Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.
Ik hoop dat ik onderstaande in het goede topic post. Zo niet, mijn excuses. Eveneens voor foute conclusies. Ik ben geen bioloog.

Op de website www.nextstrain.org worden de genetische codes van 2019-nCoV verwerkt in dynamische overzichten.
Een virus kopieert zichzelf, maar is daar niet uitzonderlijk goed in. Er zullen regelmatig wat fouten in de kopieën zitten en de wetenschappers achter nextstrain proberen dit in kaart te brengen via door de daarvoor bevoegde instanties aangeleverde 'codes'. 
De overzichten die dit oplevert zijn zeer interessant, maar pas op voor te snelle conclusies. Onderstaande zijn hypotheses op basis van de nu beschikbare gegevens. En deze worden dagelijks aangevuld (en zodoende de hypotheses bijgesteld).

De eerste hypothese is dat hoe verder een virus genetisch is gemuteerd, hoe langer het in omloop is. Klinkt logisch. Een nieuw virus heeft geen mutaties, en hoe meer mutaties hoe meer kopietjes er zijn geweest. Toch kan een enkel kopietje meerdere fouten bevatten waardoor het lijkt dat het al langer in omloop is.

Op onderstaand screenshot zien we de ontwikkeling tegenover de tijd (x-as). De kleurcode per land is geselecteerd, Nederland is groen. Er zijn 28 cases aangeleverd door Nederland. Duidelijk zijn twee clusters te onderscheiden. Iets wat vandaag ook werd aangegeven door het RIVM. Boven in de kaart zien we een zelfstandig cluster. Midden in de kaart zien we een cluster waar ook andere landen tussen staan. Duidelijk is dat deze laatste de import vanuit Italië betreft.

1656114174_overzichtcasusnl.thumb.jpg.7031e51bfe044accb748cdb6370c7039.jpg

Laten we beginnen met het Italië cluster. Hieronder is duidelijk de spreiding te zien. Ook richting andere werelddelen. De case in Taiwan lijkt inderdaad via Italië in Taiwan terecht te zijn gekomen en niet andersom zoals voor de uitbraak werd beweert. Het meest opvallende is echter dat de Bavaria case (Chinese zakenvrouw besmette enkele Duitse medewerkers eind januari) ook in dit cluster is meegenomen. Een hypothese is dat er hier meer sprake is geweest van community spread als in eerste instantie is aangenomen en dat het virus zich ongecontroleerd twee weken lang heeft kunnen verspreiden tot in Noord-Italië. Het zou ook verklaren waarom er momenteel in (Zuid-)Duitsland meerdere besmettingen zijn zonder duidelijke bron. Patiënt 1 in Italië is dan duidelijk geen patiënt 1 en zal het virus gewoon in de community hebben opgelopen. Maar, een slag om de arm. Het virus kan ook toevallig met dezelfde genetische eigenschappen als de Bavaria case begin februari vanuit Wuhan in Italie zijn beland. De kans is niet groot, maar niet bewezen.
De gevallen in Nederland zijn een logisch gevolg. Vakantie in Italië. Besmet terug omdat er sprake is van grootschalige verspreiding.

bavaria.thumb.jpg.8f25542c49319512c92aae5328c45230.jpg

Toch is er nog iets dat opvalt in het Italië cluster. Nederland meldde op 27 februari zijn eerste case. Op de aangeleverde samples door Nederland wordt een andere datum aangegeven en een andere locatie.
1ste.thumb.jpg.77c080e91d71b25f52f43e4ddf9055aa.jpg

Het tweede cluster is een stuk interessanter. Een duidelijke oorsprong is onduidelijk en het lijkt direct gelinkt met China. Wat ook blijkt uit het eerste screenshot in deze post. Voorzichtigheid is echter geboden. Uit Noord-Frankrijk en Duitsland missen nog heel veel gegevens dus wellicht ligt daar de bron. Op onderstaand screenshot is het zelfstandige cluster uitvergroot. Wellicht dat iemand interesse heeft uit te zoeken via mediaberichten of de genoemde plaatsen gelinkt kunnen worden uit Noord-Italië. Een snelle blik van mij leverde geen connectie op. Coevorden en Dalen zijn in ieder geval niet gelinkt aan wintersport. Er lijkt hier in ieder geval sprake van community spread.

