Ga naar inhoud
GENEGEERD

Corona Actualiteiten

Greener
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zo, even een paar dagen afstand genomen van dit draadje.

Juist op het moment dat, voor mij dan, pijnlijk duidelijk wordt hoe weinig we eigenlijk weten en hoe belangrijk heldere informatievoorziening nu is, lijkt hier op het forum opeens een knop omgegaan te zijn. Waar eerst de nadruk lag op 'gezamenlijk zo veel mogelijk gegevens verzamelen en delen om een zo compleet en accuraat mogelijk beeld te krijgen', lijkt die nadruk opeens te liggen op 'ik heb een mening en die moet iedereen horen, en als anderen een andere mening hebben zijn ze idioten'.

Sorry, maar daar kan ik persoonlijk dus echt helemaal niets mee.

Er lijken opeens kampen te zijn, die van isolatie/containment en die van herd immunity. Nou heb ik vrij weinig problemen met verschillende kampen, wat voor mij echter wel lastig is dat ik bij beiden geen enkele houvast kan vinden.

Wat betreft isolatie/containment is er geen enkele duidelijkheid hoe dat dan verder moet in de toekomst. Wat gebeurt er als het dagelijks leven weer op gang komt? Als mensen weer massaal bijeen komen? De hoop is dat de zomer voor verlichting gaat zorgen, maar zelfs al is dat zo, wat dan? De griep komt ook ieder jaar terug, gaan we dan iedere winter in lockdown?

En dan herd immunity, er zijn nog totaal geen gegevens over de lange termijngevolgen van corona. Nog niets bekend over wel/niet herbesmetting en de impact daarvan. Maar ook, hoe gaan we die 60% besmetting voor herd immunity bereiken zonder er letterlijk en figuurlijk onder te bezwijken?

Nou ja ik had nog een hele lijst met vragen voor beide punten waar geen eenduidig antwoord op te vinden is, maar heb het maar weggehaald. Het is ook niet heel relevant, feit blijft dat er veel onzeker is. Doen alsof 1 situatie 'de enige juiste is', is dan ook je ogen sluiten voor een hoop andere zaken en dús voor een deel van de werkelijkheid.

Ik denk dat de enige werkelijkheid op dit moment is, dat de situatie gewoon onwerkelijk onduidelijk is. Dat blijkt ook wel uit het feit dat je voor beide kampen volop (gerenommeerde) experts kan vinden, die ook werkelijk naar eer en geweten zeggen wat zij juist achten te zijn.

Waar ik voor mezelf nu wel houvast uit kan halen, is juist die onduidelijkheid. Ik weet het niet, ik weet niet wat de juiste stappen zijn, ik weet niet wat de gevolgen zullen zijn, ik weet niet waar we over een paar maanden of over een paar jaar staan, het lijkt alle kanten op te kunnen gaan. Maar dat weet ik dan ook. Ik weet dat veel onduidelijk is, en onduidelijk zal blijven. Wat ik wél weet, en wat wel duidelijk is, is mijn eigen aandeel. Dus ik werk aan mijn gezondheid, aan mijn weerstand en mijn conditie. Ik ga geen risico nemen dat ik niet hoef te nemen. Als ik thuis kan blijven, blijf ik thuis, en als ik wel de deur uit moet ben ik zo alert mogelijk. Idem natuurlijk voor mijn kinderen. Want wat de toekomst ook brengt, hoe dit ook verder gaat, vertraging van de piek lijkt me in alle scenario's wenselijk? Of het nou is om meer beademingsapparatuur te produceren, de IC's zoveel mogelijk te ontlasten, een vaccin te ontwikkelen, meer duidelijkheid over het verloop van de ziekte te krijgen, de theorie heeft in dit geval vrij weinig invloed op de praktijk. In de praktijk doe ik gewoon wat ik kan doen om mijn gezin en omgeving hopelijk gezond te houden, en dat geeft rust.

