Ga naar inhoud
GENEGEERD

Corona Actualiteiten

Greener
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
2 minuten geleden, Zwijgrecht zei:

Waarom moeten mensen op hun buik liggen als ze aan de beademing moeten?

Het doel van buikligging is om de gaswisseling te verbeteren. De longen hebben aan de rugzijde een groter oppervlak dan aan de voorzijde, waardoor de doorbloeding beter is. Door de patiënt op de buik te draaien, gaat een deel van de longblaasjes weer open en kan de uitwisseling van zuurstof en koolstofdioxide beter plaatsvinden. Daarnaast kan opgehoopt slijm makkelijker weglopen bij een patiënt in buikligging.

Zie: Buikligging bij beademing

• Leuk 6
Link naar reactie

51 minuten geleden, loftprep zei:

Het nieuwe getal: 1705

Bron: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

Top 10 in aantallen:

image.png.08184a7f7a01d05a07cfeed5555fe509.png

Top 10 op basis van aantal per 100.000 inwoners:

image.png.663c29bead220566cd5a637e14ddb08c.png

Overigens een interessant statement vanuit RIVM:

Deze kaart toont het aantal patiënten per 100.000 inwoners, zoals doorgegeven door GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en en gemeenten per 17 maart 2020.

Was het niet zo dat sommige GGD's niet meer of minder rapporteerden? Of was dat alleen richting de media ? Volgens mij is er nog wel een meldingsplicht toch, COVID-19 is nog aangemerkt als A-ziekte. 

Ook opvallend dat het kaartje dus per vandaag aangepast is naar aantallen per 100.000 inwoners, in plaats van absolute aantallen.

aangepast door loftprep
  • Leuk 2
Link naar reactie

25 minuten geleden, loftprep zei:

Was het niet zo dat sommige GGD's niet meer of minder rapporteerden? Of was dat alleen richting de media ? Volgens mij is er nog wel een meldingsplicht toch, COVID-19 is nog aangemerkt als A-ziekte. 

20 uur geleden, pacem zei:

"Er wordt vanuit de GGD niet langer gecommuniceerd hoeveel mensen in de Noord-Holland Noord besmet zijn met het Coronavirus. Sinds afgelopen vrijdag wordt het kaartje met het aantal bekende besmettingen per gemeente niet meer bijgewerkt. Navraag leert dat de GGD Hollands Noorden naar aanleiding van "alle ontwikkelingen en nieuw testbeleid" geen informatie meer geeft over besmettingen."

https://www.alkmaarcentraal.nl/nieuws/60053777-ggd-communiceert-aantal-besmettingen-in-noord-holland-noord-niet-meer

Zien we meer van deze meldingen uit andere regio's?

Staat niet bij of het alleen naar media is of compleet

Link naar reactie

Ze doen geen publiekscommunicatie meer per geval, wel vullen wel de verplichte rapportages in, en die info kan je dan weer downloaden in de rapportages van het RIVM.  Hierin word vanaf het moment van publicatie (elke week) 27weken terug gekeken.  

• Leuk 1
Link naar reactie

9 minuten geleden, pacem zei:

Staat niet bij of het alleen naar media is of compleet

Dit wordt voor de noordelijke drie provincies gezegd:

Er komen steeds meer patiënten bij en de testcapaciteit is beperkt. Daarom heeft het RIVM het testbeleid aangepast. Ziekenhuis- en zorgmedewerkers worden getest, maar alle andere mensen niet, tenzij daar bijzondere redenen voor zijn. Zo’n reden kan zijn dat de huisarts vaststelt dat een patiënt ernstig ziek is en naar het ziekenhuis moet. 

Door dit nieuwe beleid blijft een onbekend aantal coronabesmettingen buiten beeld. Dat gold ook voor de kaart die wij bijhielden en die daardoor steeds minder waarde kreeg.

https://www.dvhn.nl/groningen/De-kaart-met-coronabesmettingen-in-Drenthe-Groningen-en-Friesland-wordt-niet-langer-bijgehouden.-Lees-hier-waarom-25446116.html

• Leuk 1
Link naar reactie

Liveblog RD:

17 maart - 15:06h

GGD: ‘Alleen nog corona-test als ziekenhuisopname dreigt’

Huisartsen hebben nieuwe instructies gekregen voor patiënten met luchtwegklachten die kunnen duiden op besmetting met het nieuwe coronavirus. Alleen mensen die er zo ernstig aan toe zijn dat een ziekenhuisopname dreigt, worden nog getest. Dat melden bronnen aan het AD, en staat in een brief van de GGD die in handen is van deze krant.

