Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

6 minuten geleden, jens zei:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/

5 miljoen mondkapjes geleverd in België.

Doen ze goed daar.

Maar we wilden toch zo graag een EU?

Nou, die hebben we nu en net nu het nodig is, besluiten alle EU lidstaten voor zichzelf te gaan werken.

Wie het nog snapt, mag het zeggen.

In de EU is het nu gewoon eigen land eerst en dan de rest. 

Anders hadden ze toch wel gekeken hoe Italië geholpen kan worden in medische zin.

Economisch is de ECB met maatregelen bezig

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Interessant artikel. In het Noorden gaan we nu over op een andere aanpak met meer testen.

Alex Friedrich
Volgens Aletta coördinator en arts-microbioloog Alex Friedrich zal het Coronavirus zich nog zeker anderhalf jaar verspreiden, want eerder zal er geen vaccin beschikbaar zijn. Friedrich geeft zijn blik op de situatie; wat vindt hij van de Nederlandse maatregelen, wat is de huidige strategie van Noord-Nederland in bestrijding tegen het virus en wat staat Nederland nog te wachten?

https://www.rug.nl/aletta/blog/covid-19-response-wordt-wakker-en-wees-snel-19-03-2020 

• Leuk 4

Deze post delen

Niet persoonlijk tegen jou vlinder... maar alweer die nadruk op vaccin.

Er zijn al mutaties. Het is valse hoop en ook nog eens op zeer lange termijn, als al mogelijk.

Ik bedoel voor Sars is er ook nog geen vaccin. En het HIV vaccin was stopgezet omdat men er HIV van kreeg. Dus. *zucht*

• Leuk 5

Deze post delen

2 minuten geleden, Info_junky zei:

Er zijn al mutaties. Het is valse hoop en ook nog eens op zeer lange termijn, als al mogelijk.

Ik bedoel voor Sars is er ook nog geen vaccin. En het HIV vaccin was stopgezet omdat men er HIV van kreeg. Dus. *zucht*

Zo snel ben ik niet op mijn tenen getrapt hoor. ;)

• Leuk 4

Deze post delen

Update

587252839_Screenshot2020-03-20at10_10_50.thumb.png.d7587f6079bd911db1d52adf76b6e9f5.png

Vandaag in NL verwacht ik zo rond de 2940 nieuwe gevallen. De trendlijn gaat door 2978, maar die zit vaak een beetje boven de werkelijkheid.

Op datum:

1595376515_Screenshot2020-03-20at10_11_15.thumb.png.740431a0f8265e3c3911f7c940686e1a.png

Extra: de bovenstaande grafiek, maar nu linear in plaats van logaritmisch:

1065701116_Screenshot2020-03-20at10_11_31.thumb.png.9244f83f6d0073d13957204c1bd1ce53.png

Tja, wat moet ik daar nu nog van zeggen...

• Leuk 4

Deze post delen

26 minuten geleden, Info_junky zei:

Er is vooralsnog geen reden om aan te nemen dat een vaccin niet zal werken. De reden dat er voor SARS geen vaccin is, is omdat er destijds geen noodzaak was om dit door te ontwikkelen en HIV is een compleet ander virus.

• Leuk 1

Deze post delen

Wat ik bedoel is is dat er veel factoren onzeker zijn in die productie, het tijdspad en de -veilige- werkzaamheid. Plus mutaties 🙂 

• Leuk 2

Deze post delen

53 minuten geleden, jens zei:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/

5 miljoen mondkapjes geleverd in België.

Doen ze goed daar.

Maar we wilden toch zo graag een EU?

Nou, die hebben we nu en net nu het nodig is, besluiten alle EU lidstaten voor zichzelf te gaan werken.

Wie het nog snapt, mag het zeggen.

46 minuten geleden, pacem zei:

In de EU is het nu gewoon eigen land eerst en dan de rest. 

Anders hadden ze toch wel gekeken hoe Italië geholpen kan worden in medische zin.

Economisch is de ECB met maatregelen bezig

De EU heeft geen zeggenschap over medische co-operatie tussen verschillende landen in geval van een epidemie. Daar is bewust voor gekozen. Dit werkt dus zoals er is afgesproken dat het moet werken. Het gebrek aan mondkapjes is in deze thread al eens eerder besproken, een aantal pagina's terug, en is voornamelijk het gevolg van keuzes die Nederland zelf gemaakt heeft. Dat gebrek kan vlotjes opgelost worden, we hebben een grote mondkapjesproducent in het land die zijn diensten aan de staat heeft aangeboden.

