Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)
20 minuten geleden, martin zei:

In theorie zou je nu iedereen in de leeftijd tussen de 10 en 35 die gezond zijn zo snel mogelijk moeten laten besmetten. Dan is deze groep over 2 a 3 weken immuun en kunnen ze mogelijk de klap opvangen van/voor de generatie 35 tot 55. En dan maar hopen dat voor de meest kwetsbaarste groep er in de tussentijd een medicijn zal zijn (voor een vaccin zal het iets te vroeg zijn)

Het is misschien wat immoreel om het zo uit te voeren maar het lijkt me in ieder geval minder erg dan een natuurlijk verloop zolang er nog een exponent van ongeveer 40% in dit verloop zit.

Ja en nee. Voor de 10-35 groep is de huidig bekende CFR 0.2%. Vermoedelijk moet er 10 keer zoveel naar de IC, dus zeg 2%. Er zijn ruwweg 6 miljoen nederlanders in die leeftijdscategorie. 2% daarvan is 120.000. Het gevolg zal zijn dat de ziekenhuizen overbelast raken en dat er heel veel doden in die leeftijdscategorie gaan vallen.

Ja, het kan, ja, het is immoreel, nee, wanneer de regering dat doet dan is herkozen worden geen optie. Er zijn geen goede keuzes meer, behalve het virus met pijn en moeite uit de EU/Nederland trappen en dan alle inkomende personen in isolatie gooien.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 2

Deze post delen

35 minuten geleden, martin zei:

Als eerste de vraag in hoeverre de cijfers juist zijn.

Met enkele uitzonderingen (die niet van toepassing zijn op SARS-CoV-2/COVID-19) zijn cijfers nooit "juist". Maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden om op een wat hoger abstractie niveau enkele globale conclusies te trekken. Niet ideaal, maar het is alles wat we hebben. De cijfers dan maar ignoreren is net zoiets als in de mist je ogen maar dicht te doen omdat je toch "niets" kunt zien.

Leeftijd/gezondheid heeft zeker een relatie met de sterftecijfers. (is ook wel logisch want dat heb je met iedere virusbesmetting)

Inderdaad, een hele sterke correlatie zelfs. Het is PC om te zeggen dat "ook jongeren kunnen aan COVID-19 overlijden". Maar dat is net zoiets als zeggen "ook jongeren kunnen aan longkanker tgv roken overlijden". Het is waar, maar dit verdekt wel de realiteit dat overwegend alleen ouderen met bestaande aandoeningen aan COVID-19 overlijden.

Jongeren (<60) die aan COVID-19 overlijden en geen bestaande aandoening hebben, zijn er waarschijnlijk niet. Nu weet ik dat er enkele gevallen zijn waar men geen aandoening vastgesteld heeft, maar dat zijn er zo weinig dat ik me afvraag of er daar geen sprake is van een onbemerkte aandoening. We kennen tenslotte waarschijnlijk allemaal wel die gevallen waar "hij was kerngezond" en op een dag bij het sporten "op slag dood" was. Ook in zulke gevallen was er vrijwel altijd sprake van een bestaande aandoening die tot die dag onbemerkt was gebleven. (Waarbij ik me altijd afvraag of die persoon misschien niet iets verzwegen heeft)

Het effect wat er bij de Spaanse griep is geweest kunnen we ook wel wegstrepen

Absoluut. Er lijkt geen sprake van een cytokinestorm te zijn. Al heb ik wel van sommige situaties gehoord waarbij dit er erg op lijkt, maar ook dan alleen in oudere mensen.

Maar het zou wel een verklaring kunnen geven voor sommige (uitzonderlijke) gevallen die ondanks goede gezondheid gestorven zijn (maar zijn nog steeds uitzonderingen dus moet je analytische gezien gewoon negeren)

Ik denk dat dit gemakkelijker te verklaren is met onbemerkte bestaande aandoeningen.

