Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

Insider update

WHO adviseert alle aangesloten landen om zo mogelijk uitsluitend digitale persconferenties te houden om daarmee voorbeeld te geven.

WHO geeft vandaag ook voorbeeld door zelf ook alleen een virtuele persconferentie te houden.

Zojuist deze mail ontvangen:

afbeelding.png.8b8d318ab0830a61b4aafae7e1627a64.png

PS: Still AFK ivm crisiswerk maar in case of breaking news (dingen zoals hierboven) post ik indien nodig even mee

• Leuk 5
  • Moderator
16 minuten geleden, ThinkAhead zei:

Dat is hoe dan ook geen leuk nieuws. Spannend zeg... Hopelijk hoor je snel wat er aan de hand is. ?

Ik voel me half en half opgelaten om zulke dingen hier te posten. Maar het is mogelijk corona gerelateerd dus zeg het dan toch maar. 

Ik zag net dat er een Koffiehoek is.

Zal ik daar een draadje openen zodat wie wil mee kan praten? 

Zit nu toch thuis ??

? Draadje gemaakt:

aangepast door Info_junky
  • Leuk 9

Ik denk dat veel mensen voorbij gaan aan het feit dat de nu opgelegde "restricties" ook rust kunnen geven. Man moet voorlopig tot 1 april thuis werken (was eergisteren op managementniveau onbespreekbaar en vandaag "moet" het in ene). Kids zijn nu iig voor het weekend thuis en voor het eerst sinds weken voel ik me wat geruster. Weet wel, is onlogisch, je ziet niet of je besmet bent of niet maar nu voor het gevoel even een adempauze. In deze vervelende en onzekere tijd is dat even fijn.

Denk dat hier ook een kans ligt voor de overheid. Het samengevoel laten opbloeien. Samen gaan/moeten we het redden. Allemaal beetje flexibel zijn, allemaal zullen we een veer moeten laten en we zijn in deze tijd allemaal gelijk in kwetsbaarheid (links, rechts, donker, licht, oud en jong). Denken aan elkaar, voor elkaar.

Ik wordt helemaal filosofisch.....slaapgebrek?

Krijg zojuist een brief van school kinderen (VO) met mogelijke scenario's ( school open/dicht/onderwijs op afstand)  er zit beweging in.

aangepast door Huisvrouw
aanvulling
  • Leuk 6
6 minuten geleden, duinkonijn zei:

Succes en stay safe Bunkerprepper. Je info is onmisbaar maar jijzelf nog veel meer.

Dank. Ik beschouw mezelf gewoon als één van de forumleden.

Ik ben niet meer of anders (ook niet minder ?) dan de andere forumleden.
Toevallig heb ik wat inside informatie en wat contacten in deze hoek waar anderen juist weer waardevolle informatie en waardevolle contacten op andere gebieden (of wellicht ook op dit gebied) kunnen hebben.

Iets van 'samen sterk' of zo.

Nu weer back to work... ?

PS: Sorry... geen onwil of desinteresse maar even geen tijd om in de koffiecorner langs te komen!

• Leuk 6
7 uur geleden, Sterredag zei:

Vraag me af wat je onderbouwing is mbt liggen ijlen van de griep dan minder kans om ebola te overleven.

Of coinfecties risicoverhogend zijn varieert met de specifice combinatie van infecties.

The harmful effects of chronic co-infections such as tuberculosis or Hepatitis B and C in association with HIV are well established, and recent studies have focussed on strategies to mitigate these effects. However, consequences of many acute co-infections are much less certain, and recent conflicting findings simply highlight many of the challenges of studying naturally acquired infections in humans.

coidi-31-209-g001.jpg

Of de combinatie ebola en influenza risicoverhogend is is nog niet ondubbelzinnig aangetoond. Ik respecteer je andere mening maar ik ga hier niet voor je beredeneren waarom je extra voorzichtig moet zijn om die combinatie te voorkomen, het was maar een zijstap. Het ging om de mogelijke kwetsbaarheid voor Covid19 bij andere virusinfecties. Niet onderzocht maar je moet gewoon oppassen. Verder zei ik al dat het een bacteriële infectie kan zijn en dat je dan zéker moet oppassen.

• Leuk 1

Is weer al even geleden maar toch, was dit voorlopig de 1e en tot heden ook enige inzet van Rode Kruis vrijwilligers?

