Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 7.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Insights en achtergronden Ik heb van verschillende kanten de vraag gekregen om het model online te delen waarvan ik vorige week zaterdag één detail met jullie deelde, namelijk: dat er een verspre

Nieuw op dit forum, sinds kort lezer. Drie weken terug uitgelachen door collega's vanwege een voorraadje eten, nu verstandig. Voorraadje voor twee weken, dat wel. Ik ben een amateuristische prepper.

Posted Images

9 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Je omschrijving "de komende jaren " klinkt een beetje sarcastisch,ik ga er vanuit dat je het zo niet bedoeld? ?

Blijf gezond,groet,mevr.Grijpstra

Nee hoor het is zeker niet sarcastisch bedoeld. Ik ben oprecht benieuwd naar de strategie en doelmatigheid die forumleden gaan hanteren. Persoonlijk adviseur ik mijn schoonouders een andere aanpak dan ik zelf hanteer. Overbelasting van het  medisch systeem zie ik als een groot risico. Dit risico ligt voor mij persoonlijk waarschijnlijk lager waardoor ik niet voor zelf isolatie kies. Als het virus hier is om te blijven dan is het zinvol om na te denken hoe en wanneer je er mee gaat leven.

Als ik tot een risicogroep zou behoren dan was mijn isolatie al weken gelden gestart denk ik. Blijf gezond! 

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Voor nieuws vanuit het perspectief van Japan, direct vanuit de Japanse media, zie: https://twitter.com/Japanology15 Het kan interessant zijn om nieuws te lezen zoals dat wordt gebracht in een land dat Nederland al weken vooruit is; een land dat corona tot nog toe tamelijk onder controle weet te houden. Een land dat ook veel meer en veel gedetailleerdere informatie verstrekt over het beloop van het virus.

Japan is redelijk ontoegankelijk wat taal en dergelijke betreft; en Japanse televisie ontvangen is voor niet-kenners praktisch onmogelijk. Ik beschik over tientallen tv-kanalen en kan zonder problemen Japanse kranten lezen. Hopelijk levert dit een kleine bijdrage aan de discussie.

Als dit ergens gepermalinkt kan worden, graag.

• Leuk 11
13 minuten geleden, martin zei:

Mijn "bot" heeft deze tot nu toe verzameld.

afbeelding.png.f1bffc7dfe25e0ac6e745faeb9c7a5d8.png

En de timestamp zal het moment van upload zijn dus dan is het ook wel logisch dat dit bestand al minimaal 1 uur ouder zal zijn.

De cijfers van nu zijn dus de cijfers van 12:00 gok ik zo.

Maar we gaan dus sowieso "uit sync" lopen met het Rivm want er zullen nu flink wat meldingen niet meer als nieuws worden gezien.

Soms zijn er ook wijzigingen in dat bestand later in de dag. Dan krijgt het de toevoeging _0 of iets dergelijks. 

Ik vermoed dat de deadline nog wel eerder dan 12:00 ligt; je ziet een hoop meldingen van lokale media in de ochtend, die je dan nog niet terugziet in de RIVM cijfers 's middags. Dus ik verwacht eigenlijk dat dit een soort eindstand van de dag ervoor is. Dan gebruiken ze de ochtend nog om de cijfers te verifieren en intern te communiceren. Om het dan in de middag publiekelijk te maken.

31 minuten geleden, Mr.Mokum zei:

Prognose voor de komende twee weken. 

Uiteraard hoop ik dat deze trent snel gebroken gaat worden en dat dit niet bewaarheid wordt. 

image.thumb.png.a8bd5eb5d4e433ee69eefa1874956040.png

Dank hiervoor, verhelderend.

• Leuk 1
3 minuten geleden, Japanology zei:

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Voor nieuws vanuit het perspectief van Japan, direct vanuit de Japanse media, zie: https://twitter.com/Japanology15 Het kan interessant zijn om nieuws te lezen zoals dat wordt gebracht in een land dat Nederland al weken vooruit is; een land dat corona tot nog toe tamelijk onder controle weet te houden. Een land dat ook veel meer en veel gedetailleerdere informatie verstrekt over het beloop van het virus.

Japan is redelijk ontoegankelijk wat taal en dergelijke betreft; en Japanse televisie ontvangen is voor niet-kenners praktisch onmogelijk. Ik beschik over tientallen tv-kanalen en kan zonder problemen Japanse kranten lezen. Hopelijk levert dit een kleine bijdrage aan de discussie.

Volg om deze reden al langere tijd #OnlyInJapan

• Leuk 1
4 minuten geleden, Japanology zei:

Top! De pers meld hier weinig of niets over, en onze crisismanagers geven niet de indruk van ervaringen elders te willen leren. Nuttige informatie!

