Ga naar inhoud
GENEGEERD

Corona Actualiteiten

Greener
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
16 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Sterftecijfers:

Nu de nieuwe besmettingen beginnen af te nemen in Z-Korea, loopt het sterftecijfer iets op: van 0.6 naar 0.7%

In Italië wordt de overbelasting van het medisch systeem langzaam maar zeker zichtbaar in het sterftecijfer: van 4 naar 5%

Spanje: 2.5%

Frankrijk: 1.7%

Duitsland: 0 (maar wel 1040 besmettingen... wat is hier aan de hand?)

UK en NL: 1.1% (maar heel weinig data)

Zijn hier internationaal geen opmerkingen over bekend? Dit is inderdaad typisch... > 1000 besmettingen en (nog) geen slachtoffers...

Link naar reactie

Zojuist, Bunkerprepper zei:

Vacaturetekst aangepast!

En juich niet te vroeg over het rustig-zijn in jullie VR! ?

Nee hoor, ik juich niet, ik wacht op de klap en doe ondertussen andere informatie verzamelen.  Maar ben vanmiddag even andere dingen doen.

• Leuk 1
Link naar reactie

1 uur terug, Bunkerprepper zei:

image.thumb.png.1768f7a327452e59a9dcdae1a82e28bb.png

image.png.339c015068909c55d0c64b1bd55e3513.png

Voor het goedlopende en baanbrekende burgerinitiatief "Taskforce Coronavirus" Nederland zijn wij op zoek naar een collega voor het filiaal Limburg-Noord.

Wij zoeken iemand die over de volgende eigenschappen beschikt:

• Een account op forum.preppers.nl
  • Een positief kritische blik op het nieuws
  • Een voorliefde voor het beschermen van de bijzondere cultuur van Limburg Noord
  • Een goed oordeelsvermogen om feiten en nepnieuws van elkaar te kunnen onderscheiden
  • Iemand die zowel als teamspeler (binnen de Taskforce Coronavirus en met eventuele toekomstige collega's) als zelfstandig meldingen van besmettingen kan verwerken
  • Enige basis kennis van het gebruik van een digitaal middel (PC/Laptop/tablet) is aanbevolen.

Wij bieden

• 41 enthousiaste collega's om mee samen te werken 42 enthousiaste collega's om mee samen te werken
  • De verantwoordelijkheid over een eigen filiaal (Limburg Noord)
  • Groeimogelijkheden om (evenals de andere spotters/monitoren/VR verantwoordelijken) door te groeien naar een managementfunctie als overal coördinator van het gehele filiaal Limburg Noord zodra er sprake is van het verder opdelen van de monitor functie per gemeente i.p.v. per veiligheidsregio
  • Je kunt de werkzaamheden uitvoeren onder gebruikmaking van je alias op forum.preppers.nl. Je hoeft je identiteit / anonimiteit niet op te geven. 

Extra informatie

• De functie is op vrijwillige basis en is onbetaald, maar is tegelijkertijd onbetaalbaar en megawaardevol voor zowel jezelf (je weet als eerste wat er speelt in je eigen filiaal), voor iedereen die woonachtig is in jouw filiaal die lid is van forum.preppers.nl en (zeker na de opname van jouw filiaal op GeenStijl): ook voor alle inwoners in jouw filiaal!
  • De waardering voor de functie zal telkens blijken uit de reacties die bezoekers en bewoners van jouw filiaal achterlaten dat ze zo enorm blij en dankbaar zijn dat jij de informatie over jouw filiaal wilt stroomlijnen en structureren. 
  • Je bent niet contractueel gebonden aan je functie. Als je start in deze functie en het blijkt dat dit toch niet jouw ding is, even goede vrienden, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd! (We hopen dan wel dat je even bereid zou willen zijn om de tijd te overbruggen tot er iemand anders komt die jouw filiaal wil runnen.
  • De functie kan worden ingevuld door een man of vrouw

Meer informatie of aanmelden kan via @tinnegoed

Aquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt nadrukkelijk op prijs gesteld

Mede names alle collega's in het TC: 

image.png.416b220c9b611d6f06377f21764ad9f9.png

In VR 12 zijn @Maan en  @Sharon Addams nu samen actief! Super!

