Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Holy shit, zie dit bericht. Ik begin me af te vragen wanneer iets censuur wordt.
Citaat Volkskrant:
"Gelukkig weten Facebook, YouTube, TikTok, Google en Twitter al aardig hoe om te gaan met nepnieuws en recentelijk ook met infodemics. Met slimme filters, patronen herkennende kunst­matige intelligentie en deskundige webredacties wordt naarstig gespeurd naar feitelijke onjuistheden bij de informatievoorziening. Covid-19 is daar nu een belangrijk nieuw onderwerp bij geworden.
Daarnaast doet ook een groeiend aantal webcommunities dienst als factcheckers. Klopt het en kan het ­allemaal wel, wat er op internet en sociale media staat? Hetzelfde geldt voor wat kranten, journaals en nieuwsbulletins melden: klopt het wel wat daarin wordt beweerd over covid-19?
De bestrijding van deze infodemic is net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan het aanpakken van het corona­virus zelf."
Artikel: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-verslaggeving-over-corona-is-schadelijker-dan-het-virus-zelf~b94f3cf8/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=facebook

Thx for sharing. Gaat in het archief "fake news against fake news". Dit is heel erg kwalijk weer:

"Ondanks het feit dat gerenommeerde virologen onderschrijven dat covid-19 in wezen niet veel verschilt van een wat zwaardere variant van de ‘normale’ griep, is het hek van de dam."

Gewoon zo slecht geïnformeerd dat het een erger effect heeft dan gewoon liegen.

JD
  • Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

@DjangoB @OBL-Rien @loftprep

Voor wat betreft de symptomen...

As of 20 February 2020 and based on 55924 laboratory confirmed cases, typical signs and symptoms include: fever (87.9%), dry cough (67.7%), fatigue (38.1%), sputum production (33.4%), shortness of breath (18.6%), sore throat (13.9%), headache (13.6%), myalgia or arthralgia (14.8%), chills (11.4%), nausea or vomiting (5.0%), nasal congestion (4.8%), diarrhea (3.7%), and hemoptysis (0.9%), and conjunctival congestion (0.8%).

4,8% heeft dus wel een "snotneus"

Bron: Report of the WHO-China Joint Mission on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)

aangepast door Mr.Mokum
paginanummer uit de quote gehaald ;P
  • Leuk 2

Waar ik me verder zorgen om maak trouwens: als de huidige trendlijn van 40% groei aan gevallen per dag nog slechts twee weken doorzet, dan zitten we in Nederland al bijna op 21000 gevallen. 

Volgens deze pagina heeft 10% van de geïdentificeerde gevallen in Italië intensive care nodig. Volgens deze pagina zijn er in Nederland slechts 2056 intensive care ziekenhuisbedden in heel Nederland. Uiteraard zijn er daarvan op een gemiddeld moment waarschijnlijk ook al heel wat bezet.

Dus: met de huidige trend is over twee weken is de maximale capaciteit al bereikt. Maar ookal zou dit een week of twee langer duren. Daarna dan?

Normaal ben ik positief ingesteld, maar dit ziet er echt heel slecht uit... ik hoop dat iemand mijn redenatie kan weerleggen.

• Leuk 4
3 minuten geleden, Geddie zei:

Waar ik me verder zorgen om maak trouwens: als de huidige trendlijn van 40% groei aan gevallen per dag nog slechts twee weken doorzet, dan zitten we in Nederland al bijna op 21000 gevallen. 

Volgens deze pagina heeft 10% van de geïdentificeerde gevallen in Italië intensive care nodig. Volgens deze pagina zijn er in Nederland slechts 2056 intensive care ziekenhuisbedden in heel Nederland. Uiteraard zijn er daarvan op een gemiddeld moment waarschijnlijk ook al heel wat bezet.

Dus: met de huidige trend is over twee weken is de maximale capaciteit al bereikt. Maar ookal zou dit een week of twee langer duren. Daarna dan?

Normaal ben ik positief ingesteld, maar dit ziet er echt heel slecht uit... ik hoop dat iemand mijn redenatie kan weerleggen.

Sorry, ik zou je graag gerust willen stellen. Echter deel ik je conclusie. 