• Leuk 3
Zojuist, Ronald7 zei:

Ik zie regelmatig hier een prognose van 40% toename t.o.v. de voorgaande dag voorbijkomen.  Waar is dat getal op gebaseerd?

Op de toename in Hubei en als je de cijfers van het verloop in Nederland er bij pakt komt dit getal aardig in de buurt.

• Leuk 1
54 minuten geleden, Sndrrr zei:

Als het virus hier is om te blijven dan is het zinvol om na te denken hoe en wanneer je er mee gaat leven.

Het doet goed je reactie te lezen!

Wb de bovenstaande quote: dit heeft zeker wel meegewogen in de beslissing.

Hopelijk zal in een volgende fase het zorgsysteem stabieler zijn dan nu in deze hectische fase.

We doen iig ons best om er geen gebruik van te hoeven maken!

Blijf gezond,groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 1
8 minuten geleden, Ronald7 zei:

Ik zie regelmatig hier een prognose van 40% toename t.o.v. de voorgaande dag voorbijkomen.  Waar is dat getal op gebaseerd?

@OBL-Rien en ik zijn afzonderlijk op dit percentage gekomen door de toename van besmettingen in andere landen te analyseren. Hij heeft dat wat grondiger gedaan dan ik, dus verwijs ik naar onderstaande post waarin hij dat uitlegt. 

• Leuk 2
15 minuten geleden, Jellyfish zei:

In breda waren vanmorgen nog 3 besmettingen. De teller is inmiddels opgelopen tot 16 besmettingen.

Van de nieuwe gevallen is niet bekend hoeveel mensen in het ziekenhuis liggen en hoe zij besmet zijn geraakt

https://www.bndestem.nl/breda/breda-is-ineens-gemeente-met-meeste-gevallen-van-corona-16-inwoners-besmet~a1e0b0ce/

Eerste resultaten van gericht testen in Noord-Brabant na adviezen om thuis te blijven? Voorspeld in ieder geval niet veel goeds!

2 minuten geleden, Jellyfish zei:

Tweede besmetting in gemeente 'Utrechtse Heuvelrug'. Vanwege privacy worden leeftijd en woonplaats niet bekend gemaakt.

Redactie onderzoekt of er een link is met geval in Leersum.

https://nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/zorg/tweede-coronabesmetting-heuvelrug-689145

Ik vind dat "privacy" zo'n kul argument. 

Het is volledig te begrijpen dat niet naam, adres, schoenmaat, en zo bekend gemaakt worden. 

Maar iets als "een inwoner uit gemeente huppeldepup" lijkt me toch redelijk anoniem. Zelfs geslacht en leeftijd zouden m.i. vermeld kunnen worden. 

1 uur terug, Japanology zei:

Hallo allemaal,

Welkom!

Kun je wat meer vertellen over het verschil tussen Nederland en Japan in deze crisis? 

Welke maatregelen worden er in Japan genomen die hier niet worden genomen?

Zijn er adviezen vanuit de overheid naar het publiek die afwijken van de adviezen die wij krijgen?

• Leuk 1
29 minuten geleden, Jellyfish zei:

Verhaal van Gaby uit Loon op Zand die na een week thuis-isolatie (samen met haar man) weer beter is:

De GGD had gemeld dat ze na 24 uur geen klachten weer naar buiten mochten.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3168068/Gaby-was-besmet-met-coronavirus-maar-na-week-in-isolatie-is-ze-weer-beter

Ik heb nog nooit zo'n vaag en onsamenhangend verhaal gelezen.....

35 minuten geleden, Jellyfish zei:

In breda waren vanmorgen nog 3 besmettingen. De teller is inmiddels opgelopen tot 16 besmettingen.

Van de nieuwe gevallen is niet bekend hoeveel mensen in het ziekenhuis liggen en hoe zij besmet zijn geraakt

https://www.bndestem.nl/breda/breda-is-ineens-gemeente-met-meeste-gevallen-van-corona-16-inwoners-besmet~a1e0b0ce/

15:17
Meerdere bronnen stellen onafhankelijk van elkaar dat onder de patiënten elf medewerkers van het Amphia Ziekenhuis besmet zijn met het virus. Een woordvoerder laat weten hier niks over te mogen zeggen. Ook de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant doet hier geen mededelingen over.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3168047/Liveblog-coronavirus-man-86-overleden-aan-COVID-19-in-Brabant-meeste-besmettingen-in-Breda

Niet bevestigd dus, maar zou het wel verklaren

1 uur terug, JohnM zei:

Welkom!

Kun je wat meer vertellen over het verschil tussen Nederland en Japan in deze crisis? 

Welke maatregelen worden er in Japan genomen die hier niet worden genomen?

Zijn er adviezen vanuit de overheid naar het publiek die afwijken van de adviezen die wij krijgen?

