Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

De nieuwste cijfers van Hopkins:

image.thumb.png.7e46f92d33fd359afb62a3b5c7206fdf.png

Alleen Zuid-Korea, China en Singapore hebben het virus onder controle: in alle andere landen, inclusief Japan, stijgt de mortaliteit. Ook in Japan, waar kennelijk veel te weinig getest wordt. In Nederland is de mortaliteit trouwens 100%, want het RIVM heeft als enige instituut ter wereld geen idee hoe ze genezen personen moet tellen. Dat is kennelijk te moeilijk.

De relatieve groei is nog steeds exponentieel in Italië, waar nog veel en veel meer doden zullen gaan vallen (momenteel zijn het er 250 per dag). Hetzelfde geldt voor Iran, Denemarken, Spanje en Zwitserland: deze landen zijn al net zo ver als Iran. In het derde cohort vinden we andere Europese landen zoals Frankrijk, Nederland en Duitsland: deze landen zijn het Italië van negen dagen geleden.

Zelfs in Singapore lijkt het relatieve aantal besmettingen toe te nemen, al gaat het daar veel gecontroleerder en veel langzamer, wat cruciaal is om de gezondheidszorg niet te overbelasten. Het is sowieso een absoluut schandaal dat Bruins tijdens kamervragen niet van de hoogte was van de situatie in Singapore: die man heeft duidelijk de ballen verstand van volksgezondheid, want zelfs wij als leken weten hoe goed het in Singapore gaat. Polen doet het met het vroeg ingezette en zeer strenge beleid vooralsnog uitstekend.

Onze huidige regering is volstrekt, maar dan ook volstrekt incompetent. De EU mag ook per direct worden opgedoekt, want het eerste wat Brussel deed toen het virus uitbrak was zichzelf opheffen, waarna alle landen vervolgens ieder hun eigen ding gingen doen. De EU blijkt een wassen neus, die geen knip voor de neus waard is. We zijn in de steek gelaten door instituten waar jarenlang bergen aan belasting naartoe zijn gegaan, en nu blijkt dat onze gezondheidszorg volledig is uitgekleed. Personeel in ziekenhuizen wordt niet eens meer getest, want geen testkits en geen capaciteit, terwijl ze in Zuid-Korea duizenden mensen per dag kunnen testen. De nieuwste testkits geven resultaat binnen een kwartier.

Maar God o God, wat waren we toch goed voorbereid, met onze "beste gezondheidszorg ter wereld". Laat me niet lachen. Met hun grote bek over hoe slecht het allemaal wel niet geregeld was in China in Italië. "Nee, hier gebeurt dat niet." Mark my words. Over negen dagen is dit het nieuwe Italië. Onze IC-capaciteit is relatief gezien de helft van die van Lombardije.

Onze helden zijn niet dat stelletje lapzwansen in Den Haag. Het zijn de dokters, verplegers, juffen en meesters die letterlijk hun leven wagen om levens te redden. Het is in en in triest. Deze regering moet aftreden, en wel zo snel mogelijk. Het zijn massamoordenaars, en er kleeft bloed aan hun handen.

aangepast door Vigilant
  • Leuk 18
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

34 minuten geleden, Vigilant zei:

Onze huidige regering is volstrekt, maar dan ook volstrekt incompetent. De EU mag ook per direct worden opgedoekt, want het eerste wat Brussel deed toen het virus uitbrak was zichzelf opheffen, waarna alle landen vervolgens ieder hun eigen ding gingen doen. De EU blijkt een wassen neus, die geen knip voor de neus waard is. We zijn in de steek gelaten door instituten waar jarenlang bergen aan belasting naartoe zijn gegaan, en nu blijkt dat onze gezondheidszorg volledig is uitgekleed. Personeel in ziekenhuizen wordt niet eens meer getest, want geen testkits en geen capaciteit, terwijl ze in Zuid-Korea duizenden mensen per dag kunnen testen. De nieuwste testkits geven resultaat binnen een kwartier.

Maar God o God, wat waren we toch goed voorbereid, met onze "beste gezondheidszorg ter wereld". Laat me niet lachen. Met hun grote bek over hoe slecht het allemaal wel niet geregeld was in China in Italië. "Nee, hier gebeurt dat niet." Mark my words. Over negen dagen is dit het nieuwe Italië. Onze IC-capaciteit is relatief gezien de helft van die van Lombardije.

Onze helden zijn niet dat stelletje lapzwansen in Den Haag. Het zijn de dokters, verplegers, juffen en meesters die letterlijk hun leven wagen om levens te redden. Het is in en in triest. Deze regering moet aftreden, en wel zo snel mogelijk. Het zijn massamoordenaars, en er kleeft bloed aan hun handen.

