Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Hallo allemaal, ben nieuw hier, al lees ik een tijd mee. Ik volg het virus al sinds januari toen het nog in China was. Ben me rot geschrokken van de toestanden aldaar. Toen al wist men dat het heftig was, waarom sloten alle landen de ogen. Bang voor de economie en onder het mom van oh dat komt hier toch niet heen.

Vanwege het zelf doormaken van de Mexicaanse griep en langdurige ziekenhuisopname vanwege een ernstige longontsteking (beademing) ben ik sindsdien altijd op mijn hoede voor virussen. Dat dit een grote zou worden was voor mij heel duidelijk in januari. Waarom wel voor mij en dan niet voor medisch onderlegde mensen, die er verstand van zouden moeten hebben? Ik snap tot vandaag nog steeds niet hoe in Nederland wordt omgegaan met een dreiging van dit niveau. Ik ben echt sprakeloos. en wij zijn voorbereid? Waar zijn de voorraden voor de medische mensen, waarom zo laat beginnen met testen in ziekenhuizen, zodat we nu besmettingen bij personeel in ziekenhuizen zien. De mensen die we zo hard nodig hebben. De toestanden bij de supermarkten de laatste 2 dagen hadden wij allang zien aankomen, wij zijn voorbereid. Het is ook een logisch gevolg van chaos en paniek, als je leven ineens 180 graden draait. We zijn maar mensen ? Afijn, de minister probeert opvang te regelen voor alle zorgverleners zodat zij kunnen blijven werken. Want daar komt het op neer toch? Dat is de ware reden dat hij vasthoudt aan zijn principes en zegt dat kinderen de minste kans maken op besmetting. Dat is de ware reden voor het niet sluiten van de scholen. Ik weet niet waar hij zijn cijfers vandaan haalt, maar kinderen zijn juist verspreiders. Zoals als je kind naar school gaat en daarna een jaar ziek bent van alle bacillen en virusjes die ze daar oplopen. Het niet bezoeken van opa en oma is toch niet zomaar uit de lucht gegrepen. Ik moest het even kwijt... 

• Leuk 11
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

4 minuten geleden, Info_junky zei:

Over van Dissel:

Ik heb het bijgeplaatste stuk gelezen bij de melding op de zwartboek lijst.

Wat ik er in zie is dat betrokkenen af hebben gezien van procederen tegen plaatsing op deze lijst.

In het stuk staat te lezen dat van Dissel bewust kennis achterhield over bijwerkingen en dodelijkheid van een (test) medicijn. 

Nee dat staat er volgens mij niet.  Er was een arts (vd Ende)die die kennis bewust achtergehouden zou hebben. Van Dissel heeft als lid van het tuchcollege deze arts vrijgesproken.  Dat is blijkbaar voor die website voldoende reden om ook hem op de zwarte lijst te plaatsen.

• Leuk 1
15 minuten geleden, StefanieS zei:

Hallo allemaal, ben nieuw hier, al lees ik een tijd mee

Hallo,Stefanie,

Welkom op dit forum!

Je leest al een tijdje mee,schrijf je,dan zul je vast wel gemerkt hebben dat bij vele leden hier dezelfde vragen leven als bij jou.
Veel onbevattelijke dingen gebeuren er momenteel en je bent niet de enige die zich daar over verbaasd/opwindt/boos maakt enz!

Begrijpelijk toch?

En ja, het is dan best fijn om het even lekker kwijt te kunnen!

Ik hoop dat je daarvoor hier een goede plek hebt gevonden en dat je je thuis zal voelen onder vele gelijkgestemden  hier.

Groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 9
1 uur geleden, Amazing Dree zei:

Ik heb eens zitten denken over het tekort aan mondmaskers/kapjes. 

Hoe komen we aan informatie, over hoe we die zelf kunnen maken, welk materiaal hebben we nodig ? Hoe maken we deze, dat ze zo dicht mogelijk bij de FFP3 zitten ? Iemand een idee ? 

@caitlin @Blontie

• Leuk 4
4 minuten geleden, Sterredag zei:

Aangezien ik toch best wel weer veel hele grote afbeeldingen zie, of quotes zonder bron-link, nog even dit draadje onder de aandacht. Als je op dit forum wil posten, lees dit dan ajb even door:

My bad, long time ago. Excuus voor de extra moeite. 