En ja, ik weet dat ik op een enorme ass-kisser begin te lijken, maar tóch wil ik nog een keer een pluim geven aan @Sterredag en @Paraatpaal. Super hoe jullie je inzetten om alles hier zo soepel mogelijk te laten verlopen, heel erg bedankt daarvoor!

• Leuk 15
Link naar reactie

Update trendlijn:

666791529_Screenshot2020-03-18at14_57_11.thumb.png.66591b0a6882c5b6379a794ba3426567.png

Voor morgen gaat de trendlijn door "2492 besmettingen". Als de trend van de trend (?) blijft, dan zullen er morgen net iets minder dan dit getal zijn.

Overigens, het is nu de 6de dag na de eerste set maatregelen, dit zou langzaam zichtbaar moeten worden in de grafiek. Wellicht dat dat de reden is dat de trendlijn er iets boven zit de afgelopen paar dagen? (Incubatie tijd is 2-6 dagen)

• Leuk 3
Link naar reactie

Optimisme:

Scott Adams is vrij optimistisch en heeft daarvoor het volgende argument.. nog nooit eerder was er een internet dat de experts van verschillende disciplines snel bij elkaar kon brengen. Oplossingen hiervoor schieten op dit moment als paddestoelen uit de grond. Er zijn nu websites waar artsen over de bestrijding van het virus van elkaar kunnen leren, en dit gebeurt ook. Scott Adams is van mening dat dit voor een elleboog achtige (?) response zal voeren: eerst niets, nog niets, een beetje, meer, veel meer. Hij vermoed dat we binnenkort een goede en werkzame response tegen dit virus zullen ontwikkelen en dat deze ook heel snel inzetbaar zal zijn. Behalve dat dit een werkzaam antwoord op het virus zal zijn, dit samenwerkingssysteem zal blijven bestaan, en mogelijk voor nog veel meer andere positieve resultaten voeren nadat dit virus onder controle is.

Hij noemt dit virus wel een "tweede act", in film terminologie is de tweede act het ogenschijnlijk onoplosbare probleem waar de held mee worstelt. Maar na de twee act komt de derde act waar de held zegeviert.

Ik moet zeggen zijn optimisme is aanstekend.

Voor wie Scott Adams wil volgen, hij is te vinden op youtube, of periscope: https://www.periscope.tv/ScottAdamsSays

• Leuk 5
Link naar reactie

9 minuten geleden, Loreen zei:

Er lijken opeens kampen te zijn, die van isolatie/containment en die van herd immunity. Nou heb ik vrij weinig problemen met verschillende kampen, wat voor mij echter wel lastig is dat ik bij beiden geen enkele houvast kan vinden.

Waar ik voor mezelf nu wel houvast uit kan halen, is juist die onduidelijkheid. Ik weet het niet, ik weet niet wat de juiste stappen zijn, ik weet niet wat de gevolgen zullen zijn, ik weet niet waar we over een paar maanden of over een paar jaar staan, het lijkt alle kanten op te kunnen gaan. Maar dat weet ik dan ook. Ik weet dat veel onduidelijk is, en onduidelijk zal blijven. Wat ik wél weet, en wat wel duidelijk is, is mijn eigen aandeel. Dus ik werk aan mijn gezondheid, aan mijn weerstand en mijn conditie. Ik ga geen risico nemen dat ik niet hoef te nemen. Als ik thuis kan blijven, blijf ik thuis, en als ik wel de deur uit moet ben ik zo alert mogelijk. Idem natuurlijk voor mijn kinderen. Want wat de toekomst ook brengt, hoe dit ook verder gaat, vertraging van de piek lijkt me in alle scenario's wenselijk? Of het nou is om meer beademingsapparatuur te produceren, de IC's zoveel mogelijk te ontlasten, een vaccin te ontwikkelen, meer duidelijkheid over het verloop van de ziekte te krijgen, de theorie heeft in dit geval vrij weinig invloed op de praktijk. In de praktijk doe ik gewoon wat ik kan doen om mijn gezin en omgeving hopelijk gezond te houden, en dat geeft rust.

