Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

4 minuten geleden, John Durden zei:

Maar ik mis een discussie over de ernst / impact van een wereldwijde uitbraak.

Zomaar wat ideeën:

1) Slag in het gezicht van globalisten

2) Slag in het gezicht van post-modernisten (een beetje meta thema)

3) China zou wel eens uitgeschakelt kunnen worden als economische macht voor een half jaar dat is een wild card waarvan de economische gevolgen maar moeilijk te voorspellen zijn. Tekorten aan een aantal consumer producten zou zomaar kunnen. Het zou zelfs de aanzet tot prijsschok kunnen zijn die wereldwijde inflatie oproept. Erger nog: het zou tot devaluatie van captitaal beloftes kunnen voeren hetgeen een bank crisis kan uitlokken zoals we nog nooit gezien hebben.

4) In China zelf bestaat de mogelijkheid voor opstanden die het land kunnen openbreken langs oude grenzen. Dat zou internationaal tot grote verschuivingen leiden in het machts evenwicht. Met name de Chinese invloed in Afrika zou een flinke opdoffer kunnen krijgen.

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
5 uur geleden, OBL-Rien zei:

Maar de gevallen buiten china lijken een R0 kleiner 1 te hebben (uitzondering in Duitsland). Ik heb hiervoor geen officiële cijfers gezien.

Laten we het hopen, maar vergeet niet dat tot 2 weken kan duren voor iemand ziek wordt.

Hier nog een goed artikel in de NY Times. LINK

• Leuk 1

Deze post delen

53 minuten geleden, JJ&A zei:

Er zijn wat leden waar ik contact mee heb ze zijn behoorlijk angstig, wat kunnen we daar aan doen.

Relativeren?

Iedere dag (ja dag, geen jaar) sterven er 14.000 kinderen wereldwijd. We hebben het dan specifiek over kindersterfte.

Dus als we kijken naar het virus dashboard dan zien we op dit moment:

afbeelding.thumb.png.dd370dae5f6061c756c97964ace56e7f.png

Dus stel dat we nu 30 dagen zitten opgescheept met dit virus (even grof afronden) en er zouden nu 305 dodelijke gevallen zijn.

Dan zijn er in de tussentijd 14.000 * 30 = 420.000 (420 duizend) dodelijke gevallen van kindersterfte bijgekomen.

Dus het verschil tussen kindersterfte en het virus is vrijwel niet in een verhoudingsgetal uit de drukken

Uiteraard is kindersterfte compleet iets anders dan een virusuitbraak. In theorie is een virusuitbraak een exponentieel gevaar en kindersterfte is een lineair gegeven.

En exponentieel kan heel snel oplopen als ik een verhaal moet geloven over een schaakbord en wat graankorrels.

Zover ik het nu kan inschatten (en ik ben beslist geen biomedische wetenschapper) gaat het met dit virus goed aflopen. (voor het virus gaat het fout aflopen)

Met een verhouding 305/443 dodelijk/hersteld in een extreem geconcentreerd gebied waar blijkbaar ook de factor "ras" en "regio" een invloed heeft is dit (naar mijn mening) een uitbraak wat geen reële bedreiging zal betekenen.

• Leuk 3

Deze post delen

Op twitter berichten over 36 mensen aan boord van het vliegtuig met 254 gerepatrieerden, die symptomen hebben van het corona virus .........

• Leuk 1

Deze post delen

Fijn dat iemand hier uitzocht dat het niet in de officiele kanalen staat dat huisdieren afgemaakt moeten worden. Xandernieuws joeg/ jaagt me de stuipen op het lijf. Fijn dat jullie ,,nuchtere,,mensen zijn en bij de feiten blijven en uitzoeken. Zou ik ook moeten doen voor ik in paniek hier schrijf. Sorry.

Twitter inmiddels weer gevonden, ..  Momenteel ben ik half para door de angst die dit alles bij mij teweeg brengt. Het is toch een erg serieuze bedreiging voor de mensheid, hopelijk komt het worst case senario nooit uit.

Niet alleen Xandernieuws brengt angstaanjagend nieuws. Ook op Twitter zelf. Filmpjes die uit China komen (leek) bevatten ook schokkende beelden. Gewapende mannen, Mensen die in hun huis worden opgesloten zonder zorg en wie weet zonder voedsel. Huisdieren die uit flatgebouwen worden gegooit omdat er geruchten zijn dat zij het virus kunnen verspreiden.