Dit is ook waarom het in Wuhan/Hubei zo uit de hand is gelopen: een gigantische vraag naar medische zorg, die het systeem niet meer aan kon. En toen werden er ook nog artsen en verplegers ziek, waardoor het aanbod afnam. Dit zien we nu dus in Italië gebeuren. 

• Leuk 3
4 minuten geleden, Geddie zei:

Sorry maar helaas, dat kan niemand weerleggen. Dat is namelijk precies de reden waarom het zo belangrijk is om de uitbraak in te dammen.

Want jouw redenatie klopt helemaal, maar gaat nog even voorbij aan de al bestaande belasting van de laatste griepepidemie. Hoewel die relatief mild was, was het al een flinke belasting voor de ziekenhuizen. Daar komt corona dus nog eens bovenop.

Een zware belasting van een al zwaar belast systeem is natuurlijk een probleem. Daar komen dan nog extra problemen bovenop, met verplegend personeel dat uitvalt doordat ze zelf besmet zijn. Oftewel enorm veel vraag naar zorg, en niet voldoende capaciteit om die zorg te kunnen leveren.

• Leuk 4
2 minuten geleden, Mr.Mokum zei:

Dit is ook waarom het in Wuhan/Hubei zo uit de hand is gelopen: een gigantische vraag naar medische zorg, die het systeem niet meer aan kon. En toen werden er ook nog artsen en verplegers ziek, waardoor het aanbod afnam. Dit zien we nu dus in Italië gebeuren. 

Wat ook belangrijk is om in het achterhoofd te houden: China is natuurlijk gigantisch groot, met enorm veel inwoners. Toen de shit los ging in Wuhan/Hubei, zijn duizenden artsen en verplegers uit andere provincies te hulp geschoten.

Als hier dezelfde taferelen uitbreken, zal die hulp hoogstwaarschijnlijk uitblijven. Niet alleen is het nu al verspreid door bijna heel Nederland, ook andere landen hebben hun eigen uitbraak waar ze mee worstelen.

• Leuk 6
1 uur geleden, Mr.Mokum zei:

Laatste cijfers uit Italië melden 133 extra doden sinds gisteren. (Bron: BNO)

Ik vrees het ergste voor heel Europa....

In de verschillende modellen zien we dat Italië als voorbeeld voor ons kan dienen (in dit geval: een voorbeeld hoe het eigenlijk niet zou moeten...) ?

• Leuk 1
3 minuten geleden, loftprep zei:

Nog even over die opgeheven thuisisolatie van Gaby uit Loon op Zand  ( https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3168068/Gaby-was-besmet-met-coronavirus-maar-na-week-in-isolatie-is-ze-weer-beter ) :

Ik snap het RIVM niet... Deze maatregel is nergens op gebaseerd (tenminste: ik kan geen wetenschappelijk bewijs vinden voor deze wijziging...)

5 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Ik snap het RIVM niet... Deze

maatregel is nergens op gebaseerd (tenminste: ik kan geen wetenschappelijk bewijs vinden voor deze wijziging...)

Ik snap ook de media niet; waarom is er geen journalist die bij zo'n opmerking even kritisch naar het protocol kijkt en dan het RIVM of de GGD eens belt met wat vragen..   .

• Leuk 1
4 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

In de verschillende modellen zien we dat Italië als voorbeeld voor ons kan dienen (in dit geval: een voorbeeld hoe het eigenlijk niet zou moeten...) ?

Zo vlug even uit mijn hoofd kunnen we met de huidige koers over 7-8 dagen hier zomaar Italiaanse toestanden hebben. Tegen die tijd hebben we hier in Nederland mogelijk ook ~5000 besmettingen, ik vraag me af of we dat wel kunnen bolwerken.
Laten we hopen dat het zover niet komt.

• Leuk 3
8 uur geleden, f150 zei:

Update voor de bijgewerkte online kaart

Top!

Ik neem aan dat dit de kaartjes van @Bunkerprepper vervangt?

Klein verzoekje, wellicht kun je nog 1 layer toevoegen (in dito stijl als het totaal aantal meldingen) waarin dan datum/tijd van de laatste update staat. Tenzij ik er ergens op de pagina overheen heb gekeken, dan kun je dit commentaar in kliko vegen ;)

5 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

Ik snap het RIVM niet... Deze maatregel is nergens op gebaseerd (tenminste: ik kan geen wetenschappelijk bewijs vinden voor deze wijziging...)

