Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

??? Volgens wetenschappers worden de meeste mensen geinfecteerd door mensen die nog geen symptomen vertonen. 

Coronavirus: most infections spread by people yet to show symptoms – scientists

Findings mean that isolating people once they start to feel ill is less effective than hoped

https://www.theguardian.com/science/2020/mar/12/coronavirus-most-infections-spread-by-people-yet-to-show-symptoms-scientists 

aangepast door vlinder88
  • Leuk 2
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

Ook in een klein dorp van de gemeente langedijk zijn mensen aan het hamsteren geslagen.

Ik ben ivm wat overgevoeligheden voor verschillende producten binnen ins gezin al jaren aangewezen op (o.a) dit schap, en het is nog nooit zo leeg geweest. Zo waren er nog meerdere lege schappen te ontdekken.

Vanuit de school nu het bericht dat ook bij hoesten je je kind thuis moet laten of dat ze bellen dat het opgehaald moet worden. Mijn oudste voelt zich prima maar hoest gigantisch.

Opzich geen probleem voor aankomende dagen, echter werk in de zorg ( niet verplegend, wel begeleidend) en wordt extra inzet van iedereen verwacht.

Ik zie het volgende week allemaal hoe ik het op ga lossen en welke keuzes ik ga makem

20200312_164113.jpg

20200312_184538.jpg

• Leuk 1

Het dodental door het nieuwe coronavirus in Italië is vandaag gestegen tot boven de duizend. Volgens de laatste gegevens van de gezondheidsautoriteiten zijn inmiddels 1016 patiënten bezweken aan de ziekte Covid-19, een toename van bijna 200. Het aantal geregistreerde besmettingsgevallen steeg tot 15.113. Woensdag stond de teller op 12.462.

• Leuk 1
  • Admin
7 minuten geleden, Mar zei:

Ook in een klein dorp van de gemeente langedijk zijn mensen aan het hamsteren geslagen.

Ik ben ivm wat overgevoeligheden voor verschillende producten binnen ins gezin al jaren aangewezen op (o.a) dit schap, en het is nog nooit zo leeg geweest. Zo waren er nog meerdere lege schappen te ontdekken.

Vanuit de school nu het bericht dat ook bij hoesten je je kind thuis moet laten of dat ze bellen dat het opgehaald moet worden. Mijn oudste voelt zich prima maar hoest gigantisch.

Opzich geen probleem voor aankomende dagen, echter werk in de zorg ( niet verplegend, wel begeleidend) en wordt extra inzet van iedereen verwacht.

Ik zie het volgende week allemaal hoe ik het op ga lossen en welke keuzes ik ga makem

20200312_164113.jpg

20200312_184538.jpg

Geen opvang mogelijk voor kind? Of andere ouder die wel thuis kan blijven?
Het gaat er hier ook niet om of je kind zich goed voelt, maar dat het niet ongemerkt anderen kan besmetten.

• Leuk 1
  • Admin
2 uur geleden, Sterredag zei:

Mail van school van ggd om half 4. Al verouderd. Men sprak nog van 'in aanraking met' of 'uit... gebied'

Heb nu een mail gestuurd als antwoord naar de directeur

Beste.....

Deze info lijkt verouderd tov de persconferentie van net.

Vanwege het volgende:

In het hele land moeten mensen met een neusverkoudheid, hoestklachten of keelpijn en eventueel koorts thuisblijven; ze moeten sociale contacten zo veel mogelijk mijden tot ze weer zijn opgeknapt.

Aangezien sterretje aan het hoesten is. Zelf aangeeft zich niet lekker te voelen, ondanks een herstel een paar weken terug. Laat ik haar vanaf morgen thuis. 

Ben benieuwd wat ik te horen krijg. 

En vanaf nu, als ik wel boodschappen moet doen... handschoentjes aan. 

School heeft een uur later een update bericht gestuurd, waarin letterlijk staat bij verkoudheidsklachten kind thuis blijven. ?

• Leuk 2

Was nog even voor de laatste keer langs de Lidl voor een voorraad broodmix,?. Chaos aangezien het pleepapier al in de aanbieding was, alle pasta op en al het brood en meerdere gaten in de schappen. Ik kwam thuis zonder broodmix....

Screenshot_2020-03-12-19-01-24-653_nl.sanomamedia.android.nu.jpg

• Leuk 5

Zesde dode vandaag. De NS gaat spitstreinen schrappen. Ik dacht dat het juist de bedoeling was om gespreidt te reizen? Maar de NS gaat nu minder treinen in de spits inzetten omdat mensen gespreidt gaan reizen? Dan heb je nog steeds evenveel personen in 1 trein. Logica ontbreekt mij hier even.

