Ga naar inhoud
GENEGEERD

Corona Actualiteiten

Greener
 Share

Recommended Posts

5 uur geleden, OBL-Rien zei:

Valt wel mee ?

De crash is stijler, niet zwaarder (tenminste nog niet)

De crash van 1987 herinnert zich wellicht niemand, er zaten niet echt veel economische gevolgen aan.

De crash van 1929 had als nadeel dat ze plaatsvond in een tijd waar het aantal mensen in de voedselproductie veel groter was dan tegenwoordig. Dat zorgde voor echte schaarste. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat dit zich nu zou herhalen.

Maar, we gaan wel over een waterscheiding. De komende economie zal een heel andere zijn dan die van vandaag. Persoonlijk verwacht ik zelfs dat ze beter zal zijn. Minder biljardairs, en een breeder wordende middenstand. Je mag me beschuldigen van optimisme

Ik deel je optimisme niet, voor wat betreft het MKB. De grote bedrijven hebben veel meer buffers om dit te overleven, evenals biljardairs. Die missen een paar 100 miljoen niet. Het MKB daarentegen heeft dat niet. Lees nu al genoeg om mij heen dat dit niet weken moet gaan duren (en dat zal wel gaan gebeuren, met een paar weken uitgaansbeperking ben je er niet), want dan weten zij ook niet of ze kunnen voortbestaan. Helaas is het bij veel van dat soort bedrijven onmogelijk om online te kopen, maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk. Steun de lokale ondernemers! Deze crisis is ideaal voor de onlinehandel en die zit vooral in de goedkopere productielanden.

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

3631

30 patiënten overleden, 637 nieuwe patiënten, in totaal 3631 positief geteste personen  Sinds gisteren zijn 637 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 3631. Onder hen zijn 836 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).  30 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 136 mensen overleden aan de ziekte. De meeste overleden mensen zijn tussen de 80 en 84 jaar oud. De jongst overleden persoon is 63 jaar.  De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1180 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (486), Noord-Holland (461) en Limburg (418).  Het aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.

aangepast door Carbunculuz
Link naar reactie

18 minuten geleden, Albis zei:

Ik deel je optimisme niet, voor wat betreft het MKB. De grote bedrijven hebben veel meer buffers om dit te overleven, evenals biljardairs. Die missen een paar 100 miljoen niet. Het MKB daarentegen heeft dat niet. Lees nu al genoeg om mij heen dat dit niet weken moet gaan duren (en dat zal wel gaan gebeuren, met een paar weken uitgaansbeperking ben je er niet), want dan weten zij ook niet of ze kunnen voortbestaan. Helaas is het bij veel van dat soort bedrijven onmogelijk om online te kopen, maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk. Steun de lokale ondernemers! Deze crisis is ideaal voor de onlinehandel en die zit vooral in de goedkopere productielanden.

Je hebt vast dit gezegde wel eens gehoord: Als je 100.000 euro schuldig bent aan de bank, en je kunt niet betalen, dan heb je een probleem. Als je 100 miljoen schuldig bent aan de bank en je kunt niet betalen dan heeft de bank een probleem.

We zitten nu in het tweede scenario. De NLse economie kan niet zonder het MKB. ergo: het MKB zal overleven. Hoe? dat weet ik niet. Ik weet alleen dat het zal gebeuren.

• Leuk 1
Link naar reactie

1 uur terug, Sterredag zei:

Wat ik vooral zorgelijk vind is dat je nu ziet dat een relatief klein land als Italië nu over de helft van het aantal besmettingen zit van het grote land China. Wat naar mijn idee voornamelijk laat zien, het verschil tussen heel snel hele extreme maatregelen en het toch even wachten daarmee. En in Nederland zijn we ook vooral aan het wachten met extreme maatregelen, waarbij veel mensen niet eens luisteren naar de maatregelen die er wel zijn. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel luisteren, maar daarmee reduceer je de snelheid niet goed genoeg (kijk maar naar Italië) Je vlakt de curve dus niet af.

https://www.parool.nl/wereld/hoe-montenegro-het-laatste-coronavrije-land-in-europa-blijft~b291a044/

