Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Weet niet of dit artikel hier al was gedeeld, maar echt, dit is echt een MUST READ.

Lees het, deel het op sociale media, stuur het naar vrienden en bekenden etc.

Als je Engels goed genoeg is, lees je dit in ongeveer 20-25 minuten.

Coronavirus: Why You Must Act Now

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

• Leuk 7
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

• Moderator
2 minuten geleden, Vigilant zei:

Voor zichzelf zorgen ze aardig goed, maar het klootjesvolk mag barsten?

In de pandemie simulatie waren er woorden over de verdeling van het - nog te ontwikkelen- vaccin.

Eindconclusie?

Regeringsleiders eerst. Ook van andere landen. Voor de wederopbouw.

Dan zorg & militairen

En... vooruit dan... waar mogelijk ook babies. Want publieke opinie.

?

• Leuk 2

De Tweede Kamer sluit de deuren voor bezoekers wegens het coronavirus. De maatregel gaat vanaf vrijdag in en zal gelden voor groepen en individuele bezoekers die debatten bij willen wonen. Alleen journalisten zijn nog welkom op de publieke tribune.

Bron: AD

En ook hier lopen de communicatiemensen allemaal niet synchroon want wat staat er op de website?

image.png.1bba88d7c550998c8328b1bb3bb6423d.png

• Moderator
1 uur terug, Bunkerprepper zei:

Nederland heeft strategische voorraden beschermingsmiddelen. De overheid moet op een gegeven moment besluiten wanneer ze die inzetten...

Wat ik in een pandemie simulatie zag was dat de WHO die voorraden claimde en na een wereldwijde inventarisatie via de VN (wereldwijd) liet verdelen 'naar behoefte' ? 

Edit: link toegevoegd

aangepast door Info_junky
47 minuten geleden, Loreen zei:

Het is dus niet simpelweg 'sluit de scholen en het probleem is opgelost', als je het zo aanpakt komt er juist weer een nieuw probleem bij.

Het dilemma waar de overheid ook mee worstelt...

14 minuten geleden, Info_junky zei:

Wat ik in een pandemie simulatie zag was dat de WHO die voorraden claimde en na een wereldwijde inventarisatie via de VN (wereldwijd) liet verdelen 'naar behoefte' ? 

Dat kan niet. De WHO is een VN organisatie die 'vragen kan stellen'. De WHO heeft geen mandaat om nationale voorraden te claimen. 

De WHO heeft wel zelf een aantal magazijnen waar 'WHO' materiaal ligt om in te kunnen zetten in crisisgebieden.

Voor de duidelijkheid: Nederland zal nooit als crisisgebied aangewezen worden...

Verder is de WHO voor wat de behandeling van dit coronavirus betreft een lachtertje.

Men had ruim een maand geleden een pandemie moeten afkondigen en landen moeten motiveren om verregaande maatregelen te nemen.

Dat heeft men allemaal nagelaten. Het internationaal aanzicht van de WHO is tanende.

De oproep van de WHO aan landen om bij te dragen aan de kosten van het bestrijding van het virus is door sommige landen wél opgepakt en andere landen negeren deze oproep volkomen.

• Leuk 5
  • Moderator

@Bunkerprepper Okay: nuancering van het woord claimen : via woorden als 'inclusie, samenwerking, overzicht, equality, equity...' en andere buzz werd daar toe in gezamelijkheid besloten.

Zak geld op tafel en prive bedrijven op pad ter distributie. Onder 'bescherming'.

aangepast door Info_junky
9 uur geleden, John Durden zei:

Het is niet uit luiheid, maar ik zoek de beste references rondom de asymptomatische besmettingskans. Liefst van zo betrouwbaar mogelijk onderzoek? Ik gebruik de zoekfunctie, maar lastig te vinden.

Dit is wat de RIVM tot op heden in de Q&A op de website zegt:

"Lijkt" kleine rol te spelen. Plausible deniability-achtige antwoorden voor achteraf ("Het leek er inderdaad op, maar het BLIJKT dat we de scholen toch dicht hadden moeten doen." Grrrrr ?