• Leuk 1

Ondertussen in Breda... ?

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-code-rood-in-amphia-ziekenhuis-breda-nieuwe-coronadode-ic-dreigt-vol-te-raken~a26b4b4e/

LIVE: Code rood in Amphia Ziekenhuis Breda: nieuwe coronadode, ic dreigt vol te raken.

Het aantal coronapatiënten in het Amphia ziekenhuis in Breda neemt zo snel toe dat het ziekenhuis rekening houdt met een scenario waarbij de intensive care over een paar dagen al vol ligt. Vandaag bezweek een tweede patient aan de besmetting door het virus in het Amphia. Het gaat om een oudere inwoner uit de gemeente Zundert.

aangepast door ThinkAhead
  • Leuk 2
7 minuten geleden, Conabonita zei:

Zesde dode vandaag. De NS gaat spitstreinen schrappen. Ik dacht dat het juist de bedoeling was om gespreidt te reizen? Maar de NS gaat nu minder treinen in de spits inzetten omdat mensen gespreidt gaan reizen? Dan heb je nog steeds evenveel personen in 1 trein. Logica ontbreekt mij hier even.

Ze zeggen dat ze minder mensen verwachten tijdens de spitsuren... Maar hoe dan? Scholieren moeten ook nog steeds met de trein, en niet iedereen kan/gaat thuis werken. Dus dan ben je inderdaad nog steeds een sardientje in blik rond bepaalde tijden.

3 uur geleden, Pathfinder zei:

Ik ben het - niet voor het eerst - oneens met veel van de geachte forumleden. Geen enkele maatregel is perfect maar ik ben blij dat niet simpelweg alle scholen worden gesloten. Het zou een ramp zijn voor veel ouders die in de zorg werken of in andere sectoren die van vitaal belang zijn om de samenleving draaiende te houden. Bij gebrek aan oppas die kunnen die mensen in veel gevallen niet meer werken waardoor met name het toch al overbelaste zorgsysteem nog meer onder druk komt te staan. Daarbij is de kans groot dat de grootouders worden ingeschakeld als de scholen sluiten en daar zit een levensgroot probleem. Kinderen die besmet zijn hebben er vaak geen last van en/of vertonen weinig of geen symptomen maar zijn wel besmettelijk. Ouderen zijn de grootste risicogroep en die moet je hier niet aan blootstellen.

Al met al wat mij betreft een wijze maatregel. Voor nu.

Het zit vaak ook wel wat anders. Omdat de opvang zo duur is, passen veel opa's en oma's juist 1 of meerdere dagen op die schoolgaande kleintjes, die dus nu nog steeds naar school moeten......als grootouder zeg je niet gauw nee, tegen je werkende kinderen......want zij rekenen op je. Dus grootouders en kleine kinderen samen.......had liever gezien dat mijn kinderen de duidelijkheid hadden gekregen, van scholen dicht, zodat 1 van de twee iig zelf had kunnen oppassen op hun kindjes, ivm met de overmacht van de maatregel....veel duidelijker ook voor de werkgevers, en geeft ouders een duidelijk signaal, van dat ze het nu zelf moeten oplossen.

Dan ook geen angst voor boze werkgevers.....

• Leuk 5
1 uur terug, Sterredag zei:

Geen opvang mogelijk voor kind? Of andere ouder die wel thuis kan blijven?
Het gaat er hier ook niet om of je kind zich goed voelt, maar dat het niet ongemerkt anderen kan besmetten.

De ( of onze ) opvang gaat samen met het basis onderwijs, die heeft er dus hetzelfde bericht uit gedaan. 

Het is natuurlijk heel simpel, als onze kinderen niet naar school en opvang mogen dan zal ik waarschijnlijk thuis blijven. 
ik weet ook waarom en vind het een goede keuze, maar ik ben niet de enige in mijn organisatie met kinderen dus ik voorzie wel een periode van minimale begeleiding bij een doelgroep die begeleiding heel hard nodig heeft. 

2 uur geleden, Peerke zei:

Tijdens het griepseizoen van 2018 waren er ruim 8000 doden. Hoor ik niks of niemand over.

Dat laatste zinnetje zie ik zo vaak, en ik snap echt bijgod niet waar die vandaan komt. Hoor je niemand over?