Alleen patiënten van boven de zeventig jaar of met andere medische klachten mogen nog worden getest. Voorwaarde is wel dat ze minstens 38 graden koorts hebben en hoesten of benauwd zijn. Voor ouderen en mensen met een verslechterd immuunsysteem geldt de 38 gradenregel niet, bij deze groep volstaat een ‘koortsig gevoel’. "Bij patiënten die naar verwachting thuis uit kunnen zieken of juist direct opgenomen moeten worden, geeft de test geen meerwaarde."

• Leuk 2
Link naar reactie

In de UK hebben ze ongeveer 4000 tests per dag en dat is volgens hun deskundigen veel te weinig om een goed beeld te krijgen.

Dan heb ik zomaar het vermoeden dat er in NL niet meer dan 1000 tests zijn?

En dat betekent dan dat momenteel één op de drie geteste personen besmet is?

In de Tweede Kamer is herhaald gevraagd naar het aantal testkits, maar er kwam nooit een concreet antwoord.

Wie weet hier iets meer over te zeggen?

aangepast door DutchPublisher
  • Leuk 2
Link naar reactie

MEDISCHE INFO

FMS Webinar 14 maart 2020:

Intensivist en microbioloog uit Breda: Nardo van der Meer en Robert Bentvelsen

Intensivist JBZ: Peter de Jager

Intensivist Erasmus: Diederik Gommers,

Microbioloog UMCU: Jan Kluytmans

Microbioloog LUMC: Ann Vossen

Oncoloog RadboudUMC: Haiko Bloemendaal

Algemene informatie:

·         145 000 bevestigde gevallen, Azië en Europa zijn hotspots

·         Attack rate veel hoger dan griep, sterfte op populatieniveau minsten 0,3% t.o.v. 0,01% bij griep. Factor 30!

·         Helft van de IC patiënten met COVID-19 gaat dood, gelijk aan sterfte van ARDS patiënten.

·         Immuungecompromitteerden kwetsbare populatie, net als 70+-ers.

·         Maatregelen voor oncologie patiënten. Geen collega’s met LWI bij deze laten. Pat met LWI in aparte ruimtes.

Microbiologische informatie:

·         Diagnose: PCR op respiratoir materiaal 12 labs in NL à nu naar 50 labs

·         Advies om virale diagnostiek te doen bij ALLE patiënten opgenomen vanwege LWI

·         Aard van materiaal maakt uit, dieper is beter, kan negatief zijn op keeluitstrijk, maar dan bv sputum positief. Klinische verdenking blijft belangrijk, ook bij negatieve test.

·         Tekorten op gebied moleculair diagnostiek, minder getest vanuit GGD en ook minder ziekenhuispersoneel getest. Nu alleen “kritisch” personeel getest en hoog risico contacten.

·         Herinfectie mogelijk? Niet duidelijk, lijkt ZEER uitzonderlijk. Niet veilig om positieve medewerkers zonder bescherming te laten werken.

·         Nog niet duidelijk hoe virusload iets zegt over herstel.

·         Serologie, kan dit iets zeggen over doorgemaakte infectie en dus risico op opnieuw infectie laag. Wordt samen met Erasmus naar gekeken.

Huidige situatie Ziekenhuizen Brabant en omstreken/IC behandelingen:

·         Breda nu 33 pt opgenomen (200 patiënten in de regio) 11 op IC, 3 overleden (10%).

·         Meeste gevallen snel in isolatie en vlotte diagnose

·         NL beeld van virus divers, lijkt op meerdere introducties en al deze introducties geven uitbraken. Verdenking dat carnaval tot uitbraak heeft geleid. 

·         Man>vrouw aangedaan

·         Patiënten op IC: Ca 50% <50jaar en ca 50%>50jaar, dus ook jonge mensen.

·         ARDS behandeling, buikligging, hoge PEEP en flolan (prostacycline).

