news/world-health-organisations-top-emergency-expert-says-lockdowns-not-enough-defeat-coronavirus-181973

“What we really need to focus on is finding those who are sick, those who have the virus, and isolate them, find their contacts and isolate them,”

“The danger right now with the lockdowns ... if we don’t put in place the strong public health measures now, when those movement restrictions and lockdowns are lifted, the danger is the disease will jump back up.”

"Once we've suppressed the transmission, we have to go after the virus. We have to take the fight to the virus," Mr Ryan added.

aangepast door Mono
  • Leuk 4

Deze post delen

Uit eigen waarneming:
Op dit moment is er op nationaal niveau overleg tussen Duitsland en Nederland gaande over de noodzaak om de maatregelen in Nederland en Duitsland te 'synchroniseren'.

Duitsland staat volgens verschillende bronnen namelijk op het punt om vanavond verder gaande maatregelen af te kondigen, maar als vervolgens het verkeer tussen Duitsland en Nederland vrijelijk doorgaat, dan hebben die aanvullende maatregelen natuurlijk geen zin.

Diverse media hebben het voornemen van Duitsland al opgepikt, ongetwijfeld zullen de Nederlandse media zodirect volgen.

image.thumb.png.014c44f1d00ab6b27859d86ead2a46e5.png

Men wil het maximum aantal mensen dat elkaar tegelijkertijd kan ontmoeten op drie stellen.

Bund und Länder wollen eine Art Kontaktverbot im Kampf gegen die Ausbreitung des Coronavirus beschließen. Kanzlerin Angela Merkel und die Ministerpräsidenten der Länder einigten sich nach Informationen der Deutschen Presse-Agentur bei einer Schaltkonferenz darauf, Ansammlungen von mehr als zwei Personen grundsätzlich zu verbieten. Ausgenommen werden sollen Familien sowie in einem Haushalt lebende Personen.

Eine Gruppe von zwölf Ländern hatte sich bereits vor der Schaltkonferenz im Grundsatz auf ein umfassendes Kontaktverbot verständigt. Dazu gehörten Baden-Württemberg, Berlin, Brandenburg, Bremen, Hamburg, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Schleswig-Holstein und Thüringen.

Daarbij is er op dit moment bovendien ook nog politiek onenigheid over de maatregelen.

Bei den Beratungen von Bund und Ländern hat es dem Vernehmen nach einen heftigen Streit zwischen CSU-Chef Markus Söder und NRW-Regierungschef Armin Laschet gegeben. Laschet habe Söder demnach massiv attackiert, weil dieser bereits am Freitag "ohne Absprache" mit dem Bund und den anderen Ländern eigene Maßnahmen mit Ausgangsbeschränkungen für Bayern verordnet hatte. Söder habe daraufhin damit gedroht, die Schalte zu verlassen. Dies berichtete auch die "Bild"-Zeitung.

Darüber hinaus soll Laschet, so berichten Teilnehmer, in der Telefonkonferenz gemeinsam mit weiteren Bundesländern ein Maßnahmenpapier vorgelegt haben. Dies wurde aber in den Beratungen dem Vernehmen nach nicht weiter verfolgt, da Merkel ihrerseits ein eigenes Papier zur Grundlage machte.

Bron: https://www.tagesschau.de/newsticker/coronavirus-liveblog-103.html#Virtuelle-Parties-statt-Feiern-im-Club

Update: De Telegraaf is wakker:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/896462880/duitsland-verscherpt-coronamaatregelen-en-komt-met-contactverbod

• Leuk 7

Deze post delen

Dit zal het vertrouwen van de mensen in de uitspraak 'dat er voldoende in de magazijnen ligt' natuurlijk niet helpen:

image.thumb.png.4ca330009de62914b42e8c18a5c2d41d.png

Dat vertelt een filiaaleigenaar op basis van anonimiteit. Hij spreekt van een heel vervelend moment: „Veel Albert Heijn winkels zullen morgen leeg zijn, ze waren al leeg door het hamsteren. Echter zijn veel distributiecentra getroffen door enorme storing, waardoor heel veel orders zijn doorgehaald.”