869641640_overzichtcommunityspread.thumb.jpg.4187724b5908fd3e983b5f6f38cf046e.jpg

Verder valt de geïnterpreteerde datum op. Hieronder is te zien dat er ingeschat wordt dat de eerste casus op 9 februari in Tilburg is vastgesteld. Ik heb nergens terug kunnen vinden hoe deze interpretatie gemaakt wordt door de mensen achter Nextstrain (note: ondertussen alweer gewijzigd naar 16 februari). Hypothese: import vanuit China, verspreid in Brabant. 
Heel erg interessant zou zijn of de steekproefresultaten in ziekenhuizen bij dit cluster horen.
inferred.thumb.jpg.6fa3c5bc513de1f07c306e74d3d60fa7.jpg

Kijken we naar de hoeveelheid fouten in de kopie, kunnen we hieronder zien dat er sprake lijkt te zijn dat het virus al enige tijd de kans heeft gehad te muteren (zie begin van de post voor kleine uitleg). Op de x-as nu niet de tijd uitgezet, maar de hoeveel mutaties.
1436075141_divergencecomspread.thumb.jpg.d50fa47e1a15e1f30000bfcf085e94d4.jpg

Ter vergelijking, het Italië-cluster vertoont veel meer mutaties hieronder:
2123866524_divitalyspread.thumb.jpg.8f1273d19e77b7be91e652f1760fb465.jpg

Als laatste nog even de problemen in de USA. Alle gelinkte mutaties lijken verbonden te zijn met een besmetting van 19 januari in WA state. Niet 100% zeker (zie uitleg hierboven), maar het verklaart wel de plotselinge explosie van meldingen in WA-state en recent in CA.

Hopelijk een interessante bijdrage zonder teveel missers. Kostte mij wat tijd het in elkaar te zetten, inhoudelijke reacties of correcties zijn meer dan welkom.

USA.jpg

• Leuk 27

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb lange tijd niet zoveel gefacepalmed als afgelopen dagen. Nog steeds wordt er door veel mensen de ernst van de situatie niet gezien, en is de mening die ik het meeste hoor dat de overheid aan het overdrijven is.... ik word er gek van.

Als dit een normale discussie was geweest, had ik nooit de moeite genomen om hier op in te gaan. Maar in dit geval kun je door de lakse houding van één persoon te veranderen mogelijk vele besmettingsgevallen voorkomen, en daarmee down-the-line dus levens redden.

Daarom lijkt het me nuttig als we elkaar wapenen met de meest overtuigende feiten en argumenten om de houding van mensen te veranderen. Hieronder de feiten waarmee ik in ieder geval één iemand van instelling heb weten te veranderen. Toch werkt dit helaas niet bij iedereen, dus ik hoor graag of jullie toevoegingen hebben, of misschien een volledig andere methode hebben die werkt.

Wat tot nu toe voornamelijk een probleem lijkt, is dat niemand ECHT lijkt te begrijpen hoe een exponentiële groei eruit ziet. Dus laat de onderstaande video zien, en leg uit waarom we NU zo snel mogelijk maatregelen moeten nemen: namelijk om de exponent te verlagen. Ofwel, de procentuele groei per dag te remmen. Dat wordt hier goed uitgelegd:

Als er niet wordt geloofd dat er exponentiële groei is, of dat niet mogelijk is in 'het westen', wijs naar deze grafiek met de hoeveelheid gevallen in Italië, waar we dus eigenlijk maar twee weken op achterlopen.

Alle nuttige maatregelen die getroffen worden verlagen dus de exponent, en dat scheelt op langere termijn enorm veel besmettingen. En daarmee dus ook veel ernstige ziekte en sterftegevallen.