Voor mensen die het #coronavirus onder de leden hebben en niet thuis uit kunnen zieken, heeft de GGD Hollands Noorden een speciale quarantainelocatie ingericht. Twee medewerkers van het Rode Kruis staan klaar om de patiënten te verzorgen. #Heilo

Verder zie ook https://www.nhnieuws.nl/nieuws/263577/quarantainelocatie-klaar-voor-gebruik-we-doen-er-alles-aan-om-uitbreiding-van-het-virus-te-voorkomen

aangepast door duinkonijn
tiepvoudjus
  • Leuk 2

Is weer al even geledeen mar toch, was dit voorlopig de 1e en tot heden ook enige inzet van Rode Kruis vrijwilligers?

Voor mensen die het #coronavirus onder de leden hebben en niet thuis uit kunnen zieken, heeft de GGD Hollands Noorden een speciale quarantainelocatie ingericht. Twee medewerkers van het Rode Kruis staan klaar om de patiënten te verzorgen. #Heilo

In Bennebroek is ook zo een locatie (GGD Kennemerland) maar er staat niet bij wie er ingezet is. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/263182/gebouw-van-ggz-ingeest-in-bennebroek-aangewezen-als-corona-opvanglocatie

Efteling per morgen dicht:

1238441885783470080https://twitter.com/Efteling/status/1238441885783470080

Op aanraden van de overheid én de Brabantse Veiligheidsregio’s sluit de Efteling alle bedrijfsonderdelen voor de periode van 13 t/m 31 maart. Via onze website informeren wij u graag over de actuele situatie. Onze hotels en resorts zijn gesloten van 17 t/m 31 maart.

Bron: https://www.efteling.com/nl/park/informatie/veelgestelde-vragen

aangepast door loftprep
30 minuten geleden, loftprep zei:

De Veiligheidsregio's zijn op dit moment onder embargo aan het communiceren met allerlei instellingen om hen voor te bereiden op de uitvoering van het advies van het ROAZ.

De Efteling heeft het advies dat ze van de veiligheidsregio kreeg direct doorgevoerd (zonder de verdere afkondiging van de veiligheidsregio af te wachten) en de Efteling communiceert hierbij dus direct al: 'Wij zijn vanaf morgen dicht'.

Diverse soortgelijke organisaties (bijvoorbeeld Dierenrijk in Mierlo, Beekse Bergen in Hilvarenbeek, Toverland in Sevenum enz) hebben hetzelfde advies gekregen.

• Leuk 4
Zojuist, Bunkerprepper zei:

De Veiligheidsregio's zijn op dit moment onder embargo aan het communiceren met allerlei instellingen om hen voor te bereiden op de uitvoering van het advies van het ROAZ.

De Efteling heeft het advies dat ze van de veiligheidsregio kreeg direct doorgevoerd (zonder de verdere afkondiging van de veiligheidsregio af te wachten).

ik denk dat ze ook wel moeten, want er zijn mensen onderweg voor een weekendje Efteling; dus die willen ze op tijd informeren.

Hotel is nog wel een paar dagen open, maar ik vermoed dat de meeste hotelgasten ook wel even de Efteling in willen wandelen...

Toverland heeft ook besloten dicht te gaan per morgen. Dat pretpark ligt op de rand Brabant/Limburg.

• Leuk 1
42 minuten geleden, Huisvrouw zei:

Ik denk dat veel mensen voorbij gaan aan het feit dat de nu opgelegde "restricties" ook rust kunnen geven. Man moet voorlopig tot 1 april thuis werken (was eergisteren op managementniveau onbespreekbaar en vandaag "moet" het in ene). Kids zijn nu iig voor het weekend thuis en voor het eerst sinds weken voel ik me wat geruster. Weet wel, is onlogisch, je ziet niet of je besmet bent of niet maar nu voor het gevoel even een adempauze. In deze vervelende en onzekere tijd is dat even fijn.

Ik wilde juist iets vergelijkbaars posten: Voor het eerst sinds ik van dit virus hoorde voel ik me vandaag rustiger dan ooit tevoren. Zeker de overheid gaat nog niet ver/snel genoeg, maar het probleem is nu herkend, en tot op zekere hoogte is er nu een politieke dynamiek die tot meer (en nodige) maatregelen zal voeren.