Het enige wat het RIVM lijkt te doen is reactief achter de feiten aanlopen. Ik heb zo nog niet op actief handelen kunnen betrappen, laat staan pro-actief handelen. 

Goed voorbeeld zijn de Groningse studenten, die eigenlijk allemaal in quarantaine geplaatst zouden moeten zijn, en allemaal getest zouden moeten worden. En zo zijn er meer voorbeelden van slap of niet handelen. 

Ze laten op deze manier vanaf begin de boel uit de hand lopen. Of dat komt door onwetendheid, of dat het bewust is (al dan niet onder druk van "boven"), laat ik in het midden. 

• Leuk 2
7 minuten geleden, Bunkerprepper zei:

China is er niet zo makkelijk in. Ik kan het zo niet direct terugvinden, maar er staat me iets van bij dat je twee week symptoom vrij moet zijn én twee keer negatief getest moet zijn voor je genezen verklaard wordt. Herinfectie is daarna niet uitgesloten.

• Leuk 1
8 minuten geleden, Mr.Mokum zei:

Het enige wat het RIVM lijkt te doen is reactief achter de feiten aanlopen. Ik heb zo nog niet op actief handelen kunnen betrappen, laat staan pro-actief handelen. 

Overigens, het RIVM kan het ook niet snel goed doen: men loopt inderdaad achter de feiten aan. Maar als men in Brabant een oproep doet om contacten te beperken bij lichte klachten, dan wordt dat in Brabant vrij massaal genegeerd in het weekend. Behalve wellicht (hopelijk!) maandag, als iedereen aan het werk moet. Dan vindt men het niet meer erg om even thuis te zitten, maar de sociale activiteiten moeten gewoon doorgaan ( https://www.bndestem.nl/dossier-coronavirus/binnenblijven-vanwege-corona-het-brabantse-leven-draait-gewoon-door~a8e29680/ )

Dus probeert RIVM een maatregel (ik weet dat het formeel een advies is), dan wordt die ook genegeerd.

Ben wel van mening dat RIVM met media dit 'schouders-ophalen'-gedrag voor een deel zelf veroorzaakt heeft door in het begin het risico enorm te downplayen.  Dan krijg je vanzelf dat mensen het nu ook niet serieus nemen.

aangepast door loftprep
  • Leuk 4
4 minuten geleden, BlueThunder zei:

China is er niet zo makkelijk in. Ik kan het zo niet direct terugvinden, maar er staat me iets van bij dat je twee week symptoom vrij moet zijn én twee keer negatief getest moet zijn voor je genezen verklaard wordt. Herinfectie is daarna niet uitgesloten.

Voor zover ik kan vinden is dat in de meeste landen zo.  Volgens het protocol zoals het gepubliceerd staat, ook in Nederland: 

COVID-19 Protocol thuisisolatie-20200305.pdf

(Bron: https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/thuisisolatie )

aangepast door loftprep
  • Leuk 1
22 minuten geleden, loftprep zei:

Die twee keer negatief getest wordt niet genoemd in het artikel.  Misschien wel gebeurd, maar zo klinkt het niet...

In het artikel staat dat ze telefonisch te horen had gekregen dat het protocol veranderd is, en ze nu alleen 24 uur klachtenvrij hoeven te zijn om de isolatie op te heffen.

("Ze kreeg te horen dat het protocol helemaal is veranderd en dat ze zonder controle mochten gaan en staan als ze klachtenvrij zijn.")

Lijkt mij compleet idioot, maar goed, wie ben ik. (Serieus, hoeveel mensen hebben niet gehad dat ze zich een dag weer prima voelden, weer aan het werk/naar school toe gingen, en vervolgens weer ziek naar huis konden en bleek dat ze niet lang 'uitgeziekt' hadden? Weet niet of het aan mij ligt, maar hier is dat regelmatig gebeurd hoor).