·         Mensen met co-morbiditeit sneller na ontstaan van klachten op IC, jonge mensen dag 1-5 vaak milde klachten, dan of beter of snel heel veel slechter en ernstig ARDS. CT met forse afwijkingen.

·         CT maken bij beademde patiënt mogelijk niet zo risicovol. Want weinig aerosolen bij goed afgesloten tube.

·         Breda:

o   Van 22 bedden naar 26 en zondag naar 28 bedden, nu 15 bedden voor COVID pat.

o   Drie categorieën patiënten: neg, verdacht en bewezen positief. Gescheiden zorg.

o   Hele ziekenhuis onrustig en ongerust. Nu nog voldoende capaciteit en materialen.

o   Nu 9% ziekteverzuim IC, AMW en OK assistenten worden gekoppeld aan IC vpk als een buddy systeem.

·         Sneller intuberen dan anders, lang aan optiflow of NIV maakt uitkomst ARDS slechter. Ook is dit een betere bescherming van het personeel.

·         Patiënten zo’n 3 weken aan beademing, 2 weken slecht en pas langzaam opknappen in de derde week. Eerste 2 weken ook nog veel virus aanwezig. IC behandeling is ARDS behandelen, en niet zozeer virus. Wordt een lang ziektebeeld. Vooral pulmonaal falen.

·         Hoge PEEP en lagere/normale driving pressure

·         Nu 6 patiënten vanuit Bernhoven op IC in JBZ. Corona afdeling ingericht. IC wordt omgebouwd tot cohort afdeling. Van 14 bedden naar 20. Luchtbehandeling.

·         De mensen die overlijden ontwikkelen vaak 4-7 dagen na intubatie/beademing een acute verslechtering.

·         Uit data Italië/China: geen steroïden geven, viral load neemt daardoor toe.

·         Aantal mensen met veel buikpijn verdacht voor pancreatitis bleken positief te testen en hadden geen abdominale pathologie.

Materialen:

·         Tekorten dreigen: Swabs en reagentia en mondmaskers! Wees zuinig. FFP2 maskers zoveel mogelijk alleen gebruiken bij aerosol vormende handelingen. FFP2 maskers centraal beheerd. Op de verpleegafdeling zijn deze niet altijd nodig, alleen bij risico aerosolen. Voorraden bedragen slechts enkele dagen. OP IC per pt 20 maskers per dag als rantsoen is te doen.

·         Via het leger 70 beademingsmachines geleverd worden via NVIC ingezet daar waar nodig.

·         Hergebruik maskers: veel ziekenhuizen kijken naar uitgassen/bestralen/wassen. Landelijk onderzoek volgt. Verzamel al je maskers en bewaar deze. Zowel chir maskers als FFP1 en FFP2 maskers. Mogelijk waterstofperoxide als middel.

Belangrijke adviezen:

·         Verdeel reguliere zorg en COVID zorg

·         Voorraad beheer moet omhoog

·         Voorraad voor COVID pat standaardiseren en behandeling standaardiseren

·         Optimaliseren van beademingsapparatuur van de IC, apparaten van IC

·         Flexpool maken van personeel, ziekenhuis academie gebruiken om stoomcursus te maken

·         Centrale coördinatie van personeel zodat zorgverleners kunnen mailen en dan personeel gestuurd krijgen

·         Roosters maken voor alle fases (oranje/rood/zwart). Personeel wat ooit op IC gewerkt heeft inventariseren. Anesthesiologen meenemen in het rooster. Verkoeverkamer gebruiken.

·         EPD: zorg dat het personeel ermee kan werken. En wat het snelste in te regelen is. Dashboards om data beschikbaar te maken. Zet ICT in om EPD aan te passen.

·         Triage afspraken moeten gemaakt worden in fase zwart, voorstel volgt. Triage team op SEH vormen

·         We moeten rekening houden met een forse toenamen aan beademde patiënten

·         Diagnostiek kost tijd, eerst in isolatie, bij positief testen naar cohort ruimte, zo minder isolatiekamers nodig

·         COVID MDO over alle verdachte en positieve patiënten, multidisciplinair. Desnoods digitaal.

·         IGJ laat toe om anders te werken/ af te wijken van standaarden wat inspectie normaal niet toe zou staan.

·         Zorg ervoor dat de personeel betrokken en veilig blijft.