Noem ook hoeveel (weinig) intensive care plekken er in totaal in Nederlandse ziekenhuizen zijn (slechts 2056 totaal, bron), hoeveel mensen met COVID-19 er intensive care nodig hebben (in Italië 10%, bron), en hoe snel het Nederlandse zorgstelsel dus overspoeld zal raken, als de verspreiding niet afgeremd wordt.

Het doel van de maatregelen en gedragsaanpassingen is dus ook niet om het coronavirus volledig te stoppen, maar om de verspreiding genoeg af te remmen. Zo kunnen we voorkomen dat er teveel mensen tegelijk ziek zijn, wat het Nederlandse zorgstelsel niet aankan (visuele weergave: in deze grafiek).

In China en Italië is het zorgstelsel al overspoeld geraakt, en dat heeft gezorgd voor onnodig hoge sterftecijfers. De gemiddelde sterftecijfers lijkt iedereen ondertussen gelukkig te weten, maar als de vergelijking met de griep wordt gemaakt, kun je voor de visueel ingestelden dit plaatje nog gebruiken.

Benadruk vervolgens dat één iemand, die door zijn onnodig lakse houding besmet raakt, en vervolgens anderen besmet, dus indirect verantwoordelijk is voor vele besmettingen - en alle gevolgen van dien.

Voor degenen die niet onder de indruk zijn van cijfers werkt dit verhaal van een Italiaanse dokter misschien nog.

aangepast door Geddie
  • Leuk 13

Deze post delen

1 uur terug, Joep80 zei:

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.
Ik hoop dat ik onderstaande in het goede topic post. Zo niet, mijn excuses. Eveneens voor foute conclusies. Ik ben geen bioloog.

Op de website www.nextstrain.org worden de genetische codes van 2019-nCoV verwerkt in dynamische overzichten.
Een virus kopieert zichzelf, maar is daar niet uitzonderlijk goed in. Er zullen regelmatig wat fouten in de kopieën zitten en de wetenschappers achter nextstrain proberen dit in kaart te brengen via door de daarvoor bevoegde instanties aangeleverde 'codes'. 
De overzichten die dit oplevert zijn zeer interessant, maar pas op voor te snelle conclusies. Onderstaande zijn hypotheses op basis van de nu beschikbare gegevens. En deze worden dagelijks aangevuld (en zodoende de hypotheses bijgesteld).

Toch is er nog iets dat opvalt in het Italië cluster. Nederland meldde op 27 februari zijn eerste case. Op de aangeleverde samples door Nederland wordt een andere datum aangegeven en een andere locatie.
1ste.thumb.jpg.77c080e91d71b25f52f43e4ddf9055aa.jpg

Verder valt de geïnterpreteerde datum op. Hieronder is te zien dat er ingeschat wordt dat de eerste casus op 9 februari in Tilburg is vastgesteld. Ik heb nergens terug kunnen vinden hoe deze interpretatie gemaakt wordt door de mensen achter Nextstrain (note: ondertussen alweer gewijzigd naar 16 februari). Hypothese: import vanuit China, verspreid in Brabant. 
Heel erg interessant zou zijn of de steekproefresultaten in ziekenhuizen bij dit cluster horen.
inferred.thumb.jpg.6fa3c5bc513de1f07c306e74d3d60fa7.jpg

Heel interessant en zeker de twee stukken die ik in het citaat heb laten staan. Bij de insiders was al bekend dat het RIVM/Bruins loog over de datum/tijd dat het eerste geval bekend was bij hen dus dat bovenste plaatje zou dat kunnen verklaren. Dat onderste plaatje zou nog iets veel ergers impliceren als dat klopt...

• Leuk 4

Deze post delen

16 uur geleden, OBL-Rien zei:

Niet om het één of ander, maar wist je dat COVID-19 tot nog toe in geen enkel land meer doden heeft veroorzaakt dan het jaarlijkse griepvirus?

Just saying...