• Leuk 1

Dank je wel mevr. Grijpstra ? Weet nog niet zo goed hoe ik jouw bericht kan citeren. Dan maar zo. Ik ben vrij nuchter ingesteld en niet overal is dat te vinden, dan noem ik andere media die beginnen met een F en eindigen met een boek.  Ik zoek een iets rustiger omgeving en blijf liever kalm (en voorbereid). Ik ben wel degelijk een prepper volgens mijn man. Die heeft het aan moeten zien al maanden. Iedere Nederlander zou bezorgd moeten zijn en hopelijk zijn er ook die proactief meedenken en ""doen" als het nodig is. Of klink ik nu weer te dramatisch. We gaan het zien de komende dagen, weken en maanden. In ieder geval dank voor het toevoegen.

• Leuk 6

Insider tip: Rode Kruis Nederland activeerde vandaag het zogeheten Crisis Management Plan.

Onderstaande mail geeft een inkijkje in de besluitvorming. 

image.png.10ba97cf8c80d72d2b6f32b2452d79aa.png

Beste collega’s,

Gezien de laatste ontwikkelingen rondom de pandemie van het coronavirus (COVID-19), hebben we vandaag besloten om het Crisis Management Plan (CMP) te activeren. De laatste keer dat we hier in Nederland toe besloten was in 2017, toen St. Maarten en de andere bovenwindse eilanden werden getroffen door de orkaan Irma. Werken met het CMP betekent dat het MT (directie en clustermanagers) als crisismanagementteam (CMT) elke dag bij elkaar komt. Dit CMT neemt beslissingen over de interventies, acties en prioriteringen. Als gevolg van het CMP is het landelijk actiecentrum (LAC), het landelijk operationeel team (LOT) en het crisiscommunicatieteam (CCT) geïnstalleerd. Daarnaast is er per district een districtsactieteam (DAC) opgericht of nog in oprichting. Deze teams houden de situatie in de gaten, werken voorstellen uit én organiseren onze inzet.

Maatregelen
De regering heeft vanmiddag laten weten dat we een nieuwe fase ingaan en heeft aanvullende maatregelen genomen. Dit betekent voor het Rode Kruis in Nederland dat:

Medewerkers bij gezondheidsklachten thuis blijven en waar mogelijk vanuit huis werken. Tip: voor mensen met een laptop, vergeet niet je oplaadkabel ook mee naar huis te nemen.

Alle vergaderingen gebeuren zoveel mogelijk online. Via de Teams-omgeving kan dat heel goed.

Vanaf aanstaande maandag werken we in zogenaamde A-B-teams. Dat betekent dat de clustermanagers en andere teamleiders hun teams zodanig indelen dat om de week teams op kantoor en thuis werken.

Voor alle externe bijeenkomsten gelden de richtlijnen van het RIVM. Dat betekent dat tot en met 31 maart alle evenementen voor meer dan 100 mensen zijn afgelast.

Onze hulp in Nederland
Het is duidelijk dat het coronavirus een grote impact op de samenleving heeft. Dit is het moment voor het Rode Kruis om te helpen. Vanuit de auxiliaire rol die het Rode Kruis vervult, zijn we met het ministerie van VWS intensief in contact over hoe we kunnen helpen. Wij hebben een aantal hulpverleningsscenario’s voorgelegd die verder worden uitgewerkt. Die gaan over hulp bij thuis- of groepsquarantaine. Ook onderzoeken we het instellen van een landelijk informatienummer voor niet medische vragen waar bijvoorbeeld kwetsbare mensen terecht kunnen als ze zorg nodig hebben. Daarnaast ontvangen we ook concrete hulpvragen uit het land. We verzoeken jullie dringend deze via het LAC (lacnn@redcross.nl) dan wel het actieteam in je district (DAC) door te geven. Dit om rust en overzicht te behouden en snel te kunnen reageren.  

Prioriteiten
Het activeren van het CMP betekent dat de hulpverlening in het kader van corona prioriteit heeft boven andere werkzaamheden. Dit geldt voor beroepskrachten en ook voor de Rode Kruiswerkzaamheden die vrijwilligers op verschillende plaatsen in het land verrichten. Voor de inzet van vrijwilligers zal per inzet worden gekeken naar onder welke omstandigheden die inzet het beste kan gebeuren. Zoals gezegd, we houden oog voor de noodzaak van de hulp en onze eigen continuïteit en veiligheid.