PS: Zoals jullie in het bovenstaande overzicht zijn, staan enkele collega's er nog alleen voor in bepaalde veiligheidsregio's.

Dat zijn bijvoorbeeld Gelderland-Zuid, Noord-Holland-Noord, Kennemerland, Amsterdam-Amstelland, Gooi- en Vechtstreek, Zuid Holland Zuid, Midden en West Brabant, Brabant-Noord, Zuid-Oost Brabant (3x Brabant of all places!),  Flevoland, Grensstreek Duitsland, Grensstreek België. 

Die collega's die nu moeder ziel alleen voor het werk in die regio staan, zouden het ook zeer op prijs stellen om ondersteuning in hun regio's ontvangen (zodat zij bijvoorbeeld een keer 's avonds ipv hun werk voor het TC een keer hun vader/moeder/tante kunnen bezoeken om hen wat extra voorraden te brengen om voorbereid te zijn op de onvermijdelijke komst van het coronavirus.)?

Dit is dus nadrukkelijk even niet het moment om naar iemand anders te wijzen, maar om jezelf af te vragen of jij daadwerkelijk niet kunt helpen in jouw eigen regio (of een regio naar keuze)

image.png.1b80787b3d7a98701aca3da64db8ffd3.png

@tinnegoed In onze regio (Haaglanden) is het vooralsnog relatief rustig, ik verwacht niet dat dit heel lang duurt maar ik wil voorlopig best helpen in een van de regio's waar het nu druk is en iemand het alleen moet doen. Hoor graag wie het hardst hulp nodig heeft. 

aangepast door Sam
  • Leuk 2
Link naar reactie

Hier nog niet over gelezen: De noodtoestand is (al sinds gisteren!) uitgeroepen in New York

Coronavirus in N.Y.: Cuomo Declares State of Emergency

https://www.nytimes.com/2020/03/07/nyregion/coronavirus-new-york-queens.html

Voor de mensen die helaas het mindere geschiedenisonderwijs van de laatste jaren hebben genoten:

"De noodtoestand of de staat van beleg is een buitengewone rechtstoestand op grond van een publiekrechtelijke bekendmaking van een overheid dat de normale toestand en wetgeving tijdelijk niet meer van toepassing is.

Tijdens een noodtoestand kan een overheid zeer slagvaardig handelen, zonder eerst toestemming over iets te vragen of overleg met inwoners te voeren."

Het aantal besmettingen staat daar nu op 12, met 8,5 Miljoen inwoners op dit moment een veel lagere besmettingsgraad dan in NL.

Link naar reactie

Bedrijfscontinuiteitsplannen komen deze week uit de kast

Bedrijven nemen nu maatregelen om hun personeel te spreiden om de risico's van besmetting of uitval van al het personeel ineens te voorkomen.

Bedrijven die beschikken over een noodlocatie, laten een deel van hun personeel op de hoofdlocatie werken en een deel op de noodlocatie (uitwijklocatie).

Bedrijven die geen noodlocatie hebben, kiezen ervoor om een deel van het personeel op het hoofdkantoor te hebben en vragen een deel van het personeel om vanuit thuis te werken.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Rabobank en de ING

Een deel van het personeel van Rabobank mag voorlopig absoluut niet meer naar het hoofdkantoor komen in Utrecht. Mensen die afgelopen week hebben getest of kritieke taken van de bank ook op afstand uitgevoerd kunnen worden, worden nu geacht geen fysiek contact meer te hebben met collega's.
Bepaalde teams moeten op afstand werken en contact vermijden met collega's van buiten het team. Zo hoopt de bank ervoor te zorgen dat zelfs als ergens het coronavirus binnen de bank uitbreekt, er nog altijd mensen zijn die de bank draaiende kunnen houden op een andere locatie.
Rabobank benadrukt dat het nog altijd om een voorzorgsmaatregel gaat. ING verplaatste met dezelfde reden eerder al een handvol mensen op kritieke afdelingen naar andere locaties, schrijft RTL Nieuws. ABN AMRO heeft één uitwijklocatie waar zo'n 300 mensen aan de slag kunnen als dat nodig is.