Xandernieuws spant wel de kroon met angstige berichten. Ze geven wel aan dat niet alles al bewezen is. 

• Leuk 1

Deze post delen

16 minuten geleden, WTF zei:

Fijn dat iemand hier uitzocht dat het niet in de officiele kanalen staat dat huisdieren afgemaakt moeten worden. Xandernieuws joeg/ jaagt me de stuipen op het lijf. Fijn dat jullie ,,nuchtere,,mensen zijn en bij de feiten blijven en uitzoeken. Zou ik ook moeten doen voor ik in paniek hier schrijf. Sorry.

Twitter inmiddels weer gevonden, ..  Momenteel ben ik half para door de angst die dit alles bij mij teweeg brengt. Het is toch een erg serieuze bedreiging voor de mensheid, hopelijk komt het worst case senario nooit uit.

Niet alleen Xandernieuws brengt angstaanjagend nieuws. Ook op Twitter zelf. Filmpjes die uit China komen (leek) bevatten ook schokkende beelden. Gewapende mannen, Mensen die in hun huis worden opgesloten zonder zorg en wie weet zonder voedsel. Huisdieren die uit flatgebouwen worden gegooit omdat er geruchten zijn dat zij het virus kunnen verspreiden.

Xandernieuws spant wel de kroon met angstige berichten. Ze geven wel aan dat niet alles al bewezen is. 

Waarom die paniek bij dat soort berichten?

Ben jij ook iemand die kettingbrieven door mailt die je op Facebook hebt gekregen?

Er is een heel simpele oplossing. Als je iets verontrustends leest ga je dat hele bericht nalopen (inclusief foto’s, voor mijn part met image reverse search)

Je zal tot ontdekking komen dat er:

A : Heel veel uit de duim is gezogen

B Een onderzoek compleet uit zijn verband is gerukt

C : Een combinatie van A en B

Geloof niet direct alles wat je leest of ziet, anders ben je niet veel anders dan de massa.

• Leuk 3

Deze post delen

43 minuten geleden, Amazing Dree zei:

Op twitter berichten over 36 mensen aan boord van het vliegtuig met 254 gerepatrieerden, die symptomen hebben van het corona virus .........

Ik neem aan dat je het over dit bericht gaat?

https://www.ad.nl/buitenland/live-fransen-op-evacuatievlucht-uit-wuhan-hebben-symptomen-van-coronavirus~af7b2f47/

21:48

Er zijn zorgen over een twintigtal passagiers die eerder vanmiddag in Zuid-Frankrijk aankwamen vanuit de Chinese regio Wuhan. Ze vertonen symptomen van het coronavirus, zo verklaarde Agnès Buzyn, de minister van Volksgezondheid in Frankrijk, zojuist op een persconferentie. Op dezelfde vlucht zaten vijftien Nederlanders en twee Chinese partners. 

De Fransen moeten op het vliegveld blijven in afwachting van testresultaten. Die worden vanavond nog verwacht. 

Tja, dat is natuurlijk ook een methode om de verspreiding van een virus wat vlotter te laten verlopen.

Laten we hopen dat het vals alarm is maar eigenlijk vind ik het onbegrijpelijk dat men dit risico neemt.

update 22:55

22:48

De uit Wuhan geëvacueerde buitenlanders, waaronder Nederlanders, Tsjechen en Denen, hebben een 'warm' welkom gekregen op de militaire luchthaven Melsbroek bij Brussel.  Dat meldt China-correspondent Anouk Eigenraam die deel uitmaakt van de groep. Bij de Nederlanders is omstreeks 22.30 uur de temperatuur gemeten en voor zover Eigenraam begreep is niemand ziek. De groep vertrekt straks met de bus naar vliegveld Eindhoven. 

hmm, ik blijf maar even uit de buurt van Eindhoven :)

• Leuk 3

Deze post delen

Lookner: The new 1,000-bed hospital that was just built in Wuhan and opened today isn't even big enough to fit all of the new cases in Wuhan diagnosed yesterday

• Leuk 1

Deze post delen

Besmettingen:

Zondag telde het Chinese gezondheidsministerie 17.300 besmettingen met de nieuwe variant van het coronavirus, zo'n 3000 meer dan een dag ervoor. Het dodental staat nu op 362.