Informatie en updates
We kunnen ons heel goed voorstellen dat jullie vragen hebben, maar ook zorgen. Op intranet wordt een speciale pagina aangemaakt waarop we twee keer per dag updates zullen geven over de stand van zaken en over wat we als Rode Kruis doen. Ook zullen we komende maandag een webinar organiseren om een nieuwe update te geven en vragen te kunnen beantwoorden. Dat webinar start om 14.00 uur.

Het zijn spannende tijden. Voor de mensen die hulp nodig hebben, maar ook voor jezelf en voor je naasten. Pas goed op jezelf en anderen. We wensen jullie allemaal veel succes, wijsheid en gezondheid toe. Samen kunnen we van grote betekenis zijn.

Met vriendelijke groet,

xxxxx (naam)

xxxxx (functie)

Bijlage: Kijk ook de volgende film met extra uitleg LINK xxxxxx

Voor een idee van de werkzaamheden die het Nederlandse Rode Kruis uitvoert bij grootschalige calamiteiten, zie de website: https://www.rodekruis.nl/

PS: Ik had het signaal van het opschalen van het Nederlandse Rode Kruis zelf ook al ontvangen. Ik ontving deze mail via één van de leden van het forum die aan het Nederlandse Rode Kruis verbonden is. Op verzoek van en in overleg met dat forumlid heb ik hierbij de inhoud van de mail overgenomen, geanonimiseerd en onder mijn naam gepost. 

Als anderen dergelijke informatie naar buiten willen brengen, maar bang zijn dat hun forumnaam aan een bepaalde functie wordt gelinkt als zij zelf informatie posten, schroom dan niet om de informatie (geheel of gedeeltelijk) via mij in de openbaarheid te brengen. 

PS2: Bij de bovenstaande quote wijk ik af van de quoteregels van het forum die voorschrijven dat ik alleen de kern zou moeten quoten. In overleg doe ik dat bij deze e-mail niet omdat ik jullie anders niet in de gelegenheid kan stellen om de context van het bericht volledig te lezen omdat de bron van de quote een niet-openbare e-mail is. 

• Leuk 8
  • Admin
7 minuten geleden, StefanieS zei:

Dank je wel mevr. Grijpstra ? Weet nog niet zo goed hoe ik jouw bericht kan citeren. Dan maar zo. Ik ben vrij nuchter ingesteld en niet overal is dat te vinden, dan noem ik andere media die beginnen met een F en eindigen met een boek.  Ik zoek een iets rustiger omgeving en blijf liever kalm (en voorbereid). Ik ben wel degelijk een prepper volgens mijn man. Die heeft het aan moeten zien al maanden. Iedere Nederlander zou bezorgd moeten zijn en hopelijk zijn er ook die proactief meedenken en ""doen" als het nodig is. Of klink ik nu weer te dramatisch. We gaan het zien de komende dagen, weken en maanden. In ieder geval dank voor het toevoegen.

Welkom op het forum!

Hiervoor gebruik je de "quote" knop onder het bericht dat je wilt citeren.

Je kunt ook gewoon iemand "noemen" dan gebruik je het @ teken met daarachter de forumnaam @StefanieS ook daar krijgt iemand een melding van.

Heb je vragen mag je mij altijd een berichtje sturen.

• Leuk 2

Trump kondigt noodtoestand af

Zoals verwacht heeft president Trump de nationale noodtoestand uitgeroepen. Daardoor kan zijn regering aanspraak maken op een noodfonds van 50 miljard dollar.

Daarnaast een google add voor dummies die men wereldwijd wilt gaan gebruiken

aangepast door Carbunculuz
38 minuten geleden, loftprep zei:

Nee dat staat er volgens mij niet.  Er was een arts (vd Ende)die die kennis bewust achtergehouden zou hebben. Van Dissel heeft als lid van het tuchcollege deze arts vrijgesproken.  Dat is blijkbaar voor die website voldoende reden om ook hem op de zwarte lijst te plaatsen.

Hij had hem vrijgesproken, door zich niet aan bepaalde regels te houden, volgens de website. Dat is toch iets anders.

• Leuk 2
2 uur geleden, Haskap zei:

Kunnen we even wat artikelen verzamelen die iets anders beweren? Misschien heeft @f150 wat?

Net zoals jouw zoekactie van gisteren.