De cijfers uit China zijn totale onzin... Ze hebben daar vanaf begin december het virus laten woekeren tot ongeveer half januari, toen zijn pas wat maatregelen genomen die vervolgens elke dag strenger en harder werden. Tot en met het dichtlassen van flatgebouwen met honderden en meer besmette mensen erin (opgeruimd staat netjes denken ze daar). Vriend van mij zat eind januari in China vanwege familieverplichtingen aldaar en niet eens dichtbij de echte brandhaard maar merkte ook dat alles nog meer was gecensureerd dan normaal en iedereen die, ook maar iets wat negatief was, toch door de Chinese firewall kon krijgen werd getraceerd en opgepakt. Vele journalisten zijn daar ook sinds eind januari/begin februari 'zoek' geraakt. Het was een puinhoop.

Maar zelfs als je het partijburo van China, om welke vage reden dan ook, enig vertrouwen toedicht, dan is het statistisch gezien ook nu echt wel duidelijk dat de cijfers van China niet kloppen. Als je naar de cijfers van Italië kijkt en je ook weet dat China nog veel langer heeft lopen kloten voordat er maatregelen werden genomen dan in Italië, in een nog dichter bevolkt gebied, met slechtere gezondheidszorg, dan weet je genoeg. Helaas willen de media en onze politici China wederom niet voor het hoofd stoten en blijkbaar accepteert het merendeel van de Westerse bevolking dat en dus worden er foutieve conclusies getrokken...

• Leuk 5
Link naar reactie

Trendlijn update:

353213786_Screenshot2020-03-21at14_16_08.thumb.png.bf90a6c747e8da67d94193ada42744d6.png

Morgen gaat de trendlijn door 4387.

Vandaag moet de trendlijn weer naar boven worden bijgesteld. Net als gisteren. Het is natuurlijk koffie-dik kijken, maar zou dit kunnen komen door het afkondigen van de eerste set maatregelen? Zoals we nu weten zorgde dat toch wel voor een flink toestroom op de winkels. Het is paradoxaal, maar er zou een korte termijn effect in het afkondigen van noodmaatregelen kunnen zitten die averechts werkt. Hoe dan ook, we gaan het snel weten, nog en dag of 2 á 3 en dan moet de trendlijn toch echt gaan vallen anders komt de lockdown wel erg dichtbij.

Extra: De grafiek met sterfte percentages. (bijgewerkt tot gisteren)

1269775360_Screenshot2020-03-21at09_25_20.thumb.png.a4f35aaa25ce1b1fde4b5f8618a65e21.png

Er is een duidelijke "trend" om Italië te volgen. Dus ook NL zal wel naar de 8% of hoger gaan. Gelukkig neemt de toename van het percentage in Italië af. Laten we hopen dat die ontwikkeling zo doorgaat.

Ik voeg deze grafiek toe vanwege België (die ik voor het eerst heb opgenomen). Dit omdat België nu het malaria middel wil gaan gebruiken. Het zou goed zijn om te zien dat dit resulteert in een breek met het Italiaanse model. Ik verwacht dat dit binnen een week of zo zichtbaar zou moeten worden.

• Leuk 5
Link naar reactie

• Admin
10 minuten geleden, Nikke zei:

De cijfers uit China zijn totale onzin...

Ik snap wat je zegt en kan me daar ook wel in vinden. Desondanks zijn het wel deze cijfers waarmee in Europa gewerkt wordt. Dan kunnen ze toch alleen maar concluderen dat ze niet genoeg doen?

Link naar reactie

Op 17-3-2020 om 11:14, antivirus zei:

Ik weet dat er nu zorgmedewerkers worstelen omdat ze een ziektebeeld hebben dat ze in de risicogroep plaatst, maar dit niet aan hun manager willen vertellen, want; heeft het delen van die kennis gevolgen voor na het coronavirus? (Bijvoorbeeld voor het verlengen van het contract?)

