Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

3 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Vraagje: Als iemand van jullie een half uurtje tijd heeft, kan diegene dan eens uitzoeken of we in de afgelopen week Stef Blok ergens publiekelijk tegen zijn gekomen (bij een publieksevent, vergadering, persconferentie of iets dergelijks)?

Geen half uurtje, maar als het goed is gisteren nog. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/14/nederland-staakt-verzet-tegen-start-toetredingsonderhandelingen-met-albanie-en-noord-macedonie-a3993799

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

1 uur terug, FabiRaket zei:

Het nemen van ontstekingsremmers alsibuprofen en cortisone kan bij mensen die door het nieuwe coronavirus ziek zijn geworden de infectie nog verergeren. Dat heeft de Franse minister van Volksgezondheid Olivier Véran getwitterd. De bewindsman raadt aan paracetamol te nemen bij koorts. Wie al ontstekingsremmers neemt of twijfelt, vraagt best advies aan een arts, aldus Véran op twitter

https://mobile.twitter.com/olivierveran?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1238776545398923264&ref_url=https%3A%2F%2Flive.ad.nl%2Flive%2F5e6a36498216dd0001ea57ed%3Ftheme%3Dad%26steps%3D20%26lastModified%3D1584201959000

Ik ben wat terughoudend naar koortsverlagende middelen, zoals ibuprofen en paracetamol. Koorts is een mechanisme van het lichaam dat wordt ingezet om effectiever ziekteverwekkers te kunnen bestrijden, maar het hebben van koorts betekent ook dat je je niet lekker voelt. Het nemen van koortsverlagende middelen maken het prettiger, maar zorgt er misschien wel voor dat het lichaam minder effectief het virus kan bestrijden, en dat mensen detectie kunnen ontlopen.

Ik heb liever dat ik me klote voel en mijn lichaam optimaal het virus kan bestrijden, dan andersom.

Maar bij sommige virussen kan het andersom werken. Ik ben wel benieuwd naar hoe dat precies zit. Heb ook al eerder zitten googlen er naar, dus als iemand meer bronnen heeft met of koortsverlagende middelen slecht zijn, dan hoor ik dat graag.

aangepast door Mono
  • Leuk 2
25 minuten geleden, Vinkipedia zei:

Zijn er eigenlijk al preppers met symptomen?
Vinkipedia en vrouwlief gaan nu over de 38 graden met lichte keelpijn...

helaas kan ik een connectie maken naar een achteraf confirmed case..

Yep, mevrouw Vladimir ligt op bed met griepverschijnselen en lichte verhoging.

• Leuk 3
  • Niet leuk 5
40 minuten geleden, Pathfinder zei:

Sorry, ik snap hier niks van & doe niet aan twitter en andere social media. Uitleg? Link?

Hier staat iets meer in over Herd immunity oftewel kudde- immuniteit. Blijkbaar is dit het experiment dat nu uitgevouwen wordt over de UK. Groet Lili.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2020/mar/13/herd-immunity-will-the-uks-coronavirus-strategy-work

• Leuk 2
12 uur geleden, bb81 zei:

Voor wie zich afvraagt waarom onze regering nauwelijks ingrijpt, geeft deze rij tweets op zijn minst stof tot nadenken: 

De UK kiest als enige land ter wereld voor een strategie waarin ze ernaar streven om 60% van de bevolking besmet te laten raken, omdat ze er op gokken dat daarna de rest van de bevolking immuun is (kudde-immuniteit). Experts hebben zeer veel kritiek. Er zijn volop ziektes waar dat concept niet werkt. En het zou zeer veel mensenlevens kosten (bijna als bewuste uitroeiing van ouderen en kwetsbaren). Plus veel overlevenden hebben waarschijnlijk forse blijvende schade aan de longen. 

• Leuk 4
53 minuten geleden, Vinkipedia zei:

Hoe was jouw/jullie contact dan gegaan als ik dat mag vragen? Vluchtig en op redelijke afstand, lange tijd in eenzelfde ruimte samen, of misschien intiemer door een begroeting dmv de drie zoenen op de wang?

aangepast door ThinkAhead
  • Leuk 3
52 minuten geleden, Vinkipedia zei:

We hebben genoeg voorraad en voorzieningen om het een tijdje uit te zingen.

Keep you posted.

Sterkte joh! Misschien/hopelijk gewoon een verkoudheid, ik heb net keelpijn en verkoudheid achter de rug (en behoorlijk neusverkouden, dat volgde snel na de keelpijn) rustig aan.