Wat dacht je van de griepprik ieder jaar? 6 miljoen  mensen krijgen jaarlijks een uitnodiging voor de griepprik, de helft van die mensen haalt m ook daadwerkelijk. Denk je dat ze dat doen omdat ze geen zin hebben in een loopneus? Nee, ze doen dat omdat de griep voor veel mensen een vrij ernstige ziekte is, ofwel voor zichzelf, ofwel voor hun cliënten/naasten. 6 miljoen uitnodigingen die gemaakt, verzonden en ontvangen worden, 3 miljoen prikken die gezet worden, nee echt, hoor je niks of niemand over!

Tijdens griepepidemieën zijn huisartsenpraktijken vaak overbelast, ziekenhuizen raken overbelast, soms moeten ziekenhuizen opnamestops invoeren omdat ze simpelweg vol zitten. Maar nee, hoor je niemand over.

Tijdens griepepidemieën kampen scholen vaak met lerarentekorten, zorginstellingen met personeelstekorten, etc. Hoor je niemand over!

Misschien als je in complete isolatie leeft, dat je dan nooit wat hoort over de griep? Maar dan nog, als je nooit ergens wat over gehoord hebt, is het wellicht slim om er eerst eens wat onderzoek naar te doen voordat je er wat over roept.

De griep is een potentieel ernstige ziekte, en je hoort er best veel over. Het is namelijk een ziekte die in NL is ingeburgerd, de samenleving is er op ingespeeld. Veel mensen hebben al afweer opgebouwd tegen de ziekte. Ieder jaar weet je dat de golf er weer aan zit te komen. Tóch heeft een griepepidemie ieder jaar weer een flinke impact op de samenleving.

Corona is niet ingeburgerd, niet bekend, mensen hebben geen antistoffen, en het komt naast het al bestaande griepvirus. Corona is besmettelijker, het is ernstiger, en het is dodelijker. De griep is dan ook geen reden om dit hele gebeuren te bagatelliseren, het is juist reden om corona in de juiste context te plaatsen, en te begrijpen waarom we dit serieus moeten nemen.

Bij een goed functionerend gezondheidssysteem zal corona voor de meeste mensen geen problemen opleveren. Om dat gezondheidssysteem goed te laten functioneren, is adequaat handelen essentieel. Besmettingen moeten zoveel mogelijk gespreid worden, zodat ziekenhuizen niet in een keer te erg belast worden waardoor noodzakelijke zorg niet geleverd kan worden.

Dat adequate handelen kan alleen als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Daar komt ook voortschrijdend inzicht bij kijken. Ondertussen wordt steeds duidelijker wat de gevolgen zullen zijn als we nu niet adequaat handelen. Italië heeft waarschijnlijk naar eer en geweten gehandeld, al veel eerder dan wij hele gebieden in quarantaine geplaatst, en toch is de ellende nu immens. Dat kan je simpelweg niet bagatelliseren, daar kan je geen nonchalante kreten tegenaan smijten, dat is ECHT. Het is dan ook echt heel erg tijd om achterhaalde ideeën bij te stellen.

Misschien dat de lente verlichting brengt, laten we het hopen. De cijfers uit Italië laten anders vermoeden, net als de besmettingen in bijvoorbeeld Iran en Brazilië, maar toch, wie weet. Die hoop is echter geen reden om je achter laksheid te verschuilen.

Storm in een glas water? Misschien. Het lastige is alleen, dat we met zijn allen in dat glas water wonen.

• Leuk 25

En 

Medische microbiologen: 'Informatie RIVM loopt achter en is incompleet'

Als Nederland nu niet meteen doorpakt in het beteugelen van het aantal coronabesmettingen, zullen de gevolgen niet te overzien zijn.

Dat schrijft de Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie (NVMM) vandaag in een brief aan het RIVM, na de aankondiging van extra maatregelen in het hele land. Ze vragen om "militaire besluitvaardige structuren".

De artsen hebben data van het virus bestudeerd uit andere bronnen en concluderen dat informatie op de RIVM-site "ernstig achterloopt en niet compleet is". "De RIVM-data geven de indruk dat Brabant niet veel verschilt van Utrecht en dat de stijging van het aantal gevallen wel meevalt. Wij weten allen dat dat niet zo is."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2326881-medische-microbiologen-informatie-rivm-loopt-achter-en-is-incompleet.html

• Leuk 6

Zo.. zijn jullie ook het debat aan het luisteren?

Terechte vragen van alle partijen. Zelf voel ik veel herkenning bij alle partijen die vragen: a) 'waarom nu zo laat' en b) waarom niet doorpakken. 