../..

De storing begon zaterdag in de ochtend en is ’in de loop van de dag’ opgelost, laat een woordvoerder weten.

Supermarkten hebben de afgelopen tijd te kampen gehad met grote drukte. Veel klanten sloegen met het oog op maatregelen tegen het nieuwe coronavirus extra grote voorraden in, met lege winkelschappen tot gevolg. De distributiecentra en aanvoerketens van supermarktketens draaiden op maximale capaciteit. Ook verruimden gemeenten de bevoorradingstijden voor supermarkten.

Dat distributiecentra van Albert Heijn juist in deze tijden werden getroffen door een storing, noemt de supermarktketen een ’heel vervelende samenloop van omstandigheden’.

Hoeveel distributiecentra last hadden van het mankement, kon het bedrijf niet aangeven. Een woordvoerder benadrukt dat supermarkten op dit moment weer worden bevoorraad.

Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/653005530/storing-bij-ah-minder-voorraden

• Leuk 4

Deze post delen

Tuurlijk... omdat de Olympische Spelen nog niet zijn afgelast, brand het Olympisch vuur in een station in Sendai.

Inmiddels hebben al 55.000 mensen de afgelopen 2 dagen de vlam bezocht.

#Extreem dom plan om de Olypische Spelen door te laten gaan...

image.thumb.png.e3a9e820b574dbde04c0ca0373309523.png

Bron: https://www.tagesschau.de/newsticker/coronavirus-liveblog-103.html#55000-Zuschauer-besichtigen-Olympisches-Feuer-in-Sendai

• Leuk 5

Deze post delen

Pakketbezorging:

Zal bij een lockdown de pakketbezorging blijven plaatsvinden?

Ik bestel nu de noodzakelijke zaken via het internet.

Ik hoop dat bij een lockdown de pakketbezorgers hun werk mogen blijven doen.Wel op een voor hun veilige manier natuurlijk.

Supermarkten, apotheken en andere relevante zaken zullen wel open blijven maar toch kom ik daar liever niet. Het is blijkbaar onmogelijk om de ernst van de situatie duidelijk te maken bij de bevolking. Dat zie je helaas terug in het 'business as usual' boodschappen doen. Hamsteren dat wel maar afstand houden ho maar.

Beschaving is maar een héél dun laagje welke nu al zijn glans heeft verloren. Bij een lockdown verwacht ik nog meer problemen.

Men is niet meer gewend om gewoon te luisteren naar 'bevelen' . 'Ik kan niet met autoriteit omgaan'  kom ik regelmatig  in mijn werk. Het gaat nog gezellig worden als we ons langdurig aan de opgelegde maatregelen moeten houden.

Ik geloof ook niet complotten tegen de bevolking. Zelfs de Duitsers probeerden tijdens de bezetting het volk zoveel mogelijk 'tevreden' te houden. een 'tevreden' bevolking veroorzaakt het minst reuring. Een volk wat zo veel onvrede zo dicht onder het oppervlak heeft zitten zal straks knappen. Ik ben bang dat we hele rare tijden gaan meemaken, nog veel meer dan nu al het geval is. Ik vrees met grote vreze en dat terwijl ik eigenlijk een optimist ben.  Ik hoop de misantropie nog even buiten de deur te houden.

gr. Pantoffel

• Leuk 2

Deze post delen

18 minuten geleden, Pantoffel zei:

Pakketbezorging:

Zal bij een lockdown de pakketbezorging blijven plaatsvinden?

Ik bestel nu de noodzakelijke zaken via het internet.

Ik hoop dat bij een lockdown de pakketbezorgers hun werk mogen blijven doen.Wel op een voor hun veilige manier natuurlijk.

Supermarkten, apotheken en andere relevante zaken zullen wel open blijven maar toch kom ik daar liever niet. Het is blijkbaar onmogelijk om de ernst van de situatie duidelijk te maken bij de bevolking. Dat zie je helaas terug in het 'business as usual' boodschappen doen. Hamsteren dat wel maar afstand houden ho maar.