• Leuk 1

Wie beweerden ook alweer dat de kinderen en jongeren onder de 20 niet zo vatbaar zouden zijn?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056536/sehraz-breda-coronavirus-16-intensive-care-besmet-covid19

Er is altijd een kans aanwezig dat het toch fout loopt... Ook al ben je nog zo gezond.

aangepast door ThinkAhead
  • Leuk 6
23 minuten geleden, ThinkAhead zei:

Hoe was jouw/jullie contact dan gegaan als ik dat mag vragen? Vluchtig en op redelijke afstand, lange tijd in eenzelfde ruimte samen, of misschien intiemer door een begroeting dmv de drie zoenen op de wang?

ik heb iemand thuis bezocht waarvan een collega van z’n partner de dag ervoor ziek is geworden. De partner heb ik tijdens dat bezoek maximaal 2 minuten gezien zonder fysiek contact. Het klinkt erg via via, maar is tot nu toe de enige lead die ik heb.

bezoek was afgelopen woensdag..

aangepast door Vinkipedia
  • Leuk 3
2 uur geleden, OBL-Rien zei:

Met alle respect voor het WHO (wel... tenminste) maar dat is idioot.

We hebben nu "community spread" dwz de enige manier om dit te stoppen zou zijn iedereen te testen.

Onder community spread wordt per definitie verstaan dat de bronnen niet traceerbaar zijn.

Nee @OBL-Rien, dat is niet wat per definitie onder community spread wordt verstaan.

Community spread betekent NIET dat de bronnen niet traceerbaar zijn. Community spread wil zeggen dat de verspreiding binnen de gemeenschap plaatsvindt en dat, in den beginne, iemand besmet is geraakt door een tot dan toe onbekende patiënt.(Kijk bv naar NL, in eerste instantie konden alle patiënten herleid worden naar Noord-Italië, op een gegeven moment niet meer. Dit is mogelijk met slechts 1 enkele patiënt uit Noord-Italië, waarvan niet bekend is dat hij besmet is. Deze patiënt kan vervolgens verschillende mensen besmetten, die ook weer mensen besmetten.)

In eerste instantie zal de primaire bron dus inderdaad onbekend zijn, met goed contactonderzoek is deze echter meestal te herleiden. OOK als de primaire bron NIET gevonden wordt, is het natuurlijk belangrijk alsnog contactonderzoek te doen om A: zo goed mogelijk in kaart te brengen hoe/waar de besmettingen plaats vinden en B: de verspreiding zo goed mogelijk in te dammen. Want ook als de primaire besmetting niet gevonden kan worden, als vervolgens alle secundaire besmettingen wel bekend zijn, kan verdere verspreiding toch ingedamd worden.

Het lijkt wellicht een nuance-verschil, in werkelijkheid is het echter een compleet verkeerde definitie die je hanteert, en op basis daarvan maak je ook nog eens twee compleet verkeerde aannames. (1: contactonderzoek bij community spread is idioot en 2: de enige manier om verspreiding bij communityspread tegen te gaan is door iedereen te testen). Beiden zijn pertinent onjuist.

Juist bij communityspread kan de bron achterhaald worden door gedegen contactonderzoek. Contactonderzoek is ontzettend belangrijk en zinvol. En grondig contactonderzoek houdt absoluut niet in dat iedereen getest moet worden.

Dan komt daarnaast nog het stuk: ook al probeer je niet langer de bron van besmettingen te ontdekken (bijvoorbeeld als er teveel verschillende besmettingshaarden zijn), dan nog kan je contactonderzoek doen bij nieuwe bevestigde gevallen, om te kijken met wie ze in contact geweest zijn sinds de (waarschijnlijke) besmetting. Deze personen kunnen vervolgens allemaal in thuisisolatie geplaatst worden. Op deze manier kan je wellicht niet waarborgen dat er geen enkel persoon meer besmet raakt (je weet immers niet wat er 'onder de radar gebeurt), je kan er wél voor zorgen dat de toename enorm afvlakt (door te kijken wat er dus wél op tafel ligt). En laat juist dat nu noodzakelijk zijn (nogmaals: flatten the curve!)

Wat dus wel waar is, is dat als er veel verschillende besmettingshaarden naast elkaar ontstaan dat contactonderzoek heel intensief, en haast onmogelijk wordt. Zeker als je doel is om alle primaire bronnen te achterhalen om zo ALLE mogelijke besmettingen te achterhalen.

Met de zaken die het RIVM nu zegt (asymptomatische besmetting kan niet, het is niet zo heel besmettelijk, het virus overleeft niet tot nauwelijks op oppervlakken) zou contactonderzoek nog prima mogelijk zijn. Dat ze contactonderzoek nu al volledig loslaten zegt dan ook waarschijnlijk meer over de discrepantie tussen wat ze zeggen en wat ze weten, dan over de onmogelijkheid van contactonderzoek.

Ter info:

Explain what community spread means.

Community spread means contact between two individuals in the community that spreads whatever the infection may be, in this case COVID-19. So that's different than someone having a positive travel history having been in a place where it is common, or being a known contact of someone who had been in that area.

When there's community spread, what methods should governments and health officials take to contain that spread?