JD

Herkenbare discussie

• Leuk 1

https://www.rijnmond.nl/nieuws/192952/Coronapatient-in-Franciscus-Gasthuis-Vlietland-operaties-afgezegd

Ook zijn alle operaties vanaf maandag afgezegd. "Dit besluit is noodzakelijk, omdat er weinig voorraad is van een aantal medische materialen zoals maskers en gazen, die nodig zijn voor de continuïteit van de acute zorg", zegt het ziekenhuis.

Ik zat zo een beetje te denken, we hebben het hier steeds over wenselijke en/of waarschijnlijke maatregelen mbt indammen van de verspreiding. Brabant op slot gooien, scholen sluiten, dat soort dingen. Logisch ook, dat het daar over gaat natuurlijk.

Maar als je de laatste dagen de media volgt, lijkt steeds meer de consensus te komen dat we de verspreiding niet meer tegen gaan houden, dat het daar simpelweg te laat voor is. In dat geval lijkt mij prio nr 1 om de capaciteit van ziekenhuizen op te schalen, zowel van personeel als wat betreft bedden, materiaal en apparatuur (in het bijzonder zuurstof). In Wuhan werden extra ziekenhuizen gebouwd om in die noodzaak te kunnen voorzien. En kijk maar naar de problemen die nu in Italië spelen, een hoop noodkreten om simpelweg te weinig capaciteit mbt ziekenhuizen.

Zijn er concrete signalen/observaties/berichten die aantonen dat daar hier ook aan gewerkt wordt? Worden er bv opvanglocaties gecreëerd?

Ik lees wel berichten over opvanglocaties die gecreëerd worden, maar dat gaat dan om het opvangen van enkele patiënten die geen medische ondersteuning nodig hebben. Waar ik nu op doel zijn echt flink veel extra IC-bedden.

Ik bedoel, nu is het nog relatieve stilte voor de storm. Als dadelijk de patiënten op de gang liggen ben je te laat.

• Leuk 5

De NOS houdt het er vooralsnog bij dat de Nederlandse aanpak goed is. Ondertussen wordt de Italiaanse aanpak als 'ongelooflijk dom'. 

'' Moet Nederland misschien ook meer doen? Crisisbeheersings-experts vinden vooralsnog van niet. Wel moet de overheid beter gaan communiceren over de genomen maatregelen, zeggen ze tegen de NOS.

'Enige juiste aanpak'

"Het is bij crisis altijd verstandig om de experts te volgen, in dit geval is dat het RIVM", zegt Marco Zannoni, directeur van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT). "Maatregelen moeten worden gestuurd door expertise en niet door sentiment. Dat gebeurt momenteel, voor zover ik kan beoordelen."

Ira Helsloot van het Crisislab van de Radboud Universiteit gaat een stap verder. Hij noemt de huidige Nederlandse aanpak de enige juiste. Zwaardere maatregelen zoals het afsluiten van Nederland of enkel Brabant zullen de economie volgens hem alleen maar onherroepelijke schade toebrengen.

"Italië bijvoorbeeld, is nu gewoon ongelooflijk dom bezig", stelt Helsloot. "Ze zorgen door de isolatie dat de eigen samenleving tot stilstand komt. Straks is het coronavirus uitgeroeid, maar ligt de Italiaanse economie op z'n gat. Dan is er geen geld meer voor gezondheidszorg en dat zal het jaren duren voor je erboven komt." "

https://nos.nl/artikel/2326736-crisis-experts-onze-corona-aanpak-is-goed-communicatie-kan-beter.html

• Leuk 1
1 uur terug, Anna Niem zei:

Weet niet of dit artikel hier al was gedeeld, maar echt, dit is echt een MUST READ.

Lees het, deel het op sociale media, stuur het naar vrienden en bekenden etc.

Als je Engels goed genoeg is, lees je dit in ongeveer 20-25 minuten.

Coronavirus: Why You Must Act Now

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Dit is 100% verplichtte kost. Dank je wel.