Beschaving is maar een héél dun laagje welke nu al zijn glans heeft verloren. Bij een lockdown verwacht ik nog meer problemen.

Men is niet meer gewend om gewoon te luisteren naar 'bevelen' . 'Ik kan niet met autoriteit omgaan'  kom ik regelmatig  in mijn werk. Het gaat nog gezellig worden als we ons langdurig aan de opgelegde maatregelen moeten houden.

Ik geloof ook niet complotten tegen de bevolking. Zelfs de Duitsers probeerden tijdens de bezetting het volk zoveel mogelijk 'tevreden' te houden. een 'tevreden' bevolking veroorzaakt het minst reuring. Een volk wat zo veel onvrede zo dicht onder het oppervlak heeft zitten zal straks knappen. Ik ben bang dat we hele rare tijden gaan meemaken, nog veel meer dan nu al het geval is. Ik vrees met grote vreze en dat terwijl ik eigenlijk een optimist ben.  Ik hoop de misantropie nog even buiten de deur te houden.

gr. Pantoffel

Beschaving is maar een héél dun laagje welke nu al zijn glans heeft verloren

Dat klopt helaas: 

https://www.ad.nl/buitenland/italie-beschuldigt-tsjechie-en-polen-van-diefstal-mondkapjes-uit-china~a29a7134/

Maar er is toch ook goed nieuws:
https://www.ad.nl/buitenland/arts-bouwt-een-beademingsapparaat-voor-negen-coronapatienten-tegelijk-werkt-perfect~a074c3fb/

aangepast door Prepaired
  • Leuk 3

Deze post delen

54 minuten geleden, Mono zei:

Het bericht van NOS (praatpaal van RIVM) wekt de suggestie dat lockdowns onzin zijn. Voor het gemak laten ze een belangrijk deel van zijn uitspraken weg, namelijk dat hij voorstander is van suppression: Hij wilt locksdowns en jacht op het virus.

Hier heb je Michael Ryan van vandaag:

https://www.irishpost.com/news/world-health-organisations-top-emergency-expert-says-lockdowns-not-enough-defeat-coronavirus-181973

https://twitter.com/BBCPolitics/status/1241663266549641216

“What we really need to focus on is finding those who are sick, those who have the virus, and isolate them, find their contacts and isolate them,”

“The danger right now with the lockdowns ... if we don’t put in place the strong public health measures now, when those movement restrictions and lockdowns are lifted, the danger is the disease will jump back up.”

"Once we've suppressed the transmission, we have to go after the virus. We have to take the fight to the virus," Mr Ryan added.

NOS heeft de foute titel "WHO: lockdown helpt niet" gelukkig nu gewijzigd in "WHO: lockdown is niet genoeg", maar nog accurater had geweest: "WHO: vecht het virus".

Ik ben ook nog niet helemaal blij hoe ze eindigen met deze quote van Ryan:

Het nadeel van lockdowns is dat het gevaar bestaat dat het virus meteen weer opduikt als de strenge gebiedsverboden worden opgeheven.

Want dat wekt de suggestie dat dat de conclusie of strekking is van Michael Ryan, wat niet klopt.

aangepast door Mono
  • Leuk 3

Deze post delen

Ik krijg meldingen binnen dat dit draadje wat onnavolgbaar wordt. Er is vrij veel off-topic gepost en afsplitsen wordt lastig met zoveel kleine discussies. Probeer het bij de actualiteiten te houden en om eventueel een nieuw topic te starten wanneer je een vraag hebt over een specifiek item.

• Leuk 7

Deze post delen

Omroep Brabant zoomt specifiek in op het aantal besmettingen in Brabant: de rode lijn is het aantal nieuwe besmettingen in Brabant, de blauwe lijn het totaal aantal nieuwe besmettingei n Nederland (inclusief Brabant). 