De doden vielen allemaal in China, op één na: een Chinees die naar de Filipijnen was gereisd. Inmiddels is het virus ook vastgesteld bij mensen in meer dan twintig andere landen, waaronder Australië, de VS, Rusland, Thailand en meerdere Europese landen.

https://nos.nl/artikel/2321409-nederlandse-evacues-aangekomen-in-eindhoven-twee-weken-in-quarantaine.html

• Leuk 2

Deze post delen

18 uur geleden, WTF zei:

Ik weet niet hoe jullie denken over Xandernieuws? Is dat een betrouwbare bron?

Een aanrader is dit document: https://swprs.files.wordpress.com/2019/12/propaganda-multiplier-dutch.pdf

Daarnaast is is de onderstaande graphic wellicht handig om te weten waar bepaalde media staan in het hele medialandschap.

Deze media navigator is uitgebracht door Zwitserse onderzoekers en wordt telkens bijgewerkt als er nieuwe media ontstaan die een bepaalde invloed hebben.

afbeelding.thumb.png.f79b70f151bc1e269e6ad2cddad56876.png

Op https://swprs.org/media-navigator/ kun je alle links naar deze media vinden.

Op https://swprs.files.wordpress.com/2020/02/medien-navigator-2020.png staat een link die specifiek Europese media op eenzelfde wijze indeelt.

Op https://swprs.org/der-propaganda-schluessel/vind je een (Duitstalig) overzicht van de meest gebruikte manieren als partijen propaganda willen voeren m.b.t. een bepaald standpunt of een bepaalde visie.

De mensen van swprs proberen ook bij te houden wat de verschillende achtergronden en verbindingen zijn tussen de diverse spelers die je dikwijls in de media aantreft. Onderstaand hun netwerkoverzicht van de Amerikaanse spelers op de mediamarkt.

PS: Realiseer je s.v.p. dat het indelen van mensen in 'netwerken' of het maken van zo'n media navigator zelf ook weer gebeurt op basis van een eigen visie van deze mensen van swprs. Uiteraard zijn bepaalde linken discutabel, maar dergelijke overzichten geven vaak wel een eerste aanknopingspunt om te weten vanuit welke hoek de wind waait.

afbeelding.thumb.png.4b131eee70d2d120c42a518d415d448c.png

Persoonlijk kan ik altijd erg genieten van de poster die deze groep in 2018 heeft uitgebracht met betrekking tot de buitenlandse politiek van de VS:

afbeelding.thumb.png.05504a172256e1160d9d11f47371c906.pngspacer.png

Swiss Propaganda Research (SPR) is an independent nonprofit research group investigating geopolitical propaganda in Swiss and international media.

Bron: Bron: swprs.org

PS: In geval van verdere discussie over de achtergronden en impact van nieuwsbronnen of de posters svp een los nieuw draadje openen!

• Leuk 3

Deze post delen

Hoopvol, weinig/geen uitgevoerde laboratoriumtesten of louter strategische zet?

De officiële cijfers die door de Chinese overheid worden gemeld, laten voor gisteren ten opzichte van de dag ervaar slechts een relatief lichte stijging zien (zie onderstaande tabel bij de rode pijl). 

Dat kan volgens experts op drie zaken duiden:

1) Als dit daadwerkelijk waar is, dan zou dit de eerste voorzichtige inzet kunnen zijn van een kentering van het aantal besmettingen. (Overigens gaan velen er nog van uit dat de Chinese overheid de cijfers nog steeds chronisch te laag vermeld, maar toch...)

2) Het kan zijn dat er te weinig testcapaciteit/testmateriaal beschikbaar is. Als er geen testen gedaan worden, dan stijgt het aantal bevestigde gevallen natuurlijk ook niet.

3) De Chinese overheid ziet zich geconfronteerd met steeds meer landen die hun grenzen sluiten voor reizigers en producten uit China. Er zijn mensen die opmerken dat het de Chinese overheid natuurlijk enorm goed uit zou komen als rond deze tijd (in ieder geval uit de cijfers!) zou blijken dat de epidemie onder controle komt. 