• Leuk 1

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, Info_junky zei:

maar alweer die nadruk op vaccin.

Werken aan een vaccin moet natuurlijk niet in de plaats komen van andere maatregelen. Maar het is geen valse hoop, maar wel degelijk een sprankje hoop. Dat is heel wat meer. Ook als het uiteindelijk tot langer dan een jaar duurt. En omdat een werkend vaccin (en wel in voldoende hoeveelheden) een geweldige oplossing zou zijn wordt er aan gewerkt, door verschillende teams over de hele wereld. Duitsland, China, USA en Israël maken vorderingen. Ze kunnen voortborduren op kennis van andere corona vira (nee, geen viri) wat een voorsprong geeft t.o.v. een nieuw virus van een andere stam. Het is niet ondenkbaar dat het toch veel sneller gereed komt. Ongeacht of er al dan geen mutaties komen. Indien er een mutatie komt waarvoor geen kruisimmuniteit met het Covid19 virus zou zijn, zal een vaccin aanpassen veel sneller gaan dan 'helemaal opnieuw' beginnen. Net zoals met de griepvaccins.

1 uur geleden, Info_junky zei:

De hoeveelheid geld die voor het te ontwikkelen Covid19 vaccin vrijgemaakt wordt (en gaat worden) gaat wel héél veel malen meer zijn. Deltawerken revisited. Dat gaat wel veel harder dan met de budgetten die gespendeerd zijn aan Sars en HIV.

Dus ja. Alweer nadruk op vaccin.

edit: dat is het nadeel als je een stuk van 10 minuten schrijft, dan is de polemiek al weer gedoofd hier :classic_tongue:

aangepast door Gijsbert
  • Leuk 2

Deze post delen

48 minuten geleden, Info_junky zei:

13 minuten geleden, Info_junky zei:

Wat ik bedoel is is dat er veel factoren onzeker zijn in die productie, het tijdspad en de -veilige- werkzaamheid. Plus mutaties 🙂 

HIV is een rotzak want het verstopt zich onder andere in de imuuncellen. Het is een uitzonderlijk virus. Er zijn met betrekking tot COVID19 verschillende aanvalsmogelijkheden, daar COVID19 een relatief normaal virus is. Mutaties zijn te verwachten in ieder virus, maar onthoud dat virussen die een snelle incubatietijd hebben en snel dodelijk zijn zichzelf meestal veel sneller uitdoven dan virussen die dat niet zijn. Dat is ook het probleem met dit virus: Het is dodelijk voor een deel van de populatie maar de incubatietijd is niet heel kort en het duurt lang eer dat je er aan onderdoor gaat. Met sociale isolatie zullen de snellere varianten van het virus ( daar schijnt al onderscheid tussen te zijn) eerder uitsterven dan de langzamere varianten, en de dodelijkere varianten zullen ook eerder verdwijnen. Zoals @Gijsbert zegt word er veel geld tegenaan gegooid. De wereld heeft meer bronnen om dit virus te bestrijden dan honderd jaar geleden. We weten al wat het virus doet om binnen te komen. We weten de RNA-code. We weten waar het muteert en hoe de mutatie eruitziet. We hebben medicatie, we hebben proefpersonen. We mogen dan wat schermutselingen verloren hebben, de oorlog gaan we winnen.

Laat je niet gek maken door geroep over mutaties.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 6

Deze post delen

33 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Update

Vandaag in NL verwacht ik zo rond de 2940 nieuwe gevallen. De trendlijn gaat door 2978, maar die zit vaak een beetje boven de werkelijkheid.

Op datum:

Extra: de bovenstaande grafiek, maar nu linear in plaats van logaritmisch:

Tja, wat moet ik daar nu nog van zeggen...