Ik heb me flink zitten vastbijten op de data maar het enige wat ik zie is een mogelijk verband in discipline van de bevolking en de rem in toename.

Het is nog te vroeg om dit zeker te weten. Zie bijvoorbeeld Z-Korea waar het aantal nieuwe gevallen de laatste week tamelijk constant is gebleven. Het risico op een toename aldaar is zeker niet 0.

China is een beter voorbeeld, maar ik heb gehoord dat in veel Chinese steden de woonwijken zo zijn gebouwd zijn dat er maar 1 uitgang is. Die kun je gemakkelijk controleren, en zo een lockdown afdwingen. Iets dat in onze landen onmogelijk is. Ik denk dat we in misschien 1 stad of een paar dorpen een isolement kunnen afdwingen, maar in geheel Nederland is dit onmogelijk.

Daarbij, er is iets aan dit virus dat ik moeilijk in woorden kan vatten, maar ik ga het toch proberen.

Neem het volgende dus met een korrel zout. Het is enkel gebaseerd subjectieve gevoelens:

Het heeft er veel van weg dat wanneer je met een lage dosis geïnfecteerd wordt, je eigen weerstand voldoende is om het virus met success te bestrijden (mits verder volledig gezond). Maar wanneer je langdurig of aan een hoge dosis wordt blootgesteld, dan wordt je wel ziek (ongeacht eigen gezondheid). De R0 van dit virus is vrij hoog, maar vooral wanneer er sprake is van langdurig en intensief contact. Een bezoek aan de supermarkt waar de kassamedewerker  besmet hoeft dan in gezonde mensen niet per se tot besmetting te leiden. (Al heb ik nog geen gevoel of dit tot immuniteit kan leiden) Maar thuis kan die kassamedewerker wel degelijk andere mensen infecteren omdat daar het contact intensiever is.

Bovenstaand mechanisme zou kunnen verklaren waarom isolatie extreem moet zijn voor het effectief is. En zelfs dan zullen de mensen met wie een zieke in direct contact is eerst allemaal ook ziek moeten worden voordat er sprake kan zijn van een afname.

Eén van de dingen die ik heb voorgenomen voor het geval ik zelf ziek zou worden is VEEL FRISSE LUCHT. De virussen die je uitademt wil je niet opnieuw inademen! Probeer de "dosis" zo laag mogelijk te houden.

• Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, Hitprep zei:

Dank je @OBL-Rien, ik vind je grafieken heel helder! Is het mogelijk om de VS ook toe te voegen? Met de cijfers die daar vandaan komen ben ik erg benieuwd op welke lijn zij zitten.

Om eerlijk te zijn heb ik daar weinig zin in. Ja het zou wel leuk zijn en interessant zijn, maar ik geloof niet dat we daaruit meer kunnen leren. De USA is een groot land, en de aanpak aldaar is per staat verschillend. Je eindigt dus met een groot gemiddelde waarvan te verwachten valt dat deze gelijkaardig aan de "europa lijn" zal zijn.

• Leuk 1

Deze post delen

43 minuten geleden, martin zei:

In theorie zou je nu iedereen in de leeftijd tussen de 10 en 35 die gezond zijn zo snel mogelijk moeten laten besmetten. Dan is deze groep over 2 a 3 weken immuun en kunnen ze mogelijk de klap opvangen van/voor de generatie 35 tot 55. En dan maar hopen dat voor de meest kwetsbaarste groep er in de tussentijd een medicijn zal zijn (voor een vaccin zal het iets te vroeg zijn)

Het is misschien wat immoreel om het zo uit te voeren maar het lijkt me in ieder geval minder erg dan een natuurlijk verloop zolang er nog een exponent van ongeveer 40% in dit verloop zit.

Maak daar 20 tot 40 van. Een tienjarige is onweerstaanbaar voor grootouders en heeft nog onvoldoende verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkeld.