Is dit al meer dan een jaar gaande? Bovendien heeft iedereen van jongsafsaan weerstand tegen de griep opgebouwd en zijn er vaccins. Ook is de mortaliteit van griep 0,1% en van dit nieuwe virus zo'n 2%. De Spaanse griep had ook een mortaliteit van zo'n 2%. En die werd in het begin ook gebagatelliseerd. 

spaanse griep.jpg

• Leuk 2

Deze post delen

Op 9-3-2020 om 00:24, Nikke zei:

Sinds dat er wat meer data beschikbaar is gekomen ben ik om de dag het aantal herstelde en overleden personen (officiële cijfers, exclusief die van China) in een simpel Excel bestand gaan bijhouden. Let op/disclaimer, deze cijfers zijn te voorbarig om harde conclusies aan te verbinden maar ze geven wel, in dit geval, een waarschijnlijke bovengrens aan van de mortality rate (meer uitleg hieronder).

- Omdat het virus nu nog in de groeifase zit is het onzinnig de mortality rate uit te gaan rekenen door het aantal doden te delen door het aantal besmettingen. Achteraf, als het virus (bijna) verdwenen is krijg je hier wel het meest acurate resultaat mee maar niet in deze fase. Immers, iemand die in de laatste dagen is aangemerkt als besmet, heeft nog geen kans gehad om te herstellen dan wel (cru gezegd) te overlijden. Zeker gezien het feit dat de ernstige patiënten er 4 tot 8 weken over doen om te herstellen dan wel te overlijden. Vooral in de groei fase van het virus is een betere manier, om bij benadering, de mortality rate uit te rekenen via de formule: aantal doden delen door het aantal herstelde patiënten en dode personen.

- Sommige landen, zoals China, zijn zeer waarschijnlijk niet of minder betrouwbaar qua cijfers, soms vanuit politiek oogpunt of opgelegd door het regime aldaar maar vaak ook door onkunde of de stand van de wetenschap/gezondheidszorg aldaar. Zo had Indonesië lange tijd geen besmettingen maar dat kwam omdat ze er niet op testten. Ook zijn er landen die nu al verminderd testen en dus ook besmettingen, herstelde en dode personen minder goed in beeld zullen hebben. De omvang hiervan is niet altijd duidelijk dus in de gebruikte cijfers zitten, hoe officieel ze ook zijn, altijd onvolkomenheden. Het effect hiervan kan de mortality rate zowel naar onder als naar boven beïnvloeden.

- Opgemerkt moet worden dat in de groep met de gevallen die opvallen/symptomatisch zijn/getest zijn en als besmet worden aangemerkt, waarschijnlijk ook oververtegenwoordiging optreed qua risico gevallen/zieke/zwakkere/oudere mensen. Immers, mensen met geen tot weinig symptomen/klachten zullen niet getest dan wel anders gediagnosticeerd worden. Dit kan de mortality rate dus voornamelijk alleen naar boven toe vertekenen.

- Tenslotte hebben we het dan nog niet gehad over de invloed van goede quarantaine maatregelen, goed testen, transparante verslaglegging van besmetting en risico's, hoe goed of slecht de gezondheidszorg in fysiek opzicht (in bedden, gebouwen, materialen) als in kennis niveau is toegerust en of het aantal patiënten de capaciteit van de hulpverlening overspoeld. Dit heeft ook grote invloed op de mortality rate die dan dus ook per land of regio best wel veel kan gaan verschillen. Tevens zie je meestal dat goede interveniërende maatregelen, een goede crisis aanpak en voorbereiding en een goed gezondheidszorg apparaat de mortality rate uiteindelijk omlaag kan brengen.

Conclusie: het getoonde percentage toont de waarschijnlijke bovengrens van wat straks de mortality rate zou kunnen zijn. Het WHO geeft nu een mortality rate wereldwijd van 3,4% op, in mijn ogen ligt de waarheid ergens tussen deze onder- en de bovenstaand genoemde bovengrens. Let wel, deze percentages zijn altijd te bezien vanuit de groep personen met klachten en symptomen die opvallend genoeg waren om gediagnosticeerd/getest te worden. Iedereen die ‘een beetje ziek’ of ‘grieperig’ was en niet werd getest/behandeld word dus sowieso niet meegenomen in de cijfers door welke instantie dan ook en dus ook niet in deze percentages.