Benieuwd wat alle antwoorden van Bruins zijn. 

Ik vrees dat hij telkens zal (kunnen) zeggen: Ik volg de adviezen van het RIVM

En ik vrees dat hij met dat antwoord politiek nog weg kan komen ook...

Even een ontspannen detail in gespannen tijden. Wisten jullie dat er apart op is gelet dat de doventolk met haar hoofd op nagenoeg hetzelfde niveau (in hoogte) zat als de overige mensen die zij moest 'ondertitelen'?

Bij het gereedzetten van alle materialen kwam men tot de ontdekking dat het er in beeld vreemd uitzag dat zij 'te klein' was t.o.v. Rutte en Van Dissel.

Vervolgens is er een speciaal platformpje gebracht waar zij op kon staan tijdens het vertalen, zie op onderstaande foto's.

Ook wordt er altijd even 'proefgestaan' door iemand die even groot is als de daadwerkelijke spreker van de persconferentie. ?

image.png.d85d7cc7b33b34056dc52cd78eeec625.png image.png.dc46acf0d510c753b9a3b7f07df08994.png image.png.888c040e7cbb4e0dabea389d48ba3878.png

image.png.e62a5dcdaa995ac349e2f6c661cde622.png

image.thumb.png.9b323762ef605fdcb8d6c63b82965317.png

image.thumb.png.2daebcb5daf98776d6dbdfa68e1c7fed.png

image.png.4ff29a17b17309f1cd656767fd1eda56.png

• Leuk 8
11 minuten geleden, Haskap zei:

Dat zijn inderdaad de voorbeelden die vandaag ook allemaal in het kabinetsoverleg aan de orde zijn geweest. Als men niet minimaal tot de 100 max regel had besloten, was het kabinet vanavond compleet onder tafel geveegd. Nu kunnen ze onder verwijzing naar het RIVM (waarschijnlijk) hier nog mee wegkomen...

• Leuk 4

Waar blijven de aanvullende maatregelen voor NBrabant waarover gesproken werd?

Enige wat ik kan vinden, en ga ik terug 't debat volgen is

Ook Fontys schrapt alles lessen en tentamens tot 1 april volgens een voorlichter. Het gaat om een besluit van de Vereniging Hogescholen. In een brief die verstuurd is staat dat alle hogescholen en universiteiten op slot gaan voor studenten. De panden blijven wel open, voor bijvoorbeeld medewerkers die in het pand moeten werken. "Maar bij Fontys werken veel mensen al thuis."  Volgens de Vereniging van Universiteiten raakt het besluit in Nederland 300.000 universitaire studenten en 450.000 hogeschoolstudenten. "Dit is echt heel ingrijpend, de universiteiten kijken nu welke colleges aangeboden kunnen worden, maar dat is niet zo snel en makkelijk geregeld."  De panden gaan niet op slot, evenementen met minder dan 100 mensen gaan mogelijk wel door.  20.00 Avans schrapt alle colleges tot en met 31 maart, meldt het hogeschoolblad. Morgen moet duidelijk worden of de studenten een deel van de lessen online kunnen volgen. Het pand is morgen open, zodat studenten en medewerkers hun werk en/of studie op afstand kunnen voortzetten. Het gaat om 33.000 studenten.

• Leuk 1
1 uur terug, Info_junky zei:

Mocht je nog niet overtuigd zijn van het nut van OPSEC lees dan de comments/tweets bij bovenstaande .

Allerlei onnozelen die schande spreken over de lege schappen en die het verschil tussen het hebben van een vooraad en hamsteren niet weten.

Wie wel nagedacht heeft en een voorraad heeft geprept krijgt de schuld.

• Leuk 6
19 minuten geleden, Carbunculuz zei:

Waar blijven de aanvullende maatregelen voor NBrabant waarover gesproken werd?

Enige wat ik kan vinden, en ga ik terug 't debat volgen is

Ook Fontys schrapt alles lessen en tentamens tot 1 april volgens een voorlichter. Het gaat om een besluit van de Vereniging Hogescholen. In een brief die verstuurd is staat dat alle hogescholen en universiteiten op slot gaan voor studenten. De panden blijven wel open, voor bijvoorbeeld medewerkers die in het pand moeten werken. "Maar bij Fontys werken veel mensen al thuis."  Volgens de Vereniging van Universiteiten raakt het besluit in Nederland 300.000 universitaire studenten en 450.000 hogeschoolstudenten. "Dit is echt heel ingrijpend, de universiteiten kijken nu welke colleges aangeboden kunnen worden, maar dat is niet zo snel en makkelijk geregeld."  De panden gaan niet op slot, evenementen met minder dan 100 mensen gaan mogelijk wel door.  20.00 Avans schrapt alle colleges tot en met 31 maart, meldt het hogeschoolblad. Morgen moet duidelijk worden of de studenten een deel van de lessen online kunnen volgen. Het pand is morgen open, zodat studenten en medewerkers hun werk en/of studie op afstand kunnen voortzetten. Het gaat om 33.000 studenten.