We zoeken allemaal op onze eigen manier houvast en dat resulteert makkelijk in zwart/wit- denken, of goed/fout- denken zo je wilt. De wereld lijkt een stuk overzichtelijker uit te zien als je alleen nog maar hoeft te kiezen tussen lockdown of herd immunity. En dat het ene dan goed is en het andere heel erg fout. 

Ik ben het roerend met je eens dat "we" (ik in ieder geval!) inderdaad heel weining weten nog.

Kudo's to you om dat hier eens in de groep te gooien.

(begin ik nu ook al in kiss ass modus te gaan?...., het zal toch niet besmettelijk zijn hoop ik?!??)

• Leuk 4
Link naar reactie

6 uur geleden, netuyas zei:

Aangezien niet alle besmettingen geregistreerd worden, en dus ook niet alle genezingen snap ik het nut niet van dit lijstje. Voor alle duidelijkheid, Ik waardeer het dat je een bijdrage wilt leveren, maar een buitenstaande die % ziet waarbij blijkbaar 40% van de besmette mensen overlijd wort op het verkeerde beeld gezet en onnodig angst aangejaagd.

De realiteit is dat ergens tussen de 1 en 3 % van de mensen die besmet worden komt te overlijden, en dat een groot deel van die mensen ook waren overleden aan een serieuze seizoensgriep. Uiteraard is het heel triest voor de nabestaanden en is elke dode die we kunnen voorkomen er 1, maar mensen gaan dood! dat kunnen we helaas niet voorkomen.

Dus het aantal covid gerelateerde overlijdens zonder dat er andere complicaties waren is nog altijd zeer klein.

Dit geld trouwens voor veel berichtgeving in dit draadje( niet op jou persoonlijk gericht). Waarom kunnen wij als "preppers" niet onze verantwoordelijkheid nemen en dit forum een bron van goede informatie laten zijn in plaats van een sensatiegerichte complotachtige site waar de teneur is dat de regering een stelletje onbenullen en massamoordenaars zijn, en waar blijkbaar mensen met teveel tijd elke keer wel weer een "betrouwbaar" twitterbericht of anders kunnen vinden waaruit zou blijken dat we allemaal naar de verdoemenis gaan. Er was in dit draadje heel veel goede en waardevolle informatie en een aantal zeer waardevolle initiatieven, maar die zijn allemaal ondergesneeuwd in een lawine van "ik hoor dat" en  "volgens deskundige X"

Ik begrijp deels wat je bedoeld en paniek is nooit zinvol maar de tekst die ik er altijd bij plaats geeft voldoende context om te begrijpen waar we het over hebben. Ik ga wel uit van enige zelfredzaamheid en dus informatiegaring van mensen dus ook dat ze het lezen, zeker op dit forum. Als mensen snel in paniek zijn is dit sowieso niet de goede plek, hier mag je het mijn inziens juist hebben over alle scenario's dus ook de ernstige. Overigens ben ik het niet eens met de conclusie dat de realiteit is dat tussen de 1 en 3 procent van de mensen overlijdt, maar je bent welkom mij te overtuigen met cijfers/onderzoeken waarom je dat denkt ?

Link naar reactie

Extra inzet personeel in de zorg.

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/38321/bruins-zet-deur-open-voor-voormalig-verpleegkundigen-en-artsen.html

'Bruins zet deur open voor voormalig verpleegkundigen en artsen

Groningen - Voormalige verpleegkundigen en artsen van wie de registratie in het BIG-register is verlopen na 1 januari 2018, mogen bij uitzondering weer aan de slag in de zorg, zonder dat zij zich opnieuw in het register inschrijven.

Dit heeft minister Bruno Bruins (Medische Zorg en Sport) besloten. De inzet van extra personeel in de zorg is hard nodig om de corona-uitbraak zo goed mogelijk te kunnen bestrijden. De maatregel is met onmiddellijke ingang van kracht en geldt tot nader order.

