Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Zojuist, Bunkerprepper zei:

Als je je dan bedenkt dat op dit moment slechts zeer terughoudend wordt getest

Als je er van uitgaat dat 60-80% van de bevolking getroffen gaat worden (Merkel - D), dan heeft de test strategie van het RIVM wel zin. Het is namelijk onzin om mensen te testen als je er van uitgaat dat het toch niet te stoppen is. Maar dan zou het nog steeds zinvol zijn om onmiddellijk tot een vorm van isolatie over te gaan zodat het medisch systeem niet overbelast wordt.

Zoals het nu gaat nemen de kansen flink toe dat het het komende WE tot maatregelen komt... ook al wil de politiek niet uit zichzelf, ze worden er uiteindelijk door de publieke opinie wel toe gedwongen.

• Leuk 3
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

• Moderator

Spuit 11 meld zich : in de pandemie simulatie die ik bekijk vandaag (inmiddels zit ik in deel 4 van 4x1.5 uur ?) praat men over testen.

- weinig testen om de schaarse voorraad te bewaren, om mogelijk nog te komen tijdsduur te overspannen

- geen medicatie dus voegt niks toe aan behandelmogelijkheden

- alleen meest ernstige gevallen behandelen, zonder test

- stevig inzetten op triage 

- testen bewaren voor b.v. repatriering van essentieel personeel / belangrijke personen / bijzondere situaties

- weinig testen om paniek te voorkomen

- weinig testen om vermeende jaloezie en/ voorkeursbehandeling te voorkomen.

- inzetten op eigen verantwoordelijkheid

- inzetten op netwerk-hulp  

- test gebruiken om b.v. quarantaine van grote groepen te voorkomen: iedereen testen en de zieken houden, rest naar huis.

Een heel groot deel van dit segment werd gesproken over woordkeuze: hoe keuzes aan publiek duidelijk en acceptabel over te brengen.  

Ook de (on) mogelijkheden van quarantaine komen uitgebreid aan bod.

https://youtu.be/-4xiQHv4Y20

Edit: link werkt nu

aangepast door Info_junky
  • Leuk 3
33 minuten geleden, f150 zei:

Ik weet niet hoe kritisch je collega's zijn, maar er is meer dan overtuigend bewijs.

1. https://journals.lww.com/cmj/Citation/publishahead/A_confirmed_asymptomatic_carrier_of_2019_novel.99353.aspx , A confirmed asymptomatic carrier of 2019 novel coronavirus (SARS-CoV-2), clinical observation, Chinese Medical Journal: March 06, 2020. PDF download beschikbaar.
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1684118220300402?via%3Dihub,  Journal of Microbiology, Immunology and Infection. 4 March 2020
  3. https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2001468,  Transmission of 2019-nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany, March 5, 2020

Zonodig heb ik er 10 papers voor je.

Top! Ik krijg van HR voorlopig nog geeneens response, maar zodra ik de verwachte weerstand krijg, sta ik hiermee een stuk sterker.

JD

Rente op rente snappen we in Nederland prima.... ?

@Info_junky Daarom is de CFR ook zo belangrijk. Wanneer je weet dat de CFR voor iets 0.6% is dan kun je dat terugberedeneren naar andere gemelde statistieken. In China kwam men tot een CFR van 3.4%, waarbij 10-15% hulp nodig had. In Z-K is de CFR 0.6%, dat is ruwweg 1/6e van 3.4%, daaruit kun je afleiden dat de kritusche gevallen dan ook vermenigvuldigd moeten worden met 1/6e. Dan kom je uit op 1.5-2% aan kritische gevallen. Natuurlijk is dat bij een populatie van 17 miljoen met een besmettingsgraad van 70% nog steeds 17.000.000 * 0.7 * 0.02 = 238.000, en dat past niet in de bedden... er zijn er 1500... max. Dan stijgt de CFR wel weer een beetje. Stijgen dan ook de kritische gevallen mee? En daarmee krijg je dat je zelfs met terugrekenen niet zeker weet wat het gaat worden, de enige conclusie is dat we gaan besparen op de ouderenzorg. En wat op de zorg voor middelbare leeftijd, en ook wat op de zorg voor alle slachtoffers die vallen omdat we niet meer afdoende capaciteit in de ziekenhuizen hebben. Want die gaan er vallen.