AMEN!

aangepast door ThinkAhead
  • Leuk 2
2 uur geleden, Vigilant zei:

De nieuwste cijfers van Hopkins:

(....)

In Nederland is de mortaliteit trouwens 100%, want het RIVM heeft als enige instituut ter wereld geen idee hoe ze genezen personen moet tellen. Dat is kennelijk te moeilijk.

(.....)

Op de tabel van de website Worldometers staat Nederland niet alleen met een laag aantal "recovered patients". Op die tabel staan voor de Scandinavische landen ook slechts enkele officieel herstelde patiënten. 

Bron:

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Edit (09:33 uur)

Op het Johns Hopkins dashboard wordt voor elk van de Scandinavische landen slechts één "recovered" vermeld. Nederland staat er nu nog niet bij. Op Worldometers staat voor Nederland twee "recovered".

aangepast door Observator
12 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Het zal wel toeval zijn, maar de timing is bijzonder vreemd... echt bijzonder vreemd om DAAR nu aandacht aan te besteden en mensen aan te laten werken...

Iemand moet me later nog nog maar een keer uitleggen of DIT nu zinvolle inzet van kostbare crisismanager-resources is...

Ik weet natuurlijk niet WAT er veranderd is in de mindmap, maar mijn eerste gedachte was: wat als de helft van het personeel ziek is, hoe kan de veiligheid van Borssele gewaarborgd blijven? Kunnen er incidenten ontstaan als gevolg van onderbezetting? Is er een soort van 'sudderstand' in een kerncentrale, waardoor het met halve bezetting toch veilig blijft?

Aanvulling:

Nog 'n vraag ...

Als Borssele in 'sudderstand' moet, wie neemt stroom af - ziekenhuizen?

aangepast door Cynica
  • Leuk 1
11 uur geleden, Robert J zei:

2-3 van de 12 geïnfecteerde personen met Covid-19 blijkt na genezing 20-30% verminderde longfunctie te hebben. Dit hebben onderzoekers uit Hong Kong vastgesteld.

Dat komt overeen met de ca 15% die IC nodig hebben. Er staat helaas niet bij of het inderdaad deze mensen betreft. Lijkt wel waarschijnlijk natuurlijk.

Ook moet nog afgewacht worden of dit permanent is. Longcapaciteit is tenslotte trainbaar, ook voor ouderen. Al weet ik niet hoe dit voor de >80 categorie is.

• Leuk 1

M.b.t. trainbare longinhoud moet ik je teleurstellen. Wat stuk is blijft stuk en gaat mogelijk verder stuk. Zie bijv. fibrose. Je kunt wel trainen om zo goed mogelijk gebruik te maken van de capaciteit die er nog is en zodoende de algehele situatie te verbeteren. Bijv. door het gebruik van een mondharmonica (zie pulmonica en Harmonica MD).

Vergelijk het littekenweefsel in de longen met een knoop in een elastiek, waar de knoop zit rekt het niet meer. Hoe meer knopen hoe minder rek.

aangepast door duinkonijn
Verduidelijking
  • Leuk 6

Nou zat ik een beetje te denken hè (ja I know, daar gaat het meestal al mis :p)

Maar. Overal wordt het belang van goed en compleet  contactonderzoek benadrukt. Daarvoor is goed testen natuurlijk essentieel. Hier in NL hebben ze nu al beiden opgegeven, zowel het testen als het contactonderzoek is nu al onvoldoende capaciteit voor.

Daarnaast zullen in de zorg grote tekorten komen.

Ondertussen worden ontelbare mensen, in het bijzonder zelfstandigen in de horeca, getroffen doordat er geen werk meer voor ze is.

Waarom niet 1+1 bij elkaar optellen???

Maak per cruciale functie een vereisten-lijst: welke kwaliteiten/vaardigheden/opleidingsniveau is/zijn noodzakelijk om die functie te kunnen uitvoeren? En maak daarna een crash-course, puur en alleen er op gericht om zo veel mogelijk mensen zo snel mogelijk een bepaalde taak uit te kunnen voeren. Je hoeft niet een volledige opleiding te geven waarbij iemand alle vaardigheden leert, gewoon per persoon 1 of twee vaardigheden leren waarop die persoon ingezet kan worden. Zo kan een heel groot gedeelte simpelweg callcentra bemannen.

Of wat dacht je van supermarkten en de bezorging van goederen?

Volgens mij zijn er momenteel ontelbaar enorm belangrijke, betaalde tijdelijke functies te creëren, waarbij tegelijkertijd de problemen van onderbezetting als de problemen van inkomstenderving aangepakt worden.