Bron: Liveblog AD

Link naar reactie

Resteert natuurlijk de vraag: Is iedereen in Noord-Brabant klaar voor zo'n lockdown scenario?

Blijkbaar niet, want ik hoor van veel vriendinnen (die goddank op mijn aanwijzen al 3 weken geleden begonnen met wat extra dingen te kopen) dat er echt lege plekken zijn in de supermarkt...

Ik doe altijd op maandag onze weekboodschappen, dus ik ben benieuwd wat ik aantref in de winkel straks

Zonder gein, wij hebben onze familiebezoeken dit weekend afgezegd, dat werd wisselend ontvangen . Ik vrees dat de helft van de nuchtere brabo’s niet luisterd naar t rivm advies, dus
Link naar reactie

Een kijkje achter de schermen bij publieksvoorlichting bij rampen.

image.thumb.png.0215f219ed027291f426b5f1cdd0df77.png

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3168653/RIVM-Advies-om-thuis-te-blijven-geldt-nog-steeds-voor-Brabanders-resultaten-tests-snel-bekend

Het RIVM benadrukt maandagmiddag nogmaals dat het advies om thuis te blijven bij gezondheidsklachten als verkoudheid en griep, nog steeds geldt voor inwoners van Brabant.
Het RIVM deed deze oproep afgelopen vrijdag. In Brabant zijn meerdere patiënten besmet met het coronavirus, terwijl niet te herleiden is waar ze de ziekte hebben opgelopen. Om de uitbraak van het coronavirus te beperken riep het RIVM op om thuis te blijven en contacten te beperken als er klachten zijn aan luchtwegen of verkoudheid of griep.

Volgens Harald Wychgel van het RIVM wordt er later maandag of dinsdag besloten of het advies nog blijft gelden. “Dit blijft zo tot we de resultaten hebben van onze extra tests onder ziekenhuispersoneel. Dan weten we of deze maatregelen effect hebben.”

Er is volgens Wychgel nog niets te zetten over de resulaten van de tests. “Deze worden op dit moment geanalyseerd. We proberen de resultaten zo snel mogelijk naar buiten te brengen.

Wychgel merkt dat het advies om thuis te blijven erg leeft in Brabant. “het is een solidariteitsvraag. Je bent solidair met heel Nederland, want we willen de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk beperken.”

De waarheid is: de resultaten van de testen zijn vermoedelijk gewoon bekend.

Wat er nu gebeuren moet (lockdown, andere maatregelen)... DAT is nog niet bekend...

Dat men wel de testresultaten heeft, maar nog niet weet wat men moet doen... DAT klinkt natuurlijk niet zo handig...

Dat is dus waarom soms bij de voorlichting aan het brede publiek even een toevlucht wordt genomen tot een 'begrijpelijke uitleg': de uitslag van de testen laat nog even op zich wachten.

• Leuk 3
Link naar reactie

4 minuten geleden, gwoonEva zei:

Blijkbaar niet, want ik hoor van veel vriendinnen (die goddank op mijn aanwijzen al 3 weken geleden begonnen met wat extra dingen te kopen) dat er echt lege plekken zijn in de supermarkt...

Ik doe altijd op maandag onze weekboodschappen, dus ik ben benieuwd wat ik aantref in de winkel straks emoji23.png

Zonder gein, wij hebben onze familiebezoeken dit weekend afgezegd, dat werd wisselend ontvangen emoji849.png. Ik vrees dat de helft van de nuchtere brabo’s niet luisterd naar t rivm advies, dus emoji85.png

Weekboodschappen: We zijn benieuwd wat jij daar aantreft (of niet)

Afzeggen familiebezoeken: verstandig besluit als het het mij zou vragen.

• Leuk 1
Link naar reactie

15 minuten geleden, Sam zei:

@tinnegoed In onze regio (Haaglanden) is het vooralsnog relatief rustig, ik verwacht niet dat dit heel lang duurt maar ik wil voorlopig best helpen in een van de regio's waar het nu druk is en iemand het alleen moet doen. Hoor graag wie het hardst hulp nodig heeft. 