• Leuk 11
Link naar reactie

49 minuten geleden, loftprep zei:

Bron: https://www.bndestem.nl/dossier-coronavirus/ggd-alleen-nog-corona-test-als-ziekenhuisopname-dreigt~ad146e57/

De getallen gaan dus nog minder zeggen. Alleen het aantal doden per dag gaat iets nuttigs zeggen ten opzichte van andere landen en hun maatregelen.

Mensen die nu dood gaan met complexe luchtwegklachten die niet zijn gediagnosticeerd met Covid19, worden na de dood ook niet meer getest, en dus ook niet meer meegeteld als Covid19 slachtoffer.

Link naar reactie

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zoekt 100.000 Nederlanders die een keer per week online informatie willen doorgeven over hun gezondheid. Het instituut inventariseert gezondheidsklachten met de zogeheten Infectieradar, omdat het nu niet goed kan overzien hoe het coronavirus zich verspreidt in Nederland.

Bron: regionale kranten liveblogs

Meer overzicht krijgen zou ook kunnen met testen. Zoals de WHO ook adviseert.

Link naar reactie

32 minuten geleden, Ronald7 zei:

MEDISCHE INFO

FMS Webinar 14 maart 2020:

Intensivist en microbioloog uit Breda: Nardo van der Meer en Robert Bentvelsen

Intensivist JBZ: Peter de Jager

Intensivist Erasmus: Diederik Gommers,

Microbioloog UMCU: Jan Kluytmans

Microbioloog LUMC: Ann Vossen

Oncoloog RadboudUMC: Haiko Bloemendaal

Heb je ergens dia's of een link? 

Greetz

Link naar reactie

2 uur geleden, OBL-Rien zei:

Preppers die al wat langer bezig zijn weten hoe dit werkt: we zeggen 'neem 4 weken voedsel op voorraad', en vervolgens wordt je in de media als 'gek' afgeschilderd. Wanneer dan 10 jaar later (in mijn geval zelfs 15) de winkels leeg dreigen te raken komen ze naar de preppers toe om om wat eten/mondkapjes/ontsmettingsmiddelen te vragen.

Ik ben zelf, net zoals de meeste stamgasten van preppers, voorbereid. Ik heb menigmaal in mijn leven hoon ontvangen voor de keuzes die ik maakte, ookal ben ik niet een echte 'prepper'. Vooraf geen waardering, en achteraf geen erkenning. Ik weet hoe het is om hiermee langer bezig te zijn. Ik denk dat Nederland in zijn handen mag wrijven met de voorbereiding van de forumleden en andere vooruitkijkers, en daarnaast ook heel blij mag zijn met de burgerinitiatieven die hier zijn ontstaan. Ik heb hier sinds geenstijl de eerste link neerzette elke dag meerdere keren alles gelezen. Hierdoor was ik veel beter geinformeerd, en heb ik weer verschil kunnen maken.

Ik zie hetgene wat ik nu in de mix gooi ook als een soort burgerinitiatief. Preppers zijn sterren in informatie verzamelen, vooruitkijken, out of the box denken en nog veel meer.

Ik hoop dat iedere prepper die iets ziet gebeuren dit zal aankaarten. Ontwikkelingen zijn nu zo snel gegaan dat er van alles achterloopt of dreigt fout te gaan.

Ik denk dat het dreigt fout te gaan dat we zodirect meer besmettingen zien bij zorgmedewerkers met onderliggend lijden, die daardoor een grotere kans op een ernstiger beloop van Covid-19 hebben, waardoor van deze medewerkers meer personen overlijden dan waarop gerekend wordt, er minder IC-bedden beschikbaar zijn, en we met minder fte zorgpersoneel door moeten dan had gehoeven (hierbij ga ik uit van het toewijzen van een andere functie aan werknemers die niet op locatie kunnen werken).

• Leuk 7
Link naar reactie

Ik begin toch wel behoorlijk bang te worden om het virus te krijgen. Enkele weken geleden maakte ik mij zorgen over de economische gevolgen maar nu ook over het virus zelf. Ik ben halverwege 30 maar heb helaas ernstig overgewicht wat volgens mij een groot risico is. Ik zou er niet aan moet denken om op de intensive care te belanden aan de beademing.

• Leuk 3
Link naar reactie

• Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...