Uitleg hierboven, update van vannacht voor geïnteresseerden...

corona.png.8e4681eb8c7163e6b2d7971e0e8f088d.png

• Leuk 4

Deze post delen

5 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Ik kan de naam Jacco even niet meer horen of zien 🤬

Uitzondering: Als het gaat om deze Jacco, dan mag het wel!

Bericht verwijderd.

Het was een lange emotionele dag. In nog even snelsnel voor het slapen ontschoot me de voorgeschiedenis. Lesson learned. Excuses.

Morgen Netflix dag. Ff rust en afstand.

Zie tijdstip van dit bericht. Lig er wakker van ...

• Leuk 4

Deze post delen

Voorpagina van de Volkskrant van vandaag: "Coronavirus verspreidt zich 'onder de radar'"

In het kort: Het virus is helemaal los! Veel zogenaamde  - nu nog - verkoudheidsklachten in Brabant worden veroorzaakt door het Coronavorus, blijkt uit steekproeven.

De cijfers van het RIVM moeten we dus maar zien als het topje van de ijsberg ...

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/corona-verspreidt-zich-onder-de-radar-brabant-schrapt-evenementen~bf5cdf46/

• Leuk 6

Deze post delen

2 uur geleden, Pathfinder zei:

Voorpagina van de Volkskrant van vandaag: "Coronavirus verspreidt zich 'onder de radar'"

In het kort: Het virus is helemaal los! Veel zogenaamde  - nu nog - verkoudheidsklachten in Brabant worden veroorzaakt door het Coronavorus, blijkt uit steekproeven.

De cijfers van het RIVM moeten we dus maar zien als het topje van de ijsberg ...

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/corona-verspreidt-zich-onder-de-radar-brabant-schrapt-evenementen~bf5cdf46/

Wat een verrassing! 🤪

• Leuk 4

Deze post delen

13 uur geleden, JohnM zei:

En dan ga je ervan uit dat die IC bedden allemaal beschikbaar zijn voor Corona patiënten, het aantal vrije bedden zal een percentage van die 2000 bedden zijn. De voorzitter van de nvic noemde een capaciteit van 1150 IC bedden. Daarnaast las ik dat het Amphia ziekenhuis 20 IC bedden heeft, maar kan opschalen naar 30 bedden. Als we die +50% nu eens als representatief nemen voor alle ziekenhuizen ( bij gebrek aan betere data) , zullen we inderdaad ergens in de 2e helft van maart vastlopen.

En wat we ook nog vergaten is dat die 20.000 gevallen ook nog een dag of 5 nodig hebben voor ze IC nodig hebben, hetgeen de overload van de IC bedden naar eind maart verschuift.

Een kleine hoop blijft dat we binnen een week maatregelen treffen die de groei remt voor het zo ver is. Maar meer dan een week, 10 dagen uiterlijk hebben we niet.

• Leuk 1

Deze post delen

Niet meer in de media... het csv bestand van het RIVM.

Ondertussen hoor ik van meerdere kennisen die bij grote instanties/bedrijven werken terug dat er bedrijfsregels afgekondigd worden met betrekking tot laptops ( neem mee naar huis) en dat thuiswerklicenties uitgebreid worden.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 2

Deze post delen

9 minuten geleden, Winterslaapisbeter zei:

Niet meer in de media... het csv bestand van het RIVM.

Ondertussen hoor ik van meerdere kennisen die bij grote instanties/bedrijven werken terug dat er bedrijfsregels afgekondigd worden met betrekking tot laptops ( neem mee naar huis) en dat thuiswerklicenties uitgebreid worden.

Mijn wederhelft kwam gisteren ook met hetzelfde verhaal thuis. ''Neem vanaf vandaag jullie laptop en toebehoren maar elke dag mee terug naar huis, dan bekijken wij het van dag tot dag''. Zakenreizen liggen ook al een tijd stil.