Dank je! Opvallend is dat Japan, hoewel het land per miljoen inwoners 5 keer minder besmettingen heeft dan Nederland, landelijk alle scholen en universiteiten al voor een maand heeft dichtgegooid. Corona beheerst in Japan het nieuws en ook heel veel televisieprogramma's, op alle zenders. Er wordt voorlichting gegeven, vragen van kijkers worden live beantwoord, en tegelijkertijd weet men toch de kalmte te bewaren met de bekende stupide tv-shows die ook nu nog gewoon worden uitgezonden. Op NHK is 24 uur per dag een QR-code in beeld die naar een informatiesite leidt.

Wat ik in Japan zie en hier nog niet ben tegengekomen:

1. Veel meer informatie over elke besmetting: plaats, tijd, maatregelen, traject. Er worden geen adressen gegeven, maar je hoort wel verhalen als: "Mevrouw/meneer (zonder naam), zo en zo oud, heeft daar en daar op dat en dat evenement die en die mensen besmet. Er zijn de volgende maatregelen getroffen." Dit alles met plaatjes, grafieken, expert-panels, directeuren van ziekenhuizen, etc. 

2. Heel veel mensen dragen maskers. Dat was al een beetje een fashion statement/middel tegen hooikoorts/privacy-waarborg, maar men doet het ook om anderen (!) te beschermen. Men is zich ervan bewust dat het WHO maskers afraadt, maar men doet het niet alleen uit zelfbescherming.

3. Alle scholen en universiteiten zijn zoals gezegd gesloten. Dit stuitte bij gemeenten en ouders in eerste instantie op heel veel weerstand, maar binnen een dag ging het roer om en was iedereen het ermee eens. Er wordt een beroep gedaan op ouders en bedrijven om dit alles zo goed en kwaad als het kan in banen te leiden: uitzonderlijke omstandigheden vragen erom dat iedereen zich schikt. En dat gebeurt.

4. Openbare evenementen worden afgelast, uitgesteld of afgeschaald. Alle grote evenementen vinden plaats zonder publiek (onder andere het Spring Basho Sumo-toernooi, dat je in Nederlandse context moet zien als de Eredisivie).

5. Reizigers uit China en Zuid-Korea moeten nu verplicht twee weken in quarantaine, op door de overheid bepaalde locaties. China begrijpt dit; Zuid-Korea is furieus (maar dat is Zuid-Korea standaard als het op Japanse maatregelen tegen Zuid-Korea aankomt).

6. De Japanse televisie spreekt al over een quarantaineperiode van 28 dagen, zoals aanbevolen door de Chinese overheid.

7. Geadviseerd wordt om bij thuisquarantaine voor het spoelen van de wc de bril dicht te doen, om besmetting van huisgenoten te voorkomen.

8. Handen schudden gebeurde sowieso al niet in Japan; daar buigt men.

9. Er is in Japan een astmamedicijn  getest. Het heet ciclesonide en men heeft bij drie (van de drie) patiënten zeer goede resultaten bereikt (AIDS-medicijnen werkten averechts vanwege te veel bijwerkingen). Eén patiënt lag aan de beademing en kon nauwelijks meer eten; binnen twee dagen kon ze van de beademing af. Waarom het werkt weten ze niet, maar dát het werkt, weten ze wel. Ze gaan dit nu opschalen.

10. De Japanse overheid gaat aan het MKB renteloze leningen zonder onderpand verstrekken zodat ze deze moeilijke periode kunnen overbruggen.

11. Dentsu, een gigantisch advertentiebureau, heeft alle 5000 werknemers op het hoofdkantoor naar huis gestuurd om te thuiswerken. Dit na een besmetting van een van de medewerkers.

12. Je ziet fabrieken van toiletpapier en maskers (in Japan zelf!) overuren maken om bij te produceren en aan de gestegen vraag te voldoen. Er was een hele reportage over het productieproces en je zag beelden van ladingen dozen die her en der verscheept werden. Dat schept vertrouwen bij de mensen.

13. De meeste besmettingen op dit moment in Japan vinden plaats in sportscholen en kleinschalige concerten in cafés en dergelijke (wat ze daar "live houses" noemen). Er gaan stemmen op om deze allemaal dicht te gooien.

Zomaar wat dingen! Ik krijg de indruk dat men het daar veel serieuzer neemt dan hier. En hoewel er nog elke dag besmettingen bij komen, is de tendens al meer dan een week sterk dalende.

Ik moet hier overigens aan toevoegen dat de politieke tegenstanders van premier Abe in bovenstaande vooral maatregelen zien om de Olympische Spelen veilig te stellen en de volgende verkiezingen te winnen. De tijd zal leren of dat waar is.

aangepast door Japanology
  • Leuk 23
  • Sterredag locked, unfeatured en unpinned this topic
Gast
Je kunt niet (meer) reageren in dit topic.

• Nieuwe aanmaken...