Maar voor de rest, absoluut!

• Leuk 1

Deze post delen

nieuwe cijfers:

totaal: 4204

totaal overleden:179

22-03-2020 | 14.14

43 patiënten overleden,  573 nieuwe patiënten, in totaal 4204  positief geteste personen

Sinds gisteren zijn 573 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4204. Onder hen zijn 988  mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).

43 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 179 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 57 en 97 jaar.

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1404 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (585) en Noord-Holland (535).

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.

bron: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

Deze post delen

De RIVM zou "herd-immunity" centra kunnen inrichten (hotels etc). Daar kunnen perfect gezonde mensen tussen 20 en 40 naar toe om zich te laten infecteren met SARS-CoV-2 en ze kunnen daar volledig verzorgt uitzieken. Als dank krijgen ze een pasje waarmee ze worden uitgezonderd van een lockdown, en ze krijgen een medaille/lintje met "COVID-19 Immuniteit Vrijwilliger".

Een belasting technische waardering is ook nog mogelijk.

Het zou waarschijnlijk storm lopen met vrijwilligers....

• Leuk 2

Deze post delen

RIVM 573 nieuwe patienten,  43 overleden:  https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

43 patiënten overleden,  573 nieuwe patiënten, in totaal 4204  positief geteste personen

Sinds gisteren zijn 573 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4204. Onder hen zijn 988  mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).

43 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 179 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 57 en 97 jaar.

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1404 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (585) en Noord-Holland (535).

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.

Deze post delen

3 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Daar zie ik geen numerieke bewijzen voor. Afhankelijk natuurlijk van wat we onder "heel veel" verstaan.

Wel zou ik mensen met bestaande aandoening, welke dan ook, hiervan uitsluiten.

"Voor de 10-35 groep is de huidig bekende CFR 0.2%. Vermoedelijk moet er 10 keer zoveel naar de IC, dus zeg 2%. Er zijn ruwweg 6 miljoen nederlanders in die leeftijdscategorie. 2% daarvan is 120.000. Het gevolg zal zijn dat de ziekenhuizen overbelast raken en dat er heel veel doden in die leeftijdscategorie gaan vallen."

Stond er boven ;-). Niet dat het veel uitmaakt, de vraag is niet zozeer of er doden gaan vallen door ruimtegebrek op de IC maar hoeveel.

Uitgaande van een gemiddelde verblijftijd op de IC van 10 dagen kunnen we in Nederland een toestroomvan ongeveer 200 IC patienten per dag hebben, maximaal, wanneer we de 2000 IC plaatsen kunnen maken die men denkt te kunnen maken. Iedere dag worden er 200 ontslagen en komen er 200 bij. Met een terugreken model dat zich houd aan "5% van het totaal aantal zieken moet naar de  IC"  kom je uit op 4000 besmettingen per dag. Te zien aan de nieuwe cijfers, waarbij alleen de kritische gevallen geteld worden ( ziekenhuisready) die dan 20% van het totaal beslaan ( IC is ook ziekenhuis) zitten we nu op... 2800?

Naald...oog...kruip...

• Leuk 1

Deze post delen

4204, dat is goed nieuws. Dat is een flinke duw naar beneden voor de trendlijn. Maar liefst 183 minder dan de trendlijn van gisteren!

1534162198_Screenshot2020-03-22at14_18_36.thumb.png.9cff3ece8c22fd587d9131ee3215b9d2.png

Je kunt het zelfs visueel zien, de lijn heeft een duidelijke knik naar beneden.

Even een vreugde dansje maken...

Ok, voor morgen gaat de trendlijn door 5057... please please please, mag het beneden de 4900 uitkomen??..

• Leuk 3

Deze post delen

2 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

"Voor de 10-35 groep is de huidig bekende CFR 0.2%. Vermoedelijk moet er 10 keer zoveel naar de IC, dus zeg 2%. Er zijn ruwweg 6 miljoen nederlanders in die leeftijdscategorie. 2% daarvan is 120.000. Het gevolg zal zijn dat de ziekenhuizen overbelast raken en dat er heel veel doden in die leeftijdscategorie gaan vallen."

