Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik ben ook ff een dag of 2 minder actief.

ben ondertussen ook gevloerd dus lig ook in bed.

hou het op een grieje maar hou de saturatiemeter bij de hand om te volgen.

• Leuk 8

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zojuist, Hermanusb zei:

beterschap. 

• Leuk 1

Deze post delen

2 minuten geleden, Hermanusb zei:

Beterschap!

Deze post delen

2 uur geleden, Loreen zei:

Dus heel leuk die aantallen, maar feitelijk komt het er op neer dat we gewoon niets weten. Wie weet hoe dat verplegend personeel besmet is geraakt. Waarschijnlijk door onbevestigde patiënten. Wie weet met hoeveel personen dat zorgpersoneel contact heeft gehad, zowel werkmatig als privé.

wat dacht je van door elkaar? Ik heb vaak genoeg in het ziekenhuis gelegen, en weet daarom heel goed dat verplegend personeel vaak met elkaar gaat lunchen, ook van verschillende afdelingen. Een van zo een groepje hoeft maar besmet te zijn door ... 

En die persoon heeft bv een nat hoestje gedaan in de kantine, of op een deurklink of ander oppervlakte waar covid dagenlang op actief blijft. 

Een onzorgvuldige schoonmaakploeg verder, en dan verspreid het zich van zelf

• Leuk 1

Deze post delen

2 uur geleden, Loreen zei:

Vandaag was ik bij een cliënt, die werkelijk waar de longen uit d'r lijf hoestte. Het was zo erg dat ze op momenten bijna geen adem meer kreeg. Ze heeft contact opgenomen met de huisarts, en wat denk je? Die heeft codeïne-tabletjes voorgeschreven. That's it. Ben je lekker mee dan. En zolang die cliënt geen corona heeft, moet ik daar gewoon mijn werk doen, en vervolgens gewoon langs alle andere cliënten. Óók als ik zelf klachten krijg. Echt top geregeld dit!

Worden er aan jullie geen mondkapjes oid verstrekt? Want in dat geval kan je de client toch vragen er zo een op te doen, of zelf dragen. 

overigens, ik hoest ook ... maar dat doe ik al jaren

Deze post delen

25 minuten geleden, Ronald7 zei:

Weet iemand (met bronvermelding) of het RIVM minder test bij gezinsleden van positief gekweekte mensen?

Dit werd zojuist Inderdaad gezegd in het NOS journaal van 18:00; familieleden worden niet meer getest ivm capaciteit.

Deze post delen

Geplaatst: (aangepast)
13 minuten geleden, vambier zei:

Ik weet niet of dit al gemeld is, maar uit de steekproef die het RIVM onder personeel in ziekenhuizen heeft gedaan blijkt dat 4% daarvan is besmet.

Is er bekend hoeveel mensen er hierbij getest zijn?

Bij het TIlburgse ziekenhuis, waar 28 medewerkers positief zijn getest, is dit percentage veel hoger, namelijk 28 van de 301 geteste personen. Dat is dus 9,3%...  Zie:

https://www.etz.nl/Over-ETZ/Nieuws/Uitgelicht/Laatst-informatie-Coronavirus

aangepast door Anna Niem
  • Leuk 1

Deze post delen

1 uur geleden, Info_junky zei:

Burgemeester versprak zich "voor de komende dagen" "komende 7 dagen" komende 6 dagen". Termijn werd steeds korter. In zijn hoofd ligt daar dus -grote- tijdsdruk.

Oftewel ze willen op korte(re?) opschalen maar dit is stap 1. 

Vond de basisonderwijs overweging erg goed. 

Heel slecht nieuws breng je in kleine stapjes ... zodat het behapbaar blijkt voor de ontvangers

• Leuk 2

Deze post delen

15 minuten geleden, JohnM zei:

Zodra er meer patiënten binnen komen op de IC’s dan er bedden zijn zal men er niet meer omheen kunnen. Kun je nog zo weinig testen, dat hou je niet tegen. Ik verwacht die maatregelen wanneer we dat punt bereiken, ergens vanaf eind volgende week, misschien nog twee weken (afhankelijk van % toename besmettingen). 