De nieuwe ARBO-Inf@ct is beschikbaar. via onderstaande link. Een belangrijke quote; (nadruk vette letters door mij aangebracht)

Arbo inf@ct hoofdpagina met link naar speciale editie

7. Hoe moet ik bescherming van kwetsbare werknemers afwegen tegen de
bedrijfscontinuïteit?
Artikel 3 lid sub a van de Arbowet verplicht werkgevers zo veel mogelijk te voorkomen dat het
werk een nadelige invloed heeft op de gezondheid van werknemers. Kwetsbare werknemers
hebben hierbij recht op extra bescherming.
Om deze reden is het om te beginnen belangrijk om extra aandacht te besteden aan goede
opvolging van de richtlijnen en voorzorgsmaatregelen van het RIVM en de GGD (zie vraag 6). Ga na
of ter bescherming van de kwetsbare werknemer aanvullende voorzorgen en instructie nodig zijn.
En vervolgens of die redelijkerwijs te organiseren zijn. Hierbij moet je meewegen dat de
werknemer mogelijk al ervaring heeft met hygiënisch handelen omdat dit voor hem altijd al
noodzakelijk is.
Verder is het goed als directe collega’s bekend zijn met de verhoogde kwetsbaarheid van de
werknemer, zodat zij hier rekening mee kunnen houden. Zolang de werknemer en zijn collega’s
geen klachten hebben, iedereen de richtlijnen van het RIVM en de GGD volgt en het werk geen
verhoogde besmettingsrisico’s oplevert, kan hij in principe gewoon werken. Tegelijkertijd is het
goed om bij beslissingen hierover ook eventuele (grote) zorgen van de werknemer mee te wegen.
Er zijn ook situaties denkbaar waarin het werk wél een verhoogd risico op besmetting oplevert en
extra bescherming redelijkerwijs of in praktische zin niet te realiseren is. Denk bijvoorbeeld aan
directe COVID-19 patiëntenzorg. Of aan werk waarin de werknemer in contact komt met besmette
materialen. In die gevallen verplicht de wet de werkgever om werknemers met verhoogde
kwetsbaarheid vrij te stellen van de desbetreffende werkzaamheden en waar mogelijk vervangend
werk aan te bieden

Voor degene van ons die een zwangere in de omgeving hebben

Zwangere werkneemsters hebben volgens de arbowetgeving (artikel 1.42 Arbobesluit) recht op
extra bescherming zolang er onzekerheid bestaat (voorzorgsprincipe). De werkgever hoort
zwangere werkneemsters vrij te stellen van werkzaamheden waarbij de werkneemster direct in
contact komt met COVID-19 patiënten en/of met besmette materialen. Er is op dit moment te veel
onzekerheid om te besluiten dat zwangere werkneemsters buiten de groep kwetsbare personen
vallen. Wel is de literatuur vooralsnog geruststellend. Op basis van de nu beschikbare data zijn er
geen aanwijzingen dat het krijgen van COVID-19 een verhoogd risico geeft op een ernstig
ziektebeloop bij zwangeren. Ook voor een verhoogd risico op aangeboren afwijkingen zijn geen
aanwijzingen.

• Leuk 3
Link naar reactie

7 minuten geleden, Sterredag zei:

Ik snap wat je zegt en kan me daar ook wel in vinden. Desondanks zijn het wel deze cijfers waarmee in Europa gewerkt wordt. Dan kunnen ze toch alleen maar concluderen dat ze niet genoeg doen?

Gegeven dat de trendlijn zich op dit moment voor twee dagen op een rij verslechtert... hoe lang kan het dan nog duren voordat de lockdown ook hier een feit wordt? Het zou me persoonlijk niet verbazen als we daarover morgen meer gaan horen.

• Leuk 1
Link naar reactie

2 minuten geleden, Sterredag zei:

Ze deden niet genoeg maar vorige week zijn we al op een ander punt beland. Een keuze waar ze sinds vorige weekend de mensen steeds meer voor gaan klaarstomen. Ik heb het toen al gezegd op dit forum maar ik blijf erbij, als er niet op korte termijn (binnen 3 maanden vanaf vorig weekend gerekend) uitzicht is op een vaccin of medicijn dan komt er een verhaal van 'eert het zuur en dan het zoet' als strekking. Daarmee doelend op het op zijn beloop laten van het virus zodat je binnen 6 tot 8 weken weer volledig operationeel bent ten koste van vele extra doden en trauma's bij verplegend personeel en artsen. Nederland maar ook de EU kan niet veel langer dan 3 maanden ieder bedrijf en burger funden terwijl de hele economie stilstaat. Doe je dit wel dan loop je grote risico's inzake voedselveiligheid, zorg (en nog veel meer andere zaken) en een totale hyperinflatie.