Dit gaat wel goed komen, het kan en zal zeker nog erger worden, maar we gaan hieraan niet te onder.

Wanneer we over een jaar of 10 hierop terugkijken dan kan ik me heel goed voorstellen dat het effect uiteindelijk zelfs positief zal blijken te zijn. Niet op individueel vlak: sterfgevallen in de familie daar kom je nooit echt overheen, maar voor de samenleving als geheel, ja.

• Leuk 8

Insider tip:
De drie veiligheidsregio's informeren op dit moment de burgemeesters van alle onder het vallende gemeenten (60+) over de nieuwe maatregelen die op stapel staan (zodat zij zich kunnen voorbereiden op de effecten van die maatregelen in hun gemeente).

afbeelding.thumb.png.adeb52c4ab3e0ae5c0fd0ac434ece277.png

• Leuk 4
2 minuten geleden, Hermanusb zei:

Beste stijging weer.

benieuwd of Rutte vandaag nog wat te melden heeft,

Het wordt tijd voor een staatsgreep. Die man mag nooit meer een leidinggevende functie vervullen. Achter de lopende band ermee.

• Leuk 4

In HP/De Tijd de column van Ilja Leonard Pfeiffer, die in Italië (Genua) woont. Hij verontschuldigt zich uitgebreid voor zijn vorige relativerende columns en waarschuwt nu nadrukkelijk - met gedegen onderbouwing. HET DREIGT HIER NOG VEEL ERGER TE WORDEN DAN IN ITALIË. 

Nederland dreigt de strijd tegen het coronavirus te verliezen

Ik zie mijzelf gedwongen om terug te komen op mijn twee vorige columns over de noodtoestand in Italië door toedoen van het virus en ik moet mij verontschuldigen. Ik had de situatie verkeerd ingeschat.

Twee weken geleden waren er in Italië twee stromingen. Er bestonden twee prototypische reacties op de dreiging van het virus, zoals op dit moment in Nederland. Er waren mensen die de ernst van de situatie benadrukten en er was de relativerende school van laconieke lieden die de onrust hoofdschuddend gadesloegen, waartoe ik zelf behoorde. Ik dacht, zoals zovelen, dat het virus een soort griepje was dat alleen voor ouderen en zieken een serieuze bedreiging vormde en ik meende dat alle maatregelen om verdere besmetting in te dammen nodeloos paniek veroorzaakten en zinloos waren omdat een pandemie toch niet te voorkomen zou zijn.

Dat allerlaatste geloof ik misschien nog steeds, maar voor het overige zijn mij de schellen van de ogen gevallen. Omdat ik in Italië woon en de situatie van nabij meemaak, ben ik in de loop van de afgelopen twee weken gaan inzien dat mijn eerdere laconieke reactie volkomen ongepast was. En ik ben niet de enige die geschrokken van mening is veranderd. De relativerende denktrant is in Italië volledig ingehaald door een uiterst zorgwekkende realiteit. Er is nog maar één stroming over en dat is de stroming die de apocalyps het hoofd probeert te bieden.

Om te beginnen is de ziekte die het virus veroorzaakt geen griepje. Het Covid-19-virus is waarschijnlijk tussen de dertig en veertig keer dodelijker dan een griepvirus. Artsen in Italië vertellen in alle media over heel erg lelijke en nare longontstekingen. Veel patiënten moeten kunstmatig beademd worden. Vaak is een endotracheale intubatie nodig. Niet weinigen worden veertien dagen lang verdoofd op hun buik gelegd met een buis in de luchtpijp. Ook jongeren worden getroffen. De meeste mensen genezen op zo’n manier wel, maar ouderen of patiënten met andere complicaties kunnen soms niet worden gered.

Daarbij is het virus uiterst besmettelijk, veel besmettelijker dan griep. Chinese wetenschappers hebben aangetoond dat zeven mensen zijn besmet in een bus in Wuhan door één drager van het virus. Sommigen zaten vier rijen van hem verwijderd. Een van hen is zelfs besmet geraakt door de ziektekiemen die in de bus waren blijven hangen nadat de drager van het virus al was uitgestapt.