Als we -conservatief- uitgaan van 10% IC gevallen en 2000 IC bedden (https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/ziekenhuiszorg/cijfers-context/aanbod#!node-aantal-ziekenhuisbedden) dan moet je 20.500 gevallen hebben, welke volgens de trendlijn in mijn grafiek zo rond 27 maart plaatsvindt. (De trendlijn is wel aan verandering onderhevig)

• Leuk 1

Deze post delen

7 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Als we -conservatief- uitgaan van 10% IC gevallen en 2000 IC bedden (https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/ziekenhuiszorg/cijfers-context/aanbod#!node-aantal-ziekenhuisbedden) dan moet je 20.500 gevallen hebben, welke volgens de trendlijn in mijn grafiek zo rond 27 maart plaatsvindt. (De trendlijn is wel aan verandering onderhevig)

En dan ga je ervan uit dat die IC bedden allemaal beschikbaar zijn voor Corona patiënten, het aantal vrije bedden zal een percentage van die 2000 bedden zijn. De voorzitter van de nvic noemde een capaciteit van 1150 IC bedden. Daarnaast las ik dat het Amphia ziekenhuis 20 IC bedden heeft, maar kan opschalen naar 30 bedden. Als we die +50% nu eens als representatief nemen voor alle ziekenhuizen ( bij gebrek aan betere data) , zullen we inderdaad ergens in de 2e helft van maart vastlopen.

• Leuk 2

Deze post delen

46 minuten geleden, Hermanusb zei:

He bah, mogen we wel je regio weten?😇 Beterschap!

• Leuk 2

Deze post delen

50 minuten geleden, Hermanusb zei:

Beterschap Herman!

Deze post delen

2 uur geleden, M.V.E. zei:

Dit werd zojuist Inderdaad gezegd in het NOS journaal van 18:00; familieleden worden niet meer getest ivm capaciteit.

Dat is ook wat ik begreep van de verslaggever in het NOS-journaal van 18 uur: het lijkt mee te vallen met de stijging van het aantal Corona-gevallen ómdat nu niet meer automatisch gezinsleden of partners van Corona-patiënten getest worden. Inderdaad wegens capaciteitsproblemen. 

In mij ogen vertekend dat de cijfers. Minder Corona-patiënten betekend vooral dat er minder getest wordt in de omgeving van Corona-patiënten ...

• Leuk 2

Deze post delen

1 uur terug, Hermanusb zei:

Sterkte!!!

Deze post delen

1 uur terug, Hermanusb zei:

Van harte beterschap !

Deze post delen

7 uur geleden, OBL-Rien zei:

Niet om het één of ander, maar wist je dat COVID-19 tot nog toe in geen enkel land meer doden heeft veroorzaakt dan het jaarlijkse griepvirus?

Just saying...

Nou ben ik echt groot fan van relativeren, ik denk wel dat het altijd in de juiste context moet gebeuren. Met 'just saying...' zeg je heel veel, terwijl je imho eigenlijk veel te weinig zegt.

Op het moment is een van de grootste problemen dat veel mensen corona niet serieus nemen, 'want het is maar een griepje'. Doordat ze het niet serieus nemen volgen ze de voorschriften niet op, en als voorschriften niet opgevolgd worden krijgt het virus (deels) vrij spel. En door dit soort uitspraken, wordt het bagatelliseren alleen maar versterkt, of dat nou je bedoeling is of niet.

Wat je zegt is natuurlijk volledig waar.

Máár, dan moet je er wel bij vertellen waarom het zo is. Corona (b)lijkt zowel besmettelijker als dodelijker dan influenza. Hoewel er grote verschillen zijn tussen cijfers over corona die uit onderzoeken naar voren komen, blijft dat toch eigenlijk altijd wel overeind.

Als het virus echt de vrije hand gegeven zou worden, zou het dan ook veel harder toeslaan dan 'gewoon de griep'. Dat er nu minder doden zijn, komt niet doordat corona eigenlijk toch wel meevalt, dat komt omdat er heel hard ingegrepen wordt (ook al gebeurt dat niet altijd even daadkrachtig als sommigen zouden willen zien).

Denk aan de drastische maatregelen in Wuhan/Hubei. Hoe denk je dat het nu geweest was, als ze daar niet de ziekenhuizen bijgebouwd hadden, als er niet duizenden verplegers en dokters naartoe waren gegaan, als er geen verregaande quarantainemaatregelen genomen waren, als er geen reisverboden gevolgd hadden? Hoe denk je dat de sterftecijfers dan geweest waren in China? Als er niemand had kúnnen helpen, omdat het overal crisis was?

Idem met Italië, je kan wel zeggen 'daar gaat het los, en toch valt het aantal doden relatief gezien mee als je het vergelijkt met de griep', maar ook dat moet natuurlijk in context geplaatst worden. Want hoewel achteraf gezien natuurlijk veel te laat ingegrepen was, toch werden ook in Italië eerst hele dorpen, toen hele regio's, en daarna heel het land in quarantaine geplaatst. Mensen hadden al kunnen zien hoe het in China ging, en wisten dus al wat de potentiële gevolgen zouden zijn.