We zullen over een aantal dagen zien hoe de cijfers zich dan ontwikkelen. 

image.png.b16a1300f6a9bd0e1f9b36d4fb7a6995.png

Het aantal vermoedelijke gevallen (mensen die wel medische zorg ontvangen maar die nog niet getest zijn) is overigens onverminderd hoog: 21.558 personen.

image.thumb.png.72176c45dd4df590515aaf82d7ace9a6.png

Bron: https://ncov.dxy.cn/ncovh5/view/pneumonia?

• Leuk 1

Deze post delen

Voor uitleg over het nut van FFP1/FFP2/FFP3 maskers en voor tips over de manier van dragen/aan doen/uit doen, zie post 

en de bijlagen bij die post.  

• Leuk 1

Deze post delen

1 uur geleden, Bunkerprepper zei:

De officiële cijfers die door de Chinese overheid worden gemeld, laten voor gisteren ten opzichte van de dag ervaar slechts een relatief lichte stijging zien

@Bunkerprepper Ik dacht gezien te hebben dat die grafiek twee keer per dag wordt aangepast, waarbij de tweede aanpassing altijd veel groter is dan de eerste. Even afwachten nog.

• Leuk 1

Deze post delen

6 uur geleden, OBL-Rien zei:

@Bunkerprepper Ik dacht gezien te hebben dat die grafiek twee keer per dag wordt aangepast, waarbij de tweede aanpassing altijd veel groter is dan de eerste. Even afwachten nog.

Goed opgemerkt! We wachten het even af.

Deze post delen

Dit is iets dat moet ik even kwijt (neem het met een korrel zout, maar ik moet het van me afschrijven):

Het goede nieuws: Ik ben bijna zo ver om te zeggen dat nCoV voor Caucasians een no-event is. I.e. ik geloof dat wij (Europeeërs) niet noemenswaardig ziek zullen worden van dit virus. Nog wil ik tot het einde van de week wachten, maar ik zie vooralsnog geen reden om aan te nemen dat het hier net zo erg wordt als in china.

Het slechte nieuws: In China zal dit virus nog erger worden, het uiteindelijke dodental zou (imo) gemakkelijk tot boven de 100.000 kunnen oplopen. Dat geeft een economische schok waarvan de gevolgen niet echt te voorspellen zijn.

En dan mijn grootste angst: Dit virus is "niet normaal". Mijn probleem is dat ik niet kan uitsluiten (!!!) dat dit virus in het lichaam blijft en wacht op een gunstig moment om uit te breken met onvoorspelbare gevolgen. Zoals gezegd dit virus is niet normaal, het is besmettelijk voor, tijdens en na ziekte symptomen. Ik weet niet of er mensen zijn die herstelt zijn en dan virus vrij zijn. Indien dit niet het geval is zouden we straks allemaal wel eens met een tijdbom kunnen rondlopen... brrr. Ik weet te weinig van de medische details om hierover een echt oordeel te vellen. Maar gezien dat dit virus zich op een nieuwe manier gedraagt... je weet maar nooit.

• Leuk 3

Deze post delen

Coronavirus vastgesteld in België bij evacué uit Wuhan:

In België is bij iemand het coronavirus vastgesteld, meldt de Belgische minister van Volksgezondheid. Het gaat om een van de negen Belgen die zondag uit Wuhan zijn opgehaald. Hij of zij verkeert naar omstandigheden in goede gezondheid en vertoont geen symptomen van de ziekte.

https://nos.nl/l/2321562

• Leuk 3

Deze post delen

Op 2-2-2020 om 22:27, WTF zei:

Relax, gewoon even afwachten wat er de komende 2 a 3 weken gaat gebeuren. Er wordt zoveel paniek gezaaid. Dat was ook met MERS, SARS varkensgriep en Ebola. En uiteraard is dit virus weer anders hoor, daarom is het goed om je ogen en oren open te houden. En ook niet met alles op de overheid te vertrouwen. Let op de nuchtere degelijke berichtgeving. Zorg er gewoon voor dat je voor minimaal een maand (liefst langer) voedsel in huis hebt en dat je latex handschoenen hebt, een duikbrilletje en mondkapjes voor het geval je naar buiten moet. Verder geen stress, gezond eten, mulitvitaminen slikken en wat extra vitamine C in huis. Bovendien, als je een prepper bent, betekent het dat je meer voorbereid bent dan niet-preppers. Het gevolg is dan ook dat je minder bang hoeft te zijn. Be prepared, not scared is mijn huisspreuk 🙂

• Leuk 3

Deze post delen

8 uur geleden, OBL-Rien zei:

En dan mijn grootste angst: Dit virus is "niet normaal". Mijn probleem is dat ik niet kan uitsluiten (!!!) dat dit virus in het lichaam blijft en wacht op een gunstig moment om uit te breken met onvoorspelbare gevolgen. Zoals gezegd dit virus is niet normaal, het is besmettelijk voor, tijdens en na ziekte symptomen. Ik weet niet of er mensen zijn die herstelt zijn en dan virus vrij zijn. Indien dit niet het geval is zouden we straks allemaal wel eens met een tijdbom kunnen rondlopen... brrr. Ik weet te weinig van de medische details om hierover een echt oordeel te vellen. Maar gezien dat dit virus zich op een nieuwe manier gedraagt... je weet maar nooit.

Maar dat is juist wel normaal voor een virus.(toch?)

Het virus wat bijna iedereen zowat ieder jaar krijgt noemen we het griepvirus maar meestal is dat een verkoudheidsvirus i.p.v. het influenza virus.

Het influenza virus resulteert jaarlijks (en wereldwijd) tussen de 1/4 tot 1/2 miljoen (500.000) doden.

Het is flink gokwerk om met concrete cijfers te komen als het gaat om de sterftecijfers in Nederland omdat er gebruik word gemaakt van "oversterfte"  oftewel een inschatting van de statistieken sterftecijfers die vermoedelijk het gevolg zijn van influenza. Een wilde gok is dat er in Nederland jaarlijks 1500 sterven aan griep.

dus krijg je dit soort grafieken

afbeelding.png.0a2858a445f90d0e1e07fa6d6d953f32.png

En was er een flinke piek in 2017.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik weet niet hoeveel van jullie de technical briefing van de WHO van vandaag hebben gekeken. Ik had onderweg de tijd om de hele briefing live te bekijken. 

Link voor mensen die de hele briefing willen terugkijken: 

De belangrijkste reden voor de technical briefing was om landen in staat te stellen om vragen te stellen over onder andere het Donor programma en het zogeheten STRATEGIC PREPAREDNESS AND RESPONSE PLAN (conceptversie 3 februari 2020): https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/srp-04022020.pdf Daarnaast was natuurlijk nieuws dat de VN (naast de WHO) ook een eigen emergency operation center gaat inrichten.

Omdat de hele structuur van de WHO qua hulpverlening via de regionale kantoren georganiseerd is, is zo'n technical briefing zoals vandaag een gelegenheid waarbij individuele landen vragen kunnen stellen (en zoals Italië: om eigen statements te maken... Als de voorzitter vraagt of iedereen zich wil beperken tot een korte vraag, leest de vertegenwoordiger van Italië gewoon zijn hele voorbereide epistel voor en stelt vervolgens GEEN vraag. Italië.. ga je schamen om zo stoïcijns alleen je eigen feestje te draaien!)

image.png.fead147775634ef5513849bf3efcb258.png

Eén tabelletje is bijzonder interessant. Zoals jullie waarschijnlijk weten zijn er bijna 200 landen aangesloten bij de VN.

Bron: https://www.un.org/en/member-states/

In het strategic preparedness en responsplan staat een overzicht waaruit blijkt 

a) wat de 'staat' is van een land voor wat betreft de ernst van de uitbraak en

b) wat de mate van 'preparedness' van die landen is.

image.png.498f55348ce372d20fc05bc65f627248.png

Bron: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/srp-04022020.pdf

De tabel spreekt verder voor zichzelf en is zorgelijk. Er zijn is dus een land dat te maken hebben met lokale gevallen van besmetting, waarbij het land maar 'level 3' voorbereid is op die besmetting. Hetzelfde geldt voor de levels 2 en 1. Eigenlijk is de conclusie verder vrij simpel: alle landen die level 1, 2, of 3 zijn, zijn zonder hulp van buitenaf niet in staat om adequaat op verdere escalatie van de virusuitbraak te kunnen managen.

Eigenlijk was dat ook meteen de samenvatting van de technical briefing. Namelijk dat de WHO zich in gaat spannen om alle landen naar de levels 4 en 5 te brengen (en met name die landen die een hoog risico lopen). 