Persoonlijk, maar goed, wederom, wie ben ik, zou ik hier toch echt het zekere voor het onzekere nemen. Persoonlijk zou ik sowieso die twee weken als minimum nemen, ookal heb je maar 2 dagen klachten. Maar goed, persoonlijk zou ik als prio hebben om verdere verspreiding tegen te gaan. Blijkbaar hebben ze bij RIVM/GGD andere prioriteiten. Net als de vriend van Gaby. Op een terras een biertje gaan drinken is natuurlijk veel belangrijker.

• Leuk 3
9 minuten geleden, loftprep zei:

Overigens, het RIVM kan het ook niet snel goed doen: men loopt inderdaad achter de feiten aan. Maar als men in Brabant een oproep doet om contacten te beperken bij lichte klachten, dan wordt dat in Brabant vrij massaal genegeerd in het weekend. Behalve wellicht (hopelijk!) maandag, als iedereen aan het werk moet. Dan vindt men het niet meer erg om even thuis te zitten, maar de sociale activiteiten moeten gewoon doorgaan ( https://www.bndestem.nl/dossier-coronavirus/binnenblijven-vanwege-corona-het-brabantse-leven-draait-gewoon-door~a8e29680/ )

Dus probeert RIVM een maatregel (ik weet dat het formeel een advies is), dan wordt die ook genegeerd.

Ben wel van mening dat RIVM met media dit 'schouders-ophalen'-gedrag voor een deel zelf veroorzaakt heeft door in het begin het risico enorm te downplayen.  Dan krijg je vanzelf dat mensen het nu ook niet serieus nemen.

Naar mijn idee komt dat door onze cultuur, maar ook door de berichtgeving van de media en het RIVM. Het overgrote deel van het volk heeft geen idee hoe ernstig het allemaal is. Ze snappen de noodzaak niet.

• Leuk 1
  • Moderator

Als advocaat van de duivel even:

Als hier de eerste mens(en) op straat neervallen en daar beelden van zijn komen er waarschijnlijk veel reacties als "fake news!11!1" en "die heeft vast epilepsie" of "die doet een foute challenge... dit is nep". 

Beelden uit ziekenhuizen zullen reacties krijgen als "dat niet hier in nederland!!1!" of "dat is van de mexicaanse griep, dat filmpje is oud".  

Denk ik .... 

Zag net een tweet.

Iemand contact gehad met corona patient.

Zelf erg ziek.

Wordt niet getest.

Hoest bloed op.

"Pak maar een paracetamol"  

Ik ga even in een hoekje stilletjes zitten huilen ? 

aangepast door Info_junky
  • Leuk 1
34 minuten geleden, loftprep zei:

Die twee keer negatief getest wordt niet genoemd in het artikel.  Misschien wel gebeurd, maar zo klinkt het niet...

Sterker; het wordt wel genoemd in het artikel, alleen het was niet meer nodig:

"Zaterdagavond belde iemand van de GGD", laat Gaby weten. "De GGD zou oorspronkelijk een 24-uurs check komen doen. Dan moet je een dag wachten en dan bekijken ze of je negatief bent. Maar dat hoefde ineens niet meer. Ons werd verteld: als jullie 24 uur geen klachten hebben, mag je weer de straat op. En wij hebben geen klachten."

• Leuk 1
1 minuut geleden, DjangoB zei:

Naar mijn idee komt dat door onze cultuur, maar ook door de berichtgeving van de media en het RIVM. Het overgrote deel van het volk heeft geen idee hoe ernstig het allemaal is. Ze snappen de noodzaak niet.

Exact. Ze zijn zo hard bezig met 'don't panic' en 'het is maar een griepje', dat ze vergeten zijn duidelijk te maken waarom het wél heel serieus genomen moet worden, ondanks dat het voor de meeste mensen niet levensbedreigend is.

• Leuk 4

Even met mijn post van gisteravond in gedachten... We zochten toch wat meer aandacht voor het werk van de Taskforce Coronavirus?

Nou.. laat toevallig dé kaart van de Taskforce Coronavirus sinds vandaag 21.00 uur als vast item zichtbaar zijn op de homepage van één van de meest bekeken weblogs in Nederland. ?

Voor wie het zelf wil zien, surf naar www.geenstijl.nl en geniet...

image.thumb.png.1fce7617321355dffdbbf280361131a4.png

Alle lof voor het Taskforce Coronavirus!

Ik heb uit betrouwbare bron begrepen dat de redacteuren van GeenStijl morgen ook een artikeltje aan het burgerinitiatief van forum.preppers.nl wijden.