Het valt op dat in Brabant de stijgende lijn eigenlijk gewoon doorzet, terwijl in de rest van Nederland er een daling te zien is. Let wel dat de daling voor Nederland pas de eerste daling is na een aantal dagen flinke stijging, dus wellicht zijn er omstandigheden (bv weekend) waardoor het resultaat beinvloed is. Eerder zag je ook al kleinere dalingen, zowel in Brabant als in heel Nederland.

image.thumb.png.5dbfc0205ae217eebcadcd297f467ab3.png

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3176225/Weer-toename-aantal-coronabesmettingen-Brabant-telt-1404-besmette-patienten

aangepast door loftprep
  • Leuk 2

Deze post delen

Wat ik ook mis bij de instructies tot anderhalve meter afstand houden is: hoeveel is anderhalve meter eigenlijk?

Denk dat de gemiddelde Nederlander daar echt geen idee van heeft. Schatten deze afstand echt veel kleiner in. Dus duidelijk maken hoeveel dat eigenlijk wel niet is, álá jeugdjournaalniveau?, lijkt me een slimme zet.

En nu terug naar de actualiteiten. 😎

• Leuk 2

Deze post delen

En de Duitse regel is ingegaan. In heel Duitsland zijn bijeenkomsten van meer dan twee personen de komende 14 dagen verboden.

Het was ofwel deze maatregel, ofwel een volledige lockdown. Met deze maatregel is de volledig lockdown nog even 'in de ijskast' gezet.

Treffen von mehr als zwei Personen in der Öffentlichkeit werden verboten, um die Verbreitung des Corona-Virus zu verlangsamen. Bund und Länder seien sich hier einig, sagte Ministerpräsident Armin Laschet bei einer Pressekonferenz in Düsseldorf.

Ausgenommen seien "Kernfamilien", Lebenspartner, zwingende berufliche Gründe, der öffentliche Nahverkehr und Beerdigungen. Eine strikte flächendeckende Ausgangssperre ist damit vorerst vom Tisch.

Die Regelung soll für mindestens zwei Wochen gelten.

Bron: https://www.tagesschau.de/newsticker/coronavirus-liveblog-103.html

NordRheinWestphalen laat weten dat ze het contactverbod uiterst streng zal gaan handhaven:

Nordrhein-Westfalens Ministerpräsident Armin Laschet hat drastische Bußgelder bei Verstößen gegen das Kontaktverbot in der Öffentlichkeit zur Eindämmung des Coronavirus angekündigt. Es könnten Strafen bis zu 25.000 Euro verhängt werden. Es gelte eine "Null-Toleranz-Politik gegen Regelbrecher", sagte er: "Unvernünftige bestrafen - hart und klar."

Der CDU-Vize äußerte sich zugleich skeptisch zum Sinn von Ausgangssperren wie in Bayern. Er halte Kontaktverbote, wie sie mit Bund und Ländern gemeinsam beschlossen worden seien, für zielführender als Ausgangssperren, erklärte er. Nicht das Verlassen der Wohnung sei die unmittelbare Gefahr, sondern der nahe Kontakt.

Bron: https://www.tagesschau.de/newsticker/coronavirus-liveblog-103.html

• Leuk 5

Deze post delen

2 uur geleden, OBL-Rien zei:

4204, dat is goed nieuws. Dat is een flinke duw naar beneden voor de trendlijn. Maar liefst 183 minder dan de trendlijn van gisteren!

(afbeelding)

Je kunt het zelfs visueel zien, de lijn heeft een duidelijke knik naar beneden.

Even een vreugde dansje maken...

Ok, voor morgen gaat de trendlijn door 5057... please please please, mag het beneden de 4900 uitkomen??..

Er lijkt een dalende trend te zijn, maar dit is erg misleidend. Bij de laatste data die het RIVM heeft gedeeld over het aantal testen dat ze elke dag namen was een sterke afname in TOTALE testen te zien. (bijna halvering) De laatste dagen zijn ze zelfs gestopt met het delen van deze informatie. Minder testen=minder geïnfecteerden, zo rolt het RIVM.

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/informatie-voor-professionals/virologische-dagstatenrivm_lab.thumb.png.2d5f925b964e16af8c3a96f956b7d606.png

• Leuk 9

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...