• Leuk 3

De desinformatie wordt steeds groter. Hier Sjaak de Gouw van de GGD via de spreekbuis van de NOS:

https://nos.nl/artikel/2326748-waarom-niet-bekend-is-hoeveel-nederlanders-er-besmet-zijn-met-het-coronavirus.html

1899588309_hoestenentongzoenen.png.7be51ed9af2bd770ec22f30e1d5f82d6.png

'alleen door hoesten kan het virus eruit'

(en een tongzoenen, dat kan ook nog besmettelijk zijn, haast hij zich te zeggen 10 seconden later)

Wel fijn dat we in Nederland leiders hebben die het allemaal beter weten dan de hele medische wereld en de wetenschap. #cynisch

• Leuk 6
35 minuten geleden, f150 zei:

Wel fijn dat we in Nederland leiders hebben die het allemaal beter weten dan de hele medische wereld en de wetenschap. #cynisch

Ik denk dat we in Nederland teveel communicatie-adviseurs op invloedrijke plekken hebben zitten en te weinig beta-wetenschappers.

• Leuk 2
6 minuten geleden, prepass zei:
Doen ze in Denemarken beter met slechts 442 besmettingen........ Maarja daar hebben ze gelukkig het RIVM niet.........

Correctie: 516 op dit moment (bron: BNO), dus nog 13 en dan gaat het hier ook misschien gebeuren? ?

3 minuten geleden, prepass zei:
Doen ze in Denemarken beter met slechts 442 besmettingen........ Maarja daar hebben ze gelukkig het RIVM niet.........

Niet om te muggenziften, maar met slechts 5,5 miljoen inwoners is relatief gezien het aantal besmettingen daar natuurlijk 3x hoger dan hier.

• Leuk 1
4 minuten geleden, Loreen zei:

Niet om te muggenziften, maar met slechts 5,5 miljoen inwoners is relatief gezien het aantal besmettingen daar natuurlijk 3x hoger dan hier.

Maar staat tegenover dat Nederland een population density heeft van 521 per km2 en Denemarken slechts 135 per km2.

Heb het zelf niet gezien, maar sta toch wel een beetje te kijken van deze uitspraak en hoeveel gevallen er zouden zijn.

Hier het fragment waar hij het over heeft.

Bekijk Coronavirus verspreidt zich onder de radar op https://www.npostart.nl/POMS_AT_16019147

Bijzonder weer dat men in de rapportage de simpele rekensom niet afmaakt (1% van Brabo's = 25.280 mensen * ~5% ICU opname = meer bedden (1.264) dan we ongeveer in heel Nederland beschikbaar hebben (~1.150).

Dit valt me voortdurend op. Iedereen die een beetje half zijn werk doet. Van de GGD die asymptomatische besmetting blijft negeren of zelfs loopt te ontkennen. Tot de media die op geen enkele manier tot de kern doordringen.

Echt stuitend.

JD
  • Leuk 1
2 minuten geleden, Loreen zei:

Dat blijft gissen omdat je niet weet of men dezelfde criteria hanteert bij het testen.

Dat maakt het interpreteren van de cijfers ook zo extreem lastig.

Ik ben bang dat door het niet meer testen van de contactgevallen/gezinsgenoten je eigenlijk niet meer kan spreken over een betrouwbare referentie.

Als je tijdens het meten de "spelregels" steeds aanpast dan zijn de waardes steeds minder geschikt om er nog iets van een verband/verloop in te kunnen zien.

Zoals je zelf ook al opmerkte is het meest relevante of er nog een verband kan worden gevonden tussen de nieuwe besmettingen en de "oude" en zover ik het nu kan zien is dat er nu al niet meer. (ja, nog een beetje, maar de meeste besmettingen zijn niet meer herleidbaar). En dat is best wel verontrustend.

Ik denk dat we voor het einde van deze week in de 2e fase zullen zitten van deze pandemie.

Hopelijk leren we wat van het verschil in discepline van de Chinezen en het gebrek aan discipline van de Italianen.

• Leuk 5
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...