PS 1: Ik werk niet bij GeenStijl, ik heb geen aandelen van GeenStijl (ben wel premiumlid, maar dat zijn jullie allemaal toch ook?), en ik heb verder ook geen enkele invloed van belang of redactionele betrokkenheid bij GeenStijl. Ik weet dus (oprecht!) niet wat GeenStijl morgenochtend over het initiatief gaat schrijven.

Uiteraard heb ik wel iemand binnen de top van GeenStijl op het unieke initiatief gewezen en gezegd dat het toch uniek zou zijn als GeenStijl de kaart van het TC op hun homepage zou overnemen. 

PS 2: volgens mij kan @tinnegoed voor de TC op bepaalde regio's nog versterking gebruiken. Als GS morgen het artikel over het initiatief schrijft, verwacht ik dat de kaart breed in Nederland als 'alternatieve kaart' voor het RIVM zal gaan fungeren.Heb je wat tijd per dag beschikbaar, dan kun je ook een veiligheidsregio monitoren waar je NIET woont. Vanaf vanavond 21.00 uur doe je dat niet alleen voor jezelf en de mensen op dit forum, maar ook voor de rest Nederland.  

PS 3. Aantal views om 20.00 uur:

image.png.49d7fefbd27685981270ec19bc282f66.png

Aantal views om 21.30 uur:

image.png.04698316ec7122fa7b08c11e9c9dc5ee.png

image.png

Status 21.35 uur:

image.png.6873beb7eb056bdec6423526bf29df8f.png

Status 22.40 uur:

image.png.a4c010c0d778c715ce81581125608233.png

• Leuk 17
18 minuten geleden, Cpre zei:

Sterker; het wordt wel genoemd in het artikel, alleen het was niet meer nodig:

"Zaterdagavond belde iemand van de GGD", laat Gaby weten. "De GGD zou oorspronkelijk een 24-uurs check komen doen. Dan moet je een dag wachten en dan bekijken ze of je negatief bent. Maar dat hoefde ineens niet meer. Ons werd verteld: als jullie 24 uur geen klachten hebben, mag je weer de straat op. En wij hebben geen klachten."

Je hebt gelijk. Dus of die GGD (of GGD medewerker ) hanteert afwijkende protocollen ten opzichte van het RIVM, of RIVM heeft de website nog niet aangepast.    Maar ik zou graag van het RIVM dan wel de wetenschappelijke basis achter zo'n protocolwijziging willen weten.

Ik ga een carriereswitch overwegen naar journalistiek....

• Leuk 1
2 uur geleden, Richa zei:

Holy shit, zie dit bericht. Ik begin me af te vragen wanneer iets censuur wordt.

Citaat Volkskrant:

"Gelukkig weten Facebook, YouTube, TikTok, Google en Twitter al aardig hoe om te gaan met nepnieuws en recentelijk ook met infodemics. Met slimme filters, patronen herkennende kunst­matige intelligentie en deskundige webredacties wordt naarstig gespeurd naar feitelijke onjuistheden bij de informatievoorziening. Covid-19 is daar nu een belangrijk nieuw onderwerp bij geworden.

Daarnaast doet ook een groeiend aantal webcommunities dienst als factcheckers. Klopt het en kan het ­allemaal wel, wat er op internet en sociale media staat? Hetzelfde geldt voor wat kranten, journaals en nieuwsbulletins melden: klopt het wel wat daarin wordt beweerd over covid-19?

De bestrijding van deze infodemic is net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan het aanpakken van het corona­virus zelf."

Artikel: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-verslaggeving-over-corona-is-schadelijker-dan-het-virus-zelf~b94f3cf8/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=facebook

Ik zie deze ontwikkelingen als een prettige bijvangst bij al deze ellende.

Zo af en toe hoor je serieuze en deskundige mensen verkondigen dat de social media een rol kunen spelen bij het informeren van en contact houden met de bevolking als de nood aan de man is. Heel mooi dat deze mythe nu ontmaskerd wordt. De belangrijkste platformen binnen de social media zijn in handen van het grote geld en daar kun je als burger dus 0,0 op vertrouwen in tijden van crisis.

• Leuk 2
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...