Mijns inziens moet iedereen die het VWO gedaan heeft ( niet beledigend bedoeld naar mensen die dat niet gedaan hebben, het is meer een criterium voor de hoogopgeleide heren die vanuit het RIVM en het kabinet het land leiden) dit binnen een minuut of wat kunnen narekenen, en exponentiele functies hebben ze ook gehad, dus ze kunnen dit kilometers ver zien aankomen. Je moet wel een enorme *********** zijn om niet te snappen wat er gaat gebeuren, dus... meer maatregelen, en vlug ook. Tijd voor nog een rondje shoppen.

@Phi " Het gaat om een persoon van 68 met onderliggend lijden."

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 3
1 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Er is voortaan een apart subform voor het doen van meldingen in NL en BE.

Daarmee blijft dit draadje mooi 'schoon' van meldingen en discussieren we hier over alle zaken m.b.t. het coronavirus in Nederland en Belgie.

Er is ook een internationaal draadje voor discussies over coronavirus internationaal.

De moderators zijn nu alle bestaande meldingen tussen de tekst uit aan het halen en naar dat aparte draadje aan het brengen.

Bij meldingen die gedaan NA het moment waarop het extra draadje in het leven geroepen werd, zet ik (als ik ze tegenkom) de volgende vraag:

melding.png.290ed8ead7d9fabb3f7e8c86ed80635a.png

Doordat ik het weekend en maandag druk met andere dingen was, liep ik 40 pagina’s achter op het draadje. Vannacht om 4 uur kon ik m’n ogen niet meer open houden dus dacht ik vandaag verder te lezen. In de tussentijd hadden jullie keurig netjes gepost dat het draadje gesplitst werd. Het is me helemaal duidelijk. Bedankt voor de uitleg. Ik ga vanavond weer verder lezen. Ben erg blij met jullie forum. 

30 minuten geleden, Phi zei:

Weet iemand vandaag de nieuwe overleden patiënt? Het RIVM heeft zijn / haar leeftijd of woonplaats niet genoemd

68-Jaar, onderliggende longklachten. Man. Verzorgingstehuis in Etten-Leur overgeplaatst naar Breda in strikte isolatie. Zondag geconstateerd. Zoon was in Rome geweest en zo vader aangestoken.

Ik weet dit via-via,  heb dus geen bronvermelding helaas

aangepast door Conabonita
  • Leuk 3
54 minuten geleden, f150 zei:

Ik weet niet hoe kritisch je collega's zijn, maar er is meer dan overtuigend bewijs.

1. https://journals.lww.com/cmj/Citation/publishahead/A_confirmed_asymptomatic_carrier_of_2019_novel.99353.aspx , A confirmed asymptomatic carrier of 2019 novel coronavirus (SARS-CoV-2), clinical observation, Chinese Medical Journal: March 06, 2020. PDF download beschikbaar.
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1684118220300402?via%3Dihub,  Journal of Microbiology, Immunology and Infection. 4 March 2020
  3. https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2001468,  Transmission of 2019-nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany, March 5, 2020

Zonodig heb ik er 10 papers voor je.

Response van HR - 

we follow guidelines RIVM and GGD according to their advise we did not lock down the building. When the guideline change we will take additional measures.

Zie hier het effect in de praktijk van slappe regels (en ik moet zeggen: slappe HR mensen en managers die hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen)

Weak men make bad times...