Daarnaast zorgt Bruins ervoor dat de herregistratie-verplichting voor alle zogeheten artikel 3 Wet BIG-beroepsbeoefenaren tot nader order worden opgeschort. Dit betekent dat BIG-zorgverleners zoals artsen en verpleegkundigen zich nu niet hoeven te herregistreren. Dat is normaal gesproken elke vijf jaar verplicht. De maatregel voorkomt dat zorgverleners die nu hard nodig zijn worden doorgehaald in het BIG-register, waardoor ze hun bevoegdheden zouden verliezen. 

Minister Bruno Bruins: ‘Ik krijg dagelijks signalen binnen van voormalig zorgpersoneel dat zich wil gaan inzetten om het huidige zorgpersoneel te ondersteunen. Ik vind het zeer hartverwarmend dat zo veel mensen willen helpen. Daarom neem ik nu maatregelen om ervoor te zorgen dat zorginstellingen gebruik kunnen gaan maken van de ervaring en kennis van deze voormalig verpleegkundigen en artsen.’

Ik heb een idee!

Nederland is een prima verzorgingsstaat! Binnen onze verzorgingsstaat hebben we het UWV. Volgens mijn informatie zijn daar zo'n 800 verzekeringsartsen werkzaam.

OP de site van het UWV staat : 'Onze kantoren zijn grotendeels open, maar alle afspraken worden voorlopig telefonisch afgehandeld, of als het niet anders kan: geannuleerd. We verzoeken u om niet naar de vestiging te komen. Heeft u al een geplande afspraak staan? Dan wordt u hierover gebeld, u ontvangt een brief, of een bericht in uw Werkmap. Ook kan het zijn dat u een nieuwe uitnodiging voor een telefonische afspraak krijgt.'

Mijn idee: zet de UWV verzekeringsartsen in op locaties als ziekenhuizen, huisartsen enz enz. Vraag ook alle Arbo-artsen, Bedrijfsartsen en ander aan de verzorgingsstaat gelieerd medisch personeel zich beschikbaar te stellen op locaties waar ze nu het hardst nodig zijn!

Keuren, herkeuren en andere zaken staan waarschijnlijk toch op een heel laag pitje dus waar wachten we op. Bruno Bruins was tot voor kort bestuurder bij het UWV dus hij weet of dit een optie is.

• Leuk 4
Link naar reactie

7 uur geleden, John Durden zei:

Ik heb nog nergens een staffel gezien van # per leeftijdsgroepen die zijn opgenomen in het ziekenhuis. Waar baseer je de stelling op dat er steeds meer jonge mensen worden opgenomen?

Ik heb wel verslagen gehoord van artsen die dat zeggen, maar geen onderzoek.

JD

Dat is wat ik de afgelopen 7 dagen steeds vaker van artsen te horen kreeg maar ook al naar buiten is gebracht: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5058551/zorg-ziekenhuis-intensive-care-corona-patienten-bedden-longen Of het dan klopt is de vraag, het is daarom ook dat ik het nog niet als zekerheid breng/zeg maar wel dat het iets zou kunnen betekenen.

Het haastig uitgebrachte RIVM rapport voor de tweede kamer hangt aan elkaar van cijfermatige fouten dus als je dat wil lezen moet je eerst de fouten corrigeren (en dan nog komt het niet overeen met de data uit verschillende ziekenhuizen) 

Link naar reactie

55 minuten geleden, Ronald7 zei:

Alleen hebben we weinig meer aan het besmettingspercentage, aangezien het kweekbeleid steeds stringenter is geworden. Dus weten we steeds minder welk percentage besmet is. Wat nu belangrijk is om te volgen is opnames op IC en mortaliteit.

Klopt. Opnames op IC heb ik geen cijfers van. Mortaliteit post ik elke ochtend. Nederland staat helemaal bovenaan.

Link naar reactie

Zojuist, Japanology zei:

Zeer interessant! Heb je ook de cijfers tot nu toe? Dan kan ik die verwerken. En wat is de huidige max capaciteit?

Heb alleen gegevens over capaciteit, die infographs met cijfers kun je misschien nog terugvinden via google of andere websites. Max. capaciteit was 1150 en loopt nu op, streven is minimaal 2000 IC bedden...