Wegens wisselende meetmethodiek en een gebrek aan duidelijkheid over het waarheidsgehalte van de cijfers.. niets... Het bijhouden van het aantal doden en het aantal IC patienten is de enige manier om op basis van een pyramide-model te bepalen hoeveel mensen er ziek zijn of hoe erg de epidemie een week of twee weken geleden was, maar in de huidige situatie ( weinig doden) kan een enkel besmet verzoringstehuis een flinke verhoging in het aantal doden of IC patienten betekenen zonder dat daar noodzakerlijkerwijs een grote hoeveelheid besmettingen tegenover staat. Om het pyramidemodel correct door te rekenen moet je de demografische verdeling, de populatieverdeling, een graadmeter voor itneractie tussen de verschillende bevolkingsgroepen, steden en leeftijden, een gedegen waarschijnlijkheidsinterval op het totaal aantal zieken, een correct pyramidemodel en wat rekenkracht hebben. Plus overzicht van wat de impact van de genomen maatregelen doet met een populatie op een bepaalde tijd. ^_^

• Leuk 2

Deze post delen

7 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

niets... 

Dat vind ik een nihilistische instelling.

Ondanks alle commentaar op de verschillende cijfers uit de verschillende landen (ook van mij), er is toch een heel duidelijke gemeenschappelijke trend.

Empirisch gezien hoef je niet te weten hoe iets exact in elkaar zit. Je past gewoon je model aan wanneer nodig.

Waarom preppen we? omdat we precies weten wat er in de toekomst zal gebeuren? Ik prep juist omdat ik niet weet wat er zal gebeuren. En ik pas me daarbij voortdurend aan aan de omstandigheden. Aristoteles, niet Plato.

• Leuk 4

Deze post delen

28 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Dat vind ik een nihilistische instelling.

Ondanks alle commentaar op de verschillende cijfers uit de verschillende landen (ook van mij), er is toch een heel duidelijke gemeenschappelijke trend.

Empirisch gezien hoef je niet te weten hoe iets exact in elkaar zit. Je past gewoon je model aan wanneer nodig.

Waarom preppen we? omdat we precies weten wat er in de toekomst zal gebeuren? Ik prep juist omdat ik niet weet wat er zal gebeuren. En ik pas me daarbij voortdurend aan aan de omstandigheden. Aristoteles, niet Plato.

Je grafiek is duidelijk, de lijn stijgt, zelfs na aanpassing van meetmethodes. Derhalve is er *niets* over te zeggen. Dat betekent niet dat ze geen waarde heeft, enkel dat de waarde van deze lijn zeer beperkt is. We kunnen zeggen dat het aantal COVID-19 gevallen toeneemt in Nederland en we kunnen een trendbreuk zien. Wat dat met de filosofische stroming van het nihilisme van doen heeft begrijp ik niet goed. Mocht je je aangevallen voelen, dat was niet mijn bedoeling.

Een diepgaande discussie van epidemilogische modeleertechnieken zou best leuk kunnen zijn, daarmee zou je je model kunnen aanscherpen. Van veel landen is vast ook ergens bekend gemaakt hoeveel mensen er op de IC lagen, en er zijn europese overzichten van hoeveel IC plaatsen er per inwoner zijn. Daarmee kunnen we dan per land per miljoen inwoners en per besmettingen per aantal inwoners de maatregelen in kaart brengen en de effecten daarvan zien op de IC bezetting en het aantal doden een aantal weken later, en daarmee kun je een model verfijnen. 

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 2

Deze post delen

Alhoewel ik mijn best doe alles door te nemen voordat ik iets post, kan ik wat gemist hebben en dat dit al ergens is gepost. Excuus in dat geval. Op De Correspondent is een artikel/podcast van een interview met hoogleraar viroloog Marion Koopmans (te lezen of te beluisteren, afhankelijk van je voorkeur). In de mail van De Correspondent werd ze als volgt geintroduceerd: 

Ze is lid van de WHO, adviseert het RIVM en is een van zeven deskundigen die de Europese Commissie informeert over covid-19.

Adviseur van het RIVM vind ik dan in deze dagen niet direct een aanbeveling 🙊 Maar ze is kundig! En helder. En duidelijk. En ik hoop echt dat veel, heel veel mensen dit lezen en in hun oren knopen dat ze AFSTAND moeten houden en OOK besmettelijk kunnen zijn zonder klachten. Daarnaast gaat ze in op immuniteit, hoe dat werkt (kort door de bocht; je bent niet levenslang immuun voor griep, maar toch wel een substantiële tijd, tot ongeveer een jaar en doordat je elk jaar wel ermee in aanraking komt, je immuunsysteem aan de slag gaat met het opruimen van het virus, bouw je opnieuw weer een immuniteit op). Veel goede informatie tot nu toe in samenhang in 1 artikel.