Stond er boven ;-).

Je hebt gelijk, ik had het beter moeten formuleren.

Ik zat nog in de mindset van de voorafgaande posts en ging/ga er van uit dat beneden de 40 en zonder bestaande aandoeningen er geen case te maken is voor hoge IC belasting.

Sorry voor de verwarring.

Deze post delen

IMG-20200322-WA0000.jpg.1080d05827663c357e9b1cdf57a57806.jpg

Vul hier zelf maar de getallen in van gisteren en vandaag, dan weet je op welke rampspoed we afstormen.😵

• Leuk 1

Deze post delen

4 minuten geleden, hennepje zei:

IMG-20200322-WA0000.jpg.1080d05827663c357e9b1cdf57a57806.jpg

Vul hier zelf maar de getallen in van gisteren en vandaag, dan weet je op welke rampspoed we afstormen.😵

ik weet het al,

de besmettingen zeggen een deel van het verhaal. De sterfgevallen de rest.

Deze post delen

5 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Maak daar 20 tot 40 van. Een tienjarige is onweerstaanbaar voor grootouders en heeft nog onvoldoende verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkeld.

Maar voor de rest, absoluut!

Absoluut! 20 tot 40, dan heb je pak hem beet 75% van de jonge ouders te pakken, en een substantieel deel van de arbeidsbevolking. Dan heb je dus A: ontelbare aantallen kinderen die, in het meest gunstige geval tijdelijk, geen opvoeders hebben, en B: de arbeidsmarkt die compleet onderuitgehaald wordt.

En wie moeten dan voor al die kinderen zorgen? De oudjes? Oh, je bedoelt die doelgroep die nu juist beter in isolatie kan verblijven?

5 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Wel zou ik mensen met bestaande aandoening, welke dan ook, hiervan uitsluiten.

Je lijkt even te vergeten dat een aandoening ook nog niet bekend kan zijn. Iedere dag krijgen ontzettend veel mensen een diagnose, variërend van ernst. Sommigen van hen met een simpel ingrijpen niet levensbedreigend, anderen ernstiger van aard. Normaliter zouden deze mensen gewoon behandeld kunnen worden. In geval van toevallige besmetting vóórdat de diagnose van de onderliggende aandoening gesteld is, is er simpelweg sprake van pech. 'That's life'. Als je echter die mensen bewust gaat besmetten, onder de verkeerde aanname dat ze gezond zijn, hoe ga je dat dan noemen? Collateral damage? Is het leven van die mensen minder waard, dan van de mensen die WELLICHT door deze aanpak 'gered' gaan worden?

4 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Het zou waarschijnlijk storm lopen met vrijwilligers....

Zullen we dan meteen Russisch Roulette tot nationale sport omdopen? Weet je wat, maken we er Nederlands Roulette van.

Je bent toch 'analist', reken even uit hoeveel mensen je het hier nu over hebt, en hoeveel sterfgevallen dat dus zijn in het meest gunstige geval.

3 minuten geleden, OBL-Rien zei:

4204, dat is goed nieuws. Dat is een flinke duw naar beneden voor de trendlijn. Maar liefst 183 minder dan de trendlijn van gisteren!
Even een vreugde dansje maken...

En nogmaals, met het huidige testbeleid is de enige conclusie die je aan de hand van dit soort cijfers kan trekken dat de verspreiding nog steeds plaatsvindt. Niets meer, niets minder.

Dus een vreugdedansje is niet alleen totaal niet gefundeerd, het is in de huidige situatie, met 43 nieuwe sterfgevallen, ook nog eens totaal ongepast.

Nou ik laat het hier maar even bij.