Ik heb alle begrip voor diegenen die paniek als een dreiging zien, die de ontwrichting van de economie en het openbare leven willen tegengaan, die hun persoonlijke leven en hun dierbare gewoonten niet willen opofferen voor een abstract en onzichtbaar gevaar en die nuchter en laconiek blijven omwille van hun eigen gemoedsrust. Twee weken geleden was ik een van hen. Maar ook wie zich sterk en gezond genoeg voelt om het virus te overleven, heeft een verantwoordelijkheid jegens degenen die dat niet zijn. De vraag is niet hoe zelf beter te leven, terwijl men zich al dan niet wapent met mondkapjes of een relativerende houding – de vraag is hoe we de zwakkeren kunnen beschermen. En dat kan alleen met drastische maatregelen die verdere besmetting tegengaan.

En dan is er nog iets. De ziekenhuizen in Noord-Italië kunnen de toevloed aan besmette patiënten niet meer aan. Het zijn er te veel en er is een tekort aan alles. Alle andere niet-spoedeisende hulp is geannuleerd, maar zelfs dan zijn er niet genoeg bedden op de intensive care en is er niet genoeg medisch personeel om iedereen die is besmet te behandelen. De Italiaanse ziekenhuizen zien zich op dit moment gedwongen om keuzen te maken tussen patiënten die nog behandeld kunnen worden en anderen die ze helaas bij gebrek aan middelen en personeel moeten laten sterven.

De strenge maatregelen die op dit moment in heel Italië van kracht zijn, inclusief een verbod op verplaatsingen, sluiting van alle theaters, bioscopen, discotheken, musea, sportscholen, zwembaden en scholen en een avondklok voor de gehele horeca, zijn vooral bedoeld om tijd te winnen. Dat is van levensbelang. De verspreiding van het virus kan misschien niet worden gestopt, maar om de ziekenhuizen te ontzien is het essentieel dat zij in ieder geval wordt vertraagd.

Ik schrijf dit omdat ik u wil waarschuwen. Nederland loopt ongeveer twee weken achter op Italië en iedereen is het erover eens dat de draconische maatregelen die Italië heeft getroffen om verdere besmetting tegen te gaan, eigenlijk twee weken te laat zijn gekomen.

De gezondheidszorg in Lombardije is een van de beste en meest geavanceerde ter wereld. Zij heeft een score van 9,9 op 10 in de puntenlijst van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en bevindt zich in de top 5% van de health-index van alle regio’s wereldwijd. Ter vergelijking: Noord-Brabant, waar de meeste Nederlandse besmettingen zich op dit moment concentreren, scoort 7,3 op 10 in dezelfde puntenlijst en bevindt zich daarmee wereldwijd in de top 36%. Zes Nederlandse provincies scoren slechter dan Noord-Brabant. De provincie Zeeland heeft volgens de OESO de beste gezondheidszorg van Nederland en scoort een 7,8, hetgeen haar in de top 27% wereldwijd plaatst.

Dit betekent dat de gehele Nederlandse gezondheidszorg veruit inferieur is aan die in Lombardije en dat Nederland bijgevolg heel veel slechter is voorbereid op de aanstaande epidemie dan deze Noord-Italiaanse regio, die de strijd tegen het virus aan het verliezen is.

In Nederland zijn er in totaal ongeveer 1.150 bedden beschikbaar op de intensive-care voor een bevolking van afgerond 17 miljoen zielen. In Italië, met een bevolking van 60 miljoen inwoners, 3,5 keer zoveel als Nederland, zijn er 4,4 keer zoveel plekken op de intensive care als in Nederland, namelijk 5.090. Anders gezegd: in Nederland is er één bed op de intensive care voor iedere 14.783 inwoners en in Italië is dat één op de 11.788 inwoners. Nederland heeft dus aanzienlijk minder capaciteit om het virus het hoofd te bieden dan Italië als geheel. Daarbij moeten we nog beseffen dat de situatie in Noord-Italië aanzienlijk beter is dan in het zuiden. En in het bevoordeelde noorden is de capaciteit bij lange na niet toereikend.

Dit alles betekent dat Nederland welbeschouwd twee keuzen heeft: ofwel er wordt vandaag nog besloten tot een verbod op alle verplaatsingen en sluiting van alle plekken waar mensen samenkomen, ofwel er zal over twee weken een noodsituatie zijn die potentieel erger zou kunnen zijn dan de ramp die Italië op dit moment treft.

• Leuk 13
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...