So a lot of times that depends upon what tools we have to stop that spread. Right now, there's not and will not be for quite some time, an effective vaccine, nor are there any approved medications to more or less cure or slow down the infection. So right now, a lot of it would be people being self-quarantined to make sure that they don't spread the virus to anyone else. And then also contact tracing to make sure people they may have been exposed to are aware and can self-quarantine and possibly be tested if they show symptoms.

https://health.wusf.usf.edu/post/community-spread-coronavirus-what-does-mean#stream/0

• Leuk 9
  • Admin
1 minuut geleden, Vinkipedia zei:

ik heb iemand thuis bezocht waarvan een collega van z’n partner de dag ervoor ziek is geworden. De partner heb ik tijdens dat bezoek maximaal 2 minuten gezien zonder fysiek contact. Het klinkt erg via via, maar is tot nu toe de enige lead die ik heb.

Misschien gewoon een kind, zonder symptomen die het had?

• Leuk 2

Insider tip: Aanstaande maandag komt de ministeriële commissie crisisbeheersing voor de vierde keer bijeen.

Ik begrijp dat er nu zoveel adviezen liggen die aangeven dat de scholen dicht zouden moeten, dat op dit moment scenario's voorbereid worden.

Eén van de (zeer waarschijnlijke) scenario's is dat de lagere en middelbare scholen gesloten zullen worden. Aan diverse scholen is ter voorbereiding op dat scenario wel de vraag voorgelegd of zij mogelijkheden zouden zijn om op een bepaalde manier de opvang van de leerlingen te organiseren indien ouders van bepaalde leerlingen aangeven dat zij anders thuis zouden moeten blijven.

Voorde Veiligheidsregio Zeeland: die heeft Den Haag om extra bevoegdheden gevraagd om de inreis van Belgen te stoppen. Omdat België volledig 'dicht' zit (qua winkels, café's e.d.) komen nu al die Belgen in Zeeland winkelen en recreëren.

• Leuk 11

Voorzichtige daling van Corona patiënten in ziekenhuizen in Brabant: https://www.bndestem.nl/dossier-coronavirus/daling-ziekenhuisopnamen-in-brabant-tweede-golf-coronapatienten-in-aantocht~a64a8ecc/

Staat nog enigszins haaks op het feit dat het aantal patiënten in Brabant nog steeds stijgt. En de code rood die eerder afgegeven werd.

Hopelijk zet het door. Er wordt wel gewaarschuwd voor de tweede golf die dan in de rest van het land zou kunnen komen.

3 minuten geleden, Sterredag zei:

Misschien gewoon een kind, zonder symptomen die het had?

dat kan uiteraard ook. Ik ben normaal wel degene die de kids naar school brengt...

Maar tot vandaag waren in onze gemeente nog geen gevallen bekend.

• Leuk 2
10 minuten geleden, Vinkipedia zei:

bezoek was afgelopen woensdag..

Thanks... Nou, hopelijk blijft het voor jullie bij deze symptomen! Gelukkig ben je goed voorbereid waar mogelijk! We denken aan jullie! ?

• Leuk 2
1 uur terug, Vinkipedia zei:

We hebben genoeg voorraad en voorzieningen om het een tijdje uit te zingen.

Keep you posted.

Ik had de symptomen maar ze zijn al minder geworden.

nog niet voorbij maar dis is dag 9

ik zeg het was griep maar als ik zo'n testkitje kan scoren zou ik het niet nalaten.

maar 250 euro voor 10 kitjes is me teveel.

wat moet je met 9 extra kitjes. 

• Leuk 3
12 minuten geleden, Hermanusb zei:

Ik had de symptomen maar ze zijn al minder geworden.

nog niet voorbij maar dis is dag 9

ik zeg het was griep maar als ik zo'n testkitje kan scoren zou ik het niet nalaten.

maar 250 euro voor 10 kitjes is me teveel.

wat moet je met 9 extra kitjes. 

Deze testkits zijn op dit moment niet leverbaar aan particulieren.

• Leuk 1

Kortom dan wordt nu wat WHO zegt een stuk reeëler, nee je kunt niet iedereen testen, maar wel mensen die waarschijnlijk corona hebben (want familie/gezin van besmet persoon) meetellen in de cijfers e.d. 

Dit mee tellen van familieleden was overigens ook het advies van het OMT, maar dat deel van het advies van de toonaangevende experts nemen ze dan weer niet over.

@Bunkerprepper:  Volgens het RIVM zijn er momenteel 959 positief geteste mensen in Nederland. Dat zijn alleen de mensen die getest zij. Zeker weten dat het aantal mensen dat besmet is vele malen hoger ligt. Hoor jij in je omgeving schattingen over het aantal waarschijnlijk besmette mensen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat daarover geen gedachten bestaan bij 'the powers that be'.

Iemand anders die een onderbouwde/betrouwbare schatting is tegengekomen over de situatie in Nederland?

• Leuk 4
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...