De WHO schat dat de gezamenlijke landen in de komende drie maanden circa 675 miljoen dollar zullen moeten uitgeven in verband met de uitbraak van het coronavirus. (Excuses voor de grijze tekst... de WHO heeft kennelijk nog nooit gehoord dat je rapporten duidelijk en in zwart wit moet uitbrengen om de leesbaarheid te bevorderen!)

image.png.40966900ed4055fc8b8696add9cab640.png

Van die 675 miljoen dollar die de komende 3 maanden uitgegeven gaat worden, is de verwachting dat daarvan 640 miljoen als als volgt gebruikt gaat worden:

image.png.41b25a82de969ee0006a9cd3ac2d566f.png

De snelle hoofdrekenaars zien natuurlijk dat er zo'n 30 a 35 miljoen mist tussen die 675 en 640 miljoen.

Het verschil zit onder andere in funding waarvan de WHO verwacht dat dit nu met spoed moet worden uitgegeven:

image.png.ce69f25f3d86175f5a66eabc12810ece.png

En als je je nog geen zorgen maakte om wat je via de reguliere media hoort, dan ga je je bij het beluisteren van zo'n technical briefing plaatsvervangend zorgen maken of schamen als je sommige vragen hoort. Als voorbeeld: de afgevaardigde van Botswana vroeg of alcohol en sterilisatie helpt tegen besmetting.

Als dat het niveau is waarop sommige landen deelnemen aan een technical briefing van de WHO bij een virusuitbraak zoals deze... Plaatsvervangende schaamte, verbijstering, WTF, huh, ongeloof, 'is dit een soap of is dit echt?'.. kies maar een emotie of gedachte... Ik had ze allemaal tegelijk..  

Voor de duidelijkheid: Dit is dus niet een willekeurige Q&A sessie bij een ziekenhuisbriefing of voorlichtingsavond in een buurthuis. Dit zijn dus de 'specialisten' die door ieder land zijn afgevaardigd om bij de technical briefing van de WHO over de novel coronavirus besmetting te zijn!

Als DIT het niveau is waarop we kunnen rekenen voor wat betreft kennis en inzet van bepaalde derdewereldlanden, nou.. maak dan je borst maar nat over wat ons nog te wachten staat!

Bron: Dit moment kun je terugzien op de link hierboven, tijdcode 1:15:50

image.png.06d9b07ed306e4155e473d10f0f8f2a6.png

Belangrijk detail dat in de media waarschijnlijk niet opgepikt zal worden:

In deze briefing zat ook 1 nieuw element (althans: nieuw voor mij).

Zoals jullie hebben kunnen zien, is het aantal geïnfecteerde patiënten in Afrika en Zuid-Amerika structureel minder dan in alle westerse landen (of liever gezegd: Zuid-Amerika en Afrika hebben volgens de cijfers helemaal geen geïnfecteerden).

In de technical briefing van vandaag werd verteld dat er vanuit de WHO fondsen beschikbaar werden gesteld om de verschillende regionale kantoren van de WHO in staat te stellen om de uitbraak van het novel coronavirus beter te kunnen afhandelen. Er werd verteld dat er op dit moment mensen in Afrika worden opgeleid om testen uit te kunnen voeren. Men verwacht dat de diverse landen die in Afrika onder het regionale kantoor aldaar vallen 'vanaf 7 februari zelf in staat zullen zijn om screenings en testen uit te voeren'. (Citaat zit in de livecast op 1:04'45", Mike Ryan,  "As of Friday countries in Africa will have the capacity to test").

De zorgvuldige luisteraar hoort dan natuurlijk ook iets anders, namelijk: als men vanaf 7 februari in staat zal zijn om screenings en testen uit te voeren... dan betekent dat dat ze dat op dit moment dus niet kunnen. Dit is dus de verklaring waarom de hele wereld op de WHO risico en uitbraakkaarten langzaam in alle landen bolletjes verschijnen en/of landen oranje en rood gekleurd wordt, en waarom Afrika en Zuid-Amerika nog steeds blanco of zwart zijn.

Iemand maakte mij vandaag erop attent dat de WHO simpelweg op haar uitbraakkaarten Zuid-Amerika gewoon van de kaart afsnijdt (want van geen enkel land in Zuid-Amerika wordt informatie ontvangen. Zie onderstaand een voorbeeld... verbluffend maar waar. Deze kaart is afkomstig uit het 15e sitrap rapport report van de WHO over de nieuw coronavirusuitbraak. 

image.png.1744634bcc1de2ddb52e372a6aba8bdf.png

Bron: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200204-sitrep-15-ncov.pdf?sfvrsn=88fe8ad6_2

WHO heeft nu een eigen dashboard

Verder nieuwtje is dat de WHO nu zelf ook met een 'eigen' novel coronavirusuitbraak dashboard is gekomen.