Ik zou dit zeker even herhalen in het TC subforum ?

• Leuk 1
Link naar reactie

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/live-wijziging-rivm-beleid-coronapatient-mag-na-24-uur-zonder-symptomen-weer-naar-buiten~b63e83f8/

Wijziging RIVM-beleid: coronapatiënt mag na 24 uur zonder symptomen weer naar buiten 

Het RIVM heeft maandag een majeure beleidswijziging bekendgemaakt op haar website. Voortaan mogen coronapatiënten al na 24 uur zonder symptomen naar buiten. Voorheen moesten patiënten in strikte thuisisolatie blijven totdat ze tweemaal negatief getest waren, met minimaal 24 uur tussen beide tests.

Hier een quote uit het oorspronkelijke bericht:

https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/contacten

Laagrisicocontact met symptomen

Bij een laagrisicocontact met symptomen wordt door de controlerende instantie alleen nog diagnostiek ingezet indien deze persoon werkzaam is in de zorg, of bij een mogelijke opname-indicatie, ouderen >70 jaar en bij onderliggend lijden. Indien nodig, kan de arts van de GGD met het LCI hierover overleggen. 

Gebruik dan het triage- en diagnostiekalgoritme.

Indien het contact 24 uur symptoom vrij is, dan kan isolatie opgeheven worden. De noodzaak voor bevestiging met een negatieve test is vervallen.

Ze lijken de boel eerder te relaxen dan aan te scherpen??

JD

image.thumb.png.259611c2d16a3bfb8933a31e461a5518.png

aangepast door John Durden
  • Leuk 2
Link naar reactie

• Moderator

Hier belde brabantse oma (80+) net.

Gaat alleen vóór de drukte op verjaardagsvisite.

"Ja maar dan is er niemand!"

"Das precies de bedoeling! En anders kom ik *nie!". (*Bewuste spelfout ?)

Ha ha. Mooi.   

Ze had ook handgel in d'r tas en boodschappen gedaan voor ruim 2 weken.("dat heb jij mij al jaren geleden geleerd") 

Hier waren de vakken allemaal flink vol zaterdag. Ik ga zo weer. (040) 

Jullie horen het. 

Edit: oma kijkt ook mee op jullie kaartje ? 

aangepast door Info_junky
  • Leuk 3
Link naar reactie

Hier in Drenthe is er nog niet veel te merken. Ik heb zaterdag en ook vanochtend nog wat boodschappen ingeslagen. (vanochtend trouwens in Stadskanaal, Groningen). 

Her en der iets legere schappen bij spaghetti en bliken bonen bijvoorbeeld. Maar verder niks, ook de paracetamol en dergelijke nog volle schappen. 

Ik ben wel blij dat ik volledig vanuit huis werk en mijn partner ook. En geen familie hoef te bezoeken of anders de komende tijd. Wij gaan dus lekker thuis ons ding doen.

aangepast door vlinder88
  • Leuk 2
Link naar reactie

2 minuten geleden, vlinder88 zei:

Hier in Drenthe is er nog niet veel te merken. Ik heb zaterdag en ook vanochtend nog wat boodschappen ingeslagen. (vanochtend trouwens in Stadskanaal, Groningen). 

Her en der iets legere schappen bij spaghetti en bliken bonen bijvoorbeeld. Maar verder niks, ook de paracetamol en dergelijke nog volle schappen. 

Ik ben wel blij dat ik volledig vanuit huis werk en mijn partner ook. En geen familie hoef te bezoeken of anders de komende tijd. Wij gaan dus lekker thuis ons ding doen.

Hier in Bollenstreek ook nog geen lege schappen op een enkele verdwaalde na (vrijdag paracetamol 500gr en vandaag toevallig Vit D van huismerk). Ik denk dat dit het enige positieve effect genoemd mag worden van de relaxte manier waarop RIVM tot nog toe communiceert over het virus.

Helaas reageren mensen meestal dubbel paniekerig als ze het gevoel hebben dat ze eerder zijn ge'mushroom-managed'.