• Leuk 1

Deze post delen

De nieuwste cijfers van Hopkins:

Aantal overleden ten opzichte van aantal genezen patiënten: in Zuid-Korea and Japan zien we een paar grote verschuivingen vanwege een toename in het aantal genezen patiënten: dit geeft de burger moed. In Italië, maar ook in Frankrijk blijft het aantal doden verhoudingsgewijs stijgen tot alarmerende niveaus. China krijgt het virus steeds meer onder controle.

Aantal besmettingen per miljoen inwoners: de maatregelen in Zuid-Korea lijken duidelijk effect te sorteren: het relatief aantal besmettingen is daar bijna volledig afgevlakt. Voorzichtig positief nieuws is dat de groei van het aantal besmettingen ietwat lijkt af te nemen, maar definitieve conclusies kunnen nog niet getrokken worden. Opvallend is de knik in Frankrijk: ook daar begint de situatie heel langzaam uit de hand te lopen, maar het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken. Nederland en Duitsland stijgen gestaag door. Het aantal besmettingen in Japan, dat verhoudingsgewijs erg weinig test (zelfs minder dan in Nederland, en dat is niet in relatieve, maar absolute zin), blijft laag. De cijfers uit Iran zijn discutabel, zeggen veel mensen, maar zelfs als ze te rooskleurig zijn, is de situatie daar zeer alarmerend.

image.thumb.png.f9b6ec1ed1f3efda1ed4fa15cb29c6d0.png

aangepast door Vigilant

Deze post delen

10 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Ik heb zojuist met een beroep op de wet openbaarheid bestuur bij de griffie van de 2e kamer gevraagd om een afschrift van alle documenten te mogen krijgen die in deze vergadering zijn gedeeld. Komende dagen mijn mailbox checken hoe men zich hieruit gaat redden. 🤣

Hé Bunker,

Kun je wat meer over die vertrouwelijke onderdelen vertellen of komt dat nog?

• Leuk 1

Deze post delen

11 uur geleden, tinnegoed zei:

Het TC is al geruime tijd heel hard aan het werk om meldingen te beoordelen en te verzamelen en te verwerken. Heel knap als je het mij vraagt!!

Omdat het "normale leven" (bestaat dat?) ook doorgaat en iedereen niet meer kan doen dan hij/zij kan, blijft alle hulp welkom. Dus hierbij een herhaalde en dringende oproep: wie wil het TC bijstaan? Zodoende kunnen we uitvallers vervangen en bestaande "teams" versterken. Alle beetjes helpen. Weet dat het TC inmiddels ervaring heeft opgedaan, dus dat je daarop kunt meeliften!!

We zoeken versterking voor alle VRs, maar in het bijzonder:

VR8 Gelderland Zuid https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/2017-R08-Gelderland-Zuid.jpg

VR18 Zuid-Holland Zuid https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/2017-R18-ZHZ.jpg

VR21 Brabant-Noord https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/2017-R21-Brabant-Noord.jpg

VR23 Limburg-Noord https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/2017-R23-Limburg-Noord.jpg

Maar nogmaals: alle VRs kunnen je hulp goed gebruiken!

👆

aangepast door tinnegoed
  • Leuk 2

Deze post delen

10 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Ik kan de naam Jacco even niet meer horen of zien 🤬

Uitzondering: Als het gaat om deze Jacco, dan mag het wel!

Vergeet de 'cardio jacco'. Hier wel een goede en authentieke bron:

https://twitter.com/jankluytmans

https://www.researchgate.net/profile/Jan_Kluytmans

https://nl.linkedin.com/in/jan-kluytmans-1003345

Jan is Professor of epidemiology of healthcare related infections at UMCUtrecht, neemt corona serieus en 

• Leuk 2

Deze post delen

6 uur geleden, Nikke zei:

Heel interessant en zeker de twee stukken die ik in het citaat heb laten staan. Bij de insiders was al bekend dat het RIVM/Bruins loog over de datum/tijd dat het eerste geval bekend was bij hen dus dat bovenste plaatje zou dat kunnen verklaren. Dat onderste plaatje zou nog iets veel ergers impliceren als dat klopt...