JD

Even doorrekenen met de CFR van Duitsland kan ook nog, dat is dan 5/(3/1612)= 2687 besmettingen. Op basis van de Duitse CFR  ( 3/1612e) zakt het aantal kritische cases natuurlijk ook, die drie maakt het makkelijk want dan durf ik wel te stellen dat het 15/1612e moet zijn ( als de CFR in Duitsland correct is), uitgaande van een zware overbelasting met meer dan 1000 patienten hebben we dan 1000/(15/1612) = 107466 patienten nodig, met een exponentiele groei van ruwweg 1.25 per dag ( dat lijkt me gezien de percentages in andere landen wel realistisch) en het aantal van 2687 nu is dat 40 keer zoveel en daar zijn we dan over 1.25 tot de macht 16 dagen wel zo ongeveer. Maar met 1000 bedden zijn we al veel eerder overbelast, want die 1000 bedden zijn niet vrij.

Maar dan moet de CFR van Duitsland wel als uitgangspunt gebruikt kunnen worden.

• Leuk 1
29 minuten geleden, John Durden zei:

Zie hier het effect in de praktijk van slappe regels (en ik moet zeggen: slappe HR mensen en managers die hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen)

En nu? 

Ik zou zeggen: benchmark met andere gerenommeerde bedrijven? Die wel een stringenter beleid voeren dan overheidsadvies. Kan me voorstellen dat zoiets bij mgmnt/HR wellicht enig effect heeft? 

Zoals ABN AMRO dat hele personeel gesegmenteerd heeft zodat systemen in de lucht blijven. Etc. Etc. 

Vaak zelfs zonder dat er een besmet iemand in de buurt was. 

"Komend weekend geen competitie voor teams uit Noord-Brabant vanwege coronavirus

De Nederlandse Basketball Bond (NBB) heeft kennis genomen van de persconferentie van de Brabantse Veiligheidsregio’s op 10 maart jl., waarbij Brabanders worden opgeroepen ‘zeven dagen sociale onthouding’ in acht te nemen. Het advies luidde: ‘Ga even geen nieuwe sociale contacten aan en wees terughoudend met bestaande sociale contacten.’ Door de burgemeesters van de veiligheidsregio’s zijn in Noord-Brabant evenementen met meer dan 1.000 mensen verboden en bovendien is de organisatoren van samenkomsten met minder dan 1.000 mensen gevraagd ook te overwegen deze af te gelasten.

Naar aanleiding van de ontwikkelingen in Noord-Brabant heeft NOC*NSF alle sportbonden geadviseerd gevolg te geven aan de oproep van de Veiligheidsregio’s. Daarom heeft de NBB besloten alle wedstrijden van teams die uitkomen voor een Noord-Brabantse vereniging in elk geval af te gelasten tot en met zondag 15 maart. Dit betreft een maatregel die voor de betreffende teams is genomen ongeacht niveau en competities. Voor alle wedstrijden die de komende dagen op de planning staan voor Brabantse teams wordt in de loop van de komende weken bekeken of deze relevant zijn voor de eindstand. Indien dat het geval is, wordt gekeken naar een nieuwe datum om de wedstrijd in te halen. De financiële afhandeling voor de extra in te huren zalen is conform de slecht weerprocedure (zie Handboek Competities). Indien dit niet het geval is, worden wedstrijden niet opnieuw ingepland en heeft dat tot gevolg dat de eindstand onvolledig is. Voorlopig zullen deze wedstrijden op de fictieve wedstrijddatum van 30-06-2020 worden gezet.

Overige wedstrijden gaan door

Op dit moment is er echter geen reden om andere basketbalwedstrijden of -evenementen af te gelasten. Iedereen die geen klachten heeft en niet uitkomt voor een vereniging uit Noord-Brabant kan de komende dagen gewoon deelnemen aan basketbalwedstrijden en -trainingen in Nederland. De NBB gaat er op basis van de informatie en adviezen van het RIVM van uit dat samen sporten, mits met aandacht voor extra hygiëne, binnen de richtlijnen, adviezen en oproepen van de gezondheidsautoriteiten valt. De NBB vindt het daarbij zeer belangrijk te benadrukken dat alle basketballers en fans de adviezen met betrekking tot de basishygiëne (RIVM) en de sport specifieke adviezen (NBB) hieronder goed doornemen. Mocht een vereniging of team desondanks besluiten niet te willen spelen, verzoekt de NBB hen dit zo spoedig mogelijk te melden aan de competitieleider, de aanschrijver van de scheidsrechters (indien relevant voor de betreffende wedstrijd) en de tegenstander. De NBB kan er dan voor zorgen dat alle wedstrijden die doorgang vinden, met voldoende scheidsrechters zijn bemenst.