JD

• Leuk 3
Link naar reactie

12 minuten geleden, Jellyfish zei:

Deze zal vast al bekend zijn, maar voor de zekerheid:

Leraar besmet met coronavirus op Graaf Engelbrecht College in Breda, tien andere docenten thuis

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3168543/Leraar-besmet-met-coronavirus-op-Graaf-Engelbrecht-College-in-Breda-tien-andere-docenten-thuis

Het ergste in dit bericht vind ik de gang van zaken. Een leraar besmet na contact met een ander besmet iemand. Intussen 10 leraren die zich ziekig voelen en preventief thuisblijven. Zo zie je het gewoon verspreiden voor je ogen. (Net als in de Twitterdraad van de Ierse journalist, die inzoomt op Coevorden: bij elke volgende besmetting weer hetzelfde liedje: 'niks aan de hand, heeft met niemand contact gehad' en bingo, 3 dagen later de volgende).

En ondertussen mag iedereen na 24u zonder symptomen weer naar buiten?? Waar komt die nou vandaan @Bunkerprepper?

Is er ergens een land waar zo'n maatregel geldt?

En hoe komt het dat er in Duitsland nog geen sterfgeval is? Meer mensen getest en dus meer lichte gevallen? Veel sneller veel stringentere quarantaine? Tijdig opgeschaald in de ziekenhuizen?

• Leuk 1
Link naar reactie

Laagrisicocontact met symptomen
Bij een laagrisicocontact met symptomen wordt door de controlerende instantie alleen nog diagnostiek ingezet indien deze persoon werkzaam is in de zorg, of bij een mogelijke opname-indicatie, ouderen >70 jaar en bij onderliggend lijden. Indien nodig, kan de arts van de GGD met het LCI hierover overleggen. 
Gebruik dan het triage- en diagnostiekalgoritme.
Indien het contact 24 uur symptoom vrij is, dan kan isolatie opgeheven worden. De noodzaak voor bevestiging met een negatieve test is vervallen.

Ze lijken de boel eerder te relaxen dan aan te scherpen??

JD

Contacten is iets anders dan een bevestigde patiënt.

Het protocol voor thuis isolatie nog niet (publiekelijk) aangepast: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/thuisisolatie

aangepast door loftprep
Link naar reactie

1 uur geleden, Haskap zei:

Je kunt de buitenlandse berichtgeving misschien ook verplaatsen naar het internationale draadje.

Wordt misschien iets minder veelvuldig gevolgd, maar houdt de boel wel meer op orde.

Uitgangspunt is om hier in principe NL/BE actualiteiten in te zetten (maar er staan idd ook andere dingen tussen)

Ik zou zeggen het topic Nieuw coronavirus uit Wuhan

Ja, en nee. Gezien het feit dat Nederland een zéér afwijkend beleid hanteert in vergelijking met de rest van de wereld, lijkt me dit in deze thread heel relevant. Zeker gezien het feit dat Japan tot nu toe, in tegenstelling tot zo ongeveer elk ander land, wel succesvol lijkt te zijn met de bestrijding van het virus. Ik beperk de berichtgeving wel tot de zeer opvallende zaken. Dat er weer een patiënt bij is gekomen, is voor ons totaal niet interessant. Maar medicijnen die daar wel werken en waarvan men hier nog nooit heeft gehoord, gigantische maatregelen zoals het intrekken van honderd duizenden visa, het feit dat lockdowns een enorm effect sorteren (66% minder gevallen) en dat soort zaken... ik denk dat dat ook voor ons heel relevant is.

aangepast door Japanology
  • Leuk 7
Link naar reactie

3 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Mooi dat jij op die manier vooruitloopt op de officiele widget op de site van het RIVM

Wat minder mooi is, dat is dat dit een bestand is van 12:28 en dat die gegevens dus een stuk ouder zullen zijn.

Dus dan zitten we rekenkundig op 420 (op dit moment) en zitten we in de avond rond de 500.

• Leuk 1
Link naar reactie

• Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.
 Share

• Nieuwe aanmaken...