Zeker als je je bedenkt dat dit geen probleem van dagen, maar waarschijnlijk van maanden wordt, lijkt dit mij persoonlijk zeer de moeite waard.

Of denk ik nou weer zo raar?

• Leuk 14

En wat vinden jullie van deze?

Gezien tussen de vele reacties op Nu.nl. En ik dacht gelijk: Desperate Times Call for Desperate Measures...

Vliegtuigen hebben toch een systeem om op hoogte zuurstof te maken ? Kunnen we daar geen beademingsapparatuur van maken ? Schijnt namelijk een van grootste problemen te zijn bij groot aantal corona zieken. Beschikbaarheid beademingsapparatuur.

Daar moet wel wat van te maken zijn, toch? 

@Bunkerprepper Hoe kan je deze ideeën bij de juiste mensen krijgen?

• Leuk 6

Update:

1930986095_Screenshot2020-03-14at09_42_55.thumb.png.c80ce23a219ec29391902535699592cf.png

De dip voor enkele landen gisteren wordt veroorzaakt door de fouten in de gebruike database imo. Voor NL, B en Italië heb ik de dip manueel gecorrigeerd met de juiste nummers zoals gerapporteerd uit deze landen. Benieuwd of we in NL de 1000 halen vandaag, hoewel dat nummer op dit moment wellicht minder belangrijk is omdat het virus zo wie zo al in het centrum van de belangstelling staat.

Hier dezelfde grafiek met datums:

2042329474_Screenshot2020-03-14at09_43_15.thumb.png.aee55e8b2b3d049602a00a7204812482.png

• Leuk 6

Eerste restaurant in regio Nijmegen sluit uit voorzorg de deuren

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal/eerste-restaurant-in-regio-nijmegen-sluit-uit-voorzorg-de-deuren~a42a9c88/

Oproepkrachten

Voor de oproepkrachten betekent de sluiting dat er voorlopig geen werk is. Het gaat om zo'n 25 scholieren van 16, 17 jaar die in de bediening werken. Ook de tien vaste medewerkers worden naar huis gestuurd. Geen van hen is ziek of heeft ziekteverschijnselen. ,,We doen dit uit voorzorg.”

25 scholieren, geef ze 'n elektrische fiets en laat ze boodschappen bezorgen!

• Leuk 6
8 minuten geleden, Loreen zei:

Overal wordt het belang van goed en compleet  contactonderzoek benadrukt

Alleen gedurende de indammingsfase. Die is nu opgegeven en we zitten in de volgende. (naam is me even ontschoten)

• Leuk 1

Wat ik tot nu toe mis t.a.v. praatje van Rutte over dat hamsteren.

Hij vergeet dat hij enerzijds vraagt om jezelf zoveel mogelijk af te sluiten maar gewoon inkopen te blijven doen tot eind deze maand.

Als deze mensen echter ziek worden zodat ze verspreiders worden mogen ze niet meer naar de winkel en niet in het hele land bestaat er bezorgservice.

• Leuk 1
4 minuten geleden, ThinkAhead zei:

beademingsapparatuur

Op zich kan zo ongeveer iedere workshop wel een beademingsmachine maken, dat is niet zo heel erg moeilijk. Wanneer men bereid is om de keuringseisen voor medische apparatuur te laten vallen, dan kunnen er binnen enkele dagen zo veel beademingsapparaten staan als je nodig hebt.

• Leuk 8
4 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Op zich kan zo ongeveer iedere workshop wel een beademingsmachine maken, dat is niet zo heel erg moeilijk. Wanneer men bereid is om de keuringseisen voor medische apparatuur te laten vallen, dan kunnen er binnen enkele dagen zo veel beademingsapparaten staan als je nodig hebt.

Maar nu zou de noodlijdende luchtvaart in ieder geval nog op de 1 of andere manier kunnen worden ingezet. Vliegtuigen ombouwen als opvanglocaties e.d.? Trek alle stoelen er tijdelijk uit en hop!

• Leuk 7
11 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Alleen gedurende de indammingsfase.

Nou nee. Dat is inderdaad het beleid in oa NL, dat is echter niet wat wordt geadviseerd (en ook zeer zeker niet wat verstandig is).

Countries should find and test every case of coronavirus to stop the pandemic, the World Health Organization has said a day after the UK announced that only the most seriously ill will be tested.

“You can’t fight a virus if you don’t know where it is,” the WHO’s director general, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, said at a briefing on Friday. “Find, isolate, test and treat every case to break the chains of Covid transmission. Every case we find and treat limits the expansion of the disease.”