Dan is mailen/twitteren naar div partijen/kamerleden/journalisten een kleine stap... (voor het geval ze hier niet meelezen)

Tip: De meeste Tweede Kamer leden lezen gewoon dagelijks hun mail. Als je iets mailt, probeer dan in je mail kort en bondig (in maximaal 2 of 3 alineas) uit te leggen waarom je schrijft.

Zorg dat je de eventuele bronnen of bewijzen van bepaalde stellingen in één nette overzichtelijke bijlage bijvoegt. 

Mijn ervaring is dat de meeste Tweede Kamerleden dergelijke mails daadwerkelijk zelf lezen en doorgaans ook beantwoorden. 

• Leuk 4
5 minuten geleden, bb81 zei:

Even een vraag. Ik vind deze website ( https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 ) niet erg handig als ik een overzicht wil krijgen van groei/slachtoffers in Europa.Wat is het beste dashboard met staatjes?

Als je echt grafieken wilt, met breakdown per land op dag, leeftijd, mortaliteit:

https://www.worldometers.info/coronavirus/ 

Niet alle landen hebben hun data aangeleverd (waaronder NL), maar de meesten wel.

Voorbeeldbrief van een andere veiligheidsregio (Haaglanden) aan alle burgemeesters van de gemeenten in die veiligheidsregio

279226757_haaglanden1.thumb.jpg.1b2037ae91723d2eccec266c122953c1.jpg1245626972_haaglanden2.thumb.jpg.146b753a49ea75bd7d659d7ab2f63848.jpg

En gemeenten informeren op hun beurt natuurlijk de gemeenteraden die formeel de baas zijn in alle gemeenten.

Als voorbeeld de manier waarop dat deed door te refereren aan de bovenstaande brief.

(Tip: Als je de brief goed leest, dan zie je dat iedere gemeente ook ZELF scenario's aan het uitwerken is)

282709428_denhaag1.thumb.jpg.e5f187d90e59aa7f5bcf401cf77acaa0.jpg938912285_Denhaag2.thumb.jpg.921fa3e0648866b2896b2a15248c87ba.jpg

PS: Bij bovenstaande graphics heb ik bewust NIET gekozen voor het verkleinen van de brieven zodat iedereen de brieven daadwerkelijk full-size kan lezen. 

@mods: excuses daarvoor. Ik neem aan dat het in dit bijzondere geval gerechtvaardigd is... 

• Leuk 3

Inmiddels hebben alle veiligheidsregio's alle burgemeesters van de gemeenten die bij die veiligheidsregio geïnformeerd en gevraagd om zonodig van de bevoegdheid gebruik te maken om de noodverordening plaatselijk af te dwingen. 

Ook zijn er naar diverse gemeentes waar op dit moment veel uitbraken zijn bijzondere instructies gegeven om zich voor te bereiden het treffen van aanvullende maatregelen. 

• Leuk 3
34 minuten geleden, StefanieS zei:

Geen dank hoor , graag gedaan!

Ik zag dat Sterredag je al had uitgelegd hoe je kunt quoten , mooi!

Sterredag is onze "juf "hier op het forum , zij houdt in de gaten of we onze berichtjes in het juiste draadje zetten enzo,maar is ook altijd bereid om te helpen bij vragen.

Gelukkig is ze niet streng en plaatst ze zelf ook vaak leerzame en gezellige berichtjes hier! (Voor zover ze daar nog tijd voor heeft met al het werk dat ze hier voor het forum doet ) ?

Maar dat had je vast al wel gezien.

En dramatisch klink je zeker niet,hoor.Ik zou zeggen prep zoveel je kunt,het is er nu zeker de tijd voor!

O en ik hoop wel dat je man dat positief bedoeld: dat je wel degelijk een prepper bent!Wat mij betreft mag je daar best trots op zijn.

Groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 6
4 minuten geleden, JJ&A zei:

Ik moet steeds veel dingen overslaan, ik kan het niet meer bij benen, heel jammer.

Zo kunnen wij niet goed op de hoogte zijn.

Mijn postvak zit vol met draaiboeken, noodverordeningen en memo's die tussen crisiscentra worden uitwisseld.

Ik probeer me eigenlijk al te beperken tot het posten van enkele highlights. Ik hoop dat die highlights toch nuttig zijn om een idee te krijgen hoe Nederland ervoor staat (en een idee te krijgen wat ons nog te wachten staat). 

• Leuk 19
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...