• Leuk 2
Link naar reactie

3 minuten geleden, Nikke zei:

Heb alleen gegevens over capaciteit, die infographs met cijfers kun je misschien nog terugvinden via google of andere websites. Max. capaciteit was 1150 en loopt nu op, streven is minimaal 2000 IC bedden...

Als iemand daarmee kan helpen, heel graag. Als ik de cijfers eenmaal heb, zal ik het bijhouden.

• Leuk 1
Link naar reactie

34 minuten geleden, Japanology zei:

Zeer interessant! Heb je ook de cijfers tot nu toe? Dan kan ik die verwerken. En wat is de huidige max capaciteit?

Ze zijn net begonnen met de cijfers te publiceren, dus je loopt niet achter.

De max capaciteit is nu niet aan te geven, omdat ze die capaciteit momenteel uitbreiden.

Link naar reactie

1 uur terug, Japanology zei:

Klopt. Opnames op IC heb ik geen cijfers van. Mortaliteit post ik elke ochtend. Nederland staat helemaal bovenaan.

Nee, dat is niet de mortaliteit. Dat is het aantal overleden als percentage van de gezond verklaarden.

Nogmaals, noem dit niet "De mortaliteit".

De CFR (Case Fatality Rate) wordt doorgaans mortaliteit genoemd, en die is op dit moment:

572851458_Screenshot2020-03-18at16_52_17.thumb.png.2b14edc0498e5faec739c76149c51828.png

Waarbij het getal voor NL van vandaag is (2.8%), en de anderen tot gisteren.

We kunnen er natuurlijk over discuteren welk getal "beter" is, maar dat is een uitzichtloze discussie. Ik sluit me aan bij dat wat gebruikelijk is, en dat is de CFR.

• Leuk 3
Link naar reactie

44 minuten geleden, Nikke zei:

Het ligt er -denk ik- aan hoe je dat wilt meten. Het totaal aanbod van IC bedden is 2056.

Zie: https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden (click op de tab "IC bedden")

Link naar reactie

3 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Het ligt er -denk ik- aan hoe je dat wilt meten. Het totaal aanbod van IC bedden is 2056.

Zie: https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden (click op de tab "IC bedden")

de crux zit hem in de tekst eronder:

"Het aantal IC-bedden is inclusief intensive Care ( IC), medium care, Cardio Care Unit (CCU) en Eerste Harthulp (EHH) bedden."

• Leuk 1
Link naar reactie

1 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Helemaal mee eens!

Even over je nieuwe footnote.

Als ik het optimisme van Scott Adams er even bijhaal, dan zou ik voor de volledige lockdown gaan van alle niet essentiële bedrijven, inclusief uitgaansverbod.

Dat is een gok dat er binnen een maand a 6 weken een medicijn zal zijn. Wanneer dat medicijn er is, kan de lockdown langzaam losgelaten worden.

Op dit moment is deze gok imo de moeite waard. Een beetje vertrouwen in de vindingrijkheid van de mens is op dit moment gepast imo.

• Leuk 3
Link naar reactie

13 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Nee, dat is niet de mortaliteit. Dat is het aantal overleden als percentage van de gezond verklaarden.

Nogmaals, noem dit niet "De mortaliteit".

De CFR (Case Fatality Rate) wordt doorgaans mortaliteit genoemd, en die is op dit moment:

572851458_Screenshot2020-03-18at16_52_17.thumb.png.2b14edc0498e5faec739c76149c51828.png

Waarbij het getal voor NL van vandaag is (2.8%), en de anderen tot gisteren.

We kunnen er natuurlijk over discuteren welk getal "beter" is, maar dat is een uitzichtloze discussie. Ik sluit me aan bij dat wat gebruikelijk is, en dat is de CFR.

En de werkelijke CFR ligt waarschijnlijk een heel stuk lager aangezien er maar weinig mensen getest worden op corona.

• Leuk 1
Link naar reactie

• Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...