Ik denk voor de lezers van dit forum weinig nieuws onder de zon, maar wel een heel fijn artikel om door te sturen naar mensen in je omgeving die wellicht nog steeds alle kinderen heerlijk samen laten spelen (want ja, dat mocht van het Jeugdjournaal) of met zn allen op het tuinbankje in de zon zitten. Hierbij geen link....want dan is mijn volledige naam te zien realiseerde ik me ineens. Dat is niet mijn bedoeling. 

Hopelijk kun je googlen en dan via De Correspondent zelf het artikel lezen.

aangepast door MamaM
in de link kwam daarna mijn volledige naam tevoorschijn
  • Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, jens zei:

Ik hoor net van vrienden in de Randstad dat de ze de bestelde boodschappen pas in mei kunnen verwachten!

Heeft nou serieus niemand kunnen bedenken, dat zodra meneer Rutte zijn speech hield, mensen volslagen in paniek zouden raken en als een gek gaan hamsteren?

Oftewel "ben ik nou zo slim, of zijn jullie zo dom"?

Dit is de situatie sinds vorige week donderdag na de speech van Rutte bij de AH. Je kan maximaal 2 weken van tevoren een 'slot' claimen. Iedere nacht om 00.00 uur komt er weer een nieuwe dag 'vrij' en die zit gelijk vol...

image.thumb.png.a5e75f7f49f50e91fb51767b3b980764.png

aangepast door Hitprep

Deze post delen

13 uur geleden, Haskap zei:

Is dat zo? Het wordt toch als een van de problemen van een lock-down beschouwd dat een enkele buitenlander vervolgens genoeg kan zijn om het hele circus weer opnieuw te laten beginnen? De koers 'kudde-immuniteit' wordt toch mede daarop gemotiveerd? Maar als Nederlanders zelf immuun zijn, zouden ze drager kunnen zijn zonder zelf ziek te worden. En daarmee zouden ze dan meer risico vormen voor andere landen dan mensen uit andere 'lockdown-landen'. Ik neem aan dat Knoops suggereert dat andere landen dan om die reden geen Nederlanders over de vloer zouden kunnen willen hebben (dat zijn een hoop werkwoorden achterelkaar). En als Nederlanders daarmee personae non grata worden dan valt er weinig internationaal te handelen en is deze strategie dus helemaal niet goed voor de economie. Zoiets. Maar goed, die redenering lijkt wat mankementen te hebben. Want als asymptotische besmetting mogelijk is, dan is iedereen een potentieel gevaar.

Allemaal wat vroegtijdig om nu over te gaan speculeren lijkt me. Eerst maar zien dat het de komende maand niet al teveel uit de hand loopt.

In 2004 is er ook een Coronavirus in Nederland rond gegaan, namelijk het Humaan Coronavirus NL63 (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_coronavirus_NL63)

Dit virus is gewoon in de bevolking verdwenen en komt af en toe voor in de vorm van kroep, luchtweginfecties en bronchitus. Verder nooit meer iets over gehoord. Heeft iemand hier sowieso ooit van gehoord) Dit is van een andere orde en genetisch gezien van een andere stam, dat snap ik wel. Maar het is hetzelfde type virus. Dus wellicht gokken ze erop dat dit gewoon net als NL63 onderdeel wordt het virus pantheon.

Deze post delen

29 minuten geleden, jens zei:

Sorry, ik ben blondt.

Waar kijk ik naar?

Het overzicht van bezorgmomenten van Albert Heijn Online bestellen. Verschilt natuurlijk per regio, maar bij mij zit hij ook helemaal vol. Het probleem is dat je je bestelling kunt aanpassen nadat je het slot hebt geclaimed. Bestel dus iets kleins van 50 euro om een bezorgmoment te claimen en vul vervolgens die bestelling aan (tot 1 dag voor de levering geloof ik, weet iemand dit?). In normale tijden superhandig, nu misschien niet..