De drie veiligheidsregio's in Noord-Brabant zijn al de hele avond in gezamenlijk overleg...

Ik begrijp uit betrouwbare bron a) dat de veiligheidsregio's de scholen in Noord-Brabant eigenlijk willen sluiten, maar de gevolgen daarvan staan als het ware haaks op het verhaal en de uitleg van Rutte waarom de scholen eigenlijk open moesten blijven en b) dat men in ieder geval de 1e antwoorden van Bruins op de gestelde vragen wil afwachten voordat uberhaupt inhoudelijk verder een beslissing kan vallen.

Informeel is het standpunt van de veiligheidsregio's ook met de besturen van de hogescholen en universiteiten gedeeld. De meeste hogescholen en universiteiten hebben vervolgens zelfstandig al besloten om de deuren te sluiten, zie https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3170889/Hogescholen-en-universiteiten-geven-alleen-nog-onderwijs-op-afstand-studenten-voorlopig-thuis  (wat de eventuele beslissing om de andere scholen ook te sluiten makkelijker zou maken)... Voor de basisscholen blijft het RIVM advies dat die het beste open kunnen blijven zodat ouders die in de vitale infrastructuur werken kunnen blijven werken. 

• Leuk 4
  • Moderator

Heb het debat uit gezet.

Kan er niet meer tegen.

Circle jerk of massive incompetence 

De over de muur gooi wegkijk en navelstaarcultuur komt me de strot uit.

Ik ga slapen.

En ik ga even de afkorting OPSEC googlen ?  

P.S.: @Bunkerprepper ik zie op de foto allemaal stagieres en ander jong voetvolk. Ik neem aan dat jij intheshadows zat/stond ... ik zie nl geen witte anjer ? 

Mooi, dat opstapje voor mevrouw.

50+ was ook blij met haar hoorde ik net.

Nu nog Kuzu helpen. Zijn vragen waren terecht.

Trusten mensen ?

aangepast door Info_junky
  • Leuk 3
9 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Voor de basisscholen blijft het RIVM advies dat die het beste open kunnen blijven zodat ouders die in de vitale infrastructuur werken kunnen blijven werken. 

Net in debat gehoord dat men in Denemarken de scholen in principe sluit, maar dat voor kinderen van medisch personeel (en wellicht ook ander "kritisch" personeel) de school openblijft. Zodat zij wel naar het werk kunnen. 

Dat zou wellicht ook een mooie optie zijn voor Nederland. Of gebieden in Nederland. 

• Leuk 5
20 minuten geleden, Info_junky zei:

P.S.: @Bunkerprepper ik zie op de foto allemaal stagieres en ander jong voetvolk. Ik neem aan dat jij intheshadows zat/stond ... ik zie nl geen witte anjer ? 

Mooi, dat opstapje voor mevrouw.

Trusten mensen ?

Nou, dat van die stagaires en voetvolk valt echt wel mee hoor...

Over foto's: Ik houd nooit zo van foto's en probeer daar altijd (ook bij dit soort publieke bijeenkomsten) goed op te letten om zo maximaal mogelijk buiten beeld te blijven. 

Ja... goed dat men dus over zo'n opstapje nadenkt... Zette mijzelf ook weer even aan het denken dat beeldvorming bij dit soort crisissituaties heel belangrijk is.

Ik zou het debat nog even blijven volgen als ik jou was. Er zijn een aantal politici zijn die het hem nog heel erg lastig gaan maken qua interrupties en vragen...

O.a. Ome Geert is op oorlogspad!

PS: De maatregel 'geen bezoekers' meer in de 2e kamer zou eigenlijk morgen pas ingaan. Vanwege de aankondiging dat events met meer dan 100 mensen geen doorgang kunnen vinden, is direct na de persconferentie de publieke tribune in de Tweede Kamer ontruimd. Vanavond is de publieke tribune dus helemaal leeg... Bijzonder gezicht zo'n lege publieke tribune...

image.thumb.png.62b836ac75234cb6a667e4e9f3814fc1.png

• Leuk 4
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...