Hopelijk leest er een journalist hier ook mee, pakt de data van Nextstrain en komt tot dezelfde conclusie! Dan is het hek van de dam!

• Leuk 1

Deze post delen

10 minuten geleden, f150 zei:

Vergeet de 'cardio jacco'. Hier wel een goede en authentieke bron:

https://twitter.com/jankluytmans

https://www.researchgate.net/profile/Jan_Kluytmans

https://nl.linkedin.com/in/jan-kluytmans-1003345

Jan is Professor of epidemiology of healthcare related infections at UMCUtrecht, neemt corona serieus en 

Dat is vreemd... Op mijn mobiel kan ik er niet bij via de link, ook niet door het zelf in te voeren. Op mijn PC wel.

• Leuk 1

Deze post delen

De term 'sociale afstand' wordt nu voor Brabant gebruikt. Het valt me op dat in Amerika ook de term "social distancing' wordt gebruikt. Dat kan geen toeval zijn.

New feature: “Social distancing suppression” value allows you to suppress new infections by a percentage you choose. This helps take into account school closures, travel bans and personal contact habits which are already being altered.

Waarschijnlijk zijn minister Bruins, Rutte en de rest gewoon marionetten van de WHO, die precies aangeeft wat er wel en niet moet gebeuren.  Ze hebben het steeds over 'experts', waar ze hun sturing en informatie vandaan halen. Zelf regeren en zelf logisch nadenken is er niet meer bij. Maar dit is even mijn frustratie. Wat deze kennis weergeeft, is dat alles waarschijnlijk vanuit één orgaan wordt gedicteerd.

Hier op de site van Mike Adams, lees je meer over de toestand in Amerika. En voor de statistiekelingen onder ons, hij heeft ook een sheet met interessante cijfers ontworpen die gelinkt zijn aan de verhouding 'soorten maatregelen' en 'aantallen geïnfecteerden en doden'.

https://www.naturalnews.com/2020-03-09-mike-adams-downloadable-pandemic-projection-model-spreadsheet-coronavirus.html

Deze post delen

Voor het geval u nog niets had om u kwaad/bezorgd over te maken? Lees hieronder de instructies van een grote werkgever in IT. Details weggelaten voor privacy.

Today we were informed that a foreign colleague who visited our office in ----- last week is unfortunately infected with the Corona virus. The Netherlands Public Health Service has been contacted in relation to this situation and their guidance is  that all employees who have been in contact with the infected employee can continue to work in the office, provided that they do not have any COVID-19 related symptoms. All Netherlands colleagues who have had contact with this foreign colleague have been informed individually.  Stricter than per the instructions from the Netherlands Public Health Service, these employees have received the guidance to work from home until March 18.

[rant]

Ik ben even helemaal LOS gegaan richting mijn collegae hierover. Dit is dus de praktijk - als HR mensen luisteren naar de  GGD's, die luisteren naar het RIVM, dan krijgen mensen verkeerde instructies. Alsof er geen besmetting van asymptomatische patiënten (bv in incubatieperiode) bestaat Het is voor ons super makkelijk om een paar weken thuis te werken, maar worden verwacht op locatie DIE NIET EENS WORDT ONTSMET.

[/rant]

JD

• Leuk 7

Deze post delen

Het is niet uit luiheid, maar ik zoek de beste references rondom de asymptomatische besmettingskans. Liefst van zo betrouwbaar mogelijk onderzoek? Ik gebruik de zoekfunctie, maar lastig te vinden.

Dit is wat de RIVM tot op heden in de Q&A op de website zegt:

Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?

Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.