Ik weet niet of je meerdere slots kunt claimen voor 1 postcode. Je kunt 1 slot per dag claimen, slots "hamsteren" is daarmee een ding geworden. :(

Deze post delen

39 minuten geleden, Hitprep zei:

Dit is de situatie sinds vorige week donderdag na de speech van Rutte bij de AH. Je kan maximaal 2 weken van tevoren een 'slot' claimen. Iedere nacht om 00.00 uur komt er weer een nieuwe dag 'vrij' en die zit gelijk vol...

image.thumb.png.a5e75f7f49f50e91fb51767b3b980764.png

Dat is bij iedere winkel op dit moment zo die bezorgd of waar je kan afhalen

Deze post delen

Hebben wij een wellicht iemand in ons midden die een bedrijfsarts kent die aangesloten is bij de NVAB? Er komt vandaag een belangrijke nieuwsbrief uit voor de leden (als hij al niet verstuurd is). Ik heb hier geen toegang toe. Hieronder een quote uit de aankondiging.

aankondiging versturen nieuwsbrief aan leden NVAB met ARBO-adviezen rondom COVID

Nog voor het weekend ontvangen leden een nieuwsbrief met antwoorden op de meest urgente vragen van arboprofessionals over hoe te handelen in deze tijd. We streven naar snelheid, juistheid en actualiteit.
Vorige week werd namelijk in een overleg op het ministerie van SZW vastgesteld dat de informatievoorziening over de COVID-19 maatregelen naar werkgevers en werknemers verbetering behoeft. Die informatievoorziening verloopt in belangrijke mate via bedrijfsartsen en arbo-kerndeskundigen. Op hun beurt hebben deze adviseurs natuurlijk ook behoefte aan betrouwbare en actuele informatie.

Ik weet niet zeker of deze nieuwsbrief enkel aan leden verstuurd zal worden, of dat deze informatie ook direct als nieuwe ARBO-inf@ct gepubliceerd zal worden. Maar mocht deze brief niet meteen breed gedeeld worden, dan hoop ik dat een forumlid ons hier aan kan helpen. Dan ben je niet meer afhankelijk van de vertaling van de werkgever (die verschillende belangen tegen elkaar moet afwegen), maar kun je direct lezen wat voor jou als werknemer van belang is.

Deze post delen

5 minuten geleden, Paraatpaal zei:

Het overzicht van bezorgmomenten van Albert Heijn Online bestellen. Verschilt natuurlijk per regio, maar bij mij zit hij ook helemaal vol. Het probleem is dat je je bestelling kunt aanpassen nadat je het slot hebt geclaimed. Bestel dus iets kleins om een bezorgmoment te claimen en vul vervolgens die bestelling aan (tot 1 dag voor de levering geloof ik, weet iemand dit?). In normale tijden superhandig, nu misschien niet..

Ik weet niet of je meerdere slots kunt claimen voor 1 postcode, maar slots "hamsteren" is blijkbaar een ding geworden.

Je kan meerdere slots tegelijkertijd claimen ja (max 1 per dag). Je moet dan wel je mandje vullen met minimaal € 50,- aan boodschappen, maar dat moet met 1x per week wel te doen zijn.

aangepast door Hitprep
  • Leuk 1

Deze post delen

5 minuten geleden, pacem zei:

Dat is bij iedere winkel op dit moment zo die bezorgd of waar je kan afhalen

Als je in het noorden zit is de Poeisz nog een goede optie. Staat ongeveer maar 3 a 4 dagen vooruit vol. 

• Leuk 1

Deze post delen

Dank voor de info.

Wij wonen in een buitengebied, waar supermarkten niet bezorgen, dus ik kende dat systeem van die slots niet.

Ik ga wel even kijken naar dat Poeisz, dank voor de tip!

• Leuk 1

Deze post delen

19 minuten geleden, Paraatpaal zei:

Het overzicht van bezorgmomenten van Albert Heijn Online bestellen. Verschilt natuurlijk per regio, maar bij mij zit hij ook helemaal vol. Het probleem is dat je je bestelling kunt aanpassen nadat je het slot hebt geclaimed. Bestel dus iets kleins om een bezorgmoment te claimen en vul vervolgens die bestelling aan (tot 1 dag voor de levering geloof ik, weet iemand dit?). In normale tijden superhandig, nu misschien niet..

Ik weet niet of je meerdere slots kunt claimen voor 1 postcode, maar slots "hamsteren" is blijkbaar een ding geworden.

Bij Jumbo kan je een slot reserveren voor een paar uur ( Geloof 3 uur voordat hij weer vrijkomt).

Maar dat is per account of postcode + huisnummer.

Geen idee hoe dat precies bij AH gaat

aangepast door pacem

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...