• Leuk 2
Link naar reactie

5 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Gegeven dat de trendlijn zich op dit moment voor twee dagen op een rij verslechtert... hoe lang kan het dan nog duren voordat de lockdown ook hier een feit wordt? Het zou me persoonlijk niet verbazen als we daarover morgen meer gaan horen.

In feite kun je pas ongeveer 14 dagen na een maatregel/verzwaring een begin van de effecten hiervan waarnemen. Dus pas rond volgend weekend zullen we zien wat er gebeurt. Als men proactief wil reageren gaat men deze zondagavond de maatregelen uitbreiden/verzwaren. Als het 'te vroeg' is heb je op zich niks verloren want alles ligt toch al grotendeels stil, maar in ieder geval ben je dan niet nog meer te laat. Daarnaast kun je dan wel wat beter terugrekenen (met meer statistische betrouwbaarheid) welk effect de maatregelen van telkens 2 weken geleden hebben gehad. Dat maakt het 'aan de knoppen draaien' straks ook veiliger/meer onderbouwd en beter beheersbaar.

• Leuk 1
Link naar reactie

Over paradoxale effecten gesproken... wanneer blijkt dat hydroxychloroquine een goed geneesmiddel is... wat denk je hoe de mensen daarop zouden reageren?

Zou er blijvend begrip zijn voor de maatregelen? zou men een lockdown accepteren? of zou men denken "ah. het is nu niet zo erg meer, social distancing is niet meer nodig" met een explosie van nieuwe besmettingen als gevolg?

Link naar reactie

27 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Over paradoxale effecten gesproken... wanneer blijkt dat hydroxychloroquine een goed geneesmiddel is... wat denk je hoe de mensen daarop zouden reageren?

Zou er blijvend begrip zijn voor de maatregelen? zou men een lockdown accepteren? of zou men denken "ah. het is nu niet zo erg meer, social distancing is niet meer nodig" met een explosie van nieuwe besmettingen als gevolg?

Als je kijkt naar hoe men nu tegen HIV aankijkt en er mee omgaat is te verwachten dat mensen vrij snel weer gaan denken: het zal wel goedkomen...

Link naar reactie

Ik ben longpatient en bij toeval had ik ziek gemeld anderhalve week geleden.

ik val dus onder de risico groep, gebruik ook dagelijks medicatie.

volgens dat arbo infoblad zou ik dus moeten opletten. 

mijn arboarts heeft gezegd thuiswerken oke. Maar niet naar het werk met de opmerking dat onbekend is hoelang dit gaat duren. 

ik kan thuis weinig doen maar feitelijk zegt hij dus thuisblijven tot de ellende voorbij is?

• Leuk 1
Link naar reactie

De capaciteit van de Brabantse ziekenhuizen, waaronder de intensive care, is de komende week onvoldoende. Door die overbelasting zullen zo'n 500 a 700 coronapatiënten naar ziekenhuizen buiten Brabant moeten worden gebracht, meldt het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ).

bron: https://www.ad.nl/binnenland/live-dodental-stijgt-naar-136-500-a-700-coronapatienten-naar-ziekenhuizen-buiten-brabant~a3523299/

nou zal ik wel gek zijn, maar dit bewijs toch dat we al aan onze taks zitten mbt de zorg capaciteit.

in welk ziekenhuis kunnen wij zo meteen terecht als heel nl vol ligt met Brabanders?

enuh zou KLM(en andere) en schiphol de vluchten uit china begin van het jaar waard hebben gevonden voor de prijs die we nu moeten betalen.

zelfde geld voor de wintersporters en carnaval vierders, al dachten die natuurlijk dat het maar een griepje was dankzij onze overheid!?