• Leuk 4
  • Niet leuk 1

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)

Nieuwste cijfers RIVM. Ik had voor vandaag 48 doden voorspeld. Het werden er 43. Morgen 56 doden. Over 12 dagen 229 doden per dag. 1 op de 164 mensen is besmet. 

1.jpg

2.jpg

3.PNG

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

aangepast door Japanology
  • Leuk 2

Deze post delen

3 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

4chan is een enorme beerput, ik zou niets vertrouwen van wat daar uit komt.

Wat je er ook van vindt , het is wel een plek waar een enorm potentieel aan talent samenkomt.

Dit was wel redelijk briljant:

Never underestimate weaponised autism - /pol

• Leuk 2

Deze post delen

Op 20-3-2020 om 14:42, Carbunculuz zei:

Screenshot_20200320_144115.jpg

Ja dat krijg je als je zoveel tegenstrijdige informatie ontvangt van verschillende wetenschappers, virologen, regeringsleiders en deskundige instanties. Uit de brei van onduidelijkheid en zichzelf tegensprekende informatie, gaan mensen zelf proberen er wat van te bakken.

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur geleden, Pats zei:

Huh? Wat is hier aan de hand. Als oefeningen gecancelled zijn, dan hoef je toch ook niets te vervoeren? Ik las al eerder een bericht over een grootschalige millitaire oefening in Europa, heel vaag wat er gebeurt. En materieel, wat is dat. Voedsel, tanks, raketten, communicatie units, mondkapjes? (bij wijze van 🙂 ) ??

• Leuk 2

Deze post delen

https://www.noordwijk.nl/Inwoners_ondernemers/Over_ons/Nieuws/Wegen_naar_de_kust_afgesloten

Wegen naar de kust afgesloten

Zondagmiddag 22 maart 2020 zijn de wegen naar de kust van Noordwijk tot nader orde afgesloten. Lockdown omdat het noodzakelijk is.

Ik woon hier behoorlijk dicht bij. Oudste moet daar komende week naar school voor examens, ben benieuwd.

Deze post delen

1 minuut geleden, Huisvrouw zei:

Ik woon hier behoorlijk dicht bij. Oudste moet daar komende week naar school voor examens, ben benieuwd.

Ik zou de examens lekker laten zitten. Dan maar een jaartje over. Dit jaar is voor alle scholieren sowieso een verloren jaar, want die scholen gaan over drie weken echt niet open.

• Leuk 2

Deze post delen

6 minuten geleden, Richa zei:

Huh? Wat is hier aan de hand. Als oefeningen gecancelled zijn, dan hoef je toch ook niets te vervoeren? Ik las al eerder een bericht over een grootschalige millitaire oefening in Europa, heel vaag wat er gebeurt. En materieel, wat is dat. Voedsel, tanks, raketten, communicatie units, mondkapjes? (bij wijze van 🙂 ) ??

Tja ik weet niet wat ik er van moet denken. Er zijn wel vaker oefeningen, maar ik heb nog nooit dit soort transporten gezien na of voor zo'n oefening. Het wil niet zeggen dat het niet gebeurd natuurlijk. Ik zeg alleen dat ik ze nog niet gezien heb. En ik vind dat ze nu wel heel opvallend in beeld zijn. Buiten dit zie ik ze niet snel met tanks hier door de straten rijden 😉

• Leuk 2

Deze post delen

11 minuten geleden, Richa zei:

Een oefening vindt natuurlijk niet alleen plaats op het moment zelf, maar wordt van tevoren voorbereid ;)

Zo kan ik me goed voorstellen dat weken voor een oefening plaatsvindt, al begonnen wordt met materieel op de juiste locatie te krijgen. Als vervolgens de oefening wordt afgelast, moet dat materieel natuurlijk weer teruggebracht worden.

Wat betreft de vorm van het materieel, er worden op het moment flinke hoeveelheden tanks vervoerd.

• Leuk 1

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...