Ik heb begrepen dat er wat landen waren die de mensen van de Hopkins University ervan verdachten om niet 'neutraal' genoeg te zijn in hun rapportage.

Ook irriteert men zich aan mensen van John Hopkins zoals Amesh Adalja (één van de onderzoekers die aan John Hopkins is verbonden) die zeggen dat 'we ervan uit moeten gaan dat de containment van het virus niet zal slagen'. 

Zie hier voor de uitspraken van Amash Adalja die hij namens John Hopkins doet.. 😊

Hij zegt bijvoorbeeld ook dat beslissingen om scholen en dergelijke te sluiten niet wetenschappelijk gebaseerd zijn, maar meer gezien moeten worden als politieke statements omdat mensen nu eenmaal willen dat hun (lokale) overheid IETS doet. Met dit soort uitspraken gaat hij rechtstreeks tegen het beleid van China en diverse Aziatische landen die scholen sloten en evementen afzegden.

Kortom: de WHO kreeg steeds meer kritiek dat eigenlijk de 'irritante mensen' van John Hopkins University als enige een beetje een interactief dashboard over het virus bijhielden en nu heeft de WHO dus voortaan een EIGEN dashboard.

Als ik naar de layout van het WHO dashboard kijk, dan heeft men volgens mij simpelweg de engines en structuur van John Hopkins overgenomen en nu zelf onder de WHO vlag gehangen.

De link: http://who.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/c88e37cfc43b4ed3baf977d77e4a0667

Vergelijk de WHO site 

image.thumb.png.df711ef71b66adb1cc29c51b72236cc2.png

met de John Hopkins University versie

image.thumb.png.32fa1970687f592060f09751401f534e.png

In grote lijnen komt de informatie op beide dashboards overeen.

Jammer is wel dat de WHO versie niet toestaat om de informatie die op het dashboard gepubliceerd wordt te downloaden voor eigen analyse. De John Hopkins map versie heeft die mogelijkheid wel. 

10 Cruciale dagen

Feit is dat de komende 10 dagen cruciaal zullen zijn voor wat de verdere verspreiding van het virus en de status van het virus betreft. 

Ofwel blijkt in de komende 10 dagen dat alles inderdaad 'contained' kan worden, ofwel blijkt in de komende 10 dagen dat er zoveel gevallen van besmetting 'tussendoor' zijn geglipt dat het terugdringen van de uitbraak zeer moeilijk zal worden. Fingers crossed!

• Leuk 4

Deze post delen

1 uur terug, martin zei:

Maar dat is juist wel normaal voor een virus.(toch?)

Nee, normaal is dat wanneer de zieke beter geworden is hij niet langer besmettelijk is, en antibodies heeft zodat hij niet opnieuw besmet kan worden.

Het is inmiddels bekend dat iemand die hersteld is van de ziekte de ziekte toch nog kan overdragen. Voor hoe lang, dat is nog onbekend.

• Leuk 3

Deze post delen

Op 3-2-2020 om 03:35, Cacaracca zei:

Wuhan Coronavirus Looks Increasingly Like a Pandemic, Experts Say https://www.nytimes.com/2020/02/02/health/coronavirus-pandemic-china.html

New York Times: Hospitals in Wuhan are running out of test kits and sending people home with fever. Residents say the situation is worse than reported.

@Cacaracca, niet iedereen hier op het forum kan even makkelijk Engels lezen. 

Is het een idee dat je bij bij je links even kort in het Nederlands zegt wat er staat?

PS: Zelf doe ik het zo dat ik in het kort (in het Nederlands) boven een link schrijf wat er in die link vermeld staat. 

Daarna voeg ik soms met de 'citaat-knop' de Engelse tekst in. De citaatknop is die knop met aanhalingstekens.

Mensen die alleen Nederlands kunnen lezen kunnen op die manier toch de hoofdlijn van je bijdrage volgen.

Dankjewel voor je bijdrage en betrokkenheid bij dit coronavirusprobleem!

• Leuk 2

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...