• Leuk 2
Link naar reactie

25 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Why does Russia, population 146 million, have fewer coronavirus cases than Luxembourg?

Ik meen me te herinneren dat Rusland al zeer snel de grens naar China dichtgegooid heeft. Incl vliegverkeer.

Opinie: de grens met china is poreus, maar dat gebied van Rusland is ook maar dun bevolkt en waarschijnlijk met slechte medische voorzieningen. I.e. geen detectie van gevallen.

Het zou me niet verbazen dat Rusland zijn besmettingen geïmporteerd heeft uit Europa & USA. En daarmee welhaast per definitie moet achterlopen op die beide.

Link naar reactie

23 minuten geleden, hennepje zei:

bron: https://www.ad.nl/binnenland/live-dodental-stijgt-naar-136-500-a-700-coronapatienten-naar-ziekenhuizen-buiten-brabant~a3523299/

nou zal ik wel gek zijn, maar dit bewijs toch dat we al aan onze taks zitten mbt de zorg capaciteit.

in welk ziekenhuis kunnen wij zo meteen terecht als heel nl vol ligt met Brabanders?

De hoop van dit beleid is dat op de benodigde zorgcapaciteit in Brabant alweer aan het afnemen is op het moment dat er een piek in andere delen van Nederland komt. En dat je dan dus mensen van buiten Brabant weer in Brabant kunt opvangen.

aangepast door loftprep
Link naar reactie

Coronavirus: The Hammer and the Dance

Summary of the article: Strong coronavirus measures today should only last a few weeks, there shouldn’t be a big peak of infections afterwards, and it can all be done for a reasonable cost to society, saving millions of lives along the way. If we don’t take these measures, tens of millions will be infected, many will die, along with anybody else that requires intensive care, because the healthcare system will have collapsed.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56 

Link naar reactie

Italiaanse doktoren in het ziekenhuis van Bergamo laten @skynews voor het eerst zien wat de werkelijkheid nu is op hun intensive cares, in een poging andere Europese landen te overtuigen méér te doen aan preventie. (Let op: heftige beelden)

Gepubliceerd op 19 maart

"Laat iedereen deze beelden bekijken" aldus de Italiaanse minister van buitenlandse zaken. "Dit is hoe het er aan toe gaat in het ziekenhuis van Bergamo, het epicentrum in Italië. Ik herhaal: BLIJF THUIS!"

• Leuk 1
Link naar reactie

Bijna 800 doden vandaag in Italie: https://nos.nl/liveblog/2327877-bijna-800-doden-in-italie-tot-700-brabantse-patienten-moeten-naar-ander-ziekenhuis.html

In Italië zijn de afgelopen 24 uur 793 mensen overleden door het coronavirus. Het is het hoogste aantal doden tot nu toe. 546 van hen stierven in de regio Lombardije en met name in Bergamo. Dat zou vooral komen doordat er voor hen geen plaats meer was op de intensive care.

Nou snap ik dat andere EU-landen niet zitten te wachten op extra patienten. Maar een land als Duitsland heeft nog genoeg plek. So much for Europa. Ik had dit nooit verwacht. Ben benieuwd of Europa nog echt wel toekomst/zin heeft in het post-corona tijdperk.

• Leuk 2
Link naar reactie

@Huisvrouw

In Italië zijn de afgelopen 24 uur 793 mensen overleden door het coronavirus. Het is het hoogste aantal doden tot nu toe. 546 van hen stierven in de regio Lombardije en met name in Bergamo. Dat zou vooral komen doordat er voor hen geen plaats meer was op de intensive care.

Toegang tot intensive care betekend niet automatisch dat ze zouden overleven. In het verlag van de WHO over china is te zien dat ongeveer 50% van de mensen die tot de IC worden toegelaten alsnog sterven. En een onderzoek dat ik onlangs citeerde laat zien dat wanneer je aan de beademingsmachine moet, de kans slechts 30% is (voor mannen) dat men het daarop volgende jaar overleeft.

• Leuk 1
Link naar reactie

• Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...