Scheidsrechters

Het advies voor alle teams uit Noord-Brabant geldt eveneens voor alle scheidsrechters uit Noord-Brabant. Dat wil zeggen dat alle scheidsrechters die staan aangeschreven voor een wedstrijd buiten Noord-Brabant, tussen niet-Brabantse teams, dit weekend niet worden ingezet. Zij worden vervangen door collega’s uit andere provincies."

Teams buiten Noord-Brabant waarbij spelers uit Noord-Brabant komen mogen gewoon deelnemen aan trainingen en wedstrijden. Hoe haaks staat dit op  ‘zeven dagen sociale onthouding’ in acht te nemen. Hoe dom kan je zijn als bond!? Ik ben de andere sportbonden nog aan het onderzoeken.

Bron www.basketball.nl

• Leuk 2

"Ik verwacht dat aanvullende maatregelen voor zowel Noord-Brabant als voor epicentrum Houten onvermijdelijk zijn"'.

Hallo,

Hier een vraag van een bezorgde inwoner van ......Houten.

Volgens de mij bekende gegevens is er sprake van 13 besmettingen in Houten (4 gezinnen).

Ik kan de opmerking epicentrum Houten dan ook niet plaatsen.

Heb ik iets gemist?

Overigens respect en bewondering voor jullie inspanningen.

Ik blijf graag op de hoogte. 

• Leuk 1

Oostenrijk heeft grenscontroles aan de Italiaanse grens aangescherpt. Italianen mogen alleen nog Oostenrijk in met een doktersverklaring, het vliegverkeer is volledig stilgelegd, en dat geldt ook voor passagierstreinen. Toeristen die via de Brennerpas van Italië naar Duitsland willen, moeten schriftelijk verklaren dat ze niet stoppen in Oostenrijk. Hun gegevens worden genoteerd.

Bron: AD liveblog

Strengere maatregelen nemen... het kan wel..
Onbegrijpelijk dat Nederland wacht tot we hier op hetzelfde punt qua besmetting zitten.

• Leuk 2
2 uur geleden, ThinkAhead zei:

Ik kan de site van RIVM niet bereiken.

Edit: Nu wel voor eventjes, maar het duurde wel aardig lang zeg! Ze hebben het zwaar... Hij klapt er steeds uit.

Vermoedelijk probeert iedereen rond 14:00 uur de site te bekijken voor de laatste cijfers.... gaat nu zonder problemen.

TEFAF gaat dicht

De TEFAF in Maastricht gaat dicht. De internationale kunstbeurs zou nog tot zondag doorgaan, maar vanwege het coronavirus sluit het evenement voortijdig. De organisatie meldt dat een van de bezoekers positief is getest op het virus.

Bron: liveblog NOS.nl

En nu? 

Ik zou zeggen: benchmark met andere gerenommeerde bedrijven? Die wel een stringenter beleid voeren dan overheidsadvies. Kan me voorstellen dat zoiets bij mgmnt/HR wellicht enig effect heeft? 

Zoals ABN AMRO dat hele personeel gesegmenteerd heeft zodat systemen in de lucht blijven. Etc. Etc. 
Vaak zelfs zonder dat er een besmet iemand in de buurt was. 

Heb de referentie aan Nike & Google inderdaad al gebruikt.

Via mijn 'andere kanalen' waarschuw ik zoveel mogelijk collegae.

JD
  • Leuk 1
Oostenrijk heeft grenscontroles aan de Italiaanse grens aangescherpt. Italianen mogen alleen nog Oostenrijk in met een doktersverklaring, het vliegverkeer is volledig stilgelegd, en dat geldt ook voor passagierstreinen. Toeristen die via de Brennerpas van Italië naar Duitsland willen, moeten schriftelijk verklaren dat ze niet stoppen in Oostenrijk. Hun gegevens worden genoteerd.
Bron: AD liveblog

Strengere maatregelen nemen... het kan wel..
Onbegrijpelijk dat Nederland wacht tot we hier op hetzelfde punt qua besmetting zitten.