Ook hier, verdachten in quarantaine, bevestigde gevallen in isolatie. Wat we ook vinden van de maatregelen, overdreven of juist te laks, met griep gebeurt dat niet. Natuurlijk, als je grieperig bent ga je niet op kraamvisite, en ook niet op ziekenbezoek in het ziekenhuis, maar verder? Meh, 'het is maar een griepje'. Het hoort er bij, dus we accepteren het gewoon. Maar toch, ondanks dat heel de samenleving er op ingespeeld is, zorgt het ieder jaar weer voor een zware belasting van zowel de arbeidsmarkt als het gezondheidssysteem. Op corona is de samenleving niet ingespeeld, en zoals nu wel blijkt, voor een heel groot deel ook niet voorbereid.

Niks mis met van cijfers houden, maar cijfers zeggen absoluut niets zonder context.

• Leuk 9

Deze post delen

10 minuten geleden, Dr. Bernhard zei:

Mevr. de Boer GGD geeft aan dat we al bijna aan de max zitten van wat ze kunnen behappen. Goede vragen overigens op NPO Politiek Live

https://nos.nl/livestream/npo-politiek.html

Erg goede vragen inderdaad. Van Dissel trekt meteen de cijfers van Italië in twijfel omdat ze er Europees (bij ECDC) pas 2 hebben gemeld, maar hij ziet wel de problemen die er zijn 😂

Tjongejonge

• Leuk 1

Deze post delen

Zojuist, Cpre zei:

Erg goede vragen inderdaad. Van Dissel trekt meteen de cijfers van Italië in twijfel omdat ze er Europees (bij ECDC) pas 2 hebben gemeld, maar hij ziet wel de problemen die er zijn 😂

Tjongejonge

Positief is dat hij zoekt naar een methode om een acuraat getal qua besmettingen te geven, ook al test je niet meer iedereen. Dat is natuurlijk wel gevaarlijk, want voor interpretatie vatbaar. Maar in ieder geval lijkt er de wil.

• Leuk 1

Deze post delen

Schofferende en stuitende uitspraak van Van Dissel tijdens briefing 2e kamer:

"Als ik de toekomst kon voorspellen dan had ik de staatsloterij gewonnen"

Slappe kamerleden dat ze niet meteen ageren.. Persoonlijk zou ik gezegd hebben:
Ja meneer van Dissel, het is uw taak om de toekomst in kaart te blijven brengen en te leren uit gebeurtenissen van andere landen en voor Nederland een toekomstprojectie te maken!

Verder blijkt uit de briefing dat er daadwerkelijk een draaiboek voor de volgende fase is. 

De kamerleden hebben dat draaiboek nu als vertrouwelijk stuk van het zogeheten Outbreak Management Team ontvangen. 

Wie gaat er een WOB verzoek indienen?

Ook is in de briefing aan de orde geweest dat het RIVM graag de bevolking had willen testen (in plaats van de ziekenhuismedewerkers), maar men heeft daarvan afgezien omdat men verwachtte dat dat tot maatschappelijke onrust zou hebben geleid.

In plaats daarvan heeft men nu alle ziekenhuispersoneel getest, en men gaat ervan uit dat de besmettinggraad onder ziekenhuispersoneel in iedere geval HOGER is dan bij burgers. 

Jaap van Dissel, hoofd infectieziekten van het RIVM, noemde het besluit dat de burgemeesters van de drie grote gemeenten in onze provincie hebben genomen 'behoorlijk ingrijpend.' "Er wordt daar hard aan getrokken om te trachten de verspreiding in te perken", aldus Van Dissel. De komende week zal worden bekeken, zo voegde hij eraan toe, welke maatregelen nog meer nodig zijn binnen of buiten Brabant. Zo is Van Dissel benieuwd naar de uitkomst van een genetisch onderzoek dat door het Erasmus MC in Rotterdam wordt gehouden. De medewerkers van dit ziekenhuis hopen er zo achter te komen waar de besmetting is opgelopen en hoe het kan dat hiervoor nog niet één bron kan worden aangewezen.

Van Dissel was overigen uitermate te spreken over de opstelling van de ruim duizend werknemers van de ziekenhuizen in Brabant, die zich hebben laten testen op besmetting met het coronavirus.

Omroep Brabant

Op de vraag of er een tekort aan testcapaciteit is, geeft hij een ontwijkend antwoord. 

• Leuk 9

Deze post delen

Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...