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/who-urges-countries-to-track-and-trace-every-covid-19-case

Oftewel: het WHO adviseert dat ieder geval van van besmetting gevonden en getest moet worden. "Zoek, isoleer en behandel ieder geval om de keten van besmetting te doorbreken. Ieder geval dat we vinden en behandelen beperkt de uitbraak van de ziekte", zeggen ze. Zelfs als je je pijlen niet meer richt op indamming, maar op het zo veel mogelijk spreiden van besmetting ('flatten the curve') is dit erg belangrijk.

Een tijd terug schreef ik al over de aanpak in China, waar 1800 teams alleen al in Wuhan/Hubei (weet het zo gauw niet meer zeker) contactonderzoek uitvoeren, waarbij ieder team bestaat uit minstens 5 personen. Dat doen ze echt niet omdat ze niets beters te doen hebben daar, dat doen ze omdat het extreem belangrijk is.

• Leuk 5
4 minuten geleden, Tammo zei:

In Winschoten en Delfzijl staan nog twee ziekenhuizen leeg. Vooral in Winschoten zou er zo een vleugel ingericht kunnen worden voor opvang. 

Als ze daar dan zo snel mogelijk ''Corona Ziekenhuizen'' van kunnen maken...  

• Leuk 1
53 minuten geleden, Loreen zei:

Nou zat ik een beetje te denken hè (ja I know, daar gaat het meestal al mis :p)

Maar. Overal wordt het belang van goed en compleet  contactonderzoek benadrukt. Daarvoor is goed testen natuurlijk essentieel. Hier in NL hebben ze nu al beiden opgegeven, zowel het testen als het contactonderzoek is nu al onvoldoende capaciteit voor.

Volgens mij zijn er momenteel ontelbaar enorm belangrijke, betaalde tijdelijke functies te creëren, waarbij tegelijkertijd de problemen van onderbezetting als de problemen van inkomstenderving aangepakt worden. 

Lijkt me helemaal niet raar. Dit is hoe het ook is aangepakt in Wuhan, met buurtwachten enzo. In deze documentaire https://www.youtube.com/watch?v=XU9FVqwO4TM zie je hoe mensen van deur tot deur gaan om te checken hoe iedereen er bij zit. Idem waren er boodschappendiensten etc.

Moeten ze dat alleen niet eerst weer totaal ambtelijk willen dichttimmeren. En eerst polderen over de arbeidsvoorwaarden. Dan duurt het 3 jaar voor het operationeel is. ??

Lokaal organiseren en coördineren dus. Wijk- of buurtniveau lijkt dan het handigste.

• Leuk 1

Wat doen jullie allemaal al ter voorkoming van het krijgen van corona?

Gebruiken jullie al jullie mondmaskers tijdens het boodschappen doen?

Doen jullie nog boodschappen in de supermarkt?

Gaan jullie nog naar sociale activiteiten buitenhuis zoals sport, drankjes met vrienden doen, bioscoop etc?

Wij hebben besloten voor nu nog maar eens per week boodschappen te doen voor vers eten. Dan halen we dus een grote lading.

Ik kap tijdelijk met mijn sport (krav maga, dan raak je 10 a 20 mensen huid op huid aan op 1 avond). Mijn vriendin sport nog (aqua cycling doet ze, een soort hiit training maar dan in een chloorbad zonder anderen aan te raken). We gaan even niet naar de bioscoop of uit eten.

Ik twijfel vanaf wanneer het nodig en verstandig is om mondmasker te gebruiken. Mijn vriendin is zwanger dus wil ziekte zoveel mogelijk voorkomen.

Gisteren zag ik hier rondom Mercatorplein in Amsterdam de restaurants gewoon nog zo vol als altijd.

En wat vinden jullie van deze?

Gezien tussen de vele reacties op Nu.nl. En ik dacht gelijk: Desperate Times Call for Desperate Measures...

Vliegtuigen hebben toch een systeem om op hoogte zuurstof te maken ? Kunnen we daar geen beademingsapparatuur van maken ? Schijnt namelijk een van grootste problemen te zijn bij groot aantal corona zieken. Beschikbaarheid beademingsapparatuur.

Daar moet wel wat van te maken zijn, toch? 

@Bunkerprepper Hoe kan je deze ideeën bij de juiste mensen krijgen?

Piloten werken gewoon met flessen zuurstof. De maskers bij de passagiers werken op basis van een chemische reactie. Per masker werkt dat een minuut of 15.

Daar ga je het in een medische situatie niet mee redden. Plus dat dat passieve beademing is. Ik vermoed dat de Covid patiënten actieve beademing nodig hebben.

Dus creatieve oplossing maar zal niet werken vrees ik.
  • Leuk 4
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...