Hey! Dit is er 1 voor mijn nieuwe Coronexit draadje ;-)

Beste allemaal,

We hebben allen onze buik vol van de ondermaatse maatregelen die onze overheid neemt in deze uitbraak. Naast de ongelofelijke taak om de uitbraak te monitoren waar veel van ons heel druk mee zijn vroeg ik me af wat kunnen we doen.

Ik had het volgende idee.

Veel van ons hebben dit aan zien komen en al maanden /weken geleden maskers, desinfectiemiddel, handschoenen etc aangeschaft. In mijn ogen zijn deze spullen voor ons inmiddels nutteloos, als straks misschien wel 80 procent het virus heeft dan ontkom je er niet aan dat je er uiteindelijk aan blootgesteld wordt. Je kunt niet eindeloos in je huis blijven zitten en je uit de maatschappij onttrekken.

Wat een grotere dreiging aan het worden is. Een gigantische klap die voor veel slachtoffers zal zorgen, is als onze hulpverleners uitvallen. Als de zorg met zijn pootjes omhoog gaat, is de ellende niet te overzien.

Ik wil iedereen dan ook vragen te kijken naar zijn voorraad persoonlijke beschermingsmiddelen en je af te vragen of je deze echt denkt te gaan gebruiken. Of dat je deze misschien geheel of gedeeltelijk zou kunnen schenken aan jouw huisartsenpraktijk.

Er is niets meer te bestellen en het raakt snel op nu. Bij mijn praktijk waren ze aan de laatste fles desinfectiemiddel begonnen bijvoorbeeld.

Een uur later heb ik ze gebracht wat ik nog had.

Ik heb met@Luke van de Prepshop gesproken en hij heeft aangegeven de middelen die hij nog kan vinden apart te gaan houden voor aanvragen van hulpverleners.

Samen kunnen we de wereld aan en kunnen we een verschil maken!

Doe je ook mee? IMG-20200311-WA0011.thumb.jpg.d9c6a7381a06ae2894f8bc44753deddb.jpg

• Leuk 18

Update opvragen stukken technische briefing

Telefoontje zojuist. De griffier van de commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan de lijn.
(Hoe heet eigenlijk een vrouwelijk griffier? Toch nog steeds gewoon 'griffier'? ?

De technische briefing van het RIVM valt onder die commissie en mijn vraag was doorgezonden naar de griffie van die commissie.

Ik had zowel om notulen als om een kopie van alle stukken die het RIVM aan de commissie gaf (of toonde op het beeldscherm) gevraagd.

Antwoord op de vraag over notulen was simpel: van commissievergaderingen worden - tenzij dat op voorhand uitdrukkelijk wordt gevraagd door één van de deelnemende leden - nooit notulen gemaakt. De commissievergadering zijn dan wel weer integraal terug te kijken. ?

Op mijn vraag om een kopie van de stukken te mogen ontvangen meldde zij: Het verzoek om een kopie van de stukken van het RIVM is in goede orde ontvangen... Echter... de griffie heeft die stukken niet omdat die door het RIVM a) deels waren uitgedeeld tijdens de briefing zelf en b) door het RIVM zijn afgespeeld van vanaf een medium van het RIVM (USB-stick? Laptop)

Ik heb aangegeven dat het toch logisch zou zijn als deze stukken (zeker gelet op alle publieke beroering over het onderwerk) gewoon alsnog worden opgevraagd bij het RIVM en alsnog (met terugwerkende kracht) aan de vergadering worden gehangen op de site van de 2e kamer.

De griffier deelde mijn mening. Zij heeft zelf geen contact met het RIVM, maar een collega-ondersteuningslid van de 2e kamer wel. Die collega wordt nu gevraagd om achter een kopie van de stukken aan te gaan.

Wordt vervolgd....

• Leuk 14
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...