"Lijkt" kleine rol te spelen. Plausible deniability-achtige antwoorden voor achteraf ("Het leek er inderdaad op, maar het BLIJKT dat we de scholen toch dicht hadden moeten doen." Grrrrr 😡

JD

Deze post delen

Update:

490286229_Screenshot2020-03-11at09_58_00.thumb.png.a5a54a087d7b619b93a5f79434264aa5.png

De trendlijn is natuurlijk niet veranderd tegenover de preview gisteren. Voor wie die gemist heeft: De trendlijn wordt nu gebaseerd op de procentuele groei in de laatste vier dagen, en is niet meer de 40% per dag.

PS: Ik weet dat we hier graag op de overheid en het RIVM los gaan. Wij zouden dat anders doen. Maar let wel dat NL niet alleen staat in deze aanpak. Er zijn meer Europese landen die een dergelijke "aanpak" hebben. Bekijk de cijfers van Zwitserland, Spanje, Noorwegen, UK etc maar eens. "Huilen met de pet op" zou mijn vader zeggen.

Dezelfde als boven, maar nu met datum:

1255578895_Screenshot2020-03-11at09_59_42.thumb.png.1d7ac6783d29a53d9d8fb4104e19543a.png

Af en toe zal ik hier ook Brazilië bij zetten omdat we tenslotte hopen dat de zomer het virus effectief kan bestrijden:

1056532530_Screenshot2020-03-11at10_00_05.png.66275068f3543087e9dbc5eab904c557.png

• Leuk 6

Deze post delen

Zojuist, John Durden zei:

"Lijkt" kleine rol te spelen. Plausible deniability-achtige antwoorden voor achteraf ("Het leek er inderdaad op, maar het BLIJKT dat we de scholen toch dicht hadden moeten doen." Grrrrr 😡

Rutte was onlangs excuses aan het aanbieden aan Israël, de Koning boodt een soort van verontschuldiging aan aan Indonesië.

Dus ca 2070 kunnen we rekenen op een verontschuldiging van de overheid voor hun "aanpak" van COVID-19.

• Leuk 5

Deze post delen

5 minuten geleden, John Durden zei:

Het is niet uit luiheid, maar ik zoek de beste references rondom de asymptomatische besmettingskans. Liefst van zo betrouwbaar mogelijk onderzoek? Ik gebruik de zoekfunctie, maar lastig te vinden.

Wat dacht je hiervan?

The New England Journal of Medicine

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468

The fact that asymptomatic persons are potential sources of 2019-nCoV infection may warrant a reassessment of transmission dynamics of the current outbreak.

Door:

Camilla Rothe, M.D.
Mirjam Schunk, M.D.
Peter Sothmann, M.D.
Gisela Bretzel, M.D.
Guenter Froeschl, M.D.
Claudia Wallrauch, M.D.
Thorbjörn Zimmer, M.D.
Verena Thiel, M.D.
Christian Janke, M.D.
University Hospital LMU Munich, Munich, Germany
rothe@lrz.uni-muenchen.de

Wolfgang Guggemos, M.D.
Michael Seilmaier, M.D.
Klinikum München-Schwabing, Munich, Germany

Christian Drosten, M.D.
Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany

Patrick Vollmar, M.D.
Katrin Zwirglmaier, Ph.D.
Sabine Zange, M.D.
Roman Wölfel, M.D.
Bundeswehr Institute of Microbiology, Munich, Germany

Michael Hoelscher, M.D., Ph.D.
University Hospital LMU Munich, Munich, Germany

aangepast door Vigilant
  • Leuk 3

Deze post delen

Vriendin van me werkt bij de jumbo (afdelingshoofd). Sinds gisteren kunnen ze niets meer bestellen. Ze krijgen alleen standaard leveringen, en kunnen zelf niks meer toevoegen of veranderen...

• Leuk 11

Deze post delen

8 minuten geleden, John Durden zei:

Dat is in feite toch dezelfde vraag als 'kunnen kinderen het virus doorgeven, ook al krijgen ze het zelf nauwelijks?' (ofwel: is het belangrijk om scholen (preventief) te sluiten)

Misschien vind je daar ook aanknopingspunten.

• Leuk 2

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...